Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Leoparden,

Vad äter en putsar räka? Osäker på om nori och pellets/fryst fiskarna får räcker, eller om de måste ha något speciellt?

• 2 svar
    • 761 visningar
  2. Started by Micke.T,

Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.

• 2 svar
    • 761 visningar
  3. Started by Batty,

Startade mitt blenny i helgen och längtar förstås efter att få pytsa in mina första fiskar. Men först vill jag ha i nått som håller rent! hur länge skall man vänta innan man skaffar sniglar och eremiter? eller finns det andra städare som rekommenderas?

• 2 svar
    • 760 visningar
  4. Started by ubjs,

Jag har två filter, det ena står det klorin och lukt på och det andra antibakteriell. Köpte ett nytt men det står det feinfilter, sediment prefilter på. Vilket av dom två ska det ersätta? Mvh UB

• 3 svar
    • 760 visningar
  5. Started by Pear,

2008-03-13 Mitt 240L kar har nu varit igång i 4 månader och innehåller idag: Fisk: 1 Zebrasoma Scopas 5 Black and White Clown fish Ocellaris (Inhysta då deras kar byggs om) 3 Chromis Blå/grön 1 Blue Hepatus 3 Putsarräkor Lysmata 2 Red Fire Shrimp 2 Camel Shrimp 1 Milleporella Red Sea star Korall: Brain Coral Favites Grön Firecoral Polyphillia SP Seriatopora Hystrix Acropora Montipora Cladiella Gorgonia Sinularia SP Sarcopython Discosoma Lila, bruna. Polyper + stjernpolyper Gröna, bruna Teknik: Sump 70L UV 10W Deltec MCE300 skummare Kol + Fosfatremover i Fluval 305 Osmosilator Returpump 2000L/h Aqua Medic owerflowbox MH 2x150W + Moonlight Nivåvakt i karet Seio Controller T…

• 1 svar
    • 760 visningar
  6. Started by SaltisLinda123,

Vill byta sand i mitt akvarium kan jag göra det utan att det tar skada ? Tänkte byta till denna sanden

• 2 svar
    • 760 visningar
  7. Hej! I förrgår köpte jag en osmolator på företagsakvarium, Har ingen aning om hur jag ska sätta ihop denna och det följde inte med någon anvisning om hur jag sätter ihop den.. Kan någon här hjälpa mig? Behöver verkligen hjälp då jag vill starta upp mitt kar

• 5 svar
    • 759 visningar
  8. Started by Thommy,

hejsan nu har baljan varit i gång i snart 8 veckor i mörre.Ska inhandla nått i sanden mm.vad rekomenderas ja e novis på detta fiskar 1 2 st eller någon korall kanske.har kikat runt mycket å läst men när ja e i affären så e allt lika känns det som koraller e ju lite anorlunda.Karet e på 375 liter har bara snäckor å 35 kilo sten e la lite lite kanske.

9. JAPP minna vänner efter 20 sorger & 70 bedrövelser så har jag IDAG beställt 50 Kg LS ( Odlad ) En SPLITTERNY SVINDYR Skummare Tunze Reefpack 505 (finns tydligen även Osmolator inbyggd & en MASSA annat ) EN Aqva clear (tror det är 805 (tar 3700 L /tim ) Har som sagt ett 475 L Saltet har varit i närmsta 8 Mån & är Coral life salt halt 1,023 har ännu inte mätt om Nitrat & nitrit,Ph etc då sagda tank varit tom gående. Belysningen är för närvarande 2 ST dubbelramper (gamla rören ) 6 kommer att köpa NYA salt rör snarast & efter moget övervägande (samt ekonomiskt ) så får jag tyvärr avstå tills vida…

• 1 svar
    • 759 visningar
  10. Started by toompa,

Då jag känner att mitt rsm 130 börjar bli litet så har jag planer på att bygga ett nytt kar som en rumsavdelare. Jag funderar lite kring måtten på karet och kom på att man måste ju även tänka på belysningen så man inte kommer i något dumt mellanläge med kar o ramp. Måtten jag funderar på är 130x70x50 vad tror ni om det? Sen om ni har några tips på bra lysramper som inte kostar allt för mycket. Metallhalogen vill jag helst inte ha utan helst led eller t5. Då detta kommer bli mitt första bygge från grunden så uppskattas all hjälp väldigt mycket

• 5 svar
    • 758 visningar
  11. Started by aeon,

Hur gör ni på Sommaren? Har inte igång någon värmare nu, men ändå är vattnet 27 grader.

• Gilla
    • 4 svar
    • 758 visningar
  12. Started by Fiskidag,

hej ; ny här och har aldrig haft ett saltvattensakvarium, inget akvarium alls och tänkte börja med det. tänkte köpa ett eheim incpiria 200, men undrar om man måste köpa pumpar och skummare osv, eller har det det man behöver från början?

