Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Den största glasborr som clasohlson har är 25mm skulle den dimensionen räcka på ytavrinningen? Den till tänkta pumpen pumpar 600/h. Inner måttet på pvc röret blir väl då ca 21mm. Är tveksam till om det räcker till någon som vet?
-
- 3 svar
- 700 visningar
-
-
Någon som vet vad det är som växer på vår levande sten? Letat runt på massor med sidor men hittar inget som liknar det vi har. På en sten är det som tre vita ludna fläckar samt en del av stenen är täckt av något brungrått. På andra bilden är det som en gul liten boll, vad kan det vara? Någon vi kan behålla eller något som kan skada akvariet?
-
- 3 svar
- 700 visningar
-
-
Hej. Jag har testerna pH,no2,kh/alk med salifert och jag undrar vilka tester jag ska komplettera med ? /Anna
-
- 2 svar
- 700 visningar
-
-
Hej! Min BTA ser väldigt ledsen ut just nu, vet ej varför. Imorse var den som vanligt men nu när jag kollade akvariet så har clownfisken inte varit i anemonen nånting och anemonen ser väldigt liten ut. Vad ska jag göra? Mvh Richard Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 700 visningar
-
-
i alla fall till att börja med. Beslöt mig för två rev med lite olika färger på stenen, så spänd vad som kommer att hända där Visserligen har jag lavat sten i akvarium förr men endast sötvatten.... Tack Ken och Robin för hjälp till en gröngöling Någon där ute som har några synpunkter och fler förslag?
-
- 5 svar
- 700 visningar
-
-
Min lilla doris hsr mått bra i flera veckor äter och simmar glatt med alla andra fiskar. Men i morse låg hon bland en korall tänkte hon vilade men efter ett tag var hon bort och tryckte vid en sten. Hon är blek om magen och kan ej simma 😳🤔 jag satte henne i mitt stora yngelkar. Den kommer dö eller hur?
-
-
- 5 svar
- 700 visningar
-
-
tjena, jag hittade den här skumma saken. någon som vet vad det är? munnen stängs om man skrämmer den. om bilden är för dålig så är den drygt 3 cm lång mot eremiten på bilden och 1 cm bred och hela grejen rycker till när man skrämmer den.
-
- 1 svar
- 699 visningar
-
-
Har någon byggt sin egen bänk för ett Juwel trigon 350 och så fall nån som har någon ritning över det?
-
- 0 svar
- 699 visningar
-
-
Hej! Jag skaffade en bubble tip igår. När jag kom ned till karet i morse så har den lyckats ta sig in i en grotta i levande stenen. Det ser ut som den sitter fastklämd. Det är inget speciellt ljus där inne. Ska man försöka få ut den eller avvakta och se om den tar sig ut själv?? Mvh Micke
-
-
- 3 svar
- 699 visningar
-
-
är helat ny i "branchen" och har fatt ett akvarium med fiskar och tillbehör. Har även hittat en salt / density mätare bland sakerna. Det är ju jättebra, om man visste vilka värden det ska vara, vill säga. Jag har 1.024 density och 32 i saltvärdet. Är det vad det ska vara och om inte, hur ändrar man pa detta? Har 3 "nemos" i akvariet plus eremitkrafta, snigel, och havstulpaner. akvariet ar ca 120 liter.
-
- 1 svar
- 698 visningar
-
-
är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan
-
Fick äntligen hem mitt fosfattest som varit restat hos triton. Testen kom i ett vanligt brav och var således mosat duktigt. Det funkar säkert ändå men instruktionspappret va inte med. nån som vet hur man skall dosera? finns 1 burk flytande och en burk med pulver. va en blå skala som följde med från 0-3 ppm vilka värden är bra?
