Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by AndreasL,

Tja, Jag har nyss köpt 3 kg levande sten, och man har ju läst att det kan komma lite oönskade djur från dessa stenar osv. Nu har jag fått ett konstigt djur och en växt, som jag misstänker är helt ofarliga, men vill ändå ha det bekräftat. Det första är snigeln - som jag tror är en Stomatella - kan det stämma? Den är väl ofarlig? Den andra bilden är troligtvis en rörmask, stämmer det? Också ofarliga? Eftersom man är totalt nybörjare och det börjar komma lite konstiga saker så är det alltid bättre att dubbelkolla. Tacksam för lite hjälp.

• Gilla
    • 2 svar
    • 620 visningar
  2. Started by urcellen,

Hej har ett red sea 130 som jag startade upp för 1 månad sen med levande sand och 22 kg levande sten.Det fick gå 3 veckor sen köpte jag 2 clownfiskar.Har nu 0 Ammoniak och 0 Nitrit men ett Nitrat värde på 25 ppm med Salifert test.Antar att själva cyklingen har kommit till 3:e stadiet Nitrat stadiet.Kommer Nitratet att sjunka av sig själv framåt?Bör jag göra något vattenbyte nu? Har inte bytt något vatten sedan uppstarten.

• 1 svar
    • 620 visningar
  3. Started by Leoparden,

Detta har uppkommit på vår nya sten i revkeramik. Vad kan det vara för typ av alg? Karet har varit igång i ca 2,5 månad. Har både levande sand och 30 kg levande sten (som varit igång i ett tidigare akvarium i över ett år). Lägger även till en bild på hur karet i övrigt ser ut.

• Gilla
    • 1 svar
    • 620 visningar
  4. Started by Tonytiger,

hur bygger jag bäst min ytavrinning?? om man borrar var gör man det och hur ser man till att inget som inte skall ner i sumpen kommer in? mvh nybörjaren

• 0 svar
    • 619 visningar
  5. Started by Johan254,

6. Started by blackizzz,

Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm

• 1 svar
    • 618 visningar
  7. Started by nippe2000,

Hej alla glada Finns det någon som haft liknande läcka på ett clownhotell? Jag har haft igång karet i 4 veckor och har inte sätt någon läcka alls men när vi kom hem från semester idag var det salt längs med kanten till möbeln och när jag rör karet kommer det lite vatten mellan möbeln och karet. på en vecka har det bara dunstat ca 1cm 1,5 cm vatten så det vore konstigt om det läckte.... någon som har en aning.. //Niklas

• 4 svar
    • 617 visningar
  8. Started by thomas.b,

Nu är goda råd dyra!! Skaffade mig en vitbröstad kirurg till mitt boyu 130l för ca 3v sedan och den fick prickar ganska omg. Har just startat upp 460l där tankan var att den skulle husera men tyvär lämnade den in handuken i kväll. Min fråga är följande har den smittat ner hela karet? kan jag flytta över restrande fiskar samt sten eller är det tippen som väntar?

• 1 svar
    • 616 visningar
  9. Started by Jeppe83,

Har två clowner men där den ena jagar och mobbar den andra. Varför gör den de? Börjar fundera på om de är olika släkte.

• 2 svar
    • 616 visningar
  10. Started by akumas7,

Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin

• 2 svar
    • 615 visningar
  11. Started by Joaina82,

Jag har bestämt mig för att bygga eget.. har letat länge och väl efter snygga möbler men det finns inget! Jag har en ganska klar idé om hur jag ska gå tillväga. Men jag har en fundering över toppskivan. Om jag lägger på en skiva som väger 25 kilo, försämras eller förbättras hållbarheten då? Vad är bäst?

• 4 svar
    • 615 visningar
  12. Started by Wigge,

har uppgraderat mig från ett 32 liters kar till ett 120 liters juwel lido kar. igår hällde jag i död sand och blandat saltvatten. och i morse hällde jag i levande sand får 32 liters karet och la i lite levande sten. returpump och skummaren har gått hela natten. Vattnet är fortfarande lite grumligt. Salthalten: 1023 nitrit: 0 temperatur 23 som stiger uppåt. så när tycker ni att jag kan koppa in fisken? MVH Wigge

• 2 svar
    • 615 visningar
  13. Started by fälgöra,

har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig

• 2 svar
    • 615 visningar
  14. Started by pingaan,

Välkomnar mig själv till detta forum genom att fråga vart i Malmö man kan hitta just saltvattensakvarium och fiskar.. Tack på förhand!

• 3 svar
    • 614 visningar
  15. Started by svedalaciklid,

Hur vet man att verkligen stenen lever?

16. Started by Aquaguy,

Skulle den räcka till ett 8 liters pico med några mjukisar? http://www.akvariecenter.com/rio-moonlight/3277-0

17. Started by Terese,

Hej! Jag undrar hur saltvattensakvarier påverkas av ljuset i Norrland? Jag bor i Umeå och det kommer inte dröja så länge innan det är ljust dygnet runt. Jag har självklart inget direkt solljus på akvariet, men påverkas akvariet av att det är ljust hela tiden? Bör man mörklägga, eller spelar det ingen som helst roll? /Terese

• 1 svar
    • 613 visningar
  18. Started by krejsi,

är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.

• 0 svar
    • 613 visningar
  19. Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias

• 3 svar
    • 613 visningar
  20. Started by skobeedoo,

Har nu haft igång mitt RS 250 i 3veckor och har fått en ytfilm som jag undrar hur jag får bort. Har för mig att det inte ska vara där då det hindrar syre utbytet.

• 2 svar
    • 612 visningar
  21. Started by MrRhames,

Tjo. Åter igen efter ett par års uppehåll och ett par påbörjade återfall. Denna gång blev det ett Red Sea Reefer 170 delux, som inne på 5e veckan. Startade upp karet med levade sten ifrån ett etablerat kar, samt komplettera samtidigt med ny levande sten. Mina planer var ett par Snowflake clowner, så förra veckan fick dessa flytta in. Sedan när det kommer till koraller är jag mer för LPS koraller. Igår var första dagen med belysning, 30% vitt och 20% blått. Så i framtiden vill jag ha en Scolymia Australis, samt en Aussie gold torch. Just nu sitter jag och läser på om dessa, den sistnämna blir nog inte så lätt att …

22. Started by Bissen,

Någon som vet vart man kan köpa fläktar

• 1 svar
    • 612 visningar
  23. här är en länk till en skummare. http://www.akvarieshopen.com/aquamedic-midiflotor-400-lt-p-887.html skulle vilja veta om någon vet om det är en okej skummare att ha till ett 100 liters akvarie??

• 1 svar
    • 611 visningar
  24. Started by Christian J,

Är det dags att kassera det här karet? Glasrutorna är 10mm tjocka, den ljusa fläcken (nedre tredjedelen på bilden) verkar gå halvvägs genom silikonfogen, så kanske är det bara 5mm fog just där.

• Gilla
    • 19 svar
    • 611 visningar
  25. Started by Punjoo,

Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik

• 2 svar
    • 610 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.