Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har sen 6 dagar haft vatten i mitt akvarium... so far so good. Vad jag köpt är ett Lido Jewel 120 med Jewels skummare. har även beställt Jewels Marine Rör för attt bättra på belysningen lite. Har ett litet huvudbry... jag har micro bubblor (mycket små bubblor som kommer från skummaren) är det nån annan som har samma problem? IOF kanske det är bra man syresätter ju vattnet rejält Värderna i vattnet verkar helt ok ... men jag ska nu byta 10% vatten är det nån som har ett bra mått hur mycket salt som ska i tex 10 liter vatten? Det enda jag har i mitt kar just nu är ca 3cm korallsand och 2 st levande stenar ca 3kg ( jo jag vet jag behöver mycket mer men ville ha lite bi…
-
- 30 svar
- 14,1k visningar
-
-
Hej alla nya o gammla salt nissar. efter en längre tids uppehåll o jag inte haft nån balja alls, ska jag nu dra igång ett saltkar igen.Det är så länge sen tycker jag att jag är Nybörjare på nytt:) Då många gillar när man visar sina projekt tänkte även jag dela med mig lite. det tar ju lite tid att starta up så tåden ä nog inte klar idag:))))))) hoppas ni gillar det. HOPPAS BARA JAG KAN LÄGGA UPP BILDERNA OXÅ.
-
- 22 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hejsan! Jag har bestämt mej för att starta upp ett saltvatten akvarium. Sötvatten har jag haft hela livet men nu har jag ju insett att salt är såå mycket häftigare. Jag har läst så ögonen blöder om levande stenar, massa (jobbig) kemi, fiskar, koraller... ja nästan allt känns det som. Men hur som helst så har jag ett: 200l akvarium Aqua Medic turboflotor Blue 500 Skummare MP Aquatic Nature doppvärmare 300W UV utblås Aquael Tune wavemaker cirkulationspump 2500L/H (är det för mycket för mitt akvarium?, killen jag pratade med sa att det skulle bli bra med det grejer jag ville ha med i akvariet??) Sten, koraller, amemon och fiskar- bla Clownen. Har inte hunnit köpa olika t…
-
-
Igår köpte jag mitt första saltvattensakvarium och det blev ett Rsm 130d som en polare ville bli av med. Köpte det med sten och levande så det blev lite "snabbstart" Här kommer lite bilder från uppstarten Ja jag ska köpa mera sten Ska bli riktigt spännande det här
-
- 35 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hej Jag köpte ett red sea max 250 för en månad sen och jag fattar ingenting vattnet blir smuttsigt på en dag och det flyger runt skit i vattnet hela tiden, har försökt å tittat om jag monterat fel men tror inte det. Om någon har ett red sea max 250 och bor i stockholm så betalar jag gärna er för en genomgång och titt så jag gjort rätt för det här håller inte. HJÄLP MIG SNÄLLA INNAN JAG TAPPAR INTRESSET OCH SÄLJER DET =(
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej, Mitt kar behöver städas... Jag har tänkt lyfta upp levande sten och Friska fiskar m.m. Göra rent ordentligt ( suga upp skit från botten, ligger I hörnen på kar ) Frågan är om det är OK att byta all Saltvatten ? eller ska Jag låta lite gammalt vatten vara kvar ? I samband med detta, även möblera om I karet/ se över antalet fiskar. Hur gjorde ni som har haft samma problem ?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte lägga in en bild på mitt kar nu innan jag river ner det o startar upp mitt nya till helgen =) kom gärna med förslag hur jag skulle kunna göra de bättre !!
