Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej, Efter mer än 15 år som sötvattensakvarist så skall jag nu ta det stora steget och testa saltvatten. Jag tänker göra om mitt 325liters Akvastabil till saltvatten. Har läst och kollat allt som finns på internet. 2 frågor. Kan jag använda det redan inkörda filtermaterialet i min Fluval FX6 till mitt salvatten? Nästan alla ser ut att köra utan lock på sina akvarium. Varför? Tacksam för hjälp och svar! /Fs
-
Tjabba Hur stor eller liten bör en sump vara? Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker? Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur. Kom gärna med ideer och synpunkter.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Börjar med att be om ursäkt för eventuell felpostning. Kort fråga: vad får man betala en glasmästare för att sätta ihop ett akvarium på runt 200 liter? Är det värt det, eller ska man satsa på begagnat/köpa klart från affär?
-
- 5 svar
- 2,6k visningar
-
-
Lite svårt o välja vart jag skall posta. Men om det blir helt galet hoppas jag på hjälp med o flytta den. Jag har suttit hela kvällen o läst om sumpar, men en del saker greppar jag inte riktigt. 1. Avflödet. Det verkar finnas flera olika ganska komplicerade och ljudliga varianter på detta. varför kan man inte borra hål i sidan på karet i lämplig nivå och dra en slang direkt ner till sumpen, ev med någon backventil? Borde inte det bli minst synligt och tämligen ljudlöst och okomplicerat? 2. Varför bygger man sumpen i i flera glasade fack. Borde det inte bli lättare om man först ledde ner vattnet i en bytta för låt säga att där låta ha en sorts rengöring. därifrån vidare ti…
-
- 5 svar
- 747 visningar
-
-
Jag har tänkt nystarta ett akvarium och det är så att jag funderar hur jag skall göra med sumpen? Det var en handlare som sa att man skulle köra allt genom sumpen stämmer det? Tex. doppvärmaren, skummaren och sedan koppla biofiltret och tillbaka med det i karet ? hur ligger det till, ska man göra så? Finns det ingenstans man kan kolla hur man kopplar allting? jag har varit och kollat runt på lite trådar i forumet men jag har inte riktigt förstått allt.... Jag är jätte tacksam om jag får ett svar =) /johan
-
Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags? Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trod…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Någon som provat och sett vad man får för värden från detta? Är själv lite sugen på att testa.
-
- 5 svar
- 767 visningar
-
-
Hej boys and girls startade mitt första nano kar i helgen och köpte levande sten och startbakterier sen från stenen började det komma lite djur som sjöstjärnor och nån liten räka m.m Men min fråga är det kom fram en anemone trodde det var en glas ros först men den flyttade på sig från en dag till en annan men den är helt vit och har en liten mun i mitten och gungiga tentakler så min fråga är kan en anemone övefleva en flytt i levande stenen eller är det en glas ros men kan dom flytta på sig och det är bara en än så länge ska försöka ta en bild men är s liten och vit.
-
- 5 svar
- 919 visningar
-
-
Hej! Idag när akvariet tändes såg jag att vattnet ser annorlunda ut, lite åt det mjölkvita hållet. De röda algerna (cyano kanske?) är även borta helt och hållet, och det var de inte igår. Koraller och fiskar ser pigga ut och det är inget annat konstigt vad jag kan se. Vad han ha hänt tro? Borde jag göra nåt? Tack på förhand! Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 718 visningar
-
-
Hur ofta ska man mata sina fiskar? Om man har två små clowner, en goby, en blennid, två räkor, två kräftor och en snäcka (än så länge).
-
- 5 svar
- 1,8k visningar
-
-
Är det någon som vet vad detta är? tunna bruna trådar, finns i sanden och på vissa ställen på stenen.
-
-
- 5 svar
- 755 visningar
-
-
Tjena, Tänkte att det var på tiden att göra en tråd om karet så man kan få tips och bra ider från folk på forumet. Hårdvara 450l 130x50x70 100l sump 80x35x35 Med 2 fack och 1 bubbelfälla Skummare Mce 600 Returpump Aquabee up3000 Cirkulation 1st seio prop 1000 1st Seio prop 1500 Belysning Arcadia t5 4x54w0 Den 20 Nov 2010 startade jag mitt 450l+100l Sump kar, fyllde det med osmos vatten och blandade med Blue Ocean salt från triton och stoppade i Ca: 60kg levande sten 90% odlad och 10% Icke odlad. Det fick stå o gå med ca 2h ljus per dag i ca 4 veckor Köpte jag 15 eremiter i blandade arter, och 5 sniglar. efter 1 vecka köpte jag 2 st clowner 1 stPutsar räka och 1 skivanemon…
-
- 5 svar
- 885 visningar
-
-
Har börjat med balling. Core 7 other methods. Nu undrar jag vilket salt ni rekommenderar om man kör denna metod?
