Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by plattfische,

Sedan jag skaffat en bättre ljusramp till mitt 540l-kar så hade jag förstås hoppas på guld och gröna skogar (eller i alla fall knappar). Men det vill sig inte riktigt, korallerna (mest mjukisar) är hopdragna och det är alger (kiselalger?) typ överallt. En skurning av glasets insida och så är det tjockt två dagar senare. Tog vattenvärden idag: Ca: 470 Mg: 1171 Nitrat: 0,0 Nitrit: 0,0 pH: 8,0 Fosfat: 0,03 Salinitet: 1,025 Magnesiumvärdet är osäkert, mitt test för det är veckigt tyvärr. Men frågan är vad som kan vara problemet, nitrat kanske borde få komma upp några snäpp? Vad annat kan göras, jag tycker Mg och Ca pekar åt lite olika håll (efter att ha kollat i Saltvattenkem…

2. Started by Norgren,

Har kört sötvatten en längre tid men investerade i ett svart hål som äter pengar - saltvattensakvarium model RSM 130l. Har varit igång ett par veckor och funderade på detta: Hur mycket vattenströmmar är "för mycket"? Som det är nu så tycker jag det verkar väldigt strömt i akvariumet. Blir inte fiskar stressade av detta? Tänkte de kan ju inte gärna simma dygnet runt? Om tex en nakensnigel "tappar taget" (förklara varför de gillar de mest strömmande ställena ) så kan de åka runt i en 10 minuter och gärna ska de sätta sig i utsuget och då är de ofta inte starka nog att ta sig därifrån. Grön/bruna alger på glaset börja infinna sig i högre grad än vad mina sniglar äter också.…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Daniel,

hej! jag har precis börjat mitt första saltvatten projekt, det är en Juwel rio 180 (180liter, alltså), det går sakta men jag har absolut inte bråttom, vilket är bra enligt vilken saltvattenakvarist som helst. Mina frågor: akvariet kom med en Compact H innerfilter med 600 l/t genomströmning, jag har köpt till en 1000 l/t cirkulationspump, behöver jag byta filtret med ett ytterfilter? eller måste jag komplettera med en liten ytterfilter? eller räcker den jag redan har? jag planerar att sätta in rätt så mycket LS, behöver jag då en skummare överhuvudtaget? o i så fall vilken (storlek)?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  4. Hej Snabb fråga, är det vanligt att fosfatet är högt när man har nystartat ett akvarium? startade ett RSM förra lördagen, det har varit igång i mer än en vecka N02 är nere.. Mätte fosfat idag, 1PPM Höll på att svimma, men, vad säger ni? är detta vanligt, eller ska man slänga i ROWA?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by Aquario,

Hej. Är det någon som vet om det går att ha bangai-kardinal(?) i samma kar som ett lekande par av pyjamas Kardinaler. Jag insåg först misstaget när jag satte den svart/vita i karantän, där den går nu. Tack.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  6. Started by BjörnK,

Strömmen har gått och jag har inga batteridrivna pumpar. Vad ska jag göra? Tänkte skopa ut vatten och hälla i det igen för att röra runt lite funkar detta och i så fall hur ofta/mycket bör jag göra detta?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by Cyanide,

Hej! Ska starta mitt nya akvarium (reefer 250) och har lite frågor i vilken ordning allt bör göras. Teknik: Skummare Clarisea roller filter Uvc LED-belysning Wavemakers Har även redseas mature startkit, sand och levande sten. När och i vilken ordning ska allt kopplas in? Sand/sten, uvc, skummare och flås på pumparna direkt dag 1? Kan tänka mig att jag vill vänta med filtret ett tag så jag inte tar bort alla bakterier innan dom fått fäste.. gäller samma sak skummaren?

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by ghosten,

har nu bestämt mig att prova starta ett nano kar (molly) är det svårt att fixa till lysrören har inte sysslat nånting alls med detta förr. behöver jag en osmos jag såg ingen sådan i guiden hur man startar ett 80l molly som finns här på saltvatten guiden.

