Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by SagaLee,

Hej alla! Är lite sugen på att starta upp ett litet kar. Jag har läst och läst och får fortfarande inget grepp om hur en sump fungerar rent tekniskt. Är tacksam för alla tips;-)

• 3 svar
    • 994 visningar
  2. Started by Henrik dahlström,

Hej Har ett litet kar på 110 liter totalt Display 75 liter med lite mjukisar och städ patrull och 1 fisk sur som fan Problemet är att no3 och po4 är 0 Och koraller ser vissna ut fick råd att skaffa mer fisk så att värden går upp Så vad för slags små fiskar rekommenderar ni ca 4-5 st hade jag tänkt Mvh Henrik dahlström

3. Started by Håkan60,

Hej jag har fått bruna fläckar på mina olika skivor . jag undrar vad det kan vara? Och vad man kan göra åt det. Med vänlig hälsning, Håkan

• 5 svar
    • 993 visningar
  4. Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450. Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu). Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig. Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg. Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på …

• Gilla
    • 5 svar
    • 992 visningar
  5. Started by Cherry,

Tjena, Jag har köpt ett 58 Liters clownhotell. Lite information om akvariet detta fick man med: * Biofiltersystem inklusive vattenpump, filtervadd, filterpåse, bio-bollar, aktivt kol och keramiska ringar. * Komplett ljussystem med LED-lampa och UV-ljus. * Doppvärmare och skummare. * Öppningsbar ramp av kraftig ABS-plast med dubbel tystgående kylfläkt. Rampen kan fällas upp för enkel skötsel, och även skjutas bakåt så att den hänger på baksidan av akvariet. Är det något mer än det jag kommer behöva? Tänkte även ha en ls men vet inte riktigt hur stor jag ska ha skulle uppskatta om någon kunde ge mig tips om storlek och kostnad lite sånt om lsen. Tänkte skaffa mjuka koraller…

• 1 svar
    • 991 visningar
  6. Started by gnuttas,

Skulle vilja ha ytavrinning på min kub på 50x50x50. Om jag gör en sned box i ena hörnet och placerar min lilla eheim compact 1000 på botten i den boxen - skulle det vara en bra idé? Vart är bäst att lägga utflödet från denna pump i så fall? Skall man borra ett litet hål för utflödet längst ner i boxen, eller skall man köpa till ett rör och leda upp utflödet till kanten på boxen, så att det rinner ut vid vattenytan?

• 3 svar
    • 991 visningar
  7. Started by Linisgirl,

Funderar vad de är för fel har haft igång akvariet väldigt länge nu är brunt å fint i akvariet men inget vill överleva som jag stoppar i jo stenen lever ju så klart men har provat med sniglar och en räka men de funkade inte dom dog Hjälp mej

• 4 svar
    • 991 visningar
  8. Started by Mudar,

F.o.m jag startade upp mitt kar för ca 7-8 mån och har magnesium värde för högt. Jag mäter med Redsea testkit och går varje gång 1480-1500 Vattnet har följande värde: Ph 8,2 Kh 11,5 No3 20-30 Po4 0,04-0,08 Ca 420-440 Körmed Redsea pro salt Men jag fattar inte varför Mg är för högt, och inte förbrukas som den ska. Och vet inte vad kan det påverka med högt Mg, eller är det normalt och man behöver inte oroa dej för??? Mvh Mudde

9. Started by Avi8tor,

Hej! Jag har kommit så långt i mitt akvarieprojekt att det börjar bli dags för att starta upp. Karet är ett red sea 900xxl. Vectra M2 returpump 2x Reefwave 45 3xreefled 160s Jag väntar på skummaren, den nya 900 DC från red sea. Den förväntas komma under augusti. Aquascape består av Caribsea life rock och jag kommer köra aquaforest bio sand. hur hade ni gjort härnäst? Jag hade först tänkt cycla karet med red seas mature kit. Har dock aldrig använt den metoden innan. Detta kräver enligt instruktionerna skummaren från start. Hade ni använt den metoden? Alternativet är ju att tillsätta endast bakterier och …

