Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Är medveten om att denna fråga är en stående fråga och finns många av. Men jag har ett kar på 100 liter med ca 10 kg levande sten. Ligger stabilt och bra med mina värden med. Så vilka fiskar ska man satsa på och som går ihop med clownfiskar ? Jag föredrar heller att ha lite större fisk och ha mindre antal än flera olika mindre. Jag gillar drakfisk och muräna men dom kräver mer plats det vet jag. Men menar att jag gillar mer fisk som är lite annorlunda än fisk som bara ska vara färgglad och fin att se på. Tack på förhand.
-
- 2 svar
- 845 visningar
-
-
Hej hur startar man ett saltvattensakvarium på bästa och billigaste sättet? Vill gärna ha tips och råd. Är det billigare att köpa färdigt än att göra själv? Mvh.Linda -sjöhäst
-
- 4 svar
- 844 visningar
-
-
Hej! Igår fick jag mitt första akvarium -salt. Jag är femton år och är ganska dum när de gäller att först ta reda på information och sedan skaffa akvarium. Men nu har jag i alla fall mitt akvarium. Det är på 160 l och det är format som en kub. Den förre ägaren kan inte varit så jättenoga med att städa akvariet då jag höll på med detta i ca 8 timmar igår. Men skummaren och "vågsimulatorn" (vad heter den egentligen?) är mycket smutsiga, eller fulla med alger som jag inte kunde få bort. Bör jag köpa nya grejor till det? Just nu är där en tryckarfisk i akvariet, men den vill jag inte ha då jag vet att tryckarfiskar e aggresiva, och akvariet blir alldeles för litet när den bli…
-
- 2 svar
- 844 visningar
-
-
Jag går i tankar på att skaffa ett saltvattensakvarium hemma i vardagsrummet. Jag har kollat både på begagnat kar där man kan köpa ett komplett akvarium + allt levande. Eller ett nytt akvarium med all teknik som behövs. Frågan är helt enkelt, vad rekommenderar ni? Är det bästa för en nybörjare att köpa ett akvarium som redan är igång som "bara" är att flytta hem? Eller tycker ni att man ska börja från början så man kanske lär sig lite på vägen? Om jag väljer att börja från början och vill köpa ett akvarium där all teknik ingår, vilka akvarium rekommenderar ni? Vad är den optimala storleken för nybörjare? Jag tänkt 200 - 300 liter? Skickat från min SM-G935F via T…
-
-
- 5 svar
- 844 visningar
-
-
hej har drivit ett nanokar på 18 liter nu ett tag. och tänkte om nån som funderar på ett nano. behöver svar på lite frågar så ställer jah gärna upp!! så alla som e sugna på ett nano fråga för jah har inte hatt några broblem me mitt ha de o lycka till:)
-
Hej allihopa Tänkte dra i lite kolkälla men blir inte klok på informationen på burken om dosering och vad länge det kan vara i 350 liters red Sea Mvh Henrik Dahlström
-
- 5 svar
- 843 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! Ny inom detta. Köpte levande sten för ett par dagar sedan och placerade dom i mitt akvarium. Köpte även en saltvattensmätare (en refractometer) mätte upp till 1.025 S.G. Tyckte det va lite lite salt jag hällde i men litade på mätaren. Upptäckte idag att instrumentet kan kalibreras vilket jag gjorde och till min stora fasa så visade den helt fel!!! efter kalibreringen vissate måttåren att värdena i mitt akvarium va 1.018 S.G. Håller på att stabilisera det nu. Har jag tagit livet av min sten? Använt red seas reef mature pro kit och är på dag 5.
-
-
- 6 svar
- 843 visningar
-
-
Hej igen! Nu har vi byggt ut lite då vi kom på att våra 27 liter vart lite svårmöblerat. Så nu har vi bytt till ett 54 liters ist och flytten gick jättebra Men nu har vi lite belysningsproblem istället,undrar därför vad som passar bäst. Måtten på karet är:H:30 L:60 B:25 Antingen 2 st t5 kompakt 55w rör 1 daylight blue & 1 triplus 14000 k eller 150w mh och nått slags blått ljus. Tacksam för svar
-
- 4 svar
- 842 visningar
-
-
-
Jag tror jag behöver öka cirkulationen i mitt kar just nu har jag en oceanrunner som driver runt vattnet till sumpen på 3500 liter per timme och en projekt på 3300 liter per timme i ett kar på 480 liter tror ni att jag behöver mer cirkulation? Jag tänkte i så fall köpa denna S32609AE Aquajet PFN-35003500 liter/tim540,00 Vad tror ni om ljudnivå och så vidare på denna pump?
-
- 3 svar
- 841 visningar
-
-
Har problem med att lite av skummet (luftbubblorna) åker ut i botten på skummaren. Har en 400 liters pump,och det bildas rejält med bubblor. Har även testat att sänka luftpumpens flöde men lite vill gå " bakvägen " ändå. Funderar på att sätta en strumpa i botten på skummaren för att slippa bubblor i akvariet. Någon som har ett bättre förslag ????