-
Vid en flytt så dök detta karet upp och jag va inte sen med att köpa det direkt, mitt gamla 160L såldes 2 dagar senare! Ett 190L med välvd ruta med möbel med två skåp, där det ena huserar 25L osmos vatten till påfyllningen, det andra med tester, tillsatser, mat mm. Kör som innan all teknik i karet! Skummare, 2 Seio cirkulationspumpar, värmare och 2st T5 ljusrör! Innehållet är ca 20 kilo levande sand, ca30-35 kilo levande sten! 1 Calcinus elegans 1 Stenopus hispidus 1 Holothuria sp. 01 1 Echinometra mathaei 1 Mespilia globulus 1 Tripneustes gratilla 3 Archaster angulatus 20 Turbosar 1 Echidna nebulosa 1 Amphiprion ocellaris 1 Mandarin 1 Paracanthurus hepatus 1 Aspidontu…
-
-
Köpte levande sand och Klantig som jag var missade jag en text på påsen som sade att sanden skulle sköljas innan användning i akvariet..Jag hade i levande sten och fyllde på med vatten för några dagar sedan och idag skulle jag strö ut sand på botten med hjälp av en mugg.Sanden ligger nu där den ska men hela akvariet på 130 liter är nu alldeles vitt och mjölkigt i vattnet.Kommet detta lägga sig igen? och skall jag låta pumpar mm vara igång eller stänga av dem för att det skall ge med sig??
-
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Idag när akvariet tändes såg jag att vattnet ser annorlunda ut, lite åt det mjölkvita hållet. De röda algerna (cyano kanske?) är även borta helt och hållet, och det var de inte igår. Koraller och fiskar ser pigga ut och det är inget annat konstigt vad jag kan se. Vad han ha hänt tro? Borde jag göra nåt? Tack på förhand! Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 716 visningar
-
-
Startade upp ett 30L igår vid sidan av mitt andra 130L, fyllde upp med vatten (kör kranvatten) och satte på värmaren och pumparna, väntade tills vattnet nått 25 grader och blandade sen i saltet (Tropic Marin) som jag gjort förut men denna gång blev vattnet efter några timmar extremt mjölkigt? Har även haft i beredningsmedel (Auqa Safe). Nu har det varit så här i ca 10 timmar och det känns inte som det lättar, vad kan det vara som hänt och vad ska jag göra?? har inte råkat ut för detta vid andra uppstarter! Bilden tagen uppifrån man ser knappt mer än ett par centimeter i vattnet
-
- 40 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej! Efter att nu ha funkat kalas fint flera veckor efter hårdbehandligen av alger så har nåt hänt, kom hem idag och akvariet var helt grumligt/mjölkigt. Igår kväll möblerade jag om litegrann i akvariet och gjorde ett vattenbyte på 15-20 procent(det vattnet hade stått i ca två veckor i en sluten, halvfylld 25L dunk) och allt såg fint ut i akvariet nån timme efter ommöbleringen, även imorse såg karet kalas fint ut, men nu när jag kom hem ikväll, 6-8 timmar sen jag såg akvariet sist så har nåt hänt, vattnet är helt grumligt, nästan värre än vad bilden visar! Alla fiskar finns kvar, korallerna ser ut att må bra.. Nån som har tips på vad som kan ha hänt? Kan det ha nåt med ka…
-
Hej SG habitater. Jag köpte denna igår och tänkte jag skulle filma lite när den vaknade upp.. Det brukar ju ta ett tag så man har ju inte ritkigt tid o följa hela uppvaknandet oftast efter man har koppat in dem och placerat dem på sin nya sten. Så här är 49minuter på 2minuter. tyvärr så fick jag inte med dem sissta 10minuterna då batterier dog på kameran. En ganska rolig grejj som man ser om man tittar noga är att dem små spröten sticker ut först bara ngn mmilimeter och öppnar sig sedan drar dem sig tillbaka och sedan efter ngn slags check så sticker dem ut fullt Enjoy! PS: kanske ngn som vet vad den heter. Kameran blåade upp allting så den är igentligen lite mera röd…
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Skulle behöva lite hjälp med min mjukkorall... Vad det är för mjukkorall? Den är väldigt mjuk och sladdrig längst på "stammen", och hänger som den gör på bilden. Har försökt stödja upp den, men den faller om kull efter en stund. Tror den mår rätt bra förövrigt, massor med polyper ut när det är ljust (dock inte på bilden då den är tagen på kvällen..) Nån som har nått tips på hur jag ska få den att hålla sig upprätt? Det sitter även en annan grej på stenen, den lilla saken längst ut till vänster ganska mitt i. Vet någon vad det är? Är det nått som ska vara kvar?
