Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by H8RED,

Hej på er alla. Nu börjar jag så smått med min lite större kub och skulle vara tacksam för lite synpunkter som hjälp i planeringen. Akvarium och bänk är inhandlat och nu behöver jag hjälp med att bestämma mig för vilken teknik jag ska ha. Tanken har måtten 55 x 55 x 55 cm dvs ca 166 liter och kommer att fyllas med ca 20% av tankens volym i kg levande sten samt en sandbädd med ett djup av ca 12 cm. I korallväg kommer jag att ha de mjukkoraller, stjärnpolyper och skivanemoner som idag finns i mitt nano samt att jag vill stoppa i någon Lps och ev någon Sps. Karet kommer att befolkas av div rengörare så som sniglar, orm+sjöstjärnor mm plus att mina putsarräkor kommer att få s…

• 4 svar
    • 958 visningar
  2. Started by _Bobo_,

Funderar på att "bygga ihop" två 1200 L kar som i så fall kommer att dela på samma sump som är på ca 700 L. Är det som har någon erfarenhet av liknande? En annan fråga är; Skummaren kommer att placeras i sumpen , då bör det väl räcka med en skummare för 750 L ??? Eller hur fungerar det? Är det någon som har en sump med refugium som kan berätta lite om den. Fördelar och nackdelar, bra eller dåligt?

• 4 svar
    • 1k visningar
  3. Started by onky,

hejhej jag undrar vad för fiskar man kan ha till ett 60 liters akvarium? Och vad för koraller går bra till den storleken? Kan man ha någon sjöstjärna? I så fall vilken? tacksam för svar

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by Taggen76,

Hälde i tre påsar med levande sand i söndags och det är fortfarande väldigt grumlig, hur länge ska jag förvänta mig att det forfarande är grumligt eller rättare sagt när blir vattnet klart? Jag kör med min skummare och endast en cirkulationspump, gör jag något galet? Mvh Magnus

• 4 svar
    • 715 visningar
  5. Started by akvariefisken_89,

Hej, Har ett kar på 500 liter som jag startade för ca 4 v sedan. Mina värden ser bra ut vad gäller fosfat, nitrat och nitrit. De senaste två veckorna har jag dock fått tillväxt av den här algen. Mina turbosnäckor verkar inte äta den, de två sjöborrarna är inte heller så effektiva. Förutom dessa har jag endast två clowner till i akvariet. Jag har googlat och sökt på forumet. Vad jag läser mig till är att det här är Bryopsis och att folk fått riva ut hela kar för att bli av med den?! Jag vill inte agera i panik men tycker ni att jag borde göra något snabbt åt det här? Stenen är inte limmad än. Bör jag ta ut den och skrubba bort algen? Lj…

6. Started by Anders Häll,

<DIV align=center> Hej på er. Jag lovade ju ytterligare en del till berättelsen om karet hemma hos Bosse, dvs undertecknad. Nu har det gått en tid sedan vemödorna med att få in lådorna med kar, bänk, salt, pumpar, värmare, och dylikt kom in i mitt liv med buller och bång. Nöjd och belåten satte jag mig ned på golvet framför karet och begrundade det. Skulle detta verkligen gå vägen undrade jag. Kommer det verkligen att bli ngt av detta. Eller kommer det att bli med så många andra projekt som jag startat, och som bara runnit ut i sanden (förlåt) Nåväl. Dagarna gick och karet blev allt mer "Dame edna" rosa för varje dag som gick. Samtidigt växte naturligtvis alg…

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by jingfee,

Hej, Kan vissa zoas släppa så mycket gift att en symphyllia ca. 10cm bort börjar dra ihop sig? Det stog fire and earth bredvid förut och det var inget symphyllian brydde sig om. Men nu satt jag dit några gröna zoas också och då drog den ihop sig även om dessa zoas inte ens ha öppnat sig riktigt än.

