Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Sedan jag skaffat en bättre ljusramp till mitt 540l-kar så hade jag förstås hoppas på guld och gröna skogar (eller i alla fall knappar). Men det vill sig inte riktigt, korallerna (mest mjukisar) är hopdragna och det är alger (kiselalger?) typ överallt. En skurning av glasets insida och så är det tjockt två dagar senare. Tog vattenvärden idag: Ca: 470 Mg: 1171 Nitrat: 0,0 Nitrit: 0,0 pH: 8,0 Fosfat: 0,03 Salinitet: 1,025 Magnesiumvärdet är osäkert, mitt test för det är veckigt tyvärr. Men frågan är vad som kan vara problemet, nitrat kanske borde få komma upp några snäpp? Vad annat kan göras, jag tycker Mg och Ca pekar åt lite olika håll (efter att ha kollat i Saltvattenkem…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Vi har försökt starta vårt akvarium på 500 liter idag och har problem. Sumpen är påfylld i facket där pumpen ligger, men när strömmen sätts på sugs bara vattnet upp genom slangen upp mot akvariet men går ej ner genom rören tillbaka. Pumpen törstar och det pumpas bara en liten mängd fram och tillbaka ser man. En av pumparna i bakre facket har i samband med detta lagt av och pumpar inte ut vattnet genom cirkulationerna. Kan tillläggas att vattennivån i akvariet inte är tillräckligt hög så att pumpen längst till höger (som är lite högre belägen än de andra cirkulationshålen) är dränkt. Kan det vara orsaken till att kretsloppet inte fungerar, at…
-
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Fick en liten anemon av jonas1131 för ca 2 v sedan när hans anemon delade sig. Tack Jonas! Den vandrade på samma sten i ett par dagar och kröp sedan ner i en liten grotta där den höll sig. Efter ca fyra dagar har anemonen sträckt ut sig och brett ut sig från grottan. Den såg då ut som på första bilden. Jag matade med en fjärdedels bit räka som den gladeligen tog till sig med sina tentakler. Räkbiten försvann in i munöppningen. Dessvärre hittade jag en mindre bit räka dagen efter bredvid som snabbt plockades upp. I ca en vecka sedan dess har den stått utbredd och den såg ut att trivas med bubbliga tentakler. När jag kom hem från jobbet igår såg jag att de…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Efter mer än 15 år som sötvattensakvarist så skall jag nu ta det stora steget och testa saltvatten. Jag tänker göra om mitt 325liters Akvastabil till saltvatten. Har läst och kollat allt som finns på internet. 2 frågor. Kan jag använda det redan inkörda filtermaterialet i min Fluval FX6 till mitt salvatten? Nästan alla ser ut att köra utan lock på sina akvarium. Varför? Tacksam för hjälp och svar! /Fs
-
Är det någon som vet vad saltvattensbutiken i filipstad heter?
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej alla glada Jag har haft igång karet sedan maj 2016 och fiskarna mår bra i akvariet. Men det är ingen korall som vill överleva, har provat några stycken bl.a. grön xenia och svamp läderkorallen sarcophyton sp som båda skall vara hyffsat lätta. Den enda som ser ut att kunna överleva är ett Kenyaträd. Har även provat en anemon som bara försvann. Det skulle ju vara roligare med lite mer färger i akvariet som jag tycker att koraller tillför. Jag har varit till en affär med alla värden och de blev förbryllade över att korallerna inte vill leva. De lever någon vecka sedan skrumpnar de och dör. Jag hoppas någon här kan komma med tips på vad det kan bero …
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kan man köpa en lysrörs armatur på typ jula och seda köpa lysrör för akvarium och sätta i eller äer jag helt ute och cyklar ? Och i så fall, är det det som heter T8 ?
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag har införskaffat en (enligt mitt tycke) state of the art hemmabygge. Jag kan kontrollera allt...till skillnad från mina 3 CTLite som opererade godtyckligt, med ett schema jag inte visste styrkan på. Mina koraller har fullständigt exploderat i ett gosigt gemyt...och då börjar jag fundera.. Har sökt på allt tycker jag, men är det någon som har/har tillgång till/känner till... ett index som visar olika koraller ljusbehov...Att sps kräver mest ljus det vet jag....men var går gränserna ?...Sps:er är olika...ju... Jag letar efter en PAR-mätare, för att kunna ställa in ljuset på olika nivåer ( inte lyckats)...om någon har ställt in sitt a…
-
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Håller på att projektera mitt första satvattensakvarium. Har tänkt mig ett kubformat (ca 70x70x70). Av diverse skäll skulle jag vilja ha sumpen med teknik som en del av detta (dvs göra det lite djupare). Hur stor skall jag göra den? Hade tänkt mig runt 20 cm (totalstorleken skulle då bli 70x70x90). Låter detta rimligt? Finns det några smarta konstruktioner tillgängliga på nätet?
-
- 10 svar
- 1,2k visningar
-
-
hej jag är helt färsk här och jag undrar om någon vet var jag kan köpa saltvattensakvarietboken mvh Geir Bengtsson
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny med saltvatten men jag har haft akvarie i 20 år. Tänkte det va på tiden att gå över till riktiga grejer Efter en 3 veckors semester i Vietnam har jag nu kommit hem till mitt saltvattensakvarium. Det har stått i över en månad nu och alla värden ser bra ut. Nu återstår bara att sätta fast min invändiga Deltec (type 35) skummare + filter ordentligt samt sätta stenarna där dom skall vara, som jag bara har slängt i för att dom skall få så mycket ljus på sig som möjligt. Där efter skall jag köpa mig en ny ramp med MH samt lysrör. Har tagit lite kort under uppstarten om det är någon som är intresserad: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_photos.a…
-
Vilket kar är bäst och lättast att rengöra ? Tacksam för alla svar ja kan få =)
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
min band korall räka har tappat sina långa nypar klor! är det något dom gör av sig själva eller har något varit och bitit av dom????
