Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Finns det någon bra lista där jag kan se vilka fiskar och även andra djur som passar till en viss akvariestorlek? Ex. om jag köper ett 200 liter, vilka fler arter passar än om jag väljer ett 150 liter?
-
- 2 svar
- 659 visningar
-
-
är de nån som kan ta ett mått på den? höjden tänkte ja mer på då.
-
- 0 svar
- 658 visningar
-
-
Jag har funderingar på att starta en litet tillhåll för copepods i mitt akvarium. Jag har sett att man kan ta en yngelkasse som man lägger lite sten och makroalger i och där kan förhoppningsvis poddarna trivas. Efterhand så smiter de ut lite succesivt i springorna och man får mera poddar i karet, ett drömscenario. Frågan är, behöver jag tänka annorlunda eller har jag missat något väsentligt? Krävs det något mer för att de ska kunna föröka sig, någon typ av foder, vilket i så fall? Anledningen till detta är att jag har mandariner (som äter frysfoderocmen jag vill ju kunna skapa så bra förutsättningar som möjligt. Tacksam för lite råd och…
-
- 3 svar
- 658 visningar
-
-
Jag köpte en sarcophyton (tror jag?) som en av de första korallerna till mitt kar som varit igång ca 2 månader nu. Jag satte den på ett ljust ställe men med ganska svag cirkulation. Den såg fin ut i 4 dagar, efter det har den tjurat nu i 2 dagar.. När bör jag bli orolig och leta efter orsak och åtgärd? Har jag valt rätt när jag satte den på ett lugnt ställe, eller behöver den ha starkare cirkulation? Värdera ser bra ut förutom nitrat som ligger på något höga 10. Som jag försöker få ner med 7ml/dag nopox Belysning är en maxspect rsx 300w som sitter över ett reefer 425 kar Bild är tagen dagen efter jag köpte den. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
- 2 svar
- 657 visningar
-
-
hur bygger jag bäst min ytavrinning?? om man borrar var gör man det och hur ser man till att inget som inte skall ner i sumpen kommer in? mvh nybörjaren
-
- 0 svar
- 657 visningar
-
-
Har kört mitt Red Sea i snart 1 månad och allt fungerar som det ska. Men jag har bara en liten fundering på lysrörsuppsättningen. Den innehåller BlueWhite 3 x 39W REEF-SPEC® Actinic 2 x 39W REEF-SPEC ® Pink 1 x 39W. Är detta de ultimata för koraller och fiskar? Eller ska man byta ut någon färg?
-
- 0 svar
- 657 visningar
-
-
har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig
-
- 2 svar
- 657 visningar
-
-
-
Har två maskar på en sten som ser ut att göra spindelnät typ. Har sökt lite med hittar ingen info mer än möjligen Ribbon worm?
-
- 3 svar
- 655 visningar
-
-
Hej! Jag undrar hur saltvattensakvarier påverkas av ljuset i Norrland? Jag bor i Umeå och det kommer inte dröja så länge innan det är ljust dygnet runt. Jag har självklart inget direkt solljus på akvariet, men påverkas akvariet av att det är ljust hela tiden? Bör man mörklägga, eller spelar det ingen som helst roll? /Terese
-
- 1 svar
- 655 visningar
-
-
Har nu haft igång mitt RS 250 i 3veckor och har fått en ytfilm som jag undrar hur jag får bort. Har för mig att det inte ska vara där då det hindrar syre utbytet.
