Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Guest
    Started by Guest,

Hej! Idag upptäckte jag en sak som ser ut som en kula till formen i akvariet. Den är ca 12mm i diameter och har en metallisk skimrande yta. Jag har sett liknande när jag dykt på korallrev men aldrig förstått vad det är. Någon som kan upplysa mig?

• 1 svar
    • 581 visningar
  2. Started by Vidofner,

Ikväll bjuder vi i styrelsen in för att besvara på frågor och funderingar du kan tänkas ha som nybörjare gällande saltvattenakvarier. Från klockan 19:00 till 21:00 finns jag, Andreas "Vidofner" Ljungström, Daniel "ormet" Odell samt Björn "bjomat" Mattsson på chatten och försöker svara så gott det går på era frågor. Om ni inte redan visste det så finner ni chatten här: https://saltvattensguiden.se/index.php?/chat/

• 1 svar
    • 580 visningar
  3. Started by Leoparden,

Vad är det för bruna trådar den skickar ut genom munnen?

• 3 svar
    • 579 visningar
  4. Started by Granholm,

Tjoho! Ny på det här med saltvatten men har läst runt mycket nu under en tid och tänker dra igång ett projekt. Har bestämt mig för att dra igång ett 170 liters kar med sump på 60 liter. I helgen ska jag bygga bänk är det tänkt så nu är det hög tid att fixa det tekniska. Har fastnat lite vid belysningsdelen. Har nog bestämt mig för en led-ramp men vilken ska man ha? Det är ju ändå ganska dyra grejer. Måtten på karet är 100x40x50 (LxDxH) Även skummare är inte bestämt vad tror ni om denna? http://www.tritonakvarium.se/deltec-mc-500-skummare/2585-0 Hade vart fint och dubbelkolla lite innan jag beställer, annars visar det sig att jag har varit ute och cyklat någonstans. Jättet…

• 0 svar
    • 579 visningar
  5. Started by Alex,

Tjenare! Jag har nyss startat en nano akvarium. När jag köpte hem LS då fann jag denna. Den är litet djur som rör sig som en anemon med små tentakler kan man säga. Jag undrar vad detta kan vara för något? Vilket skötsel den ska få? Tack för Hjälpen!

• 0 svar
    • 579 visningar
  6. Started by SaltisLinda123,

Hej någon som beställt från reef corner alive någon gång ?

• 3 svar
    • 578 visningar
  7. Started by Jeppe83,

Tjena! Vad behöver man tänka på innan man skaffar en bubbel tip? Vattenvärde? Prover? Har två clowner nu.

• 3 svar
    • 578 visningar
  8. Started by johnsson_82,

Eftersom jag har haft problem med cyano i mitt kar en längre tid bestämde jag mig för att ta till kemikalier för att bekämpa det. Jag beställde något som heter chemiclean som jag fick rekommenderat på nano-reef.com. Mina zoanthus har varit riktigt risiga av cyanon och inte varit öppna på länge. Mina mushrooms och acanthastreor har dock sett bra ut. Igår påbörjade jag behandlingen och följde instruktionerna. Idag ser alls koraller väldigt hängiga ut, även de som tidigare sett bra ut. De är dessutom täckta av ett vitt slem? Vad är detta? Är det något sorts försvar mot kemikalierna? Enligt tillverkarn ska chemiclean vara helt säkert för invånarna i karet. Imorgon kommer jag…

• 1 svar
    • 578 visningar
  9. Started by Verkenius,

Hej, Jag ska uppgradera mig till ett större akvarium och kollar just nu på dessa två som rubriken lyder. Gillar reefer 625 men kollar även på max-s 650. Det jag undrar framförallt om någon har erfarenhet av max-s systemet. Är det något att ha? Och är det värt pengarna? Man får ju med mycket där med tanke på att allt ingår Mvh Pierre

• 1 svar
    • 578 visningar
  10. Started by Bender,

Vi hoppas någon här kanske kan hjälpa oss... Vi har nyligen startat upp ett saltvattensakvarium för några veckor sen men vårat nitrit stiger i höjden med en gång vi ger lite mat till våra tre små erimitkräftor Vi startade med bara dödsten "levande" sten men vi tillsätter medel från startkitet att få igång stenen..alger men de har inte kommit något Nu vågar vi inte mata erimitkräftorna o idag hittar grabben ben o klor på botten o vi är bortresta.. Men vad han kan se verkar all gå omkring ändå o ha klor mm .. Vad händer? Vad kan vi göra för att de ska komma igång med alger mm ?

• 3 svar
    • 577 visningar
  11. Started by Qurex,

Jag har tre eremiter..Först var alla tre ute och betade hela tiden. Sen hitta jag en som var helt stilla och alltid gömd. Nu är den ute och betar för fullt. En annan har nu bosatt sig i en håla och verkar varken komma ut på dag eller natt. Gör de så ibland naturligt eller något som är knas? Karet har varit igång en månad drygt.

