Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej! Känns som att jag bara har kastat mig in i forumet här utan att ens presentera mig, det tycker jag var lite oartigt av mig. Jag heter Jon och höll på mycket med akvarium när jag fortfarande var ett barn men hobbyn dog ut. Nu har den återvänt fast dock lite dyrare än innan, och saltvatten står på menyn. Jag satt här och läste runt på forumet och hittade diverse trådar om 200-300L kar och dessa ser verkligen underbart fina ut så nu har jag bestämt mig att jag ska börja samla på mig delar för att göra om mitt ena ciklidkar till saltvatten och plockade ihop en liten inköpslista, jag skulle nu villja ha eran hjälp då jag inte är 100% säker på alla saker, men har försökt h…
-
- 5 svar
- 961 visningar
-
-
Hej tänkte göra ett vatten byte i dag! hur mycket vatten bör jag byta på 550 liter? är det 10% eller 25% man ska man byta varje vecka?
-
- 4 svar
- 961 visningar
-
-
Hej, Jag är helt ny inom saltvattenkar, så mycket tips som möjligt uppskattas alltid. Speciellt nu när jag tar mig an ett så pass litet kar som det är! Inte hunnit med att skriva här vilket jag lovat, förra helgen köpte jag Rille's (från forumet) nanokar. Ett Dymax IQ5 (13L) med LS, de har stått sedan söndagen förra veckan. Kör med 6 timmars ljus på, denna vecka tycks jag se mycket små förändringar i karet, lite liv! Något som fått mig att oroa mig men kanske helt naturligt är att jag nu kan se små vita saker på glaset, det är rätt många av dessa och gissar på totalt omkring 50-70 styckna, en del kan man se en liten "svans" på. Vi pratar nu om mycket små, så pass att det…
-
- 4 svar
- 961 visningar
-
-
-
Jag har länge försökt vidta åtgärder mot min Nitrathalt som legat stilla på 10 mg/liter. Har börjat med lite zeolit i ytavrinningen, lagt i levande sand med nya bakterier och doserar ultra life varje kväll, vattenbyten mm. Nitraten har inte sjunkit ett enda mg enligt saliferts test. Tog mig en funderare och testade osmos vattnet, tvivlade på att det kunde vara det men har man provat allt så... Och ve och fasa, osmosvattnet gav utslag på testet med minst 2.5 mg/liter. Fattar ingenting!! Det måste vara därför ingenting hjälper och jag ha så hemska alg problem. Vad gör jag?? Osmosen är använd ett år och jag har inget silikatfilter. Mvh, Elin
-
- 5 svar
- 961 visningar
-
-
Jag har en stor mängd sniglar som nu börjar växa till sig, dom största är ca 5 mm och undrar om någon vet ifall dom är bra för akvariet eller om dom bör utrotas? Finns det i så fall någon art man kan tillsätta som äter dessa?
-
-
- 3 svar
- 960 visningar
-
-
Hej! Jag skulle vilja be er om era åsikter på vad som orsakar mitt problem där jag kan se hur korallers vävnad börjar dra sig tillbaka. Jag har haft lite dippar på salthalten pga att filtersockorna har blivit lite mer täppta vilket resulterat i att det pumpats i mer vatten från ATO’n och salthalten har därmed sjunkit. För övrigt doserar jag calcium då den brukar ligga aningen lågt. Nitratvärdet när jag testar skiljer rejält mellan red seas test (ca 30) och Aquaforest (ca 5). Har fått tillbaka lite lågt nitrit som jag inte riktigt vet vad det beror på men jag byter vatten mer ofta. Mina värden i helgen var pH 8,2 Nitrit 0…
-
Ok, nu händer det - har fått go ahead på att switcha våra akvarier så att jag flyttar saltet från en juwel 180-liters till vårt akvastabil 275-liters och i samband med det fixar sump till saltet. Samtidigt skall innehållet i sötvattensakvariet ploppas ned i juwelakvariet på något sätt. Nu undrar jag om någon har bra tips på hur sjutton det här skall gå till. Det står klart att något av akvarierna måste evakueras under en tid för att jag skall hinna borra/limma akvastabilen och fixa sumpen. Frågan är vad som är lättast: köra saltakvariet i plastbaljor vilket låter mig städa ur juwelen och sedan flytta över allt från akvastabilen för att sedan borra och fixa. Sist i med sa…
-
- 6 svar
- 960 visningar
-
-
Alldeles ny och sugen på att starta ett saltvatten då jag har hållit på med sötvatten i 15 år. Jag undrar lite om produkter för RO, jag hitta en grunka som verkar kunna vara nått att använda men den är designad för dricksvatten. Här kommer lite info vad som står om produkten. Filter med microspiraler är en ny, unik metod att rena vatten. Det stoppar bakterier och parasiter, tungmetaller, läkemedelsrester och andra oönskade ämnen, medan nyttiga mineraler och spårämnen lämnas kvar. En stor fördel är att filtret mycket effektivt håller kvar de insamlade föroreningarna trots att det är fullt, även om trycket ökar. Microspiralfiltret fick Bäst i test av Pasteur R…
-
Vad tror ni om det skulle det fungera? och var är dom billigast att beställa ??? eller köpa i Göteborg med omnejd ?
