Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?

• 1 svar
    • 518 visningar
  2. Started by Kn0tan,

Köpte mig en eremit för en vecka sedan och det visade sig vara en vandal/ligist, den flyttar omkring mina små fraggstenar med knappar på ... Så frågan är vilket korall lim är att föredra (som funkar) har kollat runt på forumet och inte fått något klart vinnarlim till mitt fraggproblem. Det jag har inom shopping avstånd är av typerna Deltec och ett no-name knådbart korall-lim enligt salthandlarens hemsida. Har även uppmärksammat att limmerna kan gå ur datum och då är fråga nr2 om dom går ut ur datum fortare om man öppnar förpackningen?... tänkte så att dom inte springer ur datum innan jag har hunnit använda allt. Mvh / Tony <--- Den ondsinta vandalen

• 2 svar
    • 518 visningar
  3. Har försökt att få till avrinningen från akvariet så det inte sörplar så i "säkerhets" röret. Ett väldigt meckande med avrinningskranen och farten på pumpen (som jag helst vill ha på full effect). Jag kan få till det så det fungerar men då antingen töms sektionen där pumpen står lite för snabbt eller så blir det för mycket vatten där eftersom flottören inte verkar stänga av flödet. Jag kan få det lite bättre genom att justera ventilen på påfyllningskaret. Kan man mecka med flottören eller är det bara att köpa ny?

4. Started by Freddesss,

Ni som har kvar orginalfiltert i Lido 120, vad kör ni med? Några av svamparna eller bara typ kol och fosfatremovers?

• 0 svar
    • 517 visningar
  5. Started by BeerFace,

Jag känner redan efter några veckor att jag valt ett för litet kar för att kunna hålla på på det viset jag vill. Jag har ett 128 liters kar och redan planer på ett till större. Är det lönt att gå upp till 250 eller ska man satsa ännu större och finns det i så fall något man rekommenderar eller är det enbart smak och plånbok? I sötvatten är det ju ungefär "ju större ju bättre". Bör man ta i akt vissa mått som att det kanske är bättre med ett lågt eller långt eller beror det mer på hur det passar i rummet. Jag siktar inte på att ha något specifikt direkt men vill ju kunna ha lite blandat fisk och koraller etc

6. Started by Swann,

Har startat upp Red Sea Reefer XL200 (kommer en byggtråd senare) utifrån råd här. Har dock stött på något som jag inte trivs med, den gröna slangen som Red Sea medlevererar verkar inte helt optimal för anslutning mot Vectra pumpen. Efter att ha kört ett tag (typ en månad) så märkte jag idag att slangen långsamt går uppåt (antagligen pga. vattentrycket). Hörde ett udda ljud (luft typ) å tittade närmare å noterade att det läckte vatten vid sidan om Returslangen (se bild). Tryckte ner slangen (Fixade inte läckaget men väl missljudet). Noterade även att man inte kan trycka ner för mycket då det då blockerar. Vad finns det för lösning? Vill ju inte ha en …

• 2 svar
    • 517 visningar
  7. Started by mr_bobby,

Hej, funderar på ett red sea reefer deluxe akvarium och undrar om någon vet var man kan se ett live? Alltså ihopsatt gärna 170 eller nano modellen med Ai prime belysning. Känns dumt att köpa något innan man sett den. Bor för övrigt i kalmartrakten. tacksam för svar

• 3 svar
    • 516 visningar
  8. Started by Anton.Lindgren,

Hej! Har ett red sea max nano, med ett par koraller och två clownfiskar och en pepparmint räka, mitt problem är att näringämnena sjunker. Har nitrate mellan 5-10 ppm och hade för någon vecka sedan 0,03 phosphate men nu har det varit nollat de två senaste testerna. har börjat mata mera, både flakes och fruset. Men verkar inte som det händer så mkt på det. funderar på stänga av skummaren, men också ta ut kolet. Långsiktigt är det väll att öka bioload, byter vatten varje vecka typ 5%, så corallerna får lite nya mineraler. Men funderar även på att göra det varannan vecka istället. corallerna ser ut att må bra, sanden börjar dock få lite lätt röd…

9. Started by Leoparden,

Kan man krascha hela systemet i början genom att ta in för mycket koraller eller gäller detta endast fiskar?

