Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
Hej! Jag har från och till under flera års tid sneglat åt ett SV-kar. Jag har nu råkat springa på ett lite mindre SV-paket som lockar en aning, men jag är nyfiken på om någon filur här har erfarenhet av akvariumet i fråga. http://akvariebaronen.se/index.php?option=com_content&view=article&id=120&Itemid=230 Gillar utformningen, och eftersom plats är en bristvara förtillfället känns det här väldigt lockande. Borde fungera med lite mindre koraller, räkor, och kanske även någon simmare Gjorde en snabbsökning på forumet samt google utan att egentligen hitta specielt mkt om karet. Men finns det några direkta problem med det hela? Finns det andra, prisvärda, alterna…
-
- 1 svar
- 646 visningar
-
-
Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 5 svar
- 822 visningar
-
-
Hej allihopa Efter något år utan akvarium och efter några timmars läsning här på forumet tänkte även jag ge mig in på saltvattensbanan, men då jag inte är lika vågad som många andra här verkar vara, och jag inte hittade något begagnad clownhotell, så köpte jag mig bara ett 59L akvarium för någon dag sedan. Detta är dock i dagsläget ett som tidigare använts för sötvatten, så min fundering är vad ni med mer erfarenhet har för åsikt gällande att göra om detta till ett saltvattensakvarium? Är det bäst att sätta sumpen i akvariet eller bygga en extern även till detta lilla? Kanske skall tilläggas att jag isåfall hade tänkt gömma sumpen bakom en BTN eller liknande.. Skulle även…
-
- 5 svar
- 857 visningar
-
-
Hej, Jag har märkt att alltid när jag stänger av mina streamers och sedan sätter på igen, så flyger det runt en MASSA vitt skräp. Efter närmare titt, verkar det som om det kanske bildas någon sorts hinna innanför plastgallret på själva motorhuved (som inte snurrar). Nu undrar jag skall jag stänga av alla streamers och snabbt ta ut de för att rengöra ordentligt? Och är detta normalt att det bildas en vit, men ändå fast, hinna på en del av insidan av streamers?? Jag kan tänka mig att mycket fastnar dessa pumpar. Någon som kan tänkas veta vad detta är?
-
- 4 svar
- 771 visningar
-
-
Hejsan Efter att i styvt en väcka återigen läst igenom både salt litteratur såväl som här inne. så snurrar det i skallen rejält Så jag skulle å det allra ödmjukaste vilja be om råd betr. min utr. & vad som jag behöver härnäst (jag har haft salt förut men det är uppenbart att tekniken har avancerat MARKANT sedan min tid (ca 15 år sen ) Så inr kommer att bli tåliga fina Mjuka & sten korraler (EJ för svåra ) & div Dito evertebrater & sagda system kommer att i MYCKET lugn & ro byggas up. & jag bor på landet med egen brunn ( näringsrikt men annars bra vatten ) så jag kommer att införskaffa något bra Os…
-
- 49 svar
- 5,2k visningar
-
-
Jag har köpt ett rsm130 som jag först fyllde med kranvatten och blandade salt i vattnet så jag ligger på ett värde på 1,24 nu, sen använde jag tester för magnesium och calcium som visade att jag hade typ noll i värde på båda 2! nu har jag försökt tillsätta både Ca och Mg men tycker inte värdena ändras nåt!! Använder Calcium pro från grotech och där står det tex att ett mått ca 10gr ska höja calciumvärdet med 18mg/ 100 liter. Och så har jag läst att man inte får höja med mer än 10 ppm Ca om dagen stämmer det?? Och testerna jag använder heter Salifert och jag tycker dom är väldigt omständiga, finns det bättre tester?? Digitala mätare?? Tacksam för svar.. Och hade det vart b…
-
- 36 svar
- 3,7k visningar
-
-
Då har man gått och blivit salt Köpte mig ett begagnat kar som skall hämtas i morgon. Kommer fylla på min tråd allt efter som... Skriver ner lite vad jag har osv osv. * Akvarium 160*70*60 672 liters * Sump * Kar till automatisk påfyllning av vatten. * Skummare * Osmos * Pumpar * ca 50 kg levande sten Fyller på med vad osv så snart jag hämtat. Bilder kommer med. Köpte salt i dag så jag e redo att fylla på med vatten osv. Kommer behålla ca 3-400 liter ca hälften.
-
- 22 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej, jag är helt ny inom salvatten, bara haft vanliga sötvattensakvarium innan. Jag har lite funderingar kring vad man ska tänka på när man köper ett nytt kar. Hur viktigt är det att det är ett helglasat akvarium? Jag vill gärna ha ett akvarium som kan "utvecklas" över tiden, dvs vara förberett att lägga till bättre utrustning efterhand. Priserna verkar ju variera väldigt mkt med, såg ett helglasat akvarium på 720 L för ca 4000, huruvida det är lämpligt för saltvatten vet jag inte? Sedan finns det ju salvattensakvarium med inbyggd sump på baksidan för 25-30 tusen i samma storlek (visserligen med övrig utrustning som belysning osv inräknat) Är detta prisvärt? Hur viktigt …
-
- 25 svar
- 5,8k visningar
-
-
Hej! Jag har ett akvartrium på 240L med sump, jag tyker att min returpump låter lite väl mycket, har testat med liggunderlag och olika tryck på flödet dock utan nån direkt framgång. Ibland är den tyst och ibland låter den väldigt mycket utan någon direkt anledning? Undrar om det finns någon som kan rekomendera nån knäpptyst returpump?? Har kolla här med då kommentarera var väldigt gamla så fiskar jag efter lite nyare....
