Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Anton.Lindgren,

Hej! lyckats få dinos av släktet prorocentrum, så efter lite frågor på reef 2 reef, men även facebookgrupper. Så bör en del av behandling vara att öka nitrates och phosphate. Och sen dosera silicates(SI) vad kan jag hitta för preparat som kan dosera detta? 😅 sen skulle tydligen levande pytoplankton funka, finns det att köpa på burk eller måste man börja odla fram?

2. Started by Beauty,

Hej! Jag och min sambo har skaffat ett begagnat akvarium, antagligen har förra ägaren misskött det och fiskarna i det dött då det luktar illa. Har tvättat ut det med vatten och svamp, fyllde därefter upp det med vatten men luktar lite svagt illa ändå. Nu till min fråga: räcker detta eller måste jag använda mig av något saneringsmedel?

3. Started by RolfssonK,

Har nu haft igång mitt saltvattensakvarium i fyra veckor. Köpa i fredags 4 st chromis viridis för att dra igång cyklingen lite bättre. Nitrat och nitrit är fortfarande på 0, så det ska nog bli bra så småningom. Dock har det börjat växa lite gröna och bruna alger på min levande sten och i sanden. Vad gör jag bäst för att få bort detta? Sniglar? Eremiter? Både och? Tips mottages gärna!

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Ivan V,

Hej till alla saltisar! Efter många år med sötvattens akv.vill testa salt.Tjuvläste forums artiklar och skaffat en del literatur och en begagnad RSM 130.En del måste ågtärdas påRSM-n innan jag startar det. Men min fråga till är erfarna saltisar är: Om man köper ett inkört begagnat akvarium med levande inehåll (LS,sand,fiskar,koraler....) går det att flytta altt och starta om med samma vatten uttan att akv.kraschar? Mvh Ivan

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Menace,

Hej alla glada! Jag har precis fått hem min döda sten. Och där sitter så klart döda koraller och annat smått och gott lite över allt. Är det en bra idé och få väck allt sånt? Eller räcker det att laka ur den? Tack på förhand Mvh Dennis

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  6. Hej allihop mina saltvattensvänner! Detta med saltvatten är ju så otroligt kul. Jag har inte varit igång så jättelänge, max 3-4 månader från mitt första nano och nu har jag redan 3 akvarium (skyndar långsamt...) Varav 2 är fyllda och 1 väntar på att fyllas (måste renovera vardagsrummet först, dumt att fylla det innan ) Mitt första akvarium som jag skaffade för några månader sen huserar följande: Akvariumet är ett Nano på 30 liter, som behöver ombesörjas ganska mycket pga den ringa storleken dock ligger värderna (iaf de som jag mätt, bra) i denna gjorde jag ett första försök till aquascaping, Bilder kommer, ta hänsyn till att det är mitt första akvarium 2 st Amphiprion o…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  7. Hej, Jag har alltid facinerats av saltvattensakvarier, men min hobby har av olika skäl hittills fått begränsa sig till sötvattensdito. Nu känner jag mig redo för att ta steget och skulle vilja ha råd av er här inne till vilken butik i Göteborg med omnejd ni rekommenderar mig att gå för att få en vägledning och rekommendation på lämplig anläggning. Med den i hand har jag en utgångspunkt som jag kan undersöka vidare ifrån tills jag känner att jag både förstår vad som är lämpligt och lär mig vad som är viktigt att tänka på vid slutligt val av respektive beståndsdel. Tips mottages tacksamt!

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by hepp,

Hej jag har haft ett kar på 60l igång i 3-4 dagar. Det har dykt upp några frågor som jag ej har hittat svar på än. Jag har haft i levande sten och levande sand. Dom första djuren hängde med stenen. det är ett gäng små snäckor (ca 5mm) med rödvita skal och några kräft/räkliknande djur av samma storlek. Behöver jag mata dessa med något? Planerade inte att ha i några fiskar inom ett par veckor så karet får stå och puttra, men ser gärna att dom klarar sig under tiden. Likaså vill jag gärna att eventuella rörmaskar, etc klarar sig Jag har bytt vatten en gång (10%). Hur ofta bör man göra detta i början? Kan man göra det 2-3ggr i veckan? Blandar kranvatten/salt i början eft…

