Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by DennisL,

Tja! Har funderingar på att införskaffa mig ett Uvc, men efter att ha gått igenom ett gäng trådar på reefcentral så är jag inte helt säker längre. Jag märkte att det höjdes en hel del negativa röster mot användandet av Uvc. Dels verkar det enligt en del finnas negativa konsekvenser och en hel del menar också att de är ganska verkningslösa när det handlar om att motverka vita prick. Mitt incitament till införskaffning av uvc är enbart för att förhindra vita prick. Vad är era erfarenheter, hjälper det eller är det en onödig investering? Mvh Dennis

• 2 svar
    • 917 visningar
  2. Started by ghosten,

har lite funderingar hur mycket sten jag skall ha i akvariet vet att man helst skall ha 10% av strl på akvariet så i mitt fall blir det 16kg men hur blir det om man bara har i typ 12 kg blir det väldigt mycket extra jobb....... jag har både skummare och osmos om detta är till någon hjälp....

• 3 svar
    • 917 visningar
  3. Started by SaltisLinda123,

Någon som vet hur man får bra bilder när man ska fota korallerna? Har en Canon 450d jag ska fota med men får inte in rätt inställning blir antingen brunt med blixt eller ljusblått och grumligt..

• 7 svar
    • 916 visningar
  4. Started by joelstahre,

Hejsan Har precis varit och hämtat färdig blandadt saltvatten och köpte även med mig levande sten. Jag antar att vattnet måste komma upp i rätt temperatur innan jag lägger i levande stenen? MVH

• 1 svar
    • 916 visningar
  5. Started by Johnny Tveit,

Hej. Undrar om jag bör flytta knapparna från min Euphyllia? Kan knapparna ta skada från den? Mvh Johnny

6. Started by wizz,

Mitt hotell har nu varit öppet i 3veckor och som sag var det begagnat så jag kör på gammalt vatten med några byten och samma sten som varit i karet sedan 2007-01-11. Ser att min skummare skummar inget ?? samtidigt tycker jag att enheten under skummarkoppen inte är centrerad i facket ? kan det påverka ? Värden m.m är ok.. har i går ökat inneboende mängden med 2 fiskar och en räka så totalt har jag 5 fiskar 11 sniglar 2 eremiter 1 räkar 1 korall och 15 kg LS Men som sag skum blir det inte i skummaren ?

• 2 svar
    • 915 visningar
  7. Started by Tobbz,

Märkte idag efter matning att det dök upp små små vita prickar på glaset överallt. Efter ett tag ser jag hur dom rör på sig över alla rutor. Jag matade med artemia och cyclops. Vad i helsike är det för något?

• 4 svar
    • 915 visningar
  8. Started by Ricke,

Hej Kan man göra egen levande sten. Läste på sidan att man kunde göra det. Men för att den stenen man gör ska bli levande behövs det då redan levande sten? Mvh//Ricke www.zoofish.info.se

• 1 svar
    • 915 visningar
  9. Started by vondraggen,

Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG

• 5 svar
    • 914 visningar
  10. Started by S.Svensson,

Har funderat ett tag på att starta ett saltkar, och min största fråga är hur vet jag om jag behöver använda osmos? Har kikat på mitt kranvatten men tycker att det ser okej ut? Har inte lagt något i karet än, har införskaffat mig red sea reef pink sand, red sea salt och 36kg sten som jag inte behöver laka ur enligt akvarieaffären. Det ända som "fattas" är en "omvänd osmos" om det är nödvändig?

• Gilla
    • 2 svar
    • 913 visningar
  11. Started by klon,

Jag har precis fyllt upp mitt nyinköpta,men begagnade, RSM 130D och startat upp det. Min fråga, som jag är lite stressad över är : Måste pumparna vara täckta med vatten, eller räcker det med att vattennivån är cirka en centimeter ifrån toppen på pumparna (pumparna sticker alltså upp över vattennivån)??? Jag vill ju inte förstöra pumparna med för lite vatten där. Kruxet är bara att om jag fyller på med mer vatten i bakkant, så blir det alldeles för mycket i akvariet. Hjälp, hjälp, snälla!

