Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Started by ungsgard,

    Har fatt ett saltvattens akvarium av ngr som flyttade o ej hade plats langre. det finns sma havstulpaner och 3 "nemo". Bor pa Mallorca och den tidigare agaren fyllde pa nytt vatten fran havet ca 1 ggr/manad. Maste sa klart varma H2o till ratt temp forst. - Kan man aven lagga i typ havsborrar ellr sa fran havet med mina 3 Nemo? - Akvariet har ett ytterfilter - Eheim 440 lit, och ett som blaser luft genom en "sockerbit" -prodac airprofesional 360. Den senare, som ar som en liten lada som star bredvid akvariet later valdigt mkt av vibrationerna. Undrar om man kan stanga av den pa natten eftersom den inte renar vattnet utan "bara" syresatter det. Skulle firrarna ma daligt av…

    • 3 svar
    • 967 visningar
  2. Started by cum grano salis,

    Jag ska skaffa ett helglasakvarium och ha till saltvattensfiskar. och jag tänkte göra en inbyggd sump med ytavrinning. tänkte sätta in en glasruta på ena kort sidan och få till ytavrinningen där. och sätta avskummaren, där oxå så klart! vad mer ska man ha där? är det någon som har förslag/ritningar på hur man får till en bra inbyggd sump?

    • 3 svar
    • 3,3k visningar
  3. Started by zombie,

    Nu har jag införskaffat ett RSM 130D , jag är helt grön på saltvatten men har haft det mesta inom sötvatten innan. Jag har skurit ner på antal akvarier så just nu har jag endast ett 540l malawi kar och RSM igång. Idag var jag och köpte de första invånarna, helt otroligt kul detta med LS och alla spännande fiskarter som finns! Innehåll i burken just nu är 15kg LS 5 eremiter 4 turbosnäckor 2 st Crysiptera cyanea

    • 3 svar
    • 912 visningar
  4. Started by Gnarkill,

    Hur många deciliter salt till 170liters akvarium??

    • 3 svar
    • 1k visningar
  5. Started by freddi36,

    hej alla på svg, jag måste börja med att säga att denna hemsida är super för dom som håller på med saltakvarium. jköpte ett begagnat clownhotell för ca 3veckor sedan. när jag köpte det så följde det med LS, en percula clown, tre turbosniglar, en liten skivanemon, och teknisk utrusting. jag har inte köpt något levande än förutom två eremiter och har tänkt att köpa en till clown. nu till frågan, jag har mätat Mg, Ca, kh, ph, och salthalt. värdena är: Mg: 1260 ppm ph, ca 8 salthalt ca 1,023-1,024 kh, var 5-6 men jag har höjt det med bikarbonat till 8-9. Ca, det är problemet det är uppe i 600 ppm. jag gjorde vatten byte idag så det sjönk lite. det vattnet som jag häller i eft…

    • 3 svar
    • 879 visningar
  6. Started by pegekin,

    Akvariet e fullt. av alger.Ls har blivit bruna av alger och en massa luftbubblor. Vad göra ?

    • 3 svar
    • 692 visningar
  7. Started by Leoparden,

    Var kan man köpa tomma skal till eremitkräftor?

    • 3 svar
    • 679 visningar
  8. Started by terrang66,

    Hej har fått plattmaskar på korallerna vad jag har läst så ska man sötvattensdoppa korallerna Mina koraller sitter fast på stora stenar ska man doppa stenen i vattnet isåfall vad händer med allt annat levande på stenen dör allt ?

      • Gilla
    • 3 svar
    • 1,7k visningar
  9. Halloj! Nu har mitt kar varit uppe och snurrat i ca 7 månader och jag har börjat sukta efter ett nytt akvarium. Primärt av två anledningar. 1) Vill ha en ny möbel som ett akvarium kan stå på utan att oroa sig(har idag en avlång ikea byrå som jag nojjar mycket över). Visserligen har den ju hållt i 7 månader så kanske är lite larvig men har räknat ut att akvariet väger ca 70-80kg. 2) Ha lite mer rum att jobba med. Just nu känner jag mig som en elefant i en porslinfabrik när jag ska in och röra något i karet. Men vidare till frågan i titeln! Detta är mitt första akvarium någonsin och det har gått gallant men jag har aldrig flyttat saker från ett akvariu…

  10. Started by Henrik dahlström,

    Hej Börjar bli lite orolig för att invånarna i akvariet ska trilla av pinn Tyvär har skummaren gett upp för någon vecka sedan och köpte en beg som post nord lyckats slarva bort Va länge kan det gå innan det blir kritiskt????

  11. Started by Foppa99,

    Tjingeling badring har fått tag i ett 190 liter kar nu, har tänkt köra en inköps lista med saker och sakta börja handla har tänkt Eheim Skim 350 Surface Skimmer Levande Sten RedSea salt Belysning (vet ej vilken ge gärna tips) Tunze-nano streamer Refraktometer Sen står hjärnan stilla på vad mer som behövs, men skriv gärna vad ni tycker ja missar eller ge lite tips, tänkte börja med att köra utan sump har jag bestämt nu

      • Gilla
    • 3 svar
    • 891 visningar
  12. Started by spökplumpen,

    Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.

