Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Hej Håller på med mitt första salta i planering och byggar fas. Håller just nu på med sumpen(refugium). Har skurit till alla glasen men funderar på hur jag skall lösa sista facket. Kan man ha flera tunna skivor som avgränsar mot returpumpen? Långsmala från sida till sida med 5mm mellanrum. Har iofs inte den största sumpen så det kan ju ändå bli ett bekymmer. Ser inte framför mig att göra alla dessa småhål i glaset(som är rekomenderat i artikeln på startsidan) utan att det spricker. Eller har ni ngt annat bra förslag?
-
- 1 svar
- 914 visningar
-
-
Hej! Tänkte beställa glas och inreda min sump så jag kan komma igång efter lång tids väntan:). Sumpen är 69*49*39 (längd, bredd, höjd). Min tanke är att ha skummaren i första facket där röret från akvariet kommer ned. Efter detta skumfälla och ett litet refugium sen ett fack för returpump. Sist vill jag ha en reservoar för osmosvstten med osmolator. Mina fråga rör vattennivån i sumpen. Min skummare vill ha ca 23cm arbetsnivå på vattnet och sätter således nivån i hela sumpen väldigt lågt vilket känns onödigt. Hur gör ni andra, kan man ha skummaren ståendes på någon plastgrej utan att det samlas en massa skit där. Sen undrar jag om bubbelfällan, hur långt ifrån botten …
-
- 5 svar
- 914 visningar
-
-
tjo! är ny här på saltvattensguiden, behöver lite hjälp med att starta upp ett nytt saltvattenskar, jag tänkte köra på mitt 60 L kar, jag har pump som skall vara tillräcklig, har även doppvärmare! akvariumet har ljusramp med starkt T8 lysrör... tänkte ha lite koraller, anemoner och nån fisk =) inköpslista: skummare, levande sten, salt, sand. nåt mer jag behöver köpa? är min belysning stark nog? tacksam för råd och tips /sunkmupp
-
- 8 svar
- 914 visningar
-
-
Har fått en röd aktie, slemmig tråd alg av något slag, tror jag, detta uppstod sakta för ca en vecka sedan och har nu förvärrats dem senaste fyra dagarna. för två dagar sedan gjorde jag vatten byte för att se om jag kunde få bukt på det hela men som idag har det tillkommit mycket mera. Värdena i karet är bra och balanserade. Måste tillägga att akvariet är nystartat för lite mer än 3 månader sedan så detta kanske är något vanligt eller åt skogen? Här kommer tre bilder. Vad tror ni?
-
- 3 svar
- 913 visningar
-
-
hej.. min första invånare verkar trivar mycket bra i akvariet hittils.. hade ingen blackmolly att testa med så det fick bli en av mina amanoräkor, den har simmat runt sedan i måndags o jag trodde att den hade dött eftersom jag inte har sett skymten av den förrän nu, o den verkar trivas, vet också att dom e ganska så känsliga med nitriten, har haft ett par som dött i mina sötkar. men iallafall nu så funderar jag på vad jag ska skaffa för djur till karet.. hade tänkt börja med sniglar, eremiter, o kanske nån blennid eller dyligt. har hörtatt det finns små "städ-team" man kan köpa från saltbutiker ibland men vet inte vart. någon som har tips på butiker som e hyfsat billiga e…
-
- 1 svar
- 913 visningar
-
-
Funderar på vilket nano jag ska uppgradera till. Både red sea och aqua medic är på 80 liter men priser är nästan det dubbla på RS. Men tror skåp ingår då. Vilket skulle ni råda mig till?
-
-
- 7 svar
- 913 visningar
-
-
hej, nu har mitt Clownhotell kar på 58l varit igång i snart 7 veckor. Vattentester som jag gör är av märket JBL då jag blivit rekommenderat dom både här från SG och från en saltvattensbutik i Sundbyberg. Alla värden början ta form... MG, Ca, Fosfat, o2 osv... Ammonium är på 0 ppm dock så är Nitriten fortfarande på 0,1 ppm då jag testat det nu i 2 veckor med 2 dagars mellanrum. Nitraten är på 40ppm om jag läst av ''kartan'' rätt, det finns 2 ''färgskalor'' att gå på, på Nitratkartan och jag har gått på den där det står MarineWater då det verkade mest logiskt, men jag vet inte jag kanske har mätt HELT fel? Undrar bara nu för er som har mer erfarenhet, är det hyffsat norm…
-
- 4 svar
- 913 visningar
-
-
Hejsan! Jag ska börja med mitt första saltvattenakvarium nu framöver här! det är ett akvarium på 45l Ska bifoga en bild får ni se jag har tänkt föda upp putsarräkor och sjöhästar om dom går att få tag i ska bli spännande att göra det här något nytt för mej då jag hållit på med sötvatten i ungefär 10 år! MvH/Lina
-
- 2 svar
- 913 visningar
-
-
Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?
-
- 4 svar
- 913 visningar
-
-
Detta är gjort med teststickor och är säkert inte 100%. Ska köpa ordentliga tester imorgon. Har inte KH och GH något samband med varandra? Och kan 21 i GH verkligen stämma? Karet har varit igång i 1,5 veckor nu. Hällde i salt för 2 dagar sedan och idag slängde jag i sand och levande sand. Det är ganska "rökigt" i vattnet fortfarande. Jag körde dessa stickorna någon timme efter jag hällt i saltet och då visade GH inte alls så högt.
