Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 336 ämnen i detta forum
-
Har startat upp Red Sea Reefer XL200 (kommer en byggtråd senare) utifrån råd här. Har dock stött på något som jag inte trivs med, den gröna slangen som Red Sea medlevererar verkar inte helt optimal för anslutning mot Vectra pumpen. Efter att ha kört ett tag (typ en månad) så märkte jag idag att slangen långsamt går uppåt (antagligen pga. vattentrycket). Hörde ett udda ljud (luft typ) å tittade närmare å noterade att det läckte vatten vid sidan om Returslangen (se bild). Tryckte ner slangen (Fixade inte läckaget men väl missljudet). Noterade även att man inte kan trycka ner för mycket då det då blockerar. Vad finns det för lösning? Vill ju inte ha en …
-
- 2 svar
- 544 visningar
-
-
om det nu är så att vissa koraller kan breda ut sig, hur gör folk då.? ansar dem eller hur gör man? vad gör man av det man ansar isf oh hur gör man osv? kan tänka mig att folk odlar vidare på skotten men det kan väl man inte säga att alla gör? är en euphyllia en mjukis eller lps, sps? skötsel info tack eller bifogning till en sida där det står. verkar vara ett bra komplement till anemonerna, även om det känns att kanske en clavularia kan vara det med sina svajjiga ben tack tack
-
- 2 svar
- 543 visningar
-
-
-
Jag har nyss startat ett 100 liters akvarium efter 5 års frånvaro från saltvattensakvarium. Eftersom det var ett tag sen undrar jag därför vilka online-butiker folk rekommenderar? (Om det ens är lämpligt att beställa online eller inte). Bor i Karlstad så finns inte någon närliggande saltvattensbutik riktigt... Funderar på t.ex. Företagsakvarium, Salt i Väst, Triton mm. Följer Red Sea's Reef Mature program och har blivit dags att introducera ett clean-up-crew.
-
- 1 svar
- 543 visningar
-
-
Hittade denna är den bra att ha tro :-) Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 4 svar
- 542 visningar
-
-
hej alla, jag undrar vart ni köper era kalibrering vätska till ozon proben? allt jag hittar kostar en del i inköp.
-
- 0 svar
- 542 visningar
-
-
Har en "sjöborre " tror det är en Arbacia lixula . Hade inte satt dit kammen på avrinningen och nu sitter han i facket . Den sitter högt upp ,men den sitter fast på rutan, försökt med ett glas och plastbytta men vill inte ta i så den skadar sig ! Måste jag ta ner vattennivån för den ska släppa eller vågar jag putta upp den med kraft . Han verkar dock trivas där men han kommer inte kunna komma ut när jag monterat kammen Mvh : Fredrik
-
- 0 svar
- 542 visningar
-
-
Jag funderar på ett clarisea till mitt red sea reefer 425, men har förstått att det inte är så lätt att installera ett sådant. Är det någon som vet hur man ska göra och hur svårt det är att sätta in ett filter i ett akvarium som redan är igång? Vad jag förstått så behöver man modifiera sumpen lite? Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
Kan man krascha hela systemet i början genom att ta in för mycket koraller eller gäller detta endast fiskar?
-
- 1 svar
- 541 visningar
-
-
Tänkte visa lite nya bilder nu när jag satt in lite mera LS och lite sand. Har även satt in lite turbosar och eremiter och som synes så har dom mycket att göra ännu efter min algbombsexplotion. Hade ljuset på bara när jag tog korten,måste ju ha de släckt ännu några dagar. Man känner sig som barnen på Julafton. Ja, jag vet, Det stavas TÅLAMOD (JOBBIGT ORD FÖR DEN DELEN)
-
- 2 svar
- 541 visningar
-
-
Hej! Har fått ett gäng sånna här små ägg ”tror jag” på stenar. Nån sov vet vad där kan vara?
-
- 1 svar
- 541 visningar
-
-
Jag har som sagt lite dåligt med CA och Mg. Enligt Aqua Calc så ska jag tillsätta 4.4g CA och 17.1g Mg nu i 5dgr. Så jag undrar om jag kan blanda CA och Mg´t i en o samma dunk med ca 1liter osmos vatten... Lägger självklart i bara 1deciliter i taget var 5-10minut. Vill vara säker så jag inte skapar ngn cyanid med dem två tillsammans i samma dunk. tacksam för svar..
