Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tänker typ som ett lexicon, lista på fiskar med lite info och bilder. Hittar massor "där ute" men vad har ni för tips och rekommendationer ?
-
Jag försöker hitta en bra foderautomat (för flingfoder) för mitt saltvattenskar RSM 130D. Har ni någon bra som ni kan rekommendera och som funkar utan att man behöver modda sönder akvariet ? Har provat en billig variant från asien och den verkar funka men tänkte ändå kolla på alternativen. /Zoltan
-
- 1 svar
- 762 visningar
-
-
Hej! Jag har ett akvartrium på 240L med sump, jag tyker att min returpump låter lite väl mycket, har testat med liggunderlag och olika tryck på flödet dock utan nån direkt framgång. Ibland är den tyst och ibland låter den väldigt mycket utan någon direkt anledning? Undrar om det finns någon som kan rekomendera nån knäpptyst returpump?? Har kolla här med då kommentarera var väldigt gamla så fiskar jag efter lite nyare....
-
- 41 svar
- 4,8k visningar
-
-
Efter att bara ha haft mjuk koraler har jag nu köpt mina första lps koraller. Därför vill jag ha tips på bra tillsatser för att kunna hålla värdena i skick?
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej... Jag och min familj har äntligen bestämt oss att gå från tanke till handling och skaffa ett saltvatten akvarium... Min personliga erfarenhet av akvarium är i princip obefintlig, men min sambo har under uppväxten haft sötvattenakvarium... Som med allt annat som man skaffar till hemmet så vill man att akvariumet även skall vara snyggt som en möbel i sig. Vi/jag är inne på att köpa en akvastabil 275 l kar med vit möbel... Jag bor nära Danmark och funderar därför på att köpa akvariumet där, då det är betydlig billigare (lavprisdyrehandel.dk) Tips på utrustning som passar bra till detta akvarium hade uppskattas och gärna även om ni vet ett bra ställe att inhandla pryle…
-
- 27 svar
- 3,1k visningar
-
-
Finns det något man ska tänka på när man bygger upp ett rev ? Ska det vara luftigt så det cirkulera vatten ? Tycker det är svårt att få det snyggt :-( tips och bilder hur man ska göra :-)? Hur mycket sten ska jag köpa till mitt juwel 120liters lido ?
-
- 5 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Jag funderar på att skaffa en Deltec mc500 skummare till mitt 130L kar. Låter det vettigt eller är det för mycket för ett litet akvarium??? Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 543 visningar
-
-
Behöver lite råd ång en doserings pump. Just nu dosersr jag med sprutor dagligen men känner att en pump skulle underlätta betydligt. Så en pump på 4 kanaler har jag tänkt mig. Så vilka är bra och vilket pris är rimligt? Tack på förhand. Johan B
-
-
- 7 svar
- 810 visningar
-
-
Hej på er! Jag funderar på att uppgradera till ett större kar (runt 600 liter). Det som tar emot att uppgradera är vattenbyten av ca 60-80 liter i veckan, dock inte själva bytet, blanda salt och tömma/fylla på är inga bekymmer. Däremot processen att göra osmos/förvara vattnet är mitt bekymmer, att producera 60 liter tar mig ca 5-6h med min nuvarande osmos (Aqua Medic Platinum). Använder folk olika automatiska styrningar/flottörer eller vad gör ni? Inte sitter ni väl och hökar X antal timmar låsta i hemmet för att tappa upp vatten. Kan tilläggas att jag har inget eget rum att pyssla på i, så att förvara stora hinkar/dunkar framme i vardagsrummet är inte jätte …
-
Jag håller på att starta igång en burk på 150 liter. Behöver ha lite tips och inspiration om vilka fiskar jag ska ha.Funderar på 2 clownfiskar, 2 bangai och 1 kungsgramma men vill gärna ha några fler.Tips och förslag mottages tacksamt!! (som även passar till ovanstående)
-
- 8 svar
- 859 visningar
-
-
Jag skulle vilja ha lite tips på trevlig fisk att införskaffa. Viktigt är att det ska funka med beståndet som redan bor där. Akvariet är på 300 liter och där bor för tillfället: En gul kirurg En bicolor dvärgkejsare Två clowner En Putsarräka En sandvändande sjöstjärna 4 eremiter Några nassarius Bumblebee snäckor Turbosar
-
- 10 svar
- 787 visningar
-
-
Har ett 130 liters kar och är sugen på köpa lite nya fiskar i framtiden tar de lugnt nu i några veckor efter som min dark andel dött av någon sorts prick. Så nu blir det att få rätt på allt innan någon ny fisk åker i. idag har jag: Har en st gulfenad blå frökenfisk 2st clowner och 1st blendi bi color (osäker på namnet) Är på jakt efter tåliga fiskar som går bra med dem fiskar jag redan har.
-
- 2 svar
- 813 visningar
-
-
Hej vill gärna ha förslag på snygga roliga fiskar som passar till 250l akvarium! Hur mycket fisk kan man ha ? Hur stora?
-
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hejsan. Jag skulle behöva lite tips på passande fiskar till mitt 450 l kar. Jag har haft igång detta ca 9 månader och det fungerar ganska bra. Jag har följande fiskar nu. 2 st Clowner, 2 Gramma Loretto, 1 st gul kirurg, 1 st palett kirurg,1 st Koron kejsare , 1 st dvärgkejsare Bispinosa samt en Mandarin Splendidus. Några olika räkor. Dessutom städpatrull. Vill även ha tips på icke passande fiskar. Har några olika koraller. Bla Stylopora vilka får vara ifred idag. Tack för alla tips och förslag
-
- 0 svar
- 834 visningar
-
-
Jag söker bra foder. Fiskar jag har är 2 clowner, bicolor dvärgkejsare och en gul kirurg. De har inte riktigt förstått grejen med nori så det hänger bara och luckras upp. Tips på bra och populär mat önskas!
