Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag var på gång med att starta upp mitt nya 240L-saltprojekt. Har fyllt på med osmosvatten o blandat saltet, då ett tillfälle dök upp med billig, fin LS på 30 kg. Jag köpte stenen och då hade säljaren enbart en jättefin koloni med anemoner och 2 fiskar kvar i karet, så vi fyllde 3 st 25 liters dunkar med det inkörda vattnet och jag tömde ur c:a 50-60 liter från mitt nyblandade saltvatten. Stenen ligger i, anemonkolonin stortrivs och fiskarna likaså. Kan detta bli ett problem, eller kan man se det som ett stort vattenbyte? Jag är osäker och orolig för detta,eftersom jag aldrig gjort liknande i saltvatten, men i sötvatten är det inga problem,det har jag provat. Tacksam…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Tänkte limma lite SPSer idag. Jag har två olika. Vilket är enklast och bäst tror ni? Ska jag ta bort pluggen? Mvh Pierre
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas? 54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg? //Jonas
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjena! Har hållt igång mitt 37 L akvarium nu i lite drygt 2 månader, går hyfsat bra, mina clowner trivs. men har nu haft 8 sniglar sammanlagt i olika perioder men ALLA sniglar har dött efter en dag... snälla hjälp någon?? Har inte alla prover, men dem jag har: Salt: 1.022 Nitrat 0 och Fosfat 0.01 jag hade kranvatten ibörjan, men har nästan bytat ut allt mot osmo nu. någon som har en aning varför??
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Jag har aldrig haft eremiter förr, men läste att dom skulle va bra i en städpatrull. Nu har eremiterna dödat 5 turbo och 1 Nassarius, fastän det finns skal till dom att växa i. Är dom sådana rovdjur så kastar jag ut dom. Har sett med egna ögon hur dom gräver in i snäckskalen och äter upp innehållet, ska det vara så?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
En liten fundering. Jag buffade lite med Salifert KH+Ph buffer då mitt ph låg på 8.0 och dKH på 7.8. Jag blandade ihop lite pulver med osmos vatten och tog en spruta och droppade under ett par timmars tid försiktigt längst bak där filtrering och pumpar är. Tyvärr måste jag ha fått fel på glasögonen när jag måttade upp pulvret för det blev i slutändan lite väl mycket buffning, dKH for upp till 12 dKH när jag mätte dagen efter. Vad innebär det rent praktiskt? -En buffning från 8.0-12.0 dKH på ett dygn kan väl inte vara så bra? Vad kan påverkas i akvariet av en så pass snabb förändring? -Ph ligger kvar på kring 8.0(kanske kanske 8.1) trots att dKH åkte upp. Vad innebär det…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej är alldeles ny när det gäller saltvattens akvarium. jag tänkte starta ett litet kar 30 cm djupt 65 cm högt 35 brett med nästan lka stor sump till.Min första är vilken skummare jag har kollat runt lite och väljer mellan tre olika, Seaclone 100, aquamedic biostar flotor, Aquamedic miniflotor, Har ni några råd skulle det upskattas mycket jag känner mig lite vilse
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Har efter 10 års frånvaro startat upp ett saltkar igen. Mycket har hänt på de åren, främst med tekniken, så en hel del är det ju att läsa in sig på igen! Den här gången valda jag att starta upp med ett ”plug-and-play” system för att underlätta processen. Hittade ett begagnat Red Sea Max C på 250 liter som jag lastade i 30 kg levande sten och har nu även fått i städpatrull i form av ett par Eremiter och lite sniglar. Karet har varit igång drygt två veckor nu och jag börjar irritera mig på det oljud som skummaren och pumparna åstadkommer. Jag har testat både orginalskummaren samt en Deltec MC 500 som följde med men resultatet blir detsamma, ett vibrerande olj…
-
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har någon koll på om man har osmosvatten i en plast tunna. Fäller den ut något skadligt? Eller ska man ha livsmedelsklassade tunnor?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Har suttit å spånat hit å dit och slutar med att jag behöver hjälp.. Grubblar över ett nytt salt bygge. Hade tänkt ett kar på ca 500-600L Men tanken slog mig ang sump. att kanske göra en annan lösning med det här karet. Men man vill väll åt någon typ av ytavrinning + ett ställe att gömma tekniken. Är inte helt emot sump iom att jag använder det i mitt befintliga kar.. Men vill prova en annan lösning som man har ut alla fördelar med sump.. men slipper dom nackdelar "som rör utanför akvariet, regnskogsfuktighet i sump skåpet" osv osv.. Tanken flög mig att man kan göra en liten sump rent av i karet?, som rymmer det man vill gömma. Fast samtidigt känns onödigt med en sump …
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
såg att PWSS hade billiga mollyhotell..835:- men det skulle kosta 600 spänn TILL att få det hem..jämmer o elende någon som vet något ställe som ligger närmare halmstad som säljer mollyhotell??
