Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by SaltisLinda123,

Vill byta sand i mitt akvarium kan jag göra det utan att det tar skada ? Tänkte byta till denna sanden

• 2 svar
    • 821 visningar
  2. Started by Gilderon,

Hej! Tänkte kolla lite om någon kan ge råd kring följande kar: JAD80 liters, PL rör 24W, en fläkt, med bio-innerfilter och returpump. Det är ett akvariumpaket jag stött på. Min tanke är att ha fisk ock korall..... vill börja i mindre skala för att få kunskap å erfarenhet... Är det något att skaffa??

• 8 svar
    • 820 visningar
  3. Started by Randomkille,

Detta kan låta dumt men det jag undrar är att när jag ska fylla på med vatten, är det osmosvatten utan salt jag ska hälla i eller är det vatten med salt jag ska hälla i? Jag tänker att det borde vara osmosvatten utan salt eftersom att saltet inte avdunstar som vattnet gör, har jag rätt?

4. Started by Nille83,

Kan man på något sätt bestämma kön på dessa fiskar?

• 1 svar
    • 820 visningar
  5. Started by jetstar,

Hallå! har en liten koloni med kolonianemoner/knappar av släktet "protopalythoa"i mitt RSM 130 sen 2 veckor tillbaka men de senaste dagarna har nånting hänt med dessa! ser inte ut som dom trivs!? vad kan detta bero på? det som skett är att dom har dragit in eller krullat ihop sina tentakller som i vanliga fall är helt utsträckta! upplever också att vissa har dragit ihop sig till mer knoppliknande form! dom är placerade högst upp ca 20cm från lysrören! är belysn ingen för stark?? eller för svag?? (är RSM orginal 2x55w compact lysrör) eller kan det vara nåt annat? har någon erfarenhet av detta så tar jag tacksamt emot tips!! mvh

• 2 svar
    • 820 visningar
  6. Started by Chilli,

Är zebrasoma flavescens och zebrasoma xanthurum lika varandra? De ser lite snarlika ut, men är de det förutom utseende? Behöver den ena större kar än den andra? Drömmen skulle vara om man kunde ha 1 av varje i mitt reefer 425. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• Gilla
    • 3 svar
    • 819 visningar
  7. Started by Hedlurd,

Hej jag har fått mycke svarta fläckar i sanden, jag har läst på och förstår att detta är syrefattiga zoner där bakterierna har dött. I sin tur bildat svavelväte. Svavelväte låter inte precis som något man vill ha i burken. frågan är bara, vad gör man åt det? bör jag skopa ur sanden och hoppas på att inte rubba det svarta allt för mycket? ska jag röra runt det och låta det ventileras ur med circulation? tar skummaren hand om resterna då? svavel består väl till vis del av fosfat? räcker det dåmed att öka dosen kol efter runtrörning? skall jag byta enorma mängder vatten? tack på förhand

• 4 svar
    • 819 visningar
  8. Started by jörgen holmgren,

Vad för sorts salt mätare är pålitligaste?

9. Started by lollsanlol,

Hej. Jag har dessa två skummare, ett köp som är det där klassiska att man köper fast vet egentligen inte vad det är för att man är nybörjare och måste ha sakerna... suck.. jaja dessa två har jag haft nu ett tag. 200 liters kar, vilken? någon som vet nåt om dessa bara av bilden? kartoneng tillhör den vänstra skummaren. Tack å bock thohej

• 3 svar
    • 818 visningar
  10. Started by sebbeh83,

Imorgon får vi hem vårt första saltvatten akvarium, nu till min fråga. Enligt försäljaren så är en värmare onödig för osmos vattnet sköter värmen. Nu är jag helt nybörjare på salt vatten akvarium. Men om tempen ska vara 25grader säger vi och vi som bor i svergie med denna bitande kyla får jag inte riktigt det att gå ihop, så om nån snäll själ kunde säga mig om jag ska köpa en värmare eller om et är en onödig kostnad? Vårt kar kommer va på ca 370L + sump. Annars får ni gärna ge oss tips och så hur vi ska starta, är 20kg levande sten ingick i priset. Nu är det ju ett tag innan vi ska hämta levande sten men om man ska räkna så ska de ju va 10% av karet vilket är 37kg så undr…

• 2 svar
    • 818 visningar
  11. Started by Mr Hazzel,

Hej! Ni som är erfarna, har hålla på ett tag.... Vad säger Ni - duger det med Göteborgs kranvatten till att köra ett saltkar eller bör jag köra vattnet via ett osmos-filter? /Ari

• 3 svar
    • 817 visningar
  12. Started by kaiko,

Hej En nybörjares fråga Har köpt en 80l saltburk som har varit igång ett par år vad beror på det när bottensanden får en rostfärgad yta? kan man göra något för att slippa detta ?

• 1 svar
    • 817 visningar
  13. Started by Jokkmokksjocke,

Fick tillbaka mitt test från Marinlab. De visade skyhögt fosfat. Mätte samma dag som jag tog vattenprovet för ca 2 veckor sedan. Ingen fosfat. Mäter nu med både hanna-checker och Salifert...båda visar noll. Kan testerna visa 0 om de är för höga? Alla invånare och koraller mår prima utom en och där kommer min andra fråga. Min Pavona har börjat blekna. Har testat den på två olika ställen inget ställe hjälper. NU ställde jag den längre ner i karet för att se om de blir bättre. Någon som har någon ide om vad jag gör fel eller kan göra eller har en som kan ge tips ?

