Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej Har funderat en del på ordningen i sumpen. Själv var jag precis på väg att lägga en order på ett Reefer 425 men så lanserade RedSea ett Penninsula kar som jag överväger nu. Kort och gott jag funderar på hur man bäst utnyttjar platsen man har. Det som är den stora frågan är ordningen på sakerna eftersom det eventuellt utesluter några av alla alternativ man har. I sumpen är det framför allt uv jag tänker på, sätta direkt efter avrinningen, i samma fack som skummare med en pump för flöde eller på returen. sen funderar jag också på om man skulle ha biopellets, LS eller biobrick, isf före eller efter skummare …

• 1 svar
    • 684 visningar
  2. Started by hejhej123,

Hejsan är där någon som har något bra tips på hur jag kan få loss min anemon ?

• Gilla
    • 2 svar
    • 683 visningar
  3. Started by AndreasL,

Tja, Jag har nyss köpt 3 kg levande sten, och man har ju läst att det kan komma lite oönskade djur från dessa stenar osv. Nu har jag fått ett konstigt djur och en växt, som jag misstänker är helt ofarliga, men vill ändå ha det bekräftat. Det första är snigeln - som jag tror är en Stomatella - kan det stämma? Den är väl ofarlig? Den andra bilden är troligtvis en rörmask, stämmer det? Också ofarliga? Eftersom man är totalt nybörjare och det börjar komma lite konstiga saker så är det alltid bättre att dubbelkolla. Tacksam för lite hjälp.

• Gilla
    • 2 svar
    • 682 visningar
  4. Started by jocke_ahl,

Hej.. För en tid sen så drog jag i gång ett ekipage på 250+100L alla värden har varit bra.. Tills idag salten är nere på 1019.. Vart har saltet tagit vägen? Hur kan nivån sjunka på typ 3 dagar? Nu till det stora problemet! Jag har inget salt kvar... Har beställt men det har inte hunnit komma... Därför undrar jag om det finns någon i Nyköping-Södertälje området som kan avvara 1kg? Hur ska jag annars bära mig åt? Tacksam för svar!

• 3 svar
    • 681 visningar
  5. Jag köpte en sarcophyton (tror jag?) som en av de första korallerna till mitt kar som varit igång ca 2 månader nu. Jag satte den på ett ljust ställe men med ganska svag cirkulation. Den såg fin ut i 4 dagar, efter det har den tjurat nu i 2 dagar.. När bör jag bli orolig och leta efter orsak och åtgärd? Har jag valt rätt när jag satte den på ett lugnt ställe, eller behöver den ha starkare cirkulation? Värdera ser bra ut förutom nitrat som ligger på något höga 10. Som jag försöker få ner med 7ml/dag nopox Belysning är en maxspect rsx 300w som sitter över ett reefer 425 kar Bild är tagen dagen efter jag köpte den. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 2 svar
    • 681 visningar
  6. Started by znoddas,

Lång resa 124mil....åkte 04.15....hemma och de mesta igång innan 23.00 samma dag ;-)... Total nybörjare på detta med salt.. Letade länge efter ett "utrustat" kar med mina mått...juwel 350 hörn. Nu kört en vecka...började ganska fort med vodka metoden iom höga nitrat och phosfat. ...ska göra mätningar nu i helgen.. Mkt levande sten...lite annat..men bra starta me... Går tyvärr inte lägga upp bild via mobil...kommer

• 1 svar
    • 681 visningar
  7. Started by Catchio,

Finns det någon bra lista där jag kan se vilka fiskar och även andra djur som passar till en viss akvariestorlek? Ex. om jag köper ett 200 liter, vilka fler arter passar än om jag väljer ett 150 liter?

• 2 svar
    • 680 visningar
  8. Started by maria,

Sulle starta upp akvariumet men när vi skulle lägga in sanden så stängde inte gubben av pumpen och vattnet är grumligt. kommer det att lägga sig om streamern är igång? eller måste vi börja om från början?

• Gilla
    • 2 svar
    • 680 visningar
  9. Started by Timpa,

Får inte så jätte bra bild på den. Någon som vet om den är bra eller man ska försöka och fånga den?

• 2 svar
    • 680 visningar
  10. Tänkte gå vidare med min hobby akvarium,så nästa steg är ju saltvatten,finns det någon som kan ta mig under sina vingar att förklara hur det funkar,jag har dysleksi,så jag har tyvärr svårt att läsa mig till saker.Finns det någon i västerås med omnejd,som har lust att förklara öga för öga hur det funkar. Samt vad man ska köpa för matrieal till ett väl fungerande akvarium ,m,m Mvh Björn

• 1 svar
    • 679 visningar
  11. Started by BeerFace,

Jag känner redan efter några veckor att jag valt ett för litet kar för att kunna hålla på på det viset jag vill. Jag har ett 128 liters kar och redan planer på ett till större. Är det lönt att gå upp till 250 eller ska man satsa ännu större och finns det i så fall något man rekommenderar eller är det enbart smak och plånbok? I sötvatten är det ju ungefär "ju större ju bättre". Bör man ta i akt vissa mått som att det kanske är bättre med ett lågt eller långt eller beror det mer på hur det passar i rummet. Jag siktar inte på att ha något specifikt direkt men vill ju kunna ha lite blandat fisk och koraller etc

12. Started by pingaan,

Välkomnar mig själv till detta forum genom att fråga vart i Malmö man kan hitta just saltvattensakvarium och fiskar.. Tack på förhand!

