Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej! är i uppstarten av ett nytt akvarium är inte så hemma på salt än men det ska jag bli:-) en fråga här! en kille säljer salt 2x8kg samt levande sten 10kg(som dock är torr alltså inte levande mer) vad är skäligt att betala?? vad kan man bjuda vad kostar salt i butik Mvh
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjenare. Ska snart starta upp mitt första kar och undrar hur ni brukar göra med död levande sten? Jag har beställt lite "död" levande sten, som jag ska köra in med massa vanlig LS. Den döda kanske utgör 30% utav total mängd. Hur brukar ni göra innan ni lägger ner den döda stenen? Brukar ni koka/tvätta? Lägga i blöt nån vecka först? /Per
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej, Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas? 54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg? //Jonas
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tjo Kom hem efter jobbet igår lite små trött och havlt seg i huvudet. Då kom jag på den fina iden att lägga i min levande sand i karet. Då jag inte tänkte mig för så har jag inte spolat av sanden innan jag la i denoch nu har jag lagt i 27 kg levande sand och allt mitt vatten är vitt/ljus grått och man ser knapt pumparna. Så vad ska man göra åt detta om man inte vill byta ut allt vatten ?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är en del att fixa innan jag startar skarpt. Ytavriningen är tyst men jag tycker det låter mycket från röret i sumpen. Jag har gjort ett vattenlås i sumpen men det skvalpar bra inne i röret.... Har ni lite tips hur det går att tysta ner det? Har även någon kopplinger som inte blivit tätt som får limmas om samt att jag måste jobba lite på att tysta ner pumparna. Sedan gjorde jag en kanon grej. Borrade inte returen för att hindra baksug. Naturligtvis lyckades jag glömma att dra av rörbiten som sticker ner i akvariet när jag stängde returpumpen 5:e eller 6:e gången... så nu vet jag hur det blir när man flödar sumpen :-$
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej! Jag var på gång med att starta upp mitt nya 240L-saltprojekt. Har fyllt på med osmosvatten o blandat saltet, då ett tillfälle dök upp med billig, fin LS på 30 kg. Jag köpte stenen och då hade säljaren enbart en jättefin koloni med anemoner och 2 fiskar kvar i karet, så vi fyllde 3 st 25 liters dunkar med det inkörda vattnet och jag tömde ur c:a 50-60 liter från mitt nyblandade saltvatten. Stenen ligger i, anemonkolonin stortrivs och fiskarna likaså. Kan detta bli ett problem, eller kan man se det som ett stort vattenbyte? Jag är osäker och orolig för detta,eftersom jag aldrig gjort liknande i saltvatten, men i sötvatten är det inga problem,det har jag provat. Tacksam…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, jag har aldrigt haft ett akvarium tidigare men varit sugen på att skaffa det länge. Så nu har jag innförskaffat ett 420L (150x51x62)akvarium och skulle vilja ha saltvattensfiskar i det. Men efter att ha skummat runt lite på det här forumet så har jag insett att det inte är så lätt som jag trodde (pump, vatten och fiskar ) Jag fick med ett "Fluval 4 innerfilter" och en "Elite 300W doppvärmare" är det något att ha eller var det bara nå skräp som dom slängde med i paketet? Jag skulle uppskatta om någon kunde lista vilken utrustning jag behöver samt ungefärligt pris och kanske en länk om det finns någon nätbutik som säljer dom prylarna.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Håller på att starta upp ett 180 liters akvarium och behöver tips på lämpliga fiskar. Jag har tänkt ett clownparsedan står fantasin/kunskapen stilla. Vad föreslår ni? /Matte
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag har precis fått ta över mitt första saltvattenakvarium, ett clownhotell på 58l. Har fått en kortare genomgång av funktionerna (Tekniken) och har läst en hel del på nätet på nu och tidigare. Är inte helt ny på akvarium, då jag hållit på med hightec växtakvarium under 8år. dock är saltvatten något helt nytt. Är 3 dagar sedan jag startade upp akvariet, har ca 5-6kg levande sand och 7kg levande sten. Köpte färdigblandat vatten och preparerade med Happy Lifes flytande filtermedia ooch Nitri-biotic Probiotic and nitrifying bacteria. Tror att allt är "fit for fight" och att jag under morgondagen om jag får bra värden kan i enighet med but…
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej fiskälskare! Jag ska köpa mitt första akvarium... Jag förstår dock ingenting om det! Är det någon som kan hjälpa mig på traven? Om saker jag behöver osv.
