Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Saltis1,

Vad kan detta vara? Ursäkta dålig bild, försökte förstora så mycket som möjligt.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by harrgustav98,

Hej nu har jag börjat höra klickande i karet och mina sniglar och eremiter ligger det bara skal kvar av så jag tror att det är en mantis som härjar i karet. så inatt så la jag i en klassisk flaskfälla med en räkbit(ska köpa en riktig fälla så snart som möjligt men flaskan får duga så länge) så tror ni också att det är en mantis eller? såg att bioted hade någon fälla så det får nog bli den!

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  3. Har en krabba i min anemon som ser ut exakt som den på länken, det roliga i det här är att jag råkade halka in på bioted och såg priset på den?? Haha måste ju vara nån skön lirar som satt priset;) kolla själva;) http://shop.biotedmarin.se/lagre-djur/krabbor/404

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Willson,

Denna satt och käkade på en fragg i natt. När jag fick tag på den gick fraggen av och den satt som berget på fraggen. La allt i ett glas och i morse hade den släppt. Antar att den inte är något man vill ha i sitt kar men vad är det? Kan det finnas fler? Och vad är det som ligger på botten av glaset??? Utöver korallbiten?

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by Datate,

Jaha, då kom vi återigen till den stora frågan innom saltvattensakvaristiken, eller iallafall en av dom. Frågan jag tänker på är hur man får färgglada välväxande koraller. Det må finnas tusen och åter tusen metoder att uppnå detta, men det måste ju finnas vissa saker/preparat/tekniker som ger lite mer effekt än andra. Nu vill ju inte alla uppnå extrem färgprakt och koraller som nästan lyser av färg, men för er som nu önskar detta kan ju frågan vara intressant. Jag har haft förmånen att se "Magnus" förra kar live med otroliga färger och stark koralltillväxt. För övrigt min förebild innom korallhållning som vi dessutom apat efter till viss del vad gäller teknik och preparat…

6. Started by nike83,

Jag undrar vilken mantis jag har hittat i mitt kar? har fått lite förslag på det i min "jakt tråd", men vill vara lite mer säker, då jag hade tänkt sälja den eller byta mot en mantarinfisk.... lite mer info om den: 4-5 cm. har brun-mörk kropp, den har en vit ring på insidan av båda "boxningsbenen", fjällen under ser ut att vara lite blålila samt att den har lite gult på några fjäll vid rumpan och brevid huvudet... om fotona inte duger, så får mantisen leka lite mer modell

7. Started by Linkan,

Min Turbosnäcka har fått bebisar!!! Jag kom nyss hem från skolan och såg en avflagnad bit hängandes på en turbo. i den skal biten sitter det en mini turbo Brukar dom göra såhär?

• 4 svar
    • 1k visningar
  8. Started by svedalaciklid,

vad heter dessa ute i handeln? info jag hittat om dem Elliminates cyano bacteria (red slime) & other film algaes on glass, rock or sand. <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=0 width="100%" border=0><TBODY><TR><TD width="100%">Nerite Snails are very hardy and will survive a long time in the home aquarium. Unlike other snails these guys will NOT die by flipping over, they can easily flip themselves upright when needed! At a maximum size of around 1 inch, these outstanding cleaners are found on a number of reefs scattered throughout the Indo-Pacific region. They will eat unwanted nuisance algaes such as cyanobacteria (red slime) and other film algaes…

• 13 svar
    • 2,7k visningar
  9. Started by milk,

Fick med denna fripassagerare som jag antar är en anemon eftersom när man rör vid den "bränner" den fast lite. har svårt att se vilken art det är så tänkte höra om någon annan kanske har någon ide? den är ljusblå i färgen och går till ljusgrå och har toppar som ser ut som träd.

• 1 svar
    • 728 visningar
  10. Started by danielj75,

Hur gör ni med Elos och andra Rimless kar för att undvika att sniglar/snäckor klättrar ut. Hade precis en rymmare på fel sida glaset! //Danielj

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Olle,

Ändrade om lite i burken i dag och vände på en sten och hittade den här polarn Det e någon form av Mussla. Gör dom någon skada eller kan man ha kvar den??

• 2 svar
    • 728 visningar
  12. Started by Nille83,

Satte i LS i karet för 2 dagar sedan. Imorse såg jag detta, den sitter på rutan: Någon som har en aning?

