Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Skall i dagarna lägga i min levande sten. Mitt akvarium är helt nytt från grunden, det är på 200 liter "HÖRN" har haft saltvattnet igång i ca en vecka nu med pump och skummare. Nu har jag en fråga om lyset.. skall det vara tänt något under inkörningen? och isåfall hur lång tid under dagen? Hur ofta bör man ta vatten prover? Har även beställt levande sand, men detta har jag förstått inte skall i föräns akvariet fått stått med stenen och vattnet stabiliserat sig. men när det väl ska i.. ska man skölja det nå eller bara hälla i direkt? Tacksam för svar, Ha det ! //Mvh Göran
-
- 1 svar
- 949 visningar
-
-
Hej! Tänte börja strta upp ett saltvatten inom kort tid så nu har jag lite frågor till er. Jo, jag har två stycken nuvarande aötvatten kar som jag kan använda. Det ena är 350 liters med alu ram det andra är utan men ihar lite repor på rutan. Tror ni det skulle gå att ha det med alu om man täcker över det med silikon eller ngt? Sen så har jag ingen möjlighet att borra glaset så behöver man sump och isf hur löser man det då? Går det utan att ha borrat glas? Men jag vill gärna ha en sump om det går. Har ni ngt tips på vad jag kan göra?
-
- 2 svar
- 949 visningar
-
-
Vad är skillnaden mellan dessa två cirkulation pumpar? Vilken är enligen bäst för mig? Mitt akvarie är 62×62×62 cm
-
- 4 svar
- 949 visningar
-
-
Frågan är: Ska man köra ett FOWLR eller fish-only med Wet dry filter ? Vilket är bäst när inriktningen är Fisk" tänkte mest på filtreringen då ? Mvh
-
- 3 svar
- 949 visningar
-
-
Hej. Undrar som rubriken beskriver. Har fått som en oljeliknande film på ytan i mitt akvarie. Vad kan det vara? tacksam för svar. Mvh Johnny
-
-
- 9 svar
- 949 visningar
-
-
Hej, Funderar på att hoppa in saltvattenssvängen igen. Har varit borta i ca 15 år men suget har legat där dom senaste 5-8 åren och börjar bli svårare och svårare att stå emot. En del frågor måste först rättas ut innan jag vet om min dröm kan bli verklighet. Är till att börja med orolig för just vikten. Mitt tidigare kar var ett ca 540 custom deltec med 15mm glas. Det smackade jag på golvet direkt utan större funderingar angående vikt (var ung och vild ). Sitter nu i bostadsrätt och är ovanpå det ordförande, inte snyggt om jag skulle lyckas med ett golvras. Karet jag tänkte skaffa är kanske 1600-2000*700*600, helst 2000mm långt, bl…
-
-
- 5 svar
- 948 visningar
-
-
Ibland ser man att det står att det är ett saltvattensakvarium. det kan det ju vara om det följer med saltvattensprodukter. men ett akvarium kan man väl annvända både till söt och saltvatten??
-
- 3 svar
- 948 visningar
-
-
Hur många här har fått djuren att föröka sig i sina kar? Själv har man ju massa små räkor sjöstjärna o alla små nytt djur som bara ökar i antal. Sen har ju putsarräkorna och pepparmintsräkorna rom lite nu och då. Men det krävs ju lite mera för att få fler av dom.
-
-
- 7 svar
- 948 visningar
-
-
Är det bättre att låta det stå vatten i hela osmosen än att tömma ut det så den står torr? Jag har en Aqua-light osmos 300L. Jag kopplar in den när jag behöver den sen ställer jag undan min osmos med vatten i alla filter. Rätt eller fel?
-
- 3 svar
- 948 visningar
-
-
-
Jag köpte några nya knappar idag. De satt inte fast på någon stenbit eller fragghållare. Alltihop ser ut som en boll av polyper och det går knappt att se vad som är upp eller ned Det finns liksom ingen fot.. Hur i hela friden fäster jag denna?
-
-
- 2 svar
- 948 visningar
-
-
Jag har just skaffat mina första fiskar och undrar hur mycket mat (ungefär) de ska ha. Jag vet att man ska mata så att de blir mätta, men ändå så att all mat tar slut. Men jag tycker att det är ganska svårt att se då en del av maten faller till botten och det är svårt att avgöra om den blir uppäten eller inte. Nu så matar jag med 1-1,5 kub frysmat på morgonen och ungefär lika mycket pellets på kvällen till 5 Chromis och 6 Anthias. Verkar detta vara lagom?
-
- 4 svar
- 947 visningar
-
-
Hur länge måste vattnet stå innan fosfattest? vi lakar ur sten (f.d levande sten) och byter vattnet 2ggr/dag. Nu i helgen har vi hållet på i två veckor och det har mer eller mindre slutat lukta illa så vi tänker ta ett fosfattest, men jag tänker att vattnet måste ha vissa tis med stenen för att testet ska ge ev. Utslag?
