Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
-
Hej. Tänkte klä min överrinningsbox med sten. Ni som har gjort detta. Hur har ni gjort? Hur fäster man stenen på glaset
-
vilka tester är viktigast att ha koll på? ska köpa saliferts men det fins ju massor så vika är viktigast? i karet har jag några fiskar,en sjöstjärna en räka en eremit några knappar +lite mer som kommer mvh
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Har två knappar som följt med min LS som jag inte vill ha kvar. Någon som har ett husmors-tips på detta? Jag tänkte beställa Joes juice för att ta dö på några glasrosor, skulle det fungera? Eller ska man ta lite lera och sätta över dessa två?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har kommit så långt i mitt akvarieprojekt att det börjar bli dags för att starta upp. Karet är ett red sea 900xxl. Vectra M2 returpump 2x Reefwave 45 3xreefled 160s Jag väntar på skummaren, den nya 900 DC från red sea. Den förväntas komma under augusti. Aquascape består av Caribsea life rock och jag kommer köra aquaforest bio sand. hur hade ni gjort härnäst? Jag hade först tänkt cycla karet med red seas mature kit. Har dock aldrig använt den metoden innan. Detta kräver enligt instruktionerna skummaren från start. Hade ni använt den metoden? Alternativet är ju att tillsätta endast bakterier och …
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag har en burk på 360 liter med sump tunze skummare T5 rör och giesemann metallare men min fråga är ska man köra Tropic marin tester eller JBL vilket av dom är bäst. Mvh Thomas
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Har ett RSM 130 med lite låga värden på Ca och Mg... Just nu ligger Ca på 360 och Mg runt 1250. Har varit och införskaffat mig FM's SALT Balling CALCIUMCHLORIDE DIHYDRATE samt MAGNESIUMCHLORIDE HEXHAHYDRATE. Dessa tänkte jag blanda i 1,5L PET-flaskor. Nu undrar jag om det finns någon vänlig själ därute som kan hjälpa mig med hur detta ska doseras för att uppnå målnivåer på 450/1350? Jag förstår nämligen inte mycket av beskrivningen på burken och ännu mindre av Aqua Calcylator. Måste jag köpa till ytterligare tillsatser? Tacksam för svar...
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Någon som har erfarenhet av sanden JBL Sansibar Dark i saltvattensakvarium? Jag tänker på om den kan avge ämnen som inte är bra för koraller och övriga djur. /Per
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Står i valet och kvalet om jag ska köpa ett nytt clownhotell eller ett beggat JBJ nano 106l. Det senare är ju lite större men inte så väldigt mycket dyrare. Min fråga dock handlar om värme. Vårt trähus kan bli runt 25 grader varmt på sommaren. I JBJ-karet sitter en mh-lampa. Dock finns det nyare med led-teknik. Kan man byta till det senare när man har bättre ställt med pengar? Eller ska man skippa saltvatten helt? Kommer det att vara möjligt att hålla tempen på bra nivåer i 25 graders inomhustemp. Någon som har en refelektering i ämnet. Frun har förresten precis ratat ett RSM 130 pga att hon tyckte bänken var för ful....
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Skulle behöva lite hjälp med min mjukkorall... Vad det är för mjukkorall? Den är väldigt mjuk och sladdrig längst på "stammen", och hänger som den gör på bilden. Har försökt stödja upp den, men den faller om kull efter en stund. Tror den mår rätt bra förövrigt, massor med polyper ut när det är ljust (dock inte på bilden då den är tagen på kvällen..) Nån som har nått tips på hur jag ska få den att hålla sig upprätt? Det sitter även en annan grej på stenen, den lilla saken längst ut till vänster ganska mitt i. Vet någon vad det är? Är det nått som ska vara kvar?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Tänkte beställa glas och inreda min sump så jag kan komma igång efter lång tids väntan:). Sumpen är 69*49*39 (längd, bredd, höjd). Min tanke är att ha skummaren i första facket där röret från akvariet kommer ned. Efter detta skumfälla och ett litet refugium sen ett fack för returpump. Sist vill jag ha en reservoar för osmosvstten med osmolator. Mina fråga rör vattennivån i sumpen. Min skummare vill ha ca 23cm arbetsnivå på vattnet och sätter således nivån i hela sumpen väldigt lågt vilket känns onödigt. Hur gör ni andra, kan man ha skummaren ståendes på någon plastgrej utan att det samlas en massa skit där. Sen undrar jag om bubbelfällan, hur långt ifrån botten …
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hur länge kan man ha färdig blandat saltvatten i dunk? Idag kör jag med en pump i dunken men det vore skönt att slippa. Mvh Mattias
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan, Jag har 2 sötvattensakvarie ett med fiskar och ett med sköldpadda och fisk, jag har ett 6kantig akvarie på 48L, undrar om det ä möjligt att starta upp saltvatten i det? har blivit intresserad av det på sistone, jag är itne så jätte intresserad av så mycket koraller och sånt, men visst är väl alla saltvattensfiskar så coola, har oxå hört att om man inte har så mycket koraller och sånt så är det ganska lättskött? Om jag skulle starta upp det vad skule jag i så fall behöva till det?? jag kan typ inget om saltvatten så all hjälp är verkligen tacksamt välkommen . /statte