• 3 svar
    • 678 visningar
  13. Started by ralle1424,

Tror ni den här tekniken är bra till ett 300 http://www.fish-street.com/bubble_magus_bm99_protein_skimmer?category_id=88 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=234 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1160

14. Started by Nicke,

• 0 svar
    • 677 visningar
  15. Started by nippe2000,

Hej alla glada Finns det någon som haft liknande läcka på ett clownhotell? Jag har haft igång karet i 4 veckor och har inte sätt någon läcka alls men när vi kom hem från semester idag var det salt längs med kanten till möbeln och när jag rör karet kommer det lite vatten mellan möbeln och karet. på en vecka har det bara dunstat ca 1cm 1,5 cm vatten så det vore konstigt om det läckte.... någon som har en aning.. //Niklas

• 4 svar
    • 677 visningar
  16. Started by slarvid,

Karet gått i en månad drygt. Slängde i koraller och en sjöstjärna i helgen. Samt snigklar. Är det dags nu att börja med vattenbyten en gång i veckan? eller kan ja vänta tills ja slänger i en eller 2 små clowner?

• 2 svar
    • 677 visningar
  17. Started by Bissen,

Någon som vet vart man kan köpa fläktar

• 1 svar
    • 677 visningar
  18. Started by Henrik dahlström,

Hej undrar lite om nödvändig streamer effekt för just nu har jag uppdaterat streamerna efter råd Låg på 15 gånger akvariets volym i timmen nu ligger jag på 52 gånger i timmen och det är lite tråkigt för det blåser upp endel sand på stenen och blir en kal del i fronten i sanden

19. Started by Pear,

Någon som vet vilka som säljer ramper MH 3x70W + T5 rör. Har letat men hittar inga finns bara 2x150W.

• 0 svar
    • 674 visningar
  20. Started by Katastrofal,

Hej! jag har nyligen startat ett 30L nano kar och när det nu har stått till sig i 2 veckor med lite levande sten och jag har observerat lite invånare som jag gärna skulle vilja identifiera och läsa mer om. på den här bilden har vi 3 individer, den första ser ut som en liten gul korv som ser ut att nästan "pulsera" även iakttagit flera nere i den levande sanden. Andra individen är en väldigt tunn mask nästan genomskinlig och lång, någon bristle worm eller något liknande? Tredje individen kunde till och med jag klura ut var en sjöstjärna! frågan här är vad för någon och hur stora blir dom för jag har nog sett 7st.

• 0 svar
    • 674 visningar
  21. Started by Coma67,

Kanske en dum fråga men frågar man inte så ..... tänkte att förblanda saltvatten i 10 liters dunk (har 120L tank) för att byta 10% varje väcka hur länge kan man ha vattnet i dunken utan att det blir dåligt? tänkte ev ha 2 dunkar ståendes så e det klart när det e dags för byte. Har vanligt kranvatten men vi kör ofta osmos på jobb så kan ta där sen när sjukskrivningen är över 🤪 Thomas

• 4 svar
    • 674 visningar
  22. Started by DaTrucka,

Flyttat inläggen från denna tråd till H2Ocen vs. ReefCrystal då det handlar om samma salt

• 0 svar
    • 673 visningar
  23. Started by OlleModéerGlatz,

Hej jag har frågat om bra länkar för nu vill jag ha en bra hemsida på nätet som är bra att läsa till ett akvarium

• Gilla
    • 3 svar
    • 673 visningar
  24. Started by Anton.Lindgren,

Hej! Har ett red sea max nano, med ett par koraller och två clownfiskar och en pepparmint räka, mitt problem är att näringämnena sjunker. Har nitrate mellan 5-10 ppm och hade för någon vecka sedan 0,03 phosphate men nu har det varit nollat de två senaste testerna. har börjat mata mera, både flakes och fruset. Men verkar inte som det händer så mkt på det. funderar på stänga av skummaren, men också ta ut kolet. Långsiktigt är det väll att öka bioload, byter vatten varje vecka typ 5%, så corallerna får lite nya mineraler. Men funderar även på att göra det varannan vecka istället. corallerna ser ut att må bra, sanden börjar dock få lite lätt röd…

25. Started by Nille83,

Är det ligga eller vad gör de? De har suttit "ihop" i 2 dagar snart.

• 2 svar
    • 673 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.