Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har precis köpt mitt första akvarium, ett nano reef från Aquael på 49 liter. Jag är superny inom denna hobby, och har egentligen inte ens haft ett riktigt sötvattensakvarium. Har länge vart intresserad av just saltvatten, men har haft lite hamstrar och annat som tagit upp min tid och plats. Nu har jag dock vart husdjurslös ett tag och tänkte att det är perfekta tillfället att kunna starta denna hobby, superkul! Jag har läst en del här på forumet och även i en bok jag fått låna, tycker detta är superintressant och finns verkligen mycket att lära sig. Men nu kommer vi till mitt problem! Eftersom jag bor I en lägenhet på ca 20 kvadratmeter är…
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie. Någon som har samma dilemma??
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har två fina små tryckare, Picasso och Odonus, som jag är väldigt förtjust i. Problemet är bara att de äter all städpersonal. Turbos går åt snabbt, har haft eremitkräftor i omgångar som klarar sig ett tag. Räkor är uteslutet men sandvändarstjärnan får vara i fred. Skulle vilja prova med en sjöborre, Diadema setosum, både för trevnaden och effektiv algätning. Vad tror ni?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan jag skulle behöva justera upp min salthalt i akvariet efter ett missöde med min ATO som fick fnatt och översvämmade karet med ex. ant. liter på golvet som resultat. Efter att jag justerat ner till rätt vattennivå i karet igen så gjorde jag några mätningar. Salinitet: 1,023 PH: 8,3 KH: 8,9 Ca: 395 Mg: 1200 Nitrat: 25 Nitrit: 0,25 Fosfat: 0,25 Ammonium: 0,25 Använde Salifert tester... Karet har bara varit igång 1½ vecka där av värdena. Köpte beg levande sten, och fick även med lite vatten. Döm om min förvåni…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hi all, I am a beginner. Just looking for some guidance for my sump/refugium. I was planning on having a slow flow refugium, and a high flow, area for the skimmer. Is this a good idea? Or should I just have the same flow rate through both the Skimmer zone and the refugium? If they are the same flow, then they are all connected in line. But I hear there are fun benifits to having slow flow in the refugium. If they are different flow rates, then they would need to be in separate zones, and each zone would need its own different intake (seel below), which is okay with me. To do this I have designed the sump below, I like it, but I though…
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Idag köpte jag putsarräkor och har sen länge planerat att ha en pistolräka till min Goby men nu såg jag på youtube att pikadollerna käkar putsarräkor?!? I affären snackade vi om att jag ska ha en pistol sen men dom sa inget om att dom käkar putsarräkor trots att dom är riktigt bra där har jag missat nått? Se länk för youtube klippet. http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=eKPrGxB1Kzc
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa igen Funderar lite på om man kan lägga in lite alger direkt i karet i någon slags nät påse iomed att jag inte har någon sump???
-
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
sitter (som vanligt och funderar) att skaffa mig ett litet saltvatten kar..nano low tech..har sneglat på guppy hotellet, MEN det springer ju ÄNDÅ iväg lite i pris om man ska bygga om lysrörsrampen och dylikt så man hamnar på ca 2000 pix man kan ju hitta typ 100-200 liters kar med både lysrörsramp och pump för ca 1000 lappen..visst inte världens bästa..MEN kan man inte göra något för att komma billigt undan..kan man inte använda något befintligt filterfack i typ ett juwel eller något? förslag mottages tacksamt...har tittat på nano burk projekt där det allaredan FINNS filterkammre..har DU några förslag hur man skulle kunna göra med filter (vilket verkar vara det som verkar …
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har nu kört in ett 80 liters Molly under 7 veckor med 10 kg ls och jag har använt vattenbytet från mitt inkörda kar för att snabba upp inkörningen. Vattenvärden har varit stabila med rätt värden under ett par veckor så nu har jag börjat belasta karet. I karet finns nu: 2 st 2 cm Clownfisk - Amphiprion ocellaris 1 st 6 cm Gobi - Nemateleotris magnifica 1 st 5 cm Eldräka - Lysmata Debelius 6 st sniglar - Astraea sp. 1 st korall 7 cm omkrets - Sinularia Sp 1 st stenkorall 7 cm omkrets - Turbinaria peltata 1 st liten frag 1 cm omkrets - Clavularia Viridis - Grön Stjärnpolyp 1 st frag 4 cm omkrets - Skivanemon Discosoma Sp 1 st knappkoloni 12 cm omkrets - Zoanthus 1 st mj…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej fiskälskare! Jag ska köpa mitt första akvarium... Jag förstår dock ingenting om det! Är det någon som kan hjälpa mig på traven? Om saker jag behöver osv.