    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by Catchio,

    Jag har förstått att "protein"skummaren skapar ett skum där ämnen(?) fastnar på bubblornas ytspänning och på så sätt kan avlägsnas. Namnet proteinskummare antyder att det handlar om proteiner men i vilken form? Är det i form av aminosyror eller är det helt enkelt allt organiskt material som flyter alternativt fastnar i ytspänningen? I mitt sötvattenskar med hög belastning fick jag mycket skit som fastnade i ytspänningen och även en oljig hinna på ytan. Jag tog ett litet innerfilter och gjorde om så att det har ytavrinning. I detta har jag endast en tuss polyestervadd som samlar upp allt skit och som blir fullt och måste bytas varannan dag. Gör det s…

    • 3 svar
    • 1,3k visningar
  14. Started by Coma67,

    Hej. Nybörjare här. Lämplig belysning till ett juwel lido 120L (60cm bred). Juwels egna rör T5 24W 438mm för saltvatten verkar inta gå att få tag Lysrör Juwel Highlite T5 Marine 24W Lysrör Juwel Highlite T5 Blue 24W

    • 3 svar
    • 726 visningar
  15. Started by Pear,

    Hej! Nu efterlyser jag lite tips och råd vid nystart av ett saltkar. Har införskaffat ett snyggt 240L möbelakvarium. I burken sitter ett Juvel 1000L filter + lysramp med 2 lysrör, inget mera. Har läst en del om både osmos, skummare mm. Hade tänkt mig bygga upp litet rev med kalksten samt levande sten. Invånarna några st enkla frökenfiskar och några putsarräkor till att börja med. Är all denna tekniska utrustningen med osmos, skummare mm nödvändig? Kan jag köra med innerfiltret + ett par 1000L cirkulationspumpar? Eller måste jag ha utvändigt filter? Inga koraller i akvariet. Vad har ni för råd? Peter

    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Reryd,

    Hej! Jag har kollat in saltvatten ett tag och skulle egentligen vilja ha ett kar på 300l men det får vänta ett tag då vi varken har platsen eller pengarna för tillfället. Vill iaf ha ett mindre för en billig peng och såg Dennerle 60l. Har endast hittat 60l på tyska sidor. Någon som köpt i sverige? Jag har endast hittat på 30l i sverige å jag vill ha clownfisk så lite litet. Vill ha dennerle 60l marinus som är complett. Vad säger ni om aquaristic.net? Är det en bra sida om jag inte hittar en svensk?

    • 3 svar
    • 894 visningar
  17. Started by asenat,

    Hej Mitt akvarievatten blir väldigt smutsigt och jag måste byta vatten var fjärde dag, akvarievattnet blir grönt och jag har bara 1 fisk i det Akvariet är 54 liter. Det finns inga växter i akvariet och bara stenar, men stenar är inte levande stenar och akvariet är ett sötvattensakvarium. Har ni nåt förslag till mig om vad jag ska göra så att jag inte behöver byta vattnet hela tiden?

  18. Started by pettabaj,

    Hej, ska till Stockholm snart och ska då besöka några affärer som säljer saltvattensfiskar. Kan någon vänlig själ ge mig namn och gärna adress till dom bästa.... // Mvh Petter

    • 3 svar
    • 967 visningar
  19. På förmiddagen åkte jag och gumman till Ikea och allt var bra i burken. Men när jag kommer hem ser jag att det kommer vit gul substans ut i akvariet, for som fan titta jag in/ner i sumpen och ser att grotch fosfat filter bara sprutar ut allt i sumpen och skummarn har svämat över... Spontat vad kan ha hänt. Alla tankar och förslag uppskattas. Tängte att kanske fosfat medlet blivit gammalt.(har haft det i två veckor). Hjälp mig snälla !!!!

    • 3 svar
    • 709 visningar
  20. Started by apelros,

    Då kommer mitt första inlägg på detta forum. Efter kört sötvatten i snart 15 år är det dax för mitt första saltvattenkar. Tänkte börja i liten skala. Karet är ett Fluval Edge Nano 25L. Hade varit en bild på det, men det strular på phototbucket. Kommer att bli en enkel setup med någon sten och 2 st Clowner plus något till. Är helt "grön" på salt Men nu till den stora frågan, nämnligen ljuset. Vad ska jag ha för lampor?? Det måste ju bytas för att fotosyntesen ska fungera?? Kom gärna med tips och förslag. //Ola

    • 3 svar
    • 2,2k visningar
  21. Kan man ha CAULERPA ALGER eller CHAETOMORPHA ALGER i akvariet? Alltså inte i sumpen, har ingen sån. Om man har lite i ett hörn kommer de ta över akvariet fullständigt även om man håller efter dem?

      • Gilla
    • 3 svar
    • 873 visningar
  22. Started by alager,

    Hej jag heter Anders och är ny här på forumet och ny inom saltvatten. Har läst på mig en hel del men skulle gärna vilja ha lite hjälp nu när det kommer till uppstarten. Jag har byggt om mitt Juwel 260L kar med ytavrinnings box och 300W led beslysning, 2 st Tunze 6045. 80L sump placerad i källare: Skummare Deltec 1455, Deltec UVC 20W, FR509, returpump, osmolator 3155, nivålarm... Systemet är provkört och idag fyllt med osmos vatten. Så för kommande steg har jag lite funderingar enligt nedan. 1. Vilket salt skall jag använda? 2. Vad bör jag ha i Fr509? (fick med den i paketet jag köpte:) 3. Bör jag ha aktivt kol? 4. Hur mycket levande sten? (kanske tips på bra ställen a…

    • 3 svar
    • 778 visningar
  23. Started by krejsi,

    tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack

    • 3 svar
    • 996 visningar
  24. Started by Nille83,

    Var ska/kan man placera macroalger i ett kar? Sumpen borde väl vara för lite ljus? Kom gärna med förslag.

    • 3 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Fabhellmyrs,

    Hejsan, alla saltisar! Skall snart sätta i städpatrull i mitt 36 liters nano och undrar om en putsarräka Lysmata amboinensis skulle fungera i ett så litet kar?

    • 3 svar
    • 1,2k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.