• 4 svar
    • 756 visningar
  8. Started by Gnarkill,

Hur ska man silikona om ett äldre 250 liters akvarium som har en ram runt sig? Ska man ta bort allt silikon, då menar jag precis allt eller ska man bara ta bort det lager som ligger på glas skivorna och lämna kvar det som sitter i mellan? /Tom

• 4 svar
    • 808 visningar
  9. Started by MrBase,

Någon som vet vad detta är? Har flera bruna/genomskinliga trådar/spröten? Är det något farligt för djulivet i akvariet? Mvh Frank

• 4 svar
    • 866 visningar
  10. Started by R.reinhold,

Sitter och planerar ett nytt kar med måtten 1650x960x960 skall köra fisk LS och koraller! Tänkte använda mig av led ljus men vet inte hur mycket ljus jag behöver! Har läst om 1w/L vid t5 men har inte hittat några riktvärden för led! Sent from my iPad using Tapatalk - now Free

11. Started by Nelli,

Hej, vet någon varför uppstår sådan på yta https://1drv.ms/i/s!AlErUtDub1sz4gEHXRNlG3FPcm1O orsaken och hur farligt är det för koraller/fiskar? Tack på förhand!

12. Started by Slajf,

Hej! Har verkligen blivit trött på malawiciklider jag har nu. Har försökt verkligen att få fint kar, varenda gång man köper fisk dör dem till slut, aggressiva fiskar som är omöjliga! Nu vill jag verkligen försöka med saltvatten! Jag har en juwel Rio 180L, med egen moddad bakgrund samt orginala tillbehör som följde med akvarium. Såhär ser inköpslistan ut: Skummare: http://www.pwss.nu/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Cirkulationspump 1: http://www.pwss.nu/product.php?productid=8097&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 2: http://www.pwss.nu/product.php?productid=7637&cat=1219&page=1 Cirkulationspump 3: Orginala pumpen på 600l/h Salt: http://www.…

• 4 svar
    • 1k visningar
  13. Started by SimonW,

Har försökt läsa en del om saltvattensakvariets behov av belysning men blir bara förvirrad. Vissa anser att man klarar sig med lysrör, andra vill ha LED och några tycker att MH lampor är det bästa. Eller en kombination i vissa fall... Går det att lägga ett minimikrav för ett akvarium med måtten 160 x 50 x 50 cm? Eller är det helt beroende på invånarna i akvariet? Det som oroar mig är i slutändan elräkningen och kostnaderna för byte av lampor... Mvh, Simon

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Elcopo,

Dum fråga kanske... Vad har det för betydelse för mängden luft som en skummare klarar av.. Har det med ljudnivån att göra..?? ../Jonas

• 4 svar
    • 827 visningar
  15. Started by Gismo71,

Hallå! Jag är en akvarist som håller på att få återfall på en ny saltbalja! När jag hade salt sist så hade jag två Zander ettor som skummare och en kalakreaktor med CO2 och fick nordiskt altforum per brev! Då förstår ni att det var länge sedan! Jag är nu väldigt sugen på att dra igång en ny balja då barnen blivit så stora att man inte riskerar att få knallpulver som föda i akvariet! Jag har suttit och läst flera dagar här men jag har en liten fråga! Om jag nu bygger en ny burk var och hur ska ja jag ytvattensavrinningen?? Ska den vara på mitten eller på en sida eller båda? Ska jag borra eller ha en balkong?? Om jag vill ha en wavebox eller liknande? Hur stor ska sumpen …

