Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har bestämt mig för att bygga eget.. har letat länge och väl efter snygga möbler men det finns inget! Jag har en ganska klar idé om hur jag ska gå tillväga. Men jag har en fundering över toppskivan. Om jag lägger på en skiva som väger 25 kilo, försämras eller förbättras hållbarheten då? Vad är bäst?
-
- 4 svar
- 562 visningar
-
-
Hej Jag skall uppgradera mitt saltkar till ett större, det nya karet är igång och har varit det en tid så alla värden är stabila. Nu till min fråga jag har redan LS i det nya karet men vill flytta med den LS jag har i mitt andra kar till det nya, kan jag flytta allt på en gång eller bör man flytta det i etapper. Jag har ju fortfarande fisk i det gamla karet som skall till det nya, det enda levande jag har i det nya karet är Turbo sniglar och LS. Min tanke är att flytta all LS låta fiskarna gå över natten i det gamla utan LS bara för att se så inte värderna tokrusar och sedan dan efter flytta fiskarna är detta super dumt eller. Mvh Salt tokig
-
- 2 svar
- 562 visningar
-
-
Godkväll, Rensade akvariet på levandesten, då jag tyckte det var för mycket i burken. Min fråga är nu, vad ska jag göra med stenarna? Vart kan man slänga dessa eller ge bort?
-
- 3 svar
- 562 visningar
- 1 följare
-
-
-
- 1 svar
- 561 visningar
-
-
Är helt såld på denna hobby! verkligen glad att jag prövade! har startat ett till projekt för några veckor sen! 30L nano med en hög möbel passar jättebra i mitt "matrum" i det har jag typ 4-5kg LS ca1kg Levande sand, streamerpump på 2000l/h samt en filterpump på 400L/h en doppvärmare som jag ska byta ut för denna är skit då man inte kan ställa tempen mao så kör den på och värmer lätt vattnet till typ 30 grader! belysningen jag har nu är ett 11w rör samt en liten led belysning 36 små leds med blåa och vita leds! verkar fungera rätt ok det växer iaf saker från LSn:-) ska byta röret mot ett 26w samt köpa en till led av samma sort så borde det räcka perfekt sen! jag har inte…
-
- 0 svar
- 561 visningar
-
-
Varför tok skummar det när jag har lagt i bakterie pillren??? Får tömma koppen var annan minut Och det är fint och klart vatten som är i Koppen
-
- 7 svar
- 561 visningar
-
-
Hej. Sambon startade ett nano akvarium saltvatten för ca 2 månader sen. Sanden och stenarna är fyllda med något som.ser ut som små hårstrån/mossa brun aktigt är det. Ngn Som vet vad det kan vara?
-
- 2 svar
- 560 visningar
-
-
Hej på er! Jag är igång med ett begagnat kar sedan en och en halv vecka, fantastiskt kul👍 Efter en del efterforskningar/tips kom jag fram till att jag skull köra redslime remover då jag hade cyano. Doserade enligt anvisning och efter två tre dagar är cyanobakterierna helt borta! Problemet nu är att skimmern fortfarande efter fem dagar svämmar över hur jag än försöker ställa in/höja upp den🤔 Har läst mig till att skimmern kan bli lite ”tokig/go nuts” under en tid (couple of days )? Någon här som har erfarenhet av fenomenet och vågar sig på att gissa hur länge måste jag vänta? Jag bytte 10% i lördags och 5% idag. Ska jag byta större volymer?…
-
Hej! jag hittade en artikel här inne för några veckor sedan som en användare hade skrivit i pdf format. Han skrev från början då man skaffar och planerar tills allt är igång och fungerar. Han hade med de olika värdena man har när man testar vattnet. Om pumpar, olika reningsmetoder, skummare, uvc osv. Har kollat runt med hittar inte denna artikeln? Någon som kan hjälpa mig?
-
- 3 svar
- 560 visningar
-
-
-
Hej jag har nu äntligen fått hem den levande stenen till mitt akvarium jag undrar lite hur man ska tänka när man placerar den och ”bygger” ihop den, jag kommer vilja ha mest koraller i mitt akvarium. Men insåg efter jag tog denna bild att det finns inte mycket yta för dem att fästa på? Trivs de bäst på platta ytor? Ska jag lägga den stora klunsen jag har i mitten ner istället? jag har 12 kg på ett 123 liters akvarium. Ser ser ganska mycket ut 😂 plocka bort lite kanske?
-
- 4 svar
- 559 visningar
-
-
Hej jag tror att jag har en ormsjöstjärna Ophiolepis superba har bara sett en arm hängandes från en grotta i en sten..eller kan det vara något annat? Armen är åt det beiga hållet håller sig inte sjöstjärnor i sanden? är den revsäker? Andra fiskar/ räkor etc?
