Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Qurex,

Läste att när man odlar celler i co2 inkubatorer inom sjukvård m.m vill man inte tillsätta RO vatten eller annat ultrarent vatten utan endast sterilt avjonat vatten. Främst eftersom RO (dvs osmos) ofta har bakterier och svamp som sedan växer till sig i inkubatorn. Funderade lite kring min osmosanläggning. Jag har den konstant inkopplad och har lärt mig att den inte ska torka ut. Borde kunna bli lite fina bakterieodlingar där. Visserligen spolar jag igenom det en stund innan jag spar vattnet. Bakterier kanske dör när man sen tillsätter saltet. Något man bör tänka på eller är jag onödigt nojig?

2. Started by Jeppe83,

Testade mitt vatten idag. Mg 1600 och Ca utanför skalan på red seas tester. Va gör man nu?

• 1 svar
    • 587 visningar
  3. Started by Jeppe83,

Hej! Håller på att starta upp ett 180L kar. Är inne på 6 dagen nu och mitt KH ligger utanför skalan på testerna. Och nu vill redsea att jag ska ligga på 8,4 dKH enligt deras startkorten Men de står ingenstans HUR jag ska få ner det till 8,4. Tycker deras beskrivningar är så där.

• 6 svar
    • 587 visningar
  4. Started by Freddess,

Hittade en liten och en stor glasros. Dödade dessa ev med kokande vatten. Nu ser jag en liten snarlik växa ur sanden. Men den är brun. De andra var färglösa. Kan detta vara en ros till? Om så vågar jag vänta ca 1,5 veckor på att sätta in en pepparmintsräka? svrårt att få bild men jag ska pröva. Har bara iphone att fota med.

• 1 svar
    • 586 visningar
  5. Started by jacs,

Varför har de jord i sumpen på denna utube film Är det samma som typ Lasse har skrivit om fattigmans nitrivec. Mvh Jonas

• 1 svar
    • 586 visningar
  6. Started by jizeta,

Jag har en Sinularia som har börjat vitna på de sista 5 mm av några av dess toppar. Är detta något att oroa sig för? Eller kan det vara tillväxtsoner?

• 1 svar
    • 586 visningar
  7. Started by maria,

Sulle starta upp akvariumet men när vi skulle lägga in sanden så stängde inte gubben av pumpen och vattnet är grumligt. kommer det att lägga sig om streamern är igång? eller måste vi börja om från början?

• Gilla
    • 2 svar
    • 585 visningar
  8. Started by Fredda,

Lånade sonens förstoringsglas (inte första gången) och fick syn på detta. Är det mina Tonga Nassarius som varit i farten eller lägger Collonistas så här (förhållandevis) stora ägg?

• 0 svar
    • 584 visningar
  9. Started by akumas7,

Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin

• 2 svar
    • 583 visningar
  10. Started by Caroline,

Hej jag tror att jag har en ormsjöstjärna Ophiolepis superba har bara sett en arm hängandes från en grotta i en sten..eller kan det vara något annat? Armen är åt det beiga hållet håller sig inte sjöstjärnor i sanden? är den revsäker? Andra fiskar/ räkor etc?

• Gilla
    • 1 svar
    • 583 visningar
  11. Started by Nille83,

Under sommaren hade jag värmeproblem i karet som kanske ingen missat, installerade en datorfläkt i täckskivan och utgångshål och fick en bra temp + avdunstning. Hur gör ni på vintern? Har ni igång fläkt och doppvärmare?

• 2 svar
    • 583 visningar
  12. Started by DaTrucka,

Flyttat inläggen från denna tråd till H2Ocen vs. ReefCrystal då det handlar om samma salt

• 0 svar
    • 582 visningar
  13. Started by Mattias Malmö,

Igår var det dag 22 med LS i karet och en del smuts har börjat bildas, samt lite mörkbruna ”luddtoppar” på vissa stenar – tror det kan vara kiselalger men det är inte så mycket så det är helt lätt att se hur det ser ut. Vattenvärdena har sjunkit till nån slags acceptabel nivå, tycker Saliferts tester är lite svåra att jobba med – ofta blir det nån nyans som man inte tycker passar in alls i färgskalan, men ungefär så här är det nu i karet: Nitrit: Lite mindre än 0,1, kanske så lite som 0,05. Nitrat: runt 5 Fosfat: Lite mer är 0,03, kanske runt 0,05 Köpte 3 pyttesmå blåbenade eremiter igår för att se om de städar runt nåt – de är typ 1 cm långa. Och en liten turbosnäcka. Ve…