-
- 5 svar
- 906 visningar
-
-
Hej. Jag har sysslar med salt nu i 4 månader ungefär, och skulle vilja veta om det finns möjlighet att tillföra karet en mjukis, eller en anemon redan eller om jag borde vänta ett tag till. Jag har dock inga planer på att införskaffa ngn MH lampa respektive T5 ännu, Detta p.g.a att mitt kar är av modell Juwel å dessa har som bekant ett "topplock" vilket gör det estetiskt besvärligt att inreda med dessa lysen. Vill juh att det ska se snyggt ut också. Mina värden verkar relativt bra, ngt hög hårdhet på vattnet, men mina invånare verkar inte klaga. Finns det förresten ngn anemon som klarar sig utan MH? Sugen på att hitta nemo juh ! Tycker att det vore illa att köpa en clo…
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
-
-
hej jag har 3 st sps:er och några mjukkoraller i mitt kar. behöver jag mata dem met nåt? och isf me vad? eller så räcker det med bara ljus?
-
- 0 svar
- 663 visningar
-
-
Jag har en mjukkorall (Sarcophyton crassicaule) Den har slutat blomma ut i mitten. Vad tror ni det kan bero på?
-
- 0 svar
- 736 visningar
-
-
Igår var det inga problem, idag efter att jag satt i fisk drog den in alla polyper och det var över 7 timmar sedan. En annan korall som dragit ihop sig lite med har alla polyper ute. De 2 andra korallerna ser precis ut som vanligt och anemonen också. Allt i karet lever. Fick något problem med skummaren innan idag men det är löst nu, man ser på bilden att jag har ganska mycket syre i akvariet av någon anledning. Vattenvärdena är ungefär likadana som de varit någon vecka nu Vattenvärden: Temp 27 Salt 1.025 Nitrit 0 KH 9 Nitrat 3 Fosfat ca 0,06 MG 1360 Ca 480 PH 7,8 Silikat 0
-
- 0 svar
- 492 visningar
-
-
Var iväg i 2 dagar och min timer till lyset lyckades haka upp sig, när jag kom hem såg en av mina mjuka koraller riktigt tråkig ut. Den har fått en del bruna alger på sig och inga polyper är ute, är det kört för den? Kan jag hjälpa den på något sätt?
-
- 4 svar
- 963 visningar
-
-
Hur länge klarar sig mjukkoraller ovanför vattenytan? Jag köpte en LS som förvarades i en påse den hade någon slags mjukkorall eller svamp på sig och nu undrar jag om den riskerar och dö den halvtimme den låg i påsen?
-
- 4 svar
- 917 visningar
-
-
Mina två clownfiskar har nu äntligen slagit sig till ro och bestämt sig för en bostad. Det blev min läderkorall (stor svampformad, vet iget namn tyvärr). Tråkiga är ju dock att korallen har aldrig polyperna framme längre, hur brukar detta fungera? Sett flera clownfiskar i andra akvarium med exakt samma mjukkoraller med polyperna ute. Är detta något korallen kan vänja sig vid eller hur fungerar det?
-
- 3 svar
- 892 visningar
-
-
Hej! Känner mig osäker på vad jag vågar anförtro ett akvarium i den här storleken. Vill helst inte ha en standard möbel, utan något som passar in i ett vardagsrum, kan ha utrustning på annan plats, men vill gärna att akvariet själv står hyfsat snyggt på en möbel som inte får vara för hög. Varit lite inne på diverse Tv bänkar eftersom de har en hyfsad snygg finish och även Ikea möbler, men svårt vad jag kommer undan med. Antar att dessa 81 liter i optiwhite kommer väga kring 130 kilo på sin höjd fördelat på en yta av 90x30 cm. Någon som har råd eller borde jag bara gå till en finsnickare och be honom hjälpa mig att få till säg en 90-100 cm lång möbel, med 35-40 cm djup och…
-
- 1 svar
- 211 visningar
-