Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...
-
- 0 svar
- 650 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av denna tillsats? Jag har en påse liggandes tillsammans med doseringstabell men vet inte hur jag ska tillsätta det i vattnet? När jag provade att blanda lite i en kopp med vatten insåg jag att man nog inte ska hälla det direkt i karet iallafall? /Sara
-
- 1 svar
- 649 visningar
-
-
Är det ligga eller vad gör de? De har suttit "ihop" i 2 dagar snart.
-
- 2 svar
- 649 visningar
-
-
-
Fick idag min vattenpåfyllare, måste säga att installationen var väldigt lätt. Men ett problem stötte jag på, i manualen står det att man kan ställa in den till 100-200 liter genom att flytta en "jumper" men jag hittar verkligen ingen sådan i den dosan där den skall finnas. Jag är säkert bara dum
-
- 1 svar
- 648 visningar
-
-
Finns det någon bra lista där jag kan se vilka fiskar och även andra djur som passar till en viss akvariestorlek? Ex. om jag köper ett 200 liter, vilka fler arter passar än om jag väljer ett 150 liter?
-
- 2 svar
- 648 visningar
-
-
-
Får inte så jätte bra bild på den. Någon som vet om den är bra eller man ska försöka och fånga den?
-
- 2 svar
- 648 visningar
-
-
Ok, ska skaffa mitt första saltvattensakvarium och har bestämt mig för ett Clown fiskhotell 58L. Hoppas jag får tag på ett bara. Min fråga är vad måste jag köpa samtidigt som akvariet, dvs vattenberedningsmedel, tester mm för att kunna hälla i kranvatten + levande sten och helt enkelt komma igång? Eftersom jag är nybörjare och inte gjord av pengar osv vill jag hålla det hela enkelt, och är beredd på täta vattenbyten. Tänkte ha koraller, räkor och bara ett par små fiskar. Undrar också hur jag gör med allt, tex vilken ordning salt, levande sten etc ska i och hur länge man väntar emellan? Tex måste vattnet stå med salt innan man har i stenen? Tacksam för alla råd, tips och …
-
- 2 svar
- 647 visningar
-
-
hej, jag er ny i salt verden, men nu har jag haft et nano kar i gong i ca 6 mån. ock jag har skafat vila å skal starta et hörn kar på 450 liter med sump. men jag funderar på om jag kan anvenda dene mh amaturen: http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=80221223.140 med en anan lampa i. som en del av belysningen ?? jag skal kompletera med 4 eller 6 rör også,
-
- 1 svar
- 647 visningar
-
-
Hej med jer alle, her fra Danmark. 🇩🇰 Jeg er i min nød blevet nødt til at skrive her, da jeg må erkende vores hobby er noget lille, i vores lille land. Vi har dog et forum, som mange andre, men meget stille. Thomas Salt, tror jeg snart er den mest aktive derinde Årsagen er jeg skriver her, er jeg mangler nogle dele. I skal være velkommen til at skrive til mig og har en public tråd her Senior Reefer (@senior_reefer) • Instagram photos and videos / Seniorreefer’s Reef - 2025 - Saltvandsforum.dk Derudover vil jeg høre om der evt er en intropris på den nye Focustronic Mastertronic . Skal bruges i mit nye setup🙂 Mvh Carsten / Seniorreefer
-
-
- 5 svar
- 645 visningar
-
-
har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig
-
- 2 svar
- 645 visningar
-
-
Hej! Undrar om någon vet om det finns någon bra saltvattensaffär i eller omkring FALUN BORLÄNGE AVESTA HEDEMORA!!?! Snälla hjälp mig...!?? // Petter
-
- 0 svar
- 644 visningar
-
-
I would really appreciate all feedback.Finally I have started assembling my tank and now working with sump phase. It has been on hold for three years since priories changed with new born back then and I have been stuck few days with how to setup the baffles in the sump to have silent water flow from one section to the other with different water height levels.Whole setup is like in pic_01Quick factsLeft to right1- Fuge 50*40*40=80L2-Media/Frag section~38*30*40=45L3- Return section 30*40*20=24L4- Pump off=24L back from overflow+display tank5- return section will hold half of the water when pump isoff and section 2 and 3 will hold the rest.The skimmer outlet will be above th…
-
- 0 svar
- 643 visningar
-
-
Hej alla glada Finns det någon som haft liknande läcka på ett clownhotell? Jag har haft igång karet i 4 veckor och har inte sätt någon läcka alls men när vi kom hem från semester idag var det salt längs med kanten till möbeln och när jag rör karet kommer det lite vatten mellan möbeln och karet. på en vecka har det bara dunstat ca 1cm 1,5 cm vatten så det vore konstigt om det läckte.... någon som har en aning.. //Niklas
-
- 4 svar
- 643 visningar
-
-
Sulle starta upp akvariumet men när vi skulle lägga in sanden så stängde inte gubben av pumpen och vattnet är grumligt. kommer det att lägga sig om streamern är igång? eller måste vi börja om från början?
-
-
- 2 svar
- 643 visningar
-
-
Hej är det någon som vet vart man kan få tag på nya filter till en osmos på nätet. Antarctica heter den och kommer från Aquatic natuer
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm
-
- 1 svar
- 641 visningar
-
-
Har två maskar på en sten som ser ut att göra spindelnät typ. Har sökt lite med hittar ingen info mer än möjligen Ribbon worm?
-
- 3 svar
- 640 visningar
-
-
Har flyttat mitt akvarium och får mycket brunt på sand och även rutor.. Kiselalger antar jag?.. Blev en del innan med efter att det var dåligt skött ett par veckor under flytten för akvariet stog kvar i gammla lyan.. Tog med ca 60l av vattnet och blandade resten nytt.. Hur blir man av med det nu? Kör osmos men inte silikatfilter. Kanske nått man borde satsa på? Vattnet är det samma som innan men det beror väll på ledningar med? Stenar och bakgrund ser tråkiga ut nu med det blir väll bättre hoppas jag Syns dåligt på bilden tyvärr..
-
- 2 svar
- 640 visningar
-
-
hej guiden jag har uppgraderat mitt lilla nano kar till ett rsm 130 som varit igång ca 1 månad nu stenen jag köpte var extremt mycket liv med olika sorts makro alger nån naken snigel och nån svamp men jag har hittat lite grejer jag var intresserad om nån visste vad det var bara lite svårt se på bilderna men gör ett försök =) bild 1 är en euphylia som fått nåt neon grönt på sig bild 2 nåt grönt bild 3 kan det vara montipora ? bild 4 är det nån knapp??
-
- 4 svar
- 640 visningar
-
-
Skulle den räcka till ett 8 liters pico med några mjukisar? http://www.akvariecenter.com/rio-moonlight/3277-0
-
- 3 svar
- 639 visningar
-
-
Hejsan är där någon som har något bra tips på hur jag kan få loss min anemon ?
-
Hej! Jag undrar hur saltvattensakvarier påverkas av ljuset i Norrland? Jag bor i Umeå och det kommer inte dröja så länge innan det är ljust dygnet runt. Jag har självklart inget direkt solljus på akvariet, men påverkas akvariet av att det är ljust hela tiden? Bör man mörklägga, eller spelar det ingen som helst roll? /Terese
-
- 1 svar
- 639 visningar
-
-
Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin
-
- 2 svar
- 638 visningar
-