Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej, Osmosen dröjer till nästa vecka, men jag behöver fylla på ett par liter sött och på söndag ska det helst ske ett 5 lit vattenbyte. Så vad är bäst att göra i valet mellan pest och kolera? 1) Tar mitt otestade vatten (mälaren) 2) Fyller på med Kemetyls T-vatten (det står att det är avjoniserat vatten för tekniskt bruk och det bör inte förtäras)

• 4 svar
    • 881 visningar
  2. Started by Mazi,

Hej nu har jag beställt en Aquamedic miniflotor och 2 Projekt PJP pumpar á 680 L/H... Jag ska använda det till ett 112 liters akvarium. Låter det bra ? Till akvariet är där en heltäckande ramp av plast med hållare för 2 lysrör.. Kan jag behålla rampen, eller är det risk för något ? Och kan jag använda ett vanligt vitt lysrör och ett blårött ?

• 0 svar
    • 881 visningar
  3. blir inte botten på akvariumet försvagat när man borrar upp 1-2 hål till sumpen. eller det har ingen betydelse?

4. Started by Magnus Hörkeby,

Jisses så mycket tester man kan göra på sitt vatten! Har fattat att Hanna checker är det man ska ha men dom kostar ju en slant. Så min fråga är vilka ska man satsa på i första hand och vilka kan man nöja sig med enklare testutrustning. Jag tänker att vissa tester är svårare att få till tillförlitligare resultat medans andra är lätt. Jag är intresserad av att hålla koraller i akvariet samt fiskar.

• Gilla
    • 6 svar
    • 881 visningar
  5. Started by jetstar,

Hej ! har ett RSM 130 med Tunze skummare som jag haft i några år! fick total obalans med MASSA långa alger mm som täckte ALL LS vet ej vad skom hände så enda lösningen efter div försök är nu att slänga all LS mm.....har grundligt rengjort karet med alla tillbehör idag kan säga att det tog över 5 timmar:-) jaja hursomhelst så har jag nu fyllt nytt vatten osv problemet är att jag hade 4st fiskar i karet som nu ligger i en hink!! ska jag chansa och sätta dom i det nya vattnet eller hur skulle ni göra?? det är 3st fröken fiskar samt 1st goby.....vad ska jag tänka på mer nu när det är total omstart? vad ska jag hålla ögonen öppna efter? när kan jag sätta i ny LS? ska jag tills…

• 3 svar
    • 881 visningar
  6. Started by kvalle,

håller på med ett saltvaten akvarium har rullat med fisk som gåttbort och finns kvar i;)(på grund av tempen i sommras men detär någe annat..) hur som, det har rullat i ca6månader. och nu(den 2011-09-3) har jag lagt i ca 3,55kg LS i mitt 60L akvarium med skummare och vanligt skumgummi filter eller vad heter. med 2 clowner 1 räka 1blå 1 röd erimit 1 snigel 2 blåkinds gobi salt ca1,024 temp 24-25grader efter stenen så steg nitrit och nitrtat gör ca 10% vatten byten dagligen för att förska hålla nera värderna. nån som vet ungefär hur länge detta kommer fortgå? eller något annat tips..

7. Started by robertmosen,

Hej, Jag har skaffat mig ett nano på 41L. Nu undrar jag lite över belysningen. Har detta som belysning: 1st 36w Actinic 2G11-sockel 1st 24w BlåVitt 2G11-sockel Det är alltså 60w totalt. Ratio: 1.5w/l Jag stirrar nog mig blind på detta men önskar nog lite mer kräm. Vad tycker ni, är detta för lite eller lagom? Jag har dessa djur... Koraller: Zoa Ricordea Sarcophyton Skivisar Gorgonia Sjärnpolyper Fungia Hjärnkorall Caulastrea Inverts: Putsarräkor Pepparmint Astrea Svart ormstjärna Miljarder pods Och jag har inga fiskar. Sålde sexy shrimp och blåbenade eremiterna tillbaka till LFS eftersom dom mumsade på mina koraller. Kan jag köra tridacna och acorapora under detta? Finn…

8. Started by jetstar,

då va det dags för en fråg igen då!:-) jo ska köpa ett RSM 130 hade jag tänkt! har som sagt aldrig haft saltvatten förut och har läst en del trådar där det står att ni har köpt osmos anläggning/filter. är det nåt man måste ha eller går det med kranvatten direkt i karet och förståss salt osv? Mvh:fredrik