-
- 3 svar
- 947 visningar
-
-
Hej på er! Jag har startat upp ett kar på ca 170 liter, sedan ett halvår tillbaks. Gör ofta besök på forumet för att lära mej! Nu kommer jag till min fråga. Hur många koraller kan jag ha i mitt kar? Vad jag förstått är det inte bra att ha för många anemoner (har en) så därför tänkte jag satsa lite mer på koraller. Just nu har jag tre små koraller bla en "svamp-korall".
-
- 3 svar
- 946 visningar
-
-
Hur långt från kanten ska ytavriningen sitta?
-
- 3 svar
- 946 visningar
-
-
Ska snart starta upp mitt första salt. Undrar hur jag ska få igång cyklen bäst utan fisk. Vissa kör med flakes, andra med räkor/fisk-kött eller ammoniak på flaska. Hur har ni startat era kar, för/nackdelar? Kommer starta med 10kg dödsten och en påse levande sand i ett rsm 130. MvH Anders
-
- 6 svar
- 946 visningar
-
-
Hej, Jag är ny här på forument och går i saltvanttensfunderingar. Har börjat med att läsa på så gått det går tex. Knops nybörjarbok samt sett en del youtube klipp. Men det är förståss ändå mycket funderingar man har. Till slut kanske det bara är att prova. En fundering är tex hur mycket karen med skummar och pumpar låter, lite svårt att läsa sig till :-) Tänkte höra om det är någon annan nybörjare som är intresserad av att dema sitt kar och berätta lite (och som bor i Stockholm)? Funderar själv på ett mindre kar att börja med även om jag vet att det i princip är lättare ju mer vatten man kör, men för att kolla om man har tålamodet och intresset... Det är väldigt inspire…
-
- 8 svar
- 945 visningar
-
-
Hej! Jag har kommit så långt i mitt akvarieprojekt att det börjar bli dags för att starta upp. Karet är ett red sea 900xxl. Vectra M2 returpump 2x Reefwave 45 3xreefled 160s Jag väntar på skummaren, den nya 900 DC från red sea. Den förväntas komma under augusti. Aquascape består av Caribsea life rock och jag kommer köra aquaforest bio sand. hur hade ni gjort härnäst? Jag hade först tänkt cycla karet med red seas mature kit. Har dock aldrig använt den metoden innan. Detta kräver enligt instruktionerna skummaren från start. Hade ni använt den metoden? Alternativet är ju att tillsätta endast bakterier och …
-
-
- 4 svar
- 945 visningar
-
-
-
Hej! äntligen vart man medlem här. Erik heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har ett litet akvarium som heter Aquael reefmax 105 liters. Jag har en fråga om det är nån som vet om man kan få för lite alger, överallt talas det om att man har problem med för mycket, men mitt akvarium, som varit igång i ca 1 1/2 månad och med en städpatrull på tio turbosnäckor och två pyttesmå eremiter, är helt soprent på alger. Kan detta innebära ett problem för syresättning osv, och kan det pga algbrist bli för lite föda för snäckorna? tack på förhand! mvh/ Erik
-
- 3 svar
- 945 visningar
-
-
Jag har skummare och jag har fyllt sumpen med levande sten, ska jag dra upp någon sten från sumpen och lägga filter? Läser man om det så gör alla helt olika
-
- 9 svar
- 944 visningar
-
-
Är det något hinder när man har såna kanter som täckglaset ligger på när man ska ha skummare i akvariet (ej sump) eller när man har påhängsskummare?
-
- 6 svar
- 944 visningar
-
-
Har sett i någon vecka att jag haft en del Mini-Turbos, de kryper fram på nätterna. Finns det någon chans att de överlever? Kan man hjälpa dem på något sätt?
-
- 4 svar
- 944 visningar
-
-
jag har en egen brunn (bor på landet) ökar eller minskar behovet av osmos då?
-
- 3 svar
- 944 visningar
-
-
Hejsan alla, Började med ett litet kar på 50 liter en insåg rätt snabbt att detta kommer aldrig att hålla. Så efter bara några veckor uppgraderade jag mig till ett 340 liters + 80 liter sump. lite info om mitt kar. 340 liters rimless kar Sumpen är på 80 liter och där i kör jag lite Siporax just nu. Använder även mitt ytterfilter jag hade i mitt 340 liters nu i början men median där i är tanken att jag ska lägga i sumpen snart. Median som funkar som biologisk filtrering då såklart Startade karet med ca 25kg marco sten och 10kg levande sten. Levande: 2st Clown 1st Doris 1st Pomaca…
-
-
- 6 svar
- 944 visningar
-