Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by ExCeed,

Hej på er. Sen en tid har jag märkt att det kommer konstiga ljud från ena sidan av akvariet. det dyker bara upp, eller jag har bara lagt märke till det, när moonlight är på. det låter som ett skrapande som håller på i ca 2-3 sekunder och återkommer med ca 10 sekunders mellanrum. man kan bäst beskriva det som ljudet som uppstår när man skär i glas med en glasskärare. Vad är det jag har i karet? det som jag ser i det hörnet är turbosniglar och eremiter.

• 4 svar
    • 803 visningar
  2. Hej! Köpte idag en korall som jag tror heter svampkorall? Den skulle vara lättskött fick jag veta. Har några turbos och eremitkräftor i samma kar sedan 2 veckor som är 190 liter. Har haft akvariet igång i ca 3 veckor. Nu har det gått ca 2-3 h och den böjer sig ner och ser ledsen ut. Nån som vet ifall detta är normalt? Är helt ny inom saltvatten. Tack på förhand! //Payman

• Tack
    • 4 svar
    • 803 visningar
  3. Started by BatmanGefle,

Har hittat en plasttank (vattentank till båt/husbil) som skulle passa att ha som behållare till ATO-vattnet. Den har dock en rostfri gänganslutnig i botten. Går den att använda ändå om jag pluggar den? Då det är osmosvatten borde det väl inte avge några metaller i vattnet? //M Skickat från min iPhone med Tapatalk

• 0 svar
    • 803 visningar
  4. Started by petrol,

Hur noga är det att man rengör sanden när man går från salt till sött?

• 3 svar
    • 802 visningar
  5. Started by Taggen76,

Hälde i tre påsar med levande sand i söndags och det är fortfarande väldigt grumlig, hur länge ska jag förvänta mig att det forfarande är grumligt eller rättare sagt när blir vattnet klart? Jag kör med min skummare och endast en cirkulationspump, gör jag något galet? Mvh Magnus

• 4 svar
    • 802 visningar
  6. Started by adels_reef,

Funderar på att bygga om sumpen så jag har fack istället för öppet. Har försökt ritat en skiss. Idéer? Tankar? Nått som ni ändrat? Behövs bubbelfälla? Ska det vara en vägg mellan filter och skummare. Eller ska skummaren kanske stå i fack 2 och levande sten i fack 1? Överrinningsboxen mått är 60x13x28 h,d,b. Rymmer ca 20 liter men röret är halvvägs så ca 10 liter kan rinna ned. Akvariet har 2 cm marginal. Så det kan pumpas upp ytterligare 26 liter utan att det svämmar över. Ato har jag inte räknat med då jag inte vill ändra den Den är till vänster på sumpen. Så 118 cm är utan ato.

7. Started by Wilhelm,

Hej! Första posten🥳 Ska inom kort hämta mitt första ”kar” (kan man säga så?😊). Det är ett RS 425 dlx. Jag försöker förbereda utrymme i mitt pannrum för att bereda vatten (RO samt salt). För att inte behöva blanda etc. varje gång jag ska byta vatten tänkte jag skaffa mig lite rejälare hinkar. Min fråga till er är vilken storlek på hink ni hade satsat på? Jag tänker att jag ska Köpa Rubbermaids ”Brute”-serie och de finns från typ 50 liter till drygt 200 liter! Hur hade ni resonerat i min situation? Priset är en faktor, men inte avgörande! Tack och trevlig söndag!

• 5 svar
    • 801 visningar
  8. Started by Christian J,

Funderar på att köpa ett antal Cerith-snäckor, men vill gärna även skaffa någon wrasse/gylta i framtiden. Finns det risk att alla snäckorna blir uppätna även om de gömmer sig i sanden?

• 4 svar
    • 800 visningar
  9. Started by redrobjem,

Jag ska ha i lite salt i mitt sötvatten för osmoseffekten så sjuka fiskar lättare blir friska och förut har jag använt vanligt bordssalt men det borde ju gå lika bra med saltvattens salt eller?

• 3 svar
    • 800 visningar
  10. Started by Aquaguy,

Jag ska precis lägga i 3 kg levande sand i akvariet jag har redan koraler och fiskar i akvariet. Frågan är då behöver jag ta ut fiskarna ur karet eller är det onödigt med tanke på att sanden är blöt då den troligen inte kommer damma så mycket?

