Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej. Sonen har ett 90l kar. Vi hade väldigt låga fosfatvärden och försökte mata lite extra för att höja dessa. Men har nu fått höga nitrit, nitrat och amoniak värden efter övermatning. Har bytt mycket vatten och satt i syresten för att hjälpa fiskarna. Tyvärr har 3 av 5 fiskar dött. Koraller och 2 putsarräkor verkar må bra. Hur ofta och hur stora vattenbyten gör ni vid höga värden? hur går vi vidare? mvh Pierre

• Gilla
    • 2 svar
    • 944 visningar
  2. Started by barbosa,

Vad är för & nackdelar med två hål i karet (ytavrinning & retur från sumpen)? Håller karet för det om man har bådda hålen i ytavrinningsboxen? Det är ju snyggare att ha allt i karet.

3. Started by Lilla Nemo,

Jag har länge försökt vidta åtgärder mot min Nitrathalt som legat stilla på 10 mg/liter. Har börjat med lite zeolit i ytavrinningen, lagt i levande sand med nya bakterier och doserar ultra life varje kväll, vattenbyten mm. Nitraten har inte sjunkit ett enda mg enligt saliferts test. Tog mig en funderare och testade osmos vattnet, tvivlade på att det kunde vara det men har man provat allt så... Och ve och fasa, osmosvattnet gav utslag på testet med minst 2.5 mg/liter. Fattar ingenting!! Det måste vara därför ingenting hjälper och jag ha så hemska alg problem. Vad gör jag?? Osmosen är använd ett år och jag har inget silikatfilter. Mvh, Elin

• 5 svar
    • 944 visningar
  4. Started by S.Svensson,

Har funderat ett tag på att starta ett saltkar, och min största fråga är hur vet jag om jag behöver använda osmos? Har kikat på mitt kranvatten men tycker att det ser okej ut? Har inte lagt något i karet än, har införskaffat mig red sea reef pink sand, red sea salt och 36kg sten som jag inte behöver laka ur enligt akvarieaffären. Det ända som "fattas" är en "omvänd osmos" om det är nödvändig?

• Gilla
    • 2 svar
    • 943 visningar
  5. Started by raxver,

Hej! Jag startade mitt saltvattensakvarium i veckan och igår köpte 3 medelstora levande stenar för att påskynda startprocessen. Under kvällen upptäckte att det finns 3 stora glasrosor och ca. 6-8 små glasrosor som jag kan se. Se gärna bilderna. Hur skulle ni hantera det? Försöka ta ut LS och hälla kokande vatten över glasrosor, koka hela stenar för att bli av med de och förlora andra levande organismer eller hanterat på annat sätt. Som sagt akvarium är nytt så jag har fortfarande möjlighet att hantera det. Som jag har förstå så det är väldigt svårt att bli av med de. Tack för hjälp!

6. Started by Martin1981,

Hej! Jag skulle vilja be er om era åsikter på vad som orsakar mitt problem där jag kan se hur korallers vävnad börjar dra sig tillbaka. Jag har haft lite dippar på salthalten pga att filtersockorna har blivit lite mer täppta vilket resulterat i att det pumpats i mer vatten från ATO’n och salthalten har därmed sjunkit. För övrigt doserar jag calcium då den brukar ligga aningen lågt. Nitratvärdet när jag testar skiljer rejält mellan red seas test (ca 30) och Aquaforest (ca 5). Har fått tillbaka lite lågt nitrit som jag inte riktigt vet vad det beror på men jag byter vatten mer ofta. Mina värden i helgen var pH 8,2 Nitrit 0…

7. blir inte botten på akvariumet försvagat när man borrar upp 1-2 hål till sumpen. eller det har ingen betydelse?

8. Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om koraller belastar karet lika mycket som fiskar gör? MVH Joel

• 4 svar
    • 943 visningar
  9. Det ser ut som en av mina koraller har flyttat på sig. Den ömsade skinn för någon dag sedan och idag hade den flyttat på sig. Alla värden i karet är bra. Smm man ser på bilden så är där rester från korallen uppe på stenen. Kan koraller flytta på sig? Eller vad händer?

