Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Undrar om någon har koll på om det finns en butik som säljer Osmos alternativt färdigt saltvatten i Skåne området? Har min Osmos mojäng på beställning men blev brådis då ett par levande sten kom först..
-
-
- 2 svar
- 828 visningar
-
-
Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent! hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter? eller finns det andra städare som rekommenderas?
-
- 2 svar
- 827 visningar
-
-
Någon som vet vad det är som växer på vår levande sten? Letat runt på massor med sidor men hittar inget som liknar det vi har. På en sten är det som tre vita ludna fläckar samt en del av stenen är täckt av något brungrått. På andra bilden är det som en gul liten boll, vad kan det vara? Någon vi kan behålla eller något som kan skada akvariet?
-
- 3 svar
- 827 visningar
-
-
Hej. Jag har haft en j*vla massa sötvattens akvarium och tycker det är dags att prova något nytt, ta nästa steg. Då undrar jag vilket är smartast, att gå och köpa ett nanokar? eller att köpa ett begagnat/nytt sötvattenskar och bygga om det. Jag vill inte gå och köpa ett 300l saltvattensakvarium i butik av den anledningen att det kostar för mycket på en och samma gång. "bygger" jag då om ett sötvattenskar kan jag köpa en skummare denna månaden, lyströr nästa månad och lite sten då och då. Ni förstår hur jag menar? Sen undrar jag om det inte är enklare att starta ett lite större kar än ett litet?
-
- 2 svar
- 827 visningar
-
-
-
Hejsan! jag är ny här på forumet och detta blir min första post. jag har suttit och läst runt på detta och andra forum ett antal dagar och har fastnat för ett clown hotell. Detta blir mitt första salt och jag tänkte skriva om hur jag gör i denna tråd. hoppas även på tips och ideér. Egentligen skulle jag vilja ha synpunkter på sättet jag har tänkt gå till väga när jag startar. *stor osäkerhet råder* Har hittat en hotell för 2100kr i en butik här i Göteborg, bänken kostar 550kr.(vet inte om jag skall ha den bänken ännu) är det ett rimligt pris att ge?. Tänker skriva hur jag startar i olika steg, vilket känns lättast för mig så jag gör allt i rätt ordning eller i alla fall …
-
- 1 svar
- 827 visningar
-
-
-
Ja testade för ca 1 timme sen att spryta i pressad citron juice i några av min "djur" de som hände va att när ja spruta i de i dom så kom de ut som en vita aktig vättska (kan ju va en del citon juice) men från en fasnade de nån tråd på kanylen. Nu ser dom ut som små "klumpar" e lite ljusare i färgen o verkar inte röra sig. e dom döda nu? finns de risk att de som kom ut e nått som gör att dom förökar sig? ska pumpen va avstägd när detta ingrepp sker?? Tacksam för all hjälp ni ger. Mvh// joel
-
- 4 svar
- 825 visningar
-
-
Status nu. Kar fyllt med saltvatten. Doppvärmare, streamer, temp. Använt refractometer, ett par veckor nu. Dags gå vidare. Min tanke. 1. levande sten samt lägre djur. 2. Skummare. 3. Ett par passande fiskar. 4. Belysning. Det får ta lite tid, men innan våren 2022 lär detta vara klart. Typ se vad som händer under tiden. Min fråga: Kommer jag bli lycklig o göra så här? vs Döda havet. Köpt Daniel Knop, läst på. Tacksam för svar. Conny svensson
-
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
Hur gör ni på Sommaren? Har inte igång någon värmare nu, men ändå är vattnet 27 grader.
-
-
- 4 svar
- 824 visningar
-
-
Okej. Jag har börjat få lite hum om allting nu. Men vad behöver jag till att börja med? Värmare och cirkulationspump har jag. Skummare har jag fattat det som att man kan vänta lite med tills ekonomin tillåter. Så det är väl levande sten, och ett test-kit. Problemet är att den levande stenen som finns i butik är sjukt dyr, så är det nån som har att sälja så kontakta gärna mig. Akvariet är på ca 300 liter. Vad behöver jag mer? (Har läst genom gamla diskussioner och lärt mig en hel del matnyttigt)
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
Hej jag har fått akvarium men inte tillbehöret, vill ha hjälp att vad behövs mer för att starta det innan att skaffa fiskar eller nåt annat.
