Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
[TABLE=width: 100%] [TR] [TD=colspan: 2][TABLE=width: 100%] [TR] [TD=width: 212] Klicka för att förstora bilden[/TD] [TD=width: 6][/TD] [TD=width: 100%]dubbelverkande turbinpump för akvarier 115-190lBeskrivning: Polario dubbelverkande turbinpump med programmerad växlingsfunktion för mindre akvarier Liten smidig riktningsväxlande cirkulationspump med magnetfäste och förprogrammerad controller. 50% i 5 sekunder. 75% i 5 sekunder 100% i 5 sekunder, vila 5sekunder sedan samma sekvens åt andra hållet Finns i 3 storlekar : Polario 4ML 2300-4000L/h 4,8x5 cm 7W lämplig för akvarier 35-80L Polario 7ML 5000-7000L/h 5,4x6cm 23W - lämplig för akvarier 115-190L Polario ML10 6000-100…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Undrar lite över ovan förkortningar, vad betyder vad?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ligger efter mycket funderingar i inköpsplaner på ett 58 liters clownhotell. Tips tricks samt bilder på er som har sånna kar igång vore tacksamt.. Funderar på att köra 4 clowner och nån räka i karet.. Salt vatten är helt nytt för mig, har varit odlare av malawi ciklider för några årsen. har speedster på detta forum som mentor för saltvatten så det skall nog gå bra.. Men Som sakt tips och tricks med dessa kar samt lite bilder hade varit tacksamt.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har problem med massa partiklar i vattnet som jag trodde skulle försvinna efter ett tag men nu har karet varit i gång 1 månad och det är inte något bättre jag har kört powerhead med quickfilter utan resultat. Varför vill det inte bli bra jag har ett 350 L med 8400 Liter cirkulation delat på två pumpar och en Deltec mce 600. Ca 30 kg LS och ett lager på 1,5 cm levande sand.
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag försöker hitta någon trevlig lösning för att kunna rikta utblåset från min returpump(helst åt två separata håll). Jag har idag mitt utblås rakt ner i tanken då röret är dragit upp på baksidan och rakt ner i akvariet. Jag har sett att det finns smidiga lösningar till red sea akvarier(länk), men hittar inte direkt något motsvarande för oss som inte har ett färdigt paket från red sea. Försökt leta efter inspiration på forumet och googlat som en galning utan något resultat. Funderar på om man ska kosta på sig en sådan som red sea säljer för att sedan försöka koppla in den på min rördragning. Tips och idéer mottages gärna. Jag har svårt att se att …
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har två fina små tryckare, Picasso och Odonus, som jag är väldigt förtjust i. Problemet är bara att de äter all städpersonal. Turbos går åt snabbt, har haft eremitkräftor i omgångar som klarar sig ett tag. Räkor är uteslutet men sandvändarstjärnan får vara i fred. Skulle vilja prova med en sjöborre, Diadema setosum, både för trevnaden och effektiv algätning. Vad tror ni?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Skulle vilja ha lite tips om vilka fiskar jag kan ha i mitt nanokar på 58L. Har idag 2st clowner, 2 putsar räkor och 2 turbosniglar. Håller en salthalt på 1.022 och 25grader. Vad finns det mer för fina fiskar som kan trivas i ett så här pass litet kar? Vilken sorts anemon skulle ni rekomendera till clownerna och vad finns det mer för fint jag kan lägga i karet? Mycket tacksam för alla tips ni kan ge mig. Mvh Mattias
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena,vill starta mitt första saltvattens kar,och valde fish only eftersom min ekonomi inte är den starkaste,så helt enkelt: vill ha alla tips o hjälp som finns i princip,så ja förstår hur jag ska börja m m.. akvariumet är på 166 liter Mvh Fredde
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett RSM 130D som nu äntligen är i fin "balans" dock sitter orginalskummare i karet och den låter som ett mindre krig. Har hört att det går bra att byta ut denna mit ngn tystare variant. Då undrar jag vad bör jag byta till för skummare och var hittar jag den? (Bor i Sthlm) varmt tack på förhand!
