Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

  1. Hej! Nu har det kommit fisk och koraller i mitt akvarium och Gud vad fint det blivit! Tusen tack för all hjälp! Igår så hämtade jag lite koraller och fisk från ett kar som skulle läggas ner. La upp en tråd om hjälp med identifiering och till min förvåning så kanske anemonen är en Heteractis Magnifica. Läste på lite och det verkar ju vara helt omöjligt att ta hand om dom. Står att det är expert göra och nu är jag rädd att jag ska ta livet av min fina anemon Anemonen sitter snällt på sin sten och den ser ut att må bra.... tror jag. Är det här dömt att misslyckas? Ska jag ge den stackar anemonen räckor? Har t5 rör. Både blått ljus och vitt. Slänger upp l…

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by Leoparden,

    Sedan i förrgår har vattnet blivit väldigt disigt/grumligt samt att algerna på rutorna ökat avsevärt. Har 2 i nitrat och lite högre fosfat. Doserar med nopox enligt red seas mature reef kit. Doserar 3 ml per 100 ml och är rädd att detta är orsaken. Hur avsluta jag smidigast behandlingen med nopox?

    • 2 svar
    • 563 visningar
  3. Started by Freddefröjd,

    Hej. Jag undrar lite om en sten jag har liggandes i balja, tänkte ha den i nya akvariumet. Frågan är, det växer nån typ av gsp eller nått likande på stenen och jag lyckas inte peta bort allt det växer eller sitter fast, i hålrum och under stenen, kan ju vara så att den är död också men vet inte och vill inte släppa in nått dött i akvariumet, kan jag typ bädda in det som är kvar med typ silicon eller revkeramik och på så vis säkra upp att det inte sprider sig vidare.

      • Gilla
    • 2 svar
    • 711 visningar
  4. Started by Erika-86,

    Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by DistantHoller,

    Hej! Har ett fungerande akvarium på 55L med två clowner i. Har bestämt mig för att de ska få ett nytt och lite bättre hem. Har införskaffat ett 120L (Juwel Lido) som de ska få bo i istället. Har blandat vatten, haft i ny sand och c:a 6 kilo ny LS och 6-7 kilo LS från det gamla akvariet. Jag har också hällt i 20 ml Nitrivec Biostarter och även c:a 10L vatten från det gamla akvariet. Så har det stått i två dagar nu. Nu till frågan... När kan clownerna flytta över? Kommer jag att få en spik när jag har flyttat över gammal LS, använt Nitrivec och lite gammalt akvarievatten? Hur har ni gjort när ni har flyttat mellan akvarier? Mvh Stefan p.s. Sen ska det i turbo, räkor och kr…

  6. Started by _wendel,

    Tjena! är hyfsat ny på det här med saltvatten. Har idag ett kar på ca 200L utan sump som jag köpte begagnat för några månader sen. jag funderar på att starta upp ett nytt kar med sump. med måtten, 1200*50*60 (360L) + sump. Eller något liknande. Det ska bli ett blandat revkar. Jag funderar lite över vad för teknik jag ska ha, och hur jag ska gör med sumpen. Vill försöka få det rätt ifrån början och slippa dom onödiga misstagen . har ägnat timmar här på SG och läst på. mina frågor har säkert kommit upp många gånger. men vill starta en egen tråd för att få snabbare svar på mina frågor ifrån er experter . Har i dagsläget Skummare : MCE600 Belysning: Aqua medic MH 250W Cirk…

    • 2 svar
    • 706 visningar
  7. Started by magnus1982,

    jag satte igång mitt akvarium mitten av månaden, så pengarna var juh inte dem bästa men iaf har köpt akvarium och tester m.m och en 1.5 kg ls för tillfället, akvariumet är 58 liters. ska köpa ungefär 5-6 kg till vid löning. frågan lyder alltså som såhär, börjar isf uppstartsfasen från när all levande sten är i karet eller från när jag lade i det första 1.5 kg? hoppas någon vis man eller kvinna kan svara på det ps. fan vad fult det är med kiselalger! hoppas silikaten tar slut snabbt

    • 2 svar
    • 673 visningar
  8. Started by Linnex,

    Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?

  9. Started by Amore,

    Hej Jag har köpt mig ett litet akvarium på 70 liter har fyllt den med stenar cirka 10% har 3st clownfiskar en räka en blåfisk och två stycken anemoner Jag skulle vilja veta vad som behövs mer för att kunna ha bra cirkulation i akvariumet och att fiskar och anemoner mår bra?

