Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Aquaguy,

Skulle den räcka till ett 8 liters pico med några mjukisar? http://www.akvariecenter.com/rio-moonlight/3277-0

2. Started by krejsi,

är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.

• 0 svar
    • 597 visningar
  3. Started by Zohaib Mussadiq,

Can sny experienced reefer tell me a cheap light for refugium. Also is it worth it to have chaeto? What are other options that are easy and effective to keep aquarium healthy. Thanks in advance

4. här är en länk till en skummare. http://www.akvarieshopen.com/aquamedic-midiflotor-400-lt-p-887.html skulle vilja veta om någon vet om det är en okej skummare att ha till ett 100 liters akvarie??

• 1 svar
    • 596 visningar
  5. Started by Cpt Phreak,

Nu tänkte jag med lägga in lite bilder på mitt första saltvattenskar vem kunde ana att de skulle va så sjuk ball med fiskar? har redan börjat fundera på större kar så vet ni någon som ska göra sig av med sitt kar (375l>) så släng gärna iväg ett pm Tyvärr har jag bara en Iphone att fota med

• 2 svar
    • 596 visningar
  6. Started by Hamehenry,

Hej. Sambon startade ett nano akvarium saltvatten för ca 2 månader sen. Sanden och stenarna är fyllda med något som.ser ut som små hårstrån/mossa brun aktigt är det. Ngn Som vet vad det kan vara?

• 2 svar
    • 596 visningar
  7. Started by Punjoo,

Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik

• 2 svar
    • 595 visningar
  8. Started by Bissen,

Någon som vet vart man kan köpa fläktar

• 1 svar
    • 595 visningar
  9. Started by AndreasL,

Tja, Jag har nyss köpt 3 kg levande sten, och man har ju läst att det kan komma lite oönskade djur från dessa stenar osv. Nu har jag fått ett konstigt djur och en växt, som jag misstänker är helt ofarliga, men vill ändå ha det bekräftat. Det första är snigeln - som jag tror är en Stomatella - kan det stämma? Den är väl ofarlig? Den andra bilden är troligtvis en rörmask, stämmer det? Också ofarliga? Eftersom man är totalt nybörjare och det börjar komma lite konstiga saker så är det alltid bättre att dubbelkolla. Tacksam för lite hjälp.

• Gilla
    • 2 svar
    • 594 visningar
  10. Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias

• 3 svar
    • 594 visningar
  11. Started by ungsgard,

Har precis fatt ett 120 lit akvarie med tre stycken clownfiskar. Akvariet har varit igang länge men har nu alltsa flyttats till mig för ca 2 veckor sedan. De sista 3 dagarna har en av mina clownfiskar inte ätit ngt och den haller till i ett hörn av akvariet och har även grävt som ett hal där. Dom andra tva verkar ha det bra och äter och simmar runt. Hos tidigare ägaren gömde sig denna "Clownen" mest hela dagen, men nu har det alltsa gjort till sitt lilla revir i framdelen av akvariet. Kul att kunna se den mer, men lite dumt att den inte äter mer, verkar inte vara sa nyttigt. Ngn som vet vad detta kan bero pa? finns det ngt jag kan göra? Jag matar med samma mat som den tid…

• 0 svar
    • 592 visningar
  12. Started by saltatrox,

Har hafft igång min burk ett tag nu och allt funkar bra. Jag undrar hur ni gör när ni buffrar kalcium. Jag hälde det rakt ner i sumpen men det löstes inte upp helt sen blanda jag i en burk och rörde om ordentligt men det blir ett lager på botten i sumpen. Det kanske inte gör nått men pedant som man är så skulle jag helst slippa det. Och så undrar jag hur ofta ni häler i spårämnen. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 592 visningar
  13. Started by Terese,

Hej! Jag undrar hur saltvattensakvarier påverkas av ljuset i Norrland? Jag bor i Umeå och det kommer inte dröja så länge innan det är ljust dygnet runt. Jag har självklart inget direkt solljus på akvariet, men påverkas akvariet av att det är ljust hela tiden? Bör man mörklägga, eller spelar det ingen som helst roll? /Terese

• 1 svar
    • 592 visningar
  14. Tjena alla, ska inom någon vecka starta upp ett 58L clownhotell. Nåt speciellt att tänka på, har läst alla dessa instruktioner ett flertal gånger, men erfarenhet verkar det ju finnas en hel del av här Nåt speciellt jag BÖR göra alt. inte bör göra? Behövs skummare till ett så pass litet kar?, sitter en inbyggd men det verkar inte vara några höjdargrejor, jag kan väl göra lite mer VB oftar istället? Behövs moonlight? Hur länge bör ljuset vara på under själva uppstarten och senare även vid drift? Hade tänkt köpa ca 8 KG LS, blandat med redan inkörd och ny. Funkar det eller ska jag köpa nytt? Räcker mängden LS? Finns det någon riktlinje hur mycket salt per L man ska ha? Står…

• 0 svar
    • 592 visningar
  15. Started by Lille Skutt,

Sitter nåt precis under korallen som ser ut som ett trumpethorn? Verkar bo nåt i den också? Bra eller An..?

