Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej Har köp mig ett 37L nano kar som jag just nu har under uppstart.. Min fråga är vart i Sundsvallsområdet som närmaste butiken som säljer saltvattensprodukter / levande ligger?? Även lite intresserad av att veta om de finns nån här på SG som befinner sig i mitt närområde?? mvh Stefan
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Har en "sjöborre " tror det är en Arbacia lixula . Hade inte satt dit kammen på avrinningen och nu sitter han i facket . Den sitter högt upp ,men den sitter fast på rutan, försökt med ett glas och plastbytta men vill inte ta i så den skadar sig ! Måste jag ta ner vattennivån för den ska släppa eller vågar jag putta upp den med kraft . Han verkar dock trivas där men han kommer inte kunna komma ut när jag monterat kammen Mvh : Fredrik
-
- 0 svar
- 517 visningar
-
-
Ska ny bygga om och skicka mitt nyvarande kar på ca 10 år 150 liter till pension. Jag har aldrig silikonat om den och var jätte rädd att den börjar läcka när som helst. Ska ge den till gerbiler istället och ha en ny 250 liters till saltvatten. Har faktist beställt en från Tyskland och betalade bara 1700 för den inklusive frakten. Håppas bara att den är hel när den väl är framme. Köpte ett bokhylla med skåp från antikvariaten för bara 250 kronor, som jag färgade och lackade om, så att jag fick både skåp och kupa till karet. Hyllorna fick jag så klart bygga om lite att den ska passa. Tidigare hade jag sumpen bakom i karet men den gången har jag bestämt mig att ha den i skåp…
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, är ny här på forumet. Har köpt ett väl fungerande RSM 130 av en som byggt ett större kar. Vi skall flytta det på lördag. Det innehåller ca 20 kg levande sten diverse skivanemoner, knappkolonier och en del mjukkoraller, bla annat sk kenyaträd dock ingen fisk för den är flyttad till hans nya kar. Tips för flytten vore välkommet. Ska jag spara så mycke som möjligt av vattnet eller blanda en del nytt. Har i nuläget inte tillgång till osmosvatten utan får blanda på kommunalt kranvatten. känns som man vill spara så mycke vatten som möjligt i förstaläget. Jag hade saltvattenakvarie i början på 90-talet då jag även hade Zoo-affär men det känns som det har hänt en hel del på …
-
- 39 svar
- 3,7k visningar
-
-
Tjena, jag hade ett misslyckat projekt förut med saltvatten och kanske vill starta upp igen. Har lite frågor om saltvatten: Om man vill ha det absolut enklaste inom saltvatten vad är det? Har ett 25 liter akvarium som sägs ska vara enkelt att göra till salt, kan man ha 2 clownfiskar i 25 liter eller är det för litet? Om man kör på enklaste, vad kostar det då förstår att det beror på storlek men 25-60 liter. Mitt förra försök så sa dom att jag var tvungen att ha massa tester så köpte en låda för 1000 kr med hur mycket som helst. Behövs det verkligen om man kör enkelt? Tack för svaren!
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är säker jag kan få en förklaring, tyvärr inget foto, dom e ju inte så stora, tenktaler runt ca 1 cm långa, och det ser ut som det är minst 3 tenktaler från samma håla. ? mörka och vita..randigt.. e dom bra? hade även en sjöstjärna, med röd prick i mitten väldigt liten, var på väg i sumpen, puttade ner den , såg taggig ut med röd prick i mitten. Vit för övrigt. MVH Stefan
-
- 1 svar
- 647 visningar
-
-
Hej. Ska man ha bara levande sand eller kan man blanda med "död"sand? Mvh Mikael
-
- 5 svar
- 867 visningar
-
-
Hur många timmar ska man ha ljuset på och spelar det någon roll sommar eller vinter då de e mörkare ute och ingen sol finns ?
