Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Elliot_R,

Tjena! tänkte kolla med belysning och vad ni tipsar om. jag har nuvarande en spectra aqua knight v2 som har full spectrum och belysning har både blått, vitt och grönt. men känns lite för billigt för att vara bra… kostar runt 700-1000 spänn. det jag söker efter är en belysning som kan garantera att jag kan ha enklare och grön”lysande” koraller med det blåa ljuset. Och enkel att ställa in. App vore ju grymt. men den ska inte vara så jädra dyr. Dyr för mig är över 3000. så ge gärna tips och länkar 👍mvh Elliot

• 11 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Johnny Tveit,

Någon som vet vad detta är och kanske Hur den kan bekämpas

3. Started by Azlan,

Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Magnus Hörkeby,

Upptäckte till min förvåning två stora kolsvarta nakensnäckor ca 5 cm i mitt nyinköpta beg akvarium kan det vara Stomatella? Om så är dom verkligen så goda innevånare som mina googleträffar vill påskina?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  5. Started by Nille83,

Jag har idag 1 familj med 3 Clowner i. Är det kört att skaffa fler? Mitt akvarium är 260 liter.

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by ungsgard,

Har tidigare skrivit om min clownfisk som beter sig lite konstigt, äter inte och haller sig i ett hörn. Nu pa morgonen har jag sett att den har som en bubbla pa det ena ögat och det andra ögat ser ut som om det star ut och är större, Hjälp! Vad kan jag göra??? -sjuk

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by ballsam,

har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by boris,

hej tänkte starta med salt och har bestämt mig för att ca 200 liter är lagom för mig. frågor kan man ta vilket akvarium som helst och byta lampa och starkare pump och ljuset? eller måste man ha sump och annat . skummare har jag fårstått att jag ska ha å så . men kan inte någon vara vänlig att skriva lite vad jag MÅSTE ha för att starta ex vilka lampor pump värmare mm. har fattat att akvariumet måste stå med saltvatten typ 1 månad innan levande kommer i eller? någon bra guide på nätet man kan läsa ? kan man ha vanliga sötvattens btn i salt och vanlig silicon å så? tack för ev svar.

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by ralle1424,

kräver alla koraller och anemoner mh belysning?

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  10. Started by Gnarkill,

Varför tappar Min LS sin färgladhet och blir fulla med alger och ser bara förjävliga ut?? köpte lite mer nya stenar för snart 2 veckor sen och när jag fick dom så var dom riktigt färgglada och skit fina! nu ser dom ut som fan! bruna och fula och det är inge snyggt!

11. Started by ghosten,

kan man ha denna i sitt nano kar eller. och om det går vilka lysrör rekomenderar ni till detta. har funderat på ett vitt och ett blått har ni några bra RÅD

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by hedstrom,

Vilken utrustning krävs? Mindre än "normalt"? Vilka fiskar kan man ha i ett 140 alt 500 liters? Är riktigt sugen på saltvatten men har inte pengarna till ett revakvarium. Undrar då om man kan börja med ett fish only-kar och se ifall det är nått för mig.

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by stigan,

Tja har lite strul med mitt vatten... Endel växter har dött och endel andra verkar väääldigt ledssna... Kollade värderna nyss och det som stog ut vad att jag hade galet hög nitrat.. nånstanns mellan 60-80 (kasst test) Kan det vara orsaken till att växterna dör eller? Och hur får jag ner nitrat halten... Har redan bytt ut ca 20 % av vattnet och hade det höga nitratet efter... (undra vad det var innan)

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Johan254,

Jag läste på nätet att 481.75 gram rodi vatten och 18g salt så får man en blandning som man kan använda som kalibreringsvätska. men när man mäter vad är det för värde man ska få då? jag får runt 1.028 eller nått sånt. ( http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php )

