Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Tilda,

Ok, ska skaffa mitt första saltvattensakvarium och har bestämt mig för ett Clown fiskhotell 58L. Hoppas jag får tag på ett bara. Min fråga är vad måste jag köpa samtidigt som akvariet, dvs vattenberedningsmedel, tester mm för att kunna hälla i kranvatten + levande sten och helt enkelt komma igång? Eftersom jag är nybörjare och inte gjord av pengar osv vill jag hålla det hela enkelt, och är beredd på täta vattenbyten. Tänkte ha koraller, räkor och bara ett par små fiskar. Undrar också hur jag gör med allt, tex vilken ordning salt, levande sten etc ska i och hur länge man väntar emellan? Tex måste vattnet stå med salt innan man har i stenen? Tacksam för alla råd, tips och …

• 2 svar
    • 666 visningar
  2. Started by kojje,

Hej på er En fråga till er som kan Nu har jag börjat köpa delar till mitt kar(juwel 112l) innan jag beställer mer prylar vill jag ha lite hjälp med val av stream pumpens storlek hur många liter/h skall jag ha till mitt 112L kar Hur räknar ni ut det? tänkte köpa 2st koralia 1 eller 2 Tack för alla snabba svar mvh johan

• 2 svar
    • 666 visningar
  3. Started by slarvid,

Karet gått i en månad drygt. Slängde i koraller och en sjöstjärna i helgen. Samt snigklar. Är det dags nu att börja med vattenbyten en gång i veckan? eller kan ja vänta tills ja slänger i en eller 2 små clowner?

• 2 svar
    • 666 visningar
  4. Started by Bissen,

Någon som vet vart man kan köpa fläktar

• 1 svar
    • 666 visningar
  5. Started by Fredrik V,

Hallå alla, Någon som vet om denna LED-belysning är tillräcklig för ett saltvattenkar? Tanken är att sätta det på ett Juwel 240. Juwel HeliaLux Spectrum LED - 1200 mm - 60 W - CyberZoo

6. Started by Henrik dahlström,

Hej undrar lite om nödvändig streamer effekt för just nu har jag uppdaterat streamerna efter råd Låg på 15 gånger akvariets volym i timmen nu ligger jag på 52 gånger i timmen och det är lite tråkigt för det blåser upp endel sand på stenen och blir en kal del i fronten i sanden

7. Started by cowlord,

Hej! Köpte lite begagnat för ett tag sedan och då fick jag med en hel låda med tester mm. Många va dom har gått ut så jag får tyvärr slänga dom. Nu är min fråga vart man ska kasta dom? går det att hälla ut innehållet i vasken eller ska det lämnas in till någon avfallscentral? Det rör sig om följande om jäkla massas tester, bio starters mm. Kanske är lättare att fråga om det är något man ska tåänka på att absolut inte hälla ut i vasken? =) Mvh

• 2 svar
    • 664 visningar
  8. Started by Pear,

Någon som vet vilka som säljer ramper MH 3x70W + T5 rör. Har letat men hittar inga finns bara 2x150W.

• 0 svar
    • 664 visningar
  9. Started by Reryd,

Hej! jag ska skaffa ett red sea reefer 250. Jag har fastnat för anemoner de är ju bara så vackra och häftiga. Eftersom jag ska ha andra fiskar än clowner har jag fått tipset att endast ha 1 anemon då de andra fiskar inte vill vara nära anemonerna. Ger alla anemon arter stötar? Tänker att man kanske inte bör ha fler av arter som stöd matas då de kan råka äta en fisk. Men kolonianemoner av arten zoanthus går väl bra att ha? De accepterar knappt tillskottsfoder. Till clownerna hade jag tänkt mig heteractis crispa eller heteractis magnifika.

• 0 svar
    • 663 visningar
  10. Started by SaltisLinda123,

Skaffade mig en luftpump till hästarna, hur mycket bubblor är lagom liksom ? Den en åker in i bubblorna och sen bort ifrån dom och sen tillbaka in i dom igen

• 2 svar
    • 662 visningar
  11. Started by DaTrucka,

Flyttat inläggen från denna tråd till H2Ocen vs. ReefCrystal då det handlar om samma salt

• 0 svar
    • 662 visningar
  12. Started by Sara,

Någon som har erfarenhet av denna tillsats? Jag har en påse liggandes tillsammans med doseringstabell men vet inte hur jag ska tillsätta det i vattnet? När jag provade att blanda lite i en kopp med vatten insåg jag att man nog inte ska hälla det direkt i karet iallafall? /Sara

• 1 svar
    • 662 visningar
  13. Started by Katastrofal,

Hej! jag har nyligen startat ett 30L nano kar och när det nu har stått till sig i 2 veckor med lite levande sten och jag har observerat lite invånare som jag gärna skulle vilja identifiera och läsa mer om. på den här bilden har vi 3 individer, den första ser ut som en liten gul korv som ser ut att nästan "pulsera" även iakttagit flera nere i den levande sanden. Andra individen är en väldigt tunn mask nästan genomskinlig och lång, någon bristle worm eller något liknande? Tredje individen kunde till och med jag klura ut var en sjöstjärna! frågan här är vad för någon och hur stora blir dom för jag har nog sett 7st.

