Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej har en Tunze 9012 skummare i mitt nystartade kar. Så fort jag sätter igång den så fyller den koppen jättesnabbt med vatten ingen sörja eller så. Kan ha den på typ 5min innan den är fylld vad är felet? Har ratten på lägsta och ju mer jag höjer den desto snabbare fyller den sig? Har bara levande sten i än så länge
-
- 14 svar
- 710 visningar
-
-
Hej allihopa Håller på att starta upp ett söt vatten akvarie till grabben mitt gamla salt kar Och funderar på om jag kan ha den gamla skummaren där i för att slippa hinnan som blir på ytan????
-
- 2 svar
- 924 visningar
-
-
Jippiii!!! Nu har jag köpt en Deltec MCE 600 och den sitter som en smäck men ett par frågor. 1. Den pumpar ut vatten med luftbubblor in i akvariet är det bara i början när det är väldigt mycket äggviteämnen i akvariet? 2. Skummarkoppen fylldes upp på 5 min är det av samma anledning och är det bara att tömma järnet tills vattnet blivit renare?
-
Som rubriken lyder. Satte i en ny skulle i mitt red sea reefer 170 i onsdags,en Deltec 400i Men vattnet blir blå - grönt i skummarkoppen. Ska det inte va brunt ? Antar att det filtrerat ut något onyttigt till följd av detta. Men vad kan servera på?
-
Jag funderar och funderar på hur jag skall göra med min skummare och med ytavrining. Efter att ha läst så många trådar här där ni skriver att ytavrinning behövs så funderar jag över vilken den bästa lösningen är för att få en snygg och praktisk lösning för skummaren och ytavrinning i akvariet. Jag har köpt en Deltec MC 500 och jag har en Juwelbox sittandes i akvariet som kan nyttjas som ytavrinning MEN båda dessa är väldigt fula. Hur hade ni gjort för att få en snyggare lösning? Det vore väldigt intressant att se bilder på lösningar med skummare och ytavrinning inuti akvariet. VH / Dominique
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Ska snart starta mitt första saltvattenskar. Har flera med sötvatten men salt är helt nytt även om jag glott på videos och läst om det i några år så kan jag i stort sett ingenting. Ska konvertera mitt Lido 120l (LxBxH=59x38x51cm). Jag ska inte borra och skaffa sump. Har fått tag på en Tunze 9001 skummare. Planerar inte att ha så hög belastning i karet. Tänker mig 1-2 clowner 1 goby med pistolräke kompis Kanske en filefish, för att hålla aptaiserna borta Clean up crew och koraller så klart. Några mjukisar och LPS är det tänkt. Startar med död sten och levande sand. Så till min fråga, Ska jag behålla Juwel filtret…
-
Varför börja min deltec sc1455 plöstligt släppa ifrån sig en sju hvetes massa microbubbler ? Har den inte gjort innan och nu är det snöstorm
-
- 18 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Jag har en invändig skummare (ferplast 550) i mitt 240 liters kar. Dock undrar jag varför jag i princip aldrig har något att tömma i koppen. I början fick jag göra det men de senaste veckorna (kanske månaderna) har jag inte fått ut en droppe. Jag har en hel del smuts på botten och har en del problem med smutsig hinna på ytan. Det blåser på bra med bubblor inne i skummaren och det skummar bra på ytan om man lyfter koppen men ej tillräckligt för att nå upp i koppen. Skummare går alltid upp och ner men nu är det för länge jag hade den härliga kännslan av att se allt skit försvinna när man tömmer koppen:)
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Vi har köpt ett beg. akvarium med teknik. Allt går bra utom vår skummare, vi har en prizm skimmer. Den låter men den tar inte in vatten , vattnet bara står och "guppar" strax ovan vattenytan i röret. Vad är problemet?? Vi har fyllt skummaren med lite vatten men det hjälper inte.
-
- 2 svar
- 601 visningar
-
-
Tips på en skummare som passat till ett AQUAEL ReefMAX 105 l ? Skulle behöva en som är lite mer effektiv. Tack på förhand och trevlig helg på er alla!
-
- 0 svar
- 481 visningar
-
-
Någon som har tips på skummare (Utanpåhängande) till Juvel Rio 240L, så påhängningen passar till den översta ramen på Juvelkaren. Tittat på Deltec MCE300 och MCE600.
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hejsan, behöver byta ut min nu varande skummare då den är rätt värdelös. Behöver vara invändig eller en sådan man kan hänga på kanten. (Har inte sump) Helst skulle jag vilja kunna sätta på någon ytavrining på något sätt fall det går. Har kollat lite på denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=4637&cat=815&page=1 Men hört lite olika om den. Någon med något bra tips?
