Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
lite dålig bild är ingen hajjare på kameran
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
hej nu har även jag fasnat i denna dyra hobby =) så jag hadde tängt skriva lite hur jag tängt göra. Det jag redan köpt är: *2st hydor - koralia 1 *En skummare deltec MCE300 *En t5 ramp 2*39watt + orginal t8 ljusramp 2*30watt *En osmos märket Aquatic Natue *8 kg salt *10 kg korallsand saker jag ska in handla är: *ca 15kg ls *massa tester men nu är det så att jag vill ej dra igång akvariumet för en om ca 2 månader pga att jag ska flytta och vill inte starta de nu och får rätt på värdena o sedan börja om från början igen + att jag måsta fixa ett 500l kar till mina pirayer som bor i det nuvarande 200 liters karet som jag ska ha saltvatten i =) men nu är det så att jag r…
-
- 189 svar
- 23,1k visningar
-
-
Hej! Fick idag hem mitt första saltvattens akvarium Köpte det av scubahawk. Så nu tänkte jag starta en tråd som jag kan lägga upp alla mina frågor och funderingar på. Kommer posta bilder och mer info om ett par dagar
-
- 32 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hejsan! Efter en lång resa med funderingar, planerande mm har jag äntligen fått fyllt mitt kar med salt! Har läst här om er andras kar och självklart blivit väldigt inspirerad till mitt bygge. Började för precis ett år sedan när själva bänken påbörjades, sen vidare med glaset och till sist all utrustning. Igår kom 14kg levande sten i karet samt några kilo levande sand. Så efter ett års väntan kan resan börja! Tänkte påbörja en körning med red sea reef mature pro kit. Köra med belysning ungefär 6h / dag... efter 10 dagar in med städpatrull enligt Red sea. Har också börjat lära mig skummaren, skummar gör den men det är nog inget spec. att skumma. Det var lite gulaktigt v…
-
- 45 svar
- 6k visningar
-
-
Hejsan hejsan gott folk! fredrik heter jag och är helt ny på salt vatten. Har länge varit fashinerad av saltvatten. Men har inte haft förutsättningar att skaffa ett. Är glad att jag fann detta forum har varit guld värt o samlat information här. Har läst här varje dag här under en tid och bara blivit mer o mer sugen. Så i tisdags blev det av. Efter en tids övertalning här hemma bästämde jag mej för att fara då upp till sthl o inhandlade en kub på 230 liter. Så målade idag om i hallen så jag kunde få in och fylla upp burken. Karet är utrustat med en deltec mce 300 skummare. har en cirkulation på 4500 liter tim. Belysningen utgörs av en silversun ramp med 150w mh o 2st 24w r…
-
- 32 svar
- 3,2k visningar
-
-
Hej Mitt första inlägg här, så hav tålamod med mig, är nybörjare Planerar att starta upp ett "nano-kar" och jag har läst igenom forumet ganska noggrant för att lära mig om saltvatten... har hållit på med sötvatten i flera år... Börjar så smått planera vad jag ska köpa in för tillbehör osv till nanokaret... jag listar dem nedan, så kan folk komma med synpunkter! * "Molly fiskhotell", 80liter * Salt, reef crystal * Armatur, dubbel T5 8watt * Lysrör, ett 8w 10000k och ett 8w "aqua blue" * Clear-flo * Pump, powerhead 402 * Tester, sera testkit för saltvatten * Saltmätare, sera * Levande sten, 8kg * Innevånare: ~ några sniglar, nån räka och ett par små clownfiskar Osmos-vat…
-
- 76 svar
- 8,5k visningar
-
-
Äntligen dags att förverkliga en gammal dröm! Jag har velat ha ett saltvattensakvarium väldigt länge, sen jag var typ 12 bast. Har haft ett flertal sötvattenskar; kört Malawi, high tech växtakvarium och har just nu ett Tanganyika med Tropheus men aldrig vågat ge mig på saltvatten. Nu har jag äntligen tagit steget och nu får det bära eller brista! Jag köpte ett begagnat Aqua Medic Chromis, en kub på 140 liter utan sump, vilket kändes som en väldigt lagom storlek att börja med. Är student så att köpa något större och dessutom ha råd att fylla det hade varit svårt att kombinera med studielånen. Tekniken som jag fick med var följande: Skummare: Aqua medic miniflotor - syrest…
