Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! I förrgår köpte jag en osmolator på företagsakvarium, Har ingen aning om hur jag ska sätta ihop denna och det följde inte med någon anvisning om hur jag sätter ihop den.. Kan någon här hjälpa mig? Behöver verkligen hjälp då jag vill starta upp mitt kar
-
- 5 svar
- 688 visningar
-
-
-
Hej! Jag har ett nystartat kar som varit igång ca 5 veckor. Har anvönt mig av Red Sea reef mature pro kit i 2 1/2 vecka nu. Nu har jag följande värden i karet. Salt:1,024 Temp:25 grader Kh:9,9 Ph:8,3 Nitrat:10 Nitrit:0 Fosfat:0.03ppm Magnesium:1480 ppm Calcium:500 Va tror ni om dessa värden? Törs jag släppa i nån fisk så jag får lite belastning? Nu finns det bara turbosniglar o en sandsjöstjärna i. Finns en hel del alger i det oxå nu men så ska det ju vara en stund till....
-
- 2 svar
- 688 visningar
-
-
Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?
-
- 4 svar
- 688 visningar
-
-
Hej! Tag tänkte snart köra igång mitt nya kar och tänkte använda mig av Lasses metod! Har läst igenom den några gånger och har letat på nätet men kan inte hitta att man kan köpa nitrat någon stans. Är det någon som vet var man kan få tag på det? Tack på förhand Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 687 visningar
-
-
Här kommer lite bilder på mitt RSM 130. Dess invånare för tillfället är: 1 Gobiodon okinawae 1 Ecsenius bicolor 1 Synchiropus ocellatus 1 Oxycirrhites typus 1 Opistognathus aurifrons 2 Amphiprion ocellaris 1 sjöborre (Mespilia globulus) 1 pepparmintsräka 1 putsarräka 1 nakensnäcka (Coriocella nigra) 1 sandvändande sjöstjärna Sen har jag även en del mjukisar såsom Sinularia, Xenia, Sarcophyton, Lobophyton, knappolyper och stjärnpolyper samt några skivanemoner.
-
- 1 svar
- 686 visningar
-
-
Hej! Mitt första inlägg, rookie på salt (dock erfaren sötvatten akvarist) Körde igång en 140l kub (aqua medic) för ca 4mån. sen. Från en av LS-stenen sprutar det ut en spermie liknande stråle flera ggr om dagen, trodde först att det var nåt sexuellt från Sargassum alger som jag hade lite av i början, men när jag rensade den stenen det var mest på, så såg jag att det kommer från stenen.. Har några acropora fastlimmade på den stenen och dom verkar inte bry sig, drar inte in polyper eller så... Nån som har en aning om vad det kan vara?
-
- 0 svar
- 686 visningar
-
-
Hej alla proffs o nybörjare! Som ny salvattenshobbyn är man glad att sg finns när det uppstår frågeteckan. Nu har det dykt upp just ett sådant som ni kanske kan svara på, startade mitt Woha 468L för ca 7mån sedan. Fiskar och koraller ser ut att må bra vatten värdena ligger inom gränserna. Nu till frågan..... Min scape är jag inte nöjd med har ca 50 kg LS stör jag biologin om jag lyfter ut dem i balja och möblerar om??
-
- 2 svar
- 686 visningar
-
-
Då jag känner att mitt rsm 130 börjar bli litet så har jag planer på att bygga ett nytt kar som en rumsavdelare. Jag funderar lite kring måtten på karet och kom på att man måste ju även tänka på belysningen så man inte kommer i något dumt mellanläge med kar o ramp. Måtten jag funderar på är 130x70x50 vad tror ni om det? Sen om ni har några tips på bra lysramper som inte kostar allt för mycket. Metallhalogen vill jag helst inte ha utan helst led eller t5. Då detta kommer bli mitt första bygge från grunden så uppskattas all hjälp väldigt mycket
-
- 5 svar
- 685 visningar
-
-
Hur gör ni på Sommaren? Har inte igång någon värmare nu, men ändå är vattnet 27 grader.
