Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest Lazinko
    Started by Guest Lazinko,

Jag har kollat på saltvattenssidor och i butiker i över ett halvår och har fastnat för dessa fiskar: Forcipiger flavissimus, Gul Pincettfisk <span style="font-weight: bold;">Putsar räka</span><br style="font-weight: bold;"> <span style="font-weight: bold;">Dascyllus aruanus</span><br style="font-weight: bold;"> Hur är dessa i ett första akvarie? 160 liter. Behövs det extra grejjer mer än skummare, bra belysning, bra cirkulation till dessa arter? har läst att vissa skall ha UV-ljus o.sv. Behövs det till dessa? Tips om arterna? passar de ihop?

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  2. Som Rubriken lyder

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  3. Jag ska starta ett Aqua Medic Cubicus Reeftank 140l och funderar på vilken sand som är bäst, kan man köpa död sand och använda kultur istället för levande sand? Kan de finnas nåt liv i sanden på samma sätt som i LS eller är det mest bakterier? Sen undrar jag om man bör/måste använda epoxi för att bygga revet eller går det bra att stapla stenen? Jag har kul LED- belysning som går att styra med sunrisecontrol för att simulera gryning, molnrörelser, skymning och månljus, lite leksak. Sen undrar jag hur vanligt det är med ozon, jag ska ha det men tänker att det är precis som med UVC att det är bäst vänta till LS kommit igång? Ska beställa LS från Triton, kanske 12kg? Håller p…

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Belis,

Hej, jag har två clowner som har bott i mitt Akvarium cirka 6 mån och de sista två månaderna har de börjat bli väldigt skygga av sig. De håller sig 99 % längst bak i akvariet som tryckt mot glaset och de kommer bara fram när de får mat. De var jätte sociala ibörjan och tänke om de mår dåligt eller något? Uppskattar alla svar!

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Kalle,

Har massvis med borstmaskar. Har köpt stora tutbosniglar i omgångar. Ca 30 totalt. De dör en efter en på bara några veckor. Är det borstmaskarna som äter dem? Vet inte annars vad som tar död på dom. Finns det fällor att göra för att bli av med maskarna?

6. Started by jetstar,

Hej! har startat ett akvarium 30l med två st led belysningar och ett lysrör! min fråga är: är belysningen tillräcklig?? och hur många watt motsvarar den?? info: Led belysningen innehåller följande: *6st blå LED 300mcd/st , 12000K , 56mW/st *36st Vita LED 1400mcd/st , 8000K , 56mW/st alltså infon ovan x 2 eftersom jag har två st små led ramper! sen har jag även ett 11w lysrör så totalt 3 belysningar! är 56mW samma som 0,56w ?? i så fall ger dom alltså 22,4w/st=44,8w + 11w ger totalt 55,8w alltså 1,86w/liter vilket borde vara ganska bra va?? eller är jag helt ute och cyklar då?? tacksam för svar! Mvh

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by accsel,

Hej, har köpt 2,5 kg levande sten från akvariehandeln, 190/kg, och haft igång det i snart en vecka. Karet är helt nystartat och jag har letat livstecken varje dag med allt är helt dött så när som på snudd på mikroskopiska små vita "maskar", knappt millimetern stora och heller inte avlånga men smala. Borde det vara mer liv i burken och kan det helt enkelt vara dålig LS? //Axel

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by saltatrox,

Okej, jag har hafft igång mitt kar i 3 månader nu och för 2 veckor sen burjade jag köpa koraller och har nästan bara köpt sps å lps.. Har aldrig hafft salt för men vill gå på med dom snygga och kanske svåraste på en gång. Ja vet att lyckan blir fullständig om jag ficksar dem. Alla värden i aqvat är helt ok, men sps som står högst upp burjar bli vitta på topparna. Hoppas på att dom blir så när dom väckser men tvekar. Har Radions Led belysning och har dom tända 8 timmar med full effekt i 3 timmar mitt på dan. Så min fråga blir... Ska dom bli vita på topparna ?????? Vill ta tag i det här innan det kan va för sent. Hjälp mig nå lyckan med min drömburk. Mvh Thomas

