Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Har två maskar på en sten som ser ut att göra spindelnät typ. Har sökt lite med hittar ingen info mer än möjligen Ribbon worm?
-
- 3 svar
- 672 visningar
-
-
Fick idag min vattenpåfyllare, måste säga att installationen var väldigt lätt. Men ett problem stötte jag på, i manualen står det att man kan ställa in den till 100-200 liter genom att flytta en "jumper" men jag hittar verkligen ingen sådan i den dosan där den skall finnas. Jag är säkert bara dum
-
- 1 svar
- 672 visningar
-
-
Då hade man köpt dom 3 första fiskarna då..men nu är gramman borta..den hittade sina små gömställen med en gång..2 för och vara exakt..men nu syns den inte ens vid matning:smiley3: ...antigen har den väl fastnat o dött...plockar inte ur saker nej..eller så ligger den bakom karet på golvet..vilken underbar hobby hahah må väl...simma lugnare...
-
- 0 svar
- 672 visningar
-
-
Hej! jag har införskaffat mig ett större akvarium Ett fluval Flex marine 123 liter är sjukt taggad inför detta! kommer ta det lugnt i början med bara LS och sand, jag har suttit i timmar och läst på olika forum och framförallt här, om jag förstått det rätt så behövs ingen skummare förens fisken kommer i, ska jag mata stenen vid uppstarten dessa 2 månader och isåfall med vad? kan jag köra i några låga djur redan Någon vecka efter start? Typ städpatrull? Tänker för att få igång det. Men det kanske inte finns något att städa? Finns det något lexikon för nybörjare? jag har googlat på koralldopp, fragg, knappar och allt möjligt och jag fö…
-
-
- 2 svar
- 672 visningar
-
-
-
Vad är detta som "växt" upp ur sanden? På bara någon vecka i mitt nya kar har denna lilla röd/orangea sak börjat titta upp ur sanden
-
- 2 svar
- 671 visningar
-
-
Ok, ska skaffa mitt första saltvattensakvarium och har bestämt mig för ett Clown fiskhotell 58L. Hoppas jag får tag på ett bara. Min fråga är vad måste jag köpa samtidigt som akvariet, dvs vattenberedningsmedel, tester mm för att kunna hälla i kranvatten + levande sten och helt enkelt komma igång? Eftersom jag är nybörjare och inte gjord av pengar osv vill jag hålla det hela enkelt, och är beredd på täta vattenbyten. Tänkte ha koraller, räkor och bara ett par små fiskar. Undrar också hur jag gör med allt, tex vilken ordning salt, levande sten etc ska i och hur länge man väntar emellan? Tex måste vattnet stå med salt innan man har i stenen? Tacksam för alla råd, tips och …
-
- 2 svar
- 671 visningar
-
-
Hej jag undrar om det är någon risk att clownerna har ihjäl den pytte anemonen på bild den verkar inte ha ont av att de är där. Med vänliga hälsningar Frank
-
- 2 svar
- 671 visningar
-
-
hej, jag er ny i salt verden, men nu har jag haft et nano kar i gong i ca 6 mån. ock jag har skafat vila å skal starta et hörn kar på 450 liter med sump. men jag funderar på om jag kan anvenda dene mh amaturen: http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=80221223.140 med en anan lampa i. som en del av belysningen ?? jag skal kompletera med 4 eller 6 rör også,
-
- 1 svar
- 670 visningar
-
-
Har nu haft igång mitt RS 250 i 3veckor och har fått en ytfilm som jag undrar hur jag får bort. Har för mig att det inte ska vara där då det hindrar syre utbytet.
-
- 2 svar
- 669 visningar
-
-
Nu har jag lagt vantarna på ett begagnat RSM 130D (kommer separat post med tekniska frågor om ett tag) där det följde med lite levande. Jag fick en lista och har googlat lite men vill bara verifiera att jag har det rätt så jag vet vad jag har i karet. Två av dom verkar väldigt medtagna också så jag undrar om dom ens lever. Jag behöver skaffa en bättre kamera, dom här är tagna med min mobiltelefon dessvärre.. Trattkant.. ehm, Discosoma? Radioactive Dragon Eye? Ska visst vara giftiga.. hm. Toadstool Leather Mushroom - Fast ska den vara så prickig? Mer Discosoma? Kanske av annan typ än ovan? Rhicordea? Verkar lite ledsen. Är det bara "rötter" eller är det något som le…
-
- 0 svar
- 669 visningar
-
-
Kan man göra om ett söt till salt och i såfall vad behöver ändras? karet är på 90 l och har dopp, pump, mm
-
- 1 svar
- 669 visningar
-
-
Hej! jag ska skaffa ett red sea reefer 250. Jag har fastnat för anemoner de är ju bara så vackra och häftiga. Eftersom jag ska ha andra fiskar än clowner har jag fått tipset att endast ha 1 anemon då de andra fiskar inte vill vara nära anemonerna. Ger alla anemon arter stötar? Tänker att man kanske inte bör ha fler av arter som stöd matas då de kan råka äta en fisk. Men kolonianemoner av arten zoanthus går väl bra att ha? De accepterar knappt tillskottsfoder. Till clownerna hade jag tänkt mig heteractis crispa eller heteractis magnifika.
