Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej hur pass tjock behöver en plxiglasskiva till ytavringingen vara? har tidigare övervägt glas, men då jag vill ha den ljusblå. Är plexi de enda allternativet. följdfrågan blir då, vilket sorts lim är att föredra? hemkok på aceton och små bitar, enbart silicon? mvh Robin
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Någon mer som varit med om detta fenomen med denna fisken? Första gången jag kollade in och såg det för någon månad sedan trodde jag han var död, låg på botten helt blek och rörde sig inte. Så jag försökte få upp honom men han låg inkilad bland stenarna och ville inte riva hela revet. Sen på morgonen när jag matade så kom han fram pigg och glad som vanligt. Detta fenomen har hänt ett antal gånger. Men nu rör jag inte honom. För någon natt sedan låg han upp och ner och flöt runt på botten, då tänkte jag "nu måste han va död" men icke. På morgonen så simmade han upp pigg och glad och hämtade mat igen. Är detta vanligt?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har en anemon som gått in i pumpen och nu ligger det bara en dimma i akvariet vad göra, än så länge så simmar fiskarna.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har två puttesmå saker (lite svårfottade så väntar med bild) som skulle kunna vara glasrosor eller http://se.reeflex.net/tiere/2943_Edwardsia_sp..htm de sitter i sanden så jag lutar åt det sistnämnda, min sten kommer dessutom från indonesien. Min fråga är om glasrosor sätter sig i sand när de har mängder av sten? och om det nu är de andra ska man ta bort eller låta vara? + hur tar man bort dem om det behövs.
-
- 10 svar
- 1k visningar
-
-
Hej.Jag är helt ny inom salt akvarium, har haft massa år söt vatten men aldrig salt kar, ju min fråga är, jag har ett rena akvarium på 380 l från början i har jag ägen byggd bakgrund så är frågan kan jag använda samma karet med bakgrunden för salt akvarium?
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Har såna här lite var stans i akvariet, den på bilden är den största jag sett. Sitter tillochmed på snäckornas skal! Vad jag menar är alltså den vita saken som hänger under stenen.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Jag har precis startat mitt första saltvatten akvarium(dryg månad sedan), jag har försökt läsa på så mycket som möjligt både i böcker och här på forumet, men jag tycker att jag saknar kunskap(och en massa erfarenhet) I karet har jag idag 2 clownfiskar 2 snäckor(var från början fem, men tre har dött under tiden, trots att jag var försiktig med inkoppningen) 3 pepparmintsräkor 2 turbosniglar 3 eremiter 10 kg levande sten+levande sand Någon korall som ser ut som en röd/brun gräsmatta Med levande stenarna följde också skivanemoner Knappar En krabba(tror det är en terminator krabba, den är mörk och har röda ögon) 3 ormsjöstjärnor 2 vita små sjöstärnor samt lite smått i ko…
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Yeppnu har det hänt. Min dotter matade fiskarna med två burkar fisk mat. Jag är igång med att flytta fiskarna och så många koraller jag kan över till ett karantän kar. Tar gärna emot tips på hur djuren ska må bäst i det karet. Det blir 100% nytt saltvatten. Lägger över en sten i knytnäve storlek och lite lösa bitar av små sten för att få lite bakterier och mindre kryp. Flyttar även över bristlestarfish och små turbo sniglar. Är det lönt att krama ur det mekaniska filtret för att få nytto bakterier i det nya saltvattnet?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
E det någon som kan förklara på ett bra sätt hur mitt system ska se ut för mitt 540l kar?Ska jag ha en skummare som sitter i karet eller ha en stående brevid?Behöver jag ha ett ytterfilter och vad ska jag ha för filtermatrial?Behöver jag tvunget ha sump?Är tacksamm för skisser på hur mitt system kan se ut!!Har köpt två pumphuvud som pumpar 3500l/st. TACKAR PÅ FÖRHAND!!
