Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Christopher,

Har någon koll på om man har osmosvatten i en plast tunna. Fäller den ut något skadligt? Eller ska man ha livsmedelsklassade tunnor?

2. Started by Gnarkill,

Vad är det för färg man skall använda när man skall måla baksidan på akvariet?? är det någon som vet vad färgen heter??

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by kiwi11,

Hej! Kevin heter jag. Bosatt i Ronneby och tänkte ge mig in i salt världen efter att ha bytt till mig detta kar. Är egentligen mest för reptiler men har varit sugen på saltvatten länge! Karet har än så länge fungerat bra, har några kilo levande sten och två fiskar. Koraller ska inhandlas. Ska bara låta det gå någon vecka till och sen se så alla värden stämmer. Jag är dock lite osäker på vilka värden jag ska hålla koll på samt hur ofta. Ni får jätte gärna hjälpa till med råd och tips! Undrar bara ifall någon vet vad anledningen är till att min skummare låter så jäkla högt, sitter ingen syrepump till den för den gick sönder, den skummar fint ändå. Håller man för slangen so…

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by lennie,

Jag skulle behöva veta vad denna korall heter Någon som kan se det och skriva namnet till mig. // Lennie

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by msen,

Jag önskar lite tips på en riktigt bra belysning till mitt akvarium med måtten 520Lx580Wx630H(mm) 128 liter. Helst inte dyrare än 4-5000:-.

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by slarvid,

kolla filmen! 23 minuter typ. I slutet snackar de filter. han svamlar något om att han har polyfilter och slipper då ha skummare. Jag har ju bara kört sötvatten så jag har aldrig hört talas om polyfilter. Nån som vet något?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Xanrag,

Håller på designa sumpen till mitt nya kar och undrar om jag missat något? Sumpen är på 100x40x40 och jag hade tänkt mig följande från höger till vänster: * Vanliga avrinningen går rakt in i en Theiling Rollermat som står brevid sumpen upphöjd så att avrinningen från rollermaten kan rinna rakt ner i sumpen i det första facket. * Nödavrinningen går rakt ner i första facket. * Första facket är ett teknikfack där jag tänkt följande ska rymmas: - Skimmer i större modell, t.ex. ATI PowerCone 200/250. - UVC med pump som cirkulerar vattnet. - Reaktorer för Nitrat och Fosfat (Biopellets?) - Värmare * Andra facket som det sedan rinner över till är ett refugium, dock blir…

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by terrang66,

har en fråga om min räka det är så att han är hela tiden håller på och bråkar med min bubble tip anemon. ser ut som han håller på att plocka mat ur anemonen och det gillar han inte så han drar ihop sig hela tiden .är det normalt eller vad kan jag göra. jag "punktmatar" räkan men likväl så är han på anemonen.anemonen är stor som en knytnäve så han är inte jätte liten.

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by jamsoo,

Hej köpte ett clownhotell på 58 liter och har nu som det verkar blandat i lite för mycket salt. Kan jag ta ut lite vatten och fylla på med sötvatten eller hur funkar det?tacksam för svar mvh

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Phimani,

Har ett RSM 130D som nu äntligen är i fin "balans" dock sitter orginalskummare i karet och den låter som ett mindre krig. Har hört att det går bra att byta ut denna mit ngn tystare variant. Då undrar jag vad bör jag byta till för skummare och var hittar jag den? (Bor i Sthlm) varmt tack på förhand!

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by mano,

Har startat ett RSM för ca en månad sedan och stoppat i LS och sand, nu är ammonium och nitrit nere på noll. Har tänkt vänta till efter sommaren med att skaffa fisk och koraller borde jag vänta med städare också? Hur mycket snäckor, eremiter och ev andra djur borde jag skaffa?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Mirro85,

Hej! Jag hår köpt en sånt anemon, vet inte vad den heter, och jag undrar om man måste mata den. Isåfall med vad? och en fråga till, varför gömmer den sig? Den har hittat ett hål i stenen och den är där hela tiden, den kommer inte ut.

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Verkenius,

Hej, Tänkte limma lite SPSer idag. Jag har två olika. Vilket är enklast och bäst tror ni? Ska jag ta bort pluggen? Mvh Pierre

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  14. Ponera att man har en salt/temp -mätare i glas och den går sönder i karet så att alla "kulorna" i botten av den hamnar i karet och när man sedan kör med en magnet och kulorna fastnar på den, så man avlägsnar dem och tror att man fått bort alla men efter tre veckor så gör man en ny sökning med magnet och upptäcker mot sin förfasan att det fortfarande finns kulor kvar i sanden. Kulorna är nu inte längre runda men däremot rostiga och deformerade av rostangreppet. Efter denna magnetsökning får man upp ca 100 st kulor. Frågor: 1. Vad kan detta ha ställt till med i karet? 2. Är vattenbyten det man bör ägna tiden åt de kommande dagarna? 3. Kan fiskar ta stryk av detta? 4. Lägr…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by ralle1424,

