Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
märkte att ja hade lite lågt kalcium värde idag.. runt 200. och läste att man ska ligga runt ca:450. FRÅGAN är: i vilken takt kan man pytsa i kalcium så man når rätt nivå??? det ja använder är... CORALIFE: invertebrate calcium supplement CORALIFE: strontium plus CORALIFE marine lodine supplement. nån som vet hur det ska doseras, finns ingen bra beskrivning på dessa..
-
- 3 svar
- 986 visningar
-
-
Hej alla! (Prolog) Jag och min flickvän har börjat funderat över att bygga om ett av mina sötvatten till saltvatten. Tänkte börja med ett 90 liters då det andra är på 375 och skulle lämna ett alldeles för stort hål i plånboken om vi nu mot förmodan inte skulle fastna. Har spenderat ett par timmar läsandes här på forumet och ännu ett par med näsan i Knop - Saltvattenakvariet, så jag tror att jag börjar få en liten uppfattning om vad det handlar om. Troligtvis en väldigt väldigt liten uppfattning men ändå. =) Jag är för tillfället mest ute efter åsikter gällande Lysrör/MH. (Frågan) Ska jag bygga om min befintliga heltänkande ramp med 2 st T8 20 watt rör till T5? I så fall, …
-
- 7 svar
- 986 visningar
-
-
Hej! Jag har införskaffat en (enligt mitt tycke) state of the art hemmabygge. Jag kan kontrollera allt...till skillnad från mina 3 CTLite som opererade godtyckligt, med ett schema jag inte visste styrkan på. Mina koraller har fullständigt exploderat i ett gosigt gemyt...och då börjar jag fundera.. Har sökt på allt tycker jag, men är det någon som har/har tillgång till/känner till... ett index som visar olika koraller ljusbehov...Att sps kräver mest ljus det vet jag....men var går gränserna ?...Sps:er är olika...ju... Jag letar efter en PAR-mätare, för att kunna ställa in ljuset på olika nivåer ( inte lyckats)...om någon har ställt in sitt a…
-
-
- 13 svar
- 986 visningar
-
-
är det någon här på guiden som har Cervera sp. i sitt kar och kan ge lite tips på hur man ska göra för att den ska hållas och inte dö eftersom att jag har läst att den är svår att hålla?
-
- 4 svar
- 985 visningar
-
-
Hej, är novis på ämnet. Det talas mycket om färger när det gäller MH. Men vad är ett bra nybörjartips mellan 10000-20000K? Har inte så stor erfarenhet när det gäller färger i s-vatten. Undrar även hur det är med dunstningen om man inte har automatisk påfyllare. Hur mycket kan det dunsta innan salthalten blir för hög? Mvh Chippen
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Jag har velat ha ett akvarium sedan jag sålde mitt för 20år sedan, och har nu bestämt mig för saltvatten. Jag är helt grön här och läst på lite men.. jag fattar kanske ändå inte. Om jag köper ett red sea reefer xl v3 Är det ett bra akvarium för nybörjare? Vilken storlek skall man ha? För jag har en stor yta och tänker att 150cm bred hade passat helst 3m men då blir det för dyrt. Är det någon speciell filterpump till detta kar eller köper jag bara en som passar volymen? En inköpslista hade ju varit grymt bra om någon har. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Man ska tydligen köpa prylarfrån en tysk firma i allafall om man som jag bor på Gotland.. Då borde jag ha haft ett översättningsprogram på datorn för min tyska är inte den bästa (meerwasser) betyder saltvtn..Men frågan; mitt 325lit dala samhall akvarium ska göras om till ett saltkar.. Vad behöver jag för grejjer???Är det någon som vågar tipsa om bra enkla prylar (jag är intresserad av att det fungerar that´s it. En våg maskin en squid är det en bra grejj?? En bra pump med insugsskydd vad är det jag ska köpa. LYSE 150.250mh vad ska jag välja? LYSRÖR vilka? och hur länge ska de lysa. kalkreaktorer, sumpar, mätvärden o tester.Hmm, mitt natur intresse överstiger väldeliga mit…
-
- 2 svar
- 985 visningar
-
-
Hej, är en kille som har hållt på med sötvatten i några år, så det här med saltvatten är helt nytt för mig men jag har ändå fått för mig att startaegt litet saltvattenskar. Som jag har förstått det så drivs sötvattenskar och saltvattenskar på två olika sätt och jag fattar inte skillnaden. Jag hade tänkt mig ett litet clownhotell med några clowner och kanske några andra fiskar som kan hållas med clownerna, någon som har synpunkter så skriv gärna dem som svar. Vad tror ni kostnaden landar på om man köper ett begagnat clownhotell. Någon snäll som kan berätta hur jag ska göra eller länka en lättförstådd hemsida. Tack på förhand. Med vänlig hälsning, teoddvinsson
-
- 16 svar
- 984 visningar
-
-
Tanken jag har är hög och djup och inte helt lätt att rengöra bakrutan från alger. Dom skrapor jag sett här är billiga s-t grejor som inte funkar. Vill ha en riktig skrapa med ett skarpt metall blad/rakblad. Sett några olika typer på nätet men innan jag importerar vill jag gärna få synpunkter på en som funkar väl och som är hållbar i längden. Vad använder ni?
