Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by tavaststjerna,

Hej allihop! Jag har för avsikt att snarast inköpa ett Clown-hotell, alltså ett sådant mindre kar som är anpassat för saltvatten och enligt uppgift ska vara "plug and play". Efter att ha läst en del så har jag i allafall kommit fram till en del ändringar som jag vill göra som verkar vettiga, men för säkerhets skull passar jag på att fråga lite här innan jag drar igång. Jag tänker ta bort doppvärmaren då jag förstått det som att karet blir tillräckligt varmt som det är, det utrymmet kommer jag att fylla med biobollar eller motsvarande istället. Jag kommer även att installera en extra pump i det sista facket i "sumpen" för att få ytterligare lite mera rörelse i vattnet och …

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  2. Ska snart starta mitt första saltvattenskar. Har flera med sötvatten men salt är helt nytt även om jag glott på videos och läst om det i några år så kan jag i stort sett ingenting. Ska konvertera mitt Lido 120l (LxBxH=59x38x51cm). Jag ska inte borra och skaffa sump. Har fått tag på en Tunze 9001 skummare. Planerar inte att ha så hög belastning i karet. Tänker mig 1-2 clowner 1 goby med pistolräke kompis Kanske en filefish, för att hålla aptaiserna borta Clean up crew och koraller så klart. Några mjukisar och LPS är det tänkt. Startar med död sten och levande sand. Så till min fråga, Ska jag behålla Juwel filtret…

3. Started by Nemisis,

Bor i mitt kar har blivit lite större den senaste tiden, e nyfiken på vad det kan vara..

4. Started by rolnor,

Jag har 2 Clownfiskar i 130l och tidigare så har dom simmat runt mitt i akvariet, utforskat nyfiket och sett harmoniska ut, men nu ser det ut som om dom vantrivs. Dom håller sej mycket i ett hörn och simmar konstigt. Den ena är könsmogen. Vad kan det bero på? Vattnet är OK, inget nitrit, lagom pH, 25°C etc.

• Gilla
    • 3 svar
    • 1k visningar
  5. Started by music_lover84,

Den största glasborr som clasohlson har är 25mm skulle den dimensionen räcka på ytavrinningen? Den till tänkta pumpen pumpar 600/h. Inner måttet på pvc röret blir väl då ca 21mm. Är tveksam till om det räcker till någon som vet?

• 3 svar
    • 704 visningar
  6. Started by Ted,

Om ni tvingades välja mella ett innovative marine nuvo 16g Som är tomt utan ljus och ett Aqua medic blenny 80 med alla teknik. Vad skulle ni gå på då? Vill ha ett litet kar - frågan är vilket? Ted

• 3 svar
    • 1,8k visningar
  7. Started by mr_bobby,

Hej, funderar på ett red sea reefer deluxe akvarium och undrar om någon vet var man kan se ett live? Alltså ihopsatt gärna 170 eller nano modellen med Ai prime belysning. Känns dumt att köpa något innan man sett den. Bor för övrigt i kalmartrakten. tacksam för svar

• 3 svar
    • 524 visningar
  8. Started by sven-Åke,

Hej Sven-åke Här. Nystartad På Salt 4veckor Sedan.startade Upp Med Ett 60lit För Att Läramig. Jag Hade Tänkt Mig Om Ettpar Månader Starta Upp Större 350-500 Lit.min Fråga är Hur Mycket Belysning Behöver Man För Att Djuren Annemoner O Dyl Skall Trivas,samt Hur Mycket Pump Flöde Behövs.tacksam För Tips. Salt är Mycket Trevligt Samt Detta Forum är Ju Helt Kanon.

• 3 svar
    • 693 visningar
  9. Started by Aquaguy,

Jag ska precis lägga i 3 kg levande sand i akvariet jag har redan koraler och fiskar i akvariet. Frågan är då behöver jag ta ut fiskarna ur karet eller är det onödigt med tanke på att sanden är blöt då den troligen inte kommer damma så mycket?

• 3 svar
    • 721 visningar
  10. Precis fyllt karet med vatten och självklart ser det ut som gröt i det (korallsanden och levandesanden som gjort det). Men tänkte att jag skulle prova skummaren, men den skummar över hela tiden kvittar hur jag ställer in den. Jag minns knappt hur det var sist jag startade ett kar, men är det normalt att skummaren skummar över hela tiden precis när man startat ett kar?

• Gilla
    • 3 svar
    • 930 visningar
  11. Started by ghost,

hej en liten fråga hur många timmar ska jag ha uv filtret i gång per dygn?

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  12. Jag har ett akvarium på 170 liter som jag ska starta upp. Har ca 40 kg levande sten som är väl inkörd sedan tidigare. Min fråga är ska jag ha levande sand eller död sand? Blir det för mycket levande kultur när jag har så mycket levande sten?