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ponera att man har en salt/temp -mätare i glas och den går sönder i karet så att alla "kulorna" i botten av den hamnar i karet och när man sedan kör med en magnet och kulorna fastnar på den, så man avlägsnar dem och tror att man fått bort alla men efter tre veckor så gör man en ny sökning med magnet och upptäcker mot sin förfasan att det fortfarande finns kulor kvar i sanden. Kulorna är nu inte längre runda men däremot rostiga och deformerade av rostangreppet. Efter denna magnetsökning får man upp ca 100 st kulor. Frågor: 1. Vad kan detta ha ställt till med i karet? 2. Är vattenbyten det man bör ägna tiden åt de kommande dagarna? 3. Kan fiskar ta stryk av detta? 4. Lägr…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan, jag har ett par stycken Glasrosor (4 st små) mitt bland mina knappar.... Har försökt ett par gånger att injicera ättika i dem men de är så små och drar ihop sig så fort. Så va jag nere i hos min lokala akvariebutik och de hade en Acreichthys tomentosus*, så mina funderingar är. Skulle den funka i mitt rsm 130 och vad är era erfarenheter av den? Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej hej-- håller på och sätter ihop mitt kar, och ska lägga i vatten nu i dagarna. men tänker lite framåt- när det är dags att lägga i fiskarna- har tänkt på vad för fiskar jag skulle vilja ha, fast har lite frågor... har tänkt ha följande: occelaris clown- 5 stycken chelmon rostratus- 2 stycken forcipiger flavissimus- 1 styck paracanthurus hepatus- 1 styck zebrasoma falvescens- 2 stycken lactoria cornuta- 1 styck ...och eventuelt en liten drake... första frågan är med chelmon rostratus, forcipiger flavissimus och lactoria cornuta. har hört att koffertfisk och fjäril inte behöver gå så bra med koraller. någon som har erfarenhet av detta? chelmon rostratus ska vara …
-
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Jag köpte ett red sea max 250 för en månad sen och jag fattar ingenting vattnet blir smuttsigt på en dag och det flyger runt skit i vattnet hela tiden, har försökt å tittat om jag monterat fel men tror inte det. Om någon har ett red sea max 250 och bor i stockholm så betalar jag gärna er för en genomgång och titt så jag gjort rätt för det här håller inte. HJÄLP MIG SNÄLLA INNAN JAG TAPPAR INTRESSET OCH SÄLJER DET =(
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Hej, jag har en liten fundering som någon kanske kan svara på? Har två clowner var av den ena (honan) måste vara gravid. Hon har fått världens kula på magen o beter sig väldigt konstigt mot hanen. Tidigare så har dom delat på en anemon, men nu sista dagarna har hon börjat jaga iväg honom så fort han kommer för nära. O ibland när båda är utanför anemonen så kan o simma efter honom o det ser ut som att hon ”biter” honom i fenorna (inga synliga skador) så så aggressiva bitningar är det inte. Dessa två går nu i mitt 170l kar tillsammans med en liten Doris, 3 chromisar en annan liten kirurg o en mandarin. Har för ett tag sedan dragit igång …