-
- 0 svar
- 668 visningar
-
-
Någon som har erfarenhet av denna tillsats? Jag har en påse liggandes tillsammans med doseringstabell men vet inte hur jag ska tillsätta det i vattnet? När jag provade att blanda lite i en kopp med vatten insåg jag att man nog inte ska hälla det direkt i karet iallafall? /Sara
-
- 1 svar
- 668 visningar
-
-
Hej alla! Undrar om det finns något rekommenderat maxdjup för ett kar... Har ett hörn i huset där jag tänk placera systemet jag skissar på, men det är tyvärr bara 100 x 45 cm, så för att få lite mer volym funderar jag på om man kan låta tanken vara djupare an vanligt. Fattar att det blir bökigare att fixa grejer på botten (har långa armar iofs... 😉 ) men kanske är annat som är problematiskt? Gissar att ljuset inte når lika kraftfullt ner till botten på ett djupare kar till exempel Tacksam för era kloka tankar om djupa tankar! 🙂 /Sven
-
-
- 5 svar
- 668 visningar
- 1 följare
-
-
Elos 70 sump 3 små fack där avrinninge rinner igenom de första sen vidarw genom dom andra önda till de stora där skummaren står. Behöver hjälp vad jag kan ha i sumpen:) Mvh Charlie
-
- 0 svar
- 667 visningar
-
-
har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig
-
- 2 svar
- 667 visningar
-
-
Någon som testat dessa 2 lysrör? http://www.drakfisken.se/t5-ror/1154-aqua-science-blue.html http://www.tritonakvarium.se/fm-royal-blue-t5-39w/2936-0 Vilket ska man välja?
-
-
-
Hej Hej. Jag har fåt upp ögonen på salvatten akvarier, jag är ren nöbörjare även när det gäller söttvatten, har enbart haft ett akvarium på 25L med super änkla fiskar + en räka. Jag tänkte köpa ett begangnat saltvatten akvarium på ca 50-100L. Jag skulle vilja ha räkor, krabbor, sniglar med och utan skal, fiskar, anemoner och andra korall likande varelser. Men jag vet inte vilka jag ska välja eller vilka som passar och inte passar med varandre. Jag vill ha mycket färger så skulle tycka att det är roligt med starka färger och olika färger. Hällsningar Elin
-
- 2 svar
- 665 visningar
-
-
Skulle den räcka till ett 8 liters pico med några mjukisar? http://www.akvariecenter.com/rio-moonlight/3277-0
-
- 3 svar
- 665 visningar
-
-
Hej! Jag undrar hur saltvattensakvarier påverkas av ljuset i Norrland? Jag bor i Umeå och det kommer inte dröja så länge innan det är ljust dygnet runt. Jag har självklart inget direkt solljus på akvariet, men påverkas akvariet av att det är ljust hela tiden? Bör man mörklägga, eller spelar det ingen som helst roll? /Terese
-
- 1 svar
- 665 visningar
-
-
Detta kom in 4 ggr??? Kan inte få bort det? Hejsan, har stött på mindre problem! Jag har köpt en beg revpelare, byggd på levande sten från början som stått utan vatten en tid och nu även på altan i höstvädret. Hur ska jag göra för att få den i skick så jag kan använda den i akvariet med levande sten? Tackar för råd och tips. /Jonas
-
- 2 svar
- 665 visningar
-
-
Hej, Går och funderar på att starta ett saltvattensakvarium eftersom marinbiologi alltid har legat mig varmt om hjärtat. Har funderat länge men inte kommit till skott eftersom det är så fruktansvärt dyrt.. Kontaktade en akvariebyggare som kan bygga ett ramakvarium anpassat för saltvatten med tjockt glas och tredubbla silikonfogar. Jag funderade på måtten 160 x 60 (bredd) x 40 (höjd) cm därför att jag läst att man kan klara sig med energisnålare lysrör istället för metallhalogenlampor om höjden inte är för stor och man vill ha lättskötta koraller. Dessutom blir belastningen på golvet mindre om man får ut vikten på större yta. (Tänkte även bygga en vridstyv sockel) Kanske …
-
- 2 svar
- 664 visningar
-