Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Detta sa handlaren att jag behövde http://www.zoomarknad.se/product-view.asp?catid=10821&prodid=8994&ref=%2Fproduct%2Ddlist%2Easp%3Fcatid%3D10821 Men på sidan ser ja nu att det står "not suitable for reef tank" Vad ska ja ta mig till:)
-
- 4 svar
- 716 visningar
-
-
Jag försökte skapa en ny tråd i kategorin "mitt akvarium" men verkar inte ha det alternativet. Finns det någon typ av begränsning för det, typ att jag redan har sådana ämnen, behöver jag vara stödjande medlem eller liknande?
-
-
- 3 svar
- 716 visningar
-
-
Jag hittade ingen riktigt bra kategori så jag frågar här.. Siktar på att till hösten uppgradera mina 54L, tänkta utrymmet är dock lite begränsande. Jag skulle nog gärna bygga eget men hustrun i huset litar inte riktigt på mina finsnickerikunskaper Så jag har börjat kika lite på färdiga lösningar. 80 kanske 90 bredd, och 60*60 är vad jag har att leka med. RSM känner jag till och ett annat jag sett i butik hette...aqua-el? Vad finns det mer som är populära fabrikat?
-
- 4 svar
- 716 visningar
-
-
Har haft lite salt tidigare 300,540,800 liter i omgångar men tröttnat pga undermåttlig utrustning ibland samt snikat och blandat eget kalkvatten, köpt kemikalier via apoteket mm så det har blivit nerläggning.Jo höll på att glömma att man också förköpt sig på fisk när man var ner till korallrevet och såg alla läckerbitar så det resulterade i överbelastning av burkarna. Men det ska även tillägas att man haft pefekt balans i omgångar som har resulterat i helt utslagna koraller,förökning och delning av dessa samt fisklek bland clowner och det var roligt att se dessa försvara rommen vid anemonfoten mot andra akvarieinvånare...men som sagt detta är historia så nu ska det dras i…
-
- 2 svar
- 715 visningar
-
-
Jag har två filter, det ena står det klorin och lukt på och det andra antibakteriell. Köpte ett nytt men det står det feinfilter, sediment prefilter på. Vilket av dom två ska det ersätta? Mvh UB
-
- 3 svar
- 715 visningar
-
-
fick en del flaskor och burkar med när jag köpte karet vad används dem till och hur? strontium aqua pur magnesium pro rowa kalk phytoplan ph buffer kh+ marine snow iode kh+ph buffer
-
- 0 svar
- 715 visningar
-
-
Hejsan. Jag undrar om det avdunstar mycket mera vatten från ett 112L än ett clown hotel(54L)? Då vi redan som det är idag har hög luftfuktighet i hemmet. Avdunstar det mindre med LED belysning? Mvh Sebastian
-
- 2 svar
- 715 visningar
-
-
-
Hej! Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG. Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig? Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det. Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning …
-
- 2 svar
- 715 visningar
-
-
Jag har en Herbie variant i mitt nya kar och har läst en del om detta MEN jag tror jag missat en detalj. Eller rättare sagt inte förstår som någon klokare än mig kan kanske förklara Rör nr2 alltså säkerhetsröret rekommenderas överallt att vara strax nedanför vattenlinjen, min fråga är varför? Jag provkörde mitt nya system häromdagen med gott resultat och det var helt tyst från dräneringen till sumpen. Då provade jag med röret ca en cm ovanför vattenytan dvs på säkerhetsröret. Är den lilla skillnaden i placering verkligen så betydande för nivån i sumpen eller är det något jag missar? Ska tilläggas att jag provade att sätta igen huvudr…
-
Nu äntligen börjar det hända lite grejjer även hos mig... Jag lämnade sötvattensträsket efter ca 16 år och tänkte prova på saltvattensträsket i stället. Började med att måla baksidorna på mitt 350 liters juvel hörnkar, blev faktiskt riktigt bra tycker jag. I med vatten och salt. Fick stå så i 2 dagar men mina cirkulationspumpar, sen var det dags för levande sand och vipps så blev allt till mjölk :-) Satt igång min nyinhandlade Delteck mce600 och min gamla invändiga pump med filtervadd. Efter ca 8 dagar började jag ana en viss förbättring och tjovs i med den levande stenen. Har ca 47 kg och har så smått börjat scapa. Jag har ju inte så bråttom så det hinner ändras många gå…
-
- 4 svar
- 714 visningar
-
-
Hej! Nu har mitt akvarium varit igång i drygt 1,5 månader. Så jag gick in och beställde lite koraller som skall komma om drygt 1 vecka. Men det slog mig att det kanske inte är lämpligt att slänga i många koraller på samma ggn? Det är i runda slängar 20 koraller av sorterna Scolymia, Lobophyllia, Ricordea, Chalice och några mer sorter som jag inte kommer ihåg namnet på. men det är alla LPS. Ligger fortfarande lite högt på Nitrat ca 30mg/L men det är påväg ner. Städpatrull, ett clownpar och en Lobophyllia och en Euphyllia finns i karet sedan några veckor. Kör ingen skummare för tillfället då jag väntar på en so…
-
Tjo nu har jag haft igång mitt kar i ca 1 vecka och har salt och levande sand i karet nu. Så jag tänkte höra lite med er erfarna saltisar här. Tänkte införskaffa levande sten nu i dagarna Hur länge bör jag låta det stå med LS i innan koraller och djur tillförs ? Och kommer det nitrit och nitrat toppar och om det gör ungefär när, hur och vad gör jag åt det ? och hur länge bör jag vänta med att dra igång belysningen och hur länge brukar ni köra blå/vitt ljus per dag ?
