Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Hansen898,

då var det dags att ta tag i detta härliga forum igen, vill tacka alla som hjälpte mig med mitt första kar och nu vet jag att hobbyn är något för mig updatering kommer inom kort

• Gilla
    • 2 svar
    • 765 visningar
  2. Started by chippen,

Är nu på gång att inhandla vissa produkter och surfar lite på tyska sidor. Vågar man köpa salt i tyskland, kostar en tredjedel av vad de billigaste affärerna i Sverige. Likadant RO kan man få 90lit/dygn för runt 700 kr. Nån som vet vad frakten kostar från tyskland och hit? Mvh/Bosse

3. Started by Aldebert,

En sort har brunt på sig och öppnar sig inte Dom andra två sorterna har inte brunt och är öppna. 30l aquael om det har betydelse. Vad ska jag gör?

• 3 svar
    • 764 visningar
  4. Started by stooolpe,

Har inte haft några bekymmer med alger eller så än, men nu kanske jag fått början till det. Som ni kan se på bilderna så är sanden lite färgad ut mot glaset men på uppe på ytan har den inte denna färg. Vad är det? Vad är orsaken till det? Hur blir man av med det?

• 3 svar
    • 763 visningar
  5. Started by mac_artur,

Håller på att starta upp, ett RSM 130. Blandade i salt i karet igår och undrar hur länge jag ska vänta innan jag kan lägga i stenen? Mvh Mattias

• 2 svar
    • 763 visningar
  6. Started by MonicaOB,

i alla fall till att börja med. Beslöt mig för två rev med lite olika färger på stenen, så spänd vad som kommer att hända där Visserligen har jag lavat sten i akvarium förr men endast sötvatten.... Tack Ken och Robin för hjälp till en gröngöling Någon där ute som har några synpunkter och fler förslag?

• 5 svar
    • 763 visningar
  7. Started by ExCeed,

Hej på er. Sen en tid har jag märkt att det kommer konstiga ljud från ena sidan av akvariet. det dyker bara upp, eller jag har bara lagt märke till det, när moonlight är på. det låter som ett skrapande som håller på i ca 2-3 sekunder och återkommer med ca 10 sekunders mellanrum. man kan bäst beskriva det som ljudet som uppstår när man skär i glas med en glasskärare. Vad är det jag har i karet? det som jag ser i det hörnet är turbosniglar och eremiter.

• 4 svar
    • 763 visningar
  8. Started by Erka,

Hängde på dörren när den lokale fiskmånglaren fick hem en ny låda LS och hade första plats att plocka vad jag ville.... hem och sköljde av dom så bra det gick i en hink med saltvatten innan dom gick ner i det nya akvariet. Men det var ganska mycket skräp/lera/sand kvar... brukar man skrubba av dom ordentligt eller kan jag bara låta dom ligga och gotta till sig?

• 5 svar
    • 763 visningar
  9. Denna dök upp i karet och jag undrar vad det är och hur jag får bort den?

10. Started by robjo,

Hej, Tänkte försöka mig på att starta mitt första saltvattens akvarium, har bara haft malawi och tangayika tidigare. Vad behöver jag??? hade tänkt att starta någonstans mellan 40 - 100 liter, för att testa om det är något för mig. Vad är enklast, och mest rekomenderat i utrustnings väg för att få igång mig på saltvatten, bör inte kosta skjortan så här i uppstarts fasen. /Robban

11. Started by Åse jeppson,

Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?

• 2 svar
    • 761 visningar
  12. Started by peppe67,

Hej, Vi körde ju igång vårat kar i slutet av juni och har successivt tillfört levande. Vi har hittills endast utfört ett delvattenbyte (10%). Finns det något sätt att kontrollera när det är dags att utföra delvattenbyte? Mina vattenvärden ligger bra, i alla fall de jag kollar(Ca, Kh, Mg, Nitrat, Fosfat, Ph, salthalt)

• Gilla
    • 4 svar
    • 761 visningar
  13. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet om det finns att få tag på Hydor Flo(Water deflector) i sverige nånstans?

• 1 svar
    • 761 visningar
  14. Started by Puttegusten,

Hej! Någon som vet vart man kan köpa en maxi jet pump MJ 1000 heter den? Ska ha till ytavrinning. Tänkte om det fanns nånstan på webben? /Putte

• 1 svar
    • 759 visningar
  15. Started by troffe,

Hej! Hur ser ett overrinnignsfack ut och behovs ett sodant om man har en skummare? Jag vill ha bort ytfilmen. Och det ar val bra att ha det fixat innan det fylls vatten i burken. URsakta stavningen men saknar sista tre bokstaverna i vart braiga alfabete.

