Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Har ni ups ifall det blir strömavbrott? Behövs det hur länge klarar sig karet utan att vattnet cirkulerar?
-
- 13 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Är det någon här inne som sett Aqua Medic Xenia 100 (eller någon annan av modellerna) i verkligheten? Jag är lite nyfiken på om det är en bra konstruktion på genomföring/sump osv. Jag har läst att sumpen är ganska liten men inget om ljudnivån så det kunde vara intressant att höra.
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Skall i dagarna införskaffa ett nano 130 saltvatten ! Har nu haft sötvattenakvarium i flera år jättetrevligt o roligt på alla vis Men nu känner ja å sambon att det är dax att ta Ett steg till ! hon är glad i fiskar å ja växter å småkryp ,ja tycker denna sida värkar mycket bra å informationsrik ja skall försöka att ta lite bilder lite då å då å delge om alla roliga å mindre roliga dumheter jag kommer att göra från en gotlänning
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag har börjat få problem med röda alger nu dem senaste 2 veckorna. någon som har en aning om vad det e för alger och hur man får bort dem??
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
enkel fråga.. ska man försöka bygga in så mycke som möjligt i karet,? eller är det bättre att försöka sig på att bygga en sump?? tacksam för förslag
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har två fina små tryckare, Picasso och Odonus, som jag är väldigt förtjust i. Problemet är bara att de äter all städpersonal. Turbos går åt snabbt, har haft eremitkräftor i omgångar som klarar sig ett tag. Räkor är uteslutet men sandvändarstjärnan får vara i fred. Skulle vilja prova med en sjöborre, Diadema setosum, både för trevnaden och effektiv algätning. Vad tror ni?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har haft akvarium i snart 10 år. Jag har haft vanliga akvairiefiskar och kör just nu ett 240l Malawikar. Men jag blir mer och mer sugen på ett saltvattenkar. Dels för utmaningen och dels för att det är mycket snyggare. Är det någon som har erfarenhet av ett likande paket som detta? https://www.cyberzoo.se/fyndhornan/akvarietillbehor/reef-master-60-105-liter-saltvatten-startset.html Kan det verkligen vara så komplett som dom skriver? Vad behövs det mer till uppstarten?
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Startar just nu mitt första kar och tänkte lägga en plastskiva på botten för att kunna flytta stenar utan risk att repa/förstöra glaset i botten... Funkar denna tro eller löses den upp eller fäller ut något som kan vara giftigt för akvariet i framtiden? http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihopa är helt ny på salt och tänkte därför starta upp en tråd där jag kan ställa dumma frågor och fortlöpande post bilder varefter karet går framåt Har enbart haft sötvattenskar men känt ett sug efter att starta ett saltkar ett bra tag. Har läst på massor på forumet i nybörjartrådar och även andra trådar för att samla på mig kunskap iom att salt och söt kar skiljer sig markant. Har 2 sötkar i dagsläget ett på 73 l och ett på 112 l och resonerade lite så att det är lättare att hålla bra värden och lyckas med ett lite större kar därför har jag valt att göra om mitt 112 l till salt istället för 73 l . Har först tänkt börja med att sälja av mitt 73 l och alla växter f…
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
[TABLE=width: 100%] [TR] [TD=colspan: 2][TABLE=width: 100%] [TR] [TD=width: 212] Klicka för att förstora bilden[/TD] [TD=width: 6][/TD] [TD=width: 100%]dubbelverkande turbinpump för akvarier 115-190lBeskrivning: Polario dubbelverkande turbinpump med programmerad växlingsfunktion för mindre akvarier Liten smidig riktningsväxlande cirkulationspump med magnetfäste och förprogrammerad controller. 50% i 5 sekunder. 75% i 5 sekunder 100% i 5 sekunder, vila 5sekunder sedan samma sekvens åt andra hållet Finns i 3 storlekar : Polario 4ML 2300-4000L/h 4,8x5 cm 7W lämplig för akvarier 35-80L Polario 7ML 5000-7000L/h 5,4x6cm 23W - lämplig för akvarier 115-190L Polario ML10 6000-100…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihop jag är ny inom detta med saltvattens akvarium men jag har haft sötvattnets akvarium förut och har en fråga vad ska dessa värden ligga på nu i början och vad man vill det ska ligga på sen Med vänlig hälsning, Gabriel No2, Nitrite No3, Nitrate KH Alk Salt PH4, Phosphate
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Vi har nu haft vårt första saltvattensakvarium över ett år men stöter ständigt på nya bekymmer! Att det skulle vara så svårt trodde man ju inte! Vi kämpar med att få rätt på vattenvärdena men så fort vi lyckats (något så när) åt ena hållet blir det problem i andra änden. Lite NO3 och PO4 då börjar LPS korallerna att må fint men samtidigt så blir det väldigt lite gröna alger i akvariet och andra invånare som Salarias (vår första fisk (Prinsen) och sjöstjärnor (äter på sina egna armar) och sjöborrar håller på att dö av svält! Vi vill inte att Prinsen ska dö! Vi har försökt att mata honom med algmattor och frusna alger med pincett men han vill bara ha alger som sitter p…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej kan någon beskriva var jag hittar den manual som man börjat skriva för nybörjare i saltbranchen? hittade den för ett tag senoch ögnade igenom ett par sidor men har tyvärr glöm bort var den låg
-
-