-
-
- 1 svar
- 559 visningar
-
-
Hej, jag har ett akvarium på 58l som inte varit igång på två år. Städat gjort rent och vice versa för att snart kunna sätta igång igen. Det jag märkte idag var att pumpen till skummaren och UV-c som sitter på denna inte fungerar så där måste jag handla nytt, många skriver i trådar är WC 310. Är det något att rekommendera?Och visst är det så att skummarslangen som går upp ur vattnet hämtar ner syre right? Sedan tänkte jag höra vad ni tycker jag ska inhandla för filter, så som biobollar etc...Vad tycker ni att jag ska ha eller snarare "nödvändigt" att ha i ett sånt litet kar? Funderar även på att skaffa en extra cirkulationspump och sätta i ett hörn för att få upp cirkulati…
-
- 0 svar
- 559 visningar
-
-
Hej! Har haft min levande sten i nu i snart en vecka.. Hur mycket "liv" ska man se då igentligen? Kanske ska ta mer tid innan man ser massa aktivitet? Vet ju inte riktigt hur det ska se ut. /Putte
-
- 2 svar
- 558 visningar
-
-
Hej jag ska uppgradera från 100 liters till ett på 300. Hur har ni andra gjort när ni skaffat större med mer vatten och flytta alla stenar och levande? Har ni några tips för Att göra detta smidigt ? Mvh Mikael --- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.439872,18.074818
-
- 1 svar
- 558 visningar
-
-
Köpte begagnat, fungerande Aqua Medic Yasha Nano. Idag när jag kom hem riktigt spottade/pulserade pumpen ut småbubblor i karet. Jag stängde av, kollade att skummaren verkade ok, sedan borstade jag lite i hålet till karet, men samma ändå. Någon som känner igen och kan ge tips?
-
- 5 svar
- 558 visningar
-
-
-
Hej jag har ett 58 liter kar som varit igång 2 månader ca. Har 4 fiskar 3 snäckor 1 räka och 3 koraller, plus levande sten och levande sand men nu går jag och funderar på att köpa ett 130 liters! Hur gör jag lättast för att byta över?? Är det bara att blanda salt vatten i det nya och lägga över sanden och stenen i det nya och sen i med fisken??!
-
- 3 svar
- 557 visningar
-
-
Hej! Du kanske är som mig och gillar att minimera variabler vid mätning för att få ett lite mer tillförlitlig värde. Ni kanske också har lite äldre Hanna rör som tappat sträcket. Förutom det så är det iaf för mig alltid svårt att med ytspänningen som får vattnet att krypa upp längst sidorna att få exakt 10ml i röret med blotta ögat. Kom på att jag tidigare använt något i studierna som skulle kunna tillämpas En pipett för 450kr på Amazon blev det. Hade med en video på hur den används men den kunde inte klistras in, dock är den mycket enkel att använda. Så kan man vara säker på att man iaf är närmare 10ml än vad man själv kan gissa me…
-
-
- 9 svar
- 556 visningar
-
-
Jag går i tankarna att starta mitt första saltvattenskar. Hade ett ciklidkar i tonåren men det börjar bli ett par år sedan. Har läst Saltvattensakvariet av Daniel Knop och en hel del här. Men där slutar kunskaperna. Tankarna är att det blir runt 200 liter, får börja lite lugnt då ekonomin inte är den bästa. Det jag är mest intresserad av är mjukkoraller och lägre djur. Musslor, eremiter, nån räka kanske, sjöstjärnor om jag hittar nån bra för nybörjare. Men det blir nog mest koraller. Hoppas dessutom på att få med så mycket kryp som möjligt med stenen, det verkar hur tufft som helst. Sen blir det säkert nån enstaka liten fisk för att få med frugan på projektet. Jag vill ha…
-
- 1 svar
- 556 visningar
-
-
Varför blir sandvändade sjö stjärna av med sina armar när jag fick den hade den tappat 1 nu fattas 2???
-
- 3 svar
- 555 visningar
-
-
Hej ska satsa på ett saltvatten akvarium nu hade velat ha lite hjälp med tips om vad man ska ha för grejer osv inte allt för dyra saker och vad man ska ha för att inte fiskarna ska dö tex skummare, vilket slagspumpar jag har just nu ett 200 liter akvarium så grejjerna ska passa till det
-
- 1 svar
- 555 visningar
-
-
Hej, Går och funderar på att starta ett saltvattensakvarium eftersom marinbiologi alltid har legat mig varmt om hjärtat. Har funderat länge men inte kommit till skott eftersom det är så fruktansvärt dyrt.. Kontaktade en akvariebyggare som kan bygga ett ramakvarium anpassat för saltvatten med tjockt glas och tredubbla silikonfogar. Jag funderade på måtten 160 x 60 (bredd) x 40 (höjd) cm därför att jag läst att man kan klara sig med energisnålare lysrör istället för metallhalogenlampor om höjden inte är för stor och man vill ha lättskötta koraller. Dessutom blir belastningen på golvet mindre om man får ut vikten på större yta. (Tänkte även bygga en vridstyv sockel) Kanske …
-
- 2 svar
- 555 visningar
-
-
Hej har ett red sea 130 som jag startade upp för 1 månad sen med levande sand och 22 kg levande sten.Det fick gå 3 veckor sen köpte jag 2 clownfiskar.Har nu 0 Ammoniak och 0 Nitrit men ett Nitrat värde på 25 ppm med Salifert test.Antar att själva cyklingen har kommit till 3:e stadiet Nitrat stadiet.Kommer Nitratet att sjunka av sig själv framåt?Bör jag göra något vattenbyte nu? Har inte bytt något vatten sedan uppstarten.
-
- 1 svar
- 555 visningar
-
-