Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by marcuspajp,

Hej på er, jag är ny här. Jag har hållit på med sötvatten i 10 år och läst på om saltvatten för ett bra tag sen, och nyligen. Men jag har ingen praktisk erfarenhet. Hoppas att ni orkar läsa vad jag befarar bli ett långt inlägg.. Jag har alltid gillat fiskar med en massa personlighet, mina favoriter i sötvatten är påfågelsciklider. För några veckor sedan va jag på semester i Stockholm, och på akvarielagret hade de en picassotryckare. Jag har hört om tryckare innan och visste att de skulle ha personlighet, men sen jag fick se en IRL har jag inte kunnat sluta tänka på den. Desto mer jag läser om dem desto mer förstår jag att jag måste ha en, fast det är nog en Undulatus jag…

• 35 svar
    • 5,4k visningar
  2. Started by taxi3000,

Hej..undrar om när måste man byta T5 rör? Det köptes för ca. 1 år sedan, är det dags att byta nu eller?

• 2 svar
    • 599 visningar
  3. Started by twkM,

Hej! har just lassat i min LS i mitt nystartade akvarium 125x50x50, Det jag nu ser är att det sitter en uppskattningsvis 10-15cm mantis där och glor på mig. Jag skall resa bort 1 vecka och frågan är om jag kan lämna den där och sedan ge räkan till ngn som vill ha / tillbaka till affären ja köpte ls'n. För jag vill helst ej ha ihjäl den. har läst lite om att den kan knäcka glas, och det är väl det jag är orolig för. Ska ja ta livet av den direkt eller kan man låta den va kvar 1 vecka? Mvh Martin E (det kommer bilder, info om uppstarten när ja kommit hem)

• 20 svar
    • 2,5k visningar
  4. Started by Aquamarin,

En glad star för en enträgen nybörjare men med ett stort frågetecken efter 16 dagar. Utrustning: 1*1000l/h samt cirkulationspump 270l/h i karet och skummarens pump 1000l/h. Skummare, biobollar och rörfilter. Historia: Startade upp ett Clownhotel på 58l för 16dagar sedan: dag 1-5 med osmos och salt 0,025 och 2kg korallgrus. dag 5 initierades levande sten från ett annat akvarium (handlarens), 7kg. När den levande stenen kom i tillförde jag bakteriekultur 10ml/dag under 10dagar. dag 6 kompleterades akvariet med 2 blåbenta eremiter och en mjuk skivanemon (lever fortfarande) samt en rörmask. (rörmasken har jag inte sett på 2dagar nu.) värden efter 14 dagar: nitrit: 0 nitrat…

• 9 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by matsgd,

Hej! Jag är helt ny vad saltvattensakvarier beträffar, men tog steget för en månad sedan -- jag köpte ett Red Sea Max 130. Först körde jag i RO-vatten som fick stå någon dag, varefter jag hade i D&D H2Ocean-salt. Temperaturen låg efter ett tag på 25 grader och salinitet på 1.024. Så, i med ca 10 kg levande sand och ca 16 kg levande sten. Nu har karet stått i exakt tre veckor. Jag har kollat NO2, NO3 samt NH4, men alla värden är noll. Ska jag förvänta mig en NO2-peak? Eller inträffar den ibland inte? I vilket skede kan jag köra i lite sniglar? Tacksam för svar! Mats

• 57 svar
    • 5,1k visningar
  6. Started by ninan,

Hej, vi startade vårt RSM 250 nyår och det är verkligen spännande att följa utvecklingen. Vi satte igång med 38 kg levande sten och även levande sand från start och vi har bara haft i fosfatremover tillsammans med aktivt kol i en strumpa i sumpen. Med den levande stenen följde naturligtvis en hel del intressanta saker som rörmaskar, illrosa svampar, alger, maskar och pyttesmå anemoner som nu vandrat upp till ljuset. Nu undrar jag över en ny invånare som jag varit och petat på med håven tidigare då jag tyckt att det sett konstigt ut. Jag försöker surfa runt på Reeflex och andra identifikationssidor men det är inte lätt när man inte ens vet vilken grupp sakerna man hittar …

• 5 svar
    • 990 visningar
  7. Started by jetstar,

Har en fråga här! om man har ett inkört kar med invånare och LS kan man då köpa mer LS på ett annat zoo och lägga direkt i för att få lite olika varianter på invånare?? eller måste man göra nåt med den nya stenen innan? är helt ny på salt men tänker lära mig:-)

• 5 svar
    • 854 visningar
  8. Started by hbgot,

jag skall dra igång mitt första saltkar. karet är för närvarande målad på två sidor med ljusblå färg. jag funderar på att ta bort denna och måla matt svart då jag tycker det är bättre. medför detta något negativt för ljuset ( mindre reflekterat ljus)?

• 18 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by carlsson,

Hej tänkte göra ett vatten byte i dag! hur mycket vatten bör jag byta på 550 liter? är det 10% eller 25% man ska man byta varje vecka?

