Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej har fått plattmaskar på korallerna vad jag har läst så ska man sötvattensdoppa korallerna Mina koraller sitter fast på stora stenar ska man doppa stenen i vattnet isåfall vad händer med allt annat levande på stenen dör allt ?
-
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Halloj! Nu har mitt kar varit uppe och snurrat i ca 7 månader och jag har börjat sukta efter ett nytt akvarium. Primärt av två anledningar. 1) Vill ha en ny möbel som ett akvarium kan stå på utan att oroa sig(har idag en avlång ikea byrå som jag nojjar mycket över). Visserligen har den ju hållt i 7 månader så kanske är lite larvig men har räknat ut att akvariet väger ca 70-80kg. 2) Ha lite mer rum att jobba med. Just nu känner jag mig som en elefant i en porslinfabrik när jag ska in och röra något i karet. Men vidare till frågan i titeln! Detta är mitt första akvarium någonsin och det har gått gallant men jag har aldrig flyttat saker från ett akvariu…
-
Hej Börjar bli lite orolig för att invånarna i akvariet ska trilla av pinn Tyvär har skummaren gett upp för någon vecka sedan och köpte en beg som post nord lyckats slarva bort Va länge kan det gå innan det blir kritiskt????
-
-
- 3 svar
- 853 visningar
-
-
Tjingeling badring har fått tag i ett 190 liter kar nu, har tänkt köra en inköps lista med saker och sakta börja handla har tänkt Eheim Skim 350 Surface Skimmer Levande Sten RedSea salt Belysning (vet ej vilken ge gärna tips) Tunze-nano streamer Refraktometer Sen står hjärnan stilla på vad mer som behövs, men skriv gärna vad ni tycker ja missar eller ge lite tips, tänkte börja med att köra utan sump har jag bestämt nu
-
-
- 3 svar
- 702 visningar
-
-
Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har förstått att "protein"skummaren skapar ett skum där ämnen(?) fastnar på bubblornas ytspänning och på så sätt kan avlägsnas. Namnet proteinskummare antyder att det handlar om proteiner men i vilken form? Är det i form av aminosyror eller är det helt enkelt allt organiskt material som flyter alternativt fastnar i ytspänningen? I mitt sötvattenskar med hög belastning fick jag mycket skit som fastnade i ytspänningen och även en oljig hinna på ytan. Jag tog ett litet innerfilter och gjorde om så att det har ytavrinning. I detta har jag endast en tuss polyestervadd som samlar upp allt skit och som blir fullt och måste bytas varannan dag. Gör det s…
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej! Nu efterlyser jag lite tips och råd vid nystart av ett saltkar. Har införskaffat ett snyggt 240L möbelakvarium. I burken sitter ett Juvel 1000L filter + lysramp med 2 lysrör, inget mera. Har läst en del om både osmos, skummare mm. Hade tänkt mig bygga upp litet rev med kalksten samt levande sten. Invånarna några st enkla frökenfiskar och några putsarräkor till att börja med. Är all denna tekniska utrustningen med osmos, skummare mm nödvändig? Kan jag köra med innerfiltret + ett par 1000L cirkulationspumpar? Eller måste jag ha utvändigt filter? Inga koraller i akvariet. Vad har ni för råd? Peter
-
- 3 svar
- 971 visningar
-
-
Hej! Jag har kollat in saltvatten ett tag och skulle egentligen vilja ha ett kar på 300l men det får vänta ett tag då vi varken har platsen eller pengarna för tillfället. Vill iaf ha ett mindre för en billig peng och såg Dennerle 60l. Har endast hittat 60l på tyska sidor. Någon som köpt i sverige? Jag har endast hittat på 30l i sverige å jag vill ha clownfisk så lite litet. Vill ha dennerle 60l marinus som är complett. Vad säger ni om aquaristic.net? Är det en bra sida om jag inte hittar en svensk?
-
- 3 svar
- 796 visningar
-
-
Hej Mitt akvarievatten blir väldigt smutsigt och jag måste byta vatten var fjärde dag, akvarievattnet blir grönt och jag har bara 1 fisk i det Akvariet är 54 liter. Det finns inga växter i akvariet och bara stenar, men stenar är inte levande stenar och akvariet är ett sötvattensakvarium. Har ni nåt förslag till mig om vad jag ska göra så att jag inte behöver byta vattnet hela tiden?
-
Hej, ska till Stockholm snart och ska då besöka några affärer som säljer saltvattensfiskar. Kan någon vänlig själ ge mig namn och gärna adress till dom bästa.... // Mvh Petter
-
- 3 svar
- 870 visningar
-
-
På förmiddagen åkte jag och gumman till Ikea och allt var bra i burken. Men när jag kommer hem ser jag att det kommer vit gul substans ut i akvariet, for som fan titta jag in/ner i sumpen och ser att grotch fosfat filter bara sprutar ut allt i sumpen och skummarn har svämat över... Spontat vad kan ha hänt. Alla tankar och förslag uppskattas. Tängte att kanske fosfat medlet blivit gammalt.(har haft det i två veckor). Hjälp mig snälla !!!!
