Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Vill byta sand i mitt akvarium kan jag göra det utan att det tar skada ? Tänkte byta till denna sanden
-
- 2 svar
- 730 visningar
-
-
hur lätt eller krångligt är det att byta till ett bra ljus i ett guppy hotell 45L
-
- 0 svar
- 729 visningar
-
-
Hej allihopa Köpte en påse levande sand till mitt nya nano kar på 65 l. Satte i vatten allt gegg och grus + ls. Ett dygn senare provade jag nitrit och amoniak....visade sig vara både nitrit och amoniak. Kollade även på påsen med ls där det står...no waiting just add fish. Hur går det ihop? Man kan väl inte ha fiskar i ett kar med nitrit och amoniak? Vuill nämligen inte vänta så länge med att adda fiskar. Hur länge tror ni det tar innan jag kan köpa fiskar?? Sofia
-
- 1 svar
- 729 visningar
-
-
Hej, min lilla anemon börjar se lite konstig ut. Den har öppnat sig mycket och "tentaklerna" ser inte så pigga ut längre. Mitten av den ser lite konstig ut. Bifogar bilder (3 st) på hur den ser ut nu (svårt att få till en bra bild för den vänder sig bort) och hur den såg ut för ett par veckor sedan (2 st). Jag har en clown som tillbringar sin mesta tid i denna lilla anemon (5-7 cm skulle jag gissa) och den är rätt våldsam med anemonen. Är det clownen, för lite mat, miljön i akvariet (relativt nystartat men anemonen bodde redan i det) som gör att den ser leden ut? Den har sett bättre och bättre ut tills för några dagar sedan. Tacksam för tips! Karin
-
Hejsan! Jag har en lps som jag haft i ca 1 månad. Den har sträckt ut sig och varit stor och fin hela tiden fram tills för ca 1 vecka sedan. Den är inte helt ihopdragen, men sträcker inte ut sig lika mycket som innan. Köpte även en sps för 2 veckor sedan som jag är tveksam på. Jag har aldrig sett någta polyper ute på den.. jag vet inte riktigt hur den ska se ut när den trivs, men gladare än såhär gissar jag på? Jag har en till lps och en till sps som jag tycker värkar trivas och må bra. Akvariet har varit igång i 3 månader, värderna är kanske inte perfekta men stabila. Belysningen är en maxspect rsx 300w. Värden med salifert. Temp. 26 Salt. 1.025 Magnesium. 1230 K…
-
- 3 svar
- 729 visningar
-
-
Hej! I förrgår köpte jag en osmolator på företagsakvarium, Har ingen aning om hur jag ska sätta ihop denna och det följde inte med någon anvisning om hur jag sätter ihop den.. Kan någon här hjälpa mig? Behöver verkligen hjälp då jag vill starta upp mitt kar
-
- 5 svar
- 728 visningar
-
-
Min Flame Dwarf Angel har vad som ser ut som en reva på sin ena sida. Har tyvärr svårt att fota. Den äter och simmar runt som vanligt bland stenarna. Pickar på stenarna etc... Såg det inte i morse men nu efter matningen såg jag det. Någon som har en ide om vad det kan vara ?
-
- 4 svar
- 728 visningar
-
-
Hej Har nyss köpt ett dymax ig5 (13 liter) Tänkte uppgradera belysningen lite undrar då om en aqau medic blenny spot lampa skulle räcka eller skulle jag isåfall behöva två stycken?
-
- 0 svar
- 728 visningar
-
-
Kom på mina clowner med o käka på min milka!!! Den stqckaren va helt avskalad på ett ställe.. Va faaaan e detta normalt för clowner??
-
- 5 svar
- 728 visningar
-
-
Vad äter en putsar räka? Osäker på om nori och pellets/fryst fiskarna får räcker, eller om de måste ha något speciellt?
-
- 2 svar
- 728 visningar
-
-
-
Jag har salifert på andra tester men läst att po4 i salifert ej är ok, vad tycker ni? Och vilket märke ska jag då ta? /Anna
-
- 1 svar
- 727 visningar
-
-
i alla fall till att börja med. Beslöt mig för två rev med lite olika färger på stenen, så spänd vad som kommer att hända där Visserligen har jag lavat sten i akvarium förr men endast sötvatten.... Tack Ken och Robin för hjälp till en gröngöling Någon där ute som har några synpunkter och fler förslag?
-
- 5 svar
- 727 visningar
-
-
hej jag undrar hur ofta kan man göra om behandlingen med flatworm exit?