• 4 svar
    • 880 visningar
  9. Started by Notna,

Tjena, Tänkte att det var på tiden att göra en tråd om karet så man kan få tips och bra ider från folk på forumet. Hårdvara 450l 130x50x70 100l sump 80x35x35 Med 2 fack och 1 bubbelfälla Skummare Mce 600 Returpump Aquabee up3000 Cirkulation 1st seio prop 1000 1st Seio prop 1500 Belysning Arcadia t5 4x54w0 Den 20 Nov 2010 startade jag mitt 450l+100l Sump kar, fyllde det med osmos vatten och blandade med Blue Ocean salt från triton och stoppade i Ca: 60kg levande sten 90% odlad och 10% Icke odlad. Det fick stå o gå med ca 2h ljus per dag i ca 4 veckor Köpte jag 15 eremiter i blandade arter, och 5 sniglar. efter 1 vecka köpte jag 2 st clowner 1 stPutsar räka och 1 skivanemon…

• 5 svar
    • 880 visningar
  10. Started by havre,

Hejsan! Är i uppstarten av mitt 80L nanokar och tänkte på allvar börja fundera på vilka fiskar som ska i, men eftersom det är mitt första saltvattensakvarium är det lite trögt i början. Svensk odlade clowner ska jag iaf börja med, de är lite tåligare å ska agera introduktions fisk till karet, men därefter står det still. I övrigt ska städare och någon/några putsarräkor i. Jag funderade på (ve och fasa inte latinskt namn!) pyjamasfiskar men de kanske skall vara lite för många? Är ju trots allt en stimmfisk. Har ni några tips och på fisk? Mvh Thomas

11. Started by söndag,

Hej hej! Jag har i många år haft sötvattensakvarium och nu har jag blivit sugen på att prova salt. Än så länge har jag bara hunnit läsa på litegrand och något saltvattenskar kommer det inte bli på åtminstone några månader. Här är tre frågor som surrar i mitt huvud just nu, 1. Kan man ha ett saltvattenskar utan sump? Vad finns det för några nackdelar med att göra så och vad ska man tänka på? 2. Vad menas med "levande sand" och är sådan bra att ha? 3. Var får man tag på alla saltvattensgrejer (inkl. fiskar ) när man som jag inte bor i närheten av någon "saltvattensaffär".

• 4 svar
    • 879 visningar
  12. Started by Draedon,

Gjorde en koll idag.. Temp: 27 grader Salthalt: 1.021 PH: 8.4 KH: 9 Nitrit: 0.02 mg/l Nitrat: 0 Sist jag testade så var nitrit 0, vad kan ha gjort att det gått upp? Vad tycker ni i övrigt, något jag måste ta tag i?

• 4 svar
    • 879 visningar
  13. Started by Randomkille,

Köpte i förrgår en tiger goby som mår bra och är aktiv men den äter inte maten som jag ger den, iallafall äter den inte när jag ser... Någon som har tips eller vet? Mvh Nils

14. Tänkte mig att det är dax börja stoppa i lite koraller i nya karet. Ligger på salthalt1,024, 25 grader. Tips på nybörjar koraller mottages. Jag är väldigt sugen på att stoppa ned div Euphyllia och annat som clownerna gillar.

• Gilla
    • 4 svar
    • 878 visningar
  15. Halloj Everyone! Jag har ett clownhotell som är startat för ca 2 mån sedan. jag har haft lite strul med skummaren eller rättare sagt hela vägen från att slagen suger in vattenet in i pumpen som drar det hela vidare till skummaren. Nu så har det hänt 3 ggr på dessa 2 mån. att slanger ''suger'' inte in luft, den brukar vanligtvis låta lite när den tar in luft. Har då fått stänga ner karet, och börja plocka bort filter som sitter för UV-C ner till pumpen och gjort rent det hela. blåst med kompressorluft för att allt eventuellt ''skit'' skall försvinna. I själva pumpen där propellern sitter snurrar hur fint som helst, och skummaren bubblar en massa när det hela väl fungerar, …

