Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hur sänker jag min skyhöga nitrat på 80 snabbt? Är det farligt med så hög nitratnivå?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Håller på att starta upp ett 180 liters akvarium och behöver tips på lämpliga fiskar. Jag har tänkt ett clownparsedan står fantasin/kunskapen stilla. Vad föreslår ni? /Matte
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Startar just nu mitt första kar och tänkte lägga en plastskiva på botten för att kunna flytta stenar utan risk att repa/förstöra glaset i botten... Funkar denna tro eller löses den upp eller fäller ut något som kan vara giftigt för akvariet i framtiden? http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! är i uppstarten av ett nytt akvarium är inte så hemma på salt än men det ska jag bli:-) en fråga här! en kille säljer salt 2x8kg samt levande sten 10kg(som dock är torr alltså inte levande mer) vad är skäligt att betala?? vad kan man bjuda vad kostar salt i butik Mvh
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Kan ju börja med att säga att jag är ny på saltvatten. Kört sötvatten i många år men har länge velat haft saltvatten och nu är jag där. mycket att lära sig och många funderingar. Har ett jad 128 som varit igång ca 2 månader och har nu äntligen fått börjat med att stoppa ner 2 clownfiskar, en läderkorall och en skivanemon:) Nu till lite av mina frågor. När jag köpte läderkorallen såg den lite ledsen och tråkig ut jämfört med hur den sett ut tidigare så gissar att den är i någon byte "period" så vi komme överens om att jag fick prova köpa den (köpte den för 4 dagar sedan) och om den inte visade sig att bli bättre så skulle jag få komma tillbaka med den. Tog bara någon timme…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, jag har två clowner som har bott i mitt Akvarium cirka 6 mån och de sista två månaderna har de börjat bli väldigt skygga av sig. De håller sig 99 % längst bak i akvariet som tryckt mot glaset och de kommer bara fram när de får mat. De var jätte sociala ibörjan och tänke om de mår dåligt eller något? Uppskattar alla svar!
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Skulle det gå att ha en eller två kamel räkor i min 6 liters vas?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hejsan! Tänkte att det var på tiden att visa lite på mitt "ny" startade kar (uppstart 2 januari). Då köpte jag karet med ca 10kg levande sten från triton. Sedan var det hemfärd till vår ö Åland & jag blandade saltvatten till uppstart. En KALL dag 17 jan. köpte jag de första levande sniglarna (5 st) & min räka shoore (stenopus hispidus). Då åkte även sand i byttan. Har även mätit värden varje vecka i princip fram till nu. Har brottas med både kisel & cynao alger (fortfarande lite ) men d är saltakvaristens utmaning har man läst på detta mycket trevliga forum! Vatten byten har varit på rutin varannan vecka! Senaste värden för den intresserade: (11 april) Salt:…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har ett 375 alu ramakvarium jag köpt begagnat och misstänker att det läcker... så tänkte dra ny silicon runt om... hur noggrann behöver man vara... Ta bort allt gammalt silicon, eller bara klena på nytt utmed silicon kanter?? dum fråga kanske man någon som gjort något liknande??
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är en del att fixa innan jag startar skarpt. Ytavriningen är tyst men jag tycker det låter mycket från röret i sumpen. Jag har gjort ett vattenlås i sumpen men det skvalpar bra inne i röret.... Har ni lite tips hur det går att tysta ner det? Har även någon kopplinger som inte blivit tätt som får limmas om samt att jag måste jobba lite på att tysta ner pumparna. Sedan gjorde jag en kanon grej. Borrade inte returen för att hindra baksug. Naturligtvis lyckades jag glömma att dra av rörbiten som sticker ner i akvariet när jag stängde returpumpen 5:e eller 6:e gången... så nu vet jag hur det blir när man flödar sumpen :-$
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