• 1 svar
    • 515 visningar
  10. Started by gurra600,

Hej jag undrar om det blir farligt för någonting i karet när man syresätter vattnet via 2 streamer. det bli ganska mycket bubblor ! Har i 2 kuren med Red slime remover .. kenny

• 2 svar
    • 515 visningar
  11. Started by Chilli,

Jag funderar på ett clarisea till mitt red sea reefer 425, men har förstått att det inte är så lätt att installera ett sådant. Är det någon som vet hur man ska göra och hur svårt det är att sätta in ett filter i ett akvarium som redan är igång? Vad jag förstått så behöver man modifiera sumpen lite? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

12. Started by Orchide,

Bör man komplettera med en extra pump i karet eller räcker det med standardpumparna på 2x 550 l/h? Har sett att många satt in en extra i karet för att öka cirkulationen. Sent from my Windows Phone

• 2 svar
    • 514 visningar
  13. Started by OlleModéerGlatz,

Hej jag har frågat om bra länkar för nu vill jag ha en bra hemsida på nätet som är bra att läsa till ett akvarium

• Gilla
    • 3 svar
    • 513 visningar
  14. Started by Randomkille,

I förrgår var jag och köpte en bubbletip till mina clowner, den har varit igenstängd ett dygn nu och det är för min pepparmint är på den.. Vad kan jag göra åt detta eller kommer det gå över?

• 1 svar
    • 513 visningar
  15. Started by nippe2000,

Det ser ut som växter ??

• 0 svar
    • 513 visningar
  16. Started by Jonas Olausson,

Tjenare! någon som har tagit bort övre ramen på ett akvastabil 275l eller vet om det är möjligt eller om dom är medräknade i bärigheten?

17. Started by sylle,

Är man 15 så vet man sådant men själv måste jag fråga har några bilder jag vill få in men ...

• 2 svar
    • 511 visningar
  18. Hej, Efter att ha läst många andra inlägg här på forumet så verkar det som om Tunze doc 9005 borde vara den mest passande skummaren för mig. Kan någon ge mig tips om andra impellerskummare som klarar samma belastning och som är i samma kompakta storlek men som är något billigare än Tunze. Jag var tidigare inne på Deltec 500 men jag gillar inte att den är så bred. VH / Dominique

• 0 svar
    • 511 visningar
  19. Started by gustavv,

Jag har nyss startat ett 100 liters akvarium efter 5 års frånvaro från saltvattensakvarium. Eftersom det var ett tag sen undrar jag därför vilka online-butiker folk rekommenderar? (Om det ens är lämpligt att beställa online eller inte). Bor i Karlstad så finns inte någon närliggande saltvattensbutik riktigt... Funderar på t.ex. Företagsakvarium, Salt i Väst, Triton mm. Följer Red Sea's Reef Mature program och har blivit dags att introducera ett clean-up-crew.

• 1 svar
    • 511 visningar
  20. Started by fotte,

Hej! har till mitt lilla kar 2st lysrör ett blått och ett vitt, varav att jag nyss upptäckte att det blåa slutat fungera (ca 2 månader gammalt lite väl tidigt att gå sönder? ) Frågan som lyder är då; kan jag vänta tills imorgon med att fixa nytt och bara låta det vita lysa sålänge?

• 2 svar
    • 510 visningar
  21. Started by Verkenius,

Hej, Jag ska uppgradera mig till ett större akvarium och kollar just nu på dessa två som rubriken lyder. Gillar reefer 625 men kollar även på max-s 650. Det jag undrar framförallt om någon har erfarenhet av max-s systemet. Är det något att ha? Och är det värt pengarna? Man får ju med mycket där med tanke på att allt ingår Mvh Pierre

• 1 svar
    • 510 visningar
  22. Guest
    Started by Guest,

Hej! Idag upptäckte jag en sak som ser ut som en kula till formen i akvariet. Den är ca 12mm i diameter och har en metallisk skimrande yta. Jag har sett liknande när jag dykt på korallrev men aldrig förstått vad det är. Någon som kan upplysa mig?

• 1 svar
    • 510 visningar
  23. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 509 visningar
  24. Started by Jokkmokksjocke,

Hittade denna är den bra att ha tro :-) Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Gilla
    • 4 svar
    • 509 visningar
  25. Started by Birkafisken,

Hej! Är det möjligt att få torchar att överleva i 120 liters akvarium långsiktigt? Mitt akvarium är rena jävla dödslägret! Torcharna swayar och mår bra i 6 månader delar sig och ser ut att må skitbra för att sedan flippa ur totalt med öppna munnar/delad mun och rena polypbailouts. Kyler med fläkt när det blir varmt och byter 10% vatten slaviskt varje vecka. Mäter alk, nitrate, calcium, magnesium och allt ser bra ut. Är 120 liter för lite för att ha ett livskraftigt akvarium på lång sikt?

• 6 svar
    • 509 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.