Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Det sitter ju metal vid pumpens propeler med mangnet som borde komma i kontakt med vattnet eller. Vad säger ni om detta ?
-
Hej ja har fått för mig att seachem är bra tester tänkte inhandla ett gäng, hälst ett paket med alla test på en gång. Vet inte om de finns i de butiker jag kollat i hitills har de bara varit separata tester. Någon som kan rekomendera något testkit eller någon butik där separata tester är billiga? \\Daniel Zippert
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har en fundering på att bygga om mitt Juwelakvarium på 240 l till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft ett Deltec möbelakvarium, ett s k Microreef och har någorlunda koll på skötseln när det väl är igång. Finns det stora nackdelar eller risker med att bygga om ett sötvattensakvarium gentemot att skaffa ett som är anpassat till saltvatten från början? Mitt Microreef hade en sump på ca 50 l i underskåpet, måste jag ha det om jag väljer att placera skummaren direkt i akvariet? Jag vill helst inte borra hål i akvariet. Är det någon som vet ifall Juwels originallysramp klarar av T5 rör eller annan lämplig saltv.belysning? Eftersom vattnet dunstar bort så oerhör…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har införskaffat en (enligt mitt tycke) state of the art hemmabygge. Jag kan kontrollera allt...till skillnad från mina 3 CTLite som opererade godtyckligt, med ett schema jag inte visste styrkan på. Mina koraller har fullständigt exploderat i ett gosigt gemyt...och då börjar jag fundera.. Har sökt på allt tycker jag, men är det någon som har/har tillgång till/känner till... ett index som visar olika koraller ljusbehov...Att sps kräver mest ljus det vet jag....men var går gränserna ?...Sps:er är olika...ju... Jag letar efter en PAR-mätare, för att kunna ställa in ljuset på olika nivåer ( inte lyckats)...om någon har ställt in sitt a…
-
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej jag har idag 2 st ai hydra 32 hd över mitt akvarium på 150cm vet att det är lite i underkant, min fundering är om jag ska sätta dit två st 64hd i stället eller bara en till 32 så jag har tre. 2st 64 blir ju som att ha 4st 32or vilket skulle bli en väldig skillnad. Men är det kanske övermord?
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
har idag startat upp mitt första akvarium. ett 337 liters kub akvarium med måtten 75x75x60 lxhxd bilder kommer efter hand
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! jag har idag 3 stycken fiskar i ett mindre karantänsakvarium och kör hyposalinitet på dem pga vita prickar. Kör endast men luftpump och värmare i det idag. Hur ska jag rengöra det: mekaniskt dvs "dammsuga" det eller ska jag köpa en mindre skummare till det? tack på förhand!
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
[TABLE=width: 100%] [TR] [TD=colspan: 2][TABLE=width: 100%] [TR] [TD=width: 212] Klicka för att förstora bilden[/TD] [TD=width: 6][/TD] [TD=width: 100%]dubbelverkande turbinpump för akvarier 115-190lBeskrivning: Polario dubbelverkande turbinpump med programmerad växlingsfunktion för mindre akvarier Liten smidig riktningsväxlande cirkulationspump med magnetfäste och förprogrammerad controller. 50% i 5 sekunder. 75% i 5 sekunder 100% i 5 sekunder, vila 5sekunder sedan samma sekvens åt andra hållet Finns i 3 storlekar : Polario 4ML 2300-4000L/h 4,8x5 cm 7W lämplig för akvarier 35-80L Polario 7ML 5000-7000L/h 5,4x6cm 23W - lämplig för akvarier 115-190L Polario ML10 6000-100…
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Tjenare alla salta damer och herrar, Martin heter jag och nu sitter jag och funderar på att gå från sötvatten till saltvatten! Har ett sötvattenskar med lite roliga mått som jag funderar över att konvertera till salt, måtten är 80x50x50 cm. Genom att skära loss bitarna som håller upp täckglaset får jag ett rent och snyggt kar. Problemet är att jag inte minns om det är gjort i härdat glass eller inte och jag vågar därför inte borra i det för en eventuell sump. Ska det bli en sump måste jag köra med en overflow box, något jag läst inte är det bästa att ha. Nu till den roliga biten, invånare. Det enda jag vet som är satt i sten är ett par clownfiskar (Amphiprion ocellaris) o…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp ett red sea c-250 l. Beställt hem ls som jag kommer hämta imorgon från posten. Dock har det inte gått som planerat med att få igång akvariet och det står fortfarande tomt.. kommer kunna lägga in ls på lördag. Klarar sig stenen i lådan som den kommer i eller ska jag lägga den i en hink med salt och pump? Har inte heller lyckats få upp min osmos än. (Får hjälp av min pappa som inte har så mkt tid).. kan jag i så fall köra stenen med kranvatten tills jag får i den i akvariet? Kommer då köra med osmos vatten. Mvh Reryd