-
-
- 13 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej på er alla! Tänkte dela med mig mitt försök att kommaigång med att driva ett saltvattensakvarium för första gången. Har kört ett antal sötvatten innan och har kommit fram till ett vägval där jag nu har hoppa in i okända områden. Har beställt ett nytt Red Sea REEFER XL 460 Delux med Hydra 26™ LED belysning. Har inte koll på alla delar som kommer men beräknad leverans är nästa vecka. Har köpt utrustning för att filtrera RO vatten eller vad det nu heter till två st 200 liters tunnor så jag har vatten klart till leveransen. sand och döda stenar är också införskaffade för starten. Tänkte dela med m…
-
-
- 46 svar
- 4,4k visningar
-
-
Såja, nu var det kanske dags att avancera från min "tanke-tråd" till en egen planerings tråd. Efter att ha varit och tittat på Saltbjörkans 200 liters burk så har jag beslutat mig för att köpa den och istället låta mitt 150 liters sötvattens akvarium få förbli ett sådant fast flytta upp en våning. Det "nya" karet kommer nog dessvärre ta ett tag innan jag får det "up and running". Första steget blir att köpa karet nu i sept/okt och se till att få det placerat där mitt nuvarande sötvattenskar står. Det lär ju om inte annat bli en sporre för att få igång resten Så långt är Akvarium, bänk, pumpar och belysning ordnat. Kommer med största sannolikhet köpa till den MH han har …
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej nu tänkte jag berätta lite om mitt kar efter två års strul med 3st exploderade kar så äntligen ett som hållt nu i ett år o bara inehållit ls grus o med följande skivisar så har jag inhandlat sjögurka som filtrerar o en rosa cylinder eller tub annemon .köpt två fraggar på en salt träff. Och i dag mina första fiskar 2 st Amphiprion Allardi Kenya clownfisk har aldrig sett sådana innan ville ha dom för att färgtäckningen är annorlunda .Och när tid ges så kommer bilder .en mussla också Akvarium 400l sump 100l Belysning 4st Actinic + 39w o 150w 22k Pump maxijet 2300l/h Cirkulation maxijet 1000l/h hade korallia men sluta fungera Kalkreaktor pf 601
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Jag tänkte lägga upp lite bilder och så från mitt kar jag e nu inne i veck 3 på mitt första saltkar på 30L. Det började ju kul redan när väll öppnat kartongen och fylt upp karet inser jag detta är för litet så redan då började jag titta på större. Där e första bilden då e det färdigblandad salt och levande sand. der fick stå så i 1vecka sen åkte jag och köpte levande sten och en snigel. Nu började det hända grejer när detta Hadde ståt i 2 dagar ungefär började jag se rörelse i karet blev livrädd hittade 4-7 st stor sjöatjärnsormar borstmaskar räckor mm som åkte med från den levande stenen. nu satt jag 1-2timmar om dagen och bara titta i karet så häftigt. Sen nu h…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihopa! Marcus heter jag och jag är ny på forumet. det är så att jag skulle behöva ha lite hjälp, jag fick igår ett bra erbjudande och fick köpa ett akvarium på 275 liter och jag köpte det och funderar nu på att göra det till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft nanokar men det var ett bra tag sedan så jag har glömt bort en hel del. behöver jag ha en sump till detta akvarium eller kan man köra tekniken i akvariet om man döljer den lite snyggt tro? och det jag vet att jag behöver är: skummare, streamerpumpar, lysrörsarmatur, doppvärmare, LS, saltmätare mm. Har jag glömt något viktigt? Fler saker jag bör tänka på? Mvh Marcus
-
- 6 svar
- 859 visningar
-
-
Tänkte att jag skulle starta upp ett saltvatten akvarium, eftersom jag anser mig själv vara mer tänkare än teknisk så hade jag tänkt att inhandla ett Percula 120 för att slippa bygga en massa själv. Skulle vara tacksam för synpunkter på hur detta akvarium är och om ni har några tips på var man kan köpa detta billigast. Kanske någon har ett begagnat?
