Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?
-
- 2 svar
- 964 visningar
-
-
Hej Jag har köpt mig ett litet akvarium på 70 liter har fyllt den med stenar cirka 10% har 3st clownfiskar en räka en blåfisk och två stycken anemoner Jag skulle vilja veta vad som behövs mer för att kunna ha bra cirkulation i akvariumet och att fiskar och anemoner mår bra?
-
- 2 svar
- 695 visningar
-
-
Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre
-
Hej, Jag undrar lite vad det finns för alternativ till mekaniskt filter. I dagsläget kör jag med filtersocka. det funkar ju kanon men den måste göras rent väldigt ofta (varannan dag typ) Mvh Pierre
-
Många säger att Anemoner är svåra att sköta och skapar mer problem än vad de gör nytta! Vad är det som är så svårt, vad är riskerna. En del säger Anemoner som dör är inte kul, det luktar utav bara helv... Ska man avstå från en anemon... Vilka värden bör man hålla stenkoll på? Jättesnällt om ni är på SG kunde dela med er av era erfarenheter och vad man ska göra... ja tvivlar lite efter allt negativt som sagt om att köpa en bubbelanemon
-
- 2 svar
- 933 visningar
-
-
Denna satt på glaset och var kanske 4mm bred, och hade små tentakler... Jag vet att bilden inte är så fantastisk men det var rätt svårt att få focus på den lilla rackarn.
-
- 2 svar
- 657 visningar
-
-
hej jag har ett fluidicerande(tror det stavas så) biopellets filter men vet igentligen inte hur det funkar, växer bakterierna på pelletsen i filtret eller avger filtret något (typ kol) som gör att bakterierna trivs i karet eller är det någonting mitt i mellan. har hört att man inte skall samköra detta med uv-c ljus i så fall varför inte. hälsn. mats
-
- 2 svar
- 978 visningar
-
-
Finns det någon bra hemsida eller bok där man kan läsa på om olika koraller? (Med bilder) Har läst Daniel knops bok. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 807 visningar
-
-
Hur ska man sätta den svarta siliconringen? Inne i boxen(i vatten) Eller utanför på röret?
-
-
- 2 svar
- 615 visningar
-
-
Tjo jag läser på till ett salt jag skulle vilja vete vad nitrit och nitrat är och hur mycket som behövs
-
-
- 2 svar
- 877 visningar
-
-
Ny fråga, kan man ha en alveopora c:a 8-10 cm i ett 250 L akvarium med en öppen sandbotten på 20x20 cm, utan att den är giftig mot andra koraller? Kan clownerna leva med den? MVH: Hasse
-
- 2 svar
- 957 visningar
-
-
Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer
-
- 2 svar
- 912 visningar
-
-
Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!
-
- 2 svar
- 990 visningar
-
-
Har säkert 200-300 snäck ägg på glasen ! Vad gör man blir fler och fler ?
-
- 2 svar
- 852 visningar
-
-
Hej alla kunniga! Jag har ett startat 128 liters som jag fått lägga händerna på,hittils har jag endast gjort rent det,fyllt upp det och haft i salt. Det står och går runt och det har nu varit igång sen i förrgår. Vad ska jag tänka på nu? Jag har förstått att jag är långt ifrån att lägga i några invånare.tacksam för svar.
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Jag är väääldigt sugen på att köpa ett saltvattensakvarium att ha i hallen, har en perfekt plats för det. Men jag har sett och läst om algproblem som kommer i början och att vissa kämpat med alger i ca 1år och behövt ta upp stenen och skrubba den flera gånger per år. Jag kan ta det lungt med att intruducera fisk och jag kan ha en sump på några 100liter men jag vill inte gärna ha ett akvarium fullt med alger när jag betalt massa pengar. Jag vet om att det blir alger i början men sen efter det vill jag ha ett stabilt akvarium. Självklart är jag beredd på visst underhåll, men är inte sugen på att kriga mot alger hela tiden :=)? Givetvis kan jag köpa alla möjliga skummare oc…
-
- 2 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej ! Sett en annons om metall halogen belysning, armaturen är inte gjord för akvarium men lampan i armaturen är köpt för salt (10000 k). spelar det någon roll att armaturen inte är gjord för akvarium. MVH Johan
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?
-
- 2 svar
- 675 visningar
-
-
Nu är jag igång med mitt projekt som jag har funderat länge på hur jag ska få till det på absolut det bästa sättet. Idag började vi med att öpnna upp ett hål mellan vardagsrum och kök, så nu skulle jag vilja ha lite tips och trix på vilken teknik man ska ha samt hur man ska gömma all teknik då man ser igenom från båda håll. hur många lysrör man kommer jag att behöva, akvariet kommer vara ca 80cm längs 65höjd 43djup tacksam för många svar =P
-
- 2 svar
- 914 visningar
-
-
Nu är det dax att prova lite större kar. har kommit över ett 720 liters ramakvarium som är borrat och även siliconat fast glas runt alla lister. Ska använda mig av mina gamla grejjer till en början. Saker som finns förtillfället: 720 L Alukar 100 L sump 1x400 Watt 20000K Radium lampa 1x250 Watt 14000K Blv lampa 4x39 watt Osram 67 2xDeltec MC500 skummare 65 Kg levande sten
-
- 2 svar
- 774 visningar
-
-
Vad för sorts salt mätare är pålitligaste?
-
- 2 svar
- 713 visningar
-
-
Jag har velat ha ett akvarium sedan jag sålde mitt för 20år sedan, och har nu bestämt mig för saltvatten. Jag är helt grön här och läst på lite men.. jag fattar kanske ändå inte. Om jag köper ett red sea reefer xl v3 Är det ett bra akvarium för nybörjare? Vilken storlek skall man ha? För jag har en stor yta och tänker att 150cm bred hade passat helst 3m men då blir det för dyrt. Är det någon speciell filterpump till detta kar eller köper jag bara en som passar volymen? En inköpslista hade ju varit grymt bra om någon har. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 989 visningar
-
-
Hej, Jag behöver lite råd. Jag har beställt en matningsstation och en foderautomat, min tanke var att med hjälp av dessa kunna sköta basmatningen under dagen och kunna ge övriga mat när jag är hemma. Frågan är var jag ska placera stationen? Jag har två cirkulationspumpar placerade så långt bak på sidorutorna som möjligt (en på varje sida) ca mitt mellan topp och botten. Pumparna är vinklade snett framåt frontglaset och jag kör dem i tidvattenläge med kontroller. Det innebär att ena pumpen går i 6 timmar sedan växlar det så att den andra pumpen går i 6 timmar. När pumparna går så växlar de slumpmässigt mellan 30% och 100% flöde. När belysningen går in i nattläge …
-
- 2 svar
- 533 visningar
-
-
-
När jag kikar runt på olika sajter med information för nybörjare så hittar man en hel del om exempelvis osmos, att man bör hålla jämn salthalt, kompensera avdustning. Men ingenstans om vattenbyte! Själv byter cirka 25% jag var annan/tredje vecka i mitt malawikar, gör man inte det med salt?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-