• 4 svar
    • 906 visningar
  16. Started by ClaesHWK,

Hej, Då har jag äntligen kommit igång med min långsamma konvertering av mitt Juwel 203l sötvatten. Jag tänkte att det är bättre att överge min gamla tråd och börja om nu när jag bestämt mig för vad det ska bli och uppdatera denna allt eftersom. detta lär ta ett tag med min fart Målet är att göra om mitt ca230l Juwel(203l) till saltvatten med en 65l sump. Akvarium: 203l Juwel Ytavrinning (Mame inspirerad) bör klara ca 2000l/h Sump: 65l 3 kammare + bubbelfälla. Litet teknik fack(skummare,doppvärmare,biopellets), bubbelfälla, Refug, Retur. Ramp: Aquastarlight Future 250w. Skummare: Påhängs skum…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  17. Started by HS-84,

har ett 2 meterskar på rostfri ställnig som ska göras om lite, frågan är om man kan använda vanlig mdf skiva som man målar. sen ställa ställningen på den o väga in. sedan en likadan skiva mellan ställningen och akvariet. skuulle det funka. akvariet har ula-ram so hela botten skivan e ju inte emot undelaget. behöver jag fortfarande frigolit?

• 4 svar
    • 629 visningar
  18. Started by Randomkille,

Min harley quinn räka har varit borta nu i ca 10 dagar och undrar om den kan vara död eller om den lever? Vet någon om dom kan försvinna ett tag om dom ömsar elr nåt liknande?

19. Started by c.ced,

Är i planeringsstadiet av mitt första saltvattenskar. har ett 720 l helglas som är tänkt ska bli ett revkar med yterst lite fisk. Letar främst efter en planritning över ett akvarie/sump kretslopp jag såg här för nån månad sen men inte kan hitta igen ;P men är naturligtvis tacksam för all info och tips om teknik och dyl från er som hållit på med detta ett tag. /christian

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  20. Started by Batty,

Efter lite paus för husbygge vill jag smaka salt igen! nån som har tips på eller länk till hur man bygger upp ett lättskött fish only kar?

• 4 svar
    • 890 visningar
  21. Hej, jag är en gammal snubbe som gillar att fotografera och har sysslat med sötvattensräkor under ett antal år. Nu har jag nått mitt mål i antal bilder på Flickr och lagt ner mina sötvattenskar i jakt efter något nytt och utmanande. Vänner från allehanda forum har tipsat mig om saltvatten som jag är lite sugen på. Det finns ett 96 liters kar i källaren som jag kan kanske använda men ett större på 3-400 liter vore trevligt så jag kan komma åt att fota ordentligt. Jag tänker mig ett kar utan fiskar men med alla andra tänkbara djur plus anemoner och koraller för att få lite liv i det hela. Jag har dessvärre sålt min R.O anläggning och tänkte testa vårt kommunala vatten. Tyvä…

• Gilla
    • 4 svar
    • 951 visningar
  22. Started by Magnus Hörkeby,

Hej! Tack för insläpp på forumet! Jag har under några dagar fullständigt slukat massor av trådar här och lärt mig en massa. Dokument som tex Saltvattenkemi for dummies är ju helt fantastiskt. Jag är fortfarande i planerings stadiet och har varit hos Triton och Aquariatech för inspiration. Kar och teknik är inte inköpt ännu för jag vill ha det mesta klart för mig hur saker hänger samman. Så min fråga är finns det några tips på nya böcker om innevånarna som jag hoppas på att få släppa ner i akvariet? Böckerna jag sett om saltvattenakvarieskötsel verkar ha några år på nacken och jag antar att det skett mycket med tekniken så där hittar jag nog bäst info här i forumet. (BTW …

23. Started by Jensan72,

När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar

• 4 svar
    • 944 visningar
  24. Started by kocknick,

Jag är inne på min 3e vecka på uppstarten och har hittat 2 gröna tunna pinnar som sticker ut från en av mina stenar. .vad kan det vara?

• 4 svar
    • 868 visningar
  25. Started by rolnor,

Har en äldre Clown och fick nyligen 3 små. Nu har dom två största av dom nya börjat mobba den minsta, inte så kul. Jag hade sett på youtube ett akvarium med en drös Clown som samsades bra och trodde det skulle gå bra med 4 st. Dom på youtube var väl inte könsmogna då antar jag. När dom börjar bråka är det då en eller flera byter kön? Den större gamla clownen är helt fredlig vad jag kan se.

• Gilla
    • 4 svar
    • 671 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.