Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Timpa,

Får inte så jätte bra bild på den. Någon som vet om den är bra eller man ska försöka och fånga den?

• 2 svar
    • 610 visningar
  2. Started by saltatrox,

Har hafft igång min burk ett tag nu och allt funkar bra. Jag undrar hur ni gör när ni buffrar kalcium. Jag hälde det rakt ner i sumpen men det löstes inte upp helt sen blanda jag i en burk och rörde om ordentligt men det blir ett lager på botten i sumpen. Det kanske inte gör nått men pedant som man är så skulle jag helst slippa det. Och så undrar jag hur ofta ni häler i spårämnen. Mvh Thomas

• 1 svar
    • 609 visningar
  3. Started by rillz,

hej har ett 150l kar jag tänkte bygga fraggkar av. skulle det räcka med ett ytterfilter ca 800l/tim med lite kolfilter o lite andra filter, och en stremer pump, samt belysning t5. sen köra täta vattenbyten. kanske några kilo ls för att få lite bra balans i karet och nån firre. nåt mer man behöver tänka på? mvh rillz

• 0 svar
    • 609 visningar
  4. Started by Jeppe83,

Testade mitt vatten idag. Mg 1600 och Ca utanför skalan på red seas tester. Va gör man nu?

• 1 svar
    • 609 visningar
  5. Started by maria,

Sulle starta upp akvariumet men när vi skulle lägga in sanden så stängde inte gubben av pumpen och vattnet är grumligt. kommer det att lägga sig om streamern är igång? eller måste vi börja om från början?

• Gilla
    • 2 svar
    • 609 visningar
  6. Started by Pear,

Fått svar

• 0 svar
    • 608 visningar
  7. Started by jacs,

Varför har de jord i sumpen på denna utube film Är det samma som typ Lasse har skrivit om fattigmans nitrivec. Mvh Jonas

• 1 svar
    • 608 visningar
  8. Started by ungsgard,

Har precis fatt ett 120 lit akvarie med tre stycken clownfiskar. Akvariet har varit igang länge men har nu alltsa flyttats till mig för ca 2 veckor sedan. De sista 3 dagarna har en av mina clownfiskar inte ätit ngt och den haller till i ett hörn av akvariet och har även grävt som ett hal där. Dom andra tva verkar ha det bra och äter och simmar runt. Hos tidigare ägaren gömde sig denna "Clownen" mest hela dagen, men nu har det alltsa gjort till sitt lilla revir i framdelen av akvariet. Kul att kunna se den mer, men lite dumt att den inte äter mer, verkar inte vara sa nyttigt. Ngn som vet vad detta kan bero pa? finns det ngt jag kan göra? Jag matar med samma mat som den tid…

• 0 svar
    • 607 visningar
  9. Tänker typ som ett lexicon, lista på fiskar med lite info och bilder. Hittar massor "där ute" men vad har ni för tips och rekommendationer ?

10. Started by Lille Skutt,

Sitter nåt precis under korallen som ser ut som ett trumpethorn? Verkar bo nåt i den också? Bra eller An..?

• 0 svar
    • 607 visningar
  11. Started by Fredrik V,

Hallå alla, Någon som vet om denna LED-belysning är tillräcklig för ett saltvattenkar? Tanken är att sätta det på ett Juwel 240. Juwel HeliaLux Spectrum LED - 1200 mm - 60 W - CyberZoo

12. Started by mikoto,

Jag har funderingar här kring att starta ett krabb hotell. Jag gillar krabbor, dessa små tuffa djur som nästan alla här tycker illa om :-) Jag tror inte jag skulle gilla deras beteende i mitt kar heller. Men jag tänkte starta ett litet kar att bara ha krabbor i istället. Jag har ett kar på 50 liter ungefär jag tänkte använda till ändamålet. Bortsett från att ha krabbor i karet fundera jag även på koraller och kanske någon hårding fisk. I korallväg får det bli något som växer redigt snabbt. Xenia har jag inte viljat ha fall populationen skulle explodera i mitt kar. Men om man fick igång det i krabbkaret skulle det nog kunna vara kul. Jag tänker att om populationen av koral…

• 0 svar
    • 605 visningar
  13. Started by Caroline,

Hej jag tror att jag har en ormsjöstjärna Ophiolepis superba har bara sett en arm hängandes från en grotta i en sten..eller kan det vara något annat? Armen är åt det beiga hållet håller sig inte sjöstjärnor i sanden? är den revsäker? Andra fiskar/ räkor etc?

• Gilla
    • 1 svar
    • 605 visningar
  14. Started by Pasaputte,

Hej Har bara 2 Blå led lampor på min Boyu HS60 och det verkar att det väldigt svag ljus från dem. är det nån som vet om det går att byta dem eller utöka på nåt sätt? Tackar alla svar och hjälp MVH Patrick

• 0 svar
    • 603 visningar
  15. Started by Jokkmokksjocke,

Har observerat att korallerna drar ihop sig på kvällarna och deras munnar öppnar sig. Är de normalt? (dålig bild tyvärr) Andra funderingen, någon som vet vad som växer på min sten. Jag har någon form av macroalg som växer i stenen, kan dessa grövre saker vara något liknande. De växer väldigt sakta. Har blivit dryga centimetern stora på några veckor. Är dem bra är också följdfrågan?