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Tanken jag har är hög och djup och inte helt lätt att rengöra bakrutan från alger. Dom skrapor jag sett här är billiga s-t grejor som inte funkar. Vill ha en riktig skrapa med ett skarpt metall blad/rakblad. Sett några olika typer på nätet men innan jag importerar vill jag gärna få synpunkter på en som funkar väl och som är hållbar i längden. Vad använder ni?
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
Hej igen! Jag är sugen på att ja svart sand i mitt akvarium. Jag skulle därför vilja veta om det spelar någon roll vilken sand man använder beroende på vad man vill ha i sitt akvarium? Och i så fall. Om jag gärna vill ha mjukkoraller och enklare fiskar och skaldjur i mitt 130L akvarium, vilken sand är då att föredra och varför? Red Sea https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-levande-sand-10kg/?v=f003c44deab6 Carib Sea https://foretagsakvarium.se/product/carib-sea-hawaii-black-sand-907kg/?v=f003c44deab6 Jag ska starta en tråd om min uppstart snarast!
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Har problem med röd alger och undrar vad man behöver för saker för att få bort problemet, Har hört att man ska använda fosfat remover med något filter system, Undrar vad jag behöver för saker? har ett litet clownhotel på 50 liter! Mvh Timmy & Jessica
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Kan jag få för mycket cirkulation i karet?? Karet är på 450l o mina pumpar är 2st 3000l 1st 1500l 1st 1200l blir det för bra eller kanske rent av för lite.
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv. Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö? utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Bor i mitt kar har blivit lite större den senaste tiden, e nyfiken på vad det kan vara..
-
Finns det någon nytta med att ha luftbubblor i ett saltvattens akvarium? Syresättningen vet jag att hög cirkulation tar hand om. Tänkte om det kan påverkavattenvärdena positivt på något sätt.
-
Hej! Vårt kar har stått med levande sten i i nästan en vecka. Vi har sett lite olika levande djur som sjöstjärnor (tror även en ormsjöstjärna), några småräkor, nån snigel och några puttedjur i stenen. Vi har tagit kort på några saker vi inte vet vad det är. Nån som kan hjälpa oss? Tror att det kan vara några anemoner av något slag? Ursäkta den dåliga kvaliteten på bilderna. Bild 1: lilla stenen, till höger i bilden. Utslagen mer vid mörker, lite grön i topparna. Vid ljus ihopdragen. Bild 2:stenen till vänster, lite år det röda håller. Som en blomma/knapp? Har en mun i mitten. Ihopdragen i ljus, vid mörker ser man "stjälken" tydligt. Den drar ut sig. Bild 3: På stenen…
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Körde skummaren innan jag hade salt och då var det stora fina bubblor och bara lite fukt i koppen. Nu fylls koppen på 5 minuter och bubblorna är små. Vad beror detta på?
-
- 11 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Tror jag har fått Dinoflagellater i mitt Rsm 130. Har sökt på internet men fann inte mycket. Vore väldigt tacksam om någon kunde komma med lite tips och info angående vad jag ska göra! Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
För att inte sprida runt alla mina frågor så har jag startat denna tråd http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?p=8472#post8472 Och hoppas ni här kan hjälpa mig med frågorna jag har samt råd och idéer m.m
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej, Har en liten fundering, var o köpte en mandarin idag, hade en sedan tidigare o ville därför ha en hona för att jag misstänker att den jag hade var en hane. Första timmen i akvariet gick bra då den nya var ganska stilla, men senare så har den första av dom två börjat jaga den nya ganska mycket. Är det för att en funnits en tid o han vill markera eller kan det vara så att jag fick en hane till o dessa två går inte ihop? Någon med erfarenhet av mandariner? Tacksam för svar o i värsta fall får jag väl slänga upp den ena för försäljning.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Nu har mitt kar snart varit igång i 5 månader. Min LS i sumpen ser lite grisig ut. Ska man rengöra, eller ska man låta den vara och se glad ut?