-
- 10 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har någon koll på om man har osmosvatten i en plast tunna. Fäller den ut något skadligt? Eller ska man ha livsmedelsklassade tunnor?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! tänkte höra om man kan ta ett sötvatten akvarium och göra det till salt ? Eller är det ett ämne som gör så att det inte går ? Eller funkar alla akvarium till allt, fogen är inte anpassad till salt m.m Vad funkar och inte funkar ? Med vänlig hälsning, Z:nöjd:
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
tripple buffer eller SeaBuffer. e det någon skillnad? måste någon av dom lösas ivatten?
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Tänkte att det var på tiden att visa lite på mitt "ny" startade kar (uppstart 2 januari). Då köpte jag karet med ca 10kg levande sten från triton. Sedan var det hemfärd till vår ö Åland & jag blandade saltvatten till uppstart. En KALL dag 17 jan. köpte jag de första levande sniglarna (5 st) & min räka shoore (stenopus hispidus). Då åkte även sand i byttan. Har även mätit värden varje vecka i princip fram till nu. Har brottas med både kisel & cynao alger (fortfarande lite ) men d är saltakvaristens utmaning har man läst på detta mycket trevliga forum! Vatten byten har varit på rutin varannan vecka! Senaste värden för den intresserade: (11 april) Salt:…
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag letar efter en eller helst två tunnor runt 50 lilter (max 42cm diameter) helst i Örebro-trakten. Har sett dessa på nätet men vill gärna undvika frakten om det går. https://www.hega.se/produkter/kallsortering-och-avfallshantering/papperskorgar/plasttunna-50-liter/ Är det någon som har något tips eller kanske en tunna över?
-
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Efter mer än 15 år som sötvattensakvarist så skall jag nu ta det stora steget och testa saltvatten. Jag tänker göra om mitt 325liters Akvastabil till saltvatten. Har läst och kollat allt som finns på internet. 2 frågor. Kan jag använda det redan inkörda filtermaterialet i min Fluval FX6 till mitt salvatten? Nästan alla ser ut att köra utan lock på sina akvarium. Varför? Tacksam för hjälp och svar! /Fs
-
Hej Jag tillhör den skaran som under x antal månader varit här i smyg utan att synas för att försöka bli lite påläst ang. att driva ett saltvattensakvarium. Jag har pysslat med sötvatten minst 20år men nu är det dax att ta steget in i den salta världen Jag har i dagsläget 3 akvarium varav ett ska behållas som sött (720l), ett 100l med L46 Hypancistrus Zebra ska säljas, sen har jag ett 400l juwelkar med malawiciklider som jag inte vet om jag ska konvertera till salt eller helt enkelt sälja för att köpa ett nytt? Har sett andra konvertera dessa kar med det känns som det blir lite bekymmer med dålig belysning mm. Jag vill börja lugnt och försiktigt men inte bli allt för beg…
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har tänkt mig att enbart köra med konstgjord sten av moraliska skäl och att de även är snyggare. Har tänkt mig ett paket med Caribsea Nano Arces plus ett paket med Caribsea Sea Shapes. Mitt kar är på 250 liter och min tanke är en mycket öppen aquasqape. Någon som har erfarenhet av Caribsea ?
-
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej! Sitter och funderar kring rörmokeriet till mitt första saltvattenskar:). Har ett 360l + sump som jag nu ska koppla med pvc. Karet är borrat med två hål ned och ett upp 24mm. Tänker sätta unionskopplingar så sumpen går att ta ur skåpet om det skulle behövas. Ska jag sätta en kulventil någonstans tycker ni?
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Sitter och kollar runt på diverse sajter och försöker lära mig mer om framförallt fiskarna jag tycker är fina. Reeflex har dock inte så mycket fakta om tex hur stora de blir osv någon som vet en/ett bättre guide/lexikon?
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla! Har läst runt lite på forumet och finner en del svar men samtidigt blir man inte klok på alla svar och frågor heller och drar därför i gång (ytterligare) en tråd! Jag har haft ett tag nu ett molly 56 l som gått i 4 månader, allt funkar fint i det men har väntat på det större. Har nu inskaffat ett begagnat 120 l som ska fylla lite tid och erfarenhet innan det större kommer på plats. Det är som sagt på 120 l och är nu fyllt med 15 kg levande sten och begagnat vatten. Med följde en skummare som drar runt vattnet, även köptes en tunze cirkulationspump på 2500 l till. Frågan är nu: ska jag inte ha mer cirkulation och behövs ingen mer rening? I det lilla är det fyllt …
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tja. Tänke jag skulle bygga upp med lite mer sten i karet nu! har ca 45-50 kg inkörd ls nu. Kollade med min handlare i jkpg innan han vill ha 200 kr kg för levande sten men han har kalk sten för 70 kr kg som funkar bra att bygga rev med sa han! karet är på 550 liter! tack för tips
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-