• 4 svar
    • 784 visningar
  10. Started by Patrik_101,

Hejsan! Efter en lång resa med funderingar, planerande mm har jag äntligen fått fyllt mitt kar med salt! Har läst här om er andras kar och självklart blivit väldigt inspirerad till mitt bygge. Började för precis ett år sedan när själva bänken påbörjades, sen vidare med glaset och till sist all utrustning. Igår kom 14kg levande sten i karet samt några kilo levande sand. Så efter ett års väntan kan resan börja! Tänkte påbörja en körning med red sea reef mature pro kit. Köra med belysning ungefär 6h / dag... efter 10 dagar in med städpatrull enligt Red sea. Har också börjat lära mig skummaren, skummar gör den men det är nog inget spec. att skumma. Det var lite gulaktigt v…

11. Started by Freddess,

Tappade ur 2/3 av vattnet. Lade i stenen och sedan sanden. Fyllde upp med vattnet igen. Fy tusan va mjölkigt det blev. Hoppas att det inte lägger sig förryckte skräp på LS. Ska man blåsa bort det då eller det sköter sig själv?

• 3 svar
    • 725 visningar
  12. Ja om man har en Salthaltsmätare av vipparmsmodell som jag har så kan det ibland vara idé att kolla den emot något annat saltvattensakvarium med ungefär samma temperatur. Typ 25 grader såsom jag har i mitt och så som det är på Sjöfartsmuseét i Göteborg..Så här är en bild när min mätare kollas av emot en mer avancerad digital modell..Tro´t eller ej men min fungerar alldeles utmärkt..32 blev utfallet och det är bra! På bilden ser vi en av (sjö)stjärnorna som jobbar på Muséet. DAVID full aktion med att kolla salthalten i deras 10 tusen liters akvarium och deras vatten är såklart perfekt. Så svaret på frågan vilken salthalt är bra? Blir 32. Och glöm inte bort att besöka Sjöfa…

13. Started by MizzM,

Hej! Som rubriken lyder så undrar jag efter att ha läst massor på nätet. Hur vet man om man har bra eller dåligt kranvatten? Det står på nätet att om man har dåligt kranvatten bör man ha en osmos-anläggning, men vissa säger också att vattnet vi har idag är så pass bra att det inte behövs. Vad tycker ni? Är det nåt en nybörjare ska köpa direkt eller kan det vänta till lite längre fram? Bor i falun om nån kollar upp vattnet tacksam för svar!

• 1 svar
    • 730 visningar
  14. Started by Richard_22,

Hej! Undrar vad de små prickiga gröna algerna som kommer på glaset är för något och vad det innebär? Har för mig att jag läst om det men kommer inte ihåg vad det är eller varför dem kommer... / Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 2 svar
    • 675 visningar
  15. Hej, vill gärna får era åsikter om detta:) Karet på 430 L med Deltec DC 500, invånare 5 fiskar och städpatrull (2 Doris är hyfsad stora). Byter ca 50L vatten varje vecka men Nitrat nivå närmar sig 50 konstant. Tanken var att en kraftigare Tunze skummare skulle användas men det gick inte att montera ordentligt så den jobbar i ett mindre (ca 300 L) Akvastabil utan problem med nitrat. Måste jag uppgradera Deltec till något kraftigare, alltså klarar den inte belastningen eller är det något annat som är fel? Tack!

16. Started by OskarW,

Hej! Oj det var ett tag sedan jag var aktiv här! Jag har tidigare haft salt i lite olika storlekar mellan 30 och 100 liter, men varit inaktiv de senaste åren. Nu är det dock dags igen! Tänkte då planera ordentligt och jag undrar lite vad som kanske har förändrats eller uppdaterats sedan jag senaste gången höll mig uppdaterad på saltvattensnytt. Planerna för karet. 200-350 liter display. 200 liter sump / fragg-del/refugium Tänker mig runt 75 liter refugium, 50 liter för teknik och resterande blir uppsatt för fraggar. ( i teorin lär det bli färre liter, då sumpen inte är fylld mer än runt 50%?) Tritonmetoden Tänkte testa att köra en del SPS för för…

• Gilla
    • 4 svar
    • 721 visningar
  17. Started by peppe67,

När vi fick hem alla fraggar vi fick så såg de ut som bild 1. Idag ser de ut som bild 2. Har de dött och det är bara alger som växer på dem eller? Jag använder Maxspect RSX och körde den tidigare på preset 2 men då blev dessa koraller vita och såg döda ut. För 3 veckor sedan ändra jag till preset 1, och då började de få denna brunröda färg men inga polyper syns samtidigt som cyano har börjat rota sig på några ytor och börjat täcka allt. I början matade jag med AF pure food var 3dje dag men efter tips av någon att de inte behöver så mycket så matar jag AF pure food var 14e dag. Jag ger AF phyto mix var 3dje dag och har gjort sedan jag fick i LS. Är det något jag kan/ska g…

