Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Känner att jag vill satsa på ett större akvarium (vilket alla sade ifrån början hmm). Skall man låta bygga ett större i optiwhite eller skall man satsa på ett "paket" igen? Finns ju RSM250 som verkar helt ok även fast man måste modda det en del. Vad för andra märken gör out of the box? Elos känns inte så aktuellt då man får betala skjortan för ett på ca 200 liter. Om jag bygger ett så hade jag tänkt mig måtten 120X50X45cm alltså 270 liter. Men hur gör man då med skummare? Rekommenderas separat sump?

• 4 svar
    • 813 visningar
  2. Started by Martin1981,

Hej! Jag skulle vilja be er om era åsikter på vad som orsakar mitt problem där jag kan se hur korallers vävnad börjar dra sig tillbaka. Jag har haft lite dippar på salthalten pga att filtersockorna har blivit lite mer täppta vilket resulterat i att det pumpats i mer vatten från ATO’n och salthalten har därmed sjunkit. För övrigt doserar jag calcium då den brukar ligga aningen lågt. Nitratvärdet när jag testar skiljer rejält mellan red seas test (ca 30) och Aquaforest (ca 5). Har fått tillbaka lite lågt nitrit som jag inte riktigt vet vad det beror på men jag byter vatten mer ofta. Mina värden i helgen var pH 8,2 Nitrit 0…

3. Started by röris,

Hej nu har jag fått igång mitt saltkar köpte ett p90 via guiden med massor av grejer allt lever efter flytten :-) skall byta ljusramp till en aqua medic 250w + 2+39 och min fråga är vilken höjd över akvariumet samt hur länge skall den lysa på dagen skall man köra metallhalogenen och t5 olika tider eller hur gör man

• 0 svar
    • 812 visningar
  4. Started by Pear,

Har en kub på ca 80-90L som skall bli sump. Var hittar jag info och ritningar på t.ex hur jag sätter mellanväggar, bubbelfällor, mm Måste jag ha bubbelfällor, skiljeväggar?

5. Started by Christern,

Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...? I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltv…

• 5 svar
    • 812 visningar
  6. Started by Joakim.rosen,

Halloj! Jag har ett Reefer 350 och klurar på vad folk använder sig av för behållare för ato vatten? Hört att några använder sig av Ikea filur men hittade ingen information om den är livsmedelsgodkänd...

• 5 svar
    • 812 visningar
  7. Started by freddi36,

hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…

• 3 svar
    • 811 visningar
  8. Behöver lite råd ång en doserings pump. Just nu dosersr jag med sprutor dagligen men känner att en pump skulle underlätta betydligt. Så en pump på 4 kanaler har jag tänkt mig. Så vilka är bra och vilket pris är rimligt? Tack på förhand. Johan B

• Gilla
    • 7 svar
    • 811 visningar
  9. Started by DennisL,

Tja! Efter att ha kommit på plats i min nya lght är jag naturligtvis sugen på att dra igång ett nytt kar. Problemet är att fastigheten är ett sekelskifteshus och golvet sviktar ganska rejält när man går på det. Hade gärna dratt igång ett 600l, men tror inte jag vågar. Vad tror ni? Går det att stärka upp golvet utan att riva hela jäkla fiskbensparketten? Mvh

• 2 svar
    • 810 visningar
  10. Started by Nettan,

Hejsan! Har nu startat upp mitt första saltvattensakvarie och det har varit igång i snart 2 månader. Det är ett RSM 130l, anväder bara den utrustningen man fick med förutom att jag satt i 2 extra fläktar i lysrampen för att få ner tempen. Har lagt i 17kg LS. Mina värden är: Ph 8,3, Kh 10, Nitrit 0, Ca 420. Har ca 26 grader i temp men Nitraten är på 15mg/l och det har den varit i stort sett hela tiden. Det enda jag har tillsatt i karet är Reef evolution 5ml i veckan. Har börjat med att göra vattenbyten på 10l i veckan, väntar jag längre så bildas en hinna på ytan. är det pga Nitraten? Har även endel luftbubblor på LS. Jag har för en vecka sen börjat få nån typ av bruna alg…

• 4 svar
    • 810 visningar
  11. Started by Tenkare,

Hej. Efter ett uppehåll på sådär 6 år +, började jobba till sjöss så jag hade ju karet under mig :), så börjar jag bli sugen på att starta upp ett eller två kar igen. Har ju kvar ett 45 och ett 80 liter som jag körde skummarlöst respektive skummare. Samt ett par KG död LS. Men mina kunskaper har försvunnit lite känner jag. Samt att jag inte vet vad som för ny teknik det har kommit. Det kommer ta lite tid att starta upp, ska ju silicona om, sätta upp bakgrunder och göra vid filterkammare. Så jag är mest nyfiken på nyttig läsning/sammanfattning att plöja vad gäller små kar medan jag fixar och trixar. Och bråttom har jag…

12. Started by cheva,

startar et 720x120 h s skimer behöver lite tips:smiley24:

• 2 svar
    • 810 visningar
  13. Started by Krillo,

Hejsan! Hur gör ni andra med matning av fisk? Jag ämnar att mata mina Decora gobier och min tvåfärgade blennid två gånger om dagen. Min ljusccykel är på ca 13 timmar och startar klockan 9 på morgonen och släcker vid 22. Dock är det så att samtliga fiskar sover gott innan ljuet slår på och syns inte vid matning som måste ske innan jag åker till jobbet (som är innan 9). Alltså blir det matning bara en gång om dagen vilket jag tycker skulle bli lite snålt. Hur gör ni andra, slänger ni i mat ädå och hoppas invånarna vaknar till, eller matar ni bara en gång om dagen, annorlunda ljuscykler etc? Råd mottages gärna.