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hur sänker jag min skyhöga nitrat på 80 snabbt? Är det farligt med så hög nitratnivå?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
hm det stod ifs på förpackningen att vattnet kunde bli grumligt ,men tycker att det ser mer grön/blått ut just nu en det gjort inann jag hade i aquasafe och bactozym...kommer det att bli bättre och hur ska jag göra för att få det sk glasklart?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Tänkte limma lite SPSer idag. Jag har två olika. Vilket är enklast och bäst tror ni? Ska jag ta bort pluggen? Mvh Pierre
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Nu börjar det arta sig sakta men säkert, vart igång ca en månad nu. Mer koraller + fisk kommer nästa vecka : )
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Vad jag förstått blir en saltvattensanläggning en rejäl energiförbrukare - hur löser ni detta vid strömavbrott? Vad skulle exempelvis hända om allting stannar och temperaturen sjunker (vet inte hur mycket det kan sjunka i ett kallnande hus, men om man utgår från ett 375 liters kar med utgångspunkt på 26 grader?).
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vilken temperatur ligger de flesta här på guiden med i sina kar?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena! Har hållt igång mitt 37 L akvarium nu i lite drygt 2 månader, går hyfsat bra, mina clowner trivs. men har nu haft 8 sniglar sammanlagt i olika perioder men ALLA sniglar har dött efter en dag... snälla hjälp någon?? Har inte alla prover, men dem jag har: Salt: 1.022 Nitrat 0 och Fosfat 0.01 jag hade kranvatten ibörjan, men har nästan bytat ut allt mot osmo nu. någon som har en aning varför??
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej kan någon beskriva var jag hittar den manual som man börjat skriva för nybörjare i saltbranchen? hittade den för ett tag senoch ögnade igenom ett par sidor men har tyvärr glöm bort var den låg
-
Håller på designa sumpen till mitt nya kar och undrar om jag missat något? Sumpen är på 100x40x40 och jag hade tänkt mig följande från höger till vänster: * Vanliga avrinningen går rakt in i en Theiling Rollermat som står brevid sumpen upphöjd så att avrinningen från rollermaten kan rinna rakt ner i sumpen i det första facket. * Nödavrinningen går rakt ner i första facket. * Första facket är ett teknikfack där jag tänkt följande ska rymmas: - Skimmer i större modell, t.ex. ATI PowerCone 200/250. - UVC med pump som cirkulerar vattnet. - Reaktorer för Nitrat och Fosfat (Biopellets?) - Värmare * Andra facket som det sedan rinner över till är ett refugium, dock blir…
-
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Sitter här och funderar på hur man ska kunna sätta ditt en bra kylning på mitt rsm då idag gick det väldigt högt upp i grader. Sökte lite här som vanligt, men såg ingen som hade skrivit hur dom hade gjort med sina rsm. Är ju lite svårt att sätta i en fläkt då ända stället jag kunde tänka mig var bak på akvariumet där skummaren sitter. Någon annan som har ett rsm som är kyld skulle gärna få berätta för mig hur dom har gjort skulle vara mkt tacksam. Gärna bilder om det finns tillgängligt. Tack igen
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Skulle det gå att ha en eller två kamel räkor i min 6 liters vas?
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Köpte en valenciennea sexguttata till min 200 liter Juwel Lido, den har vänd upp och ner på sanden, vattnet är grumligt nu. Kommer den att lugna ner sig eller ska jag lämna tillbaka den, kan den ställa till med bakteriekulturen pga. för mycket rörelse i sanden?
-
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle dela med mig av några nybörjarerfarenheter som visar hur fel man kan tänka om man resonerar med sig själv och inte använder sina tester för att verifiera sina resonemang. Men vi måste backa bandet några månader. Så här började det hela. I somras var vi ute och seglade och när vi kom hem hade det varit strömavbrott. Alla fiskar döda och vattnet luktade som F n. Hittade de döda fiskarna och bytte massor av vatten. Efter en vecka eller så kunde jag se att många av korallerna ändå hade klart sig och stjärnpolypen levde loppan. Men efter några veckor så började få problem med både kisel- och grönalger. Jag antog att det berodde på att det fanns massa döda…
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-