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by wrroomm77,

Kan man ha kalkvatten i en öppen behållare när man tillsätter det till akvariet? eller fäller det ut till kalkskorpa i behållaren då? jag har en öppen bytta som rymmer 5 liter o det är lagom att hälla i den full med kalkvatten på kvällen så droppar det ut under natten eller borde jag ha en sluten behållare?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Christer Kempe,

Jag har ett nystartat Salt kar på 400 L.Har ännu inte köpt några djur eller koraller.Har endast haft i ca 15 kg gammal levande sten son nog var ganska död. Men för ett par veckor sen blev vattnet disigt och oklart. Vad kan det vara och hur blir man av med det ?? Jag gjorde ett ganska stort vattenbyte då blev det klarare men sen verkade det bli sämre igen. Sen körde jag nån vecka med aktivt kol (i en strumpa i en petflaska) med en 2000 l pump. Då blev det också bättre. Dock orkade inte pumpen så det blev inget större föde. Kan saltkar få infusorier som kan få i sötkar?? En kompis fick det i sötvatten och hade ett helsike att bli av med det. Jag tror det var små små djur …

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Christian J,

Hur höjer man enklast fosfat utan att samtidigt höja nitrat? Funderar på om t ex någon fodersort ger mer fosfat än nitrat, eller om jag kan göra uppehåll med kalkvattnet (som sägs binda fosfat) och tillfälligt använda bikarbonat för alkaliniteten. Vill helst slippa skaffa nitratfilter eller dosera kemikalier med fosfat. Har bara mjukkoraller i karet.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  12. Guest Labeth
    Started by Guest Labeth,

Jag sitter och försöker titta runt på hur jag ska göra för att lyckas hålla mina nivåer på Ca och KH i karet... Jag har hållt på med sötvatten nu ett tag och då med växtakvarier men till sommaren funderar jag på att skaffa ett större saltvattenkar (700L-1000L någonstanns) Har några frågor vad det gäller vattenvärden och produkter för att fixa till dom ... Jag har insett så mycket som att jag vill ha ett korallrev i mitt kar jag har läst på en hel del om detta men jag är fortfarande lite kluven i vilken metod som är rekommenderad för att komma fram till det resultatet man önskar... Frågor: 1) Jag antar att kalkreaktorn fungerar genom att denreagerarkoldioxid med vattenoch…

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by akvariefisken_89,

Hej, Fick en liten anemon av jonas1131 för ca 2 v sedan när hans anemon delade sig. Tack Jonas! Den vandrade på samma sten i ett par dagar och kröp sedan ner i en liten grotta där den höll sig. Efter ca fyra dagar har anemonen sträckt ut sig och brett ut sig från grottan. Den såg då ut som på första bilden. Jag matade med en fjärdedels bit räka som den gladeligen tog till sig med sina tentakler. Räkbiten försvann in i munöppningen. Dessvärre hittade jag en mindre bit räka dagen efter bredvid som snabbt plockades upp. I ca en vecka sedan dess har den stått utbredd och den såg ut att trivas med bubbliga tentakler. När jag kom hem från jobbet igår såg jag att de…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Pasaputte,

Hej Har köpt en Boyou HS60, fylld med saltvatten som det ska. men min skimmer är konstig koppen fylls med vatten och vet ej hur mycket ska jag öppna ventilerna. det finns en ventil för luft och en för vatten. jag har testat olika men den fylls med vatten hela tiden, snälla hjälp med råd hur ska jag göra Tack

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by pepe,

håller på och mäter i mina kar för första gången.... startade upp 2 akvarier- ett 450 liters med 50 liters sump och ett litet nano på 45 liter.... la i LS för ungefär två och en halv vecka sedan. har ingenting i mitt 450liters (förutom LS), och en räka i mitt nano... har än så länge mätt nitrit och nitrat.... när jag mäter nitrit är den absolut ingen reaktion. ingen färg på vattnet alls. när jag går över till nitrat blir det en svag svag rosa färg på nitratet till det stora karet - nånting man kan räkna över till mellan 0 och 0,1- fast ingen reaktion på färgen till nanot.... kan det vara fel på det jag mäter med, eller nått? kan det vara så att redan har nitratet gåt…

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Annorz,

Hej har äntligen tagit steget över till saltvatten och kan absolut inget har massa skit på bakrunden enligt mig vad säger ni som kan plus att dom levande stenen ser lite tråkiga ut i mina ögon skall det se ut så här? där är två nemo fiskar och två putsräkor 1 goby som gömt sig i tekninkutrymet och en sjöstjärna som gömmer sig MVH anders

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  17. Started by Gnarkill,

min band korall räka har tappat sina långa nypar klor! är det något dom gör av sig själva eller har något varit och bitit av dom????

