Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Fabhellmyrs,

Hej! Jag funderar på att köpa en aqua medic Blenny men jag undrar om det går att sätta på en glasbitar eller något slags lock för vi har katter, jag ser framför mig hur katterna sitter och fiskar

• 2 svar
    • 796 visningar
  2. Started by lollsanlol,

Hej. Jag har dessa två skummare, ett köp som är det där klassiska att man köper fast vet egentligen inte vad det är för att man är nybörjare och måste ha sakerna... suck.. jaja dessa två har jag haft nu ett tag. 200 liters kar, vilken? någon som vet nåt om dessa bara av bilden? kartoneng tillhör den vänstra skummaren. Tack å bock thohej

• 3 svar
    • 795 visningar
  3. Started by Gilderon,

Hej! Tänkte kolla lite om någon kan ge råd kring följande kar: JAD80 liters, PL rör 24W, en fläkt, med bio-innerfilter och returpump. Det är ett akvariumpaket jag stött på. Min tanke är att ha fisk ock korall..... vill börja i mindre skala för att få kunskap å erfarenhet... Är det något att skaffa??

• 8 svar
    • 795 visningar
  4. Started by Jpson67,

Skulle va intressant att se hur era sumpkar är uppdelade, finns det några speciella mått på hur står del av sumpen ytavrinningen behöver mm

• 2 svar
    • 794 visningar
  5. Started by peppe67,

Hej, Vi körde ju igång vårat kar i slutet av juni och har successivt tillfört levande. Vi har hittills endast utfört ett delvattenbyte (10%). Finns det något sätt att kontrollera när det är dags att utföra delvattenbyte? Mina vattenvärden ligger bra, i alla fall de jag kollar(Ca, Kh, Mg, Nitrat, Fosfat, Ph, salthalt)

• Gilla
    • 4 svar
    • 794 visningar
  6. Started by Verkenius,

Hej, Undrar vad detta kan vara för kräftliknande djur. Kryllar av dem i mitt kar. I olika storlekar. Kan även se små små djur på glaset. Bra eller dåligt? Mvh Pierre

• 3 svar
    • 794 visningar
  7. Started by Leoparden,

Vad äter en putsar räka? Osäker på om nori och pellets/fryst fiskarna får räcker, eller om de måste ha något speciellt?

• 2 svar
    • 794 visningar
  8. Started by MizzM,

Hej! Som rubriken lyder så undrar jag efter att ha läst massor på nätet. Hur vet man om man har bra eller dåligt kranvatten? Det står på nätet att om man har dåligt kranvatten bör man ha en osmos-anläggning, men vissa säger också att vattnet vi har idag är så pass bra att det inte behövs. Vad tycker ni? Är det nåt en nybörjare ska köpa direkt eller kan det vänta till lite längre fram? Bor i falun om nån kollar upp vattnet tacksam för svar!

9. Started by BatmanGefle,

Har hittat en plasttank (vattentank till båt/husbil) som skulle passa att ha som behållare till ATO-vattnet. Den har dock en rostfri gänganslutnig i botten. Går den att använda ändå om jag pluggar den? Då det är osmosvatten borde det väl inte avge några metaller i vattnet? //M Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 794 visningar
  10. Started by Chilli,

Är zebrasoma flavescens och zebrasoma xanthurum lika varandra? De ser lite snarlika ut, men är de det förutom utseende? Behöver den ena större kar än den andra? Drömmen skulle vara om man kunde ha 1 av varje i mitt reefer 425. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• Gilla
    • 3 svar
    • 793 visningar
  11. Started by Reryd,

Hej! Jo jag kollar på ett mindre akvarium om det jag hade tänkt mig är för tungt för mitt golv. Tänkte på aqua medic cubics är något bra? Är ju ingen sump på den utan en play and go men kan va ett alternativ tyngdmässigt ifall det andra är för tungt? Sumpen har den någon egentlig funktion eller är det bara för att ha all teknik på en plats? Dum fråga kanske men står aldrig om sumpen. . Vill ju egentligen köpa ett red sea reefer 250 och förstår att den är ett bättre alternativ men blir ju väldigt mycket tyngd.

• 2 svar
    • 793 visningar
  12. Started by Familjen,

Har något som växer på mina LS är det är det någon sorts alg eller? Är det i så fall något man vill ha?

• 2 svar
    • 792 visningar
  13. Started by Hedlurd,

Hej jag har fått mycke svarta fläckar i sanden, jag har läst på och förstår att detta är syrefattiga zoner där bakterierna har dött. I sin tur bildat svavelväte. Svavelväte låter inte precis som något man vill ha i burken. frågan är bara, vad gör man åt det? bör jag skopa ur sanden och hoppas på att inte rubba det svarta allt för mycket? ska jag röra runt det och låta det ventileras ur med circulation? tar skummaren hand om resterna då? svavel består väl till vis del av fosfat? räcker det dåmed att öka dosen kol efter runtrörning? skall jag byta enorma mängder vatten? tack på förhand