-
- 1 svar
- 960 visningar
-
-
Var länge inne på att använda mig av balling (i framtiden) för att tillgodose LPS/SPS med calcium. Nu har jag dock fått upp ögonen för kalkwasser och det verkar vara förvånansvärt enkelt och nästan omöjligt att misslyckas med om man kör det via ATO'n(om man nu inte suger in bottensatsen). Då mitt blivande kar är ca 230 liter så borde jag inte heller behöva använda mig av någon calkreaktor som skulle ta upp väldigt mycket plats. Skulle vilja höra vilka för och nackdelar kalkwasser har mot balling, kostnader funktioner. Jag är framförallt intresserad av att höra från de som provat båda metoderna
-
- 3 svar
- 960 visningar
-
-
Antagligen den miljonte frågan ang. cyano men nu behöver jag hjälp. Jag har nu brottats med detta skit i flera månader nu och inget verkar hjälpa. Jag byter vatten (25 liter/vecka) samt att jag vid flera tillfällen har mörklagt karet i flera dagar. Då har cyanon gått tillbaka för att efter ett par dagar återvända och sprida sig igen...suck. Jag funderar på om en omstart är det ända och sista jag kan göra? Har även funderat på att använda någon form av red slime remover men har hört delade meningar om detta. Vill ju inte att några av mina fiskar och koraller tar stryk eller t o m dör. Senaste mätvärdena för en vecka sedan: Sg: 1.025 temp: 25 ph: 8 No3: 2 PO4: 0 Kh: 8
-
- 7 svar
- 959 visningar
-
-
Ja precis som rubriken lyder så undrar jag om koraller belastar karet lika mycket som fiskar gör? MVH Joel
-
- 4 svar
- 959 visningar
-
-
Jag har en 540l burk med moduler i från back to nature som jag kör med malawi . Kan man behålla modulerna i om man vill börja med saltvatten i stället? Joakim
-
Har suttit och läst på detta mycket bra forum en bra tid och småläser lite i boken saltvattensakvariet eftersom vi har funderat på att dra igång ett saltvattensakvarium hemma. En avgörande fråga är om man kan vara borta en tvåveckorsperiod eller inte. Går det att skaffa skummare mm som klarar sig så länge? Visst finns det vänner och bekanta som säkert kan ställa upp men det skulle vara bra att veta om man med smarta val av utrusting och automatisering kan få akvariet att klara sig två veckor. Kan inte akvariet klara sig två veckor utan mänsklig tillsyn så är det nog tveksamt om vi vågar satsa på denna hobby. MVH samsung12
-
- 2 svar
- 958 visningar
-
-
Hej Håller på med mitt första salta i planering och byggar fas. Håller just nu på med sumpen(refugium). Har skurit till alla glasen men funderar på hur jag skall lösa sista facket. Kan man ha flera tunna skivor som avgränsar mot returpumpen? Långsmala från sida till sida med 5mm mellanrum. Har iofs inte den största sumpen så det kan ju ändå bli ett bekymmer. Ser inte framför mig att göra alla dessa småhål i glaset(som är rekomenderat i artikeln på startsidan) utan att det spricker. Eller har ni ngt annat bra förslag?