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  18. Started by Squba,

Jag har läst på en hel del och tror att jag har knåpat ihop en ok lista för ett nybörjarakvarium. Projektet kommer nog inte starta förrens i höst, men jag vill se om jag tänker rätt. Mitt mål är att ha ett attraktivt akvarium med minimalt underhåll. För att slippa DIY projekt så har jag valt ett allt-i-ett akvarium. Jag började skissa på 14 Gallon Biocube för att få ner priset, men eftersom HQI kommer med protein skimmer, doppvärmare och förberett för refugium så känns det som om det högre priset kan kännas motiverat. Alternativet skulle vara Biocube 14 med vattentät lampa för refugium eller ev modifikation för att åstadkomma det HQI redan klarar. Större volym borde ge bä…

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  19. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Hampus86,

hejsan! har precis skaffat ett välskött begagnat saltvattensakvarium på 200 L. kopierar in annonstexten för att ge en bild av vad som finns i karet: Cirk pump = 1st Seio 530 Cirk pump = 1st Seio 320 Skummare = Jad WG 428 (intern i sumpen) Automatisk vatten påfyllare Overflow box för ytavrinning LS = cirka 25 kilo Belysning = GLO 2x24 eller så kan du få med en Halogen lampa på 250w med 2st T5, rör istället för GLO rampen Doppvärmare Automat matare för torr foder Levande 1st Nemateleotris Decora 1st Archaster angulatus 1st Putsar räka 1st Bandkorall räka Ett gäng snäckor 1st Sacrophyton samt lite andra koraller Har tänkt ta det låångsamt, så allt stabiliseras. nitrit ja, me…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by mattiasg1234,

tja ny här funderat på att försöka mej på ett budget akvarium till att börja med så lite tips vore kanon har ett juwel möbel akvarium på 150l har några powerheads som ligger m.m försökt läsa lite här men som sagt är ju helt ny på detta kan man använda orginal rampen och vad ska man köra med för rör till det ? och räcker det med en skummare och 2 kraftiga pumpar till att börja med + all kemi då som salt m.m ? tck för svar och idiot förklara mej inte =) så vore bra fall någon runt kalmar län pysslar med detta så man kan komma och kolla lite och ev köpa någon fisk m.m oskarshamn kalmar hultsfred åseda

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Mani,

Hej allesammans! Jag har planer på att göra om mitt sötvatten till saltvatten. Jag vill då veta allt som krävs och behövs. Jag har ett Cocoon 3 ( 30L ) med orginal pump och lampa. Vill endast ha lite koraller och en Clownfisk. Mina frågor: Vad behöver jag för extra utrustning? Vilka kemiska saker? Vattenbyten? Tester? Tider? Ja allt jag behöver veta och tänka på! Tack på förhand Per

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by Reryd,

Hej! Jag håller på att starta upp ett red sea c-250 l. Beställt hem ls som jag kommer hämta imorgon från posten. Dock har det inte gått som planerat med att få igång akvariet och det står fortfarande tomt.. kommer kunna lägga in ls på lördag. Klarar sig stenen i lådan som den kommer i eller ska jag lägga den i en hink med salt och pump? Har inte heller lyckats få upp min osmos än. (Får hjälp av min pappa som inte har så mkt tid).. kan jag i så fall köra stenen med kranvatten tills jag får i den i akvariet? Kommer då köra med osmos vatten. Mvh Reryd

24. Started by time for heroes,

Hej! Har lite utmaningar med att få ner nitratet. Ligger idag på 30-40 ppm och har doserat med 1 ml/dag nopox i mitt 100l kar utan någon minskning. Tänker nu att jag kör på 2 ml/dag och ger det två veckor till. Iaf tänkte köpa lite dragon breath i veckan som ska binda upp nitrat. Men hur mycket kan jag räkna med att växten kommer hjälpa?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by sietses,

Kan man köpa en lysrörs armatur på typ jula och seda köpa lysrör för akvarium och sätta i eller äer jag helt ute och cyklar ? Och i så fall, är det det som heter T8 ?

• 7 svar
    • 1,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.