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  9. Guest
    Started by Guest,

Hej! Jag har nu haft ett revakvarium i drygt ett år. Det är ett enkelt 250 liters akvarium utan sump, med intern skummare, cirkulationspump med keramiska bitar samt streamers. Värdena för nitrat och fosfat är lite för höga trots behandling med NOPOX under ca tre månader. Jag har åtta fiskar och mjukkoraller. Jag har nu införskaffat ett begagnat Reefer 450 som är anpassat till Tritonmetoden. Min fråga är hur jag bäst gör övergången från det gamla karet till det nya? Jag tänker att jag borde kunna använda vattnet från det gamla karet och blanda resten nytt. Levande sten, tunt lager korallsand, koraller och djur ska också med. Är det något som jag absolut bör tänka på under …

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  10. Hej Jag köpte ett red sea max 250 för en månad sen och jag fattar ingenting vattnet blir smuttsigt på en dag och det flyger runt skit i vattnet hela tiden, har försökt å tittat om jag monterat fel men tror inte det. Om någon har ett red sea max 250 och bor i stockholm så betalar jag gärna er för en genomgång och titt så jag gjort rätt för det här håller inte. HJÄLP MIG SNÄLLA INNAN JAG TAPPAR INTRESSET OCH SÄLJER DET =(

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  11. Hej alla! Jag heter Kjell Lindén, 42 år, fru och tre barn, bor i Bälinge, ca. 1 mil norr om Uppsala. Har precis startat upp mitt första saltvattensakvarium, ett Red Sea MAX. Blandade vattnet och la i ca. 12 kg levande sten som inhandlats på Triton i Täby. Nu ska burken få stå några veckor med belysning nån timme om dagen innan jag gör något mer! Vill bara säga hej till alla, det verkar som det här är stället att inhämta kunskap, lite humor och förhoppningsvis väldigt goda vänner! En liten fråga har jag, med den levande stenen följde med (vad jag sett hittills) 3-4 små krabbor (1-1,5 cm), är det något som kan bli ett problem framöver? Ska man göra nåt nu när man "har chan…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by hippo,

tripple buffer eller SeaBuffer. e det någon skillnad? måste någon av dom lösas ivatten?

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by onky,

hejhej jag undrar vad för fiskar man kan ha till ett 60 liters akvarium? Och vad för koraller går bra till den storleken? Kan man ha någon sjöstjärna? I så fall vilken? tacksam för svar

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by libbelibbe,

Jag tänkte dra igång ett saltvatten kar nu men har lite funderingar kring levande sten. Jag har ett 65l kar som jag tänkte fixa ett mini rev i. Men saken är den att mycket av utrustningen som krävs är ju ganska dyr. men jag har ingen lust att bara spara ihop stålar och sedan köra igång. Så min fråga är: Är det möjligt att köra igång med levande sten i 65l karet, och låta det lysas upp av ett Powerglo rör. Spelar ingen roll om det händer något eller inte. Bara jag får ha det i vatten tills jag fått tag i en 4 rörs ramp(alternativt T5/MH). Och även kanske skummare. Kan stenen på något sätt "dö" av dålig skötsel, eller blir det bara som så att det inte händer något? Jag tänk…

15. Started by carlsson,

Tja. Tänke jag skulle bygga upp med lite mer sten i karet nu! har ca 45-50 kg inkörd ls nu. Kollade med min handlare i jkpg innan han vill ha 200 kr kg för levande sten men han har kalk sten för 70 kr kg som funkar bra att bygga rev med sa han! karet är på 550 liter! tack för tips

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by bigm82,

Hejsan, jag har ett par stycken Glasrosor (4 st små) mitt bland mina knappar.... Har försökt ett par gånger att injicera ättika i dem men de är så små och drar ihop sig så fort. Så va jag nere i hos min lokala akvariebutik och de hade en Acreichthys tomentosus*, så mina funderingar är. Skulle den funka i mitt rsm 130 och vad är era erfarenheter av den? Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by jamsoo,

