Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
Jag har länge försökt vidta åtgärder mot min Nitrathalt som legat stilla på 10 mg/liter. Har börjat med lite zeolit i ytavrinningen, lagt i levande sand med nya bakterier och doserar ultra life varje kväll, vattenbyten mm. Nitraten har inte sjunkit ett enda mg enligt saliferts test. Tog mig en funderare och testade osmos vattnet, tvivlade på att det kunde vara det men har man provat allt så... Och ve och fasa, osmosvattnet gav utslag på testet med minst 2.5 mg/liter. Fattar ingenting!! Det måste vara därför ingenting hjälper och jag ha så hemska alg problem. Vad gör jag?? Osmosen är använd ett år och jag har inget silikatfilter. Mvh, Elin
-
- 5 svar
- 877 visningar
-
-
Är medveten om att denna fråga är en stående fråga och finns många av. Men jag har ett kar på 100 liter med ca 10 kg levande sten. Ligger stabilt och bra med mina värden med. Så vilka fiskar ska man satsa på och som går ihop med clownfiskar ? Jag föredrar heller att ha lite större fisk och ha mindre antal än flera olika mindre. Jag gillar drakfisk och muräna men dom kräver mer plats det vet jag. Men menar att jag gillar mer fisk som är lite annorlunda än fisk som bara ska vara färgglad och fin att se på. Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 877 visningar
-
-
Är det någon som vet vad detta är? tunna bruna trådar, finns i sanden och på vissa ställen på stenen.
-
-
- 5 svar
- 877 visningar
-
-
mitt rsm 130 har rullat på bra, men i några dagar nu har det bildats en ful "film" på ytan! den är full med luftbubblor och om man tittar nära verkar det vara ett tunt tunt lager med alger rödbrun aktiga! varför har jag fått detta!? upplever som att det började i samband med att jag bytte till tunze 9002 från orginal skummaren! alla säger ju att den skummar så bra men vet inte om jag håller med där alltså!? kan någon tipsa mig hur jag får bort detta?? ser så illa ut sen har jag också problem med kiselalger som bildats på gruset och måste ta bort varje kväll från rutorna! :-( mvh
-
- 6 svar
- 876 visningar
-
-
Tänker bygga ett saltvattens kar. måtten L190+B80+H70 =840 eller L190+B70+H70 =735 var av 40cm sump=224/196 liten tanke på ljuset med olika bredder vad är bäst. Sen vill jag ha hjälp med teknik pumpar skummare osv. räker sumpen till.
-
- 1 svar
- 876 visningar
-
-
Dum fråga kanske... Vad har det för betydelse för mängden luft som en skummare klarar av.. Har det med ljudnivån att göra..?? ../Jonas
-
- 4 svar
- 876 visningar
-
-
Funderar på hur stor del av returpumpens energitillförsel (i form av värme) man kan bespara akvarievattnet genom att ha returpumpen stående torrt istället för vått. Man har ju sett en hel del amerikanska akvarium där returpumpen sitter utanför sumpen. Kan det vara någon mening att göra detta för att bespara akvariet lite värme, eller är det alltid av andra skäl de har pumpen utanför?
-
- 4 svar
- 876 visningar
-
-
Tjerna har fått tag i 250liter kar med 90 liter sump 🙈, ska nu dundra i lite levande sand ska man ha 10% av litern så 25kg sand?, sen ska jag självklart blanda eget salt så osmos maskinen går för fulla muggar, men hur många kg salt ska man? Nå bra tips på sand? Mvh Jacob bjuder på en bild på de med
-
- 5 svar
- 876 visningar
-
-
Vad kan den ljusa klumpen i mitten av bilden vara för något? Ska det tas bort? Svårt att få till en bra bild. Den sitter en bit in.
-
En riktig nybörjarfråga men jag upplever att kubformade kar är betydligt vanligare som salt än som söt så jag undrar om det är mer än en designfråga? Jag gissar att om man har ett högt kar så kan man få olika höjder=ljus för olika koraller men samtidigt svårt att få vettigt ljus på botten. Finns det praktiska skäl till att välja en viss form på akvariet beroende på vilka arter man tänker sig och i så fall vilka?
-
- 7 svar
- 875 visningar
-
-
Hej på er Kan någon förklara skillnaden mella de här två? Funderar på att köpa in men är lite velig och välja mellan. mvh reza
-
- 3 svar
- 875 visningar
-
-
Hej allihoppa! Trevligt att vara här. Jag har haft genom åren ganska många akvarier, men det här är mitt första med saltvatten. Och för att göra det hela mer komplicerat, bestämde jag mig att köra ett pico sådant - nämligen ett IQ3 som är bara 7 L! Jag ska endast ha några mjuk koraler och ev en snigel eller / och en räka. Nu är mina värden under kontroll och jag fick idag min första korall. Enligt säljaren ska den vara tålig och ganska lätt. Men vad är den för något? Vad heter den? Tack för hjälpen! mvh Ioannis
-
- 3 svar
- 874 visningar
-
-
Hallå allihopa! Känns som att jag kastar upp trådar till höger och vänster men nya frågor och situationer dyker upp hela tiden och frågar man inte får man inte veta. Glöm min föregående tråd om att bygga kub, det blir inte någon kub längre då jag insett att jag kommer antagligen misslyckas totalt med bygget tyvärr. blir till att göra en bubbelfälla med glasskivorna jag har då mitt 200L är 55brett och ska bli sump i framtiden. Jag skall nu den 1a december flytta ner till Göteborg och en större lägenhet så det ska startas stort kar men det får bli någon månad efter inflyttning. Nu till problemet; Jag har för nuvarande ett 200L kar som ska bli sump för det större, men jag v…
-
- 4 svar
- 874 visningar
-
-
-
Hej! har ett 60x30x30cm akvarie med en firefish. Jag skulle vilja ha något på botten som inte är fisk. Tänkte en liten Mithrax sculptus (emerald crab) eller en Ormsjöstjärna. Vad skulle ni välja? Tänker att den ska hjälpa till med maten fisken inte plockar upp ifrån botten. Tänker att krabban har svårt med mindre bitar? Mvh Emil!
