Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Nu är jag äntligen på G efter 8 års uppehåll med saltvatten, denna gång i mindre skala. Det är verkligen kul med hur mycket som har förändrats med denna hobby o kringutrustning under tiden. Jag köpte ett 240 liters möbelakvarium för 1500:-,som aldrig blev använt av sonen i huset och sen va man igång. he he! Tekniken är: skummare:Deltec MCE600 Streampumpar: 1st Sunsun 101B, 1st Koralia och 1st Tunze 6025 osmosfilter: Aquili med silikatfilter Vattenpåfyllning: Tunze 3155 osmolator Belysning: 1st AquaUp 150w MH 14000k (än så länge,har ej bestämt mig) 2x39W T5 Glomat armatur m. aquamedic reefblue light Levande: 30 kg LS 4,5kg levande sand+ 4 kg korallgrus 2 st eremiter: Calc…
-
- 15 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hallå alla!! Jag har en fråga angående min skummare. Jag har ett problem som kanske många andra har stött på och det är att min fru tycker att min skummare låter för mycket. Jag har startat upp ett saltkar alldeles nyligen, så där finns ingen fisk än. Min fråga är om man kan sätta skummaren på timer, så den bara går under dagen när vi jobbar? MVH Jonte
-
- 4 svar
- 769 visningar
-
-
Måste vattnet ha någon speciell temperatur när man ska ha i LS? Kan de vara rumstemperatur? Mvh Mikael
-
- 1 svar
- 624 visningar
-
-
Hej, Nu efter mycket läsande tog jag steget. Köpte ett begagnat akvarium på 200 liter för att köra igång. Dock märkte jag att det fanns mycket alger redan från början. Karet började sin cykel efter flytten och det blev ganska grönt i hela karet. Efter ett par veckor verkade en del ha försvunnit, men tills idag är det fortfarande mycket kvar. Jag har för första gången kört lite Deltec phostafadsorber (0,5 dl) i en strumpa, i en vecka och gick nu upp till 1,5 dl. Mina värden är: Ca: 475 Mg: 1275 Kh: 9,6 Po4: enligt salifert väldigt väldigt lite.0,02 kanske. No2: 0,1 eller närmare 0. Som sagt, har varit svårt med att greppa allt i början, men uppskattar all hjälp och kritik …
-
- 18 svar
- 3,2k visningar
-
-
Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags? Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trod…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har i dagarna startat upp mitt första salt kar. Det blev ett ca. 100 liters 60x40 kar med en btn liknande bakrund som jag hade lite planer för. Värmare och skummare är (än så länge) ner tryckt i bakgrunden tillsammans med en retur pump på 600L/H. Tanken är att jag ska plugga dom vanliga inloppen till renings delen och fräsa ur spår övertill för att få en ytavrinning till skummaren. Anledningen att jag har en returpump i botten var för att slippa microbubblor, men har inte fått till det helt än. Förhoppningen är att kunna köra det så "rent" som möjligt i karet. Har precis fått i LS och sitter som ett barn o kikar efter levande saker än så länge. Innehåll än så länge. Seio …
-
- 70 svar
- 9,3k visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?
-
- 5 svar
- 745 visningar
-
-
Hej, Startar nu tråden om mitt första saltvattenskar. Jag skall försöka att vara så aktiv som möjligt här och hoppas att jag orkar ladda upp bilder m.m. Då kanske ni lite mera erfarna orkar svara på en nybörjares frågor också Info Karet: AquaEl ReefMax 105L Salt: Red Sea Coral Pro Pump: Tunze Turbelle nanostream 6025 Osmos: Aquili Reverse Osmosis Kit RO Classic Nuvarande värden i karet Salthalt: 1.021 pH: 8,4 Idag kommer även ca. 10 kg levande sten i.. Over and out! -Filip
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan. Jag är som sagt ny inom hobbyn. Har läst på massor i flera månader nu och äntligen har jag startat första saltkaret. Har suttit en hel del här på forumet och vill tacka alla glada själar för all info som jag hittat här! Jag har tänkt att lägga i ett clownpar imorgon (en vecka efter starten) Har en stor röd "pilotclown" i karet nu som jag fick låna via akvariehandlaren. Den åt på allt som fanns hos den förra ägaren så fick bli pilot. Fisken har varit i karet i 2 dagar nu och verkar må fint! Tror ni att det är lugnt att lägga i ett clownpar imorgon när jag lämnar tillbaka pilotfisken? eller är det för tidigt så att dom kanske dör senare pga amonium/nitrit chock! Tac…
-
- 8 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Har för några veckor sedan startat upp ett saltvattenskar på 240 liter, och köpt 20 kilo levande sten i butik. Skulle gärna ha ca 15 kilo till. Vad är er inställning till att köpa begagnat på blocket? Finns ju risk att man får med massa saker man inte vill ha etc.. Man vet ju heller inte hur stenen behandlats tidigare. Någon som har en åsikt?
