Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
dumma frågor från en noob Aktivt kol? varför o när? Phosphate minus från Aquaforest sade killen i saltvattensbutiken att jag behövde så jag köpte det, 1,25dl i en liten påse i en utav kassetterna?
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, jag har en fisk som har varit sjuk en längre tid. Det är alltid svårt att veta hur jag ska agera. Först låg hon gömd i ett par, tre veckor, men sedan några dagar ligger hon längs framkanten. Hon har varit jättefin ända tills hon började bli sjuk men nu börjar hon se riktigt mager ut. Hur gör ni när en fisk blir sjuk? Jag hade hoppats att hon skulle pigga på sig, men nu har det gått så lång tid att jag börjar ge upp. Jag funderar på om hon har kommit fram för att hon ska få hjälp? Vad göra? Känner mig alltid ledsen när fiskarna blir sjuka... 😥
-
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag drar äntligen igång mitt akvarium under nästa vecka (V0515)... Tänkte höra om det var någon i trakterna som har planer på att göra vattenbyten då och om jag skulle kunna komma och tigga till mig 25/50 liter akvarievatten för att få lite startkultur i mitt?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan är ganska ny med att ha saltvatten akvarium och därför vet jag inte riktigt vad det är för saker som dyker upp. Mitt akvarium är är ganska nystartad ca 3 månader gammalt. Nu har jag en fråga, vad är detta för varelse. Den sitter ofta på min knappkorall, så fort knappkorallen ska öppna sig så sätter den sig på den öppnade knappen och då stänger den sig igen. Nu undrar jag ifall detta är ett nyttodjur eller inte. Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har förstått att "protein"skummaren skapar ett skum där ämnen(?) fastnar på bubblornas ytspänning och på så sätt kan avlägsnas. Namnet proteinskummare antyder att det handlar om proteiner men i vilken form? Är det i form av aminosyror eller är det helt enkelt allt organiskt material som flyter alternativt fastnar i ytspänningen? I mitt sötvattenskar med hög belastning fick jag mycket skit som fastnade i ytspänningen och även en oljig hinna på ytan. Jag tog ett litet innerfilter och gjorde om så att det har ytavrinning. I detta har jag endast en tuss polyestervadd som samlar upp allt skit och som blir fullt och måste bytas varannan dag. Gör det s…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
vad heter färgen ni målar baksidan med? e det vanlig vattenbaserad??
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har mitt kar varit igång i ca 6 veckor. I karet är där 4 mjukakoraller, 1 anemon, 5 fisk, 12 Turbosniglar, 1 ermitkräfta.
-
har en fråga om min räka det är så att han är hela tiden håller på och bråkar med min bubble tip anemon. ser ut som han håller på att plocka mat ur anemonen och det gillar han inte så han drar ihop sig hela tiden .är det normalt eller vad kan jag göra. jag "punktmatar" räkan men likväl så är han på anemonen.anemonen är stor som en knytnäve så han är inte jätte liten.
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kan ju börja med att säga att jag är ny på saltvatten. Kört sötvatten i många år men har länge velat haft saltvatten och nu är jag där. mycket att lära sig och många funderingar. Har ett jad 128 som varit igång ca 2 månader och har nu äntligen fått börjat med att stoppa ner 2 clownfiskar, en läderkorall och en skivanemon:) Nu till lite av mina frågor. När jag köpte läderkorallen såg den lite ledsen och tråkig ut jämfört med hur den sett ut tidigare så gissar att den är i någon byte "period" så vi komme överens om att jag fick prova köpa den (köpte den för 4 dagar sedan) och om den inte visade sig att bli bättre så skulle jag få komma tillbaka med den. Tog bara någon timme…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihop mina saltvattensvänner! Detta med saltvatten är ju så otroligt kul. Jag har inte varit igång så jättelänge, max 3-4 månader från mitt första nano och nu har jag redan 3 akvarium (skyndar långsamt...) Varav 2 är fyllda och 1 väntar på att fyllas (måste renovera vardagsrummet först, dumt att fylla det innan ) Mitt första akvarium som jag skaffade för några månader sen huserar följande: Akvariumet är ett Nano på 30 liter, som behöver ombesörjas ganska mycket pga den ringa storleken dock ligger värderna (iaf de som jag mätt, bra) i denna gjorde jag ett första försök till aquascaping, Bilder kommer, ta hänsyn till att det är mitt första akvarium 2 st Amphiprion o…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag verkar aldrig få någon nitrittopp och det har gått två veckor snart, jag använder red sea reef mature PRO kit efter anvisningarna, kan det vara detta som gör att jag inte får någon nitrit nästan? Får alla akvarium nitrittopp?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har länge funderat på ett saltvatttensakvarium då jag alltid gillat fina akvarium. Har för många år sedan haft sötvattensakvarium men har ingen erfarenhet av saltvatten. Har läst massor på nätet och har äntligen tagit mod till mig att registrera mig här för att ställa lite frågor om svårighetsgrad etc. Jag går i tankarna på att skaffa ett 540 liters (150x60x60) och jag undrar hur mycket uppmärksamhet det tar om man väljer fiskar som anses lättskötta. Jag har inget emot att pyssla och fixa men det som avgör lite är hur det funkar om man behöver resa bort någon vecka eller två. Om blir tvungen att be någon se efter det, har på vissa sidor funnit information om hur vissa ar…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Köpte igår en putsarräka samt en mindre mjukkorall, räkan gav upp och blev uppäten av en eremit, och korallen har dragit ihop sig och vill inte "blomma ut" och börjar långsamt lösas upp i kanterna. Funderar på att lägga över den tillfälligt i helt nyblandat vatten om det är skadliga ämnen i, eller kommer det bara stressa korallen mer än det gör nytta? Finns det något jag kan göra för att rädda korallen? Har ett litet 31L akvarium med bra temp och salthalt, trott att jag haft problem m syresättning och kör därför nu 2 pumpar mot ytan, så här ser korallen ut i nuläget:
