Gå till innehåll

mitt första salt kar 200l


saltbjörkan

Rekommenderade inlägg

  • Svar 189
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hej nu nar jag satt här och tängte på mina stenar (ls) så kom jag på jag kanske ska koppla in min skummare eller det behövs inte nu när dom bara ligger iförvaring?

sen har jag 1,023 i salt. Är det lagom eller ska jag ska öka lite?

Du ska absolut koppla in skummaren...de dör en del på stenen i början som belastar systemet..skumningen behövs som mest i början av denna fas. Salthalten e lagom...den är inte så kinkig..kan ligga mellan 1.020-1.025...bara den inte svänger för mkt upp o ner.

Snart sk du se att de börjar bli lite liv på stenen, kräftdjur, alger, svampar o kanske nån korall!! som vaknar till liv efter sin törnrosasömn....;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

okej då va de tur jag kom på den tangken hehe

ja de får vi hoppas att de börjar växa snart! har hittat något jag tycker liknar en svamp en orange en ska försöka ta en bra bild på den så ni proffs kan se vad det är =)

just nu är jag bara lite orolig för hur jag skall göra med flytten över till de andra karet =S får min nya lägen het nu i början på nästa månad om jag har lite tur.

men de ska nog gå bra får jag hoppas hadde tängt köpa 10kg död ls med så fort lönen kommer med!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har det hänt lite saker i mitt förvarings kar!

fick för mej att 15kg ls var rent för lite så jag körde iväg och köpte 20kg ls till så nu har jag 35kg borde räcka tycker ja?

den sten som jag köpte nu var begangnad men i mycket bra sick i mina ögon inga glasrosor mm.

men där imot så var där lite koraller som jag är lite osäker på namnen på, ni kanske vet vad de heter?

har en fråga till villket foder rekomenderar ni till dem? och hur tar man bäst hand om dem?

dsc00144ze9.th.jpg

dsc00149jp5.th.jpg

dsc00150gt0.th.jpg

dsc00145sm2.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

jaha nu har det hänt lite till min nya lägenhet får jag nästa helg så då ska mitt salt kar in =)

men nu när jag hadde lite tid över så tängte jag vafan lika bra att försöka tillverka en moonlight...

så här blev resultatet bler rigtigt bra, lyser upp fint i karet i ella fall det är ju de som räknas =)

bild 1 dsc00167gj8.th.jpg

bild 2 dsc00168dd0.th.jpg

bild 3 dsc00166ja2.th.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

hej igen. nu är det nog dags att upptatera min tråd lite =)

nu har det hänt lite mer saker karet är flyttat och har nu varit igång ca två månader fick lite problem med nitrat låg på ca 100 i nitart och mina sniglar dog som flugor, men nu så har jag börjat med vodka metoden och fått ner mitt nitrat till 20 så nu behöver jag nog inte oroa mej för det i elle fall =) så nu har jag börjat köpa hem fler sniglar.

hadde tängt jag skulle lägga upp några bilder nu i veckan så ni kan få se karet!

Men jag har en fråga som ni kanske kan svara på? ska man damsuga bottnen och hur ofta ska man göra det i så fall?

hur sköter mana sin sand botten bäst för att det inte ska bler massa ditrius eller va de nu heter?

/Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

OK, hoppas rostratusen fortsätter å må bra, dem är riktigt fina.

visst kan du hälla i mer sand nu men då skulle jag nog rekommendera dig att använda "levande" sand som redan har massor med microorganismer, så du slipper att få en massa alger;)

jag hällde i sådan sand i mitt kar efter det hade varit igång 7 mån och det funkar perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

hej igen!

Nu hadde jag tängt lägga upp vad jag har för invånare i karet varför vet jag ej men har inget att göra så här kommer min fina lista. :ler:

/Marcus

Koraller

  • Actinodiscus – Discosoma = mina skivisar

  • Litophyton = mina träd

  • Lobophyllia sp = min sp rosa korall

  • Pachyclavularia = grön matta

  • Rhodactis = Skvisar

  • Protopalythoa spec = Grön koloni anemon

Fiskar

  • Acanthrus nigrofuscus = min kirurg grå gul 1st
  • Amphiprion percula = Mina klanfiskar (Nemo) 2st
  • Dascyllus aruanus = Mina Damsel fiskar svart vita 3st
  • Lysmata Amboinensis – Putsarräka 2st
  • Clibanarius Tricolor - Blåbenad Eremitkräfta 2st
  • Valencienna puellaris = Min sand vändare 1st
  • watchman goby = (Gul Goby ) 1st

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...