-
-
- 4 svar
- 685 visningar
-
-
Hej! är VÄLDIGT ny på saltvatten och jag har en fråga. Jag köpte en Fluval Surface Skimmer och är det en skummare som man brukar ha som tex Tunze 9002 eller vad den heter? Snälla dumförklara mig inte är bara 14
-
- 2 svar
- 685 visningar
-
-
Har holdt på med ferskvann noen år, har lyst til å forsøke saltvann med "naturmetoden" beskrevet her http://www.nano-reef.com/articles/?article=3 dvs med mye levende sten og sand, ingen skummer, men 10 - 15 prosent vannskift per uke. (Bor ved sjøen). Akvariet er rektangulært, 60*30*30 centimeter. Fisk er ikke svært viktig, koraller vil jeg derimot gjerne ha i akvariet, både myke og harde. Tilstrekkelig lys blir derfor viktig. Har en heldekkende lystopp i sort plast til 54-literen. I den er det nå montert to 15-watts T8. Disse vil jeg bytte ut med to 55 watts compaktlysrør av denne typen: http://www.e-akvariet.dk/product_info.php/cPath/21_22/products_id/58?osCsid=a1675d…
-
- 1 svar
- 685 visningar
-
-
-
Är det någon här på guiden som känner till något om vortech cirkulations pumpar?? googlade lite och hittade dom kompakta som tusan och pumpar tyst och mycket som bara denn.... är de någon som testat dom eller så här?? funderar om man skulle köpa sig såna med controller..Då behöver man inte köpa nån våg maskin eller nått dom hade allt i ett. verkar skit bra
-
- 1 svar
- 684 visningar
-
-
Hej. Nu ska jag byta vatten för första gången i mitt nya stora akvarium. Jag undrar om jag måste ta ut alla 10 procenten vatten på en gång och hälla i nytt vatten, eller om jag kan ta bort typ 5% och sen hälla i och ta dom andra 5 procenten direkt efter? Jag frågar för jag inte har så många hinkar för att kunna få 10% vatten Mvh Mikael
-
- 4 svar
- 684 visningar
-
-
Hallå! Ska dra igång vårat 250 liters kar nu igen efter att det legat på is i snart 2½ år,plockade ihop allt under förra flytten och sedan dess har vi haft ett nano på 25 liter,har funkat kanon och vi har inte haft några problem alls. Har bara varit lite trist med ett så litet kar så nu tänkte vi starta om. Har ca 30kg gammal sten som legat torr sedan dess. Tänkte stoppa i en del av den gamla stenen och även köpa några kg ny sten. Men nu till min fråga,är det bäst att dra igång den nya stenen ilag med den gamla på en gång eller bör jag låta den gamla stenen ligga i karet några veckor innan jag tillsätter den nya? Ska köpa ny Mh och funderar lite på vilken styrka jag ska v…
-
- 3 svar
- 683 visningar
-
-
-
Hej. Om man en "för bra" skummare, kan den ta bort ämnen från vattnet som koraller behöver? Men Euphylia vill inte öppna sig riktigt, färgerna är fortfarande där. Jag har gjort ett litet vatten byte bara. ca 10%. Tacksam för svar. // Johnny
-
-
- 5 svar
- 681 visningar
- 1 följare
-
-
För fyra dagar sen så hade jag lagt Ls i nano akvariet och då såg jag att det fanns en liten skivanemon med. Men nyss såg jag att den har rullat ihop till en boll?? Om den nu är död kommer den att släppa gift ut till akvariet? Akvariet är nyligen startad så inga fiskar är i. Tack för hjälpen!
-
- 5 svar
- 681 visningar
-
-
Man blir så oerhört sugen på att sätta upp en burk salt när man ser barriärrev på TV. Vilken fascination.... Om allt inte verkar vara så krångligt.... Mvh/Bosse
-
- 0 svar
- 681 visningar
-
-
Jag håller på att skissa på ett lite mindre kar. Antingen ett "shallow reef" eller en i normalhöjd. (Lite osäker på vart lag landar) Hur som helst. Finns det några fördelar med sump förutom att gömma tekniken? Jag har inga planer på automatiskt vattenpåfyllning. Ökar volymen av levande jag kan ha med en sump? Då vattenvolymen blir större i teorin.
-
- 2 svar
- 681 visningar
-
-
Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området. Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre. Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre. Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter? Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter? Mvh Pekko
-
- 2 svar
- 681 visningar
-
-
Jag såg att jag hade lågt Magnesium (1140) och tänkte höja upp det till 1200. När jag räknade på det så verkade det som om jag skulle slänga i halva burken (250ml) men det tyckte jag verkade lite väl mycket... Det stod så här: "Each level measuring beaker will increase the magnesium concentration of 10 liter water with approx. 300mg/l" Betyder detta att jag ska fylla måttet som följer med, och då höjs 10 liter med 300mg/l? Måttet som följer med är nämligen 30ml, och jag räknade att jag skulle använda 8,8 skoper av den för att höja 440liter med 60mg/l Jag räknade så här: 60 / 300 * 44. Vilket gav 8,8. Så 8,8*30ml= 264ml, vilket är mer än halva burken. Kan detta verkligen s…
-
- 3 svar
- 681 visningar
-
-
Hej! Är inne på andra veckan nu efter uppstart av ett clownfisk hotell, har i ca. 7 kg levande sten har inte haft några toppar än i värdena och undrar när skulle jag kunna stoppa i en cleanup crew?
-
- 2 svar
- 679 visningar
-
-
Hej! Jag ska dra igång mitt första saltvattenskar på måndag är planen. Nu har jag massa nybörjarfrågor, som jag hoppas på att jag får besvarade av någon kunnig : ) Jag ska starta ett juwel lido 120.. Funderingarna lyder: Fått tag i beg LS för väldigt bra pris, hämtar den redan på lördag men har inte möjlighet att få igång saltvattenskaret före måndag då vi får tillgång till vår nya lägenhet då. Hur förvarar jag stenen bäst fram till måndag? Jag har förstått att jag ska vänta med att sätta i ls till saltet har löst upp sig, hur lång tid brukar det ta? Ser man det tydligt? Hur länge ska jag vänta med att sätta i första fisken? Hur många fiskar ska jag börja med? Mina planer…
-
- 2 svar
- 678 visningar
-