-
- 0 svar
- 727 visningar
-
-
Hello. För en tid sedan så införskaffade jag mig ett red sea max 130 kar. Det var begagnat, så de va redan inkört med fiskar, vatten, koraller, levande sten osv. You name it! Efter att hållt på med en hel del sötvatten så trodde jag att jag va hemma i akvarievärlden men saltvatten visade en helt ny sida jag inte hade en aning om. Eftersom jag hade ett saltkaret hemma så triggade de mig att lära så mycket som möjligt och förstå hur allt funkar på så kort tid som möjligt! Man känner ju sig nästan som en marinbiolog när man labbar med olika värden och fördjupar sig i ämnet! Efter att ha kört karet nu ett tag så inser man hur roligt de är och detta verkar ha smittat av sig. …
-
- 2 svar
- 727 visningar
-
-
Alldeles ny och sugen på att starta ett saltvatten då jag har hållit på med sötvatten i 15 år. Jag undrar lite om produkter för RO, jag hitta en grunka som verkar kunna vara nått att använda men den är designad för dricksvatten. Här kommer lite info vad som står om produkten. Filter med microspiraler är en ny, unik metod att rena vatten. Det stoppar bakterier och parasiter, tungmetaller, läkemedelsrester och andra oönskade ämnen, medan nyttiga mineraler och spårämnen lämnas kvar. En stor fördel är att filtret mycket effektivt håller kvar de insamlade föroreningarna trots att det är fullt, även om trycket ökar. Microspiralfiltret fick Bäst i test av Pasteur R…
-
Hej undra bara när man ska börja flytta över levande ting? mitt 550 liters kar har gått i 7 dagar nu med salt och levande sten! mätte nitrit idag 0,1 tänkte flytta över resten från mitt rms 130. har 2 clowner av nån art 3 turbo sniglar 2 sjösjärnor 1 blå bent eromit nån styck anemon och ca 2kg levande sand tacksam för svar . så inte djuren dör
-
- 3 svar
- 727 visningar
-
-
Funderar på att konvertera mitt Juwel Trigon 190 L till Saltvatten, men vet inte vad jag ska ha för skummare, funderar på en Deltec MCE 300 om den räcker till. Ni får gärna komma med ideer när det gäller tekniken som t.ex vilken cirkulationspump, skummare o.s.v man kan ha.
-
- 0 svar
- 725 visningar
-
-
Chansar på att skriva här. Vi har ett nano-kar på 39 l En enkel fråga vilken korall är lättskött? Vill gärna ha lite info om olika arter. Vattnet är bra vi har lämmnat in till en affär för värden och dom är bra.
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?
-
- 2 svar
- 725 visningar
-
-
Den största glasborr som clasohlson har är 25mm skulle den dimensionen räcka på ytavrinningen? Den till tänkta pumpen pumpar 600/h. Inner måttet på pvc röret blir väl då ca 21mm. Är tveksam till om det räcker till någon som vet?
-
- 3 svar
- 724 visningar
-
-
hej, Har en sån filter, köpte en ny ledlampa till den se bild, min fråga är om den ska vara på hela tiden eller bara när man köper nya fiskar, har en 200 l saltvatten. Är det viktig med placering också?
-
- 1 svar
- 724 visningar
-
-
Hej! Har precis börjat dra igång mitt första saltvattensakvarium och det verkar vara spännande. Stötte dock på patrull under gårdagen när jag skulle dra igång min skummare. Det kommer ganska mycket vatten genom ventilationshålet på utloppet. På bilden så menar jag den lilla pluppen som sticker upp på röret där man ställer vattenmängden. Vad jag kunde utläsa ur instruktionen så skulle det inte sitta något på den men det är ganska stor risk att det rinner utanför akvariet för min del. Min första gissning är att jag gjort något fel men kan inte begripa vad. Är mycket tacksam för hjälp. //Patrik
-
- 6 svar
- 724 visningar
-
-
Hej. Jag har testerna pH,no2,kh/alk med salifert och jag undrar vilka tester jag ska komplettera med ? /Anna
-
- 2 svar
- 723 visningar
-
-
hejsan allihopa! har byggt upp mitt kar med levande sten till något jag tyckte såg snyggt ut, satt sedan en clavularia viridis framför stenarna , typ som en gräsmatta. idag köpte jag en bubbelkorall, som satt på en sten, skulle sätta den högt upp på något snyggt sätt. fick rådet att trycka ner den mellan två stenar, vilket jag försökte med, tycker inte det blev riktigt snyggt, hade arit lättare om man inte gått den på en sten så man kunde fäst den på någon a mina egna stenar, då hade den klätt min "fina" uppbyggnad av ls istället för total ombyggnation av det för att försöka göra det så snyggt som möjligt för att passa korallen. nu är det som det är , jag fick bygga om li…
-
- 1 svar
- 723 visningar
-