Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Ska lagra levande min levande sten emellan 1mån till 6 mån! temraturen e den viktig? samt belysning?! narturligtvis så kommer ja ha cirkulation!
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
jag har fått kisel alger på sanden och det har kommit lite mer för var dag så igår köpte jag fosfat och silikat remover och la det i en strumpa och hångde det i karet men idag så är det mycket värre trotts fosfat removern. Kan det vara så att det drar ut fosfatet från sand och sten och då kanske kiselalgerna passar på att frodas? Tycker det är skummt att det är värre idag. Behöver tipps och råd till hur jag blir av med det.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Varför tappar Min LS sin färgladhet och blir fulla med alger och ser bara förjävliga ut?? köpte lite mer nya stenar för snart 2 veckor sen och när jag fick dom så var dom riktigt färgglada och skit fina! nu ser dom ut som fan! bruna och fula och det är inge snyggt!
-
-
det finns så mycke som man vill göra inan man startar . jag har köpt två kar som skulle läggas ner ett av alex ute på österlen all hans ls och en som hete pieer som jag hitta på blocket och där var allt till ett 375 l pga fel vatten värde problemet var när jag kom att det fanns djur i karet visste inte det ett par clowner en damsel och en korallväktare plus anemon och någonting liknande karljhoan svamp o calepra o massa små godis plus allt vatten av båda ställe tog jag också stoppa fisk och dvs o ls några bitar i ett 70l kar för jag väntar på att det stora ska bli klart . allt vatten plus nytt vatten ska i det stora karet 400l inkört o 400l nytt . och en massa sand som t…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
kräver alla koraller och anemoner mh belysning?
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är en glad nybörjare som håller på att planera sitt första saltkar, finns det någon i borås eller närligande som kör salt som man skulle kunna få hälsa på hos och få lite ideer av. Själv bor jag i Svenljunga!
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har kört mitt akvarium i ett år nu ungefär, men pga flytt, barn, renovering och liknande har jag gått väääldigt långsamt fram! Belysningen är 2x 24w t5 och storleken på karet är ca 120l med invändig sump. Höjd är 45cm. I nuläget har jag 1 ricordea yuma, 1 kolloni med röda discosama, 1 euphyllia paradisiva, 1 caulastrea furcata och en goniopora som dock inte verkar må något vidare, tror den håller på att dö. Detta ser ganska tomt ut och jag vill ha lite tips på tåliga, fina koraller till mitt kar, både stenkoraller och mjukisar. I "fiskväg" har jag bara 2 st ocellaris och 1 stenopus hispidus och där tar jag gärna emot roliga tips på fiskar/djur som kan funka med des…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag läste på nätet att 481.75 gram rodi vatten och 18g salt så får man en blandning som man kan använda som kalibreringsvätska. men när man mäter vad är det för värde man ska få då? jag får runt 1.028 eller nått sånt. ( http://reefkeeping.com/issues/2004-06/rhf/index.php )
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad rekomenderar ni igentligen för clean-up crew till 54 liter? (eller större också för den delen) Vill ha ett gäng med astreor, men efter vad jag läste att clownen skrev, att de inte är anpassade för revakvarium och defenitivt kommer välta lite då och då vill jag nog inte ha dem. Mina djur är inga slit och släng-produkter... Vilka sniglar ska man ha? Turbosniglar blir ju rätt stora så jag kan ju inte gärna ha 10-15 turbosniglar. Kom med förslag är ni snälla
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte bara höra om det är någon som har lite tid över och är sugen på att skriva en liten sammanfattningslista om olika vattentester? Vilka som är viktigast att köpa först, vilka värden man vill ligga innom, vad resultatet blir av fel värden innom olika tester? T.ex. om dåliga värden reulterar i alger, skadlighet för fiskar m.m... Eller om någon till skillnad från mig hittat någon bra enkel tråd om detta:)
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tja har lite strul med mitt vatten... Endel växter har dött och endel andra verkar väääldigt ledssna... Kollade värderna nyss och det som stog ut vad att jag hade galet hög nitrat.. nånstanns mellan 60-80 (kasst test) Kan det vara orsaken till att växterna dör eller? Och hur får jag ner nitrat halten... Har redan bytt ut ca 20 % av vattnet och hade det höga nitratet efter... (undra vad det var innan)
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hallå! Ska dra mig in mot den stora staden Stockholm imorgon och tänkte samtidigt inhandla ca 15-20 kilo LS. Saken är den att min flickvän tänkte ta sig till IKEA samtidigt och kommer säkert spendera ett par timmar där. Frågan är då, hur transporterar jag hem stenen? I nåt stor plastbalja? Klarar sig stenen ett par timmar utan syresättning osv? Nåt jag borde tänka på förutom att försöka att inte blöta ner HELA bilen? Tack på förhand /Daniel
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
sakerna som finns i produkt guiden från vilken svenk sida kan man beställa dom??