• Gilla
    • 3 svar
    • 816 visningar
  14. Started by Richard_22,

Hej! Har länge dragits med problemet att ha lite för högt fosfat och nitrat. Tänkte jag skulle ta tag i det problemet och började med Red Sea’s NO4PO4-X, då jag hade en flaska hemma redan. Har kört med den rätt länge nu dock utan att se något resultat alls. Började med den rekommenderade doseringen men efter någon vecka började det bli ett slags vitt ”slem” på pumpar, glas mm som jag misstänker kommer pga av medlet. Vad beror det på? Sänkte sen doseringen till ca hälften av rekommendationen, det vita slemmet har inte kommit tillbaka men har inte heller sett något resultat på varken vattenvärdena eller algtillväxten. Någon som varit med om samma? Vad är …

15. Started by hippo,

hur kraftig uvc behöver man till ett 200kar?

• 1 svar
    • 816 visningar
  16. Started by ungsgard,

är helat ny i "branchen" och har fatt ett akvarium med fiskar och tillbehör. Har även hittat en salt / density mätare bland sakerna. Det är ju jättebra, om man visste vilka värden det ska vara, vill säga. Jag har 1.024 density och 32 i saltvärdet. Är det vad det ska vara och om inte, hur ändrar man pa detta? Har 3 "nemos" i akvariet plus eremitkrafta, snigel, och havstulpaner. akvariet ar ca 120 liter.

• 1 svar
    • 815 visningar
  17. Started by sven-Åke,

Hej Sven-åke Här. Nystartad På Salt 4veckor Sedan.startade Upp Med Ett 60lit För Att Läramig. Jag Hade Tänkt Mig Om Ettpar Månader Starta Upp Större 350-500 Lit.min Fråga är Hur Mycket Belysning Behöver Man För Att Djuren Annemoner O Dyl Skall Trivas,samt Hur Mycket Pump Flöde Behövs.tacksam För Tips. Salt är Mycket Trevligt Samt Detta Forum är Ju Helt Kanon.

• 3 svar
    • 815 visningar
  18. Started by Elemi,

http://www.zoocenter.se/index.php?main_page=product_info&products_id=12&zenid=bbdd7dc44641b963eea9249990987453 är ägare av ett sånt här kar och har funderingar på att göra om det till salt. är det möjligt? hade inte tänkt att ha fiskar enbart levande sten samt något minde som inte kräver så stor yta

• 2 svar
    • 815 visningar
  19. Started by Henrik,

Har ni några tips på snygga saker som trivs i mörkare vatten? Har några tomma stenytor som inte får så mycket ljus. Det ska vara saker som trivs i ett 130 liters RSM, som sagt inte så mycket ljus, och som är relativt enkla (passar nybörjare). Gärna med lite färg (jag vet, vad man tycker är snyggt varierar, men vad tycker ni? Gärna med bilder eller länk till reeflex. /Henrik

• 0 svar
    • 815 visningar
  20. Started by Jpson67,

Skulle va intressant att se hur era sumpkar är uppdelade, finns det några speciella mått på hur står del av sumpen ytavrinningen behöver mm

• 2 svar
    • 814 visningar
  21. Started by montana_79,

hej, Har en sån filter, köpte en ny ledlampa till den se bild, min fråga är om den ska vara på hela tiden eller bara när man köper nya fiskar, har en 200 l saltvatten. Är det viktig med placering också?

22. Started by Thommy,

hejsan nu har baljan varit i gång i snart 8 veckor i mörre.Ska inhandla nått i sanden mm.vad rekomenderas ja e novis på detta fiskar 1 2 st eller någon korall kanske.har kikat runt mycket å läst men när ja e i affären så e allt lika känns det som koraller e ju lite anorlunda.Karet e på 375 liter har bara snäckor å 35 kilo sten e la lite lite kanske.

23. Started by Nille83,

Jag hade tidigare 4 blåa T5or, men tyckte det blev lite för blått. Jag satte i 2 blåa och 2 rosa istället, men jag tycker att jag fått lite mer alger. Så två frågor. Vilket ljus vill korallerna helst ha? och Gillar alger mer det rosa ljuset?

• 4 svar
    • 812 visningar
  24. Started by MizzM,

Hej! Som rubriken lyder så undrar jag efter att ha läst massor på nätet. Hur vet man om man har bra eller dåligt kranvatten? Det står på nätet att om man har dåligt kranvatten bör man ha en osmos-anläggning, men vissa säger också att vattnet vi har idag är så pass bra att det inte behövs. Vad tycker ni? Är det nåt en nybörjare ska köpa direkt eller kan det vänta till lite längre fram? Bor i falun om nån kollar upp vattnet tacksam för svar!

25. Started by Adrenalized,

Hejsan tänkte höra om någon har tips på koraller man kan placera i skuggområden? Funderat på att köpa mig en solkorall men blev lite avskräckt av matning "helst flera gånger om dagen".

• 1 svar
    • 812 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.