Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by carlsson,

Hej! tände upp lyset lite i karet nyss! då fick jag se massa vita djur som sprang runt på stenen sen bara försvann dom. vad kan det vara för något?

• 3 svar
    • 706 visningar
  2. Started by lollsanlol,

Hej. Jag har dessa två skummare, ett köp som är det där klassiska att man köper fast vet egentligen inte vad det är för att man är nybörjare och måste ha sakerna... suck.. jaja dessa två har jag haft nu ett tag. 200 liters kar, vilken? någon som vet nåt om dessa bara av bilden? kartoneng tillhör den vänstra skummaren. Tack å bock thohej

• 3 svar
    • 706 visningar
  3. Started by Jpson67,

Skulle va intressant att se hur era sumpkar är uppdelade, finns det några speciella mått på hur står del av sumpen ytavrinningen behöver mm

• 2 svar
    • 706 visningar
  4. Started by Thommy,

hejsan nu har baljan varit i gång i snart 8 veckor i mörre.Ska inhandla nått i sanden mm.vad rekomenderas ja e novis på detta fiskar 1 2 st eller någon korall kanske.har kikat runt mycket å läst men när ja e i affären så e allt lika känns det som koraller e ju lite anorlunda.Karet e på 375 liter har bara snäckor å 35 kilo sten e la lite lite kanske.

5. Started by cortex_etu,

Hello. För en tid sedan så införskaffade jag mig ett red sea max 130 kar. Det var begagnat, så de va redan inkört med fiskar, vatten, koraller, levande sten osv. You name it! Efter att hållt på med en hel del sötvatten så trodde jag att jag va hemma i akvarievärlden men saltvatten visade en helt ny sida jag inte hade en aning om. Eftersom jag hade ett saltkaret hemma så triggade de mig att lära så mycket som möjligt och förstå hur allt funkar på så kort tid som möjligt! Man känner ju sig nästan som en marinbiolog när man labbar med olika värden och fördjupar sig i ämnet! Efter att ha kört karet nu ett tag så inser man hur roligt de är och detta verkar ha smittat av sig. …

• 2 svar
    • 706 visningar
  6. Started by Kakan,

Hur mycket salt ska i 30 liters akvarium?

• 2 svar
    • 706 visningar
  7. Started by magnus1982,

hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…

• 1 svar
    • 705 visningar
  8. Started by Hoyt,

Som rubriken lyder, vilka bakteriekulturer rekommenderar ni till ett helt nystartat kar? Bakterier, tillsatser osv? Mvh, mackan

• 2 svar
    • 705 visningar
  9. Started by Carro,

Har precis startat upp ett kar. Det verkar som att den ena pumpen "sprutar" mycket luftbubblor, vad är felet?

• 5 svar
    • 705 visningar
  10. Started by hugosan,

hallo jag har en fråga om vad som krävs för att konvertera ett sötvattenskar ( malawi ) till salt vatten .. jag tänkte mig att ha några clowner så smånimgom.. ha det .. hugosan..

• 2 svar
    • 704 visningar
  11. Started by Magnus Hörkeby,

Behöver sänka fosfaten något och undrar om jag kan med fördel använda kalkreaktorn (som jag fick med akvariet) fylld med Rowa Phos eller om det går lika bra med en strumpa i "media cupen" (Red sea reefer akvarium).

• Gilla
    • 1 svar
    • 704 visningar
  12. Started by Nille83,

Jag hade tidigare 4 blåa T5or, men tyckte det blev lite för blått. Jag satte i 2 blåa och 2 rosa istället, men jag tycker att jag fått lite mer alger. Så två frågor. Vilket ljus vill korallerna helst ha? och Gillar alger mer det rosa ljuset?

• 4 svar
    • 704 visningar
  13. Started by svedalaciklid,

fick en del flaskor och burkar med när jag köpte karet vad används dem till och hur? strontium aqua pur magnesium pro rowa kalk phytoplan ph buffer kh+ marine snow iode kh+ph buffer

14. Started by Henrik dahlström,

Hej igen Nästa fundering blandade i ordning salt vatten enligt info på burken 35 ppt 955 gr till 25 lit ro vatten i går och när jag mätte med refraktometern i dag så låg det på 15 ppt och refraktometern kalibrera jag innan mätning saltet är ca 1 år gammalt fick med det när jag köpte akvariet

