Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej! Vad tycker ni om att köra utan skummare i ett 80 liters ? Och isåfall vad är ett bra "reningsverk" istället
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Håller på att projektera ett revakvarium. Kollade därför upp vattenkvaliteten där jag bor (Södermalm i Stockholm) som ser ut enl länken nedan. med sådana världen undrar jag om en osmosanläggning verkligen är nödvändig. Vad säger mer kunnigt folk? Duger detta att använda rakt av? http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/infomaterial/Vatten/Kvaldekl_Nor_2005_sv.pdf
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kanske en dum fråga men hur transporterar man ls från butiken? Måste dom ligga i vatten eller inte ??? Är interisserad av beg. ls i sthlm om någon har!
-
Hej, jag gör som alla nybörjare och gör en egen tråd! jag har läst det andra och det stod massa nyttigt men någon ska ju hålla igång forumet! Jag tänkte starta ett 120liters salt fisk-only och tänkte kolla ett par saker. Tror ni en aqua medic mini/midiflotor räcker eller är det bättre såga i rampen och sätta i stor skummare? Största problemet med dom tycker jag faktiskt är..ljudet. De deltec jag lyssnat på i närmaste affären låter ju massor. Eller finns det tystare? Räcker 20% ls? Och vad för fiskar vore bra kombinera? Vore ju kul med en yellowtang men den vill väl ha större. Vore kul få in nån mer uppseendeväckande fisk än clown eller fröken men kanske måste gå upp lite…
-
Jag har problem med massa partiklar i vattnet som jag trodde skulle försvinna efter ett tag men nu har karet varit i gång 1 månad och det är inte något bättre jag har kört powerhead med quickfilter utan resultat. Varför vill det inte bli bra jag har ett 350 L med 8400 Liter cirkulation delat på två pumpar och en Deltec mce 600. Ca 30 kg LS och ett lager på 1,5 cm levande sand.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag önskar lite tips på en riktigt bra belysning till mitt akvarium med måtten 520Lx580Wx630H(mm) 128 liter. Helst inte dyrare än 4-5000:-.
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag tänkte dra igång ett saltvatten kar nu men har lite funderingar kring levande sten. Jag har ett 65l kar som jag tänkte fixa ett mini rev i. Men saken är den att mycket av utrustningen som krävs är ju ganska dyr. men jag har ingen lust att bara spara ihop stålar och sedan köra igång. Så min fråga är: Är det möjligt att köra igång med levande sten i 65l karet, och låta det lysas upp av ett Powerglo rör. Spelar ingen roll om det händer något eller inte. Bara jag får ha det i vatten tills jag fått tag i en 4 rörs ramp(alternativt T5/MH). Och även kanske skummare. Kan stenen på något sätt "dö" av dålig skötsel, eller blir det bara som så att det inte händer något? Jag tänk…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nybörjar-fråga! Har ett 30-liters igång nu vilket tuffar på bra men nu är planen att skaffa ett nytt större kar. Jag vill ha ett 120 cm brett kar med sump. Kommer endast köra enkelt. Vattenbyte så jag slipper tillsätta annat än saltet, helst. Vill köpa så komplett som möjligt! Så - vad är era förslag? Vilket märke och "modell"? Tänk nu på att jag är nybörjare så skriv så en "dummie" förstår! 😉
-
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag har ett 222 liters kar över. och funderade på om man skulle starta ett saltvattenskar. men har en hel del funderingar. har aldrig sysslat med saltvatten tidigare. Grunden är, jag har hyfsat bra akvarievana. kör just nu ett 720 kar med Vildfångad Diskus, 116 liters med vildfångade opal dvärgciklider och ett 160 liters med lite blandat. Jag har även ett Penfair Ro system. som producerar 2000 liter Ro vatten om dagen. Men nu till frågan. Om jag satsar på saltvatten i 222 karet. vad behöver jag för teknik, (pumpar, skummare osv) för att det ska fungera? Tål alla akvarium saltvatten? tänker främst på Silicon fogen. Tänker mig ialf i början. ett berg med koraller, o…
-
- 16 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag verkar aldrig få någon nitrittopp och det har gått två veckor snart, jag använder red sea reef mature PRO kit efter anvisningarna, kan det vara detta som gör att jag inte får någon nitrit nästan? Får alla akvarium nitrittopp?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag planerar att börja med saltvatten efter en lång tid med sötvatten. Har kommit ganska långt i processen men stött på patrull i valet av akvarium. Det finns flera trådar om samma ämne men jag skulle tro det är aktuellt för flera som ska sätta igång. + och - med RSM 130: ++vanligt förekommande akvarium gör att det finns lösningar på de vanligaste problemen +hyfsat stort att starta med +hyfsat pris för ett startpaket --Alla verkar störa sig på skummarens ljudnivå och ljudet från fläktarna. Det är viktigt för mig att inte innemiljön förstörs av detta. Någon som vet någon zoobutik i Uppsala/Stockholm med ett RSM 130 igång så man kan lyssna? -Ett annat vanligt problem verkar…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
har en fråga om min räka det är så att han är hela tiden håller på och bråkar med min bubble tip anemon. ser ut som han håller på att plocka mat ur anemonen och det gillar han inte så han drar ihop sig hela tiden .är det normalt eller vad kan jag göra. jag "punktmatar" räkan men likväl så är han på anemonen.anemonen är stor som en knytnäve så han är inte jätte liten.