• Gilla
    • 3 svar
    • 716 visningar
  13. Started by Karin W,

Hej, Jag har en Fridmani som inte ser pigg ut. Dels har den ett svullet öga (popeye?) och dels något på kroppen (fläckar). Jag har några nya fiskar i karet som inte är helt snälla så den kan ha haft problem med dessa och gjort illa sig, eller också är den sjuk. Svårt med bilder, men bifogar vad jag har lyckats ta. Dels är det ögat, fläck baktill på ryggfenan, framtill ovanför sidfenan och såg även på fotot också något vid gälen. Fisken är ganska skygg och svår att få bilder på. Inga andra fiskar verkar sjuka. Mätte värden i tisdags och inga avvikande värden mot tidigare. Doserar Elementals KH. Karet har varit igång sedan 18 feb 2021 och Fridma…

14. Started by Lindita,

Hej alla glada! Jag är fru till en kille som började med ett saltvattenakvarium för 3 år sedan. Han köpte ett begagnat 600L akvarium. Jag tycker det är trevligt med ett akvarium hemma men har aldrig intresserad mig av att lära mig mer om denna hobby som min man har. Han är egentligen nybörjare fortfarande. Ibland undrar jag hur mycket han kan om det här.... Han är dålig på att läsa och det mesta har han lärt sig genom att fråga killen som sålde akvariet och genom att fråga andra på affären. Jag tycker bara att det är så DYRT. Det blir liksom aldrig klar, man ska alltid köpa något till akvariet.. alltid något som saknas... suck! Nu har vi flyttat och i samband med det tänk…

15. Started by Misha,

Hej! Har köpt för 2 dagar sen en Novaculichthys taeniourus. Hade släppt in honom till akvarium å drog direkt till jobbet. Å nu har jag inte sett honom sen dess, vet att dom kan gömma sig i sanden. Frågan är va länge tid dom kan i så fall va under sanden?? Han är på ca 7cm akvarium är 450 liter. Nån som har tips?

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by Pasaputte,

Hej sen 5 dagar har sanden börjat bli nästan ljus brun. det har jag inte ändrat nåt. jag bytte vatten och sög ut allt från sanden , men det tog en dag sen allt började igen Jag har kört sen 9 månader Fauna marin light balling. alla testar är inom den normal gränsen. några ideer? MVh

• 3 svar
    • 669 visningar
  17. Knappar eller inte? Har respekt för dem och vet att de är giftiga - och jag tänker inte fragga - vad säger ni - vågar jag ha dessa vackra koraller i min tank? Låt mig låna er klokskap!

• Gilla
    • 3 svar
    • 817 visningar
  18. Started by maria,

kan man ha en för stark streamer? jag har ett akvarium på 210 liter och strebern jag har är för 250l-500l är den för stark för mitt akvarium?

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by KennethN,

Har köpt en flaska Coral rx pro coral dip men blev lite osäker på doseringen. På coralrx hemsida står det att man ska ta 30 droppar per gallon, vilket blir ca 8 droppar per liter. På flaskan står det dock 12 droppar per liter... Antar att man bör kunna lita på instruktionen på flaskan, eller?

20. Started by petrol,

Hur noga är det att man rengör sanden när man går från salt till sött?

• 3 svar
    • 713 visningar
  21. Started by Ripzone,

Har fått en röd aktie, slemmig tråd alg av något slag, tror jag, detta uppstod sakta för ca en vecka sedan och har nu förvärrats dem senaste fyra dagarna. för två dagar sedan gjorde jag vatten byte för att se om jag kunde få bukt på det hela men som idag har det tillkommit mycket mera. Värdena i karet är bra och balanserade. Måste tillägga att akvariet är nystartat för lite mer än 3 månader sedan så detta kanske är något vanligt eller åt skogen? Här kommer tre bilder. Vad tror ni?

• 3 svar
    • 894 visningar
  22. Started by jetstar,

fins det något hjälpmedel för att tex mata direkt på en anemon,krabba mm jag tänker mig någon form av gripklo ellet tång med långt skaft så man slipper ta ner hela armen varje gång! även att man kan använda den för att flytta mindre saker i akvariet! fins det? var kan man köpa? vad kallas den? Mvh

• 3 svar
    • 870 visningar
  23. Started by Chilli,

Är zebrasoma flavescens och zebrasoma xanthurum lika varandra? De ser lite snarlika ut, men är de det förutom utseende? Behöver den ena större kar än den andra? Drömmen skulle vara om man kunde ha 1 av varje i mitt reefer 425. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• Gilla
    • 3 svar
    • 660 visningar
  24. Started by carlsson,

Hej! tände upp lyset lite i karet nyss! då fick jag se massa vita djur som sprang runt på stenen sen bara försvann dom. vad kan det vara för något?

• 3 svar
    • 709 visningar
  25. Started by amps,

Har ett 540 kar med BTN bakgrund, modulbitar. Massor(!!!) av silikon! Hur tar man bort den lättast? Vad ska jag måla med för färg på bakgrunden? Blått eller svart? På insidan eller utsidan? Är inte utsidan snyggare så ser karet lite djupare ut? Sen tänkte jag bygga en inbyggd sump med ytavrinning, ex. en trekantig avdelning i ena bakre hörnet. Hur stor ska den vara? Är det rätt lösning? Jag har ett litet kar idag med extern sump och det fungerar bra men det vore skönt att ha en "all inclusive" lösning den här gången. Vad ska jag tänka på när det gäller en sån här inbyggd sump? Höjd på sumpen jmf med höjd på karet, skiljer det mkt eller är det bara ett par mm? Tänkte köra …

• 3 svar
    • 881 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.