• 0 svar
    • 662 visningar
  14. Started by Nille83,

Är det ligga eller vad gör de? De har suttit "ihop" i 2 dagar snart.

• 2 svar
    • 662 visningar
  15. Started by Timpa,

Får inte så jätte bra bild på den. Någon som vet om den är bra eller man ska försöka och fånga den?

• 2 svar
    • 662 visningar
  16. Started by hejhej123,

Hejsan är där någon som har något bra tips på hur jag kan få loss min anemon ?

• Gilla
    • 2 svar
    • 661 visningar
  17. Started by tattoos_82,

hej, jag er ny i salt verden, men nu har jag haft et nano kar i gong i ca 6 mån. ock jag har skafat vila å skal starta et hörn kar på 450 liter med sump. men jag funderar på om jag kan anvenda dene mh amaturen: http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=80221223.140 med en anan lampa i. som en del av belysningen ?? jag skal kompletera med 4 eller 6 rör også,

• 1 svar
    • 661 visningar
  18. Started by nippe2000,

Hej alla glada Finns det någon som haft liknande läcka på ett clownhotell? Jag har haft igång karet i 4 veckor och har inte sätt någon läcka alls men när vi kom hem från semester idag var det salt längs med kanten till möbeln och när jag rör karet kommer det lite vatten mellan möbeln och karet. på en vecka har det bara dunstat ca 1cm 1,5 cm vatten så det vore konstigt om det läckte.... någon som har en aning.. //Niklas

• 4 svar
    • 661 visningar
  19. Started by maria,

Sulle starta upp akvariumet men när vi skulle lägga in sanden så stängde inte gubben av pumpen och vattnet är grumligt. kommer det att lägga sig om streamern är igång? eller måste vi börja om från början?

• Gilla
    • 2 svar
    • 661 visningar
  20. Started by edda124,

hej guiden jag har uppgraderat mitt lilla nano kar till ett rsm 130 som varit igång ca 1 månad nu stenen jag köpte var extremt mycket liv med olika sorts makro alger nån naken snigel och nån svamp men jag har hittat lite grejer jag var intresserad om nån visste vad det var bara lite svårt se på bilderna men gör ett försök =) bild 1 är en euphylia som fått nåt neon grönt på sig bild 2 nåt grönt bild 3 kan det vara montipora ? bild 4 är det nån knapp??

• 4 svar
    • 661 visningar
  21. Started by san_miguel,

Hur ofta håller man på med att ta olika prover i akvariet när man väl fått igång de med fisk och koraller och allt? Och vad kostar de olika proverna och tillsatserna man behöver?

• 1 svar
    • 660 visningar
  22. Started by Xanrag,

Nu har jag lagt vantarna på ett begagnat RSM 130D (kommer separat post med tekniska frågor om ett tag) där det följde med lite levande. Jag fick en lista och har googlat lite men vill bara verifiera att jag har det rätt så jag vet vad jag har i karet. Två av dom verkar väldigt medtagna också så jag undrar om dom ens lever. Jag behöver skaffa en bättre kamera, dom här är tagna med min mobiltelefon dessvärre.. Trattkant.. ehm, Discosoma? Radioactive Dragon Eye? Ska visst vara giftiga.. hm. Toadstool Leather Mushroom - Fast ska den vara så prickig? Mer Discosoma? Kanske av annan typ än ovan? Rhicordea? Verkar lite ledsen. Är det bara "rötter" eller är det något som le…

• 0 svar
    • 660 visningar
  23. Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...

• 0 svar
    • 660 visningar
  24. Started by BeerFace,

Jag känner redan efter några veckor att jag valt ett för litet kar för att kunna hålla på på det viset jag vill. Jag har ett 128 liters kar och redan planer på ett till större. Är det lönt att gå upp till 250 eller ska man satsa ännu större och finns det i så fall något man rekommenderar eller är det enbart smak och plånbok? I sötvatten är det ju ungefär "ju större ju bättre". Bör man ta i akt vissa mått som att det kanske är bättre med ett lågt eller långt eller beror det mer på hur det passar i rummet. Jag siktar inte på att ha något specifikt direkt men vill ju kunna ha lite blandat fisk och koraller etc

25. Fick idag min vattenpåfyllare, måste säga att installationen var väldigt lätt. Men ett problem stötte jag på, i manualen står det att man kan ställa in den till 100-200 liter genom att flytta en "jumper" men jag hittar verkligen ingen sådan i den dosan där den skall finnas. Jag är säkert bara dum

• 1 svar
    • 659 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.