Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej har köpt en silikatfilter från företagsakvarium som hade bara 1/4del media i sig.. Då köpte jag silikat media (triton) och fyllde hela filtret med detta försökte packa så mkt det gick i bara.. men då efter märkte att jag inte fick lika mycket rent vatten ut på en timme som jag fick tidigare.. kan silikatfiltret påverka detta?
-
Hej skall köpa en pump då mitt flöde hemma är något svagt. Något ni kan rekommendera likt en diafragma pump eller dylikt med kopplingar ? Tänker runt 100PSI +
-
- 0 svar
- 389 visningar
- 1 följare
-
-
Undrar om någon har koll på om det finns en butik som säljer Osmos alternativt färdigt saltvatten i Skåne området? Har min Osmos mojäng på beställning men blev brådis då ett par levande sten kom först..
-
-
- 2 svar
- 608 visningar
-
-
måste man??? Ja bara inte vill!! Meckigt, och hur fel kan det bli om man inte osmosar vattnet? Vi på Gotland har säkert redan bra vatten. Mycket bräckt saltvtn runt kusten o kalkigt värre..Finns det nå´n som kör oosmotiskt?? går det bra? Om jag nu inte får någon balans på mitt vtn o vad är en bra vtn balans? Ochom jag har en bra belastning (Få fiskar). Kan jag låta bli att testa vattnet jämt.. oH vilka parametrar är viktiga att hålla koll på?Min lokale handlare harEN saltvtn pryl och det är en vatten tillsats...bara en parentes..
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej, undrar om ett av de första inköpen ska vara en osmos, eller finns det preparat som ersätter en osmos. Vad händer om man startar med kranvatten? Mvh/Chippen
-
- 16 svar
- 2,4k visningar
-
-
Snabb fråga! Om man ska investera i en Osmo hur viktigt är då ett DI filter? Tacksam för hjälpen. Väljer just nu mellan dessa två: https://www.ebay.co.uk/…/Finerfilters-4-Stage…/332179436459…(100GPD) https://shop.foretagsakvarium.se/…/aqua-medic-osmos-90-150-…(300L)
-
- 2 svar
- 623 visningar
-
-
då va det dags för en fråg igen då!:-) jo ska köpa ett RSM 130 hade jag tänkt! har som sagt aldrig haft saltvatten förut och har läst en del trådar där det står att ni har köpt osmos anläggning/filter. är det nåt man måste ha eller går det med kranvatten direkt i karet och förståss salt osv? Mvh:fredrik
-
- 4 svar
- 881 visningar
-
-
Som rubriken lyder, är det samma eller är jag helt ute o snurrar? Måste man köra med osmosvatten eller går det med vanligt kranvatten? fördelar nackdelar? Ska starta upp mitt första saltkar snart men har en del frågor. mvh uffe
-
- 7 svar
- 4,3k visningar
-
-
Hej, Vi funderar över vad som blir den bästa osmosanläggningen i vår lilla lägenhet. Vi har en diskmaskin kopplad till kallvattnet i köket och tvättmaskin delas i en gemensam tvättstuga. Vi skulle föredra att ha något system som inte är permanent. Vi har kikat på denna (https://www.tunze.com/AE/en/catalogue/katalog-ii.html?user_tunzeprod_pi1%5Bpredid%5D=-infoxunter057) från Tunze och undrar om någon har erfarenheter att dela med sig om den eller liknande system? Tack på förhand, Sebastian
-
- 1 svar
- 404 visningar
-
-
Hej, Osmosen dröjer till nästa vecka, men jag behöver fylla på ett par liter sött och på söndag ska det helst ske ett 5 lit vattenbyte. Så vad är bäst att göra i valet mellan pest och kolera? 1) Tar mitt otestade vatten (mälaren) 2) Fyller på med Kemetyls T-vatten (det står att det är avjoniserat vatten för tekniskt bruk och det bör inte förtäras)
-
- 4 svar
- 881 visningar
-
-
Hur länge fungerar det? Alltså hur många liter, ish kan man ta ut innan den är kass? Kan man bara byta filtren? Kan man mäta på något sätt och se kvalitén?
-
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Tjenix!! Jag har precis tagit steget o slängt ut mitt sötvattenskar och köpt ett RSM130. Bra tycker jag själv, men nu slog det mig. Rent vatten med osmos? Va tusan, det tänkte jag ju inte på. Finns det någon runt Karlshamn som har en sån manick, och skulle man kunna mygla in sig på ett par liter eller låna. Jag tänkte köpa men jag vill ju ha i vatten nu. Allt är ihop byggt men står här o gapar så tomt o ensamt.
-
Hejsan svejsan! Ser att ni skrivigt lite här och där om Osmosvatten!! Men vad är det?? Försökt hitta något svar men misslyckats! Osmosvatten, Osmopumpar och Osmotunnor mm! Blev lite nyfiken på vad de är:P Är de bara saltvatten me ett snyggare namn eller?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Skall man alltid använda osmosvatten eller duger kranvatten?? nu menar jag både vid nystart och vattenbyte
-
- 13 svar
- 8,4k visningar
-
-
Läste att när man odlar celler i co2 inkubatorer inom sjukvård m.m vill man inte tillsätta RO vatten eller annat ultrarent vatten utan endast sterilt avjonat vatten. Främst eftersom RO (dvs osmos) ofta har bakterier och svamp som sedan växer till sig i inkubatorn. Funderade lite kring min osmosanläggning. Jag har den konstant inkopplad och har lärt mig att den inte ska torka ut. Borde kunna bli lite fina bakterieodlingar där. Visserligen spolar jag igenom det en stund innan jag spar vattnet. Bakterier kanske dör när man sen tillsätter saltet. Något man bör tänka på eller är jag onödigt nojig?
