Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hur gör jag för att lägga in annons på säljsajten?
-
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har lagt märke till att min sten sakta blir vit, är detta tecken på kalcium brist? Mvh Nils
-
- 2 svar
- 442 visningar
-
-
Vad är det sjöborren pysslar med det kommer inte från analen men strax nedan för runt om
-
- 2 svar
- 619 visningar
-
-
Nån som vet om nån handlare i Sthlmområdet lagerför Percula 90/120? Tycker det känns lite nervöst att köpa ett osett via näthandlare. Vill helst ha kunnat se exemplaret IRL innan köp.
-
- 2 svar
- 888 visningar
-
-
Hej. Just ikväll har jag sett att det är ovanligt mycket bubblor som tar sig upp från sandbotten. Jag har ca 3-4 cm djup sand. Borde jag vara orolig? (Jag dammsugar aldrig sanden.) tack.
-
- 2 svar
- 700 visningar
-
-
tjena !!! måste fråga när kan jag lägga i stenen ?? jag har idag fyllt upp mitt akvarium med osmosvatten och blandat i saltet .. saltet har löst sig och jag har 1,023 i salthalt kan jag stoppa i stenen nu det var i förmiddags som jag blandade saltet och vattnet alltså kan jag stoppa i stenen ??? mvh peter
-
- 2 svar
- 781 visningar
-
-
Tjo. Åter igen efter ett par års uppehåll och ett par påbörjade återfall. Denna gång blev det ett Red Sea Reefer 170 delux, som inne på 5e veckan. Startade upp karet med levade sten ifrån ett etablerat kar, samt komplettera samtidigt med ny levande sten. Mina planer var ett par Snowflake clowner, så förra veckan fick dessa flytta in. Sedan när det kommer till koraller är jag mer för LPS koraller. Igår var första dagen med belysning, 30% vitt och 20% blått. Så i framtiden vill jag ha en Scolymia Australis, samt en Aussie gold torch. Just nu sitter jag och läser på om dessa, den sistnämna blir nog inte så lätt att …
-
Locket till mitt nano blir inte helt hundra tätt när jag fick byta till ytterfilter.. Fast många kör ju öppna burkar! Frågan? Sticker räkor och sniglar och hoppar fiskar ur?
-
- 2 svar
- 733 visningar
-
-
Då kommer nästa fråga Vart köper man olika balling preparat?? Eller komponenterna för att blanda själv Kalciumhydroxid Kalciumklorid dihydrat Magnesiumsulfat Magnesiumklorid NaCI fritt salt Mvh Henrik
-
- 2 svar
- 418 visningar
-
-
Hej. Sonen har ett 90l kar. Vi hade väldigt låga fosfatvärden och försökte mata lite extra för att höja dessa. Men har nu fått höga nitrit, nitrat och amoniak värden efter övermatning. Har bytt mycket vatten och satt i syresten för att hjälpa fiskarna. Tyvärr har 3 av 5 fiskar dött. Koraller och 2 putsarräkor verkar må bra. Hur ofta och hur stora vattenbyten gör ni vid höga värden? hur går vi vidare? mvh Pierre
-
-
- 2 svar
- 753 visningar
-
-
Jag har som rutin att byta 30L vatten varje vecka (ca 10% av total volym). Det har fungerat bra med något undantag (kommer till undantag senare). Jag har som vana att byta vattnet genom att suga ut vatten med hävert ur sumpen och samtidigt suga bort "skräp" från botten av sumpen. Dock så rengör jag inte glaset i sumpen så där finns lite liv iform av vita små (2mm) sniglar samt en del svampar? I sumpen har jag bara biologiskt media, lite zeomix samt skimmer (körs 24/7). Mina värden är bra med undantag för NO3 som ligger mellan 10-15ppm som jag försöker få ner lite (under 10 iaf). När jag mäter fosfat med Salifert så ligger det under 0,03 stadigt (kör inte med Rowaphos…
-
- 2 svar
- 701 visningar
-
-
Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik
-
- 2 svar
- 579 visningar
-
-
Hej. Har kört mitt 200 liters ett litet tag fast märker att jag fortfarande är väldigt novis inom området. Har tittat runt lite efter ny teknik och nya möjligheter att göra saker och ting bättre. Då fick jag en idé och måste bolla den med folk som kan detta bättre. Är det möjligt att sammankoppla en ytavrinningslåda (flowbox) till ett ytterfilter? Har läst någonstans att det finns ytlådor med inbyggda skummare, hade det funkat att leda vattnet via ett ytterfilter därefter? Mvh Pekko