-
- 12 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjenare allesammans Det är så att jag har funderingar på att starta upp mitt första saltkar(jag har bara haft söt) och jag är lite osäker/fundersam på vad jag behöver för utrustning för att starta upp mitt kar, planerar att karet max ska ligga på 500 liter. Det jag vill ha i karet är såklart många fina fiskar i det, stenkoraller och mjukkoraller. Det jag vet är att belysningen är viktig och cirkulationen men sen det övriga som skummare, kalkreaktor, osmolator, sump osv fattar jag mig inte riktigt på än. Är allt detta ett måste eller gör det bara jobbet enklare? Vilken funktion har det? Skriv gärna många tips och förklaringar Tack på förhand!
-
- 2 svar
- 405 visningar
-
-
Hej jag är en som har smugit här på svg i flera år . Med ett grymt sug att prova salt kar . har nu slagit till köpt ett 140 liters kub akvarium och ett stort ytterfilter . Och har startat ett saltkar utan sump ! Som jag vet är hyfsat ovanligt . Men jag har en anledning till det . Pengar och om intresset finns kvar .om allt går som jag vill kommer jag troligtvis starta ett större och mer high tech kar med sump . Men nu till frågorna har någon erfarenhet av ytterfilter istället sump ?.. Jag har dock skummare och allt annat som behövs MH lampor samt T 5 ramper . Lyssnar lyhört på alla åsikter positiva och negativa . Tack på förhand Tougaye
-
- 8 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Då kan ni räkna in ännu en som fastnat i saltvattensträsket får se hur länge mitt kar i vardagsrummet förblir sött nu. Köpte i förra veckan ett clownhotell som startades upp i fredags med osmos vatten och salt och har nu snurrat i snart 2 dygn med 2 fluval 4+ för att blanda saltet rejält. Idag inhandlas (pre-cured) 7 kg levande sten och dessa har blivit något hastigt placerade i karet. Har gjort lite modifieringar på karet och fler ska det bli, har enligt rekommendation tagit bort det svarta filtret i fack 1, satt en powerhead 680l/h i fjärde facket med en bit slang ut genom det större hålet och kopplat på en hydor bioflo vilket ger en mycket bättre cirkulation i ka…
-
- 20 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej allihopa, jag ska gå över från sötvattensakvarium till salt efter 30 år och kommer säkert ha en hel del frågor. Så jag startar en tråd här redan nu så jag har ett ställe där jag samlar alla frågor och lägger upp bilder allt eftersom. såhär ser karet och sumpen ut i dagsläget, behöver man ändra något i sumpen för att den ska funka på bästa sätt till saltvatten? det är ett stort rör ner och ett litet upp från sumpen, men jag har sett att vissa har 3. Jag undviker gärna att borra om det går. Skulle det funka med 2?
-
Hej på er alla hjälpsamma, har bestämt mej för att starta upp ett saltkar inom en snar framtid och tycker det vore korkat att inte använda all kunskap och erfarenhet som finns här. Vad jag först vill ha hjälp med är lite förslag på all teknik som är nödvändig och förslag på dessa produkter. Jag hade väll tänkt mej ett kar på ca. 200 eller mer, målet är väl både koraller och fisk. Så nu mottages tacksamt all hjälp med att få detta att funka, allt från vad för kar till det minsta tillbehöret. Många frågor lär väl dyka upp på vägen!! Tacksam för all hjälp!!