Skulle någon vilja förklara enkelt vad en returpump är till för?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  16. Started by bigm82,

Hejsan, jag har ett par stycken Glasrosor (4 st små) mitt bland mina knappar.... Har försökt ett par gånger att injicera ättika i dem men de är så små och drar ihop sig så fort. Så va jag nere i hos min lokala akvariebutik och de hade en Acreichthys tomentosus*, så mina funderingar är. Skulle den funka i mitt rsm 130 och vad är era erfarenheter av den? Skickat från min GT-I9100 med Tapatalk 4

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  17. Hej Jag köpte ett red sea max 250 för en månad sen och jag fattar ingenting vattnet blir smuttsigt på en dag och det flyger runt skit i vattnet hela tiden, har försökt å tittat om jag monterat fel men tror inte det. Om någon har ett red sea max 250 och bor i stockholm så betalar jag gärna er för en genomgång och titt så jag gjort rätt för det här håller inte. HJÄLP MIG SNÄLLA INNAN JAG TAPPAR INTRESSET OCH SÄLJER DET =(

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Houman,

Hej jag är alldeles ny inom saltvatten och jag vet absolut ingenting om hur man sköter ett saltvattens kar, jag tänkte skaffa mig ett nano aqua medic 80l blenny där allting finns med, jag undrar, kommer jag behöva komplettera utrustningen med någotmer förutom osmosfilter till vattenkranen för att få det att bli komplett?

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  19. Started by SaltisLinda123,

Hej! Vad tycker ni om att köra utan skummare i ett 80 liters ? Och isåfall vad är ett bra "reningsverk" istället

20. Started by Tobbe77s,

Läst lite att vissa verkar handla från Tyskland, normalt handlar jag fisk från mitt lokala zoo, men dom har inge saltvattens kar, vilka sidor från Tyskland brukar ni handla från?

21. Started by redrobjem,

Idag köpte jag putsarräkor och har sen länge planerat att ha en pistolräka till min Goby men nu såg jag på youtube att pikadollerna käkar putsarräkor?!? I affären snackade vi om att jag ska ha en pistol sen men dom sa inget om att dom käkar putsarräkor trots att dom är riktigt bra där har jag missat nått? Se länk för youtube klippet. http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=eKPrGxB1Kzc

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by libbelibbe,

Jag tänkte dra igång ett saltvatten kar nu men har lite funderingar kring levande sten. Jag har ett 65l kar som jag tänkte fixa ett mini rev i. Men saken är den att mycket av utrustningen som krävs är ju ganska dyr. men jag har ingen lust att bara spara ihop stålar och sedan köra igång. Så min fråga är: Är det möjligt att köra igång med levande sten i 65l karet, och låta det lysas upp av ett Powerglo rör. Spelar ingen roll om det händer något eller inte. Bara jag får ha det i vatten tills jag fått tag i en 4 rörs ramp(alternativt T5/MH). Och även kanske skummare. Kan stenen på något sätt "dö" av dålig skötsel, eller blir det bara som så att det inte händer något? Jag tänk…

23. Started by Mazzi,

Hej Jag tillhör den skaran som under x antal månader varit här i smyg utan att synas för att försöka bli lite påläst ang. att driva ett saltvattensakvarium. Jag har pysslat med sötvatten minst 20år men nu är det dax att ta steget in i den salta världen Jag har i dagsläget 3 akvarium varav ett ska behållas som sött (720l), ett 100l med L46 Hypancistrus Zebra ska säljas, sen har jag ett 400l juwelkar med malawiciklider som jag inte vet om jag ska konvertera till salt eller helt enkelt sälja för att köpa ett nytt? Har sett andra konvertera dessa kar med det känns som det blir lite bekymmer med dålig belysning mm. Jag vill börja lugnt och försiktigt men inte bli allt för beg…

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by pepe,

hej hej-- håller på och sätter ihop mitt kar, och ska lägga i vatten nu i dagarna. men tänker lite framåt- när det är dags att lägga i fiskarna- har tänkt på vad för fiskar jag skulle vilja ha, fast har lite frågor... har tänkt ha följande: occelaris clown- 5 stycken chelmon rostratus- 2 stycken forcipiger flavissimus- 1 styck paracanthurus hepatus- 1 styck zebrasoma falvescens- 2 stycken lactoria cornuta- 1 styck ...och eventuelt en liten drake... första frågan är med chelmon rostratus, forcipiger flavissimus och lactoria cornuta. har hört att koffertfisk och fjäril inte behöver gå så bra med koraller. någon som har erfarenhet av detta? chelmon rostratus ska vara …

25. Started by Andy,

Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie. Någon som har samma dilemma??

• 7 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.