• 3 svar
    • 603 visningar
  16. Started by SimonW,

Hej, Går och funderar på att starta ett saltvattensakvarium eftersom marinbiologi alltid har legat mig varmt om hjärtat. Har funderat länge men inte kommit till skott eftersom det är så fruktansvärt dyrt.. Kontaktade en akvariebyggare som kan bygga ett ramakvarium anpassat för saltvatten med tjockt glas och tredubbla silikonfogar. Jag funderade på måtten 160 x 60 (bredd) x 40 (höjd) cm därför att jag läst att man kan klara sig med energisnålare lysrör istället för metallhalogenlampor om höjden inte är för stor och man vill ha lättskötta koraller. Dessutom blir belastningen på golvet mindre om man får ut vikten på större yta. (Tänkte även bygga en vridstyv sockel) Kanske …

• 2 svar
    • 602 visningar
  17. Tjena alla, ska inom någon vecka starta upp ett 58L clownhotell. Nåt speciellt att tänka på, har läst alla dessa instruktioner ett flertal gånger, men erfarenhet verkar det ju finnas en hel del av här Nåt speciellt jag BÖR göra alt. inte bör göra? Behövs skummare till ett så pass litet kar?, sitter en inbyggd men det verkar inte vara några höjdargrejor, jag kan väl göra lite mer VB oftar istället? Behövs moonlight? Hur länge bör ljuset vara på under själva uppstarten och senare även vid drift? Hade tänkt köpa ca 8 KG LS, blandat med redan inkörd och ny. Funkar det eller ska jag köpa nytt? Räcker mängden LS? Finns det någon riktlinje hur mycket salt per L man ska ha? Står…

• 0 svar
    • 602 visningar
  18. Started by Marvin,

Hej! Har precis köpt ett uvc-filter i kampen mot envisa alger samt den j*vla pricken... någon som har ett bra tips på något man kan sätta för insuget för att förhindra att mina mindre invånare sugs in i inloppet? En fråga till, bra tips på hur jag blir av med den oljiga ytan i akvariet? Jag har inte ytavrinning. Tacksam för alla tips och idéer.

• 1 svar
    • 602 visningar
  19. Started by Richard Björklund,

Hej Nybörjare på saltvatten med ett nano och köpte min första korall igår. Nu har affären stängt till lördag och jag glömde fråga vad det är för namn på den. Någon kunnig här på forumet som vet? Dessutom undrar jag hur lång tid det brukar ta innan den öppnar sig? Med vänlig hälsning, Richard

• 1 svar
    • 601 visningar
  20. Started by Mattias Malmö,

Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet: Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05. Nitrat: runt 5 Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05 Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Ve…

• 2 svar
    • 601 visningar
  21. Started by SaltisLinda123,

Skaffade mig en luftpump till hästarna, hur mycket bubblor är lagom liksom ? Den en åker in i bubblorna och sen bort ifrån dom och sen tillbaka in i dom igen

• 2 svar
    • 600 visningar
  22. Started by Freddess,

Hittade en liten och en stor glasros. Dödade dessa ev med kokande vatten. Nu ser jag en liten snarlik växa ur sanden. Men den är brun. De andra var färglösa. Kan detta vara en ros till? Om så vågar jag vänta ca 1,5 veckor på att sätta in en pepparmintsräka? svrårt att få bild men jag ska pröva. Har bara iphone att fota med.

• 1 svar
    • 600 visningar
  23. Started by hejhej123,

Hejsan är där någon som har något bra tips på hur jag kan få loss min anemon ?

24. Started by peppe67,

Hej, Jag behöver lite råd. Jag har beställt en matningsstation och en foderautomat, min tanke var att med hjälp av dessa kunna sköta basmatningen under dagen och kunna ge övriga mat när jag är hemma. Frågan är var jag ska placera stationen? Jag har två cirkulationspumpar placerade så långt bak på sidorutorna som möjligt (en på varje sida) ca mitt mellan topp och botten. Pumparna är vinklade snett framåt frontglaset och jag kör dem i tidvattenläge med kontroller. Det innebär att ena pumpen går i 6 timmar sedan växlar det så att den andra pumpen går i 6 timmar. När pumparna går så växlar de slumpmässigt mellan 30% och 100% flöde. När belysningen går in i nattläge …

• 2 svar
    • 600 visningar
  25. Started by Charlle3535,

Elos 70 sump 3 små fack där avrinninge rinner igenom de första sen vidarw genom dom andra önda till de stora där skummaren står. Behöver hjälp vad jag kan ha i sumpen:) Mvh Charlie

• 0 svar
    • 599 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.