Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Tonytiger,

hur bygger jag bäst min ytavrinning?? om man borrar var gör man det och hur ser man till att inget som inte skall ner i sumpen kommer in? mvh nybörjaren

• 0 svar
    • 623 visningar
  2. Started by Punjoo,

Hej har en lite fråga angående clownerna jag köpte för 3 dar sen.... har två st anemoner atb men clownerna håller sig till bakre delarna av akvariet trodde de skulle simma runt i anemonerna gör de det senare eller kan de också vara fri simmande.... har läst att de inte alls behöver anemon för att trivas men e liten fröjd för ögat att se de simma runt bland tentacklerna *LER* tack för alla svar mvh patrik

• 2 svar
    • 622 visningar
  3. Started by Bissen,

Någon som vet vart man kan köpa fläktar

• 1 svar
    • 622 visningar
  4. Started by Belunn,

Jag har ett litet karantänsakvarie där jag oftast inte har några fiskar (typ aldrig, men jag gillar att hålla det också igång). Jag tänkte att det vore trevligt att ha samma sump till detta som mitt huvud-akvarie för att då alltid ha samma värden. Men jag förstår att hela vitsen med karantän försvinner om man har det ihopkopplat när man har fisk i karantän. En tanke skulle kunna vara att koppla isär det när man karantänar något, eller kanske skaffa sig en UV på returen från karantän till sumpen. Eller ska man hålla det isärkopplat alltid? Hur gör ni med era karantänsakvarium? Just nu har jag dessutom slängt i en del Blue clove polyps till karantänsakvariet eft…

• Gilla
    • 6 svar
    • 621 visningar
  5. Started by Jokkmokksjocke,

Har observerat att korallerna drar ihop sig på kvällarna och deras munnar öppnar sig. Är de normalt? (dålig bild tyvärr) Andra funderingen, någon som vet vad som växer på min sten. Jag har någon form av macroalg som växer i stenen, kan dessa grövre saker vara något liknande. De växer väldigt sakta. Har blivit dryga centimetern stora på några veckor. Är dem bra är också följdfrågan?

• 3 svar
    • 621 visningar
  6. Started by hejhej123,

Hejsan är där någon som har något bra tips på hur jag kan få loss min anemon ?

7. Started by svedalaciklid,

Hur vet man att verkligen stenen lever?

8. här är en länk till en skummare. http://www.akvarieshopen.com/aquamedic-midiflotor-400-lt-p-887.html skulle vilja veta om någon vet om det är en okej skummare att ha till ett 100 liters akvarie??

• 1 svar
    • 619 visningar
  9. Started by Jeppe83,

Testade mitt vatten idag. Mg 1600 och Ca utanför skalan på red seas tester. Va gör man nu?

• 1 svar
    • 619 visningar
  10. Started by krejsi,

är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.

• 0 svar
    • 619 visningar
  11. Started by SimonW,

Hej, Går och funderar på att starta ett saltvattensakvarium eftersom marinbiologi alltid har legat mig varmt om hjärtat. Har funderat länge men inte kommit till skott eftersom det är så fruktansvärt dyrt.. Kontaktade en akvariebyggare som kan bygga ett ramakvarium anpassat för saltvatten med tjockt glas och tredubbla silikonfogar. Jag funderade på måtten 160 x 60 (bredd) x 40 (höjd) cm därför att jag läst att man kan klara sig med energisnålare lysrör istället för metallhalogenlampor om höjden inte är för stor och man vill ha lättskötta koraller. Dessutom blir belastningen på golvet mindre om man får ut vikten på större yta. (Tänkte även bygga en vridstyv sockel) Kanske …

• 2 svar
    • 618 visningar
  12. Started by peppe67,

Hej, Jag behöver lite råd. Jag har beställt en matningsstation och en foderautomat, min tanke var att med hjälp av dessa kunna sköta basmatningen under dagen och kunna ge övriga mat när jag är hemma. Frågan är var jag ska placera stationen? Jag har två cirkulationspumpar placerade så långt bak på sidorutorna som möjligt (en på varje sida) ca mitt mellan topp och botten. Pumparna är vinklade snett framåt frontglaset och jag kör dem i tidvattenläge med kontroller. Det innebär att ena pumpen går i 6 timmar sedan växlar det så att den andra pumpen går i 6 timmar. När pumparna går så växlar de slumpmässigt mellan 30% och 100% flöde. När belysningen går in i nattläge …

• 2 svar
    • 618 visningar
  13. Started by Jokkmokksjocke,

Har två maskar på en sten som ser ut att göra spindelnät typ. Har sökt lite med hittar ingen info mer än möjligen Ribbon worm?

• 3 svar
    • 617 visningar
  14. Started by Caroline,

Hej jag tror att jag har en ormsjöstjärna Ophiolepis superba har bara sett en arm hängandes från en grotta i en sten..eller kan det vara något annat? Armen är åt det beiga hållet håller sig inte sjöstjärnor i sanden? är den revsäker? Andra fiskar/ räkor etc?