[TABLE=width: 100%] [TR] [TD=colspan: 2][TABLE=width: 100%] [TR] [TD=width: 212] Klicka för att förstora bilden[/TD] [TD=width: 6][/TD] [TD=width: 100%]dubbelverkande turbinpump för akvarier 115-190lBeskrivning: Polario dubbelverkande turbinpump med programmerad växlingsfunktion för mindre akvarier Liten smidig riktningsväxlande cirkulationspump med magnetfäste och förprogrammerad controller. 50% i 5 sekunder. 75% i 5 sekunder 100% i 5 sekunder, vila 5sekunder sedan samma sekvens åt andra hållet Finns i 3 storlekar : Polario 4ML 2300-4000L/h 4,8x5 cm 7W lämplig för akvarier 35-80L Polario 7ML 5000-7000L/h 5,4x6cm 23W - lämplig för akvarier 115-190L Polario ML10 6000-100…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla glada Jag har haft igång karet sedan maj 2016 och fiskarna mår bra i akvariet. Men det är ingen korall som vill överleva, har provat några stycken bl.a. grön xenia och svamp läderkorallen sarcophyton sp som båda skall vara hyffsat lätta. Den enda som ser ut att kunna överleva är ett Kenyaträd. Har även provat en anemon som bara försvann. Det skulle ju vara roligare med lite mer färger i akvariet som jag tycker att koraller tillför. Jag har varit till en affär med alla värden och de blev förbryllade över att korallerna inte vill leva. De lever någon vecka sedan skrumpnar de och dör. Jag hoppas någon här kan komma med tips på vad det kan bero …
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Som Rubriken lyder
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Håller på designa sumpen till mitt nya kar och undrar om jag missat något? Sumpen är på 100x40x40 och jag hade tänkt mig följande från höger till vänster: * Vanliga avrinningen går rakt in i en Theiling Rollermat som står brevid sumpen upphöjd så att avrinningen från rollermaten kan rinna rakt ner i sumpen i det första facket. * Nödavrinningen går rakt ner i första facket. * Första facket är ett teknikfack där jag tänkt följande ska rymmas: - Skimmer i större modell, t.ex. ATI PowerCone 200/250. - UVC med pump som cirkulerar vattnet. - Reaktorer för Nitrat och Fosfat (Biopellets?) - Värmare * Andra facket som det sedan rinner över till är ett refugium, dock blir…
-
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det. Men efter att ha skummat runt lite på det här forumet så har jag insett att det inte är så lätt som jag trodde (pump, vatten och fiskar ) Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet? Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hejsan! Har skrapat ihop min start budget nu så jag har lite frågor. Jag har ett 300 liters akvarium som jag ska till saltvatten och en sump på 112 liter. Hur stor cirkulation bör man ha sumpen? Är 20ggr volymen för mycket att ha i huvudkaret?(Tunze stream verkar lämplig) Är oceanrunner pålitliga och tysta, tänkte ha en som retur(deltec är bra men lite fel prisklass)? Någon som testat hydors flo? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/product_info.php?cPath=49_32_114&products_id=2271&osCsid=ec0e0ac1dc7e07b0b7ecaabeb30b23b0 Tacksam för svar hls Nelson
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tänkte bara kolla med er om det är dumt att ha levande sten tillsammans med chaetomorpha alger tänker mest på att det kan växa oönskade saker i stenen iomed belysning för chaeton Mvh Henrik
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Sitter här och funderar på hur man ska kunna sätta ditt en bra kylning på mitt rsm då idag gick det väldigt högt upp i grader. Sökte lite här som vanligt, men såg ingen som hade skrivit hur dom hade gjort med sina rsm. Är ju lite svårt att sätta i en fläkt då ända stället jag kunde tänka mig var bak på akvariumet där skummaren sitter. Någon annan som har ett rsm som är kyld skulle gärna få berätta för mig hur dom har gjort skulle vara mkt tacksam. Gärna bilder om det finns tillgängligt. Tack igen
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare alla salta damer och herrar, Martin heter jag och nu sitter jag och funderar på att gå från sötvatten till saltvatten! Har ett sötvattenskar med lite roliga mått som jag funderar över att konvertera till salt, måtten är 80x50x50 cm. Genom att skära loss bitarna som håller upp täckglaset får jag ett rent och snyggt kar. Problemet är att jag inte minns om det är gjort i härdat glass eller inte och jag vågar därför inte borra i det för en eventuell sump. Ska det bli en sump måste jag köra med en overflow box, något jag läst inte är det bästa att ha. Nu till den roliga biten, invånare. Det enda jag vet som är satt i sten är ett par clownfiskar (Amphiprion ocellaris) o…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare. Ska snart starta upp mitt första kar och undrar hur ni brukar göra med död levande sten? Jag har beställt lite "död" levande sten, som jag ska köra in med massa vanlig LS. Den döda kanske utgör 30% utav total mängd. Hur brukar ni göra innan ni lägger ner den döda stenen? Brukar ni koka/tvätta? Lägga i blöt nån vecka först? /Per
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Vad tycker ni om att köra utan skummare i ett 80 liters ? Och isåfall vad är ett bra "reningsverk" istället
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-