Tjenare alla salta damer och herrar, Martin heter jag och nu sitter jag och funderar på att gå från sötvatten till saltvatten! Har ett sötvattenskar med lite roliga mått som jag funderar över att konvertera till salt, måtten är 80x50x50 cm. Genom att skära loss bitarna som håller upp täckglaset får jag ett rent och snyggt kar. Problemet är att jag inte minns om det är gjort i härdat glass eller inte och jag vågar därför inte borra i det för en eventuell sump. Ska det bli en sump måste jag köra med en overflow box, något jag läst inte är det bästa att ha. Nu till den roliga biten, invånare. Det enda jag vet som är satt i sten är ett par clownfiskar (Amphiprion ocellaris) o…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Jag köpte ett red sea max 250 för en månad sen och jag fattar ingenting vattnet blir smuttsigt på en dag och det flyger runt skit i vattnet hela tiden, har försökt å tittat om jag monterat fel men tror inte det. Om någon har ett red sea max 250 och bor i stockholm så betalar jag gärna er för en genomgång och titt så jag gjort rätt för det här håller inte. HJÄLP MIG SNÄLLA INNAN JAG TAPPAR INTRESSET OCH SÄLJER DET =(
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, jag har läst här på forumet och sett bilder på ytavrinning, skummare osv, men undrar om någon skulle kunna förklara för mig hur ytavrinning, pump och skummare fungerar. Jag ser ofta att skummaren står högre än karet. Är detta nödvändigt för att vattnet ska rinna tillbaka av sig själv? Är alla så eller är vissa motordrivna? Hur är ljudvolymen på lösningar med ytavrinning, pump och skummare? Pumpfacket måste väl täcka all avrinning från karet om pumpen lägger av? Hur mycket lägre ska ytavrinningskanten vara om man jämför med akvariekanten? Är det något speciellt man bör tänka på när man köper sitt första kar som man ska ha med ytavrinning eller något man bör tänka på…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle starta upp ett saltvatten akvarium, eftersom jag anser mig själv vara mer tänkare än teknisk så hade jag tänkt att inhandla ett Percula 120 för att slippa bygga en massa själv. Skulle vara tacksam för synpunkter på hur detta akvarium är och om ni har några tips på var man kan köpa detta billigast. Kanske någon har ett begagnat?
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Det här känns lite som en riktigt dum fråga och svaret bör vara att det enbart är estetiskt, men jag vill ändå fråga först.. Det känns som att det alltid är viktigt med djup, djup hit och mycket djup dit. Men har det någon faktiskt negativ påverkan att ett saltkar har 'söta mått'? typ 120*40*50 l,d,h..
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej Är i färd med att beställaett akvarium från globefish men tänkte testa mina ideer här innan jag gör något förhastat. Akvariet kommer att vara på 250 liter plus en sump på 60 liter. Jag tänkte borra både för ytavrinning(32 mm rör)och retur(25 mm rör)i avrinningshörnet. Som returpump tänkte jag använda en Deltec HLP 4040 som pumpar 4500 liter i timmen(förhoppningsvis tyst).
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle dela med mig av några nybörjarerfarenheter som visar hur fel man kan tänka om man resonerar med sig själv och inte använder sina tester för att verifiera sina resonemang. Men vi måste backa bandet några månader. Så här började det hela. I somras var vi ute och seglade och när vi kom hem hade det varit strömavbrott. Alla fiskar döda och vattnet luktade som F n. Hittade de döda fiskarna och bytte massor av vatten. Efter en vecka eller så kunde jag se att många av korallerna ändå hade klart sig och stjärnpolypen levde loppan. Men efter några veckor så började få problem med både kisel- och grönalger. Jag antog att det berodde på att det fanns massa döda…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej mitt kar har kört i 2 veckor nu ca. köpte KH mätare idag o testade den visar att jag har 13,2!!!! Det som jag har förstårr är väldigt mycket? är det farligt? hur sänker man? Tack för all hjälp. underbar sida detta! Mvh/ Joel
-
- 16 svar
- 1,1k visningar
-
-
Efter många år med sötvattensakvarium så köpte jag ett begagnat 80l guppyhotell saltvatten. Det var igång med några kilo levandesten och en överdimensionerad skummare. En clownfisk och en eremitkräfta var de enda invånarna. Belysningen bestod av 2 st T5 lysrör på 8w. Jag tog med allt vatten i dunkar från den tidigare ägaren och allting verkade trivas. Efter en vecka köpte jag lite mer levande sten och en korall, en Grön Stjärnpolyp. De första dagarna var korallen jättefin och tentaklerna var ute. Det ena lysröret lade av att fungera, och jag har ännu inte fått tag på något nytt. Korallen verkade inte vantrivas för det. Häromdagen, ca 2 veckor efter inköp av korallen så f…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag tänkte dra igång ett saltvatten kar nu men har lite funderingar kring levande sten. Jag har ett 65l kar som jag tänkte fixa ett mini rev i. Men saken är den att mycket av utrustningen som krävs är ju ganska dyr. men jag har ingen lust att bara spara ihop stålar och sedan köra igång. Så min fråga är: Är det möjligt att köra igång med levande sten i 65l karet, och låta det lysas upp av ett Powerglo rör. Spelar ingen roll om det händer något eller inte. Bara jag får ha det i vatten tills jag fått tag i en 4 rörs ramp(alternativt T5/MH). Och även kanske skummare. Kan stenen på något sätt "dö" av dålig skötsel, eller blir det bara som så att det inte händer något? Jag tänk…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-