Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquario,

Hej. Karet tar sig fint och allt ser ut att må bra! Jag undrar om jag kan stoppa i fisk när No3 Nitrit ligger på 10ppm? Jag har inte lyckats få ner det lägre med mina vatten byten på 10-20%. Jag har byggt en diy Bio-Pellets reaktor som fungerar men jag är inte riktigt nöjd med inlopp och utloppet av det "renade vattnet". Så den är alltså inte inkopplad ännu. Thank you.

• 4 svar
    • 740 visningar
  2. Started by Johnny Tveit,

Är det någon som vet vad detta är? Bra? dålig?

• 2 svar
    • 740 visningar
  3. Started by Margareta,

Undrar vad detta kan varaför något? Kan det vara bon till något? Kanske det kläcks saker som kommer ut ur dessa!? En är gul och en är orangeaktig och rund med eh...hår på.

• Gilla
    • 5 svar
    • 740 visningar
  4. Started by peppe67,

Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det. Så jag har lite funderingar: Räcker ca 20 liter? Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då? Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk

• Gilla
    • 5 svar
    • 740 visningar
  5. Started by Henrik dahlström,

Undrar om ni har något tips på bra och Smidig mat till rosen Har matat med räkor men nu dissar den det så jag tänkte prova på lite olika foder

6. Started by joelkorn,

Ja testade för ca 1 timme sen att spryta i pressad citron juice i några av min "djur" de som hände va att när ja spruta i de i dom så kom de ut som en vita aktig vättska (kan ju va en del citon juice) men från en fasnade de nån tråd på kanylen. Nu ser dom ut som små "klumpar" e lite ljusare i färgen o verkar inte röra sig. e dom döda nu? finns de risk att de som kom ut e nått som gör att dom förökar sig? ska pumpen va avstägd när detta ingrepp sker?? Tacksam för all hjälp ni ger. Mvh// joel

• 4 svar
    • 739 visningar
  7. Har haft mitt akvarium igång några månader och för ett tag sedan dök dessa fjäderliknande växter upp. Vad är det för något och vill jag ha det?

8. Started by Micke.T,

Jag har ju startat upp ett nytt kar med saltvatten. idag är där grus o färdig blandat vatten. imorgon ska jag får hem all min sten som är inkörd i en annans balja. hur snart kan jag börja stoppa i lite roliga grejor. 1mån...eller 3månader hur länge ska jag vänta. tacksam för svar. vill inte det ska bli fel.

9. Started by Emil L,

Hej! Kan jag ens ha nollat nitrat utan kolkälla eller annan näringsexport? Eller troligare med kasst test? Matar troligen lite för snålt men ändå.. Upptäckte idag att det börjat komma bruna fulalger på pumpar, kablar, glas och en sten. Har i övringt nästan inga alger alls, några minifläckar av kalkalger Kollade lite värden (Salifert)och fick: Nitrat 0,0 Fosfat 0,0 Nitrit 0,0 Testade nitrat mot mitt kranvatten för att se om den reagerar öht (brukar vara mellan 2- 3) och fick då ca 2,5 Bör jag mata mer för att få upp nitrat eller tillsätta det? Eller göra vattenbyte med kranvatten. För det borde ju HÖJA nitrat i mitt läge? …

• 3 svar
    • 738 visningar
  10. Started by Gnarkill,

Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt! det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening? eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar? och om det är värt att satsa på det!

• 5 svar
    • 738 visningar
  11. Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450. Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu). Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig. Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg. Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på …

• Gilla
    • 5 svar
    • 738 visningar
  12. Hej. Sonen har ett 90l kar. Vi hade väldigt låga fosfatvärden och försökte mata lite extra för att höja dessa. Men har nu fått höga nitrit, nitrat och amoniak värden efter övermatning. Har bytt mycket vatten och satt i syresten för att hjälpa fiskarna. Tyvärr har 3 av 5 fiskar dött. Koraller och 2 putsarräkor verkar må bra. Hur ofta och hur stora vattenbyten gör ni vid höga värden? hur går vi vidare? mvh Pierre

• Gilla
    • 2 svar
    • 738 visningar
  13. Hej alla! Jag tänkte starta mitt första saltvattens kar och har förberett mig ordentligt genom att läsa mycket och kollat olika forum. Ett tips som ofta kom upp när jag läste var att gå hem till någon som jag känner och som har ett lyckat akvarium och sno idéer från dem. Då jag inte känner någon som ens har ett saltakvarium går juh inte detta. Nästa tips var att skriva ner det som jag tänkt mig och se vad andra tycker om uppsättningen. Jag är tacksam för alla svar jag får och hoppas ni kommer tycka detta är lika spännande som jag Om vi börjar med akvariet så är det som sagt på 112L, 80x35x40 (mm). I akvariet hade jag tänkt mig clownfiskar och en anemon till en början. Se…

• 1 svar
    • 738 visningar
  14. Started by Gilderon,

Kan man placera makaronerna och kolfilter någon annanstans förutom rakt under returpumparna??