• 4 svar
    • 877 visningar
  16. Started by DennisL,

Hej! Tänkte beställa glas och inreda min sump så jag kan komma igång efter lång tids väntan:). Sumpen är 69*49*39 (längd, bredd, höjd). Min tanke är att ha skummaren i första facket där röret från akvariet kommer ned. Efter detta skumfälla och ett litet refugium sen ett fack för returpump. Sist vill jag ha en reservoar för osmosvstten med osmolator. Mina fråga rör vattennivån i sumpen. Min skummare vill ha ca 23cm arbetsnivå på vattnet och sätter således nivån i hela sumpen väldigt lågt vilket känns onödigt. Hur gör ni andra, kan man ha skummaren ståendes på någon plastgrej utan att det samlas en massa skit där. Sen undrar jag om bubbelfällan, hur långt ifrån botten …

• 5 svar
    • 877 visningar
  17. Started by Darkie,

Har suttit o läst lite på förstasidan om lägre djur. Där finns olika rekomendationer om ljus och cirkulation, svag, medel, stak/hög, dock finns det ingen förklaring på vad vad som menas med de olika begreppen. Någon som kan ge någon sorts tumregel för ljus repektive cirkulation när det gäller de olika begreppen?

• 1 svar
    • 876 visningar
  18. Started by Nille83,

Detta är gjort med teststickor och är säkert inte 100%. Ska köpa ordentliga tester imorgon. Har inte KH och GH något samband med varandra? Och kan 21 i GH verkligen stämma? Karet har varit igång i 1,5 veckor nu. Hällde i salt för 2 dagar sedan och idag slängde jag i sand och levande sand. Det är ganska "rökigt" i vattnet fortfarande. Jag körde dessa stickorna någon timme efter jag hällt i saltet och då visade GH inte alls så högt.

19. Started by amps,

Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast? Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut? Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm? Tänkte köra …

• 3 svar
    • 875 visningar
  20. Vilken mat är bäst att mata grön mandarin med? Gillar den fryst artemia eller pellets? Och vad gillar sixline wrasse att äta?

• 5 svar
    • 875 visningar
  21. Started by bigm82,

Hej alla "experter" har länge funderat på att testa saltvatten, nu har jag ett 54 liters med måtten 60x30x34 ståendes som jag försöker planera ihop. Jag har tänkt att köra utan skummare och byta ca 5-10 liter vatten i veckan. En eller två Tunza nanostream 6015. Mellan 5-10 kg ls. Sen har jag funderingar på belysningen, i locket sitter det ett rör på 15 watt som vad jag fattat är alldeles för lite för att ens kunna ha lite mjukkoraller som jag tänkte inrikta mig på i början för att "testa" det här med saltvatten. Jag har kollat runt lite på andra belysningar vilken av dessa skulle ni rekomendera?? Ebay led nr 1. http://viewitem.eim.ebay.se/EVO-Quad-Clip-3W-LED-Aquarium-Li…

• 7 svar
    • 875 visningar
  22. Started by Saltgörka_,

Jag vill bara veta att jag gjort rätt: Jag införskaffade en begagnad saltmätare (se bild). Hällde några droppar test-vatten på den från min tidigare mätare & kalibrerade in skruven till att nivån på den högra sidan låg på 35. Jag testade sedan att mäta vattnet från mitt akvarium & då visade den att salthalten var alldeles för hög, fast när jag mätte sist med min gamla mätare så visade den att saltet låg på 1020, alltså något för lågt. (Den gamla saltmätare fick jag med när jag köpte akvariet i våras, & jag antar att den i princip aldrig hade kalibrerats) Jag rengjorde även hela min sump för några dagar sedan & bytte samtidigt halva vattenmängden i sumpen s…

23. Started by skalleper,

Hej. Köpte en anemon idag den har varit i karret i 3h och från början va foten tjock o fin och stog upp efter en timme början allt hänga se bild. Är detta normalt första dagen i nytt kar?

24. Guest J@nne
    Started by Guest J@nne,

kan levande sten "dö" om man har för lite av dom.detta är inget jag tänker praktisera men jag funderade.om man tex stoppar i 1kg i ett 500 liters kar (som e tex nystartat)överlever stenen eller dör den?? ps jag ska ha drygt 60kg i ett 400liters.så detta är en hypotetisk fråga

• 2 svar
    • 874 visningar
  25. Started by Carro,

Hej, Carro heter jag och är ny både här och i "saltvärlden" (som blir större och större ju mer man läser) Tänkte först att jag skulle börja med ett kar på 200 l, men lutar mer och mer på att börja med 100 l. Min fundering är om det är svårare med ett mindre kar och vad ni rekomenderar till en nybörjare.

• 3 svar
    • 874 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.