-
-
- 1 svar
- 824 visningar
-
-
-
Fick med en helsvart snäcka i min levande sten.. Har läst mig till att de utsöndrar gift när de dör. Ska jag plocka bort den eller de jag hittar?
-
- 2 svar
- 824 visningar
-
-
Hej, i fredags släppte jag ner två nya fiskar till mitt akvarium, bland annat en sandvändare Valenciennea sexguttata, Sleeper Blue Dot Goby. Den har bara legat på botten och inte gjort något speciellt. Idag flyttade den sig en bit och vad som hände var (tror jag) att en av de andra fiskarna anföll den. Den kom troligen i den gamla fiskens lilla territorium. Jag såg att sandvändaren plötsligt for runt i vattnet och sedan landade med huvet ner i ett hål i en sten. När den till slut backade upp såg jag att den simmade på sida och beter sig allmänt konstigt. Jag har tagit ut den ur akvariet och har den nu i en hink (där jag naturligtvis inte kan ha den hur länge som helst...)…
-
-
- 8 svar
- 824 visningar
-
-
Hej Ni som har enkläckningenhet i ert akvarium. Funderar påatt köpa en ,vad är dess för o nackdelar?
-
- 1 svar
- 823 visningar
-
-
Dum fråga kanske?? Men om man startar upp ett nytt akvarium med MH-halogen armatur med nya lampor i så ska de ju inte vara tända mer än ca.2t/dygn i början har jag förstått, måste man ha annan belysning under uppstarten då eller......??????????
-
Hejsan, Satt och kollade i mitt nystartade Akvarium som vanligt när jag såg denna grej som vecklade ut sej. när det kommer en fisk för nära drar den i hop sej för att sedan komma ut igen. Den syns lite dåligt för den är nästan genomskinlig. Men den är till höger om den lite vitare stenen.
-
- 7 svar
- 823 visningar
-
-
Har doserat bikarbonat i karet i ca 1 vecka nu (små mängder åt gången), fått upp KH från 7 till 13,6. Är det så högt så jag ska göra vattenbyte? eller ska jag bara låta det vara?
-
- 2 svar
- 822 visningar
-
-
hej! har en 80liters nano kar (5mån gammal) som ska flyttas över till reefer 350. har ungrfär 9-10kilo i nano men jag skulle vilja ta tid på mig och göra helt annan scape från början till nya karet av marco rocks. skulle man kunna lägga allt levande sten i sumpen för att behålla bra bakterier? eller ska man ha det i display blandat med marco rocks?
-
-
- 5 svar
- 822 visningar
-
-
Hejsan:) Jag är i första stadiet där allting fortfarande är planering,eftersom jag har ett juwel akvarium så finns det en inbygd pump med filter. Jag har tänkt att töma utrymmet på allt och ha i aktivt kol mm. Sedan var plamerna att ha fluval 404 ytterfilter eller något liknade, sedan har jag läst att folk rekommenderar att kasta filtermattorna och ha i ls istället, är det nödvändigt eftersom jag redan har aktivt kol? Sedan vad ska jag ha för lysrör och vilken skummare passar? Tacksam för alla svar och kommentarer! Ha det bäst
-
- 0 svar
- 822 visningar
-
-
Hur blir ljuset? Vad tycker korallerna? Kvalitén på lysröret?
-
- 3 svar
- 821 visningar
-
-
Hej, Vi flyttade vårt kar igår på 60l. Flytten gick till genom att tömma vattnet i dunkar, och allt levande i påsar. Kvar i karet var sanden och lite vatten. Levande stenen flyttades i hinkar. Vi tåg över all inkört vatten förutom den anemonen transporterades i och toppade upp med rumstempererat ny saltvatten (köpt). Allt såg i början ut att må bra, men nu efter natten ser vi att några av polyperna på anemonen inte mår så bra. Kenyaträdet ser lite hängigt ut på ena sidan. Skivanemonerna ser ut att må bra och clownfisken likaså ( förutom att det är just hans anemon som har några dåliga polyper). Temperaturen på 25.0 och salthalt på 0.023 (mätte…
-
-
- 7 svar
- 821 visningar
-
-
Vad äter en putsar räka? Osäker på om nori och pellets/fryst fiskarna får räcker, eller om de måste ha något speciellt?
-
- 2 svar
- 821 visningar
-
-
Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael
-
- 0 svar
- 821 visningar
-