-
- 0 svar
- 740 visningar
-
-
Hej, Jag har tidigare haft sötvattensakvarium och skulle nu vara intresserad av att starta ett saltvattensakvarium. Jag funderade lite på kostnader och hur mycket el ett 450 liters saltvattensakvarium förbrukar. Det kan ju förstås vara svårt att säga eftersom det beror på typen av utrustning men ett riktigivande värde skulle vara trevligt. Någon som vet? Mvh, Simon
-
- 19 svar
- 2k visningar
-
-
Hej jag är alldeles ny inom saltvatten och jag vet absolut ingenting om hur man sköter ett saltvattens kar, jag tänkte skaffa mig ett nano aqua medic 80l blenny där allting finns med, jag undrar, kommer jag behöva komplettera utrustningen med någotmer förutom osmosfilter till vattenkranen för att få det att bli komplett?
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har letat info om detta men inte lyckats. Min undrar är varför det blir så många rörmaskar på ls och bakgrund? I ett av hörnen i akvariet så är det ca 25-30 st små rörmaskar på en yta ca 1,5 dm2. Jag tror dom kallas rörmaskar. Dom är ca 2-3 cm långa och med genomskinligt paraply längst upp. Är dom bra eller dåliga i denna mängd? Finns det någon som äter dom?
-
- 3 svar
- 819 visningar
-
-
Hej alla, Är i uppstarten av mitt fösta saltkar som är på 330 liter med måtten 100Lx60Bx55H vilket nu är fyllt med vatten och LS sedan nästan 2 veckor. Jag ser nu över belysningen då jag inte kommer använda den jag har idag. Jag är ute efter en snygg ramp som går att hänga ovanför akvariet med konsoler i väggen, alltså så att kanterna är "fria". Vill ha en komplett ramp som ljusmässigt mer än väl räcker till för mitt kar och som ger både det vita och blå ljuset. Den ska heller inte begränsa mig framöver om jag snöar in ordentligt på olika koraller som är ljuskrävande. Självklart vill jag också hitta ett så billigt alternativ som möjligt men detta i så fall utan att tumma…
-
- 8 svar
- 868 visningar
-
-
Vi har ett kar som står och körs in, och vi har en massa levande sten i. På kvällarna sitter vi och spanar smådjur men jag är osäker på vilka djur man ska bli glad över att se och vilka som är otrevliga. Någon som kan berätta vad som är otrevligt att ha? Vi har sett: Flera randiga ormsjöstjärnor från 2 cm till 5 cm i diameter En liten vit sjöstjärna (gissar att det är små skräp stjärnor En sten full med rörmaskar Flera "håriga tusenfotingar" från 3- 7 cm Vita mini räkor/kräftdjur Små snäckor lite alger som en gräsmatta på en sten och självklart ett gäng glasrosor, genomskinliga och röda (dom är skräp, det vet jag)
-
- 2 svar
- 797 visningar
-
-
I min skummare prizm skimmer så finns det en behållare med aktiv kol. Kan man fylla halva med aktivt kol och den andra halvan med någon sorts fosfatbindande medel och fungerar det då som en kommersiell fosfatbindare?
-
- 1 svar
- 943 visningar
-
-
Har äntligen fått tag i ett kar som jag ville ha, det blir ett 140liters. Karet är på plats och har nu köpt belysningen som borde komma om några dagar. Belysningen kommer att bli 2X24w T5 och en mh 150w. Skall beställa saltmätare och salt när det slog mig spelar det roll vilken sorts salt man köper? Såg att det flesta tillverkare säljer olika sorters med olika tillsatser. Sedan skall ja bara få tag i cirkulations pumpar och LS.