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hur höjer jag ph värdet i mitt kar? just nu ligger det på ungefär 7.7 och det är lite lågt=/ Så har ni något tips på att höja ph värdet?=)
-
- 15 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tänkte dra igång ett saltvattenskar. Har haft flera kar tidigare men det va många år sedan nu och då körde jag en bio-variant (schobert tekninken tror jag att den hette). Får se vad det blir för variant den här gången...är tacksam för tips! Tänkte iaf köra ett 250 liters med sump. Skulle vilja ha tips på hur jag ska bygga akvariumet med sump, hål i botten med ett pvc rör ner i sumpen? Eller en pump som pumpar ner vattnet i sumpen? Vilket är bäst? Som sagt tar gärna emot tips! Någon som har begagnade tillbehör som ni vill sälja till ett 250 liters akvarium...belysning, cirkulationspumpar, skummare, mm. Mvh Freddie
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Jag skulle behöva höja salthalten 3-4 promille, och påminns än en gång om hur krångligt det är. Jag kan inte ersätta avdunstat vatten med saltvatten, eftersom jag använder ATO. Jag kan inte(?) hälla saltvatten i ATO-behållaren eftersom jag använder calcium dispenser (jag skulle möjligen kunna koppla bort calcium dispensern, även om det är lite krångligt). Jag kan även stänga av ATO:en, men då kommer inte skummarens ytavsug att fungera (såvida jag inte ständigt pytsar i små mängder saltvatten i flera dagars tid). Några andra förslag?
-
-
- 12 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Har kört mitt akvarium i ett år nu ungefär, men pga flytt, barn, renovering och liknande har jag gått väääldigt långsamt fram! Belysningen är 2x 24w t5 och storleken på karet är ca 120l med invändig sump. Höjd är 45cm. I nuläget har jag 1 ricordea yuma, 1 kolloni med röda discosama, 1 euphyllia paradisiva, 1 caulastrea furcata och en goniopora som dock inte verkar må något vidare, tror den håller på att dö. Detta ser ganska tomt ut och jag vill ha lite tips på tåliga, fina koraller till mitt kar, både stenkoraller och mjukisar. I "fiskväg" har jag bara 2 st ocellaris och 1 stenopus hispidus och där tar jag gärna emot roliga tips på fiskar/djur som kan funka med des…
-
- 7 svar
- 961 visningar
-
-
Eftersom jag håller på att starta upp mitt Dymax iq5 skulle jag vilja ha tips på invånare? Kanske någon liten räka eller fisk?
-
- 4 svar
- 779 visningar
-
-
Hejsan ! Jag behöver tips på någon korall som klarar sig bra i mycket flöde samt högt. Har inriktat mig på mjukisar och lps. 🐠 Vill även säga tack till er alla som svarar på frågor som ställs här inne. Jag som inte syns mycket här i forumet, lär mig mycket av era diskussioner! 🐙 Mvh Fredric
-
-
- 5 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hej! Är helt ny på saltvatten men har i mängder av år haft sötvatten, där jag också provat det mesta. Saltvatten är rakt av en helt ny värld, så räknar mig som total nybörjare! Har ägnat många dagar åt att leta efter lämpliga invånare till mitt 60L kar. Igår flyttade tillslut en Eviota bifasciata, gul clowngoby och en Putsarräka in. Sedan innan bor där även två små eremiter. Utfodringen består av fryst artemia, levande copepods och frust cyklops. Till frågan: Vad skulle mer kunna vara lämpliga invånare? Är det redan tillräckligt fullt? Hade gärna haft något litet som är aktivt framme och simmar! Tar även gärna emot tips på lämpliga koraller som inte heller blir alltför…
-
- 4 svar
- 942 visningar
-
-
Hej! Har ni några bra tips på lätta fiskar till ett 600L nybörjarakvarie (nybörjare på salt, men inte på akvariefisk rent generellt) ? Kommer ha lite mjukkoraller och levande sten. Dock inga stenkoraller. Jag fastnade lite för: Forcipiger flavissimus - Gul Pincettfisk Denna verkar helt klart som en vacker fisk. Ge gärna en liten lista på lätta fiskar som går att ha tillsammans, som är relativt vanliga i handeln så man inte behöver leta i fjorton veckor innan den ens finns inne någonstans. Och gärna i vilken ordning man i så fall ska introducera fisken i ett nytt akvarie. Tack på förhand Mvh Fredrik
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
Letat trådar men inte hittat rätt så jag starta en till på detta eminenta forum! karet har gått en vecka och jag börjar så smått planera inför en resa till Lerum! Vore bra om jag kunde få lite tips på koraller som jag kan lyckas lätt med till en början. Har 35 liter vatten, 2x11watt (10000k och 20000k). Anemon verkar bara va att glömma efter vad jag läst? Samt behöver jag mata lätta korallereller tillföra någon näringsidkare vattnet (typ som växtnäring i sötvattenskar)?
-
-
- 14 svar
- 3,1k visningar
-
-
jag har letat efter nån fina röda eller rosa fiskar som funkar i mitt kar utan de käkar upp mina koraller eller ger sig på räkor o turbos nån tips ?
-
- 3 svar
- 1,2k visningar
-