• 6 svar
    • 913 visningar
  12. Started by onoff,

En Fråga, jag har ett 400l med sump har ca 80l sötvatten i sumpen som jag har till att fylla på avdunstat vatten med. Men om jag stoppar växter och någon molly för att ha och mata saltfisken med och ändå ta sötvatten till salt karet därifrån skulle det funka? Växter livnär sig väll på vissa skadliga ämne om jag inte har fel.

• 5 svar
    • 913 visningar
  13. Started by Jonte75,

Har observerat små vita ibland genomskinliga varelser på LS. Kan dessa små krabater vara kräftdjur?

• 2 svar
    • 913 visningar
  14. ett likadant akvarium som jag har, Juwel Rekord 800. Jag tänkte att det kunde vara en lagom storlek att börja med. Jag kommer fortsätta kolla på vad som behövs inhandlas och hur man ska gå tillväga.* Akvariet är ca 3 mån gammalt sedan nyköp men jag undrar om det går att använda efter att jag använt både pmdd (växtnäring) och medicin mot fenröta 1 gång i akvariet? Går det att rengöra eller något sådant så man inte behöver köpa nytt.*

• 5 svar
    • 912 visningar
  15. Started by per-åke,

Har startat ett 450 literskar för tre veckor sedan. Köpte 68 kg begagnad levande sten. Fosfatnivån var i början 1,0mg/liter. Nu när jag kört remower i 2 veckor har nivån gått ner till 0,5 mg/liter. Har ej haft på belysningen. Mina frågor är följande: Vågar man tända lite försiktigt nu? (vill inte ha en massa alger ) Vilka nivåer anses som säkra för koraller? Vilka nivåer tål fiskar ?

• 3 svar
    • 912 visningar
  16. Started by Gnarkill,

Var till Luleå igår och stannade till hos akvarie handlaren bara för att titta=) men som vanligt så hitta jag en snygg korall som jag fick med mig hem. Är det någon som vet namn på den kanske? sen så följde det med någon annan konstig korall eller liknande under den stora, samt 1 naken snigel och något konstigt djur som har en stor håla mitt uppe på korallen vet dock ej vad det är för djur ännu Det ser nästan ut som att det är en eremit kräfta som har hålet på korallen men ändå inte.. Jag ska avvakta och se om djuret kommer ut från hålet

• 2 svar
    • 912 visningar
  17. Started by Strumpan,

Hej! Har inte skrivit på forumet på ett bra tag men nu är vi tillbaka Har inte haft någon tid överhuvudtaget till nå akvarium det senaste året. Har flyttat en gång själv och har dessutom hjälpt min mor (Nettans) att flytta 2 gånger. Som om inte det vore nog så lyckades vi krocka då vi var och hämtade våran valp ,vilket vart en dyr historia.Gick 17000:- back då det självklart var vi som orsakade den pga en förädisk korsning menmen nu lägger vi gamla bakom oss och försöker oss på en ny start. Vårat 240 liters vart efter allt detta nergraderat till ett nano på 30 liter men nu har vi tröttnat lite på detta lilla skitkar så nu drar vi igång med 240 liters igen Har som vanli…

• 3 svar
    • 911 visningar
  18. Hej allihoppa! Trevligt att vara här. Jag har haft genom åren ganska många akvarier, men det här är mitt första med saltvatten. Och för att göra det hela mer komplicerat, bestämde jag mig att köra ett pico sådant - nämligen ett IQ3 som är bara 7 L! Jag ska endast ha några mjuk koraler och ev en snigel eller / och en räka. Nu är mina värden under kontroll och jag fick idag min första korall. Enligt säljaren ska den vara tålig och ganska lätt. Men vad är den för något? Vad heter den? Tack för hjälpen! mvh Ioannis