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Nelli,

Hej, jag undrar om varför anemon flyttar sig till såna olämpliga ställe? vad vill den uppnå? idag sitter den i ett annat kar men beteendemönstret är likadant... till vatten gränsen... andra anemoner visar ingen oro men Magnifica installerar sig på väldigt märkliga ställe konstant... tack på förhand för era åsikter!:)

16. Started by Prayerman,

Jag går i allvarliga funderingar på att låta mitt 344 liters kar bli ett saltvattenkar. Det är 125*55*50, där mitten siffran är djupet. Jag är en rätt erfaren akvarist som sysslat med malawi, tanganyika till stor del, men även sydamerika och västafrika. Men helt grön på saltvatten. Med tanke på mina barn så skulle de älska clownfiskar, så varför inte börja med det. Dom är ju coola tycker även jag. Vad behöver jag göra inför en start? PH här i Enköping är 7,6 och vattnet är hårt. Jag har en pump som drar runt 1500 l/h och givetvis en doppvärmare. Har en ramp med två lysrör på 2*36w. Skulle gärna vilja ha tips om vad som krävs, det som är ett absolut måste inför en uppstart…

• 9 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by hippo,

på dagarna värmer lyset upp karet till uppemot 30 grader men på nätterna sjunker tempen lite. behöver man nån extra värme på nättern?jag har 21 grader i huset.

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Slajf,

Hej! Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga! Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten! Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium. Såhär ser inköpslistan ut: Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h Salt: http://www.…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  19. Yeppnu har det hänt. Min dotter matade fiskarna med två burkar fisk mat. Jag är igång med att flytta fiskarna och så många koraller jag kan över till ett karantän kar. Tar gärna emot tips på hur djuren ska må bäst i det karet. Det blir 100% nytt saltvatten. Lägger över en sten i knytnäve storlek och lite lösa bitar av små sten för att få lite bakterier och mindre kryp. Flyttar även över bristlestarfish och små turbo sniglar. Är det lönt att krama ur det mekaniska filtret för att få nytto bakterier i det nya saltvattnet?

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  20. Started by DanielSVG,

Så trist den ser inte alla pigg ut. Vad tror ni som har en del erfarenhet? Sent from my iPhone using Tapatalk

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by svedalaciklid,

fiskarna dör efter att min anemon blivit stripsad lite i en pump idag ,flyttat på anemonen och den ser ut som den kommer klara sig men nu har min gula kirurg och snart även min kaninfisk lämnat in mycket gifter som kan frigjorts i vattnet av anemonen?

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by ErikÖstlund,

Har ett par av dessa knappar, tror de kallas "purple hornet ". Någon som vet hur giftiga de är?

• Gilla
      • Haha
    • 7 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by Ceddan,

Hej! Detta är min andra tråd här i forumet. Första tråden var jag undrande om vilket kar som var bra som ett första nybörjarsaltkar. Men jag har läst en hel del senaste dagarna, och väntar hem böcker för att läsa på mer.. Men allteftersom jag läst, funderar jag på om jag kanske skulle behålla med Juwel 240 l kar och köpa teknik . Så min fundering är, är ett 240l för stort för en nybörjare och vad rekommenderas det för absolut nödvändig teknik? Kan man köra utan extern sump? Vet att Juwel har en intern skummare som jag funderar på, någon som har erfarenhet av den?

• Gilla
    • 4 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Hella42,

halloj! länge sen man var här nu, men har ju ett 180 liters som funkar bra, nu vill jag uppgradera till mitt 350 trigon, har inget avanserat i tänkte flytta allt från 180 till 350 och fylla på eftersom har just nu bara 2 st clowner som går i karet, kan man ha vanlig blästersand tillsammans med levande sand? har satt in juvels svarta bakgrund i karet, gör det nått? måste pumpen bort? kan man inte ha den och typ makaroner i? har skummare och 2 nano stream pumpar får jag ideer och tips om hur jag gör böst?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  25. Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!

• 2 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.