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har idag en 80 liters burk igång, men ska uppgradera till ett 240liters som jag har uppstartat nyligen. Igår (2012-09-30) så la jag i drygt tio kilo ls. Jag ahr ca tio kg till i min lilla kub som följer med över. Mina frågor är. Hur lång tid ska det stå tomt med endast ls i? Några särskilda tester som jag bör ha hemma? Belysning på eller av? Tacksam för alla svar från er mer erfarna akvarister
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har försökt hitta info om vilken eremitkräfta som är lämplig för en nybörjare. Jag har ett RSM130 med korallgrus 1-2mm. Där vill jag ha någon sandvändande och algätande eremitkräfta. Jag har hittat rödbenad, blåbenad och blåbandad eremit men vilken ska jag välja? Den ska dessutom helst lämna mina sniglar ifred.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny med saltvatten men jag har haft akvarie i 20 år. Tänkte det va på tiden att gå över till riktiga grejer Efter en 3 veckors semester i Vietnam har jag nu kommit hem till mitt saltvattensakvarium. Det har stått i över en månad nu och alla värden ser bra ut. Nu återstår bara att sätta fast min invändiga Deltec (type 35) skummare + filter ordentligt samt sätta stenarna där dom skall vara, som jag bara har slängt i för att dom skall få så mycket ljus på sig som möjligt. Där efter skall jag köpa mig en ny ramp med MH samt lysrör. Har tagit lite kort under uppstarten om det är någon som är intresserad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_photos.a…
-
Jag önskar lite tips på en riktigt bra belysning till mitt akvarium med måtten 520Lx580Wx630H(mm) 128 liter. Helst inte dyrare än 4-5000:-.
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
röda och gröna gift alger som återkommer hela tiden? Vad kan man göra för att bli av med dom för gott? när dom kommer så tar dom över hela karet och sedan håller dom i sig ganska länge sen bara dom försvinner dom! vad är det för fel när dom kommer? Och jag har lite hög nitrat halt i karet hur ska jag få ned den? jag har testat det mesta men inget funkar! nu ska jag bränna igång min 11watts uv-c och se vad som händer!
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hi all, I am a beginner. Just looking for some guidance for my sump/refugium. I was planning on having a slow flow refugium, and a high flow, area for the skimmer. Is this a good idea? Or should I just have the same flow rate through both the Skimmer zone and the refugium? If they are the same flow, then they are all connected in line. But I hear there are fun benifits to having slow flow in the refugium. If they are different flow rates, then they would need to be in separate zones, and each zone would need its own different intake (seel below), which is okay with me. To do this I have designed the sump below, I like it, but I though…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har problem med massa partiklar i vattnet som jag trodde skulle försvinna efter ett tag men nu har karet varit i gång 1 månad och det är inte något bättre jag har kört powerhead med quickfilter utan resultat. Varför vill det inte bli bra jag har ett 350 L med 8400 Liter cirkulation delat på två pumpar och en Deltec mce 600. Ca 30 kg LS och ett lager på 1,5 cm levande sand.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Japp, imorrn så ska jag åka ner till Uppsala å hämta mitt första saltvattens akvarium ett RSM 130. Och som jag skrev i rubriken så är det runt 5 timmars restid därifrån å hem beroende på trafik å så, då har jag några frågor om hur jag ska frakta fiskar,koraller,sten och dyligt på lämpligast vis. Fiskarna hade jag tänkt att ta i plastpåsar, sånna man får när man köper fisk på butiken och ha dom i en frigolit låda (eventuellt att jag gör så för koraller oxå) LS tänkte jag ha i en 50l balja med lock samt att jag även tar med mig 2st 30liters dunkar som jag kan ta vatten i, så jag borde få med mig runt 100l begagnat vatten. Nu uppstår den sista frågan, kan jag ta ca 100l vatt…
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Kanske en dum fråga men hur transporterar man ls från butiken? Måste dom ligga i vatten eller inte ??? Är interisserad av beg. ls i sthlm om någon har!
-
Hej Grannen har precis köpt ett Haquoss monoglass akvarium och jag tänkte jag skulle hjälpa honom få igång det men jag blir inte klok på hur man för avrinningen att sitta ihop. Finns det någon här som har haft ett sådant kar eller vet var man kan hitta några instruktioner för karet i fråga??? ///Christoffer
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-