Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by SaltisLinda123,

Min clown hona ser väldigt uppsvälld ut vid buken.. Vad kan det bero på ? Är hon bara tjock? Inte sätt det tidigare

• 2 svar
    • 587 visningar
  2. Started by adels_reef,

Nån som har en idé på hur jag kan fästa framsidan på sargen. Vill kunna ta bort den vid behov. Innan satt det en kulsnäppare. Men tyckte det verkade lite osäkert.

3. Started by luppe,

Hej Har en stor fundering om att starta en första saltburk. Om man ska ha ca 250 liter eller 900 liter. Nu tänker jag inte på kostnaderna (är väl medveten om dem) utan om att handha burken. Särskilt det här med Osmosvatten skrämmer mej, låter som ett heltidsjobb. Då äre ju lättare med en mindre burk. När man läser alla insändare så låtere som om saltakvaristerna inte har tid med annat än att sköta sin/sina burkar, dvs familj, andra aktiviteter osv... Jag har söttvattensburkar, kajmaner, sköldpaddor (både landlevande och vatten), olika ödlor samt vanliga husdjur...ändå är man lite orolig att starta upp en saltburk, trots en fascination. Vill gärna ha flera reflektioner kri…

• 2 svar
    • 635 visningar
  4. Started by chippen,

Hej Har beslutat mej för att lämna in karet för borrning istället för att krångla med en överrinningsbox (billigare och mer praktiskt). Okej nu till min fundering; har en kub och undrar om det blir snyggast att borra i mitten(bakkant) och bygga upp som en revpelare eller skulle ni heller borra i ett hörn och bygga upp revet upp längs sidorna? Behöver lite reflektioner så att jag har lättare att bestämma mej. Kuben är 60*60*60. Som ljus räcker 150w eller skulle ni överväga 250w? Mvh/Bosse

• 2 svar
    • 810 visningar
  5. Started by Gnarkill,

Var till Luleå igår och stannade till hos akvarie handlaren bara för att titta=) men som vanligt så hitta jag en snygg korall som jag fick med mig hem. Är det någon som vet namn på den kanske? sen så följde det med någon annan konstig korall eller liknande under den stora, samt 1 naken snigel och något konstigt djur som har en stor håla mitt uppe på korallen vet dock ej vad det är för djur ännu Det ser nästan ut som att det är en eremit kräfta som har hålet på korallen men ändå inte.. Jag ska avvakta och se om djuret kommer ut från hålet

• 2 svar
    • 826 visningar
  6. Started by Verkenius,

Tjenare, Undrar lite vad ni tror om dessa inställningar. Finns så mycket att välja på att man vet inte vad man ska göra. Så vad tror ni? Tanken är ett sps dominerat kar med lite lps med såklart.

• Gilla
    • 2 svar
    • 739 visningar
  7. Started by Christian J,

Hur höjer man enklast fosfat utan att samtidigt höja nitrat? Funderar på om t ex någon fodersort ger mer fosfat än nitrat, eller om jag kan göra uppehåll med kalkvattnet (som sägs binda fosfat) och tillfälligt använda bikarbonat för alkaliniteten. Vill helst slippa skaffa nitratfilter eller dosera kemikalier med fosfat. Har bara mjukkoraller i karet.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Tobbz,

Såg att jag är i behov av en bubbelfälla i sumpen. Dock är ju frågan, hur länge tar det för silikonet att torka innan jag kan fylla med vatten igen? Och hur länge kan karet gå utan skummare och så? Andra bra alternativ?

• 2 svar
    • 649 visningar
  9. Started by magnus1982,

om det nu är så att vissa koraller kan breda ut sig, hur gör folk då.? ansar dem eller hur gör man? vad gör man av det man ansar isf oh hur gör man osv? kan tänka mig att folk odlar vidare på skotten men det kan väl man inte säga att alla gör? är en euphyllia en mjukis eller lps, sps? skötsel info tack eller bifogning till en sida där det står. verkar vara ett bra komplement till anemonerna, även om det känns att kanske en clavularia kan vara det med sina svajjiga ben tack tack

• 2 svar
    • 524 visningar
  10. Started by Johan bgren,

Hej, ny här på forumet Jag letar efter ett akvarium som jag tittat på här på sidan, det var en kub med måtten ca 80x80x80 akvariet var byggt av marinakvariet i göteborg. Akvariet stod på en hemmabygd låda med skivor av vit laminat. Är det någon som vet viket jag menar?? /Johan

11. Started by Tobbz,

Ska bygga en bubbelfälla i sumpen är det tänkt. Skummaren är en deltec sc1455 och enligt tillverkaren så ska vattennivån vara mellan 22-29 cm. Hur höga ska då skivorna i bubbelfällan vara för optimal funktion?

