Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Efter att ha varit sötvattensakvarist i drygt 20 år, skall jag nu så småningom igång med mitt första saltkar. Just nu, och en tid framöver skall jag läsa in mig allt vad som går. Den fråga jag direkt vill ha lite synpunkter på är vilken typ av kar jag ska välja. Jag har ett 360 liters 125x55x55 med benställning som kan vara till förfogande. Blir det detta kar skall jag ha sump under. Det andra jag funderar på är ett Percula 90 eller 120. Guida mig gärna med korta för- och nackdelar med dessa båda valmöjligheter. Kostnaden behöver ni inte ta hänsyn till utan bara vilket ni tror jag har bäst förutsättningar att lyckas med så att jag blir riktigt frälst. Tack på förhand. Joh…
-
- 12 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag har ett år gamalt akvarium med kassa värden. 50 mg i nitrat och fosfat så mörkblått som det kan bli...dvs enormt högt. Jag byter vatten en gång i vecka på ca. 20%, kör ultra bak varannan dag. Jag har 3 fiskar i akvariet...en kirurg på ca. 7 cm och 2 colwner på ca. 5 cm + 1 st 3 cm wrasse. Akvariet ligger på ca. 240 liter. Vad skall jag göra? Är lite rädd att köra vodka metoden då min lokala handlare menar på att det inte är så bra för akvariet. Finns det verkligen ingen annan metod? Har ni andra tips? Går den ner av sig själv eller måste jag använda preparat? Öka cirkulationen kanske? Idag kör jag med pumpar som pumpar 12000 l/h. Mindre fiskar? Snälla hjälp mig! /Sof…
-
Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten
-
- 2 svar
- 771 visningar
-
-
Hej! Ny på forumet och heeelt ny på saltvatten. Haft sött i många år och provat på mycket fisk. Har blivit ganska trött på alla standard mått som karen har idag. Funderar på bygga ett som har ca måtten 850x850 och 70cm högt. Vill absolut inte ha högre då det är ganska svårt att komma ned på botten=) Vad för fisk kan man i i ett sånt kar? Tänkte mig först och främt ett gäng clown fiskar. Gillar drakfisken men vet inte fall karet är för litet och hur mindre fiskar klarar sig med den. Tänkte mig ha den lilla då som kallas Dvärgdrakfisk? Andra idéer? Hur har ni möblerat era kar? Skulle ju helst velat ha en bakrund av koraller som då döljer cirkpumpar och dyl. Hur bygger man …
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
har ett hål i botten på akvariet efter den gamla genomföringen (63mm i diameter) som jag vill täcka. akvariet är på 390 liter, 65 cm högt och byggt i 12mm glas. har försökt att jaga kring hos glasmästare i närheten, men ingen har dom tjocklekarna hemma. tror ni det skulle fungera att silikona ihop 2 eller 3 skivor av tunnare glas? det kommer att ligga LS ovanpå konstruktionen.. /Samuel
-
idag var jag i butiken och ville veta om man kunde köpa ro-vatten därifårn. men sen sa han, vi har ingen omvänd-osmos eller destillerat vatten utan bara kranvatten. De hade kransvatten i sin saltvattenakvarium. han sa eftersom vi bor i norrland (skellefteå) så är vattnets egenskaper ganska bra för saltvatten. någon som vet nnting om det? stämmer detta?
-
- 22 svar
- 2,8k visningar
- 1 följare
-
-
Du är beslutet taget, jag lägger ner mitt Clownhotell i förmån för mitt 200l sötvatten. vad gör man bäst? blandar nytt vatten i med LS över med fiskarna.....? eller använder man sitt gammla inkörda vatten 60L + blandar resten nytt? Tacksam för tips Tekniken? jo det finns oxå, skummare deltec mc500 inne i karet. 4000l i cirkulation,ytterfilter med biobollar och skumfilter kopplat till en ytrenare, uv filter 11W, MH250W+2x36W T5
-
Ja då var det dags för mig att starta denna tråden som handlar om mitt nyinköpta Percula 90. Har i över ett år smugit runt här på forum och läst samt läst en massa böcker om saltvatten eftersom jag alltid velat ha ett saltvattenakvarium. Hittade ett begagnat Percula 90 som jag ansåg vara ett riktigt kap till det priset och allt som följde med Slutade iaf med att i söndags så var jag och hämtade följande: akvarium, möbel, salt, skummare, luftpump, t5 armatur med 4st 90cm t5 rör, mh armatur med 1st 150W lampa, 2st 1000L pumpar och 2st på 2000L, 10w uv-c, osmosanläggning, 2st salinitetsmätare (en refraktometer och en man fyller med vatten så är det en "pil" som flyter up…
-
- 36 svar
- 12,2k visningar
-
-
När man ser på bilder på andras kar här på forumet så undrar jag, hur får ni era stenar att hålla sig så rena och hur får ni era macro alger samt kalk alger att frodas så mycket? mina stenar ser ut som skit och mina kalk och macro alger växer nästan inget?