-
- 5 svar
- 841 visningar
-
-
-
Hej! Känns som att jag bara har kastat mig in i forumet här utan att ens presentera mig, det tycker jag var lite oartigt av mig. Jag heter Jon och höll på mycket med akvarium när jag fortfarande var ett barn men hobbyn dog ut. Nu har den återvänt fast dock lite dyrare än innan, och saltvatten står på menyn. Jag satt här och läste runt på forumet och hittade diverse trådar om 200-300L kar och dessa ser verkligen underbart fina ut så nu har jag bestämt mig att jag ska börja samla på mig delar för att göra om mitt ena ciklidkar till saltvatten och plockade ihop en liten inköpslista, jag skulle nu villja ha eran hjälp då jag inte är 100% säker på alla saker, men har försökt h…
-
- 5 svar
- 841 visningar
-
-
En Fråga, jag har ett 400l med sump har ca 80l sötvatten i sumpen som jag har till att fylla på avdunstat vatten med. Men om jag stoppar växter och någon molly för att ha och mata saltfisken med och ändå ta sötvatten till salt karet därifrån skulle det funka? Växter livnär sig väll på vissa skadliga ämne om jag inte har fel.
-
- 5 svar
- 841 visningar
-
-
Hej Har ett litet kar på 110 liter totalt Display 75 liter med lite mjukisar och städ patrull och 1 fisk sur som fan Problemet är att no3 och po4 är 0 Och koraller ser vissna ut fick råd att skaffa mer fisk så att värden går upp Så vad för slags små fiskar rekommenderar ni ca 4-5 st hade jag tänkt Mvh Henrik dahlström
-
- 4 svar
- 841 visningar
-
-
Ungefär hur länge bör man vänta innan man köper dom första korallerna till ett nystartat 54 liters? Finns det någon svensk sida som säljer koraller?
-
Har en Lobophyton som jag funderar på var jag ska placera i karet? Hur vill den sitta beträffande ljus och cirkulation?
-
- 4 svar
- 840 visningar
-
-
-
Hej på er Har precis börjat droppa i fisk i mitt inkörda kar, det blev två små gobier och en blennid. Det skall bli mer med tiden - men medans jag funderar på vilka andra fiskar vi skall ha så slog det mig, finns det några rekommenderade tider att vänta mellan fisk för att bakteriekulturen skall få en chans att stabilisera sig? Jag mätte ammonium två dagar efter istoppet och såg ingen påverkan alls = 0. Antar att det finns två svar på frågan, första är att mäta den kemiska påverkan och det andra en generell uppskattning. Detta är i ett RSM130-kar.
-
- 4 svar
- 840 visningar
-
-
är Parazoanthus Gracillis samma sak som glasroser?
-
- 3 svar
- 840 visningar
-
-
Hej! Jag har nu efter många år av tankar och funderingar äntilgen fått chansen att starta mitt eget! Här hemma står nu ett tomt 180l Juwel Rio, tidigare använt av min far som hållit sötvattensfiskar i det. Först och främst filtrering, om man inte har plats för en sump, vad ska jag tänka på då? vad bör jag stoppa i filtreringslådan? Känns som vart jag än söker och läser så hittar jag inga klara svar på filtreringen om det inte är så att man talar om sumpar av alla dess slag dvs Skummare, funderar på att köpa en Tunze 9004 känns som att det räcker gott för det akvariumet som jag har, men finns det någon "bästa" plats för …
-
- 4 svar
- 839 visningar
-
-
Sådär, nu efter 10 dagar börjar det så smått komma lite alger. Typ långa trådar. Är det enligt planerna? Och är det dags slänga i lite turbo nu va?
-
- 4 svar
- 839 visningar
-
-
Märkte idag att jag har fullt med smådjur på vattenytan.... Ser ut som snöflingor(spindel) och dom har en jävla fart... Vad är det för något?
-
- 0 svar
- 839 visningar
-
-
Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...? I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltv…
-
- 5 svar
- 839 visningar
-
-
hej. jag undrar lite i vilken takt man skall introducera olika djur grupper? mitt akvarium har kört i snart 2 månader, för lite drygt 3-4veckor sen köpte jag en sand vändande sjöstärna, 12 snäckor (2 sorters "turbo" och 2 andra sorter) och en eremit (den dog dock har ja gissat mig till, sitter vid ls:en med ryggen mot mig och suttit där sen dag 2 ca). För en en och en halv vecka sen köpte jag 2 eremiter till och en P. hexataenia, nu i veckan köpte jag en A.coeruleus, en C. Strigosus, en C.Potteri och en N.Decora. Dock dog potterin inatt (vet ej varför) Nu till frågorna, när kan en "vanlig" sjöstjärna klara sig i akvariet? när kan man börja introducera koraller? (alla vär…
-
- 2 svar
- 838 visningar
-