-
- 2 svar
- 684 visningar
-
-
Hej. Har ett par frågetecken kring balling har precis startat upp med fauna marins balling light det har gått en vecka o med hjälp av Aqua calculater så ligger mina värden där jag vill. Mg1335 . Ca 450. KH 8.5. Denna veckan som gått har jag doserat 35ml mg, 6.2 ml ca och 1,9ml kh för att komma upp till mina nuvarande värden. Så nu till frågan som jag får olika svar på beroende på vem jag frågar eller vilken video jag ser på. Ska man dosera lika delar ca som KH. Mvh Patrik Bör tilläggas att jag har bara ett tiotal små stenkoraller
-
- 2 svar
- 635 visningar
-
-
Hej! Nu när jag installerade min nya MH och fick bättre ljus ser jag att det åker omkring massa små luftbubblor i vattnet. Jag kan inte se vart dom kommer ifrån men det är väldigt många. Sökte lite i forumet men kunde inte riktigt hitta någon bra förklaring hur man får bort dom. Saken är den att jag har ju en intern Deltec skummare med filter och ytavrinning och enligt min mening fungerar den på samma sätt som om jag hade en sump. Hoppas att det är någon som har en ide hur jag skall bli av med dom för det är lite störande måste jag erkänna nu när allt annat funkar så bra ;-) Tacksam för svar MVH, Andreas
-
Hej på er! Jag har länge viljat ha ett saltvattens akvarium och i helgen slog jag till på ett beggat med all teknik men utan sten,koraller eller fisk. (150L) Det hade stått ganska länge med vatten i så glaset var mörkgrönt och det var rätt skitigt, men allt är rengjort nu så nu har jag lite frågor till er som kan det här.. Han hade lämnat kvar sanden, kan jag använda den? Behöver den isåfall göras rent? Hur? Om vi utgår ifrån dagsläget, allt är rengjort och torrt. Vad börjar jag med? Har nån en steg för steg lista så tar jag tacksamt emot en sån :-) Jag är som sagt totalt novis, så ALL hjälp är jag t…
-
-
- 2 svar
- 632 visningar
-
-
-
har uppgraderat mig från ett 32 liters kar till ett 120 liters juwel lido kar. igår hällde jag i död sand och blandat saltvatten. och i morse hällde jag i levande sand får 32 liters karet och la i lite levande sten. returpump och skummaren har gått hela natten. Vattnet är fortfarande lite grumligt. Salthalten: 1023 nitrit: 0 temperatur 23 som stiger uppåt. så när tycker ni att jag kan koppa in fisken? MVH Wigge
-
- 2 svar
- 555 visningar
-
-
Tjena! I Höstas så fick jag för mig att jag ville skaffa saltvattenskar, snackade med Sambon o hon tyckte det va en kul idé, tur man har en underbar sambo . Jag har haft några sötvattenskar under min ungdom och redan då ville man ha saltvatten men insåg att det var för svårt o dyrt.... men vem vet, man hade kanske rätt . Så efter lite googlande och surfande här på forat så hittade vi Bioted marine i Kungsbacka, och det passade ju bra eftersom vi bor strax utanför. Efter lite snack med Ted så visade det sig ganska fort att det lilla man lärde sig om sötvatten inte var till någon nytta . Och på andra besöket så fick vi med oss en Osmos av modell större och instruktioner frå…
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Chansar på att skriva här. Vi har ett nano-kar på 39 l En enkel fråga vilken korall är lättskött? Vill gärna ha lite info om olika arter. Vattnet är bra vi har lämmnat in till en affär för värden och dom är bra.
-
- 2 svar
- 706 visningar
-
-
Hurvida "överlever" levande sten vid transporter och går det att lägga i en tex en balja med saltvatten i 1-2 dygn innan man tillför den i akvariet?
-
- 2 svar
- 703 visningar
-
-
Jag har en ganska stor sten med fula zoa. Skulle jag kunna vända dem nedåt och lägga sand längs kanterna och på så sätt "ta död på" dem eller finns det något annat sätt?
-
Någon som vet om det är samma sked till nitrite test som nitrate test!! så jag inte tagit fel!!!
-
- 2 svar
- 809 visningar
-
-
-
Då jag är helt grön vill jag fråga om råd.. Ska man köpa nytt eller sten från inkört kar? Vad är bäst?
-
- 2 svar
- 659 visningar
-