• Gilla
    • 3 svar
    • 704 visningar
  15. Started by havre,

Hejsan! Om man tabbat sig och haft i för lite salt när man (jag) skulle starta upp karet, går det då att tillsätta det efter eller måste hela proceduren göras om? Är det inte risk för att saltet bara lägger sig på botten? Det är ett moddat mollyhotell med inbyggda filterfack. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 703 visningar
  16. Started by Boerboele,

Hej! Är helt ny här och inom salt. Har satt igång en bräckvattensburk och tänkte öka salthalten och akvariestorleken (54 l -> 112 l -> 600 l) alltefter fiskarna växer (en grön kulfisk, två månfiskar) för att övergå helt till salt i slutändan. Just nu är salthalten på ca 1.017 och jag undrar när jag skulle kunna börja stoppa i levande sten i akvariet? Tanken är att göra det samtidigt som jag byter storlek till 112 l. Mvh Helena

• 2 svar
    • 703 visningar
  17. Started by Russ,

Hej, Har haft en del limegröna och bruna alger sedan min uppstart för 3 månader sedan. De bruna algerna kommer o går medan de limegröna biti sig fast i stenen. Jag har aldrig riktigt vetat vad jag haft för värden på fosfat förrän nu när jag skaffat en hanna checker ULR. Dock blev jag väldigt förvånad när jag mätte 0! imorse innan ljuset gick igång. Jag gjorde alltså två tester idag och båda visade 0. Har kört med nopox tidigare men jag har jättesvårt o tro på att jag nollat fosfat när karet ser ut som det gör. Är det så att algerna bundit upp allt fosfat som gör att jag inte kan läsa av det? Övriga värden ligger korrekt förutom Nitrat där j…

• 7 svar
    • 703 visningar
  18. Started by SaltisLinda123,

Vill byta sand i mitt akvarium kan jag göra det utan att det tar skada ? Tänkte byta till denna sanden

• 2 svar
    • 703 visningar
  19. Started by Reryd,

Hej! Hade tänkt börja med nitrit, nitrat, amoniak och pH men så fick jag höra att de är helt värdelösa efter kvävecykeln? Så fick tips att skippa det? Men är väl bra att ha så jah är säker på att det är bra värden innan ja har i levande? Vilka tester tycker man ska ha?

• 6 svar
    • 702 visningar
  20. Started by Leoparden,

Vad äter en putsar räka? Osäker på om nori och pellets/fryst fiskarna får räcker, eller om de måste ha något speciellt?

• 2 svar
    • 702 visningar
  21. Started by mmia,

Chansar på att skriva här. Vi har ett nano-kar på 39 l En enkel fråga vilken korall är lättskött? Vill gärna ha lite info om olika arter. Vattnet är bra vi har lämmnat in till en affär för värden och dom är bra.

22. Started by SaltisLinda123,

Har två snäckor/sniglar i mitt kar som har platt grått skal.. Den stod nu på stenen och sköt ut något från antingen munnen eller baken såg inte riktigt.. Fiskarna höll på att äta det snigeln sköt ut.. Vad är det för något ! Den försvann snabbt in bland stenarna när jag börja röra vid den. Fick tyvärr ingen bild men hoppas ni kan hjälpa mig ändå

23. Started by robjo,

Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban

• 1 svar
    • 702 visningar
  24. Started by DennisL,

Tjenixen! Tänkte börja dosera balling via doserpump:). Jag har blandat till tre blandningar med red sea foundation A,B,C dvs KH, Mg och Ca. Igår mätte jag och fyllde på med lösning för att få upp värdena, det enda jag inte fyllde på var mg, då den låg ok. Nu har jag kh: 10,5 mg: 1340 Ca: 420. Eftersom jag är helt ny på detta så famlar jag i mörkret, hur mycket kan vara lämpligt att börja dosera ut från vardera blandning per dygn? Jag har 3 Acanthastrea, en braincoral, en liten euphyllia och kanske 25polyper knappar. Ca och mg blandningen ligger på ca 35% och KH på ca 10% om detta är till någon hjälp. Tacksam för svar:). Mvh …

• 1 svar
    • 701 visningar
  25. Started by robjo,

Hej, Tänkte försöka mig på att starta mitt första saltvattens akvarium, har bara haft malawi och tangayika tidigare. Vad behöver jag??? hade tänkt att starta någonstans mellan 40 - 100 liter, för att testa om det är något för mig. Vad är enklast, och mest rekomenderat i utrustnings väg för att få igång mig på saltvatten, bör inte kosta skjortan så här i uppstarts fasen. /Robban

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.