-
Har två frågor som skulle uppskattas om någon kunde hjälpa till med! Ett akvarium på 100 L, räcker det med en sump på 40 liter vatten då? Fråga 2. Vad skulle ni rekommendera för lampa, om akvariet är 80x35x35, hur många watt ska en bra lampa ligga på? Om livet menstadels ska innehålla Lps Tacksam för svar! Mvh Länge sedan man körde salt!
-
- 7 svar
- 874 visningar
-
-
Hej allihopa Undrar om det finns någon uppdaterad version av saltvatten kemi för dummies den jag skrivit ut är från 06 Mvh Henrik
-
- 5 svar
- 873 visningar
-
-
Hej, Tack för en kanon bra forum! Det har verkligen fått mig på saltvattensspåret... Jag funderar på att starta upp en saltvattensakvarium mellan 500-900L med ca 10 fiskar (nemo tema tror jag) och en del levende sten. Akvarium ska vara mellan 160 och 200 cm lång. Mitt fråga...kan man placera akvarium mitt i ett rum så att man kan se fiskarna från alla håll? En till fråga...Här nån av Er här på forumet ett Aqua Medic Tridacna 200 alternativ Tridacna 160 akvarium. Vad behöver man köpa mer än en sånt akvarium? Det ska finnas sump, skimmer, pumpar inbygt...Länken finns här http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tridacna%20200%20beech%20e/ Tack för hjälpen! /J
-
- 2 svar
- 873 visningar
-
-
Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea
-
- 3 svar
- 873 visningar
-
-
Hej! Jag har planer på att byta ut mitt 600 l sötvatten till saltvatten istället. Jag har fastnat lite för red sea max s 400. Men blir lite osäker på tekniken. Är det någon som testat dessa kar? Räcker den tekniken som följer med, eller kommer man vilja uppgradera den så fort man börjat lära sig lite? Tänker främst på belysningen och skummaren? Nu kommer jag självklart inte börja med några svåra och krävande koraller utan lite mjukkoraller och läderkoraller. Men jag vill fortfarande kunna utveckla mig utan att behöva byta ut all utrustning direkt. Jag hittar inte så mycket information om belysningen som ingår, mer än att det är led och att man kan "styra" den med sm…
-
Hej Mitt 200 liters kar har varit igång nu i två månader (imorgon 3/5 -18), startades med ingången sten och levandesand. Har haft låga nitratvärden hela tiden (0-5), ingen mätbar nitrit (slutade med det testet efter en månad). Har i dagsläget sju små fiskar, några räkor och en hel del städpatruller (eremiter, turbosar, mm). Jag har två små montiporor, en liten "äng" gorgonia och en BTA (lite dino i sanden också). Utökade mitt testbibliotek i helgen och lade till tester för KH, Mg och Ca (nitrat, phosfat, pH sedan innan). Alla tester är Salifert. Gjorde en mätserie igår. Näringsvärdena hade bra värden: nitrat ca 2, phosfat ca 0,03. Dock så var pH li…
-
- 2 svar
- 872 visningar
- 1 följare
-
-
Som rubriken lyder så söker jag lite levande sten i Helsingborg! Hör av er med pris:)
-
- 0 svar
- 872 visningar
-
-
Hej! Har ett fungerande akvarium på 55L med två clowner i. Har bestämt mig för att de ska få ett nytt och lite bättre hem. Har införskaffat ett 120L (Juwel Lido) som de ska få bo i istället. Har blandat vatten, haft i ny sand och c:a 6 kilo ny LS och 6-7 kilo LS från det gamla akvariet. Jag har också hällt i 20 ml Nitrivec Biostarter och även c:a 10L vatten från det gamla akvariet. Så har det stått i två dagar nu. Nu till frågan... När kan clownerna flytta över? Kommer jag att få en spik när jag har flyttat över gammal LS, använt Nitrivec och lite gammalt akvarievatten? Hur har ni gjort när ni har flyttat mellan akvarier? Mvh Stefan p.s. Sen ska det i turbo, räkor och kr…
-
- 2 svar
- 872 visningar
-
-
Har ett ganska nystartat clownhotell. Helt plötsligt när ja tittade så är det hur mycket små luftbubblor som helst. Vad kan detta bero på? Någon som vet?
-
- 5 svar
- 872 visningar
-
-
Hej på er Har precis börjat droppa i fisk i mitt inkörda kar, det blev två små gobier och en blennid. Det skall bli mer med tiden - men medans jag funderar på vilka andra fiskar vi skall ha så slog det mig, finns det några rekommenderade tider att vänta mellan fisk för att bakteriekulturen skall få en chans att stabilisera sig? Jag mätte ammonium två dagar efter istoppet och såg ingen påverkan alls = 0. Antar att det finns två svar på frågan, första är att mäta den kemiska påverkan och det andra en generell uppskattning. Detta är i ett RSM130-kar.
-
- 4 svar
- 872 visningar
-