• Tack
      • Gilla
    • 4 svar
    • 990 visningar
  10. Started by JonWil,

Hej alla saltstänkta människor! Har nu flyttat ner till Göteborg och har flyttat hela karet med mig, dock tog bilresan längre tid än den skulle ha gjort och det blev tyvärr för kallt i bilen för min kejsare, blenny och blå djävul så dessa stupade tyvärr, dock överlevde clownerna konstigt nog. Men men, ser det som en "bra" sak - Jag får ju den roliga upplevelsen att leta nya roliga fiskar! Jag har ett 200L helglas med 3 clowner, 1 blennid och 1 sandvändande goby, osäker på art men han sitter på ungefär samma ställe i sanden hela tiden och stirrar på mig mellan tuggorna. Nu vill jag gärna fylla på karet med lite fiskar/räkor då alla värden verkar vara bra, nitrit ligger p…

• 4 svar
    • 990 visningar
  11. Started by Puttegusten,

Hej! Ska köpa 15 kg levande sten nu i helgen och undrar om det gör nått att det får stå en vecka utan vatten? För jag ska börja fylla karet nästa vecka förhoppningsvis.. Tänkte om stenarna "dör" på nått sätt utan vatten kontakt en viss tid? Mvh: Putte

• 5 svar
    • 990 visningar
  12. Started by Roksana,

Hej allihopa! Detta blir mitt första inlägg efter att ha läst hundratals haha. Jag är en absolut nybörjare som köpt ett begagnat kar. Juwel Lido 200 med all teknik. Förra ägaren har haft problem med alger då han ej haft ork med akvariet och har slarvat en del (hans egna ord). Jag har googlat och läst böcker så gott det går men är fortfarande osäker på vad jag eg har i mitt kar. Jag skulle behöva hjälp med placering av mina streamers. Jag har en turbo och en svag. Turbon blåser bort all sand från ena hörnan av akvariet och verkar hålla korallerna gömda. Har testat olika placeringar men inte hittat ngt som riktigt passar.. Sen skulle ja gärna …

• 7 svar
    • 989 visningar
  13. Started by ExCeed,

Dåså kära vänner. Nu har det gått över 3 månader sen uppstarten och nu tänkte jag att det var dags att dela med er av det jag åstakommit änsålänge.

• 5 svar
    • 989 visningar
  14. Started by Nito,

-hur får man bort dom?

• 5 svar
    • 989 visningar
  15. Started by adels_reef,

Hej. Tänkte klä min överrinningsbox med sten. Ni som har gjort detta. Hur har ni gjort? Hur fäster man stenen på glaset

16. Started by Johan254,

har börjat lite lätt med balling för att få bättre koll på mina värden. Jag doserar 36ml med revdos. Mätte rätt mycket i början. Har sänkt från 40 ml till 36 för att värdena stack iväg. sen sjönk det lite så jag höjde till 36 från 35 ml. Sen har jag legat lite lågt med att mäta. Mätte idag och har nu 9.4. Kan mina veckobyten av 20 liter vatten påverka kH åt nått håll? Jag mäter med en hanna checker. Magnesium 1200 Kalcium 420 Fosfat 0.46 (hanna) Fosfaten har jag aldrig fått bukt med, den går stadigt uppåt.. ändå så har jag en reaktor för detta.

17. Started by Marcus_95,

Hej allihopa! Marcus heter jag och jag är ny på forumet. det är så att jag skulle behöva ha lite hjälp, jag fick igår ett bra erbjudande och fick köpa ett akvarium på 275 liter och jag köpte det och funderar nu på att göra det till ett saltvattenskar. Jag har tidigare haft nanokar men det var ett bra tag sedan så jag har glömt bort en hel del. behöver jag ha en sump till detta akvarium eller kan man köra tekniken i akvariet om man döljer den lite snyggt tro? och det jag vet att jag behöver är: skummare, streamerpumpar, lysrörsarmatur, doppvärmare, LS, saltmätare mm. Har jag glömt något viktigt? Fler saker jag bör tänka på? Mvh Marcus

• 6 svar
    • 988 visningar
  18. Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer

• 2 svar
    • 988 visningar
  19. Då det inte följde med nån Beskrivning om Dosering, Undrar jag om nån här vet hur mycket salt de ska vara per 10L ?