• 0 svar
    • 759 visningar
  16. Started by ralle1424,

Tror ni att den här skummaren är bra för ett 300 l akvarium? http://www.fish-street.com/bubble_magus_nac6__nac6a_protein_skimmer?category_id=88

• 3 svar
    • 759 visningar
  17. Started by danne031,

Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?

• 4 svar
    • 758 visningar
  18. Started by ungsgard,

är helat ny i "branchen" och har fatt ett akvarium med fiskar och tillbehör. Har även hittat en salt / density mätare bland sakerna. Det är ju jättebra, om man visste vilka värden det ska vara, vill säga. Jag har 1.024 density och 32 i saltvärdet. Är det vad det ska vara och om inte, hur ändrar man pa detta? Har 3 "nemos" i akvariet plus eremitkrafta, snigel, och havstulpaner. akvariet ar ca 120 liter.

• 1 svar
    • 757 visningar
  19. Started by Mr Hazzel,

Hej! Ni som är erfarna, har hålla på ett tag.... Vad säger Ni - duger det med Göteborgs kranvatten till att köra ett saltkar eller bör jag köra vattnet via ett osmos-filter? /Ari

• 3 svar
    • 757 visningar
  20. Har ett akvarium som nu varit igång 3v räknat från att något levande kom i. Har haft i två små clowner och två mindre kenyaträd från dag 1. Död och syrabadad sten. Har matat med ett fåtal frusna artemier några ggr i veckan och sakta ökat efter det. Dag 7 började det komma lite kiselalger på stenarna och sanden. Dessa försvann efter 6 dagar vilket känns för snabbt(?). Har inga städdjur. Nu finns bara väääldigt lite brunt kvar. Ser inget spår av gröna alger heller. Clownerna verkar må fint men kenyaträden mår inge vidare. De har inte varit helt öppna på 3 veckor och är ca hälften i storlek. Ser även att jag har en mycket lätt "dimma" i vattnet. Går …

• 0 svar
    • 757 visningar
  21. Started by music_lover84,

Den största glasborr som clasohlson har är 25mm skulle den dimensionen räcka på ytavrinningen? Den till tänkta pumpen pumpar 600/h. Inner måttet på pvc röret blir väl då ca 21mm. Är tveksam till om det räcker till någon som vet?

• 3 svar
    • 756 visningar
  22. Started by Simon W.D,

Hej! är VÄLDIGT ny på saltvatten och jag har en fråga. Jag köpte en Fluval Surface Skimmer och är det en skummare som man brukar ha som tex Tunze 9002 eller vad den heter? Snälla dumförklara mig inte är bara 14

• 2 svar
    • 756 visningar
  23. Started by carlsson,

Hej undra bara när man ska börja flytta över levande ting? mitt 550 liters kar har gått i 7 dagar nu med salt och levande sten! mätte nitrit idag 0,1 tänkte flytta över resten från mitt rms 130. har 2 clowner av nån art 3 turbo sniglar 2 sjösjärnor 1 blå bent eromit nån styck anemon och ca 2kg levande sand tacksam för svar . så inte djuren dör

• 3 svar
    • 756 visningar
  24. Started by Jokkmokksjocke,

Fick tillbaka mitt test från Marinlab. De visade skyhögt fosfat. Mätte samma dag som jag tog vattenprovet för ca 2 veckor sedan. Ingen fosfat. Mäter nu med både hanna-checker och Salifert...båda visar noll. Kan testerna visa 0 om de är för höga? Alla invånare och koraller mår prima utom en och där kommer min andra fråga. Min Pavona har börjat blekna. Har testat den på två olika ställen inget ställe hjälper. NU ställde jag den längre ner i karet för att se om de blir bättre. Någon som har någon ide om vad jag gör fel eller kan göra eller har en som kan ge tips ?

• Gilla
    • 3 svar
    • 755 visningar
  25. Started by cortex_etu,

Hello. För en tid sedan så införskaffade jag mig ett red sea max 130 kar. Det var begagnat, så de va redan inkört med fiskar, vatten, koraller, levande sten osv. You name it! Efter att hållt på med en hel del sötvatten så trodde jag att jag va hemma i akvarievärlden men saltvatten visade en helt ny sida jag inte hade en aning om. Eftersom jag hade ett saltkaret hemma så triggade de mig att lära så mycket som möjligt och förstå hur allt funkar på så kort tid som möjligt! Man känner ju sig nästan som en marinbiolog när man labbar med olika värden och fördjupar sig i ämnet! Efter att ha kört karet nu ett tag så inser man hur roligt de är och detta verkar ha smittat av sig. …

• 2 svar
    • 755 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.