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  9. Started by SnetcH,

Hallå. Tänkte höra om någon kan hjälpa mig med att tala om vad detta akvarium kan tänkas säljas för. Hjälper en vän som ska sälja detta ur ett dödsbo. Märke: by Aquarialand Bänk: L =120cm L med utv. sump = 156cm B = 51cm H = 81cm, totalH = 161cm Akvariet: L = 100cm B = 50cm H =67cm Inget har varit i drift. Utan endast läckage testat. 2st slumpar en i skåpet och en monterad på sidan av bänken. All rördragning klar 2st aqua medic led ramper 54w st Skummare Deltec MCE 600 Stort uv filter. Aqua medic helig max 55w Returpump ifrån sumpen Så vad kan man tänka sig att få ut fö…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by FreeSpace,

Hej, Jag e helt ny i SG och det ar ocksa forsta gangen jag ska skaffa mig fiskar overhuvudtaget! Efter nagrar dagars research har jag kommit fram att jag maste ha en saltvatten akvarium! sa himmla snyggt. Jag har tankt mig en akvarium vid 150-200 liter skulle racka for mig att leka och utforska lite. Problemet ar att jag har ingen aningen hur mycket pengar jag maste lagga ut och vad man borde kopa. Jag ringde narmaste butiken o fragade hur stor akvarium jag borde skaffa, han sa 375L for 10 fiskar i 10cm lang st. Han sa att hela paketet skulle kostar mig 14000kr med pump,filter,sand,salt osv allt for att komma igang enligt honom - utan fiskarna da. tyckte att det lat lite …

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  11. Started by Skalman86,

Hej blev medlem idag o har lite frågor Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda? Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet? Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rulln…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by jojjen,

Nu äntligen efter ett antal månader har jag kommit så långt att jag tänkt starta upp mitt eget kar. Jag har lite LS som ligger här och väntar på att hamna i karet men det växer lite blandade saker på dem. Och jag undrar vad man skall låta vara och vad man skall plocka bort? Newbie som man är så ha man dålig koll på vad saker heter och är. Först är det de vanliga gröna algerna som bildar ett ludd, de kan man kanske borsta bort så mycket som möjligt av. Röda kalalger... inte så mycket att göra åt Sen har jag gröna små "ärtor" som sitter på stenen, är de något bra eller skall de bort? Sist, det finns även röda smala trådar som hänger ut från stenen och förgrenar sig. Är det…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  13. Started by Marvin,

Såsom rubriken lyder så håller min gröna stjärnpolyp att dö. Från att ha varit jättefin, med alla polyper utslagna till att knappt slå ut några samt att den släpper från stenen den sitter på. Mina värden igår sg 1,023 temp 26 Ph 8,0 No3 5 Po4 0. Kalcium är lite lågt, så det ska jag börja dosera idag. Lyset står på 9h. Vad gör jag för fel?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Annorz,

Hej har äntligen tagit steget över till saltvatten och kan absolut inget har massa skit på bakrunden enligt mig vad säger ni som kan plus att dom levande stenen ser lite tråkiga ut i mina ögon skall det se ut så här? där är två nemo fiskar och två putsräkor 1 goby som gömt sig i tekninkutrymet och en sjöstjärna som gömmer sig MVH anders

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  15. Started by gravol,

Hej Har ett Rio 300 igång sedan 4 månader och det funkar fint med det mesta. Uppgraderade nyligen belysningen till en 160w Razor som gjorde enormt stor skillnad. Dock så har ju dom stora Juwel två stycken paralella plaststag uppe som jag tror skall vara ett skydd så att original T5 rampen inte ska kunna rasa i vattnet om man klantar sig. Hursomhelst så snor dom en hel del av ljuset från LED rampen så jag undrar om någon vet om man kan ta bort dom eller om nån kanske till och med har tagit bort dom på sitt Juwel? Kan aldrig tro att dom stagen har betydelse i akvariumets konstruktion før tex stabilitet eller? Tacksam om nån har tips eller råd. /Ola

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  16. Started by Gnarkill,

min band korall räka har tappat sina långa nypar klor! är det något dom gör av sig själva eller har något varit och bitit av dom????