-
- 1 svar
- 714 visningar
-
-
Hej, håller på att ta mitt första akvarium i drift. Hade tänkt åka in till Gbg i morgon och köpa mina första koraller men har dock stött på ett problem. Jag har köpt en refractometer (ALL001) men när jag testar mitt destillerade vatten (Frizzlife)!så får jag inte en salthalt på typ 1,012. Jag trodde det skulle vara noll och att man skulle kalibrera mätaren efter det. Jag har också testat kranvattnet och det visar också 1,012. Betyder det att min Frizzlife inte fungerar som den ska? Eller kan det vara något annat tokigt?
-
- 10 svar
- 714 visningar
-
-
Vilket är det bästa sättet att ta av korallen från brickan? Mvh Nils
-
- 3 svar
- 714 visningar
-
-
Vi är ute efter att skaffa en större ATO till vårt red sea 170. Dels vill vi ha en separat behållare brevid akvariet och även en ATO pump med sensor som kontrollerar vattennivån. Hur har ni löst detta och har ni några rekommendationer på både kärl och ATO sensor?
-
-
- 3 svar
- 714 visningar
- 1 följare
-
-
-
Har beställt ett gäng " Clibanarius diguiti (red leg) " står lite om de på nätet och de verkar vara de bästa eremiterna. Någon som provat dessa små varelser?
-
- 1 svar
- 713 visningar
-
-
Hej! är VÄLDIGT ny på saltvatten och jag har en fråga. Jag köpte en Fluval Surface Skimmer och är det en skummare som man brukar ha som tex Tunze 9002 eller vad den heter? Snälla dumförklara mig inte är bara 14
-
- 2 svar
- 712 visningar
-
-
är det någon som har någon bild och förklaring på ytavrinning, ska man köra med box eller ska man borra i akvariumet ? vilket är bäst i längden ? MVH Johan
-
Hej gott folk. Jag har i dagsläget ett Juwel Rio 240 med ett Fluval 407r och Juwel HeliaLux ledramp. Finns det någon möjlighet att använda denna teknik för att omvandla det till ett saltvattenskar? Vad behöver jag köpa till för teknik för att få det att fungera? Något annat jag bör tänka på? Tacksam för alla tips och råd Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 712 visningar
-
-
tjena, jag hittade den här skumma saken. någon som vet vad det är? munnen stängs om man skrämmer den. om bilden är för dålig så är den drygt 3 cm lång mot eremiten på bilden och 1 cm bred och hela grejen rycker till när man skrämmer den.
-
- 1 svar
- 712 visningar
-
-
Hej Jag har köpt mig ett litet akvarium på 70 liter har fyllt den med stenar cirka 10% har 3st clownfiskar en räka en blåfisk och två stycken anemoner Jag skulle vilja veta vad som behövs mer för att kunna ha bra cirkulation i akvariumet och att fiskar och anemoner mår bra?
-
- 2 svar
- 711 visningar
-
-
-
Hej! Ni som är erfarna, har hålla på ett tag.... Vad säger Ni - duger det med Göteborgs kranvatten till att köra ett saltkar eller bör jag köra vattnet via ett osmos-filter? /Ari
-
- 3 svar
- 710 visningar
-