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har haft mitt Red Sea 130D ungefär ett halvår nu och tycker det har fungerat bra. Men på senare tid har det blivit allt svårare att hålla nivån på vattnet enl RS optimala nivå. Finns en nivågivare på höger sida av akvariet. Har fyllt på o nästan överfyllt bara för att testa men nivån enl nivåmarkeringen vill ändå inte gå till optimal nivå. Sen ett par dar sedan har även pumpen börjat dra luft ser det ut som men det är trots att pumpen är under vattnet. Har testat att rengöra filter och pumpar etc men inget hjälper. Någon som har en idé?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag har på sistone lagt märke till en "beläggning" som bildas i sanden eller på LS i anslutning till mina mjuka koraller. Det ser precis ut rostbeläggning i färgen. "Beläggningen" uppträder i princip ingen annanstans i akvariet. Vad kan det vara för något? Är det någon slags alg? Lite kassa mobilbilder, men tror det ska framgå vad jag menar.
-
- 9 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej Har köpt en Boyou HS60, fylld med saltvatten som det ska. men min skimmer är konstig koppen fylls med vatten och vet ej hur mycket ska jag öppna ventilerna. det finns en ventil för luft och en för vatten. jag har testat olika men den fylls med vatten hela tiden, snälla hjälp med råd hur ska jag göra Tack
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
-
Jag har försökt hitta info om vilken eremitkräfta som är lämplig för en nybörjare. Jag har ett RSM130 med korallgrus 1-2mm. Där vill jag ha någon sandvändande och algätande eremitkräfta. Jag har hittat rödbenad, blåbenad och blåbandad eremit men vilken ska jag välja? Den ska dessutom helst lämna mina sniglar ifred.
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej blev medlem idag o har lite frågor Har tidigare haft sötvatten akvarium men tycker att salt akvarium är snyggare och blivit mer intresserad av att bygga om lr byta till mig Jo de är så att ja har redan ett akvarium på 550L och ett mindre på 100L som ja hade tänkt använda som sump, men så var ja inne på en sida o läste att ramen får inte vara i någon metal för då kan vattnet förgiftas. O mitt akvarium har en aluminium ram, är de några problem? Och kan ja på något sätt bygga om mitt akvarium så att de fortfarande går att använda? Finns det någon bra sida där det står vad som behövs inköpas till akvariet? Och några smarta grejer jag ska tänka på då ja har allt i rulln…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu har mitt kar gått i 5 veckor sedan jag lade i levande stenen, Alla vatten värden är jätte bra, har i dagens läge 10 sniglar, 2st eremiter, 2st clowner, 2st gulbröstade fröken fiskar och slutligen en folkskygg putsarräka. =) När ska jag göra mitt första vattenbyte? Jag har ytterst lite brun alger på sanden, men det är så lite så inget som stör. får för mig att det är på de ställen cirkulationen är som sämst. (har ett hörn akvarium). Ska man leva med detta eller skall man försöka uppnå en helt fläckfri sand? jag har gjort fosfat test men fick inte ens utslag. Skummaren, jag har en JAD skummare.. jag har nu så att vatten nivån i skummaren ligger typ i mitten av skumkop…
-
- 1 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag letar efter en eller helst två tunnor runt 50 lilter (max 42cm diameter) helst i Örebro-trakten. Har sett dessa på nätet men vill gärna undvika frakten om det går. https://www.hega.se/produkter/kallsortering-och-avfallshantering/papperskorgar/plasttunna-50-liter/ Är det någon som har något tips eller kanske en tunna över?
-
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
håller på och mäter i mina kar för första gången.... startade upp 2 akvarier- ett 450 liters med 50 liters sump och ett litet nano på 45 liter.... la i LS för ungefär två och en halv vecka sedan. har ingenting i mitt 450liters (förutom LS), och en räka i mitt nano... har än så länge mätt nitrit och nitrat.... när jag mäter nitrit är den absolut ingen reaktion. ingen färg på vattnet alls. när jag går över till nitrat blir det en svag svag rosa färg på nitratet till det stora karet - nånting man kan räkna över till mellan 0 och 0,1- fast ingen reaktion på färgen till nanot.... kan det vara fel på det jag mäter med, eller nått? kan det vara så att redan har nitratet gåt…
-
- 8 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tja är det någon som vet hur man kommer åt fläktarna i Rsm locket? dom låter illa å behöver bytas/rengöras
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej allihopa Har fått röda slem alger på stenen lite här och där en del ställen på halva stenen vad göra?? Testa och puffa med matnings pippet och det lossnar ganska lätt
-
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej har äntligen tagit steget över till saltvatten och kan absolut inget har massa skit på bakrunden enligt mig vad säger ni som kan plus att dom levande stenen ser lite tråkiga ut i mina ögon skall det se ut så här? där är två nemo fiskar och två putsräkor 1 goby som gömt sig i tekninkutrymet och en sjöstjärna som gömmer sig MVH anders
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-