• 4 svar
    • 792 visningar
  14. Started by Richard_22,

Hej! Har länge dragits med problemet att ha lite för högt fosfat och nitrat. Tänkte jag skulle ta tag i det problemet och började med Red Sea’s NO4PO4-X, då jag hade en flaska hemma redan. Har kört med den rätt länge nu dock utan att se något resultat alls. Började med den rekommenderade doseringen men efter någon vecka började det bli ett slags vitt ”slem” på pumpar, glas mm som jag misstänker kommer pga av medlet. Vad beror det på? Sänkte sen doseringen till ca hälften av rekommendationen, det vita slemmet har inte kommit tillbaka men har inte heller sett något resultat på varken vattenvärdena eller algtillväxten. Någon som varit med om samma? Vad är …

15. Started by Nille83,

Jag hade tidigare 4 blåa T5or, men tyckte det blev lite för blått. Jag satte i 2 blåa och 2 rosa istället, men jag tycker att jag fått lite mer alger. Så två frågor. Vilket ljus vill korallerna helst ha? och Gillar alger mer det rosa ljuset?

• 4 svar
    • 791 visningar
  16. Started by Adrenalized,

Hejsan tänkte höra om någon har tips på koraller man kan placera i skuggområden? Funderat på att köpa mig en solkorall men blev lite avskräckt av matning "helst flera gånger om dagen".

• 1 svar
    • 791 visningar
  17. Started by Batty,

Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent! hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter? eller finns det andra städare som rekommenderas?

• 2 svar
    • 790 visningar
  18. Hej. Körde igång ett nytt kar i dagarna och har puttat i LS och Levandesand. Stenen kommer fr ett fint kr , men har mellanlandat i hink med saltvatten och värme. Efter ett dygn så hade inga värden rört sig över huvudtaget. Amm Nitr Nitra. Så jag hade ett oöppnat Red Sea Mature kit som jag tänkte att prova. Kanske det är så nu att jag kör en ny cykling i onödan. Men ville vara på säkra sidan. Har följt anvisningar och dosering enligt instr. Enligt denna instr så ska jag hamna dag 3 på värden. Ammo 1 Nitrit 0,1 Nitrat 35 Men när jag testade idag så var värdena Ammo 0,01 Nitrit 0 Nitrat ca 7 Salt är…

• 1 svar
    • 790 visningar
  19. Started by jingfee,

Hej, Vi flyttade vårt kar igår på 60l. Flytten gick till genom att tömma vattnet i dunkar, och allt levande i påsar. Kvar i karet var sanden och lite vatten. Levande stenen flyttades i hinkar. Vi tåg över all inkört vatten förutom den anemonen transporterades i och toppade upp med rumstempererat ny saltvatten (köpt). Allt såg i början ut att må bra, men nu efter natten ser vi att några av polyperna på anemonen inte mår så bra. Kenyaträdet ser lite hängigt ut på ena sidan. Skivanemonerna ser ut att må bra och clownfisken likaså ( förutom att det är just hans anemon som har några dåliga polyper). Temperaturen på 25.0 och salthalt på 0.023 (mätte…

• Gilla
    • 7 svar
    • 790 visningar
  20. Started by hugosan,

hallo jag har en fråga om vad som krävs för att konvertera ett sötvattenskar ( malawi ) till salt vatten .. jag tänkte mig att ha några clowner så smånimgom.. ha det .. hugosan..

• 2 svar
    • 789 visningar
  21. Started by uffe_erixon,

Hej! Jag har ett nystartat kar som varit igång ca 5 veckor. Har anvönt mig av Red Sea reef mature pro kit i 2 1/2 vecka nu. Nu har jag följande värden i karet. Salt:1,024 Temp:25 grader Kh:9,9 Ph:8,3 Nitrat:10 Nitrit:0 Fosfat:0.03ppm Magnesium:1480 ppm Calcium:500 Va tror ni om dessa värden? Törs jag släppa i nån fisk så jag får lite belastning? Nu finns det bara turbosniglar o en sandsjöstjärna i. Finns en hel del alger i det oxå nu men så ska det ju vara en stund till....

• 2 svar
    • 789 visningar
  22. Started by Freddess,

Tappade ur 2/3 av vattnet. Lade i stenen och sedan sanden. Fyllde upp med vattnet igen. Fy tusan va mjölkigt det blev. Hoppas att det inte lägger sig förryckte skräp på LS. Ska man blåsa bort det då eller det sköter sig själv?

• 3 svar
    • 789 visningar
  23. Started by AlexanderClown58l,

Vad är det bästa att utföra en flytt på ett akvarium, skall byta bostad ca. 10min från där ja bor idag. har någon bra tips att dela med sig?hur mycket vatten ja bör tömma, etc. för att ej få en nitrittopp och de små liven går bort jag har ett clownhotell 58l med 1st eldräka 3st clown 1st blå djävul Tsniglar och eremiter

• 1 svar
    • 789 visningar
  24. Started by arazar,

hej Har lite undringar ang saltkar Befinner mig änsålänge i informations insamligs stadiet 1. Påverkas saltkar mycket av direkt soljus, förutom värmen dvs 2. Om man har bra mängd LS i et akvarium på tot. 400l, behöver man ha filtrering med? 3. Jag har sett att man ofta låter vattnet "falla" genom en massa hjul etc, vad varför? /christopher

• 2 svar
    • 789 visningar
  25. Started by Andreas84,

Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.