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla! Har läst runt lite på forumet och finner en del svar men samtidigt blir man inte klok på alla svar och frågor heller och drar därför i gång (ytterligare) en tråd! Jag har haft ett tag nu ett molly 56 l som gått i 4 månader, allt funkar fint i det men har väntat på det större. Har nu inskaffat ett begagnat 120 l som ska fylla lite tid och erfarenhet innan det större kommer på plats. Det är som sagt på 120 l och är nu fyllt med 15 kg levande sten och begagnat vatten. Med följde en skummare som drar runt vattnet, även köptes en tunze cirkulationspump på 2500 l till. Frågan är nu: ska jag inte ha mer cirkulation och behövs ingen mer rening? I det lilla är det fyllt …
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej fiskälskare! Jag ska köpa mitt första akvarium... Jag förstår dock ingenting om det! Är det någon som kan hjälpa mig på traven? Om saker jag behöver osv.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Då så, efter mycket värdefull läsning på forumet är det dags för mitt första inlägg! Mitt akvarium har varit igång i 14 dagar nu och än så länge flyter det på enligt plan. Om ett litet tag bör det alltså vara dags att skaffa mina första fiskar. Akvariet är på 200 L och jag har än så länge tänkt mig följande besättning: 3-4 Chromis viridis 2 ocellaris-clowner (alt. 1 eller möjligen 2 clarkii-clowner, lite fundersam till storleken där?) 1 Chrysiptera hemicyanea 1 Eldräka Härdiga sorter till att börja med alltså Längre fram hoppas jag kunna fylla på med en eller ett par andra fiskar, men där är min planering ännu rätt så oklar... Jag funderar lite på i vilken ordning jag b…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare. Ska snart starta upp mitt första kar och undrar hur ni brukar göra med död levande sten? Jag har beställt lite "död" levande sten, som jag ska köra in med massa vanlig LS. Den döda kanske utgör 30% utav total mängd. Hur brukar ni göra innan ni lägger ner den döda stenen? Brukar ni koka/tvätta? Lägga i blöt nån vecka först? /Per
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett 375 alu ramakvarium jag köpt begagnat och misstänker att det läcker... så tänkte dra ny silicon runt om... hur noggrann behöver man vara... Ta bort allt gammalt silicon, eller bara klena på nytt utmed silicon kanter?? dum fråga kanske man någon som gjort något liknande??
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
har en fråga om min räka det är så att han är hela tiden håller på och bråkar med min bubble tip anemon. ser ut som han håller på att plocka mat ur anemonen och det gillar han inte så han drar ihop sig hela tiden .är det normalt eller vad kan jag göra. jag "punktmatar" räkan men likväl så är han på anemonen.anemonen är stor som en knytnäve så han är inte jätte liten.
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena! Har hållt igång mitt 37 L akvarium nu i lite drygt 2 månader, går hyfsat bra, mina clowner trivs. men har nu haft 8 sniglar sammanlagt i olika perioder men ALLA sniglar har dött efter en dag... snälla hjälp någon?? Har inte alla prover, men dem jag har: Salt: 1.022 Nitrat 0 och Fosfat 0.01 jag hade kranvatten ibörjan, men har nästan bytat ut allt mot osmo nu. någon som har en aning varför??
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag köpte Grotech Calcium Instant och Grotech Calcium Magnesium för 2 veckor sedan. Har sedan dess försökt höja värdet på calcium utan att lyckas. Mitt magnesium höjs lite för att snabbt förbrukas igen och ligger på ca 1200. Calcium sjunker dock bara trots tillsatser och är nu på 380 sedan förra vattenbytet för ca 1,5 v sedan då det låg på 440. KH ligger på 8 och pH ganska stadigt på 8,2. Jag tillsätter tillsatserna med flera timmars mellanrum en gång varannan, var tredje dag. Jag tillsätter 5 skedar som det står på förpackningen till mina 500 liter direkt i ett välgenomströmmat fack i sumpen. När jag tillsatte Ca första gången så brusade det upp och va…
-
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare alla salta damer och herrar, Martin heter jag och nu sitter jag och funderar på att gå från sötvatten till saltvatten! Har ett sötvattenskar med lite roliga mått som jag funderar över att konvertera till salt, måtten är 80x50x50 cm. Genom att skära loss bitarna som håller upp täckglaset får jag ett rent och snyggt kar. Problemet är att jag inte minns om det är gjort i härdat glass eller inte och jag vågar därför inte borra i det för en eventuell sump. Ska det bli en sump måste jag köra med en overflow box, något jag läst inte är det bästa att ha. Nu till den roliga biten, invånare. Det enda jag vet som är satt i sten är ett par clownfiskar (Amphiprion ocellaris) o…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Vad tycker ni om att köra utan skummare i ett 80 liters ? Och isåfall vad är ett bra "reningsverk" istället
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Har precis skaffat ett saltvattensakvarium (clownhotell) och kört igång. Har byggt upp i akvariet med LS och korallplattor. Nu undrar jag om den levande stenen behöver ligga så den får direkt ljus eller om det går bra att lägga en korallplatta över LS? Tack på förhand! //Martin
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
jag har ingen osmo,så jag undrar om det funkar att koka påfyllningsvattnet.. e de någon som vet något om detta??
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
såg att PWSS hade billiga mollyhotell..835:- men det skulle kosta 600 spänn TILL att få det hem..jämmer o elende någon som vet något ställe som ligger närmare halmstad som säljer mollyhotell??
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Har ett RSM 130 och har problem med en vit "hinna" på ytan som inte försvinner...samtidigt har jag rätt mycket vita partiklar som flyter omkring i karet. Inte så kul att inte få ha klart vatten. Är det nån som vet hur man ska göra för att få bort detta? Ska jag justera skummaren på nåt vis? Luftventilen till skummarpumpen, vad gör den för skillnad när man vrider på den? Sen har jag hyfsat mycket hårda grönalger på rutorna...beror det på för mycket matning eller? Matar med ungefär 1/4 - 1/3 "kub" med artemia/dag till mina 5 fiskar och städpatrull...varierar med torrt foder emellanåt. Tacksam för svar!
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-