-
-
- 4 svar
- 632 visningar
-
-
Jo, jag har läst på vårt fina Forum angående Glasros. Dyker dessa upp i samband med Nyinköpt levande sten eller dylikt ? Jag såg igårkväll att det växer en liten " Palm-Liknande " utväxt från en av mina levande stenar. Den är ca 1-1,5 cm lång och benvit i färgen. Kan detta vara en glasros eller är det något annat spännande ? Bild på liten glasros, någon ? Trevlig sommar ! Peter i GBG
-
- 4 svar
- 1,6k visningar
-
-
Nu äntligen börjar det hända lite grejjer även hos mig... Jag lämnade sötvattensträsket efter ca 16 år och tänkte prova på saltvattensträsket i stället. Började med att måla baksidorna på mitt 350 liters juvel hörnkar, blev faktiskt riktigt bra tycker jag. I med vatten och salt. Fick stå så i 2 dagar men mina cirkulationspumpar, sen var det dags för levande sand och vipps så blev allt till mjölk :-) Satt igång min nyinhandlade Delteck mce600 och min gamla invändiga pump med filtervadd. Efter ca 8 dagar började jag ana en viss förbättring och tjovs i med den levande stenen. Har ca 47 kg och har så smått börjat scapa. Jag har ju inte så bråttom så det hinner ändras många gå…
-
- 4 svar
- 696 visningar
-
-
Hej! Mitt 80-litersakvarium har varit igång i nästan två veckor nu, en vecka med sten. hur länge bör det vara tänt per dygn?
-
- 4 svar
- 772 visningar
-
-
jag har en fråga jag kommer beställa ett nano kar ca 38l sen såg jag red sea reef mature kit det tyckte jag verkade väldigt enkelt att följa för en nybörjare annars tycker jag det är lite svårt med själva start cykeln för alla verkar göra olika men ska mn använda det måste man ha en skummare och det hade jag inte tänkt ha utan bara köra på stora vatten byten 1 gång i veckan så man fråga är skulle det vara värt att köpa en skummare och köra red sea reef mature kit eller kan jag få samma resultat utan vad skulle ni rekommendera?
-
-
- 4 svar
- 781 visningar
-
-
Hej! Har några grävare här som håller på med trädgården och som råkade gräva av en elkabel till huset, varken vi eller dem visste att det var där den låg. Så nu har vi ingen el någonstans, vilket betyder att alla pumpar å allt till akvariet inte funkar. Vad gör man? Hur länge klarar det sig som det är? Har tyvärr inget reservaggregat eller liknande. Snabba svar uppskattas mycket! / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
eftersom man beställt ett större kar o bara går omkring o läser böcker o forum osv....så orkade jag inte vänta längre o satte igång ett litet clownhotell så länge,,med förhoppningen att man lär sig mer om vattenvärden och allt som hör till på ett litet stadium,,,, iaf idag har jag satt till vatten,salt lite ls o levande sand(?) hoppas att grumligheten lägger sig på ett par dagar,,,, vilka steg bör man nu följa..när bör man fixa en liten städpatrull,,,när kan man släppa i clowner osv,,,,tacksam för alla tips o synpunkter,, målet med det lilla karet är och komma igång och se det praktiska med denna hobbyn. när de små liven förhoppningsvis blir för stora för hotellet,så skal…
-
- 4 svar
- 859 visningar
-
-
Hej! Jag är helt ny här och ja nästan helt ny inom akvarium också, hade någon guldfisk som liten men i sådana här sammanhang kan väl det knappt räknas. Det finns dock ett saltvattensakvarium i hushållet sedan tidigare så jag har väl räknat med att få en del backup därifrån men ja, jag brukar få höra så fort jag hittar något som jag upplever intressant när vi varit runt i olika butiker som har ett utbud av saltvattens djur att allt jag skulle vilja ha äter varandra, det ena och det andra. Så skulle jag få gå lös som jag ville skulle det nog bara sluta med att det blev väldigt dyrt och efter ett tag skulle bara den starkaste och elakaste levande varelsen finnas kvar i detta…
-
- 4 svar
- 2k visningar
-
-
-
Har en liten fråga, Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit. Jag har ju börjat mäta lite för att lära mig testerna som jag tycker för övrigt är sjukt luddiga. Men de ger en indikation. Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är. Jag har haft igång det i fyra veckor nu. Ni som vet känns detta normalt? har cykeln startat etc..?
-
- 4 svar
- 433 visningar
-
-
Då var det dax igen med nästa fråga...läser och läser.... Har insett att det är bättre att lägga frågan här! Som sagt var, jag ska starta mitt första och nya akvarium 576 liters Move. ( Har ändrat från 375l) Vad väljer man 3 st led en varmvit 6500 K, 1st 6500 vit, 1st vit/blå 13000K ..... är detta rätt uppsättning??? Eller tar man 2 st led eller 2 led i T5 armatur?? Jag ska inte ha några svåra koraller eller fiskar, fisk ska var Clown och enklare efter inkörning. Tacksam för svar. / Jonas
-
- 4 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Är helt ny innom saltvatten, har bara haft sött innan. Har nu skaffat ett litet guppy hotell på 58 liter. Det har varit igång i ca 1,5 månad, i det har jag levande sand, 7 kg levande sten, 1 räka, 2 turbosniglar, 2 eremiter, 2 clowner och 2 damseller. Undrar nu om jag kan trycka ner nåt mer i det. Skulle man våga slänga ner en liten bläckfisk? När är det dags att slänga ner anemoner? Alla vattenvärden är tipptopp! Har ni något tips på något roligt (utöver det vanliga) man kan stoppa ner.
-
- 4 svar
- 921 visningar
-
-
Undrar lite över ovan förkortningar, vad betyder vad?
-
- 4 svar
- 1,2k visningar
-