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Detta måste nästan ses som ett skämt för er indoktrinerade akvariumister men jag behöver verkligen hjälp! Jag har haft ett flertal guldfiskar, alla har dött inom ett par veckor och jag kan verkligen inte förstå varför. Jag följer alla anvisningar ifrån djurafären men ingenting hjälper! Har ni några tips på hur jag ska hålla mina små rackare i liv?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har länge velat ha ett saltvattensakvarium och har därför försökt att skaffa så mycket kunskap som möjligt om hobby, jag vill inte förhasta mig och begå en massa onödiga och kostsamma misstag som associerade med nybörjare inom hobbyn. Jag har förstått att det är bättre att skaffa ett "större" kar, jag har tänkt mig ett akvarium på cirka 250-350 liter. Det jag dock inte vet är hur jag ska gå tillväga för att dels skaffa ett bra och funktionellt akvarium i denna storlek, men framförallt till ett "okej" pris. så jag skulle därför vilja ha lite råd och tips om hur jag bör gå tillväga, är det en bra idé att köpa ett sötvattensakvarium och bygga om med överrinning et…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hörde på radion igår ett bra tips för att kyla ner hus/lägenhet ta en nedkyld typ 1 1/2l petflaska och frys ner den sen ställ den efter fälkten...testade de för 6 timmar sen hade flaskan mellan en fläkt och akvariet och de har redan kylt från 28,5 till 28 grader så de verkar funka. Ett litet billigt och tyst tips för att kyla ner akvariet, jag får se imorrn hur varm de är då. mvh Jimmy
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
har börjat lite lätt med balling för att få bättre koll på mina värden. Jag doserar 36ml med revdos. Mätte rätt mycket i början. Har sänkt från 40 ml till 36 för att värdena stack iväg. sen sjönk det lite så jag höjde till 36 från 35 ml. Sen har jag legat lite lågt med att mäta. Mätte idag och har nu 9.4. Kan mina veckobyten av 20 liter vatten påverka kH åt nått håll? Jag mäter med en hanna checker. Magnesium 1200 Kalcium 420 Fosfat 0.46 (hanna) Fosfaten har jag aldrig fått bukt med, den går stadigt uppåt.. ändå så har jag en reaktor för detta.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan! Är det någon som vet något om deltec type 35 filter? Funderar på om det skulle funka för att konvertera mitt sötvatten. http://www.deltecaquariumsolutions.com/CoolStuff.htm /Roger
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej alla saltstänkta människor! Har nu flyttat ner till Göteborg och har flyttat hela karet med mig, dock tog bilresan längre tid än den skulle ha gjort och det blev tyvärr för kallt i bilen för min kejsare, blenny och blå djävul så dessa stupade tyvärr, dock överlevde clownerna konstigt nog. Men men, ser det som en "bra" sak - Jag får ju den roliga upplevelsen att leta nya roliga fiskar! Jag har ett 200L helglas med 3 clowner, 1 blennid och 1 sandvändande goby, osäker på art men han sitter på ungefär samma ställe i sanden hela tiden och stirrar på mig mellan tuggorna. Nu vill jag gärna fylla på karet med lite fiskar/räkor då alla värden verkar vara bra, nitrit ligger p…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Om man skaffar sig en tunna större hink med färdig blandat vatten så man har det lite enklare att fylla på vatten, behöver det vara cilkulation i denna tunna då eller räcker det med lock på ? Mvh kenneth
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Många säger att Anemoner är svåra att sköta och skapar mer problem än vad de gör nytta! Vad är det som är så svårt, vad är riskerna. En del säger Anemoner som dör är inte kul, det luktar utav bara helv... Ska man avstå från en anemon... Vilka värden bör man hålla stenkoll på? Jättesnällt om ni är på SG kunde dela med er av era erfarenheter och vad man ska göra... ja tvivlar lite efter allt negativt som sagt om att köpa en bubbelanemon
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej tänkte köpa något av dessa, skiljer inte mkt i pris, men vilket är bäst? någon som vet ,tips? aqua medic info : The aquarium is a 55 cm cube with a water height of 47 cm and a volume of c. 140l (c. 35 gal). The overall height including the stand but excluding the lighting is 127 cm. Chromis comes complete with: - cabinet: in laminated board for self assembly. - filtration: Biostar Flotor compact external filter system with biorotor and power protein skimmer. - mechanical filter: PF 1000 Power Filter for water movement and additional mechanical filtration - lighting: Ocean Light 150 luminaire complete with one 150 W aqualine 10000 13000°K metal halide lamp RSM är det…
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Dåså kära vänner. Nu har det gått över 3 månader sen uppstarten och nu tänkte jag att det var dags att dela med er av det jag åstakommit änsålänge.
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare, Nu har mitt akvarie varit igång i över 2 månader och jag har ett par frågor. 1. Tänkte köpa mig en Armatur till akvariet som heter: AquaMedic Aquasunlight NG, 2x250+2x54wT5. 120cm + Moonlight Är det någon som har erfarenhet om denna eller hört något negativt. Eller är det någon som kan rekommendera någon annan armatur för ett 400l akvarie som har måtten 150x50x55(lxbxh). Här är en länk till AquaMedic: http://www.aqua-medic.de/cgi-bin/php/display_product.php3?p_id=205〈=en&cat_id=14 2. Hur länge bör man vänta tills man kan lägga i korallsand? Hade tänkt mig nån cm vid framkanten bara för att inte orsaka onödigt mycket bakteriger. ps. Har laddat upp lite nya bil…
-
Jag är inne på min 3e vecka på uppstarten och har hittat 2 gröna tunna pinnar som sticker ut från en av mina stenar. .vad kan det vara?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-