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej Har precis börjat med att komma igång inför uppstart med mitt första saltvattenakvarium. Beställde en skummare som jag trodde skulle va bra till akvariumet utan att fatta hur stor den var. En JAD WG-524 tror jag den heter. Och det är en dränkbar variant men som såklart inte passade i akvariet. Så nu undrar jag om någon kan komma med tips på vad för en skummare jag ska köpa, helst ingen som kostar 6000:- Antar att dränkbar invändigt är den bästa varianten. Hur mkt vattenflöde måste en skummare för 180 liter klara för att vara lämpad. O då menar jag inte kan funka om du har en fisk modell utan en som ska stå pall för hela akvariumet o dess invånare och den ska gärna p…
-
- 1 svar
- 781 visningar
-
-
skriver här för jag antar att detta är ett nybörjarfråga... jag har intstallerat en aquamedic multiflotor 1000 i morse, jag blev förvånad att den började "skumma" efter ett par timmar, den har samlat cirka en halv centimeter smuts i koppen och nu skummar den inte längre, den bara "puttra" under koppens ytan och inget skum bildas.. innebär det att det inte finns något mer att skumma eller är det något fel? jag en luftpump som trycker in luften i cirkulationspumpen, då är det inte täppt där, skummaren är fullt med luftbubblor, det är inte det som är problemet, och inte heller kalk i cirkulationspumpen, eftersom den har legat i ättikvatten hela natten.. kan någon förklara my…
-
Skummar en Deltec AP 600 bättre än en Deltec MCE 600? (Har ett 400 liters...) tack
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är det någon annars som vet någon bra hemsida på hur man kan bygga sin egen skummare??? när ingen verkar ha nån erfarenhet av red sea prizm 400??
-
Hej igen Hur placerar man en sådan här i akvariet? Tänkte om det ska vara en viss del nere i vattnet och en del över ytan? http://www.pwss.se/product.php?productid=993&cat=519&page=1 Tänkte att det var rätt bra pris och kanske är ganska bra till ett 150 liters kar? Sen såg jag denna.. http://www.pwss.se/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Kanske inte spelar någon roll vilken man tar, får ju köpa luftpump oavsett Finns ju större grejer med, men detta borde väll räcka? /Putte
-
- 26 svar
- 2,6k visningar
-
-
Tja tja! Hur viktig är den här skummaren igentligen? Jag håller på att sätta upp mitt första saltvattens akvarium och i flertalet böcker jag läst så har de inte nämnt skummaren, och då har det har ändå varit steg för steg guide. Tack för svar! MvH: Patrik Dahlberg (Troffar!!)
-
någon som vet vad det är för skillnad på tunzes 9002 summare och tunze 3110?
-
- 2 svar
- 661 visningar
-
-
Jo jag antar att denna fråga har tagits upp förut.. men jag gjorde en sökning och hittade inte.... Jo jag tänkte ha LS i ca 10L alltså bara LS.. inga fiskar... hur Skulle det fungera utan Skummare.. Och vad ska man göra för att ersätta Skummarens funktion.. detta e bara ett "test" för att se hur det funkar då jag bara bor här varannan vecka och varannan vecka står huset tomt..... tänkte därmed försöka mig på ett själv upphållande low tech akvarium.. Tips.. ska iväg och försöka köpa lite grejor på Triton på tisdag.... samtidigt då jag köper Lite grejer jag ska ha till ett annat low tech kar som jag ska kunna flytta mellan min pappa och min mamma (ca 10 min) det ska ligga…
-
- 15 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej undrar varför fick jag skummigt vatten i karet sedan sista vattenbyte? alla mätningar idag normala...är det nån som har nån Idee vad kan det berör på eller om jag måste Göra nånting ommdetta?jag har nyligen köpte en havsanemon som värkar trivs bra därinne ...är det nåt som bag måste tänkte på? Tack på förhand tas
-
-
- 8 svar
- 831 visningar
-
-
Någon som vet om denna är bra eller dålig för akvariet?? 0ch vad är det??
-
- 0 svar
- 479 visningar
-
-
Mina stora turbosar dör en efter en. Skalen är helt tomma. Har 2 eremiter, men tror inte det är dom. Nu under ett ska tittade det fram en typ äcklig insekt. Lite som en tusenfoting. Kan detta va mördaren? och i så fall, vad är det för djur? Ska man slänga ut den? eller dödar den flera djur?
-
- 15 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan! ska snart trycka in sten i mitt kar och undrar vad jag kan lägg i botten, för att skydda bottenglaset för hårda/vassa kanter från stenarna? nån sorts tunn plastplatta som har minimal flytkraft antar jag, men vad och var hittar jag det? Mvh Patrick
-
Hur sänker jag min skyhöga nitrat på 80 snabbt? Är det farligt med så hög nitratnivå?
-
- 9 svar
- 1k visningar
-