• 0 svar
    • 592 visningar
  16. Started by Alex913,

Hallå har en turbosnigel som har ett slags tjockt rör på skalet. Och ur detta rör kommer någon slags tråd eller gegga. Den har sett ut så sen jag fick den från butiken. Någon som vet vad detta kan vara? Bifogar bild.

17. Started by AndreaR,

Hejsan, jag få inte ner Nitratet. Gjort vattenbytte flera gångar med 10%/vecka, nytt skummare som gå fint, ha bara 5 fiskar. Jag vill inte köpa mer fisk o koraller innan värden bli bra. Vad kan jag göra mer?

• Gilla
    • 4 svar
    • 590 visningar
  18. Started by Pasaputte,

Hej Har bara 2 Blå led lampor på min Boyu HS60 och det verkar att det väldigt svag ljus från dem. är det nån som vet om det går att byta dem eller utöka på nåt sätt? Tackar alla svar och hjälp MVH Patrick

• 0 svar
    • 590 visningar
  19. Started by StefanB,

Hej jag har ett 58 liter kar som varit igång 2 månader ca. Har 4 fiskar 3 snäckor 1 räka och 3 koraller, plus levande sten och levande sand men nu går jag och funderar på att köpa ett 130 liters! Hur gör jag lättast för att byta över?? Är det bara att blanda salt vatten i det nya och lägga över sanden och stenen i det nya och sen i med fisken??!

• 3 svar
    • 590 visningar
  20. Started by Johan254,

21. Started by mikoto,

Jag har funderingar här kring att starta ett krabb hotell. Jag gillar krabbor, dessa små tuffa djur som nästan alla här tycker illa om :-) Jag tror inte jag skulle gilla deras beteende i mitt kar heller. Men jag tänkte starta ett litet kar att bara ha krabbor i istället. Jag har ett kar på 50 liter ungefär jag tänkte använda till ändamålet. Bortsett från att ha krabbor i karet fundera jag även på koraller och kanske någon hårding fisk. I korallväg får det bli något som växer redigt snabbt. Xenia har jag inte viljat ha fall populationen skulle explodera i mitt kar. Men om man fick igång det i krabbkaret skulle det nog kunna vara kul. Jag tänker att om populationen av koral…

• 0 svar
    • 588 visningar
  22. Started by Joaina82,

Jag har bestämt mig för att bygga eget.. har letat länge och väl efter snygga möbler men det finns inget! Jag har en ganska klar idé om hur jag ska gå tillväga. Men jag har en fundering över toppskivan. Om jag lägger på en skiva som väger 25 kilo, försämras eller förbättras hållbarheten då? Vad är bäst?

• 4 svar
    • 588 visningar
  23. Started by Marvin,

Hej! Har precis köpt ett uvc-filter i kampen mot envisa alger samt den j*vla pricken... någon som har ett bra tips på något man kan sätta för insuget för att förhindra att mina mindre invånare sugs in i inloppet? En fråga till, bra tips på hur jag blir av med den oljiga ytan i akvariet? Jag har inte ytavrinning. Tacksam för alla tips och idéer.

• 1 svar
    • 588 visningar
  24. Started by Wigge,

har uppgraderat mig från ett 32 liters kar till ett 120 liters juwel lido kar. igår hällde jag i död sand och blandat saltvatten. och i morse hällde jag i levande sand får 32 liters karet och la i lite levande sten. returpump och skummaren har gått hela natten. Vattnet är fortfarande lite grumligt. Salthalten: 1023 nitrit: 0 temperatur 23 som stiger uppåt. så när tycker ni att jag kan koppa in fisken? MVH Wigge

• 2 svar
    • 588 visningar
  25. Started by Jeppe83,

Har två clowner men där den ena jagar och mobbar den andra. Varför gör den de? Börjar fundera på om de är olika släkte.

• 2 svar
    • 588 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.