• 2 svar
    • 582 visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 581 visningar
  15. Started by Karleponken,

jag har köpt ett 240 liters akvarium med måtten 120,40,50. men jag undrar var hur man ska plasera cirkulationspumparna, jag har en Koralia 3 och två Eheim compact 1000

• 0 svar
    • 581 visningar
  16. Started by Roboz,

Hej ska satsa på ett saltvatten akvarium nu hade velat ha lite hjälp med tips om vad man ska ha för grejer osv inte allt för dyra saker och vad man ska ha för att inte fiskarna ska dö tex skummare, vilket slagspumpar jag har just nu ett 200 liter akvarium så grejjerna ska passa till det

• 1 svar
    • 580 visningar
  17. Started by urcellen,

Hej har ett red sea 130 som jag startade upp för 1 månad sen med levande sand och 22 kg levande sten.Det fick gå 3 veckor sen köpte jag 2 clownfiskar.Har nu 0 Ammoniak och 0 Nitrit men ett Nitrat värde på 25 ppm med Salifert test.Antar att själva cyklingen har kommit till 3:e stadiet Nitrat stadiet.Kommer Nitratet att sjunka av sig själv framåt?Bör jag göra något vattenbyte nu? Har inte bytt något vatten sedan uppstarten.

• 1 svar
    • 580 visningar
  18. Started by jizeta,

Hur ser anemonbajs ut...eller ser man det inte?

• 0 svar
    • 580 visningar
  19. Started by goradl,

Hej Jag skall uppgradera mitt saltkar till ett större, det nya karet är igång och har varit det en tid så alla värden är stabila. Nu till min fråga jag har redan LS i det nya karet men vill flytta med den LS jag har i mitt andra kar till det nya, kan jag flytta allt på en gång eller bör man flytta det i etapper. Jag har ju fortfarande fisk i det gamla karet som skall till det nya, det enda levande jag har i det nya karet är Turbo sniglar och LS. Min tanke är att flytta all LS låta fiskarna gå över natten i det gamla utan LS bara för att se så inte värderna tokrusar och sedan dan efter flytta fiskarna är detta super dumt eller. Mvh Salt tokig

• 2 svar
    • 580 visningar
  20. Started by blub,

Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna. Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet. Jag vill ha…

• 1 svar
    • 580 visningar
  21. Started by Richard Björklund,

Hej Nybörjare på saltvatten med ett nano och köpte min första korall igår. Nu har affären stängt till lördag och jag glömde fråga vad det är för namn på den. Någon kunnig här på forumet som vet? Dessutom undrar jag hur lång tid det brukar ta innan den öppnar sig? Med vänlig hälsning, Richard

• 1 svar
    • 579 visningar
  22. Started by SaltisLinda123,

Skaffade mig en luftpump till hästarna, hur mycket bubblor är lagom liksom ? Den en åker in i bubblorna och sen bort ifrån dom och sen tillbaka in i dom igen

• 2 svar
    • 579 visningar
  23. Started by maltemus,

Nu är mitt stora kar nerlagt. Självklart vill man ha ngn liten fisk igen Hur funkar clownhotellen? Såg att det fanns några olika storlekar i min lokala butik. Räcker utrustningen i dem för att köra lite levande sten + två clowner?

• 1 svar
    • 579 visningar
  24. Hej, jag har ett akvarium på 58l som inte varit igång på två år. Städat gjort rent och vice versa för att snart kunna sätta igång igen. Det jag märkte idag var att pumpen till skummaren och UV-c som sitter på denna inte fungerar så där måste jag handla nytt, många skriver i trådar är WC 310. Är det något att rekommendera?Och visst är det så att skummarslangen som går upp ur vattnet hämtar ner syre right? Sedan tänkte jag höra vad ni tycker jag ska inhandla för filter, så som biobollar etc...Vad tycker ni att jag ska ha eller snarare "nödvändigt" att ha i ett sånt litet kar? Funderar även på att skaffa en extra cirkulationspump och sätta i ett hörn för att få upp cirkulati…

• 0 svar
    • 579 visningar
  25. Started by Birkafisken,

Hej! Är det möjligt att få torchar att överleva i 120 liters akvarium långsiktigt? Mitt akvarium är rena jävla dödslägret! Torcharna swayar och mår bra i 6 månader delar sig och ser ut att må skitbra för att sedan flippa ur totalt med öppna munnar/delad mun och rena polypbailouts. Kyler med fläkt när det blir varmt och byter 10% vatten slaviskt varje vecka. Mäter alk, nitrate, calcium, magnesium och allt ser bra ut. Är 120 liter för lite för att ha ett livskraftigt akvarium på lång sikt?

• 6 svar
    • 579 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.