-
- 18 svar
- 2,1k visningar
-
-
Sådär då börjar det närma sig att göra lite fler inköp till mitt projekt. Husbygget börjar ta form och akvariet är redan beställt och ska levereras nästa månad. Storlek: 260x120x70 cm Detta akvarium kommer befolkas av huvudsakligen "mindre" fiskar. Några få kanske hamnar runt 20cm tex som min mirakelfisk. Att jag inte vill ha större fiskar är pga jag vill verkligen få fram känslan av ett hav, vilket lätt försvinner om man går upp i större fiskar. Belastningen kommer absolut inte vara hög. Koraller kommer jag köra en väldigt stor mix men även här inga överdrivna mängder utan min plan är att ha revpelare/grottor sen stora öppna simytor. Så till mina frågor då: Vilken skumma…
-
Har idag börjat att sätta ihop mitt första 300l saltkar, limmat och klart nu väntar på att limmet ska torka så jag kan foga så det blir fint Fick även hem lyset idag, kommer köra 4*54W T5 ej bestämt riktigt vad jag ska köra för rör, någon som har tips om rör? Ursäktar att bilder ej kommit upp biler kommer imorgon.
-
- 289 svar
- 30,1k visningar
-
-
nu börjar ja blir rätt less på dessa kisel alger i karet. dom täcker varje sten och hela botten i karet, hur ska ja göra för att bli av me skiten? ja kör med osmos och byter vattnet regelbundet 1 gång i månaden. jag har dragit ner på antalet ljus timmar med metallhalogenen, jag har även testat köra med uvc men ingen skillnad. alla vatten tester ligger inom de parametrar det skall göra, och jag har även testat att höja salt halten från 1.022 upp till 1.025 men det händer inget. några tips?
-
- 12 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ja nu har man börjat få snurr på et o vatten byten har där blivit. men idag slog det mig....grusen i botten....städar man den, i så fall slammsuger man den som i ett sötvatten eller bara fläktar över den som jag gjort hittils med handen så det yr upp lite skit då o då så det håller sig fint. hmmmmmm
-
- 9 svar
- 1k visningar
-
-
hej. har haft mitt clownhotell igång i lite mer än en månad nu. efter jag lagt i eremiter och sniglar har nitratnivån stigit upp till mellan 50-100 mg någn som har tips om hur jag kan få ner nitratet? tänkte sätta till lite caulerpa alger. kör med uv-c och kranvatten och har gjort vattenbyte till osmosvatten istället. värdena i övrigt är salt: 1,024 NO2: 0,0-0,1 PH:8,1 vill få ner nivån så jag kan lägga till någon fisk.
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Nu när vårat 58l Guppi år igång, vi har 6 inneboende och alla värden är ok, funderar vi på att ta bort 1 av 2 LS'ar, så min fråga är om det är ok att ta bort 1 sten utan att rubba balansen för mkt?
-
- 0 svar
- 627 visningar
-
-
Hej. Jag undrar om någon har erfarenheter på bra metoder att misslyckas med skivanemoner? jag lyckas inte med mina, de såg bra ut när jag fick dem, men efter två månader så började de skrumpna eller tappa färg, de som sitter i rak linje med belysning skrumpnar, och de andra tappar färg.. det jag gjorde i samband med att de började protestera var att köra i triple buffert, rena med aktivt kol, och köra fosfatremover (järnbaserad).. Jag har sedan en månad lagt av med aktivt kol, triple buffert behöver jag för att hålla kh upp... vet någon om järnbaserad triple buffert kan spela roll? är det värt att plocka ur den, eller skapar jag fler problem? sen bufferten, funderar på…
-
det är så att jag vill starta upp ett 320 l akvarium men vill veta mer vad som behövs för att driva det.. om det är jätte dyrt eller om det är bättre på att sattsa på ett mindre.. säg vad ni tycker och vad ni kan komma med förslag om..
-
- 6 svar
- 896 visningar
-
-
hej. har haft mitt clownhotell igång i ca 25 dagar nu. nitrit är nere på omätbart och nitrat är på väg ner igen. det jag undrar över om sandvändande djur till mitt clownhotell. fiskar jag tänkt ha är clown goby citrinis samt escenius stigmatura (om jag får tag i) samt någon form av räka, har inte bestämt mig för vilken.