• 0 svar
    • 943 visningar
  10. Started by Pasaputte,

Hej jag har hittat den mask eller vad det är i mitt kar, jag kunde plocka upp den men jag såg att det fanns 2 till vet ni vad det är? ska jag lämna den eller ta bort , den är runt 7cm nästan mörk orange Ursäkta lite dålig bild

• 2 svar
    • 942 visningar
  11. Jaha, då var det dags för mig att börja med denna dyra hobby. Så söker just för tillfället personer från gbg, som man kan få smita in hos hemma och titta på deras lösningar och se vad de har för något. Själv har jag planerat något väldigt enkelt: Ingen sump. Antingen en påhängs eller intern skummare. Ett par pumpar. Osmos (med silikat). och lite bättre ljus än jag har nu, börjar dock med detta ljuset innan det kommer några mer ljuskrävande invånare. Kommer göra om mitt för tillfället sötvattenskar som är riktigt gammalt och slitet och ska bara bo kvar i denna lägenhet 2-3 år till, så tänkte försöka hålla ner kostnaderna och sedan göra något "ordentligt" på ca 1000l när ja…

• 1 svar
    • 942 visningar
  12. Started by Andreas84,

Hej Har precis startat upp ett an evolution1 saltkar. Det har ståt sen i söndags med saltat vatten och grus sen i måndags. Ja har lagt märke till att ja har en dammig yta om ja tittar upp mot juset. Vet inte om de kan vara skadligt? Har testat lite att ändra om filterna har just nu makaroner och biobollar i fack ett och filtersvamp i fack 3, har även sänkt vatten nivån så att ytan ligger ca 1 cm under inrinningsgallret, men de hjälper inte. Några förslag på hur jag får bort dammet. Ska ja sätta i alla filter som hängde med? Mvh Andreas

• 4 svar
    • 942 visningar
  13. Started by Christern,

Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...? I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltv…

• 5 svar
    • 942 visningar
  14. Started by Fagerberg,

Vet inte var jag skulle posta denna fråga men idag såg jag att det liksom kryper rundor små vita prickar på en eremit och på en levandesten , så små som sandkornen, någon som haft liknande symptom ? Kanske är något kräftdjur som ynglat av sig, så små så jag kan ej se vad det är eller ta en bild. Nästan som små rörmaskar i tidigt stadium fast dem kryper runder.

• Gilla
    • 1 svar
    • 940 visningar
  15. Started by bengt,

Var köper man Red Sea MAX C250 för bästa pris? Skulle bli Tacksam för tips.

• 1 svar
    • 940 visningar
  16. Started by Ted saltakvarium,

Hej Hej! Ja, jag har gått och velat länge nu om ett nytt försök med saltvattensakvarium och nu smällde det. Nån gång i denna veckan var jag på Familia som ett varuhus heter i Hyllinge och köpte en påse på 4kg salt från Red Sea. Akvariet är som det står i rubriken bara på 45 liter vilket inte är så stort! Det jag har gjort är att jag har byggt lite i akvariet. Jag har en skummare som jag hade till ett 240 liters som jag har kapat så den passar i mitt lilla akvarie. Sen så har jag satt en klippvägg gjord i frigolit som delar en bit av akvariet där jag ska gömma min cirkulations pump från Aquael som pumpar ca 1100l/h och min skummare. Jag tänkte inte på några stora saker i m…

• 1 svar
    • 940 visningar
  17. Started by JonWil,

Hej! Känns som att jag bara har kastat mig in i forumet här utan att ens presentera mig, det tycker jag var lite oartigt av mig. Jag heter Jon och höll på mycket med akvarium när jag fortfarande var ett barn men hobbyn dog ut. Nu har den återvänt fast dock lite dyrare än innan, och saltvatten står på menyn. Jag satt här och läste runt på forumet och hittade diverse trådar om 200-300L kar och dessa ser verkligen underbart fina ut så nu har jag bestämt mig att jag ska börja samla på mig delar för att göra om mitt ena ciklidkar till saltvatten och plockade ihop en liten inköpslista, jag skulle nu villja ha eran hjälp då jag inte är 100% säker på alla saker, men har försökt h…