-
- 3 svar
- 608 visningar
-
-
Då kommer mitt första inlägg på detta forum. Efter kört sötvatten i snart 15 år är det dax för mitt första saltvattenkar. Tänkte börja i liten skala. Karet är ett Fluval Edge Nano 25L. Hade varit en bild på det, men det strular på phototbucket. Kommer att bli en enkel setup med någon sten och 2 st Clowner plus något till. Är helt "grön" på salt Men nu till den stora frågan, nämnligen ljuset. Vad ska jag ha för lampor?? Det måste ju bytas för att fotosyntesen ska fungera?? Kom gärna med tips och förslag. //Ola
-
- 3 svar
- 2,1k visningar
-
-
Kan man ha CAULERPA ALGER eller CHAETOMORPHA ALGER i akvariet? Alltså inte i sumpen, har ingen sån. Om man har lite i ett hörn kommer de ta över akvariet fullständigt även om man håller efter dem?
-
-
- 3 svar
- 725 visningar
-
-
Hej jag heter Anders och är ny här på forumet och ny inom saltvatten. Har läst på mig en hel del men skulle gärna vilja ha lite hjälp nu när det kommer till uppstarten. Jag har byggt om mitt Juwel 260L kar med ytavrinnings box och 300W led beslysning, 2 st Tunze 6045. 80L sump placerad i källare: Skummare Deltec 1455, Deltec UVC 20W, FR509, returpump, osmolator 3155, nivålarm... Systemet är provkört och idag fyllt med osmos vatten. Så för kommande steg har jag lite funderingar enligt nedan. 1. Vilket salt skall jag använda? 2. Vad bör jag ha i Fr509? (fick med den i paketet jag köpte:) 3. Bör jag ha aktivt kol? 4. Hur mycket levande sten? (kanske tips på bra ställen a…
-
- 3 svar
- 678 visningar
-
-
tjena hoppas ni inte blir för arga på mig nu. men ja kör sötvatten o har precis fått min nya burk. (980L) och ska ha sump och ytavrining. ett i varje hörn. ska jag dra ett separat rör till sumpen elle ska ja låta dom gå ihop o sen gemensamt gå ner i sumpen? /Jack
-
- 3 svar
- 921 visningar
-
-
Var ska/kan man placera macroalger i ett kar? Sumpen borde väl vara för lite ljus? Kom gärna med förslag.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan, alla saltisar! Skall snart sätta i städpatrull i mitt 36 liters nano och undrar om en putsarräka Lysmata amboinensis skulle fungera i ett så litet kar?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag är ny på saltvattenshobbyn och har ännu inget akvarie, men jag har läst mycket och studerat och fashineras mer och mer av den. Planen är att på sikt skaffa ett lite större akvarie men det blir inget med det innan jag flyttat, pga akut platsbrist för allt med två siffror på litern :-) Det jag undra är om man kan starta ett litet experiment akvarium så länge, med enkla medel. Och isf hur pass enkla. Hur passivt kan ett akvarium vara? Vi skippar fisk, korall, krabbor och kräftor. Vad skulle ett mindre akvarie på runt 60 liter klara av att hantera med primärt ljus, värme och cirkulation? Levande sten och alger tycker jag är ganska spännande. Vad skulle ett akvarie som hys…
-
- 3 svar
- 766 visningar
-
-
kan någon förklara för mig hur det funkar, vad det är bra för samt hur man löser det? finns det färdiga små saker man kan hänga på kanten? har inte mycket plats varken i eller runtomkring min lilla tank.
-
- 3 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har lite funderingar på vilka värden som är viktiga att mäta och hålla koll på efter uppstart????
-
- 3 svar
- 732 visningar
-
-
Fick hem ett nytt akvariet i helgen. Som var ovårdat. Ingen städpatrul. Lukta illa och som jag ser nu knappt några småkryp alls i. Har flyttat över några rektorer och dom har att göra. Har även ett litet jag här hemma med väldigt mycket liv i. Då till frågan. Ska man flytta över lite sten från det lilla akvariet? Så man får över lite mera små kräftdjur? Fick även med en wrasse rockmover. Vad är eran erfarenhet av dom? Tycker själv att 300 liter är för litet för den.
-
-
- 3 svar
- 623 visningar
-
-
Hej! På grund av flytt är jag tvungen att avveckla mitt 500-liters kar och har bestämt mig för att starta upp ett nano-kar. Tänker mig ett optiwhite på 54 liter. Problemet med detta är att glaset är 4mm tjockt och jag har sett flera trådar på amerikanska forum där folk skriver att de gärna spricker om man skruvar i tankgenomföringen lite för hårt. Även en mindre stöt skulle kunna resultera i ett spräckt akvarium sägs det. Är 4mm för tunt för att kunna ha tankgenomföring i eller tror ni det kommer funka? Kan jag förstärka glaset genom att limma på en extra sida? Eller ska jag kanske ta bort baksidan på akvariet och sätta ditt en panel med tjockare glas? Vill verkligen…
-
-
- 3 svar
- 497 visningar
-
-
Hej! Jag skaffade en bubble tip igår. När jag kom ned till karet i morse så har den lyckats ta sig in i en grotta i levande stenen. Det ser ut som den sitter fastklämd. Det är inget speciellt ljus där inne. Ska man försöka få ut den eller avvakta och se om den tar sig ut själv?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 705 visningar
-
-
Hej Jag är ny på saltvatten och har en fråga Jag har fått en konstig slöja runt min nya och första korall och undrar om ngn vet vad det är ? min egen gissning är för lite ljus mvh Ola
-
- 3 svar
- 917 visningar
-