-
- 2 svar
- 654 visningar
-
-
Skulle den räcka till ett 8 liters pico med några mjukisar? http://www.akvariecenter.com/rio-moonlight/3277-0
-
- 3 svar
- 654 visningar
-
-
Behöver hjälp men hur man får bort främre huven på mitt RSM (har lossar plast "plopparna och skruvarna där under). Hur sitter "gångjärnet" i hop med resten av huven ? Vågade inte bända för mycket i plasten innan jag frågat. Mvh Mattias
-
- 3 svar
- 654 visningar
-
-
Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm
-
- 1 svar
- 654 visningar
-
-
Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin
-
- 2 svar
- 653 visningar
-
-
Hej jag har frågat om bra länkar för nu vill jag ha en bra hemsida på nätet som är bra att läsa till ett akvarium
-
-
- 3 svar
- 653 visningar
-
-
Hej! Har ett red sea max nano, med ett par koraller och två clownfiskar och en pepparmint räka, mitt problem är att näringämnena sjunker. Har nitrate mellan 5-10 ppm och hade för någon vecka sedan 0,03 phosphate men nu har det varit nollat de två senaste testerna. har börjat mata mera, både flakes och fruset. Men verkar inte som det händer så mkt på det. funderar på stänga av skummaren, men också ta ut kolet. Långsiktigt är det väll att öka bioload, byter vatten varje vecka typ 5%, så corallerna får lite nya mineraler. Men funderar även på att göra det varannan vecka istället. corallerna ser ut att må bra, sanden börjar dock få lite lätt röd…
-
-
- 3 svar
- 653 visningar
- 1 följare
-
-
Hej, Går och funderar på att starta ett saltvattensakvarium eftersom marinbiologi alltid har legat mig varmt om hjärtat. Har funderat länge men inte kommit till skott eftersom det är så fruktansvärt dyrt.. Kontaktade en akvariebyggare som kan bygga ett ramakvarium anpassat för saltvatten med tjockt glas och tredubbla silikonfogar. Jag funderade på måtten 160 x 60 (bredd) x 40 (höjd) cm därför att jag läst att man kan klara sig med energisnålare lysrör istället för metallhalogenlampor om höjden inte är för stor och man vill ha lättskötta koraller. Dessutom blir belastningen på golvet mindre om man får ut vikten på större yta. (Tänkte även bygga en vridstyv sockel) Kanske …
-
- 2 svar
- 652 visningar
-
-
Har flyttat mitt akvarium och får mycket brunt på sand och även rutor.. Kiselalger antar jag?.. Blev en del innan med efter att det var dåligt skött ett par veckor under flytten för akvariet stog kvar i gammla lyan.. Tog med ca 60l av vattnet och blandade resten nytt.. Hur blir man av med det nu? Kör osmos men inte silikatfilter. Kanske nått man borde satsa på? Vattnet är det samma som innan men det beror väll på ledningar med? Stenar och bakgrund ser tråkiga ut nu med det blir väll bättre hoppas jag Syns dåligt på bilden tyvärr..
-
- 2 svar
- 652 visningar
-
-
Vad är detta som "växt" upp ur sanden? På bara någon vecka i mitt nya kar har denna lilla röd/orangea sak börjat titta upp ur sanden
-
- 2 svar
- 651 visningar
-
-
Hej! Jag ska starta ett 63 liters akvarium framöver. Min fråga är hur många streamer behöver jag ha? En jebao som drar 4000liter i timmen men som kan ställas in, kanske klarar mig på den? Annars tänkte jag köpa den och kanske ta den som jag har på 1000liter i timmen
-
- 2 svar
- 651 visningar
-
-
Nu är goda råd dyra!! Skaffade mig en vitbröstad kirurg till mitt boyu 130l för ca 3v sedan och den fick prickar ganska omg. Har just startat upp 460l där tankan var att den skulle husera men tyvär lämnade den in handuken i kväll. Min fråga är följande har den smittat ner hela karet? kan jag flytta över restrande fiskar samt sten eller är det tippen som väntar?
-
- 1 svar
- 651 visningar
-
-
Hej! Undrar om någon vet om det finns någon bra saltvattensaffär i eller omkring FALUN BORLÄNGE AVESTA HEDEMORA!!?! Snälla hjälp mig...!?? // Petter
-
- 0 svar
- 651 visningar
-
-
Hej! jag har införskaffat mig ett större akvarium Ett fluval Flex marine 123 liter är sjukt taggad inför detta! kommer ta det lugnt i början med bara LS och sand, jag har suttit i timmar och läst på olika forum och framförallt här, om jag förstått det rätt så behövs ingen skummare förens fisken kommer i, ska jag mata stenen vid uppstarten dessa 2 månader och isåfall med vad? kan jag köra i några låga djur redan Någon vecka efter start? Typ städpatrull? Tänker för att få igång det. Men det kanske inte finns något att städa? Finns det något lexikon för nybörjare? jag har googlat på koralldopp, fragg, knappar och allt möjligt och jag fö…
-
-
- 2 svar
- 651 visningar
-
-
Någon som testat dessa 2 lysrör? http://www.drakfisken.se/t5-ror/1154-aqua-science-blue.html http://www.tritonakvarium.se/fm-royal-blue-t5-39w/2936-0 Vilket ska man välja?