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
I onsdags blev jag kär eller frälst! Man kan kalla det vad man vill men tänd blev jag i alla fall. Jag besökte en liten butik i min hemstad och träffade på en liten krabat som just flyttat hit från Tyskland. Det var en liten bläckfisk, och såååå läcker den var. Det som är så himla trist är ju att hemma finns det bara plats för sötvattensfisk, men jag tänkte att 33 år får vara nog, jag skall konvertera. Jag får helt enkelt bli nybörjare igen och som jag fattat det börja plugga igen!! Jag har bla ett 400 liters juwel akvarie men vet inte om jag skall ta det, men det är väl enklare med ett mindre typ red sea? vad vet jag!? i alla fall e jag riktigt sugen på att göra nåt nyt…
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag går i allvarliga funderingar på att låta mitt 344 liters kar bli ett saltvattenkar. Det är 125*55*50, där mitten siffran är djupet. Jag är en rätt erfaren akvarist som sysslat med malawi, tanganyika till stor del, men även sydamerika och västafrika. Men helt grön på saltvatten. Med tanke på mina barn så skulle de älska clownfiskar, så varför inte börja med det. Dom är ju coola tycker även jag. Vad behöver jag göra inför en start? PH här i Enköping är 7,6 och vattnet är hårt. Jag har en pump som drar runt 1500 l/h och givetvis en doppvärmare. Har en ramp med två lysrör på 2*36w. Skulle gärna vilja ha tips om vad som krävs, det som är ett absolut måste inför en uppstart…
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga! Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten! Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium. Såhär ser inköpslistan ut: Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h Salt: http://www.…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har två frågor.. Har nu införskaffat lite olika sorters koraller till mitt ganska nystartade akvarium. Mina värden i karet är bra och koraller och djur verkar trivas och växer. Har läst att många koraller vill ha strontium och andra tillsatser. Kan någon rekommendera någon produkt jag kan hälla i karet? Vill inte ha balling med massa olika flaskor. Undrar också varför min Xenia inte drar ihop topparna så som jag sett andra göra... finns det olika sorter?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har idag 1 familj med 3 Clowner i. Är det kört att skaffa fler? Mitt akvarium är 260 liter.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Karet har varit tänt i 2 dagar nu, ca 8 timmar per dag. Det fanns inte innan jag tände. Inget att bry sig om eller?
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Detta är min andra tråd här i forumet. Första tråden var jag undrande om vilket kar som var bra som ett första nybörjarsaltkar. Men jag har läst en hel del senaste dagarna, och väntar hem böcker för att läsa på mer.. Men allteftersom jag läst, funderar jag på om jag kanske skulle behålla med Juwel 240 l kar och köpa teknik . Så min fundering är, är ett 240l för stort för en nybörjare och vad rekommenderas det för absolut nödvändig teknik? Kan man köra utan extern sump? Vet att Juwel har en intern skummare som jag funderar på, någon som har erfarenhet av den?
-
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Yeppnu har det hänt. Min dotter matade fiskarna med två burkar fisk mat. Jag är igång med att flytta fiskarna och så många koraller jag kan över till ett karantän kar. Tar gärna emot tips på hur djuren ska må bäst i det karet. Det blir 100% nytt saltvatten. Lägger över en sten i knytnäve storlek och lite lösa bitar av små sten för att få lite bakterier och mindre kryp. Flyttar även över bristlestarfish och små turbo sniglar. Är det lönt att krama ur det mekaniska filtret för att få nytto bakterier i det nya saltvattnet?
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har känts lite tomt här hemma utan kar och fiskar men dock har jag tittat lite här på guiden och kommit under fund med att jag nog inte klara mig utan kar så jag har börjat se mig om efter ett nytt... Så mina planer ligger på ett Deltec 325liters... Men vi får se Har lite saker att göra först så detta ligger nog några månader fram... Så här kommer det nog att se ut: Kar Deltec 325 innerfilter. Belysning 2*24wT5 5 alt 6*54w T5 kollar lite på Aquabloggs filtermoduler men vi får se inget bestämt änn. skulle nog kunna få plats med dom i innerfiltret. Grotech Doserpump antalet kanaler ej bestämt Dator givetvis... Belysningen ska gå att dimmra.. Mycket levande sten evt DSB Vad…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla Köpte igår en fisk som jag inte vet vad det är för ngn. Kan ni hjälpa mig? Den fisken som är i mitten, dvs. ej fjärilsfiskarna.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-