• 5 svar
    • 940 visningar
  18. Started by VenCe,

Hej, Jag är helt ny inom saltvattenkar, så mycket tips som möjligt uppskattas alltid. Speciellt nu när jag tar mig an ett så pass litet kar som det är! Inte hunnit med att skriva här vilket jag lovat, förra helgen köpte jag Rille's (från forumet) nanokar. Ett Dymax IQ5 (13L) med LS, de har stått sedan söndagen förra veckan. Kör med 6 timmars ljus på, denna vecka tycks jag se mycket små förändringar i karet, lite liv! Något som fått mig att oroa mig men kanske helt naturligt är att jag nu kan se små vita saker på glaset, det är rätt många av dessa och gissar på totalt omkring 50-70 styckna, en del kan man se en liten "svans" på. Vi pratar nu om mycket små, så pass att det…

• 4 svar
    • 940 visningar
  19. Started by Järv,

Så jag har nu börjat fundera på att köra biopellets då jag efter införskaffandet av nytt nitrattest (litade inte på det gamla av redsea märke) märkte att jag har rätt ordentligt högt i nitrat. kan börja med att säga att jag har ett rsm med en tunze skummare och mediarack Frågan är då Vart är bästa platsen att placera en biopellets reaktor det kan möjligtvis finnas plats i "sump" delen beroende lite på hur den ser ut (hade tänkt att bygga en egen dock) detta känns dock som om det lätt kan bli trångt. Har någon byggt en sådan och satt den innanför såg att tex marko satte en reaktor gjord av en 50cl pet i sumpen på sitt rsm dock så känns inte detta optimalt då jag tror att a…

• 3 svar
    • 940 visningar
  20. Started by ubjs,

Hej Läst igenom denna några gånger och tycker det verkar vettigt: https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=431 Vilka är riskerna med en så snabb start, vad bör man vara beredd på om man provar det? Mvh Urban

• 1 svar
    • 940 visningar
  21. Guest Krille
    Started by Guest Krille,

Det är inte min första saltburk men min första FO burk Har planer på att sätta upp en fish only tank på 540 liter. Funderar lite på det här med tekniken runt det hela. Utan LS är det väl rätt svårt att hålla låga fosfat och nitrat nivåer får man förmoda. Blir det till att göra stora veckovisa vattenbyten a'la hårdbelastat sötvatten? Kan man köra 50kg LS och hoppas det räcker? Eller är det andra metoder som gäller, typ Eheim ytterfilter och dyl (har rätt mkt såna prylar)? Tänkte även ev. köra med ytavrinning ner i en sump med en eller ett par skummare. Vad har ni för erfarenheter av dyl. lösningar?

• 1 svar
    • 939 visningar
  22. Jag har en stor mängd sniglar som nu börjar växa till sig, dom största är ca 5 mm och undrar om någon vet ifall dom är bra för akvariet eller om dom bör utrotas? Finns det i så fall någon art man kan tillsätta som äter dessa?

23. Jag kör med T5or fortfarande och kom inte med några förslag angående led för det kan jag ändå inte ha Jag har: 3x39w Blå/Vitt (Redsea) 2x39w Actinic (Redsea) 1x39w Rosa (Redsea) Är det något lysrör jag ska byta ut eller är uppsättningen OK?

• 0 svar
    • 938 visningar
  24. Started by jetstar,

mitt rsm 130 har rullat på bra, men i några dagar nu har det bildats en ful "film" på ytan! den är full med luftbubblor och om man tittar nära verkar det vara ett tunt tunt lager med alger rödbrun aktiga! varför har jag fått detta!? upplever som att det började i samband med att jag bytte till tunze 9002 från orginal skummaren! alla säger ju att den skummar så bra men vet inte om jag håller med där alltså!? kan någon tipsa mig hur jag får bort detta?? ser så illa ut sen har jag också problem med kiselalger som bildats på gruset och måste ta bort varje kväll från rutorna! :-( mvh

• 6 svar
    • 938 visningar
  25. Guest J@nne
    Started by Guest J@nne,

kan levande sten "dö" om man har för lite av dom.detta är inget jag tänker praktisera men jag funderade.om man tex stoppar i 1kg i ett 500 liters kar (som e tex nystartat)överlever stenen eller dör den?? ps jag ska ha drygt 60kg i ett 400liters.så detta är en hypotetisk fråga

• 2 svar
    • 937 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.