Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Köpte min första levande sten i söndags. Stoppade ner denna i mitt första saltvattenskar i måndags. (Stenen hade precis kommit till affären och låg då fuktig i kartong) ny sten har jag hört ska vara bra så jag satsa på det. Stenen packades i en plastsäck och kartong som jag tog hem. Dagen efter stoppades den i karet när jag fått rätt salthalt och temperatur. (Den låg fuktig i påsen ett dygn.) Tycker inte jag ser någon form av liv förutom kalkalger och så. Hade trott att det skulle finnas iaf nån typ av småkryp? Sen läste jag i Daniel Knops bok att det är bra att ha i lite makroalger vid uppstart, men det har jag inte hört/läst någon annan stans. !? …
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte köpa salifert tester min fråga är vilka är de viktigaste testerna att ha? Sedan skulle jag vilja ha tips på en bra osmos till mitt nano dock inte den största eller dyraste med tanke på att jag bara behöver göra 10 liter veckan
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur högt upp mot kanten är lagom att ha vattnet? Har hört att saltet vandrar och att 5 cm är lagom...stämmer detta? Finns det någon som har mindre? Vill ju knappast att det ska "rinna över" massor av salt.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte köra en lista här hur det har gått för er med fisken och ert revakvarium ihop. Så två frågor angående varje fisk. Svårighetsgrad och om de fungerar i revakvarium (menar om de kommer äta upp alla koraller) 1. Moorish idol Zanclus canescens 2. Vimpel fisk Heniochus acuminatus 3. 3-bandad vimpel Heniochus chrysostomus 4. Pallet kirurg Paracanthus hepatus 5. Blåläppad kejsare Apolemichthys trimaculatus 6. Långnos fjäril Forcipiger flavissimus 7. Pincettfisk Chaetodon rostratus 8. Fjäril kleinii Chaetodon kleinii Det var många fiskar, hoppas någon orkar svara
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Tack för all hjälp jag har fått när jag startade mitt saltvattensakvarium. Nu har jag släng ihop en liten film samt lite kort på min hemsida, inte så mycket information där ännu men jag skall pilla lite med den i helgen. Om ni är intresserade så är länken: www.festa.mera.nu (hmm dålig fantasi) MVH, Andreas
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Startade ett "nano" för några månader sedan, tänkte jag kunde lägga in lite bilder iaf. Karet är ett Dennerle 30 liters glaskub med ett aqua clear påhängsfilter. Belysningen är ett hemmasnickrat LED bygge, som nästan är klart ska bara dra om sladdarna, borra 2 hål, måla om, hänga bättre... osv Invånarna just nu är 2 eremiter, en liten rödbenad och en lite större blå/svart bandad. några snäckor, en putsarräka och en kamelräka. Har en "feather duster worm" också men står helt still nu vad de kallas på svenska...
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tja har lite strul med mitt vatten... Endel växter har dött och endel andra verkar väääldigt ledssna... Kollade värderna nyss och det som stog ut vad att jag hade galet hög nitrat.. nånstanns mellan 60-80 (kasst test) Kan det vara orsaken till att växterna dör eller? Och hur får jag ner nitrat halten... Har redan bytt ut ca 20 % av vattnet och hade det höga nitratet efter... (undra vad det var innan)
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har precis fått för mig att starta en nanoreef. har läst på lite och tycker inte det verkar helt omöjligt , och jag ser fram emot att lära mig så mycket som möjligt här på forumet. Just nu är allting fortfarande under planeringsstadiet, och jag bloggar om processen här: http://saltnano.blogspot.com, tacksam om kunniga har synpunkter på mina val och beslut! Det jag undrar först här är om någon vet om det finns sånna glasakvarium http://www.commodityaxis.com/ProductData.aspx?id=76 fast mycket mindre att få tag på i Sverige? Jag har bara sett kubvarianter, med rundade hörn på framsidan, men jag skulle behöva en rektangulär sådan med 70 i längd och 30 bred (höjd inte…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och har en fundering. Den första tanken var att starta precis så som man gör med ett helt nytt kar, köpte Red Sea's Reef Mature Pro Kit för att det skulle bli bra från början. Dock har jag fått använd och inkörd levande sten, och den gamla stenen och en del av vattnet kommer också flyttas över. Akvariet har säkert stått minst en vecka med den inkörda stenen och sanden, dock inget vatten från det gamla karet. Sumpen är inte igång än men den kommer igång till helgen. Min fråga helt enkelt är om jag måste använda Red Sea's kit i 3 veckor (som det står på manualen) och invänta alla processer mm, eller om jag kan flytta…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
tjena... vi startade upp ett 190l akvarium igår och vi har tänkt att ta det lugnt med allt så vi tänkte att vi gör ordning allt, skurar och tvättar och sen fyller på med vatten och sen i med levande sten och bakteriekultur och drog igång pumparna... kollar lite värden och gör det vi TRODDE var rätt men när vi kom till det här med calcium så gjorde vi ett STORT fel... vi blandade till det i en bytta och löste upp det där i så gott det gick och sen hälde vi i det och då kom chocken... SÅÅÅ dimmigt det blev... jag gick in här och sökte på vad vi gjort för fel så nu vet jag hur jag ska göra nästa gång... men just nu så är det som ett dimmigt vinterlandskap i akvariet...trots …
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Finns det någon lathund för att lägga till salt/minska salt kontra volym på akvariet och upp mätt salt halt???