• Gilla
    • 1 svar
    • 577 visningar
  12. Started by Chilli,

Jag funderar på ett clarisea till mitt red sea reefer 425, men har förstått att det inte är så lätt att installera ett sådant. Är det någon som vet hur man ska göra och hur svårt det är att sätta in ett filter i ett akvarium som redan är igång? Vad jag förstått så behöver man modifiera sumpen lite? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

13. Started by kocknick,

Kan jag ha mina fiskar i ett kar utan skummare i 24 timmar utan att de tar skada? Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

• 1 svar
    • 576 visningar
  14. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 576 visningar
  15. Started by Datzun,

Reser i jobbet och tänkte skaffa foderautomat. Vilken slags fästen har de vanligare modellerna? Tror ni det finns någon som kan fästas på kanten till Red Sea Max 400? //Fredrik

• Gilla
    • 1 svar
    • 576 visningar
  16. Started by jay05,

Hej jag hade problem med rött slemm ett tag sen och använde red slime remover och det hjälpte men efter vattenbytet så börjar slimet dyka upp igen lite här o var och jag undrar om det är för jag inte använder osmosvatten eller kan det vara nåt annat och isåfall vilka sätt finns det of örbereda vattnet på för påfilning? Är tacksam för alla svar MVH J

• 0 svar
    • 575 visningar
  17. Hej! På grund av flytt är jag tvungen att avveckla mitt 500-liters kar och har bestämt mig för att starta upp ett nano-kar. Tänker mig ett optiwhite på 54 liter. Problemet med detta är att glaset är 4mm tjockt och jag har sett flera trådar på amerikanska forum där folk skriver att de gärna spricker om man skruvar i tankgenomföringen lite för hårt. Även en mindre stöt skulle kunna resultera i ett spräckt akvarium sägs det. Är 4mm för tunt för att kunna ha tankgenomföring i eller tror ni det kommer funka? Kan jag förstärka glaset genom att limma på en extra sida? Eller ska jag kanske ta bort baksidan på akvariet och sätta ditt en panel med tjockare glas? Vill verkligen…

• Gilla
    • 3 svar
    • 575 visningar
  18. Started by Vingen,

hej alla, jag undrar vart ni köper era kalibrering vätska till ozon proben? allt jag hittar kostar en del i inköp.

• 0 svar
    • 575 visningar
  19. Started by Thommy,

Hejsan någon här som har tänkt på att när man kör med aktivt kol så skummar det betydligt sämmre.Jag tyckte att min skummare var bra blöt,å kom tänka på det.Så jag tog bort kolet å 2 dar äfter skummar det ordentligt i gen.Har ja rätt där tro eller en inbildning.

• 0 svar
    • 575 visningar
  20. Started by KMG,

Hej! Om jag vill öka pH (ligger på 7.6) men inte kalciumnivån (ligger på 420). Hur gör jag bäst då? Natriumkarbonat och bikarbonat (ligger på kH 8)? Co2 scrubber på in luft till skummare? Ligger i fejd med dinoflagellater och begynnande red turf...

21. Started by Randomkille,

I förrgår var jag och köpte en bubbletip till mina clowner, den har varit igenstängd ett dygn nu och det är för min pepparmint är på den.. Vad kan jag göra åt detta eller kommer det gå över?

• 1 svar
    • 573 visningar
  22. Started by gurra600,

Hej jag undrar om det blir farligt för någonting i karet när man syresätter vattnet via 2 streamer. det bli ganska mycket bubblor ! Har i 2 kuren med Red slime remover .. kenny

• 2 svar
    • 572 visningar
  23. Har försökt att få till avrinningen från akvariet så det inte sörplar så i "säkerhets" röret. Ett väldigt meckande med avrinningskranen och farten på pumpen (som jag helst vill ha på full effect). Jag kan få till det så det fungerar men då antingen töms sektionen där pumpen står lite för snabbt eller så blir det för mycket vatten där eftersom flottören inte verkar stänga av flödet. Jag kan få det lite bättre genom att justera ventilen på påfyllningskaret. Kan man mecka med flottören eller är det bara att köpa ny?

24. Started by Leoparden,

Kan man krascha hela systemet i början genom att ta in för mycket koraller eller gäller detta endast fiskar?

• 1 svar
    • 571 visningar
  25. Started by Orchide,

Bör man komplettera med en extra pump i karet eller räcker det med standardpumparna på 2x 550 l/h? Har sett att många satt in en extra i karet för att öka cirkulationen. Sent from my Windows Phone

• 2 svar
    • 570 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.