18. Hej! Det var ett bra tag sedan man var inne här på SG och skrev men roligt att vara tillbaka igen! Jag tänkte skriva en del frågor som jag hoppas finna svar på, då det är frågor som skiljer sig från varandra så samlar jag alla frågor på ett ställe istället för att skriva flera foruminlägg på separata huvudrubriker. Det första jag undrar över är en doserpump jag har Aquamedic evo 4. Håller på få spel här hemma för kan inte förstå varför jag får luft i slangarna som skickar vätskan till akvariet?! ska noteras att jag inte får luft i uppsugsslangarna alltså dom som ligger i vätskan. Har även bytt ut en redan mot en ny aquamedic doserpump men verkar få samm…

19. Ska fylla på poddar idag och behöver stänga av alla pumpar för att ge dom chans att leta sig in i sten, bakgrund, sand etc. Hur länge kan akvariet vara utan cirkulation utan att riskera något, 1 timme? Tänkte låta det stå 1 timme för att sen köra igång returen som inte har så högt flöde, får då även syresättning från skummare och sen efter ytterligare 30 min eller nåt dra igång streamerna. Låter detta ok eller? Mvh Kim

• 4 svar
    • 890 visningar
  20. Started by Gienah,

Nu hoppas jag få lite hjälp för jag får ingen klarhet i detta med belysning. Jag har två st Aquamedic Ocean Light LED 36 w som följde med karet Aquamedic Kauderni som jag köpt begagnat - mitt första saltkar (så var snälla! ) Det är endast två kanaler, vitt och blått, som går att ställa in. Det är 4 x 3 W blå och 8 x 3 W 12 000 K. Till en början brände jag på 100% på både vitt och blått 12 timmar/dag - fick algutbrott utan dess like, som jag 8 månader senare kämpar med. Nu kör jag 40% vitt och 100% blått under loppet av 6,5 timmar/dag. Har endast "enkla" mjukkoraller. Vilket förhållande mellan blått och vitt "bör" man då köra? Finns det några tu…

21. Started by Timwes01,

Hej! Jag har inte haft något akvarium länge nu men jag hittade ett på FB som jag bara var tvungen att köpa. Så nu är jag med akvarium igen! Jag har börjat skissa lite på en fisklista som jag gärna vill ha forumets åsikt på. 2 Amphiprion ocellaris (ocellaris clowner) 1 Acanthurus leucosternon (vitbröstad kirurgfisk) 1 Ecsenius Stigmatura (Tailspot Blenny) 1 Nemateleotris Magnifica (Fire Goby) 2 Pterapogon Kauderni (Banggaikardinal) 1 Pterosynchriopus Splendidus (Mandarinfisk) 1 Halichoeres Cosmetus, (Adorned Wrasse) 1 Oxycirrhites Typus (Longnose Hawkfish) 1 Gramma Loreta (Feabborre) 1 Pholidichthys leucotaenia (…

• Gilla
    • 10 svar
    • 2,2k visningar
  22. Started by Henrik dahlström,

Finns det någon lathund för att lägga till salt/minska salt kontra volym på akvariet och upp mätt salt halt???

23. Har en tanke att efter semestern dra igång ett RSM170. Men jag tänkte redan i sommar på landet förbereda stenen (blandat Marco Rock och död sten). Var på Triton och fick rådet att använda Fosfatpellets i en strumpa. Kan detta ske i ett kar med cirkulationspump eller bör detta ske i det riktiga akvariet med filter och allt igång? Sen en Aquascapefråga. Jag vill bygga upp mina stenar på landet till lämplig formation men är lite orolig om jag fått ned fosfatnivån att den förstörs om jag trixar med stenen upp och ned i luften och får göra om hela den processen igen. Eller skall jag ta allt hemma och tillsätta bakterier (Microbe) där+ Hoppas någon först…

• 4 svar
    • 1k visningar
  24. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Är det någon idé att lägga i copepods i refugiet när skummare kommer efteråt och även en grov skumm filter innan returen eller tar dom sig förbi ändå??

25. Started by MotorShip,

Hej på er alla !! Jag e helt ny på detta område. Har ett 100l kar som jag FUNDERAR på att starta saltvatten i. Har dock ett par frågor innan (hmm…. som om dessa skulle räcka . ). 1.Vad är det för skillnad på pumpar mellan söt och salt? Bortsett från flödet skall vara 10ggr akvariets volym. Dessa pumpar, om jag tolkat rätt, behöver inget filter som i sötvatten? Utan det räcker med en skummare, levande sten samt anemoner?! 2.Då jag inte har ett stort kar och vill försöka hålla kostnaderna ner (kanske bara en önskedröm, men det är mitt mål i alla fall). Klarar man sig med 1-2 cirkulationspumpar och en bra skummare? Har inte tänkt ha mycket djur, men det kanske är för tidigt …

• 11 svar
    • 1,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.