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har idag ett kar på 230L (Ej salt). Tycker att det är trevligt men det känns inte speciellt "levande". Har under 1 års tid gått och funderat lite på ett saltvattenskar. På en del ställen läser jag att det kräver daglig skötsel, andra att man måste tillsätta salt en gång i veckan. Jag bor ganska "off" och har inga butiker som säljer saltvattensakvarium i närheten. Några frågor: * Finns det färdiga "kit" att köpa, runt 100-140Liter. Kar, lampor osv. Ebay? * Låter karen mycket? Nuvarande står i sovrummet och jag vill nog placera det på samma ställe. * Är det enkelt att få en bra balans i akvariumet utan tillgång till saltvatten från ett annat kar? Tack på förhand. Malte
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv. Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö? utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla glada! Jag är fru till en kille som började med ett saltvattenakvarium för 3 år sedan. Han köpte ett begagnat 600L akvarium. Jag tycker det är trevligt med ett akvarium hemma men har aldrig intresserad mig av att lära mig mer om denna hobby som min man har. Han är egentligen nybörjare fortfarande. Ibland undrar jag hur mycket han kan om det här.... Han är dålig på att läsa och det mesta har han lärt sig genom att fråga killen som sålde akvariet och genom att fråga andra på affären. Jag tycker bara att det är så DYRT. Det blir liksom aldrig klar, man ska alltid köpa något till akvariet.. alltid något som saknas... suck! Nu har vi flyttat och i samband med det tänk…
-
Hej Har precis startat upp ett 37l evolution salt akvarium så ja har som alla nybörjare lite frågor. Hur ska jag göra med filterna villka ska ja använda och inte använda? Har precis fått i ls så ja tycker nog att ja bör ha de klart för mig nu kanske? Just n har jag biobollar och makaroner i första facket sen har jag den vita fina filtermattan och sist filtersvamp, kan de funka? Det var väl det jag kom på nu, men alla tips på hur ja får en fin uppstart uppskattas. Tack på förhand Mvh Andreas
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
-
sakerna som finns i produkt guiden från vilken svenk sida kan man beställa dom??
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har nu sedan en tid tillbaka insett att det jag inledningsvis utgick ifrån var "vanlig borstmask" var något helt annat... Jag har en hel del ormstjärnor i karet. De har följt med stenen, jag har inte aktivt köpt någon. De är randiga, inte gröna. Men de börjar bli stora och jag började försöka läsa på lite om dom. Har sett i andra forumtrådar på gamla SG att någon blir varnad för att de kan käka upp dennes mandarin? Så vill jag ju inte ha det! Genom litteratur har jag fått för mig att det enbart är de gröna ormstjärnorna man ska akta sig för. Men dessa randiga - är det ok att ha kvar dom i karet eller kommer de jaga och äta min madarin eller mina räkor....? Vad är era erfa…
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
startade upp mitt första saltvattens kar idag.. känns mäkta gott. det har varit ett par mödosamma dagar med väntande på osmos vattnet.. tar ju gör lång tid att få ihop till 200L, speciellt när man har sten ståendes i ett kar brevé o bara väntar på att få simma runt i det större karet, men iallafall nu e det uppstartat o det ända som ska införskaffas nu är en MH, UV-C och kanske en Ozon men är inte helt säker på att jag vill köra med det än, kanske skaffa någon typ av våg simulering men har inte bestämt mig för vilken typ jag vill köra med än. bilder kommer inom kort.. måste bara skaffa en kamera först
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
ska idag hälla på salt och undrar om det finns några bra råd?? e ju helt ny på detta... måste belysningen vara igång när saltet har fyllts på??
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har tidigare skrivit om min clownfisk som beter sig lite konstigt, äter inte och haller sig i ett hörn. Nu pa morgonen har jag sett att den har som en bubbla pa det ena ögat och det andra ögat ser ut som om det star ut och är större, Hjälp! Vad kan jag göra??? -sjuk
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag, Dels undrar jag om ljuset, när jag höll på med reptiler använde vi UV rör, här används tydligen något som heter UV c okej så långt fattar jag vitsen, men när man sedan ser att det drivs med pump osv så fattar jag hm typ nada... kan ni förklara detta för mig. Sedan fattar jag inte riktigt systemet så att säga, jag har varit i Kontakt med Hans på Drakfisken och fått klart för mig vad jag behöver i teknik och har fått en hel del klart för mig med hans hjälp -tackar jag för... Men han tycker att jag ska ha ett Fosfatfilter, var placerar jag detta? I sumpen innan skummaren eller innan returpumpen eller... ska jag ha något filter e…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-