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har börjat resan från sötvatten till saltvatten och kommit så här långt: - Köpt och byggt om ett Juwel Rio 240 - Byggt intern sump med ytavrinning i akrylplast samt monterat Juwels Lime bakgrund - Byggt om bänken för att kunna ta en sump med måtten 60*26*28 i framtiden, gjort en överrinningsbox i akrylplast som kul projekt - Köpt testväska, refraktometer, nya T5 lysrör för salt, tillsatser av diverse spårämnen, salt, RO-filter - Köpt Aquabee pump på 2000l/h för retur, en Seio 1100 streamer som dock låter för mycket så den ska bytas - Satt in en Squid för lite fördelning av strömmarna - Planerar att montera 10-12st LED:s från Luxeon 6500K när ekonomin tillåter - RO vattnet…
-
- 47 svar
- 4,9k visningar
-
-
Tjena är ny på saltvatten. och har lite frågor om vad man ska ha för belysning i ett 250liters akvarium? gärna lite tips var man kan hitta beg eller nya armaturer även kanske några ställen där man kan hitta övriga tillbehör.
-
- 11 svar
- 1,6k visningar
-
-
hejsan alla glada entusiaster, jag är en helt ny i denna branch, har ett juwel 350L hörnakvarium jag skulle vilja göra till saltvatten akvarium har läst runt lite här o där, den ena säger att man ska ha den pumpen o den andra säger att man inte ska ha den så börjar bli snurrig:) jag undrar om den finns nån glad o trevlig entusiast som kan ge sig lite tid på mig o skriva vilka pumpar o kapacitet jag behöver köpa, enda jag har nu är en eheim professional 2 (ytterfilter) pump o en doppvärmare som ska klara akvarium till 500L, har gjort mig förstådd att det e en väldigt kostsam värld jag ger mig in i men vill lära mig om detta o är facinerad av saltvatten, så hoppas jag kan f…
-
Hej allihopa Har ett litet problem . Har just köpt ett nytt test. Problemet är att det visar nitrit i alla mina akvarium. Akvarium ett har var igång i ett år...där går en clown och clowntrigger (ca. 7-8 cm). Akavrium 2: har vart igång i ca: 10 månader...där finns ingenting förutom ls. Akvarium 3 går 2 clowner, 1 magnifica, en kirurg (2 cm) och en kejsare (2,5 cm). Mitt förra test visade 0 i nitrit på alla akvarium. Hur kan detta komma sig?? Vad skall jag göra. Den visar minst 0,5 mg / akvarium... /Sofia
-
- 7 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag lägger ut lite bilder på mitt nystartade Clownhotell. Ni får gjärna komma med synpunkter och tips för jag är ny på detta. Det är roligt att se hur mycket liv där är redan. Jag brukar sitta och stirra rakt in i akvariet, jag hittar hela tiden nya saker bland stenarna. Clownfiskarna verka trivas dom äter bra och simmar runt och utforskar allt. Sniglarna äter hela tiden på stenarna och är hela tiden på nya ställen. Detta är verkligen en intressant och rolig hobby:ler: Ska invenstera i en anemon och putsaräka senare och eventuellt någon fisk till. Tack på förhand.
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Mitt akvarium har varit i gång en vecka nu. Som ni ser på bifogad bild så har jag microbubblor i akvariet. Är detta normalt ? Det har blivit mindre med tiden men ändå för mycket tycker jag. Mvh En nöjbörjare på saltvattensakvarium!
-
- 2 svar
- 963 visningar
-
-
Hej. Nu tänkte jag att det får vara slut på mina alla trådar, gör nu slag i sak med att skaffa mig en egen nybörjar tråd. Har dragit mig för det efter som jag inte haft tillgång till en digital kamera, och känns ju som att det är halva grejen med en egen tråd (bilderna). Så nu i veckan kommer jag ta bilder som kommer läggas in. Var i helgen i Täby och shoppade lite=) Det blev lite ny teknik och ÄNTLIGEN mina första koraller!!!! Det jag har nu i teknik väg är: 450L kar + 95 L sump Ljus, 2x 150w mh, 4x54w T-5, 2 moonlight. Seio M2600 (10000L) cirkulation i karet + en squid med en aqua bee 2000L pump på. 20w UVC. Retur pump (äldre tror den va på 4500L) Deltec Mc500 skummare…
-
- 31 svar
- 3,6k visningar
-