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Har en akvarie 95 x 40 x 40, och skulle vilja köpa en ramp från aquaristic.net kan ses http://www.aquaristic.net/shop.php/sid/95755c16b7be791b2d38d3dbadb648eb/cl/details/cnid/15243fb566367be57.89450724/anid/111011/Juwel%20Multilux%20High%20Lite%20beech%20100x40%20cm%20_%202x%2045%20Watt%20%28895%20mm%29/ Vad jag funderar över är, om den kommer att passa på mitt akvarium, kommer 2 x 45 w att vara för lite ljus för koraller och kan man lägga till ljusrör på den, om ja då vad och vart? Tack för alla svaren!
-
- 8 svar
- 995 visningar
-
-
Hejsan. Helt ny inom saltvatten och har precis startat ett kar på ca 100 l. Karet är fyllt med osmosvatten och red sea salt och stenen har nu legat i karet i 3 dagar. ca 11 kg sten. Så nu till min fråga. Skummaren: WG 428 Den skummar bra och fungerar men det följer med en del småbubblor ut i akvariet. Jag har provat att justera på både luft/vattenflöde och har nu hittat den inställning där den ger minsta mängd bubblor till karet. Borde den inte gå att justera så att det inte följer med några bubblor ut alls? Hur djupt/högt ska den vara placerad i karet? just nu är den ganska djupt placerad, precis så att luftintaget är över vattenytan. Tack på förhand //Jimmy
-
- 0 svar
- 849 visningar
-
-
Nu är det dags att ta tag i saker och ting, så det blir en rejäl omstart av karet. Det levande jag behåller kommer få bo i en annan bytta medan huvudkaret blir borrat och en rejäl sump byggs. Karet står som rumsavdelare, och möbeln är byggd för att passa överrinningsbox, så det blir borrning i gaveln med en liten "hylla" för avrinning. Returpumpen är en Aquabee UP2000/1, vilken enligt pumpdiagram borde leverera 1300 liter på den höjden, och räknat med förluster för rör, böjar mm, och en näve salt, så säg 1000 liter i timmen. Stora frågan är: Vilka dimensioner ska jag ha på rören? Första tankarna gick runt 2x32 mm, en durso som huvudnedlopp och hävert som säkerhet. Hur …
-
- 8 svar
- 1,6k visningar
-
-
Har haft igång mitt första saltkar i ca en månad. Köpte ett begagnat RSM130 med lite levande i men har börjat att lite försiktigt utöka befolkningen själv nu. Har flera funderingar nu på rak arm. Vattenvärden, färger och tillväxt verkar helt ok vad jag kan bedöma. 1. Det kom med en Doris (Palettkirurg?)som enda fisk. Dels tycker jag spontant hon är lite stor över 10cm dels var hon ganska tuff mot de två clowner jag köpt till. Hon är dock väldigt fin och har sista dagarna lämnat clownerna i fred. Kan jag behålla henne eller kommer det bli problem hela tiden? 2.Har lite glasrosor. Är de ett problem mer än att folk tycker de är fula? 3. Svart krabba! Har sett en ganska stor …
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag jobbar på en skola med ca: 500 elever och har startat upp ett Malawikar där. Nu vill rektorn att jag startar upp ett saltvattenskar också. Ungarna bara lääängtar efter att få "hitta Nemo" Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men blev nyfiken så klart. Nu har jag köpt in ett 200l kar och fyllt det med saltvatten, korallsand och 11kg död korall. Jag har även en cirkulationspump och en gammal filterpump som jag tog från ett avvecklat kar. Enligt saltmätaren ligger jag på en normal nivå, men jag vet inte om jag vågar lägga i den levande stenen. När kan man göra detta? Budjeten är tajt så jag vet inte hur jag skall göra med den levande stenen. 5kg kan nog skolan st…
-
- 6 svar
- 913 visningar
-
-
Hejsan allihopa! Jag har ett 200L akvarium som jag precis städat ur. Nu är jag otroligt sugen på salttvatten. Men ekonomin tillåter inte ett inköp av levandesten för typ 3000kr på en gång. Jag har skaffat mig det mesta. Typ; Pumpar, ytterfilter, skummare, levandesand, salt, tester och saltmätare. Men jag har bara akvariets originalljus än så länge och ingen levandesten. Skulle jag kunna fylla akvariet enligt konstens alla regler, lägga i levandesanden och typ 5-10 kilo levandesten för att sedan komplettera med mer levandesten och ljus efterhand? Eller kommer det skita sig totalt med nitrithalter och annat? Borde jag vänta tills jag har ordentligt med ljus och typ mins…
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har kört en del med sötvatten, mestadels diskus. Har nu bestämt mig för att prova på saltvatttenakvarium. Tänkte börja med ett 45L kar sen med tiden börja ett större. Nu till min fråga: Jag har ett 45L (50x30x30) kar med det vanliga man bruka ha till dem. Innerfilter, doppvärmare osv. Vad behöver jag köpa för att kunna köra igång saltvatten hobbyn? Vill gärna ha levande sand. Bor i trollhättan, om det finns någon som håller på med saltvatten och kan tänka sig vara min ”mentor” så hade vart jätte snällt. Är helt grön när det gäller saltvatten, har dock läst på en del.
