Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

SG Nyheter & Kungörelser

Ett forum där Saltvattensguidens moderatorer kan skriva när nånting speciellt har skett eller kommer att ske.

1. Started by Tribiani,

Vi testar med att lägga till en möjlighet att söka via Google. Det här är bara ett första test så att det kan komma att finjusteras. Skriv in sökordet/sökorden och tryck på den gröna knappen med förstoringsglaset. Vill man stänga sökrutan igen så trycker man på krysset (som är markerat på bilden).

• Gilla
    • 4 svar
    • 9,6k visningar
  2. Started by Tribiani,

Funktionen "Markera som såld" är åter i drift. Man kan markera en annons som såld, köpt, bytt eller skänkt i respektive underforum.

3. Started by Tribiani,

Nu finns det en ny funktion där man kan lägga in var man bor. Ett väldigt praktiskt hjälpmedel för att hitta andra saltisar i sin närhet. Här går det även att hitta våra annonsörer. Medlemskartan hittar du under Om SG eller via denna länk -->. En liten manual håller på att sättas ihop och kommer att finnas under Artiklar -> Guider -> Forumguider när den är klar. Länk --> Man måste vara registrerad på SG för att kunna se Medlemskartan.

• Gilla
    • 11 svar
    • 9,1k visningar
  4. Started by Maglofster,

I söndags hade vi i föreningen ett årsmöte. På årsmötet hanterades bl.a organisationen. Ett antal medlemmar lämnade föreningen och ett gäng nya kom in i föreningen. Jag vill passa på att tacka de medlemmar som lämnade föreningen för deras insatser för SG och vårt forum. Utan era ideella insatser hade sajten inte funnits i den form den finns idag. TACK! För att läsa mer om SG:s medlemmar så finns en presentation här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/content.php?192-Presentation-av-oss-i-f%F6reningen

5. Started by Tribiani,

Det går att filtrera ut vad man är intresserad av under Vad är nytt? Det ser lite annorlunda ut jämfört med hur det tidigare har sett ut. Nu är det lite mer lättöverskådligt.

• Gilla
    • 5 svar
    • 8,9k visningar
  6. Started by Wiking,

​Under perioden december/januari/februari för 1 år sedan i det närmaste exploderade antalet Stödjande forumsmedlemmar på Saltvattensguiden. Det var mycket glädjande för oss som driver SG och ett bevis på att vi är på rätt spår med guiden. Inte nog med det, ni anordnade en insamling i syfte att ge oss en personlig julklapp. Mycket glädjande och hedrande, något som vi aldrig kommer att glömma. Tillströmningen av nya Stödjande har fortsatt månad efter månad och tycks nästan aldrig ta slut. Som ni redan känner till så arbetar alla i vår Föreningen ideellt och vårt sätt att undvika dra på oss löpande utgifter innebär att vi kan dra runt SG på en hyggligt låg budget. Denna eno…

• 19 svar
    • 8,5k visningar
  7. IPS 4.1.12 är på väg med många buggfixar men även förbättringar i Aktivitetsflödet under "Vad är nytt" och en förbättrad sökfunktion. Läs mer här (på engelska)

• 4 svar
    • 8,3k visningar
  8. Started by Tribiani,

Nu ligger våra artiklar uppe. De flesta är hämtade från det gamla forumet men förhoppningsvis tillkommer det nya efter hand. Det kommer även att finnas olika guider som kan vara nyttiga speciellt för nya användare. Vill du få in en artikel så skicka ett pm till mig (Tribiani) så lägger jag upp den nu i början. Artiklarna hittar du i menyn längst upp på sidan.

• Gilla
    • 1 svar
    • 8,3k visningar
  9. Started by Kimozabe,

Vet inte om detta hamnar rätt, Gjorde mitt första inlägg idag, vilket ovanpå allt blev dubbelinlägg. Såg att man kan lägga till taggar. Hade det inte varit bra om man fick en droplista på vilka taggar som finns? Jag vet i varjefall inte vad jag ska knappa in för att få tillgängliga taggar som är lämpliga för just mitt inlägg. Mvh Kim

• 1 svar
    • 8,2k visningar
  10. Started by Tribiani,

Nu kan man skapa en egen klubb i Saltvattensguidens forum. Om man till exempel har en lokal akvarieförening så kan man ha en gemensam samlingsplats här på Saltvattensguiden. Saltvattensguidens forumregler även i klubbarna. Klubbarna hittar man bland flikarna överst på sidan eller klicka här.

