Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lägre djur

1. Started by Sploonge,

Köpte en liten anemon igår som nu har grävt ner foten helt i sanden, så man bara ser tentaklerna med en mun i mitten. Bilden är just efter en åkte ner i karet. Tänkte att ni kanske ser lättare om man får med foten på bild. Den är ca 5 cm i diameter. ljusblå-lila-vita och lite genomskinliga "tentakler". Någon som kan namnet på den?

• 0 svar
    • 833 visningar
  2. Started by Björn 530,

Vet någon vad det är för anemon jag har och vilka om några clowner kan gilla den? Mina A.Ocellaris simmar förbi vilket är lite trist.

3. Started by TreFyraFem,

okej, jag har precis köpt en Sammetskorallfisk(Premnas biacculeatus) och vet inte vad jag ska ha för anemon till den, Man kanske inte ska ha en anemon till den alls Är det nån som kan hjälpa mig??

• 9 svar
    • 1,8k visningar
  4. Started by Petter N,

Ytterligare en rörmask jag undrar över. Ni ser den bakom kirugens stjärt. Vilken art är det?

• 0 svar
    • 656 visningar
  5. Started by Petter N,

Vilken art av rörmask?

• 0 svar
    • 694 visningar
  6. Started by Petter N,

Jag har köpt en sandvändande sjöstjärna och undrar vilken art det är? (på latin)

• 2 svar
    • 902 visningar
  7. Started by Petter N,

Såg en sjöstjärna som jag inte sett tidigare i mitt akvarium. Den är nästan i samma storlek som en 50-öring. Jag har små Asterina-sjörsjärnor i akvariet med dessa är betyligt mindre och har en annan form. Är detta också en typ av Asterina eller är den någon annan typ av sjöstjärna?

• 10 svar
    • 2,7k visningar
  8. Started by Conjor,

Hej Någon som vet vilken korrall detta är ?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by oveb,

Ett dygn efter jag micklade i lite nyinköpt levande sten dök den här håriga killen upp ! Fränt förståss men som nybörjare undrar man ju förståss om den gör någon skada och vad det är för sort ?? Hur han lyckats gömma sig är förståss åxå ett mysterium för den är rätt stor (ca 3cm).

• 14 svar
    • 1,8k visningar
  10. Started by webdiddy,

Okay. Såg just denna krabba. Säkert omöjligt att indentifiera via dessa bilder men nån med tränat öga kanske lyckas ändå.

• Gilla
    • 21 svar
    • 4,6k visningar
  11. Started by solwretep,

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  12. Ja inte mycket mer att säga. frågan står i rubriken =)

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by nike83,

Jag undrar vilken mantis jag har hittat i mitt kar? har fått lite förslag på det i min "jakt tråd", men vill vara lite mer säker, då jag hade tänkt sälja den eller byta mot en mantarinfisk.... lite mer info om den: 4-5 cm. har brun-mörk kropp, den har en vit ring på insidan av båda "boxningsbenen", fjällen under ser ut att vara lite blålila samt att den har lite gult på några fjäll vid rumpan och brevid huvudet... om fotona inte duger, så får mantisen leka lite mer modell

14. Started by wrang,

Vilken mussla skall man välja svårt att bestämma mig

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by agalychnis,

Hej, Har just startat upp ett saltkar och har hittat denna nakensnäcka. Frågan är om den är bra eller dålig? Någon som har en aning? Har stoppat den i sumpen så länge och det ser ut som att den mumsar på en bit Chaeto. /Jan-Erik

16. Jag tror aldrig jag sett mina algätande snäckor (flera olika av de vanliga arterna) äta trådalger. Däremot brukar de äta filmalger på rutorna, men det gör ju ingen större nytta eftersom man ändå måste göra rent det mesta av rutorna med algskrapan ändå. Ibland dör dessutom snäckor utan att man märker det, vilket kanske leder till störningar av vattenkvalitén. Så hur nyttiga är snäckorna egentligen?

• 15 svar
    • 4,4k visningar
  17. Started by Lable,

Tyckte bara att den var cool, skulle vara kul att ha några såna i sitt kar

• 18 svar
    • 2k visningar
  18. Started by Petter N,

Undrar vilken art av sjöborre detta är? Jag misstänker att det rör sig om en Diadema, men viken art är det?

• 0 svar
    • 717 visningar
  19. Started by Hermanbrute,

Jag är lite fundersam om vad detta är för någon sjöstjärna jag köpt!

• 3 svar
    • 711 visningar
  20. Started by Robbs,

Hjälp. Är detta nån snäcka jag vill ha? Dom två svarta prickarna på nya stenen. Annars måste jag ta dom innan dom e på stora stenarna.

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Birdo,

Denna dök upp i mitt kar här om dagen, Vilken typ av snäcka kan det vara måntro? (Den svartgula, inte eremiten)

• 2 svar
    • 931 visningar
  22. Started by Petter N,

Påträffade några små snäckor i min sump. Undrar vilken art det är?

• 2 svar
    • 654 visningar
  23. Started by Sultanen,

Vad är detta för snäcka? Blev rekommenderad dessa istället för vanliga turbo då de tydligen kan vända sig på rätt håll igen.. De är dock extremt ineffektiva hittills då de knappt rör på sig och kan då som jag ser det inte vara så vettiga algbetare.

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by acuario,

Ville bara ha hjälp med identifikationen av denna snäcka jag upptäckte igår kväll

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Birdo,

Hittade nu en snäcka med lite konstigt skal, Ser ut att vara 2 mönstrad

• 0 svar
    • 717 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.