-
- 88 svar
- 7,9k visningar
-
-
Tänkte att det är dags att lägga upp lite bilder på mitt absolut första saltvattensakvarium. Första akvarium över huvudtaget för den delen också Är alltså helt grön men jag har fått grym hjälp av min polare Andreas Tack !! Karet är ett Nano-Cube HQ1 på ca 105 liter. Har haft det igång nu sen 8:e juni. Osmosrenat vatten och nyligen hällt i saltet 100608 (Red Sea Coral Pro Salt) på första bilden, sen löper bilderna fram tills idag Det här har jag i akvariet nu. 2st Amphiprion ocellaris 2st Valenciennea puellaris 2st Actaeodes tomentosus (Följde med mina levande stenar och är väldigt lik dem där) 1st Lybia tesselata (Tyvärr ingen bild) 1st Stenopus tenuirostris (Tyvärr i…
-
- 18 svar
- 4k visningar
-
-
I nuläget använder jag havla den svarta filtersvamp som följde med mitt RSM130. Den plockar lite grövre partiklar. Jag sköljer svampen lika ofta som jag byter vatten vilket är ca varannan vecka. Kan detta ställa till med problem? Är rädd att det resulterar i mer nitrat i karet. Just nu ligger jag på 15. O andra sidan så är det ju risk det samlas mat och annat organiskt material på bottnen i sumpen istället och där gör jag aldrig rent. Så vad säger ni, ska man köra med eller utan?
-
- 4 svar
- 2,2k visningar
-
-
Vi ska bygga om vårt vardagsrum under hösten. Så nu har vi äntligen möjlighet att kunna ha ett akvarium på mittenvåningen. Efter att ha tröttnat på sötvatten i mörk källare så är det revakvarium som gäller. Det är lång väg innan det är färdigt, men det ska bli en spännande resa. Tycker man läser allt, ser på videor men får bara fler och fler frågor. Skönt att man då har hittat hit. Med all kunskap och klokhet som finns här ska vi nog få till det. Planerade förutsättningar 90x50X60 på luftig vit metallställning. (i värsta fall på vit bänk) Så lite teknik i karet som möjligt Sump i källarbod direkt under vardagsrum Fixa ett så självgående system som möjligt Minimalt ljud …
-
- 30 svar
- 2,8k visningar
-
-
Tja! Ska starta upp ett 980 L akvarium. Måtten kommer att bli runt 2000 x 700 x 700. Håller på att limma en sump som kommer ha en totalvolym på 275 L. Har lite funderingar angående ljus och pumpar...har suttit och pluggat på här på forumet nu i 5 mån och även lusläst Knops Saltvattensakvariet och äntligen har det börjat bli dags att ta tag i saker och ting. Börjar få lite kött på benen så att säga...Det som jag känner mig som mest osäker på e som sagt ljus och pumpar. Har tänkt att starta med 2 st mh 250w och sen lägga till 1 st 400w + lite moonlight. I pumpväg hade jag tänkt börja med 2 st Tunze 6105 + en dator. Vet att jag kommer att behöva kompensera pumparna så småin…
-
- 20 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej, Jag är ny på forumet och har massor med frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med Jag ska hämta mitt första saltvattensakvarium imorgon, det är en Red Sea 130 L. Vad ska jag tänka på förutom levande stenar och sand som första steg? Vatten ska jag köpa färdigt i dunkar i affären. Vad mer behövs innan jag kan sätta fiskar i akvariet? Tack på förhand!
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har redan en tråd om samma problem, men problemen och förutsättningarna för mätning av värdena har ändrats såpass att det mesta av informationen jag gett i den andra tråden är så pass missvisande att det bara blir luddigt, så jag startar därför om! Efter att det har visat sig att min salthalt varit helt felaktig pga felvisande hydrometer. Min verkliga salthalt har varit på 1.030 hela tiden tills igår. Nu är den korrekt och mätt med en sån här: http://www.innosund.se/images/glykolprovare_innosund.jpg -Problemen- *Algerna är gröna och bildar en matta på botten och kletar in koraller och allt i en grön matta tills dom är helt täckta om jag inte borstar bort det. Det fån…
-
- 37 svar
- 6,7k visningar
-
-
Nu har mitt kar gått i 5 veckor sedan jag lade i levande stenen, Alla vatten värden är jätte bra, har i dagens läge 10 sniglar, 2st eremiter, 2st clowner, 2st gulbröstade fröken fiskar och slutligen en folkskygg putsarräka. =) När ska jag göra mitt första vattenbyte? Jag har ytterst lite brun alger på sanden, men det är så lite så inget som stör. får för mig att det är på de ställen cirkulationen är som sämst. (har ett hörn akvarium). Ska man leva med detta eller skall man försöka uppnå en helt fläckfri sand? jag har gjort fosfat test men fick inte ens utslag. Skummaren, jag har en JAD skummare.. jag har nu så att vatten nivån i skummaren ligger typ i mitten av skumkop…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Här kommer bilder från mitt akvarium köpt clowner idag
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-