11. Hej alla forumsmedlemmar! 2013 börjar gå mot sitt slut och i styrelsen för SG jobbas det med valberedning inför verksamhetsåret 2014. SG fungerar som så att vi har medlemmar som driver sajten och föreningen framåt och för att bli medlem måste man bli inröstad i föreningen (att betala in pengar som stödjande medlem på forumet gör alltså inte att man blir medlem i själva föreningen). I prinicp varje år väljer någon/några medlemmar att lämna föreningen och vi tar då in nya ansökningar. Vi är ett gäng killar och tjejer med god stämning och ett stort intresse för detta forum och NU är chansen DIN att vara med och forma SG framöver. Vi vill att Du skickar in en ansökan via PM t…

• 10 svar
    • 7,9k visningar
  12. Started by Maglofster,

Hej! Nu öppnar vi på SG upp det nya året med ett nytt underforum för gruppköp. Vi hoppas att det kommer fungera bra! Gruppköp kan ordnas av både privatpersoner och företag med eget annonsörsforum. Företag som vill ordna gruppköp gör detta under sitt eget annonsörsforum. Privatpersoner som vill ordna gruppköp gör det genom trådstart under forumet ”Gruppköp”. Detta skall alltid finnas med i första posten om ett gruppköp: * Tydlig rubrik på vad som skall köpas in. * Den ansvarigas kontaktuppgifter. * Om varan kan skickas eller var den annars kan hämtas. * Pris samt specifikation av gruppköpets alla kostnader. * Beskrivning av vad köpet innehåller. * Övriga villkor för gru…

• 0 svar
    • 6,4k visningar
  13. Started by nike83,

Dessvärre har vi beslutat att tillfälligt stänga av en användare från forumet, då vi skarpt misstänker att denna är en bedragare. Tyvärr så ser vi att han har gjort upp affärer med flera användare och vi kontaktar dem nu för att dubbelkolla om de fått några produkter skickade till sig (vi kan så klart ha fel om denna användare). Vi uppmanar alla medlemmar att vara försiktiga när ni köper via vår sida, framförallt med nya medlemmar. Denna användare har samma namn som en tidigare avstängd användare/bedragare samt namnet florerar i många forum som bedragare. Vi uppmanar alla som blir bedragna att anmäla till polisen. …

14. Started by Benighted,

Hej! Det var ett kortare (20-30minuters) avbrott på SG idag då jag var tvungen att göra en snabb säkerhetsuppdatering, nu kör saltvattensguiden på senaste versionen vBulletin 4 med alla säkerhetsluckor stängda, eventuella problem efter uppdateringen kan skrivas i DENNA tråd.

• 0 svar
    • 4,7k visningar
  15. Started by Benighted,

Jag har återigen äran att presentera en ny medlem i den ideella föreningen Saltvattensguiden.se, lottac (Lotta Claesson) har från och med idag intagit rollen som en ny moderator, vi i föreningen är övertygade om att hon kommer vara en bra resurs för oss i föreningen, och göra ett utmärkt arbete som ett trevligt och hjälpsamt stöd till alla på forumet. För att se vilka som är medlemmar av föreningen och en kort beskrivning av oss kan ni besöka denna sidan.

• 0 svar
    • 4,5k visningar
  16. Started by kaptenen,

Hej alla saltisar, Vi i föreningen Saltvattensguiden jobbar ständigt med att utveckla guiden och dess innehåll. Vi vill nu presentera en ny aktivitet - nämligen frågesporter. Det är redan nu på gång ett s.k. "quiz" och förstaplats i denna första omgång vinner ett N-Doc test ifrån Triton labs. Stödjande medlemmar kommer på fredag fr.o.m. kl. 12:00 kunna tävla och frågesporter går att nå ifrån menyflikarna högst upp på sidan. Se bifogade bilder. Quizet är sedan igång från fredag den 4:e juni fram till söndagen den 13:e juni. Vinnaren kommer att presenteras i denna tråd. Om fler har lika många rätt blir det en lottning. …

17. Started by nike83,

Föreningen har beslutat att annonsering i Köp och Sälj från och med nu begränsas till endast stödjande medlemmar. "Vanliga" användare kommer fortfarande att kunna se forumdelen, men kommer inte kunna lägga ut annonser. 2015 tog föreningen beslutet att öppna upp Köp och Sälj för alla medlemmar. Motiveringen då var att öka trafiken till sidan och försöka konkurrera med Facebook. Föreningens främsta syfte är att främja hobbyn och det gör vi genom detta forum. Hobbyn Saltvattensakvaristik kommer alltid komma i första rummet. Det har hänt mycket sedan 2015. Vi har dessvärre tappat många Stödjande och annonsörerna är inte fler. Stödjande medlemmar …

18. Started by Wiking,

Från och med idag så måste man vara Stödjande medlem för att kunna annonsera i Köp&Sälj. Stödjande medlem kan man bli via följande sida. https://www.saltvattensguiden.se/foru...talande-medlem Skälen till detta beslut är flera. Ett skäl är att flera personer på forumet har hört av sig och vill ha striktare kontroll på vilka som annonserar. Ett annat skäl är att det kostar pengar att driva denna sajt och det är våra betalande medlemmar som gör sajten möjlig att driva, dessa medlemmar får denna förmån.