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Vi har nu haft vårt första saltvattensakvarium över ett år men stöter ständigt på nya bekymmer! Att det skulle vara så svårt trodde man ju inte! Vi kämpar med att få rätt på vattenvärdena men så fort vi lyckats (något så när) åt ena hållet blir det problem i andra änden. Lite NO3 och PO4 då börjar LPS korallerna att må fint men samtidigt så blir det väldigt lite gröna alger i akvariet och andra invånare som Salarias (vår första fisk (Prinsen) och sjöstjärnor (äter på sina egna armar) och sjöborrar håller på att dö av svält! Vi vill inte att Prinsen ska dö! Vi har försökt att mata honom med algmattor och frusna alger med pincett men han vill bara ha alger som sitter p…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla kunniga! Jag har ett startat 128 liters som jag fått lägga händerna på,hittils har jag endast gjort rent det,fyllt upp det och haft i salt. Det står och går runt och det har nu varit igång sen i förrgår. Vad ska jag tänka på nu? Jag har förstått att jag är långt ifrån att lägga i några invånare.tacksam för svar.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Startar just nu mitt första kar och tänkte lägga en plastskiva på botten för att kunna flytta stenar utan risk att repa/förstöra glaset i botten... Funkar denna tro eller löses den upp eller fäller ut något som kan vara giftigt för akvariet i framtiden? http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
[TABLE=width: 100%] [TR] [TD=colspan: 2][TABLE=width: 100%] [TR] [TD=width: 212] Klicka för att förstora bilden[/TD] [TD=width: 6][/TD] [TD=width: 100%]dubbelverkande turbinpump för akvarier 115-190lBeskrivning: Polario dubbelverkande turbinpump med programmerad växlingsfunktion för mindre akvarier Liten smidig riktningsväxlande cirkulationspump med magnetfäste och förprogrammerad controller. 50% i 5 sekunder. 75% i 5 sekunder 100% i 5 sekunder, vila 5sekunder sedan samma sekvens åt andra hållet Finns i 3 storlekar : Polario 4ML 2300-4000L/h 4,8x5 cm 7W lämplig för akvarier 35-80L Polario 7ML 5000-7000L/h 5,4x6cm 23W - lämplig för akvarier 115-190L Polario ML10 6000-100…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan svejsan! Ser att ni skrivigt lite här och där om Osmosvatten!! Men vad är det?? Försökt hitta något svar men misslyckats! Osmosvatten, Osmopumpar och Osmotunnor mm! Blev lite nyfiken på vad de är:P Är de bara saltvatten me ett snyggare namn eller?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Är helt ny på forumet och har aldrig hållit på med saltvattenskar förut heller. Har dock haft ett akvarieintresse hela mitt liv som har blommat ut igen de senaste 5 åren. Under de senare åren så har arterna bara blivit exklusivare. Dock har jag haft dålig plats i mitt boende och har fortfarande. Dock planer på att flytta inom en snar framtid så därför så finns planerna att utöka och då till saltvatten Då jag gillar utmaningar och är ganska pedantisk. Det som är intressant i dagsläget är ett lagom kar (vad är ett lagom nybörjarskar?) med sump. Håller på att läsa på om kemin samt lite vad för teknik som behövs. Har läst igenom saltvatten för dummies guiden en gång. H…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Har testar med både Salifert och JBL, i varje test får jag Ca. 550 och mg runt 1200. Men jag tillsätter endast Ca någon gång i veckan, och trodde att det skulle gå ner efter ett par dagar, men det håller i sig även nästan utan Ca tillsatsen. Så nu börjar jag undra vad som händer, jag trodde att jag hade i för mycket Mg och vilket gick ut på Ca testet, men efter olika test så verkar det stämma. Hur kan jag ha 550 i Ca utan att ens tillsätta värst mycket? Uppskattar hjälpen!
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
- 1 följare
-