Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Jag har bestämt mig för att bygga eget.. har letat länge och väl efter snygga möbler men det finns inget! Jag har en ganska klar idé om hur jag ska gå tillväga. Men jag har en fundering över toppskivan. Om jag lägger på en skiva som väger 25 kilo, försämras eller förbättras hållbarheten då? Vad är bäst?
-
- 4 svar
- 634 visningar
-
-
Har flyttat mitt akvarium och får mycket brunt på sand och även rutor.. Kiselalger antar jag?.. Blev en del innan med efter att det var dåligt skött ett par veckor under flytten för akvariet stog kvar i gammla lyan.. Tog med ca 60l av vattnet och blandade resten nytt.. Hur blir man av med det nu? Kör osmos men inte silikatfilter. Kanske nått man borde satsa på? Vattnet är det samma som innan men det beror väll på ledningar med? Stenar och bakgrund ser tråkiga ut nu med det blir väll bättre hoppas jag Syns dåligt på bilden tyvärr..
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
Finns det någon bra lista där jag kan se vilka fiskar och även andra djur som passar till en viss akvariestorlek? Ex. om jag köper ett 200 liter, vilka fler arter passar än om jag väljer ett 150 liter?
-
- 2 svar
- 633 visningar
-
-
-
- 1 svar
- 633 visningar
-
-
Hej! Undrar om någon vet om det finns någon bra saltvattensaffär i eller omkring FALUN BORLÄNGE AVESTA HEDEMORA!!?! Snälla hjälp mig...!?? // Petter
-
- 0 svar
- 633 visningar
-
-
Hej alla glada Finns det någon som haft liknande läcka på ett clownhotell? Jag har haft igång karet i 4 veckor och har inte sätt någon läcka alls men när vi kom hem från semester idag var det salt längs med kanten till möbeln och när jag rör karet kommer det lite vatten mellan möbeln och karet. på en vecka har det bara dunstat ca 1cm 1,5 cm vatten så det vore konstigt om det läckte.... någon som har en aning.. //Niklas
-
- 4 svar
- 632 visningar
-
-
Får inte så jätte bra bild på den. Någon som vet om den är bra eller man ska försöka och fånga den?
-
- 2 svar
- 632 visningar
-
-
Hallå alla, Någon som vet om denna LED-belysning är tillräcklig för ett saltvattenkar? Tanken är att sätta det på ett Juwel 240. Juwel HeliaLux Spectrum LED - 1200 mm - 60 W - CyberZoo
-
- 1 svar
- 631 visningar
-
-
Välkomnar mig själv till detta forum genom att fråga vart i Malmö man kan hitta just saltvattensakvarium och fiskar.. Tack på förhand!
-
- 3 svar
- 631 visningar
-
-
-
Hej är det någon som vet vart man kan få tag på nya filter till en osmos på nätet. Antarctica heter den och kommer från Aquatic natuer
-
- 1 svar
- 631 visningar
-
-
Så nu har man dragit igång sitt första saltkar=) nu har det i och för sig varit igång sen i november men nu ser det något så när ut som ett riktigt salt kar. Här är en liten lista på vad jag har i mitt akvarium! Karet är ett eheim Mp på 200 liter. Teknik/Under uppgradering just nu 1st new-jet 1200l/h 1st Koralia 1500l/h 1st Eheim 1000l/h Ljus: 2st power glo t8 1st Aqua glo t8 1st marine glo 13000k tror jag Filtrering: Fluval 404 med endast LS i Äldre Tunze Skummare/Tror den klarar av 500liters kar men det är som sagt gammal. 25watts Uv-c! Levande: 15kg LS 1 liten sacrophyton 1 st rörmask 1 st Cirrihitichthys falco - Hökfik 1 st Nebulosa muräna 5 st knappar vad jag kan se …
-
- 0 svar
- 629 visningar
-
-
Nu är goda råd dyra!! Skaffade mig en vitbröstad kirurg till mitt boyu 130l för ca 3v sedan och den fick prickar ganska omg. Har just startat upp 460l där tankan var att den skulle husera men tyvär lämnade den in handuken i kväll. Min fråga är följande har den smittat ner hela karet? kan jag flytta över restrande fiskar samt sten eller är det tippen som väntar?
-
- 1 svar
- 629 visningar
-
-
men vad är det egentligen? Kommer ju ut blad från linan, och jag som tänkte klippa bort den då jag inte lyckades att dra bort den för ett par månader sedan. //Jonas
-
- 0 svar
- 629 visningar
-
-
Skulle den räcka till ett 8 liters pico med några mjukisar? http://www.akvariecenter.com/rio-moonlight/3277-0
-
- 3 svar
- 628 visningar
-
-
Tjena Forum!!! Har nyss skaffat en luden skivanemon och en galaxea...vilka spårelement vill dom ha? kalcium, jod osv??? tacksam för svar
-
har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig
-
- 2 svar
- 627 visningar
-
-
Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm
-
- 1 svar
- 627 visningar
-
-
Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin
-
- 2 svar
- 626 visningar
-
-
Sulle starta upp akvariumet men när vi skulle lägga in sanden så stängde inte gubben av pumpen och vattnet är grumligt. kommer det att lägga sig om streamern är igång? eller måste vi börja om från början?
-
-
- 2 svar
- 626 visningar
-
-
Hej! Jag undrar hur saltvattensakvarier påverkas av ljuset i Norrland? Jag bor i Umeå och det kommer inte dröja så länge innan det är ljust dygnet runt. Jag har självklart inget direkt solljus på akvariet, men påverkas akvariet av att det är ljust hela tiden? Bör man mörklägga, eller spelar det ingen som helst roll? /Terese
-
- 1 svar
- 625 visningar
-
-
Tänker typ som ett lexicon, lista på fiskar med lite info och bilder. Hittar massor "där ute" men vad har ni för tips och rekommendationer ?
-
Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias
-
- 3 svar
- 624 visningar
-
-
Har nu haft igång mitt RS 250 i 3veckor och har fått en ytfilm som jag undrar hur jag får bort. Har för mig att det inte ska vara där då det hindrar syre utbytet.
-
- 2 svar
- 623 visningar
-
-
Har hafft igång min burk ett tag nu och allt funkar bra. Jag undrar hur ni gör när ni buffrar kalcium. Jag hälde det rakt ner i sumpen men det löstes inte upp helt sen blanda jag i en burk och rörde om ordentligt men det blir ett lager på botten i sumpen. Det kanske inte gör nått men pedant som man är så skulle jag helst slippa det. Och så undrar jag hur ofta ni häler i spårämnen. Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 623 visningar
-