• 1 svar
    • 4,1k visningar
  19. Started by Maglofster,

Hej alla forumsdeltagare! Vi har på sista tiden fått in en hel del anmälningar (rapporterade inlägg samt via e-post) där annonser som lades in innan regeländringen i Köp & sälj trädde i kraft bumpats. Självklart är det okej att bumpa sin gamla annons. Att däremot tillföra nytt innehåll i annonsen och på så sätt kringå det nya regelverket är inte okej. Hitills har vi sett lite mellan fingarna på detta och i något fall skickat ett PM. Från och med nu kommer vi skärpa upp tonen och ha nolltollerans mot detta. För att vara extremt tydlig: Bumpa gammal annons med "bump" = ok. Bumpa gammal annons med "nu säljer jag xxx och yyy" = INTE ok. MVH Moderatorerna gnm Magnus

20. Started by Benighted,

Jag får be så mycket om ursäkt för att SG har varit nere hela dagen idag, efter serverbytet hade allting varit mycket lugnare på serverfronten så jag började pusta ut och ja, som sig bör så passar den på och går ner igen. Hade jag inte varit borta hela dagen så hade jag kunnat fixa det mycket tidigare men som sagt, när katten är borta dansar buggarna på bordet... Det positiva är att jag har fått mer information vad som gått fel så nu kan jag jobba med att åtgärda problemet.. Hoppas alla passade på och använde pausen ifrån SG till att pyssla om era kar, göra vattenbyten, och polera rutorna så att ni kan lägga upp fina bilder på guiden

• 10 svar
    • 3,8k visningar
  21. Started by Benighted,

Som många av er säkert upptäckt så har SG varit lite instabilt den senaste veckan, vi jobbar med att hitta den exakta orsaken till detta och hoppas ni har förståelse och tålamod under tiden. Vi analyserar problemet och testar olika möjliga lösningar för att åtgärda det, men då vi inte vet exakt vad som triggar det så vet vi inte om åtgärden varit (in)effektiv förrän nästa gång sidan segar ihop.

• 2 svar
    • 3,6k visningar
  22. Started by nike83,

Bästa forumsanvändare! Nu har jag varit ordförande i ca ett år för föreningen Saltvattensguiden.se och jag tänkte ta tillfälle i akt och berätta lite vad som pågår "bakom kulisserna". Aktiviteten på forumet har varit stabil de sista 3 åren. Innan dess hade vi ett par år med väldigt hög aktivitet med många annonsörer och Stödjande medlemmar. Dock har vi tappat en del användare, eller rättare sagt, jag tror att många nybörjare hamnar på sociala medier istället för att går med på "guiden". Anledningen till detta tror jag att exempelvis Facebook är mer lättillgängligt. Jag tror aldrig vi kommer kunna mäta oss med deras tillgänglighet, så vi mås…

23. Nu har det gått över 2 månader sedan regeländringen för köp och sälj som gjorde att endast stödjande forumdeltagare kan annonsera. När denna förändring gjordes valde vi att låta alla fortsätta att skriva i sina gamla annonser för att inte tvinga människor som lagt upp annonser straxt innan regeländringen att betala in för att komma till ett avslut på sin annons. Nu har det gått såpass lång tid att alla som vill fortsätta annonsera har haft möjligheten att bli stödjande forumdeltagare. Så nu har vi beslutat att ta steget fullt ut på det beslut som togs i höstas, så nu kan endast stödjande forumdeltagare skiva i k&s.

• 4 svar
    • 2,9k visningar
  24. Vi på Saltvattensguiden vill tacka alla stödmedlemmar genom att öka storleken på bilder ni kan ladda upp! Från och med idag kan ni ladda upp bilder som är 500kB istället för 200kB som tidigare (icke stödmedlemmar har fortsatt en gräns på ~140kB), maximal bildstorlek är 1024x1024 pixlar för alla användare. Galleri/album har även det utökats för stödmedlemmar, så att varje album kan nu vara på maximalt 10MB (tidigare 2MB), även här gäller samma 1024x1024 pixlars begränsning för bilder. Mycket nöje, och tack för att ni stödjer saltvattensguiden! /Saltvattensguidens moderatorer

• 9 svar
    • 2,8k visningar
  25. Started by Benighted,

Vi har beslutat att höja storleken på PM boxen för stöttande forumdeltagare ifrån 300 till 1000 PM, detta för att flera stört sig på att behöva rensa ut information ifrån sin PM-box som de helst velat ha kvar. Om ni önskar att stötta med ett frivilligt bidrag är ni välkomna att göra det HÄR. /Saltvattensguidens moderatorer.

• 1 svar
    • 2,5k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.