-
- 1 svar
- 958 visningar
-
-
Hej, Har haft en del limegröna och bruna alger sedan min uppstart för 3 månader sedan. De bruna algerna kommer o går medan de limegröna biti sig fast i stenen. Jag har aldrig riktigt vetat vad jag haft för värden på fosfat förrän nu när jag skaffat en hanna checker ULR. Dock blev jag väldigt förvånad när jag mätte 0! imorse innan ljuset gick igång. Jag gjorde alltså två tester idag och båda visade 0. Har kört med nopox tidigare men jag har jättesvårt o tro på att jag nollat fosfat när karet ser ut som det gör. Är det så att algerna bundit upp allt fosfat som gör att jag inte kan läsa av det? Övriga värden ligger korrekt förutom Nitrat där j…
-
- 7 svar
- 958 visningar
-
-
Hej Har precis startat upp ett an evolution1 saltkar. Det har ståt sen i söndags med saltat vatten och grus sen i måndags. Ja har lagt märke till att ja har en dammig yta om ja tittar upp mot juset. Vet inte om de kan vara skadligt? Har testat lite att ändra om filterna har just nu makaroner och biobollar i fack ett och filtersvamp i fack 3, har även sänkt vatten nivån så att ytan ligger ca 1 cm under inrinningsgallret, men de hjälper inte. Några förslag på hur jag får bort dammet. Ska ja sätta i alla filter som hängde med? Mvh Andreas
-
- 4 svar
- 958 visningar
-
-
Vet inte var jag skulle posta denna fråga men idag såg jag att det liksom kryper rundor små vita prickar på en eremit och på en levandesten , så små som sandkornen, någon som haft liknande symptom ? Kanske är något kräftdjur som ynglat av sig, så små så jag kan ej se vad det är eller ta en bild. Nästan som små rörmaskar i tidigt stadium fast dem kryper runder.
-
-
- 1 svar
- 957 visningar
-
-
Hej hå Andrée här Är ny inom salt har haft sötvattens sällskap akvarium i många år. En kompis fråga mig om jag vill ha ett saltvattensakvarium hans, far skulle flytta till ett äldre boende. Så vipps så fick jag ett 140l + en massa fisk koraller.. Sen fråga jag han jaha hur sköter jag ett saltvattens akvarium nu då.. ge dom matt fyll på dunstat vatten och kolla saltet en gång i månaden... Gick bra i en vecka sen börja först några koraler dö sen några fiskar http://se.reeflex.net/tiere/2710_Neoniphon_marianus.htm http://se.reeflex.net/tiere/2_Amphiprion_clarkii.htm http://se.reeflex.net/tiere/518_Zebrasoma_velifer.htm http://se.reeflex.net/tiere/107_Dascyl…
-
- 2 svar
- 957 visningar
-
-
Hej, jag undrar om någon har erfarenhet eller vet om det finns transportfirmor/flyttfirmor som kan transportera akvarium (ca 350l) Jag har svårt att hämta det själv då jag bor så långt ifrån... Jag har inte hittat så mycket när jag googlat förutom typ schenker som jag inte litar på, så tänkte kolla här om det ens är en grej som folk gör. Mvh Olle
-
- 3 svar
- 957 visningar
-
-
Hej på er Har precis börjat droppa i fisk i mitt inkörda kar, det blev två små gobier och en blennid. Det skall bli mer med tiden - men medans jag funderar på vilka andra fiskar vi skall ha så slog det mig, finns det några rekommenderade tider att vänta mellan fisk för att bakteriekulturen skall få en chans att stabilisera sig? Jag mätte ammonium två dagar efter istoppet och såg ingen påverkan alls = 0. Antar att det finns två svar på frågan, första är att mäta den kemiska påverkan och det andra en generell uppskattning. Detta är i ett RSM130-kar.
-
- 4 svar
- 957 visningar
-
-
Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det. Så jag har lite funderingar: Räcker ca 20 liter? Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då? Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 957 visningar
-
-
Min ermit har suttit på sniskan ett tag nu. Vad jag vet så behöver de ingen hjälp att vända sig?
-
Jaha, då var det dags för mig att börja med denna dyra hobby. Så söker just för tillfället personer från gbg, som man kan få smita in hos hemma och titta på deras lösningar och se vad de har för något. Själv har jag planerat något väldigt enkelt: Ingen sump. Antingen en påhängs eller intern skummare. Ett par pumpar. Osmos (med silikat). och lite bättre ljus än jag har nu, börjar dock med detta ljuset innan det kommer några mer ljuskrävande invånare. Kommer göra om mitt för tillfället sötvattenskar som är riktigt gammalt och slitet och ska bara bo kvar i denna lägenhet 2-3 år till, så tänkte försöka hålla ner kostnaderna och sedan göra något "ordentligt" på ca 1000l när ja…
-
- 1 svar
- 955 visningar
-