    • 2 svar
    • 763 visningar
  10. Started by Verkenius,

    Hej, Jag har denna röda beläggning på mina stenar och undrar vad ni tror det kan vara och är det något som behöver göras något åt? Med vänlig hälsning Pierre

  11. Started by Verkenius,

    Hej, Jag undrar lite vad det finns för alternativ till mekaniskt filter. I dagsläget kör jag med filtersocka. det funkar ju kanon men den måste göras rent väldigt ofta (varannan dag typ) Mvh Pierre

  12. Många säger att Anemoner är svåra att sköta och skapar mer problem än vad de gör nytta! Vad är det som är så svårt, vad är riskerna. En del säger Anemoner som dör är inte kul, det luktar utav bara helv... Ska man avstå från en anemon... Vilka värden bör man hålla stenkoll på? Jättesnällt om ni är på SG kunde dela med er av era erfarenheter och vad man ska göra... ja tvivlar lite efter allt negativt som sagt om att köpa en bubbelanemon

    • 2 svar
    • 999 visningar
  13. Started by Yodelking,

    Denna satt på glaset och var kanske 4mm bred, och hade små tentakler... Jag vet att bilden inte är så fantastisk men det var rätt svårt att få focus på den lilla rackarn.

  14. Started by tropheus,

    hej jag har ett fluidicerande(tror det stavas så) biopellets filter men vet igentligen inte hur det funkar, växer bakterierna på pelletsen i filtret eller avger filtret något (typ kol) som gör att bakterierna trivs i karet eller är det någonting mitt i mellan. har hört att man inte skall samköra detta med uv-c ljus i så fall varför inte. hälsn. mats

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  15. Started by jeber,

    Finns det någon bra hemsida eller bok där man kan läsa på om olika koraller? (Med bilder) Har läst Daniel knops bok. Skickat från min iPhone med Tapatalk

      • Gilla
    • 2 svar
    • 911 visningar
  16. Started by aeon,

    Hur ska man sätta den svarta siliconringen? Inne i boxen(i vatten) Eller utanför på röret?

      • Gilla
    • 2 svar
    • 714 visningar
  17. Started by OlleModéerGlatz,

    Tjo jag läser på till ett salt jag skulle vilja vete vad nitrit och nitrat är och hur mycket som behövs

  18. Started by naso,

    Ny fråga, kan man ha en alveopora c:a 8-10 cm i ett 250 L akvarium med en öppen sandbotten på 20x20 cm, utan att den är giftig mot andra koraller? Kan clownerna leva med den? MVH: Hasse

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  19. Hej! Jag har skaffat ett par akvarier som jag ska koppla ihop... Nu letar jag efter ett bra ställe som har ett stort utbud av genomföringar, rör, kopplingar osv... som samtidigt är prisvärt! Några förslag? Mvh Cristoffer

    • 2 svar
    • 997 visningar
  20. Hej! jag har nu på rätt så länge planerat att skaffa ett saltvattensakvarium för att odla koraller. Jag har aldrig haft ett saltvattensakvarium förut så det här är ett stort hopp från mina vanliga sötvattensakvarium. Jag har såklart läst på om lite av allting här och där men undrar nu om mer precis hjälp för att endast odla koraller, har inte planerat att skaffa saltvattens fiskar till karet än så om det är någon sorts utrustning som inte behövs då. Skulle vara väldigt uppskattat med hjälp om vad jag behöver skaffa och hur man sköter korallerna, samt hur man blandar saltvattnet på rätt sätt!

    • 2 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by 111bira,

    Har säkert 200-300 snäck ägg på glasen ! Vad gör man blir fler och fler ?

    • 2 svar
    • 951 visningar
  22. Started by Andrea Bell,

    Hej alla kunniga! Jag har ett startat 128 liters som jag fått lägga händerna på,hittils har jag endast gjort rent det,fyllt upp det och haft i salt. Det står och går runt och det har nu varit igång sen i förrgår. Vad ska jag tänka på nu? Jag har förstått att jag är långt ifrån att lägga i några invånare.tacksam för svar.

    • 2 svar
    • 1,2k visningar
  23. Started by fullex,

    Jag är väääldigt sugen på att köpa ett saltvattensakvarium att ha i hallen, har en perfekt plats för det. Men jag har sett och läst om algproblem som kommer i början och att vissa kämpat med alger i ca 1år och behövt ta upp stenen och skrubba den flera gånger per år. Jag kan ta det lungt med att intruducera fisk och jag kan ha en sump på några 100liter men jag vill inte gärna ha ett akvarium fullt med alger när jag betalt massa pengar. Jag vet om att det blir alger i början men sen efter det vill jag ha ett stabilt akvarium. Självklart är jag beredd på visst underhåll, men är inte sugen på att kriga mot alger hela tiden :=)? Givetvis kan jag köpa alla möjliga skummare oc…

    • 2 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by joax,

    Hej ! Sett en annons om metall halogen belysning, armaturen är inte gjord för akvarium men lampan i armaturen är köpt för salt (10000 k). spelar det någon roll att armaturen inte är gjord för akvarium. MVH Johan

    • 2 svar
    • 1,3k visningar
  25. Started by Draedon,

    Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?

    • 2 svar
    • 735 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.