-
- 8 svar
- 984 visningar
-
-
För att inte sprida runt alla mina frågor så har jag startat denna tråd http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?p=8472#post8472 Och hoppas ni här kan hjälpa mig med frågorna jag har samt råd och idéer m.m
-
- 5 svar
- 984 visningar
-
-
Hejsan, Är det någon som "vågat" prova att stoppa i starkare ljusrör än orginal 11 w i ett AN1. Håller grejorna för det, utan moddning ?
-
- 6 svar
- 984 visningar
-
-
Hej! Tack för alla svar från förra frågan ang. clownhotell. Har beställt ett nu, undrar en sak om sand och LS. Var köper man bra LS? Är allt samma skit? Sen om sand... vill ha en så vit(ljus) sand som möjligt. Vad ska man ha för någon sand då? Och om man vill ha BLÅTT ljus, går det att ordna på nåt sätt? Blir så skönt ljus i drickat då... Tacksam för svar // Petter Ps. Tjejen min undrar, och jag oxå för den delen, hur gör man när man flyttar på ett stort akvarium med koraller, fiskar, anemoner osv.? Ds.
-
- 3 svar
- 983 visningar
-
-
Hej! Nu är det dags, rookien ska starta saltvatten! Är det någon som har en gammal "Daniel Knop Saltvattensbok Korallrevsakvaristik nybörjare" att sälja?
-
- 0 svar
- 983 visningar
-
-
Hejsan. Är en gammal sötvatten akvarist som nu äntligen fått tummen ur och gått över till salt. För er som inte vill läsa är frågan varför och vad är det som är grumligt i mitt nya system? (Nästan uteslutit bubblor) För er som vill läsa så ser min setup ut såhär. Är den ok? 2 100liters med gemensam sump på 50liter. Returpump eheim 1000 liter. belysning LED 120w per akvarie.. En ai hydra 52 och en oceangarden. en 4000liter cirk pump i varje. Wp10. skummare är bubbel magus C5 15kg levandesten. En påse redsea levande sand. alla vatten värden är ok och inom rekommendation. Det har nu gått 2 dagar sedan jag satte i sand och sten men det är lite grumligt. Små partiklar som …
-
- 6 svar
- 981 visningar
-
-
Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!
-
- 2 svar
- 981 visningar
-
-
-
-
Postar i nybörjartråden, kanske passar ämnet bäst här... I morgon ska jag flytta akvariet (540 l) till andra änden av rummet. Detta kommer möjliggöra vettigt ljus – äntligen – så det känns värt jobbet. Men: Är det något man bör tänka på när man flyttar, utöver att inte tappa karet eller spilla för mycket vatten på golvet? Min plan är att tappa ur det befintliga vattnet i tunnor (rena), lägga LS, koraller och fiskar i separata tunnor, sedan montera den nya ljusrampen, flytta åbäket och till slut bygga revet, fylla på vatten och släppa tillbaks det levande. Något mer jag borde tänka på? Något jag borde göra annorlunda? Vilka misstag har du gjort som jag kan få slippa? Vilk…
-
- 8 svar
- 980 visningar
-
-
Hej.Jag är helt ny inom salt akvarium, har haft massa år söt vatten men aldrig salt kar, ju min fråga är, jag har ett rena akvarium på 380 l från början i har jag ägen byggd bakgrund så är frågan kan jag använda samma karet med bakgrunden för salt akvarium?
-
- 6 svar
- 980 visningar
-
-
-
Tycker jag provat allt. Någon som har något knep?
-
- 3 svar
- 979 visningar
-
-
Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien. Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs.
-
- 10 svar
- 979 visningar
-
-
Hej, Jag är ny både inom saltvatten och inom detta forum. Jag har lite nybörjarfrågor. Efter ha kämpat i närmare 2 månader med att få ner alla mina värden, gjort x antal vattenbyten och mycket annat så har jag äntligen fått i lite fisk. Två clownfiskar och en gul kirurg och en som jag inte kan namnet på, hade sedan tidigare två eremiter och en stjärna på botten. Hur som helst, har fått lite funderingar under tiden och tänkte kolla om forumet kanske hade kunnat hjälpa mig. 1) Mina clownfiskar gräver hål i sanden och sover sedan där nere på sidan, känns som det är normalt, men vill bara dubbelkolla att det är de? Kan inte direkt hitta något när man …
-
- 13 svar
- 978 visningar
-
-
Halloj! Det är något smått som växer på skelettet på euphyllian nästan som små hårstrån. Är det glasros eller något annat? Mvh Jocke
-
hej svejs jag undrar om där finns någon som har erfarenhet av deltecs kompletta akvarium.fungerar dom rakt av eller måste man komplettera med något?
-
- 1 svar
- 978 visningar
-