13. Started by hundben,

Hej Jag skulle bara kolla in i karet med en ficklampa med vitt ljus. Så på några sekunder satt där en hel del maskar mot glaset i en massa olika färger. Funderar på om någon vet vad det kan vara för ena konstiga maskar. Har ingen bild men har samma sak i alla mina burkar efter att ha kollat dom allihop, Så det kanske är fler som har samma sak i sina kar. Bara nyfiken på om någon vet vad det kan vara.

• 2 svar
    • 954 visningar
  14. Started by jonashsvensson,

Någon som har erfarenheter av Enoplometopus debelius, det jag undrar är om de är fredliga mot fiskar man har i karet.

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by kobbens,

Mina maskar bajsar ur sig något vitt, som gör att hela karet blir disigt! Försvinner på några timmar! Många maskar gör det exakt samtidigt! Varför? Skiter eller förökar sig, eller nån annan orsak. Nån som vet?

16. Started by Draedon,

dom har ett par "månsniglar" (har glömt det latinska namnet) på djuraffären här i stan.. blev lite sugen på att köpa dem. roliga som sjutton när dom kryper runt i sanden och man bara ser "periskopet". men jag har några frågor.. 1. hur djup sand och vad för grovlek på sanden vill dessa sniglar ha? 2. Lever dom på sånt dom hittar i sanden? Jag lade i min sand i förrgår, så än så länge finns det ju inte mycket att leva av. Men jag ska få några nävar sand som varit igång ca. 4-5 år och som det är rejält med liv i.

• 2 svar
    • 704 visningar
  17. Started by SkogsflickaN,

Hallå och Hej Nu så här på kvällskvisten så satt vi och kollade på akvariet, och såg då en snigel... till en början.. som var naken, eller rättare sagt, den ÄR naken. Sen såg jag en till (fast mycket, mycket mindre) och en till, och en till... Och nu har vi kollat ordentligt, och nu ser vi små, små nakensniglar precis överallt... På hela rutan. Fick till en hyfsad bild på den stora av dem, så jag skickar med den, så kanske någon har kan tala om vad det är för nån. Det är en duktig en som äter alger i alla fall, och de små tycks äta för fullt på rutan. Det måste ha blivit en total invasion. Vi har även fått syn på krabban, som vi såg en gång under uppstarten av akvariet,…

• 2 svar
    • 1k visningar
  18. Started by Strumpan,

Hej ! Hittade denna lilla krabat när jag kom hem idag. Han hade krupit fram från en sten och satt där och solade lite. Men vad kan det vara ???

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  19. Started by mikoto,

Nu kommer en till tråd om mina räkor, sist beskyllde jag de för att äta Euphyllia men det beskåda jag aldrig, men nu har jag bevis på att de äter något annat här! När jag fick mina levande stenar så blev det monsteröverskott av två sorters djur. Ormsjöstjärnor och borstmaskar/fireworms. Dessa fanns i rikliga mängder och maskarna framför allt var även rätt stora. Men nu under den senaste månaden har jag inte sett en enda mask eller ormstjärna. Jag har inte ens sett mina små vanliga sjöstjärnor, asterina, som jag även de brukade ha en bunt av. Jag tänkte att något har väl gjort att de inte vill bo här längre och de har dött ut.(de enda som verkar frodats utan populations fö…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by kvalle,

hur orolig ska man vara om man hittar ett litet krabb skal på botten?

• 5 svar
    • 1k visningar
  21. Started by Iceaxeon,

Hej Har en liten rackare här som överlevt både nedgångar och uppgångar, ja den verkar tydligen palla med allt. Men vad är det för någon sort. Kan man skämma bort den lite extra med något. Den sitter så finurligt att det flyter igen en hel del ifrån matning av fiskar så mat får den nog. Har suttit där rätt länge skulle jag tro då allt får växa fritt o hur som helst.

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by Doffe,

Dessa små kryp har börjat dyka upp på glaset och filterfacket i ganska stort antal senaste veckan... Vad kan det vara?? De är mycket små, kanske 2 mm i diameter som mest. Akvariet har varit igång ca en månad. Behöver jag vara bekymrad...?

• 3 svar
    • 3,1k visningar
  23. Started by uffeboman,

Går det att ha Tryckarfiskar med en sjöhare?

• 0 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by kaptenen,

Ett litet klipp om de vanligaste lägre djuren.

• 0 svar
    • 3,8k visningar
  25. Hej Jag har alldeles för många anemoner i akvariet Bubbeltip. Är det någon som har förslag hur jag lättast får bort dom? Dom börjar sprida ut sig och bränna andra arter i akvariet kanske någon annan kan få ta del av dom till sina akvarium 🙂 Alla förslag välkomna

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.