• 8 svar
    • 1,3k visningar
  17. Started by sietses,

Kan man köpa en lysrörs armatur på typ jula och seda köpa lysrör för akvarium och sätta i eller äer jag helt ute och cyklar ? Och i så fall, är det det som heter T8 ?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by cougar,

Hej, jag gör som alla nybörjare och gör en egen tråd! jag har läst det andra och det stod massa nyttigt men någon ska ju hålla igång forumet! Jag tänkte starta ett 120liters salt fisk-only och tänkte kolla ett par saker. Tror ni en aqua medic mini/midiflotor räcker eller är det bättre såga i rampen och sätta i stor skummare? Största problemet med dom tycker jag faktiskt är..ljudet. De deltec jag lyssnat på i närmaste affären låter ju massor. Eller finns det tystare? Räcker 20% ls? Och vad för fiskar vore bra kombinera? Vore ju kul med en yellowtang men den vill väl ha större. Vore kul få in nån mer uppseendeväckande fisk än clown eller fröken men kanske måste gå upp lite…

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  19. Started by mano,

Har startat ett RSM för ca en månad sedan och stoppat i LS och sand, nu är ammonium och nitrit nere på noll. Har tänkt vänta till efter sommaren med att skaffa fisk och koraller borde jag vänta med städare också? Hur mycket snäckor, eremiter och ev andra djur borde jag skaffa?

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  20. Hej alla!! Det va ett bra tag sen jag va här tyvärr. Jag har ett gammalt clownhotell på 80L stående i mina föräldrars källare. Går det att starta upp igen? Behöver man byta ut nått? Jag har alla tillbehör som behövs, men behöver man byta ut nått när allt stått torrt i några år? Vad i så fall ska man satsa på? Jag skulle vilja ha enbart olika "skaldjur" dvs räkor, krabbor o sniglar, så ni vet hur belastningen kommer se ut... Hoppas nån kan komma med råd o tips!!

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  21. Guest esther
    Started by Guest esther,

visst hade wrang lite problem med detta? hittar inte tillbaks till artikkeln nu, men har läst det någon gång. vad för typ av färg kan man använda? skulle gärna ha ett namn på en färg som funkar. gäller detta också väggen närmast (utanför) där akvariet står? (bygger in mitt akvarium i väggen...) tacksam för svar...

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  22. Started by lennie,

Jag skulle behöva veta vad denna korall heter Någon som kan se det och skriva namnet till mig. // Lennie

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  23. Är det någon som vet var jag kan köpa en Clown Hotell nära Göteborg? Blir lite för långt att åka till Malmö eller Stockholm för att köpa det. Mycket tacksam för svar. Mvh Mikael

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by akvariefisken_89,

Hej, Fick en liten anemon av jonas1131 för ca 2 v sedan när hans anemon delade sig. Tack Jonas! Den vandrade på samma sten i ett par dagar och kröp sedan ner i en liten grotta där den höll sig. Efter ca fyra dagar har anemonen sträckt ut sig och brett ut sig från grottan. Den såg då ut som på första bilden. Jag matade med en fjärdedels bit räka som den gladeligen tog till sig med sina tentakler. Räkbiten försvann in i munöppningen. Dessvärre hittade jag en mindre bit räka dagen efter bredvid som snabbt plockades upp. I ca en vecka sedan dess har den stått utbredd och den såg ut att trivas med bubbliga tentakler. När jag kom hem från jobbet igår såg jag att de…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Reuben,

Tjena, Som vissa av er kanske vet så är jag i fasen att starta igång mitt första saltklar ( ), just nu står ~60KG sten i två stora plastlådor och förhoppningsvis töms på lite PO4. Hur som helst, I lite av ett testsyfte tänkte jag att det skulle vara intressant att se hur flöde (en 1000l/h pump) påverkade hur snabbt PO4't läckte ut i vattnet. I karet med flöde så var vattnet ganska klart, men i den andra så var det ett ca 1½cm tjockt gelé lager. Ingt allt för fast men typ som...en blå-manet fast lite lösare. Någon som vet vad detta är? Sen undrar jag , vad är bästa förhållandena för att få ut PO4 ur stenarna? Flöde? Bra eller dåligt? Värme? Bra eller dåligt? (och ISF hur…

• 6 svar
    • 1,3k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.