-
Hej Behöver rekommendationer om pumpsystem till 200 liter saltakvarium. Jag vet vad jag gett mig in på. Berätta gärna hur ni har det i ett 200 liters akvarium? Tacksam för snabbt svar:)
-
-
- 8 svar
- 912 visningar
-
-
Jag har haft akvariet igång i 1 år nu och undrar varför mina BTA har slutat att blåsa upp sig? Om dom inte trivs på ett ställe så flyttar dom sig väl? hur ofta matar ni era anemoner? ska jag flytta dom till ett ställe med mer ljus? Sen undrar jag om man kan köpa ostron i fiskdisken och koppa in i akvariet?
-
- 5 svar
- 912 visningar
-
-
Efter ett vattenbyte så börja mina 2 turbos skjuta ut vitt slemm.. Parning ? Kommer ganska mycket
-
-
- 10 svar
- 912 visningar
-
-
Hej! Går lite och funderar på en sump lösning från huvud karet, och jag känner att behöva borra hål i karet tar emot lite,, så jag tänke höra med er här vad ni tror om att istället borra använda sig utav en sug-pump i sumpen som drar ner vattet istället?,, men naturligtvis ha slangen i en ytavrinnings box,, tack för eventuella svar
-
- 3 svar
- 912 visningar
-
-
Mina två clownfiskar har nu äntligen slagit sig till ro och bestämt sig för en bostad. Det blev min läderkorall (stor svampformad, vet iget namn tyvärr). Tråkiga är ju dock att korallen har aldrig polyperna framme längre, hur brukar detta fungera? Sett flera clownfiskar i andra akvarium med exakt samma mjukkoraller med polyperna ute. Är detta något korallen kan vänja sig vid eller hur fungerar det?
-
- 3 svar
- 912 visningar
-
-
Skall i veckan fylla mitt 540L akvarium för första gång. Eftersom jag inte hållt på med saltvatten innan tänkte jag börja med ett fish only utan levande sten (till att börja med i alla fall) 1. Om jag inte skall ha levande sten (dyr och inte alltid så vacker) vad kan man ha då för sten? Helst skall den vara lätt att frakta (ingen konstgjord av av målad frigolit). 2. Kollade på något amerikanskt forum och de gav inte mycket för mekaniska nitratfilter. Har inte tänkt att ha någon sandbädd. Skall jag vänta med nitratfilter? Tittade fö på Schuran nitratfilter 100. Måste jag tillsätta kalk om jag bara skall ha fiskar till att börja med? Akvariet är fö 540 helglas 80 sump Top …
-
Vi har rom liggandes i akvariet, av vårda röda "afrikanska" cyklider. (tror vi) Ägger ligger jäkligt risigt till för våra två pictusmalar, som alltid håller till i närheten av just den platsen. Kan vi flytta rommen till "yngelakvarium" eller måste vi vänta tills dem har kläkt?
-
- 1 svar
- 912 visningar
-
-
Har som rubriken lyder Boyu 128 L. Modellnamnet som står i locket är HS 60A, och det sitter i 2*25w PL rör. Såvitt jag förstår är det för klent, och jag vill uppgradera belysningen. Har någon tips på hur man gör detta på ett enkelt sätt? Har förstått att det finns Boyu-modeller med MH-armaturer. Kan man köpa en sådan och skruva i, och var i så fall? Eller finns det någon annan lösning som ger ett bra slutresultat? Såg någon på forumet som tog bort locket, men det verkar svårt? Om det blir för krångligt eller för dyrt funderar jag på att istället avvakta och satsa pengarna på ett nytt större akvarium (i tanke på att jag funderar på att byta upp mig i storlek under 2014 vil…
-
- 2 svar
- 912 visningar
-
-
Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast? Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut? Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm? Tänkte köra …
-
- 3 svar
- 911 visningar
-
-
som rubriken lyder undrar jag om percula 90 är ett alltenativ till nybörjare som aldrig har haft saltvattensakvarium förr?? vad har ni för erfarenheter av dom? och vad finns det för för och nackdelar med dom??' /Andreas
-
- 3 svar
- 911 visningar
-
-
Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?
-
- 6 svar
- 911 visningar
-
-
Hej, Carro heter jag och är ny både här och i "saltvärlden" (som blir större och större ju mer man läser) Tänkte först att jag skulle börja med ett kar på 200 l, men lutar mer och mer på att börja med 100 l. Min fundering är om det är svårare med ett mindre kar och vad ni rekomenderar till en nybörjare.
-
- 3 svar
- 911 visningar
-
-
Ska hämta koraller / sten av Mr Cheezy här på forumet. Han bor 5-10 minuter från mig så jag kan snabbt få ner allt i vatten. Fungerar det med plasthinkar eller tar korallerna för stor skada? Jag har tyvärr inga frigolitlådor som jag annars antar är det bästa... (Däremot har jag en del skivor, eventuellt kunde jag köra en hink och bygga 4 väggar?) Vågar man ta ett flertal koraller i samma hink?
-
- 3 svar
- 911 visningar
-
-
Gjorde en koll idag.. Temp: 27 grader Salthalt: 1.021 PH: 8.4 KH: 9 Nitrit: 0.02 mg/l Nitrat: 0 Sist jag testade så var nitrit 0, vad kan ha gjort att det gått upp? Vad tycker ni i övrigt, något jag måste ta tag i?
-
- 4 svar
- 910 visningar
-
-
Tjenare saltisar, nu har jag satt igång min 125 liters kub här i lysekil :-) hur många av hemma salt killar/tjejer finns det i kring lysekil/Uddevalla? Har träffat en hittills
-
- 2 svar
- 909 visningar
-