• 2 svar
    • 632 visningar
  12. Started by mikael_pecov,

Hej! Jag ska starta ett 80 liters akvarium med enbart 2 clownfiskar och 1 räka, alltså enbart detta och levande sten, inga koraller. Nu till min fråga, om jag gör vattenbyten varje vecka, säg 10-20% så kan man väl skippa en skummare (då dessa nanoskummare nästan alltid är skräp). Min nästa fråga är om jag ska använda mig av en syresten? Är detta ett bra sätt att syresätta vattnet? Hälsningar Mikael

• 2 svar
    • 810 visningar
  13. Started by Mudar,

Hjälp med identifiering Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 2 svar
    • 497 visningar
  14. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej! Jag har haft igång min burk sedan januari, allt är kanon och alla värden är bra. Jag har en liten fråga. Det börjar växa ut små lila saker som ser ut som mossa. Är detta någon form av kalkalger också eller är det något annat? Tillsätter jag för mycket calcium eller skall det vara så. Ser inte så mycket sånt på de bilder jag har kikat på. MVH, Andreas

15. Started by Aquaguy,

Behöver en ny pump original pumpen gick sönder, nått bra tips?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  16. Started by DennisL,

Hej! Har fått en hel del gröna alger på mina stenar. Det ser inte ut som de vanliga gröna algerna som blir långa, dessa håller sig korta. Vad är det för alg tror ni? Cyano eller ngn form av kisel alg? Vad kan tänkas äta dem?

• 2 svar
    • 1,6k visningar
  17. Hur länge kan det ta innan den öppnar sina polyper?

• 2 svar
    • 670 visningar
  18. Started by Mattias Malmö,

Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet: Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05. Nitrat: runt 5 Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05 Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Ve…

• 2 svar
    • 568 visningar
  19. Hej! Nu har det kommit fisk och koraller i mitt akvarium och Gud vad fint det blivit! Tusen tack för all hjälp! Igår så hämtade jag lite koraller och fisk från ett kar som skulle läggas ner. La upp en tråd om hjälp med identifiering och till min förvåning så kanske anemonen är en Heteractis Magnifica. Läste på lite och det verkar ju vara helt omöjligt att ta hand om dom. Står att det är expert göra och nu är jag rädd att jag ska ta livet av min fina anemon Anemonen sitter snällt på sin sten och den ser ut att må bra.... tror jag. Är det här dömt att misslyckas? Ska jag ge den stackar anemonen räckor? Har t5 rör. Både blått ljus och vitt. Slänger upp l…

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by Leoparden,

Sedan i förrgår har vattnet blivit väldigt disigt/grumligt samt att algerna på rutorna ökat avsevärt. Har 2 i nitrat och lite högre fosfat. Doserar med nopox enligt red seas mature reef kit. Doserar 3 ml per 100 ml och är rädd att detta är orsaken. Hur avsluta jag smidigast behandlingen med nopox?

• 2 svar
    • 486 visningar
  21. Started by Freddefröjd,

Hej. Jag undrar lite om en sten jag har liggandes i balja, tänkte ha den i nya akvariumet. Frågan är, det växer nån typ av gsp eller nått likande på stenen och jag lyckas inte peta bort allt det växer eller sitter fast, i hålrum och under stenen, kan ju vara så att den är död också men vet inte och vill inte släppa in nått dött i akvariumet, kan jag typ bädda in det som är kvar med typ silicon eller revkeramik och på så vis säkra upp att det inte sprider sig vidare.

• Gilla
    • 2 svar
    • 608 visningar
  22. Started by Erika-86,

Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!

23. Started by DistantHoller,

Hej! Har ett fungerande akvarium på 55L med två clowner i. Har bestämt mig för att de ska få ett nytt och lite bättre hem. Har införskaffat ett 120L (Juwel Lido) som de ska få bo i istället. Har blandat vatten, haft i ny sand och c:a 6 kilo ny LS och 6-7 kilo LS från det gamla akvariet. Jag har också hällt i 20 ml Nitrivec Biostarter och även c:a 10L vatten från det gamla akvariet. Så har det stått i två dagar nu. Nu till frågan... När kan clownerna flytta över? Kommer jag att få en spik när jag har flyttat över gammal LS, använt Nitrivec och lite gammalt akvarievatten? Hur har ni gjort när ni har flyttat mellan akvarier? Mvh Stefan p.s. Sen ska det i turbo, räkor och kr…

24. Started by _wendel,

Tjena! är hyfsat ny på det här med saltvatten. Har idag ett kar på ca 200L utan sump som jag köpte begagnat för några månader sen. jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sump. med måtten, 1200*50*60 (360L) + sump. Eller något liknande. Det ska bli ett blandat revkar. Jag funderar lite över vad för teknik jag ska ha, och hur jag ska gör med sumpen. Vill försöka få det rätt ifrån början och slippa dom onödiga misstagen . har ägnat timmar här på SG och läst på. mina frågor har säkert kommit upp många gånger. men vill starta en egen tråd för att få snabbare svar på mina frågor ifrån er experter . Har i dagsläget Skummare : MCE600 Belysning: Aqua medic MH 250W Cirk…

• 2 svar
    • 649 visningar
  25. Started by magnus1982,

jag satte igång mitt akvarium mitten av månaden, så pengarna var juh inte dem bästa men iaf har köpt akvarium och tester m.m och en 1.5 kg ls för tillfället, akvariumet är 58 liters. ska köpa ungefär 5-6 kg till vid löning. frågan lyder alltså som såhär, börjar isf uppstartsfasen från när all levande sten är i karet eller från när jag lade i det första 1.5 kg? hoppas någon vis man eller kvinna kan svara på det ps. fan vad fult det är med kiselalger! hoppas silikaten tar slut snabbt

• 2 svar
    • 605 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.