• 4 svar
    • 988 visningar
  20. Hej! Jag har länge velat ha ett saltvattensakvarium och har därför försökt att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hobby, jag vill inte förhasta mig och begå en massa onödiga och kostsamma misstag som associerade med nybörjare inom hobbyn. Jag har förstått att det är bättre att skaffa ett "större" kar, jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 250-350 liter. Det jag dock inte vet är hur jag ska gå tillväga för att dels skaffa ett bra och funktionellt akvarium i denna storlek, men framförallt till ett "okej" pris. så jag skulle därför vilja ha lite råd och tips om hur jag bör gå tillväga, är det en bra idé att köpa ett sötvattensakvarium och bygga om med överrinning et…

• 4 svar
    • 988 visningar
  21. Started by spelin,

Har ett RSM130d under uppstart. Det kommer mängder av små bubblor från båda pumparna, vilket syns när man stänger av och sätter på dem och det kommer en "bubbelpuff". Vad kan jag göra för att fixa till detta? Läste i en tråd att det kan vara skummaren som busar, men jag blev galen på oljudet från originalskummaren och köpte en Tunze9002 som funkar ok. Det är inga bubblor i sumpen vid skummaren. Läste i en annan tråd att man kunde mixa med utblåset på pumparna för att få renare utblås, men jag har inte hittat något reglage på dessa. Någon som kan ge svar? Elin

• 4 svar
    • 988 visningar
  22. Started by Peppz,

Investerade i 10kg sten idag och fick en massa goa grejjer med, ett gäng skivanemoner, nån korall, ett 30tal blåa sjöstjärnos mm. å detta "kladd": http://hem.bredband.net/b154438/smet1.jpg Färgerna på bilden är inte riktigt korrekta... det röda är mattröda kalkalger eller nått sånt, och "kladdet" är genomskinligt med nått ljusblått inuti. En bild till här på ett annat ställe på samma sten: http://hem.bredband.net/b154438/smet2.jpg Vad är dedär förnå? Tackar på förhand för svar.

• 2 svar
    • 988 visningar
  23. Hej på er, Har haft lite olika fiskar och akvarium genom åren, mest diskus på slutet men inte sysslat med saltvatten. Iallafall, jag har fått chansen att köpa ett begagnat 720 liters saltvattenskar med måtten L160xD75xH60 med ramp osv. Just nu är det inte i drift, så kan inte se om att fungerar till riktigt bra pengar. Där finns en ramp, denna lyser ju. En Akvastabil LED något. 140cm lång x 3st Ledarmaturer. Sen finns det en sump med skummare, 2x pumpar, 2x filter och vatten-påfyllare. Allt är ju ganska saltigt så man kommer ju att behöva rengöra det. Karet har varit ombyggd lite, ändrad avrinning (Lägr…

• 8 svar
    • 986 visningar
  24. Nu är jag igång med mitt projekt som jag har funderat länge på hur jag ska få till det på absolut det bästa sättet. Idag började vi med att öpnna upp ett hål mellan vardagsrum och kök, så nu skulle jag vilja ha lite tips och trix på vilken teknik man ska ha samt hur man ska gömma all teknik då man ser igenom från båda håll. hur många lysrör man kommer jag att behöva, akvariet kommer vara ca 80cm längs 65höjd 43djup tacksam för många svar =P

• 2 svar
    • 986 visningar
  25. Started by krejsi,

tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack

• 3 svar
    • 986 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.