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu har man själv kommit ur garderoben efter år av sötvattensfisk. Konverterade mitt befintliga Juwel 110l som jag köpte ny i butik för c:a 1 år sedan och vet därmed att inga mediciner eller konstiga preparat någonsin varit i karet. Började med att tömma llt och städa/skrubba ur, fördelen med så litet är att det var smidigt att få in i badrummet o rengöra. I lördags var jag och hämtade c:a 15-20kg levande sten från ett tidigare kar var mycket liv i dessa som nu börjar synas. Väldigt kul att se hur mycket som man kan hitta i dem, musslor, sjöstjärnor, div snäckor, koraller o dyl. Väntar fortfarande på Juwel skummaren som jag beställt, men har ju Juwels innefilter med biokul…
-
- 13 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har tillslut tagit steget mot salt efter ett par malawikar. Tyvärr så medför villa, snart 2 barn med tillhörande föräldraledighet att man inte kan lägga en förmögenhet på karet. Man ska ju ha råd att hålla det i skick också . Vi är HELT nya på salt och man lär sig något för var dag man läser. Måste läsa på betydligt mer om kemin så man vet vad man ska kolla efter & hur man reglerar, har nog det man gör där..... I alla fall, i teknikväg så är det på väg under kommande veckor: Juwel Rio 180 liter, doppvärmare följer med Deltec MC500 Osmos 190 liter Tunze 6025 x2 Refractometer Levande sten 20-25kg Det jag saknar sen är väl salt, tester och lite fisk. En osmolator…
-
- 112 svar
- 14k visningar
-
-
Hej! Är ny här på forumet men har förstått att det är här man ska hänga om man håller på med saltvatten. Har innan hållit på med sötvatten i en mängd olika former det senaste var Malawi ciklider men kände nu att det var dags att ta det till nästa nivå. Akvariet är ett Boyu på130 liter med original teknik plus en extra returpump som även matar ett nitrat filter som står bredvid akvariet. Har stoppat i ca 7,4 kg levande sten och 3,6 kg levande sand vill försöka att håla det lite luftigt men tror ni att den mängden kommer att räcka? Det jag har tänkt satsa på är två Clownfiskar, en liten färg glad fisk som jag inte kommer på vad den heter, någon som håller till på boten, en…
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej! Har länge haft en dröm att starta upp ett saltkar (ända sedan jag var 8 och bodde i Miami där jag snorklade ochtillbringademer tid underän ovanförytan till morsans fasa). Har haft ett Juwel Rio 300L diskuskar i drygttvå år och funderar på att göra om detta till ett saltkar om möjligt. Tyvärr är väl intresset större än ekonominmenjag undrar om jag skulle kunna få lite feedback på mina tankegångar. För tillfället bor jag i Helsingfors och här är det svårt att hitta bra hjälp, inte minst på svenska. Jag fick ett snabbt paketförslag med följande tillbehör: 2st pumpar 6000L/H pris ca 1200kr. Filter+ skummare 4700kr. 40kg ls a´160kr/kg. Halogen 1 x 250 w 4700kr. Jag vet …
-
- 42 svar
- 4,9k visningar
-
-
Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)
-
- 2 svar
- 590 visningar
-
-
Hej alla ! Är ny inom detta, har startat smått med ett clownhotell på 58 liter. Det har varit igång cirka 3 veckor nu. Salthalten är bra och likaså PH värdet. Men jag undrar om dessa "brunalger försvinner så småningom? Jag läste det i min bok..... Eller har någon nåt tips? Försökte ta några bilder...men de blev väldigt dåliga Vattnet är rent och klart. Sen har jag glasrosor på en sten och det är ju inte så bra har jag läst. Behöver massor av tips !!! Måste man mäta allt annat också, när jag inte har några fiskar i ? Mvh Anno
-
- 7 svar
- 992 visningar
-
-
Ja ha... så har tanken varit igång i 3 månader och jag skäms inte för hur det ser ut idag... RSM 250 är det... Jo det är sant... tre månader och många erfarenheter rikare. Någon som tycker något? Jag kan ta negativ kritik också inte bara positiv..