• 4 svar
    • 737 visningar
  15. Started by Johha,

Jag tänker starta upp ett 100(98) L burk. jag kommer att köra utan skummare,byta 10% vatten 2 gånger i månaden. Cirkulationen ska bestå av 2 st Maxi jet 500. 2 st lysrör: 1 blått 20w+ reflektor och ett 30 W sylvania aquastar + reflektor ca 12-15 Kg. finkornig sand ca 4 kg akvariet har nu stått i 1 vecka med 2,5 kg Ls,sand och en MJ 500. tänkte vänta till nitritspiken lagt sig innan jag börjar belasta karet sakta. ska köpa mer Ls i morgon(tisdag) ca 6-7 kg till. som invånare Invånare i karet hade jag tänkt mej: 2 st Firefish (Nemateleotris magnifica) 1 st six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) 2 st turbosniglar +varvar med en salarias mellan 2 kar 3-4 Eremiter 1 Räka…

• 1 svar
    • 737 visningar
  16. Started by Verkenius,

Tjenare, Undrar lite vad ni tror om dessa inställningar. Finns så mycket att välja på att man vet inte vad man ska göra. Så vad tror ni? Tanken är ett sps dominerat kar med lite lps med såklart.

• Gilla
    • 2 svar
    • 737 visningar
  17. Hi, I am trying to carry on with my delayed setup and now I am struggling with the this. The bulkhead from the overflow box itself is fine and not leaking after filling the overflow with water for few days. I filled the aquarium with tap water for leak test and no leaks from the fittings below the bulkhead until i start closing the gate valve (diaphragm valve) then water will start leaking from the joint socket where its connected to the bulkhead. I tightened it with hand and did not use excessive force to tight it. I tried again after applying teflon tape to the bulkhead and still seeing drops leaking after I close the gate valve I…

• Gilla
    • 4 svar
    • 737 visningar
  18. Started by Aquario,

Hej. Eftersom jag har en överrinning av vakum-sug-typ så är det väldigt noga med att ställa in utsuget med retur pumpen via kulventiler. Igår flyttade jag karet för jag ska renovera det rummet den stod i. Det tog mig över en timme med millimeter precision att justera de två kulventilerna för att få nivån i karet och sumpen i ballans! Jag var uppe vid tre olika tillfällen i natt för att försäkra mig om att det inte blev översvämning. När lyset tändes i dag så hörde jag hur det sög luft från karet och vattnet hade stigit kraftigt i sumpen. Kan fotosyntesen ha denna effeckt på vattnets tröghet??? Eller är det att rumstemperaturen stiger och så ändras vattnets konsistens??? …

• 3 svar
    • 736 visningar
  19. Started by Datzun,

Jag funderar på att köra aktivt kol i reaktor för högre verkningsgrad än i filterpåse som jag använder idag. Jag har nedan reaktor liggande i förrådet, kan jag använda den? Jag ska antagligen lägga en filtermatta på toppen av kolbädden för att förhindra att den tumlar runt, men vilken typ av filtermatta?

• 4 svar
    • 735 visningar
  20. Started by jontebgood22,

Hej kan man göra det? och isf hurdå? jag vågar inte dra i grejorna men det ser ut på andras som om man kan göra det... min sitter som berget.. MVH Johan

• 4 svar
    • 735 visningar
  21. Started by MrBase,

Jag har en mjukkorall (Sarcophyton crassicaule) Den har slutat blomma ut i mitten. Vad tror ni det kan bero på?

• 0 svar
    • 735 visningar
  22. Started by Tommy.b,

tja kollade lite i forum men fick inget direkt svar. jag har ett 250 liters kar hur mycket osmos vatten ska jag köra i? om jag ska fylla hela karet med osmos tar det ju 300 år dryg?

• 4 svar
    • 734 visningar
  23. Started by Nicaea,

Varför har det blivit hål? Mask, luftbubblor?

• 0 svar
    • 734 visningar
  24. Started by carlsson,

Hej har en fråga hur mycket cirkulation man bör ha i ett 550 liters kar? har 1 st treampump på 3800 liter i tim och en annan pump på 2800 liter tim! tycker inte det blir nån cirk alls

• 5 svar
    • 734 visningar
  25. Started by jacs,

har krypit ur sitt skal och vill kanske ha ett större så vidare inte något i stenarna har tagit honom. Är det bara att köpa ett nytt skal till honom lr har han tagit mina turbo och bor i en sådan nu kanske? Den gröna eremiten putsar på som bara den men som den blå/svart randiga är "borta", de två turbosnäckorna såg jag igår kväll om mitt minne är som det skall vara. Tror inte att någon av dessa zoo affärer vi har i uddevalla har några skal som passar.

• 6 svar
    • 734 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.