Hej köpte ett clownhotell på 58 liter och har nu som det verkar blandat i lite för mycket salt. Kan jag ta ut lite vatten och fylla på med sötvatten eller hur funkar det?tacksam för svar mvh

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by Strom,

Startar just nu mitt första kar och tänkte lägga en plastskiva på botten för att kunna flytta stenar utan risk att repa/förstöra glaset i botten... Funkar denna tro eller löses den upp eller fäller ut något som kan vara giftigt för akvariet i framtiden? http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  19. Hej allihop. Nu börjar det närma sig uppstart av 240L saltkar och jag skulle behöva tips på vilka tester som är bra att ha till hands såhär i början. Test för pH har jag förstått är mer eller mindre grundläggande (och naturligtvis för salthalten), och även tester för Nitrit och Nitrat? Men mer då? Kanske inte finns något enkelt svar på frågan... All hjälp uppskattas! //Nils

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,3k visningar
  20. Started by Mazzi,

Hej Jag tillhör den skaran som under x antal månader varit här i smyg utan att synas för att försöka bli lite påläst ang. att driva ett saltvattensakvarium. Jag har pysslat med sötvatten minst 20år men nu är det dax att ta steget in i den salta världen Jag har i dagsläget 3 akvarium varav ett ska behållas som sött (720l), ett 100l med L46 Hypancistrus Zebra ska säljas, sen har jag ett 400l juwelkar med malawiciklider som jag inte vet om jag ska konvertera till salt eller helt enkelt sälja för att köpa ett nytt? Har sett andra konvertera dessa kar med det känns som det blir lite bekymmer med dålig belysning mm. Jag vill börja lugnt och försiktigt men inte bli allt för beg…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by findus_boy,

tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  22. Kan ju börja med att säga att jag är ny på saltvatten. Kört sötvatten i många år men har länge velat haft saltvatten och nu är jag där. mycket att lära sig och många funderingar. Har ett jad 128 som varit igång ca 2 månader och har nu äntligen fått börjat med att stoppa ner 2 clownfiskar, en läderkorall och en skivanemon:) Nu till lite av mina frågor. När jag köpte läderkorallen såg den lite ledsen och tråkig ut jämfört med hur den sett ut tidigare så gissar att den är i någon byte "period" så vi komme överens om att jag fick prova köpa den (köpte den för 4 dagar sedan) och om den inte visade sig att bli bättre så skulle jag få komma tillbaka med den. Tog bara någon timme…

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by danne031,

Det här känns lite som en riktigt dum fråga och svaret bör vara att det enbart är estetiskt, men jag vill ändå fråga först.. Det känns som att det alltid är viktigt med djup, djup hit och mycket djup dit. Men har det någon faktiskt negativ påverkan att ett saltkar har 'söta mått'? typ 120*40*50 l,d,h..

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by Boboooo,

Nu är det klart, mitt första 200 l saltvattenkavarium är på plats Tjohoo. Jag har precis startat mina 2 pumpar och min uv filterpump och ös i saltet. nu får det lösas upp och nå rätt nivå innan stenen och sanden åker i. Det kommer bilder senare om någon är intresserad av uppstarten. Mvh Paul

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Pellep,

Hej! Vill först säga att tack till er som har satt ihop guider, bl.a tack för budgetguiden. Väldigt lärorikt att läsa om som ny i hobbyn. Har försökt samla in och lära mig så mycket som möjligt. Men precis som där finns lika många akvarie så finns det lika många uppstarter och erfarenheter av uppstarter. Och som ny inom denna hobby så känns det lite avskräckande ibland och det är därför jag gör detta inlägget, för att få tips och råd. Har införskaffat mig ett 180L akvarie med ett eheim 250 PRO cannister filter som jag hade tänkt starta upp ett akvarie där målet är både fisk och mjuka koraller i slutändan. Mina frågor är då. Som ny, är lev…

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.