• 3 svar
    • 911 visningar
  19. Started by jetstar,

mitt rsm 130 har rullat på bra, men i några dagar nu har det bildats en ful "film" på ytan! den är full med luftbubblor och om man tittar nära verkar det vara ett tunt tunt lager med alger rödbrun aktiga! varför har jag fått detta!? upplever som att det började i samband med att jag bytte till tunze 9002 från orginal skummaren! alla säger ju att den skummar så bra men vet inte om jag håller med där alltså!? kan någon tipsa mig hur jag får bort detta?? ser så illa ut sen har jag också problem med kiselalger som bildats på gruset och måste ta bort varje kväll från rutorna! :-( mvh

• 6 svar
    • 911 visningar
  20. Started by Pear,

Kan jag nu efter hand komplettera med några st LS till i karet utan otrevliga överaskningar. Tänkte lägga i 2-3 stenar till, lade i mina nuvarande stenar för 4 dagar sedan, och ligger nu igår på en nitrit topp på 2,0. Tänkte lägga i lite mera LS nu på Torsdag.

• 5 svar
    • 911 visningar
  21. Started by Magnus Borg,

Hej Mitt 200 liters kar har varit igång nu i två månader (imorgon 3/5 -18), startades med ingången sten och levandesand. Har haft låga nitratvärden hela tiden (0-5), ingen mätbar nitrit (slutade med det testet efter en månad). Har i dagsläget sju små fiskar, några räkor och en hel del städpatruller (eremiter, turbosar, mm). Jag har två små montiporor, en liten "äng" gorgonia och en BTA (lite dino i sanden också). Utökade mitt testbibliotek i helgen och lade till tester för KH, Mg och Ca (nitrat, phosfat, pH sedan innan). Alla tester är Salifert. Gjorde en mätserie igår. Näringsvärdena hade bra värden: nitrat ca 2, phosfat ca 0,03. Dock så var pH li…

22. Jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa ett stort problem för mig!! jag vet inte hur jag ska dra rör från karet till sumpen och tillbaka?? Och vilket avstånd ska jag ha från kanterna i hörnet där glasmästaren ska borra hålet till ytavrinningen??? nån som har nå ritningar eller JÄTTE bra bilder på hur man ska göra?? det vore kanon bra för det står VÄLDIGT still just nu Mvh/Tom

• 2 svar
    • 910 visningar
  23. Started by jaynun,

Hej, Tack för en kanon bra forum! Det har verkligen fått mig på saltvattensspåret... Jag funderar på att starta upp en saltvattensakvarium mellan 500-900L med ca 10 fiskar (nemo tema tror jag) och en del levende sten. Akvarium ska vara mellan 160 och 200 cm lång. Mitt fråga...kan man placera akvarium mitt i ett rum så att man kan se fiskarna från alla håll? En till fråga...Här nån av Er här på forumet ett Aqua Medic Tridacna 200 alternativ Tridacna 160 akvarium. Vad behöver man köpa mer än en sånt akvarium? Det ska finnas sump, skimmer, pumpar inbygt...Länken finns här http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tridacna%20200%20beech%20e/ Tack för hjälpen! /J

• 2 svar
    • 910 visningar
  24. Started by Aqua,

Rekommenderad web sida för Bräckvatten nyfikna. Massor av olika firrar att läsa om. "Dedicated to that little space somewhere between freshwater and marine" https://thebrackishtank.tumblr.com/

• 0 svar
    • 910 visningar
  25. Started by 0lof,

Hej, jag undrar om någon har erfarenhet eller vet om det finns transportfirmor/flyttfirmor som kan transportera akvarium (ca 350l) Jag har svårt att hämta det själv då jag bor så långt ifrån... Jag har inte hittat så mycket när jag googlat förutom typ schenker som jag inte litar på, så tänkte kolla här om det ens är en grej som folk gör. Mvh Olle

• 3 svar
    • 910 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.