• Gilla
    • 1 svar
    • 617 visningar
  15. Jag köpte en sarcophyton (tror jag?) som en av de första korallerna till mitt kar som varit igång ca 2 månader nu. Jag satte den på ett ljust ställe men med ganska svag cirkulation. Den såg fin ut i 4 dagar, efter det har den tjurat nu i 2 dagar.. När bör jag bli orolig och leta efter orsak och åtgärd? Har jag valt rätt när jag satte den på ett lugnt ställe, eller behöver den ha starkare cirkulation? Värdera ser bra ut förutom nitrat som ligger på något höga 10. Som jag försöker få ner med 7ml/dag nopox Belysning är en maxspect rsx 300w som sitter över ett reefer 425 kar Bild är tagen dagen efter jag köpte den. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

• 2 svar
    • 616 visningar
  16. Started by SaltisLinda123,

Skaffade mig en luftpump till hästarna, hur mycket bubblor är lagom liksom ? Den en åker in i bubblorna och sen bort ifrån dom och sen tillbaka in i dom igen

• 2 svar
    • 616 visningar
  17. Started by Nille83,

Någon som testat dessa 2 lysrör? http://www.drakfisken.se/t5-ror/1154-aqua-science-blue.html http://www.tritonakvarium.se/fm-royal-blue-t5-39w/2936-0 Vilket ska man välja?

18. Started by Marvin,

Hej! Har precis köpt ett uvc-filter i kampen mot envisa alger samt den j*vla pricken... någon som har ett bra tips på något man kan sätta för insuget för att förhindra att mina mindre invånare sugs in i inloppet? En fråga till, bra tips på hur jag blir av med den oljiga ytan i akvariet? Jag har inte ytavrinning. Tacksam för alla tips och idéer.

• 1 svar
    • 616 visningar
  19. Started by edda124,

hej guiden jag har uppgraderat mitt lilla nano kar till ett rsm 130 som varit igång ca 1 månad nu stenen jag köpte var extremt mycket liv med olika sorts makro alger nån naken snigel och nån svamp men jag har hittat lite grejer jag var intresserad om nån visste vad det var bara lite svårt se på bilderna men gör ett försök =) bild 1 är en euphylia som fått nåt neon grönt på sig bild 2 nåt grönt bild 3 kan det vara montipora ? bild 4 är det nån knapp??

• 4 svar
    • 616 visningar
  20. Started by Edelmalm89,

Hej! Jag ska starta ett 63 liters akvarium framöver. Min fråga är hur många streamer behöver jag ha? En jebao som drar 4000liter i timmen men som kan ställas in, kanske klarar mig på den? Annars tänkte jag köpa den och kanske ta den som jag har på 1000liter i timmen

• 2 svar
    • 615 visningar
  21. Started by Anton.Lindgren,

Hej! Har ett red sea max nano, med ett par koraller och två clownfiskar och en pepparmint räka, mitt problem är att näringämnena sjunker. Har nitrate mellan 5-10 ppm och hade för någon vecka sedan 0,03 phosphate men nu har det varit nollat de två senaste testerna. har börjat mata mera, både flakes och fruset. Men verkar inte som det händer så mkt på det. funderar på stänga av skummaren, men också ta ut kolet. Långsiktigt är det väll att öka bioload, byter vatten varje vecka typ 5%, så corallerna får lite nya mineraler. Men funderar även på att göra det varannan vecka istället. corallerna ser ut att må bra, sanden börjar dock få lite lätt röd…

22. Started by jacs,

Varför har de jord i sumpen på denna utube film Är det samma som typ Lasse har skrivit om fattigmans nitrivec. Mvh Jonas

• 1 svar
    • 615 visningar
  23. Started by Charlle3535,

Elos 70 sump 3 små fack där avrinninge rinner igenom de första sen vidarw genom dom andra önda till de stora där skummaren står. Behöver hjälp vad jag kan ha i sumpen:) Mvh Charlie

• 0 svar
    • 614 visningar
  24. Started by goradl,

Hej Jag skall uppgradera mitt saltkar till ett större, det nya karet är igång och har varit det en tid så alla värden är stabila. Nu till min fråga jag har redan LS i det nya karet men vill flytta med den LS jag har i mitt andra kar till det nya, kan jag flytta allt på en gång eller bör man flytta det i etapper. Jag har ju fortfarande fisk i det gamla karet som skall till det nya, det enda levande jag har i det nya karet är Turbo sniglar och LS. Min tanke är att flytta all LS låta fiskarna gå över natten i det gamla utan LS bara för att se så inte värderna tokrusar och sedan dan efter flytta fiskarna är detta super dumt eller. Mvh Salt tokig

• 2 svar
    • 614 visningar
  25. Started by Pear,

Fått svar

• 0 svar
    • 613 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.