• 3 svar
    • 799 visningar
  11. Started by Johha,

Jag tänker starta upp ett 100(98) L burk. jag kommer att köra utan skummare,byta 10% vatten 2 gånger i månaden. Cirkulationen ska bestå av 2 st Maxi jet 500. 2 st lysrör: 1 blått 20w+ reflektor och ett 30 W sylvania aquastar + reflektor ca 12-15 Kg. finkornig sand ca 4 kg akvariet har nu stått i 1 vecka med 2,5 kg Ls,sand och en MJ 500. tänkte vänta till nitritspiken lagt sig innan jag börjar belasta karet sakta. ska köpa mer Ls i morgon(tisdag) ca 6-7 kg till. som invånare Invånare i karet hade jag tänkt mej: 2 st Firefish (Nemateleotris magnifica) 1 st six line wrasse (Pseudocheilinus hexataenia) 2 st turbosniglar +varvar med en salarias mellan 2 kar 3-4 Eremiter 1 Räka…

• 1 svar
    • 799 visningar
  12. Started by Erka,

Hängde på dörren när den lokale fiskmånglaren fick hem en ny låda LS och hade första plats att plocka vad jag ville.... hem och sköljde av dom så bra det gick i en hink med saltvatten innan dom gick ner i det nya akvariet. Men det var ganska mycket skräp/lera/sand kvar... brukar man skrubba av dom ordentligt eller kan jag bara låta dom ligga och gotta till sig?

• 5 svar
    • 799 visningar
  13. Started by riwi,

Hej ! Jag har nyligen startat ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja ha en beskrivning på vilka prover som man bör ta och framförallt mellan vilka riktvärden de respektive värdena ska ligga mellan. Tack för svar. /Rickard

• 2 svar
    • 799 visningar
  14. Started by Neostar,

Hur många timmar ska man ha ljuset på och spelar det någon roll sommar eller vinter då de e mörkare ute och ingen sol finns ?

• 0 svar
    • 798 visningar
  15. Started by beatrixx,

Jag har ett clownhotell på 58l och nu har skummaren slutat fungera. bör jag försöka laga den eller kan man köra utan skummare?? nått spec man ska tänka på om man inte kör med skummare??

• 2 svar
    • 798 visningar
  16. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Revkompatibel nej, vad innebär det? Är det ok att ha med koraller? Vilka fiskar är revkompatibela i så fall?

17. Started by Karl Einar,

Hej jag undrar om jag behöver skaffa ett ro system, är det nödvändigt? Beror det på var jag bor?

• Gilla
    • 7 svar
    • 798 visningar
  18. Started by Andreas84,

Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh

19. Started by MrBase,

Jag har en mjukkorall (Sarcophyton crassicaule) Den har slutat blomma ut i mitten. Vad tror ni det kan bero på?

• 0 svar
    • 798 visningar
  20. Started by Hansen898,

då var det dags att ta tag i detta härliga forum igen, vill tacka alla som hjälpte mig med mitt första kar och nu vet jag att hobbyn är något för mig updatering kommer inom kort

• Gilla
    • 2 svar
    • 798 visningar
  21. Started by Gnarkill,

Nån som har ett bra tips/bild på hur man skulle kunna få fast en vanlig cirk.pump i hörnet i karet? ungefär så som man kan sätta fast tuze nano streamern? vill inte ha mina pumpar direkt på glaset utan skulle vilja ha dom just i 90graders vinkeln

• 1 svar
    • 797 visningar
  22. Started by Micke.T,

Jag har ett juwel 450l o ska köpa ett uvc filter. 11w är det för lite eller det MÅSTE vara på mer. tacksam för snabbt svar.

• 2 svar
    • 797 visningar
  23. Started by mcjagg,

Hej jag undrar hur jag ska blanda till kalium kloriden såg att man skulle blanda 110g med 1l vatten så höjer det 5/100l det jag undar ska man blanda så man får 1l färdig blandat kalium eller blandar jag med 1l vatten så blir den mer ut blandad lite svagar blandning. Mvh Frank

• 0 svar
    • 796 visningar
  24. Hej! Kan en vänlig själ snälla hjälpa mig tolka det här? Är det ovanifrån, eller från sidan jag ska titta i det här fallet? Är det 10, 50, eller 5,0?

25. Started by stooolpe,

Har inte haft några bekymmer med alger eller så än, men nu kanske jag fått början till det. Som ni kan se på bilderna så är sanden lite färgad ut mot glaset men på uppe på ytan har den inte denna färg. Vad är det? Vad är orsaken till det? Hur blir man av med det?

• 3 svar
    • 794 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.