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla! Har läst runt lite på forumet och finner en del svar men samtidigt blir man inte klok på alla svar och frågor heller och drar därför i gång (ytterligare) en tråd! Jag har haft ett tag nu ett molly 56 l som gått i 4 månader, allt funkar fint i det men har väntat på det större. Har nu inskaffat ett begagnat 120 l som ska fylla lite tid och erfarenhet innan det större kommer på plats. Det är som sagt på 120 l och är nu fyllt med 15 kg levande sten och begagnat vatten. Med följde en skummare som drar runt vattnet, även köptes en tunze cirkulationspump på 2500 l till. Frågan är nu: ska jag inte ha mer cirkulation och behövs ingen mer rening? I det lilla är det fyllt …
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej fiskälskare! Jag ska köpa mitt första akvarium... Jag förstår dock ingenting om det! Är det någon som kan hjälpa mig på traven? Om saker jag behöver osv.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tja. Tänke jag skulle bygga upp med lite mer sten i karet nu! har ca 45-50 kg inkörd ls nu. Kollade med min handlare i jkpg innan han vill ha 200 kr kg för levande sten men han har kalk sten för 70 kr kg som funkar bra att bygga rev med sa han! karet är på 550 liter! tack för tips
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Då så, efter mycket värdefull läsning på forumet är det dags för mitt första inlägg! Mitt akvarium har varit igång i 14 dagar nu och än så länge flyter det på enligt plan. Om ett litet tag bör det alltså vara dags att skaffa mina första fiskar. Akvariet är på 200 L och jag har än så länge tänkt mig följande besättning: 3-4 Chromis viridis 2 ocellaris-clowner (alt. 1 eller möjligen 2 clarkii-clowner, lite fundersam till storleken där?) 1 Chrysiptera hemicyanea 1 Eldräka Härdiga sorter till att börja med alltså Längre fram hoppas jag kunna fylla på med en eller ett par andra fiskar, men där är min planering ännu rätt så oklar... Jag funderar lite på i vilken ordning jag b…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Jag har införskaffat en (enligt mitt tycke) state of the art hemmabygge. Jag kan kontrollera allt...till skillnad från mina 3 CTLite som opererade godtyckligt, med ett schema jag inte visste styrkan på. Mina koraller har fullständigt exploderat i ett gosigt gemyt...och då börjar jag fundera.. Har sökt på allt tycker jag, men är det någon som har/har tillgång till/känner till... ett index som visar olika koraller ljusbehov...Att sps kräver mest ljus det vet jag....men var går gränserna ?...Sps:er är olika...ju... Jag letar efter en PAR-mätare, för att kunna ställa in ljuset på olika nivåer ( inte lyckats)...om någon har ställt in sitt a…
-
-
- 13 svar
- 1,3k visningar
-
-
Undrar lite över ovan förkortningar, vad betyder vad?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ligger efter mycket funderingar i inköpsplaner på ett 58 liters clownhotell. Tips tricks samt bilder på er som har sånna kar igång vore tacksamt.. Funderar på att köra 4 clowner och nån räka i karet.. Salt vatten är helt nytt för mig, har varit odlare av malawi ciklider för några årsen. har speedster på detta forum som mentor för saltvatten så det skall nog gå bra.. Men Som sakt tips och tricks med dessa kar samt lite bilder hade varit tacksamt.
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
tjena har precis skaffat mig lite grejer nu för att starta mitt första saltkar. har hålt på med sötvatten ett bra tag nu och vill gör något nytt. Är helt grön inom området så vi få se vad det blir av det. Läser en del böcker nu och kolla runt lite på dett forum och försöker snappa upp så mycket som möjligt. har ni gåra tips och råd att lämna så är det mycket tacksammt. Har köpt *1st 450l kar med tillhörande möbel *1st Lysramp 2*54w T-5 *1st skummare *1 st cirkulationspump *1st värmare grjerna är beganade ca: 1 år allt för 6000kr är det dyrt eller billigt Vad tycker ni, ska jag skaffa mer av något t.ex teknik
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Efter mer än 15 år som sötvattensakvarist så skall jag nu ta det stora steget och testa saltvatten. Jag tänker göra om mitt 325liters Akvastabil till saltvatten. Har läst och kollat allt som finns på internet. 2 frågor. Kan jag använda det redan inkörda filtermaterialet i min Fluval FX6 till mitt salvatten? Nästan alla ser ut att köra utan lock på sina akvarium. Varför? Tacksam för hjälp och svar! /Fs
-
Hej. ..."Det går bra nu"...(Petter) Hej. Det går verkligen bra för mig i mitt första nano saltkar. Jag har inte mycket i karet för tillfället men de djur som finns är intressanta att studera. Min räka har bytt skinn två ggr inom loppet av tre veckor (andra gången i dag). Och min zebra eremit krabba har bytt för första gången i natt också. Jag har även en röd bent eremit som varit orörd på samma plats i två dygn nu och jag tror den, lik zebra eremiten, kommer snart att ömsa sitt skinn eller skal. Min fråga är ska man lämna kvar det ömsade skalet för att låta djuren äta upp det? Jag tänkte det kanske finns nyttiga proteiner eller kalcium som behövs för att stärka deras ny…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, har köpt 2,5 kg levande sten från akvariehandeln, 190/kg, och haft igång det i snart en vecka. Karet är helt nystartat och jag har letat livstecken varje dag med allt är helt dött så när som på snudd på mikroskopiska små vita "maskar", knappt millimetern stora och heller inte avlånga men smala. Borde det vara mer liv i burken och kan det helt enkelt vara dålig LS? //Axel
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-