Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Leoparden,

Hur funkar bangaier ihop med andra? Har ett 300 liters kar där det just nu går 1 gul kirurg, två clowner, en bicolor dvärgkejsare samt en Putsarräka. Hur hade bangaier funkat med detta? Hur många rekommenderas?

• 2 svar
    • 569 visningar
  2. Started by jay05,

Hej jag hade problem med rött slemm ett tag sen och använde red slime remover och det hjälpte men efter vattenbytet så börjar slimet dyka upp igen lite här o var och jag undrar om det är för jag inte använder osmosvatten eller kan det vara nåt annat och isåfall vilka sätt finns det of örbereda vattnet på för påfilning? Är tacksam för alla svar MVH J

• 0 svar
    • 568 visningar
  3. Started by kocknick,

Kan jag ha mina fiskar i ett kar utan skummare i 24 timmar utan att de tar skada? Skickat från min SM-T530 via Tapatalk

• 1 svar
    • 566 visningar
  4. Started by Chilli,

Jag funderar på ett clarisea till mitt red sea reefer 425, men har förstått att det inte är så lätt att installera ett sådant. Är det någon som vet hur man ska göra och hur svårt det är att sätta in ett filter i ett akvarium som redan är igång? Vad jag förstått så behöver man modifiera sumpen lite? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

5. Started by Thommy,

Hejsan någon här som har tänkt på att när man kör med aktivt kol så skummar det betydligt sämmre.Jag tyckte att min skummare var bra blöt,å kom tänka på det.Så jag tog bort kolet å 2 dar äfter skummar det ordentligt i gen.Har ja rätt där tro eller en inbildning.

• 0 svar
    • 566 visningar
  6. Started by Randomkille,

Tjenare jag har lite funderingar på vad för sorts fiskar jag kan skaffa och hur många, jag har ett 100 liters akvarium där det just nu bor 2 clowner och lite annat i Det finns några fiskar som jag sjukt gärna skulle vilja ha i mitt akvarium som kirurg, dvärgkejsare och en puffer, Men frågan är om dom behöver större utrymme? En till fråga om puffern är att jag har läst om folk som har problem med att puffer och koraller inte går ihop, stämmer det?

• 2 svar
    • 565 visningar
  7. Started by Qurex,

Jag har tre eremiter..Först var alla tre ute och betade hela tiden. Sen hitta jag en som var helt stilla och alltid gömd. Nu är den ute och betar för fullt. En annan har nu bosatt sig i en håla och verkar varken komma ut på dag eller natt. Gör de så ibland naturligt eller något som är knas? Karet har varit igång en månad drygt.

• Gilla
    • 1 svar
    • 565 visningar
  8. Started by Seniorreefer,

Hej med jer alle, her fra Danmark. 🇩🇰 Jeg er i min nød blevet nødt til at skrive her, da jeg må erkende vores hobby er noget lille, i vores lille land. Vi har dog et forum, som mange andre, men meget stille. Thomas Salt, tror jeg snart er den mest aktive derinde Årsagen er jeg skriver her, er jeg mangler nogle dele. I skal være velkommen til at skrive til mig og har en public tråd her Senior Reefer (@senior_reefer) • Instagram photos and videos / Seniorreefer’s Reef - 2025 - Saltvandsforum.dk Derudover vil jeg høre om der evt er en intropris på den nye Focustronic Mastertronic . Skal bruges i mit nye setup🙂 Mvh Carsten / Seniorreefer

• Gilla
    • 5 svar
    • 564 visningar
  9. Started by Henrik dahlström,

Finns det alger att köpa så man kan mata med eller måste man odla och isåfall hur???

10. Started by Leoparden,

Vad är det för bruna trådar den skickar ut genom munnen?

• 3 svar
    • 563 visningar
  11. Started by Vingen,

hej alla, jag undrar vart ni köper era kalibrering vätska till ozon proben? allt jag hittar kostar en del i inköp.

• 0 svar
    • 563 visningar
  12. Started by Datzun,

Reser i jobbet och tänkte skaffa foderautomat. Vilken slags fästen har de vanligare modellerna? Tror ni det finns någon som kan fästas på kanten till Red Sea Max 400? //Fredrik

• Gilla
    • 1 svar
    • 563 visningar
  13. Started by Jeppe83,

Tjena! Vad behöver man tänka på innan man skaffar en bubbel tip? Vattenvärde? Prover? Har två clowner nu.