• 4 svar
    • 810 visningar
  14. Started by taspan78,

Jag har den skim c-skim1800 från red sea och tycker att det är ganska bullrig faktiskt.Jag har karet i vardagsrum och det är inte det bästa att lyssna på skimmer hela tiden. har ni någon idé hur kan jag reducera ljudet?eller måste jag byta den till någon Annan märke? tack på förhand tasos

• Gilla
    • 11 svar
    • 810 visningar
  15. Started by Mega,

Hej har någon här testat beställa koraller från triton som bor lite längre upp i landet. Funderar om det kommer fram levande osv. Tackar för svar

• 0 svar
    • 809 visningar
  16. Started by per-åke,

Har problem med att lite av skummet (luftbubblorna) åker ut i botten på skummaren. Har en 400 liters pump,och det bildas rejält med bubblor. Har även testat att sänka luftpumpens flöde men lite vill gå " bakvägen " ändå. Funderar på att sätta en strumpa i botten på skummaren för att slippa bubblor i akvariet. Någon som har ett bättre förslag ????

17. Started by Qurex,

Har ännu bara en städpatrull med några snäckor och eremiter. De har städat på bra och är inte så mycke alger kvar. Jag har ännu inte köpt in någon fisk. Har kört sötvatten länge och undrar vad jag kan mata eremiter och ev framtida fiskar med som jag redan har till sötvatten. Tetramin flingor. grindalsmask. blackworms. dafnier. (Artemia har jag också men det vet jag är ok) läste att flingor kan man mata även anemoner och eremiter med men måste det vara saltvattenvarianter? Hörde att.det inte ska vara bra att mata saltvattensfisk med sötvattensfiskar pga salthalten..stämmer det?

• 6 svar
    • 808 visningar
  18. Started by LindaTronde,

Hej hur startar man ett saltvattensakvarium på bästa och billigaste sättet? Vill gärna ha tips och råd. Är det billigare att köpa färdigt än att göra själv? Mvh.Linda -sjöhäst

19. Started by Mr_Pear,

Hej alla. Har efter mycket velande köpt ett RSM 130D Med 13Kg Ls, Levande sand Och 50% nytt saltvaten 50% kultiverat vatten från deras filter system på Bromma Zoo. Karet är igång med vatten o sand o sten. Fråga 1. Starat upp det på tisdag kvällen 31/5 Enl deras lapp man fick med så ska ljuset vara på 4H första veckan och att man kan stoppa i "Lätta" fiskar och eremiter efter 3 dagar ? Är inte det lite kort tid ? Fråga 2. Bör inte ljuset vara på längre om man vill få igång lite liv i tanken?

• 3 svar
    • 808 visningar
  20. Started by shreek,

om jag ska starta upp ett LITET saltvattenakvarium vad behöver jag då för belysning, pump mm?? Vad det gäller fiskarna, va behöver jag för att allt ska fungera? antar att jag måste ha något som rengör på botten samt något som äter alger mm... Tacksam för svar //Pernilla

• 4 svar
    • 808 visningar
  21. Started by Aquaguy,

Har en liten fråga jag har haft ett 7 liters akvarium en tid med ls i. Ska köpa ett dymax iq5 (13 liter) på torsdag ska samma dag köpa lite koraler skivor och knappar. Kan jag fylla på mina 7 liter i det nya karet plus 7 liter nytt salt och lägga i koralerna direkt eller måste jag vänta några timmar? Eller fylla på med lite nytt vatten i taget? tillexempel. Åker bort och köper koraler är därför jag måste köpa allt på en gång. Har några timmar hem också.

• 8 svar
    • 808 visningar
  22. Started by slarvid,

Ja, varför kryper saltet? Är det så för alla? Salthalt är 1.025, temp. Stadiga 25grader

• 4 svar
    • 808 visningar
  23. Started by chippen,

Hej Har beslutat mej för att lämna in karet för borrning istället för att krångla med en överrinningsbox (billigare och mer praktiskt). Okej nu till min fundering; har en kub och undrar om det blir snyggast att borra i mitten(bakkant) och bygga upp som en revpelare eller skulle ni heller borra i ett hörn och bygga upp revet upp längs sidorna? Behöver lite reflektioner så att jag har lättare att bestämma mej. Kuben är 60*60*60. Som ljus räcker 150w eller skulle ni överväga 250w? Mvh/Bosse

• 2 svar
    • 807 visningar
  24. Started by Pear,

Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.

• 5 svar
    • 807 visningar
  25. Started by Sultanen,

Vet att jag sett hemsidor både för beräkning av längd på kam och dimention av rör, någon som har länkarna till dessa här? Eller någon som kan ge mig ett sätt att beräkna det på? Kommer ha en Sunsun 2000L/H pump, den kommer pumpa vattnet ungefär 1,2m. Tacksam för hjälp snarast, har bara detta kvar innan jag kan beställa rör och allt krimskrams

• 5 svar
    • 807 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.