-
- 1 svar
- 540 visningar
- 1 följare
-
-
Har precis fyllt mitt kar med sötvatten för en test innan jag fyller det med saltvatten och grejer. Till min stora förvåning märkte jag att golvet i lägenheten sviktar, så pass att vattenytan rör sig. Dock står akvariet i sig själv stadigt men undrar om detta kan påverka fogarana i karet med tanke på vattenrörelserna?? Har ett 300L MP akvarie. Någon som har samma dilemma??
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
Lite bakgrund har hålt på med sötvatten till och från sen barns ben.. men alltid varit sugen på saltvatten.. har stort intresse av att dyka och hajar.. har just nu ett 320 kiters saltkar som jag har eftet igrån snart 1 år. detta har jag haft för att lära mig lite om salt.. har just nu en muräna och en blå tryckare där i, dessa ska säljas pga att detta kar ska bli sump till mitt 1440 liters.. har även ett nano på 54 liter med lite koraller i.. Målet med detta kar är att få ett snyggt saltvattens kar med haj och rocka i.. även lite korraller och annan fisk.. Akvariets mått är 2 x 1,2 x 0,6 m stort 1440 liter.. Borrat i de båda bakre hörnen i botten. kommer ha durso men…
-
Hej! tänkte höra vad ni tror om följande gynnare som följde med levande stenen: Det första är något som ser ut som extremt små glasrosor. Det som gör mig fundersam är den tunna stjälken och de taggiga tentaklerna. Djuret är kanske 3-4 mm högt. Stjälken är kanske 1 mm och kronan 3-4 mm i diameter. Finns både kritvita och bruna. Vår pepparmintsräka verkar inte röra dem. De har växt kanske 2-3 mm på 3-4 veckor. Glasros? Annat? Det andra är någon konstig vit förgrenande utväxt som finns på lite olika ställen på stenen. Utväxten är ca 5-6 mm: Någon som vet vad detta är? Ursäkta algerna och det förskräckliga ljuset. Blåljuset till juwelkaret är på backorder och vi lever med …
-
- 4 svar
- 913 visningar
-
-
Fick hem ett nytt akvariet i helgen. Som var ovårdat. Ingen städpatrul. Lukta illa och som jag ser nu knappt några småkryp alls i. Har flyttat över några rektorer och dom har att göra. Har även ett litet jag här hemma med väldigt mycket liv i. Då till frågan. Ska man flytta över lite sten från det lilla akvariet? Så man får över lite mera små kräftdjur? Fick även med en wrasse rockmover. Vad är eran erfarenhet av dom? Tycker själv att 300 liter är för litet för den.
-
-
- 3 svar
- 620 visningar
-
-
Hej hopp alla salta killar och tjejer ! Jag har vetat länge att jag till sist skulle trilla dit på en saltvattensburk. Har kört växtburkar tidigare med hygglig framgång. 325 litraren så ett tag ut så här: http://apps.berthling.com/jGallery/images/Vaxtburk//P1030562.jpg och den nuvarande 180:an ser ut såhär: http://apps.berthling.com/roller/resources/oveb/L1060795.jpg Hur som helst så har jag så smått börjat projektera för ett saltkar och tänker mig ett nytt alternativt ett begagnat AM Percula 90. Jag gillar storleken och formatet på den baljan. Men jag har förståss lite undringar ! Den begagnade har inte den nya "percula-skummaren" utan den äldre. Finns det någon bra sk…
-
Hej! Jag är helt nybörjare när det gäller sumpar och pvc-kopplingar. Så jag ber om ursäkt i förväg. Men jag skulle vilja veta vilket är det bästa sättet att koppla in en grotech overflow box till sumpen. Det enda beskrivningen jag har att gå på är att rören har en diameter på 32mm. Jag undrar vad man ska ha för delar och vilka som passar. Ska jag bara köpa ett pvc-rör som har diametern 32mm och trycka in? Eller måste jag ha ett rör med mindre diameter storlek för att den ska in i kopplingen till boxen? Det kanske räcker bara med en slang med en slangklämma också? 😬 Akvariumet är 112l och ska ner i en sump på 54 liter.
-
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hur ska man sätta den svarta siliconringen? Inne i boxen(i vatten) Eller utanför på röret?
-
-
- 2 svar
- 613 visningar
-
-
Funderar på sump till mitt Juwel 240L. Sumpen är 45x45x45 cm, där jag kommer ha skummare samt doppvärmare mm. Nu till ytavrinningen. Tittat på 3 st overflow boxar. Har någon erfarenhet av någon eller rentav rekommendera någon av dessa: Deltec Tunze Aquaria System
-
- 4 svar
- 988 visningar
-
-
Hej! Jag har nu haft ett revakvarium i drygt ett år. Det är ett enkelt 250 liters akvarium utan sump, med intern skummare, cirkulationspump med keramiska bitar samt streamers. Värdena för nitrat och fosfat är lite för höga trots behandling med NOPOX under ca tre månader. Jag har åtta fiskar och mjukkoraller. Jag har nu införskaffat ett begagnat Reefer 450 som är anpassat till Tritonmetoden. Min fråga är hur jag bäst gör övergången från det gamla karet till det nya? Jag tänker att jag borde kunna använda vattnet från det gamla karet och blanda resten nytt. Levande sten, tunt lager korallsand, koraller och djur ska också med. Är det något som jag absolut bör tänka på under …
-
Någon som kör med Overflowbox Tunze eller liknande till sumpen. Nyfiken på hur det fungerar och hur det ser ut när den är installerad. Har funderingar på att uppgradera med detta.
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-