-
- 2 svar
- 698 visningar
-
-
Jag har som rutin att byta 30L vatten varje vecka (ca 10% av total volym). Det har fungerat bra med något undantag (kommer till undantag senare). Jag har som vana att byta vattnet genom att suga ut vatten med hävert ur sumpen och samtidigt suga bort "skräp" från botten av sumpen. Dock så rengör jag inte glaset i sumpen så där finns lite liv iform av vita små (2mm) sniglar samt en del svampar? I sumpen har jag bara biologiskt media, lite zeomix samt skimmer (körs 24/7). Mina värden är bra med undantag för NO3 som ligger mellan 10-15ppm som jag försöker få ner lite (under 10 iaf). När jag mäter fosfat med Salifert så ligger det under 0,03 stadigt (kör inte med Rowaphos…
-
- 2 svar
- 698 visningar
-
-
Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?
-
- 2 svar
- 698 visningar
-
-
Nån som har en idé på hur jag kan fästa framsidan på sargen. Vill kunna ta bort den vid behov. Innan satt det en kulsnäppare. Men tyckte det verkade lite osäkert.
-
- 2 svar
- 697 visningar
- 1 följare
-
-
Hej på er. Sen en tid har jag märkt att det kommer konstiga ljud från ena sidan av akvariet. det dyker bara upp, eller jag har bara lagt märke till det, när moonlight är på. det låter som ett skrapande som håller på i ca 2-3 sekunder och återkommer med ca 10 sekunders mellanrum. man kan bäst beskriva det som ljudet som uppstår när man skär i glas med en glasskärare. Vad är det jag har i karet? det som jag ser i det hörnet är turbosniglar och eremiter.
-
- 4 svar
- 697 visningar
-
-
Hej! Har massor med små partiklar som flyter runt i karet och jag undrar hur jag skall få bort dem? Karet är ett 36 liters aqua medic
-
- 0 svar
- 697 visningar
-
-
Hej. Just ikväll har jag sett att det är ovanligt mycket bubblor som tar sig upp från sandbotten. Jag har ca 3-4 cm djup sand. Borde jag vara orolig? (Jag dammsugar aldrig sanden.) tack.
-
- 2 svar
- 697 visningar
-
-
Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.
-
- 4 svar
- 697 visningar
-
-
Någon som vet vad som kan skada denna korall? No3,no2,ca,kh och ph ser bra ut.
-
Hängde på dörren när den lokale fiskmånglaren fick hem en ny låda LS och hade första plats att plocka vad jag ville.... hem och sköljde av dom så bra det gick i en hink med saltvatten innan dom gick ner i det nya akvariet. Men det var ganska mycket skräp/lera/sand kvar... brukar man skrubba av dom ordentligt eller kan jag bara låta dom ligga och gotta till sig?
-
Har beställt ett gäng " Clibanarius diguiti (red leg) " står lite om de på nätet och de verkar vara de bästa eremiterna. Någon som provat dessa små varelser?
-
- 1 svar
- 696 visningar
-
-
Tjo nu har jag haft igång mitt kar i ca 1 vecka och har salt och levande sand i karet nu. Så jag tänkte höra lite med er erfarna saltisar här. Tänkte införskaffa levande sten nu i dagarna Hur länge bör jag låta det stå med LS i innan koraller och djur tillförs ? Och kommer det nitrit och nitrat toppar och om det gör ungefär när, hur och vad gör jag åt det ? och hur länge bör jag vänta med att dra igång belysningen och hur länge brukar ni köra blå/vitt ljus per dag ?
-
- 1 svar
- 695 visningar
-
-
Nu har jag äntligen flyttat och skall starta upp karet igen. det kommer att bli ett 160 nu till en början men har planer på att ha 2st kar ett 160 och ett ca 350l. Min första sak jag skullle behöva hjälp med är att jag vill dölja min skummare i karet utan att ha en sump. Den är cylinder formad så den tar inte så stor plats som min mce500 som jag även har hemma. kan man sätta någon form att spegelglas i karet i ena hörnet så att den döljer skummaren och sedan på nåt sätt få ditt vattnet ´med hjälp av en kam. men sedan är ju frågan hur jag får ruljans på det i så fall nån som kan hjälpa mig med detta.
-
- 4 svar
- 695 visningar
-
-
Hej alla. Behöver höja upp min skummare i sumpen. Behöver köpa ett raster - var köper jag ett sådant? T
-
- 1 svar
- 695 visningar
-