-
- 41 svar
- 4,7k visningar
-
-
Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?
-
Jag ska köpa lite tester nu är Tropic Marins testset med Ph, KH, NO2, NO3 och NH3-NH4 bra och är det nått mer test som behövs så här i början?
-
- 4 svar
- 649 visningar
-
-
Japp! Tänkte att det e lika bra att vara ärlig från början och meddela att mina planer på ett 1000 L gick åt pipan och istället så funka mina väggar bättre för 730 L. Man kan inte få allt! Lägger upp lite bakrundsinfo! Börja plugga här på forumet i våras och sen köpte jag Knops bok...Så här i efterhand så tycker jag att forumet har stått för bäst info och är en källa som uppdaterar sig stadigt. Har er alla att tacka för information och ni har fått mig att fortsätta sträva efter denna hobby. Mitt första mål va Sumpen. Bara att lära mig va den va till för va ett stort projekt när det väl begav sig. Men när man äntligen förstod va en sump handla om så började det handla om …
-
- 77 svar
- 11,1k visningar
-
-
Vad bör jag tänka på och kolla på vid köp av begagnade skummare?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?
-
- 6 svar
- 876 visningar
-
-
-
Sitter och kollar runt på diverse sajter och försöker lära mig mer om framförallt fiskarna jag tycker är fina. Reeflex har dock inte så mycket fakta om tex hur stora de blir osv någon som vet en/ett bättre guide/lexikon?
-
- 14 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Köpte LS direkt ur kartong från en väl ansedd butik i Sthlm. Stenen har legat i mitt kar nu i nästan exakt 2 veckor. Jag har inte sett nåt liv ännu och efter ca 1 vecka mätte jag nitriten för första gången (JBL) och den var skyhög. Har sedan dess mätt varje dag och jag ser ingen tendens till att den är på väg ner. Är detta normalt? Antar att det tar lite längre tid med okurerad sten, men nåt liv borde man väl se? Det sitter en hel del mossliknande alger på några stenar, samt nåt som ser ut att ha varit små rörmaskar mm. Nån som har erfarenheter att dela med sig av så vore jag tacksam. börjar nästan tro att stenen är död
-
- 12 svar
- 1,5k visningar
-
-
-
jag tänkte köpa bänk från Danemark ( AkvaStabil – MARK II ) finns någon som har bilder och visar hur ser ut ? 530 liter svart ? MARK II cabinet The stylish cabinet is available in black, white and exclusive hand crafted walnut veneer finish to fit all modern homes. The construction with extended height and removable internal panels makes it not only possible to use all external filters but also to install sump filters.
-
- 0 svar
- 1,5k visningar
-
-
hej har nån handlat av flodströms akvarie & zootillbehör, är det ett seriöst foretag
-
- 14 svar
- 1,9k visningar
-
-
Jag har haft i levande stenen nu och av den så blir det som lite sand (har ej haft i den "riktiga" sanden) och en del av den virrvlar omkring hela tiden och vill inte falla till botten jag har inte haft i skummaren än karet är 100*70*50 då 50 är höjden, ingen ytavrinning. Varför vill den inte sluta virrvla trots att jag vinklat och flyttat streamern åt alla möjliga håll. streamern har en kapacitet på 4600 L/H. Jag hade i stenen i fredags.
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan, Är det något jag behöver tänka på angående bänken/skåpet till min eventuella kub? Jag tänker på om det kommer att få plats det man behöver, såsom sump, skummare osmostank. Jag länkar till min design jag har gjort, inlägg 108 och 110. Jag kanske rentav behöver en större bänk. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=38516&highlight=design&page=6
-
- 1 svar
- 657 visningar
-
-
*vet någon var man kan köpa billig Optiwhite-glas och hur mycket kostar ?
-
- 8 svar
- 4,5k visningar
-
-
Jag går i funderingarna på att faktiskt slänga undan sött och köra ett salt! Har ett 160 liters opti white jag funderar på isådana fall. Men det som gör mig osäker på är ljudet? ljudet folk skriver om ? Vad är det som gör att saltvatten låter så otroligt mycket? Jag tål inte en massa ljud i mitt tv rum förutom tvn. och när jag sover måste det vara tyst! därför har sött vatten passat mig bra.. Men jag älskar det vackra man får ut av saltvatten!! Om det blir salt så fortsätter jag i denna tråden med projekt uppdateringar! Men huvud frågan är nu! Vad är det som gör att saltvatten låter så mycket? är det dessa skummare? Finns det inga tysta skummare? kanske som man har hel…
-
- 14 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej alla på SG! Då var det dax att köra igång mitt ca 200 liters akvarium. Är ganska ny inom saltvatten, har ett litet 37L akvarium nu, men ni vet ju hur länge det brukar räcka Just nu är akvariet hos glasmästaren för att byta ut framrutan, var så sjukt mycket repor i det så jag hade nog aldrig stått ut med det. Skulle vara färdigt i morgon. Det jag fick till när jag köpte allt var: akvariet på ca 200 L skummaren en Top Fathom Protein Skimmer (TF100A) lyset är 70w metallhalogen, räcker det eller? någon typ av nivåkännare med en liten pump till 60 L sump (mollyhotell) Ska börja med att få upp akvariet på en bänk och sen bygga någon överdel till det. Sen kommer det väl …
-
- 72 svar
- 9,6k visningar
-