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Här stod ett litet "skott" av en läderanemon och nån glasros... Men idag när jag tittade så va allt borta och bara ett hål kvar.... Nån som har en gissnig på vad som hänt?
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Har en liten liten fundering på att sätta led i karet, men det måste få plats i locket som jag har idag. Jag har alltså ett Red sea 250C max. Någon som testat?
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Jag har alltid facinerats av saltvattensakvarier, men min hobby har av olika skäl hittills fått begränsa sig till sötvattensdito. Nu känner jag mig redo för att ta steget och skulle vilja ha råd av er här inne till vilken butik i Göteborg med omnejd ni rekommenderar mig att gå för att få en vägledning och rekommendation på lämplig anläggning. Med den i hand har jag en utgångspunkt som jag kan undersöka vidare ifrån tills jag känner att jag både förstår vad som är lämpligt och lär mig vad som är viktigt att tänka på vid slutligt val av respektive beståndsdel. Tips mottages tacksamt!
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa ! En fråga ...om man vill åka på semester i 3-4 veckor hur kan man fixa det med vattnet som evaporate ? Jag har en 650l red sea Max som har en i5-6 dagars RO vattnet som finns i reservoar. Hur kan man fixa det för att kunna vara längre? Självklart ska man ha någon som kan gå förbi då och då för att kolla om allt är ok men ren praktiskt hur kan man gå på semester längre än en vecka? några tips? Min tanke är att förbereda RO vatten i en vattentunna t.ex 100L RO vatten och att be en vän till mig att lägga till vatten när det behövs....vad tycker ni?Är oppen för alla förslag och alla punkter !!! Nåt annat som jag måste tänka…
-
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Jag får ibland skillnader på 2-3 promille mellan två mätningar (av samma vatten, direkt efter varann), vilket antagligen beror på dåligt handhavande. Jag gissar på något av följande: - Om man tvättar av refraktometern med sötvatten men inte torkar den (eller fingret man plockar upp akvarievatten med) fullständigt, så kanske nästa mätning visar för låg salthalt. - Om det finns kvar rester av salt på refraktometern (för att man bara torkade av den utan att tvätta med sötvatten, så att saltet spritts ut i ett osynligt tunt lager), så kanske nästa mätning visar för hög salthalt. - Om man återanvänder papperet (eller trasan) man torkar av refraktometern med så kanske …
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tänkte att jag skulle dela med mig av några nybörjarerfarenheter som visar hur fel man kan tänka om man resonerar med sig själv och inte använder sina tester för att verifiera sina resonemang. Men vi måste backa bandet några månader. Så här började det hela. I somras var vi ute och seglade och när vi kom hem hade det varit strömavbrott. Alla fiskar döda och vattnet luktade som F n. Hittade de döda fiskarna och bytte massor av vatten. Efter en vecka eller så kunde jag se att många av korallerna ändå hade klart sig och stjärnpolypen levde loppan. Men efter några veckor så började få problem med både kisel- och grönalger. Jag antog att det berodde på att det fanns massa döda…
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hallå Jag tänkte köpa mig ett bagagnat kar, som jag ska ha temporärt. Då jag tänkte borra mitt nuvarande kar för ytavrinning och ska även bygga en ny bänk. Det bagagnade karet jag tänkte kolla på är b95xd40xh40. Så nu till frågan. Vad är det för belysningsyta en Maxspect G2 160w? Jag tänkte mest på bredden, om jag klarar mig med min nuvarande belysning. Mvh Benjamin
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
enkel fråga.. ska man försöka bygga in så mycke som möjligt i karet,? eller är det bättre att försöka sig på att bygga en sump?? tacksam för förslag
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag lägger ut lite bilder på mitt nystartade Clownhotell. Ni får gjärna komma med synpunkter och tips för jag är ny på detta. Det är roligt att se hur mycket liv där är redan. Jag brukar sitta och stirra rakt in i akvariet, jag hittar hela tiden nya saker bland stenarna. Clownfiskarna verka trivas dom äter bra och simmar runt och utforskar allt. Sniglarna äter hela tiden på stenarna och är hela tiden på nya ställen. Detta är verkligen en intressant och rolig hobby:ler: Ska invenstera i en anemon och putsaräka senare och eventuellt någon fisk till. Tack på förhand.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att göra om mitt Juwel Lido 200L akvarium till saltvattensakvarium. Jag hade tänkt mig följande setup: Juwel LED Blue - lysrör 590 mm - 11 W Juwel LED Marine - lysrör 590 mm -11 W Tunze 9012 skummare 2x Eheim StreamOn+ 6500 Levande sten Levande sand Samt behåller juwels innerfilter och fyller det med levande sten. Vad tror ni om det, har jag missat något?🙂 Fiskar och koraller anpassar jag efter vad karet tillåter. // Lars
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan ju börja med att säga att jag är ny på saltvatten. Kört sötvatten i många år men har länge velat haft saltvatten och nu är jag där. mycket att lära sig och många funderingar. Har ett jad 128 som varit igång ca 2 månader och har nu äntligen fått börjat med att stoppa ner 2 clownfiskar, en läderkorall och en skivanemon:) Nu till lite av mina frågor. När jag köpte läderkorallen såg den lite ledsen och tråkig ut jämfört med hur den sett ut tidigare så gissar att den är i någon byte "period" så vi komme överens om att jag fick prova köpa den (köpte den för 4 dagar sedan) och om den inte visade sig att bli bättre så skulle jag få komma tillbaka med den. Tog bara någon timme…
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-