-
- 17 svar
- 1,5k visningar
-
-
Satte igång ett Cocoon-akvarium på 31 L i augusti som ett första saltvattensakvarium som stått igång sedan dess. LS i en klump på 2,5 kg samt efterhand satt i en eremit samt tot 4 turbosniglar. Problemet är att inget verkar vilja överleva i det lilla karet. Turbosniglarna dött några dygn efter isättning, endast en som klarat sig länge men som dukade under nu. Gjort försök med mjukkorall 2 tillfällen, (syns en liten på bilden) men har "lösts upp" och skrumpnat ihop på ett dygn. LS verkar vara av god kvalitet och ser fin ut, vattnet klart och har testat de flesta parametrar regelbundet sedan start och bara bra värden, har kollat till det dagligen och bytt vatten varje lörd…
-
- 19 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej. Jag har skaffat ett nytt större akvarium istället för mitt gamla nanokar reefmax. Har några frågor innan jag ska sätta ihop det. 1. vad kan man ha för något emellan karet och stälningen?. 2. jag har köpt köksluckor till akvariet som jag ska fästa på ställningen och jag har tänkt att använda magnetlås. Kommer ställningens hållfasthet bli förstörd om jag borrat fast fästena i den? 3. jag har massa tunnor med osmos vatten. För att inte få in få damm i vattnet så gjorde jag lock av aluminiumfolie. Jag har blandat salt i vattnet och foliet kom i kontakt med vattnet och blev svart kan vattnet har blivit dåligt av det? Mvh Mikael
-
- 6 svar
- 795 visningar
-
-
-
Då har man reg sig här, och läser tips och råd, och väntar på sin beställning, ett RSM 250, och lär sig att akvarium kallas för kar. Vore bra att ha en erfaren mentor inom detta, och detta forum får bli min mentor,, Vill gärna ha tips och råd, från dom som har erfarenhet av Red Sea Max 250 L Mvh Alberst
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hej allihop! Min käre man och jag har fallit pladask för saltvatten och införskaffade för en vecka sedan vårt första akvarium på 190L. Vi är rookies båda två men ser fram emot att få skapa en vacker vattenvärld; vi är så illa däran att vi båda har en klump av lycka i bröstet! Vi har två sibiriska katter som jag är helt övertygad om kommer älska våra nya familjemedlemmar, men de får vackert iaktta på säkert avstånd ;-) Anledningen till att vi väljer att bli saltisar är att det är så ljuvliga färger och en bubblande aktivitet i alla hörn - misstänker att det inte kommer bli så mycket TV-tittande i framtiden utan kommer snarare ha näsan pressad mot akvarieglaset för att se a…
-
- 21 svar
- 2,1k visningar
-
-
Köpte igår en putsarräka samt en mindre mjukkorall, räkan gav upp och blev uppäten av en eremit, och korallen har dragit ihop sig och vill inte "blomma ut" och börjar långsamt lösas upp i kanterna. Funderar på att lägga över den tillfälligt i helt nyblandat vatten om det är skadliga ämnen i, eller kommer det bara stressa korallen mer än det gör nytta? Finns det något jag kan göra för att rädda korallen? Har ett litet 31L akvarium med bra temp och salthalt, trott att jag haft problem m syresättning och kör därför nu 2 pumpar mot ytan, så här ser korallen ut i nuläget:
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hälde i tre påsar med levande sand i söndags och det är fortfarande väldigt grumlig, hur länge ska jag förvänta mig att det forfarande är grumligt eller rättare sagt när blir vattnet klart? Jag kör med min skummare och endast en cirkulationspump, gör jag något galet? Mvh Magnus
-
- 4 svar
- 704 visningar
-
-
Hej på Er alla!! Jag är nybörjare på salt och är i startgroparna att sätta igång ett 350 liters juvel hörnakvarium som jag tidigare har haft mina discusar som jag tyvärr fått sälja :-( men men.... Jag skulle bli glad om någon kunde hjälpa mig med utrustning. Jag har blivit tipsad om att sätta en Deltec600 och att den ska vara mycket bra, någon som har erfarenhet av det? får inte plats på någon sump under. Nästa bekymmer som jag ser det är lyset. ad ska man ha där? i och med att det är ett hörnkar blir det ju lite svårigheter. Jag har funderat på en amatur vet ej dock vad den heter men man kunde få plats med 6 t5 rör i den plus att jag troligen behöver en liten mindre amat…
-
- 3 svar
- 613 visningar
-
-
Hej Vi har köpt ett beg. akvarium med teknik. Allt går bra utom vår skummare, vi har en prizm skimmer. Den låter men den tar inte in vatten , vattnet bara står och "guppar" strax ovan vattenytan i röret. Vad är problemet?? Vi har fyllt skummaren med lite vatten men det hjälper inte.
-
- 2 svar
- 594 visningar
-
-
Jag är i uppstarten av ett kar och har hört några olika varianter på hur man startar med belysningen. Någon säger att man ska brassa på med allt man har med en gång och några säger att man succesivt ska höja lyset från 1 timme om dagen för att sen höja till 2 osv. Hur ska man göra? Blir lite förvirrad
-
- 14 svar
- 1,5k visningar
-