-
- 2 svar
- 540 visningar
-
-
Tjenare jag har lite funderingar på vad för sorts fiskar jag kan skaffa och hur många, jag har ett 100 liters akvarium där det just nu bor 2 clowner och lite annat i Det finns några fiskar som jag sjukt gärna skulle vilja ha i mitt akvarium som kirurg, dvärgkejsare och en puffer, Men frågan är om dom behöver större utrymme? En till fråga om puffern är att jag har läst om folk som har problem med att puffer och koraller inte går ihop, stämmer det?
-
- 2 svar
- 540 visningar
-
-
I förrgår var jag och köpte en bubbletip till mina clowner, den har varit igenstängd ett dygn nu och det är för min pepparmint är på den.. Vad kan jag göra åt detta eller kommer det gå över?
-
- 1 svar
- 540 visningar
-
-
Åsikter om denna behandlingen mot dinos? Ska vara den som tidigare hette ultra algea X https://www.tritonakvarium.se/product/fm-ultra-dino-x
-
- 0 svar
- 540 visningar
-
-
Jag har tre eremiter..Först var alla tre ute och betade hela tiden. Sen hitta jag en som var helt stilla och alltid gömd. Nu är den ute och betar för fullt. En annan har nu bosatt sig i en håla och verkar varken komma ut på dag eller natt. Gör de så ibland naturligt eller något som är knas? Karet har varit igång en månad drygt.
-
-
- 1 svar
- 539 visningar
-
-
Bör man komplettera med en extra pump i karet eller räcker det med standardpumparna på 2x 550 l/h? Har sett att många satt in en extra i karet för att öka cirkulationen. Sent from my Windows Phone
-
- 2 svar
- 538 visningar
-
-
Hej! Har en snabb liten fråga. Mitt akvarium har varit igång ett tag och värdena är bra. Inga fiskar ännu men har levande sten i. Fick ett erbjudande nu att ta över lite koraller och fiskar samt sten från ett annat akvarium som ska lägga ner. Men fråga är nu om stenen jag tar från det andra akvariet kommer att starta igång cyklen igen eller kommer den här stenen bara dimpa ner i akvariet utan att det gör någon skillnad för värdena? Hoppad jag inte va allt för luddig. MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 1 svar
- 537 visningar
-
-
Hej. Jag har precis sat ihop min första saltvatten tank. Nu behöver jag hjälp med att välja LED lampa, jag har siktat in mig på en AI prime hd eller current USA. Min tank kommer att ha mjuk koraller och några fiskar den är bara 102l. Några förslag?
-
- 1 svar
- 537 visningar
-
-
Hej jag undrar om det blir farligt för någonting i karet när man syresätter vattnet via 2 streamer. det bli ganska mycket bubblor ! Har i 2 kuren med Red slime remover .. kenny
-
- 2 svar
- 536 visningar
-
-
Hej, Jag ska uppgradera mig till ett större akvarium och kollar just nu på dessa två som rubriken lyder. Gillar reefer 625 men kollar även på max-s 650. Det jag undrar framförallt om någon har erfarenhet av max-s systemet. Är det något att ha? Och är det värt pengarna? Man får ju med mycket där med tanke på att allt ingår Mvh Pierre
-
- 1 svar
- 536 visningar
-
-
-
- 0 svar
- 536 visningar
-
-
Vilket skulle namnet kunna vara på min korall samt vad pysslar den med? Käkar den en borstmask?
-
-
Jag kör med stängd ramp / kåpa som det är idag, men jag vill skaffa en öppen ramp istället. Men då vi har redan hög luftfuktighet i huset som det är idag, plus att jag är astmatiker, vill min far inte skaffa en hängandes ramp. Då undrar jag, hur mycket mer skulle ett 350L med öppen ramp avdunsta jämfört med stängd ramp? Och vad är för-nackdelarna med de olika två alternativen? Det är snyggare, lättare att komma åt i akvariet etc, men det hjälper även med att hålla stabilare kh om jag inte är helt ute och cyklar? Vad finns det mer för för-nackdelar?
-
- 0 svar
- 535 visningar
-