• 1 svar
    • 758 visningar
  13. Started by Remih,

Hej! Jag håller nu på att planera ett nytt kar! Fick idag hem ett optiwhite akvarium på 98 liter och en sump på 75liter! Tanken är att det ska se ut ungefär så här! Nu till min fundering, vilken dimension på rör ska man ha? Har sett andra som ställt samma fråga tidigare och dem har fått svar med en länk där det ska finnas svar. Men jag kan inte öppna länken, så därför ställer jag frågan igen Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 7 svar
    • 758 visningar
  14. Started by vbownswow,

Har låtit mitt 240L köras in i några veckor nu. Levande sten. Skummare. Städpatrull. Snart är det dags att införskaffa min första fisk! Tänkte mig 2st clowner och en sandvändare. Efter de har fått simma runt i några veckor tänkte jag utöka med lite fler. Frågan är bara vilka. Jag har kollat på kirurger men som jag förstår det behöver de större kar. Vad har ni för fiskar i ert 240L eller mindre? Behöver lite inspiration!

15. Started by Sandbank,

Status nu. Kar fyllt med saltvatten. Doppvärmare, streamer, temp. Använt refractometer, ett par veckor nu. Dags gå vidare. Min tanke. 1. levande sten samt lägre djur. 2. Skummare. 3. Ett par passande fiskar. 4. Belysning. Det får ta lite tid, men innan våren 2022 lär detta vara klart. Typ se vad som händer under tiden. Min fråga: Kommer jag bli lycklig o göra så här? vs Döda havet. Köpt Daniel Knop, läst på. Tacksam för svar. Conny svensson

• Gilla
    • 2 svar
    • 757 visningar
  16. Started by Nille83,

Jag hade tidigare 4 blåa T5or, men tyckte det blev lite för blått. Jag satte i 2 blåa och 2 rosa istället, men jag tycker att jag fått lite mer alger. Så två frågor. Vilket ljus vill korallerna helst ha? och Gillar alger mer det rosa ljuset?

• 4 svar
    • 757 visningar
  17. Started by rolnor,

Har en äldre Clown och fick nyligen 3 små. Nu har dom två största av dom nya börjat mobba den minsta, inte så kul. Jag hade sett på youtube ett akvarium med en drös Clown som samsades bra och trodde det skulle gå bra med 4 st. Dom på youtube var väl inte könsmogna då antar jag. När dom börjar bråka är det då en eller flera byter kön? Den större gamla clownen är helt fredlig vad jag kan se.

• Gilla
    • 4 svar
    • 757 visningar
  18. Started by jetstar,

Har nu fått nys på en tank som kan vara intressant! komplett. men ett "powerhead" strular vad är ett powerhead?? han hade beställt nytt sådant. en till fråga! hur beter man sig när man köper ett komplett saltvattens akvarium med fiskar Ls och div djur? man måste ta med vatten och allting antar jag? eller räcker det men en viss del vatten? //Fredrik

• 2 svar
    • 757 visningar
  19. Started by petrol,

Hur noga är det att man rengör sanden när man går från salt till sött?

• 3 svar
    • 756 visningar
  20. Started by sway307,

Hör mig för om det finns någon som bor i närheten av Ovanåker, med lite lite LITE tur så kanske det finns någon som man kan jhälsa på och se hur dem har ställt upp sitt kar med alla prylar osv.

• 0 svar
    • 756 visningar
  21. Started by akvariefisken_89,

Jag har haft igång mitt kar på 500 l i 4 månader. Det startades med levande sten jag fått begagnat av förra ägaren när han skulle uppgradera till ett större kar. Jag vet ej exakt om hur mycket sten det är men det är omöjligt 50kg, eller ens 40kg. Om jag nu skulle vilja ha mer sten, behöver jag gå igenom hela cykeln med nitrit igen?? Eller är det bara att tillsätta köpt levande sten från butiken och hoppas att de befintliga bakterierna tar hand om all ammoniak och nitrit? Jag har gått igenom diverse algfaser och vill satsa på koraller nu, har ej lust att börja om från början då jag har lite fiskar, en anemon och ett par mjukisar. Har en bra balans på värdena, m…

22. Started by beatrixx,

Jag har ett clownhotell på 58l och nu har skummaren slutat fungera. bör jag försöka laga den eller kan man köra utan skummare?? nått spec man ska tänka på om man inte kör med skummare??

• 2 svar
    • 756 visningar
  23. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?

24. Started by Kakan,

Hur mycket salt ska i 30 liters akvarium?

• 2 svar
    • 756 visningar
  25. Started by Margareta,

Har köpt ett startkit med olika tester för min uppstart. Har hörttalas om såkallad Hanna checker. Vilken ska man ha om man köper en sådan? Vad är det man oftast behöver testa??

• Gilla
    • 3 svar
    • 755 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.