• 3 svar
    • 562 visningar
  14. Started by Verkenius,

Hej, Jag ska uppgradera mig till ett större akvarium och kollar just nu på dessa två som rubriken lyder. Gillar reefer 625 men kollar även på max-s 650. Det jag undrar framförallt om någon har erfarenhet av max-s systemet. Är det något att ha? Och är det värt pengarna? Man får ju med mycket där med tanke på att allt ingår Mvh Pierre

• 1 svar
    • 562 visningar
  15. Started by Leoparden,

Kan man krascha hela systemet i början genom att ta in för mycket koraller eller gäller detta endast fiskar?

• 1 svar
    • 561 visningar
  16. Started by gurra600,

Hej jag undrar om det blir farligt för någonting i karet när man syresätter vattnet via 2 streamer. det bli ganska mycket bubblor ! Har i 2 kuren med Red slime remover .. kenny

• 2 svar
    • 561 visningar
  17. Started by Bender,

Vi hoppas någon här kanske kan hjälpa oss... Vi har nyligen startat upp ett saltvattensakvarium för några veckor sen men vårat nitrit stiger i höjden med en gång vi ger lite mat till våra tre små erimitkräftor Vi startade med bara dödsten "levande" sten men vi tillsätter medel från startkitet att få igång stenen..alger men de har inte kommit något Nu vågar vi inte mata erimitkräftorna o idag hittar grabben ben o klor på botten o vi är bortresta.. Men vad han kan se verkar all gå omkring ändå o ha klor mm .. Vad händer? Vad kan vi göra för att de ska komma igång med alger mm ?

• 3 svar
    • 561 visningar
  18. Started by SaltisLinda123,

Hej någon som beställt från reef corner alive någon gång ?

• 3 svar
    • 561 visningar
  19. Started by ghosten,

vill bara tacka för hjälpen jag har fått angående nytt akvarium skall nu hoppa över nano akvariet och skaffa ett större istället. gäller bara hitta ett som är passar mig

• 0 svar
    • 561 visningar
  20. Started by Freddesss,

Ni som har kvar orginalfiltert i Lido 120, vad kör ni med? Några av svamparna eller bara typ kol och fosfatremovers?

• 0 svar
    • 560 visningar
  21. Started by magnus1982,

om det nu är så att vissa koraller kan breda ut sig, hur gör folk då.? ansar dem eller hur gör man? vad gör man av det man ansar isf oh hur gör man osv? kan tänka mig att folk odlar vidare på skotten men det kan väl man inte säga att alla gör? är en euphyllia en mjukis eller lps, sps? skötsel info tack eller bifogning till en sida där det står. verkar vara ett bra komplement till anemonerna, även om det känns att kanske en clavularia kan vara det med sina svajjiga ben tack tack

• 2 svar
    • 560 visningar
  22. Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?

• 1 svar
    • 560 visningar
  23. Started by Orchide,

Bör man komplettera med en extra pump i karet eller räcker det med standardpumparna på 2x 550 l/h? Har sett att många satt in en extra i karet för att öka cirkulationen. Sent from my Windows Phone

• 2 svar
    • 559 visningar
  24. Hej allihopa! Jag har ännu inte köpt något saltvattensakvarium utan jag är i planeringsstadiet (sedan ca 6 månader)... Jag har köpt den där svenska nybörjarboken som jag glömt vad den heter (den vanliga som brukar rekommenderas) och läst rätt mycket i den. Jag läste på ett inlägg nyss att det är fördelaktigt med pumpkapacitet på uppemot 100 gånger akvarievolymen vilket låter väldigt mycket. Men hursom så undrar jag ifall man bör ha ett circulationssystem där styrkan varierar ? Dessutom så undrar jag ifall circulation på 20-100 gånger är något generellt eller om det är artspecifikt. Vissa arter mår kanske inte bra av för starka strömmar heller? Det som mitt blivande akvari…

25. Started by Randomkille,

I förrgår var jag och köpte en bubbletip till mina clowner, den har varit igenstängd ett dygn nu och det är för min pepparmint är på den.. Vad kan jag göra åt detta eller kommer det gå över?

• 1 svar
    • 559 visningar

Account

Navigation

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.