Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Är på gång att byta ut orginalskummaren på mitt RSM 130 och hade tänkt köpa en Tunze 9002. Men har nu upptäckt att det också finns en skummare som heter Hydor Slim Skim Nano som enligt Drakfisken ska passa i RSM. Är det någon som har testat denna skummare? Passar den såfall utan media bracket? Finns det möjligtvis någon alternativ skummare jag kan köpa som passar bra i RSM? Hälsningar Mikael

2. Started by Hanssanden,

Har haft mitt akvarium igång nu sedan månadsskiftet feb/mars har tagit det väldigt lungt idagsläget har jag 2st clowfiskar, en Putsarräka och en Ormsjöstjärna. Akvariet är ett komplett set med all teknik plus bänk liknande rsmet med detta har en 150W MH lampa. Några mobil bilder: Mvh Hasse i Braås Sent from my iPhone using Tapatalk

• 274 svar
    • 26,6k visningar
  3. Tjenare! Jag har nu själv haft igång mitt akvarium på 450 liter sen i september och det fungerar fin fint. Dock har det lite overkill när det gäller teknik och framförallt när det gäller skumning. Jag har d.v.s. 2 x mce 600, så det renas rätt bra vattnet. Jag har dock fått frågor från många som vill skaffa saltvattenakvarium och jag har själv försökt läsa på hur billigt ett sånt kar kan bli. En fundering jag har haft är bland annat om sötvattensfiskar är tåligare mot "smutsigt" vatten eller vad man ska kalla det än saltvattensfiskar? Jag funderar på vad det är som hindrar att ett sötvattensakvarium standardutrustning inte skulle fungerar för enbart fisk? Jag vet att det h…

• 23 svar
    • 2,7k visningar
  4. Started by Aquaguy,

Jag är ganska ny på salta akvarium och skulle vilja prova något medan jag planerar ett större kar. Har lite frågor, om jag skulle köpa ett 20-30 liters nano vad för pump skulle jag behöva? ung hur mycket levande sten? Vilka korraler skulle vara lämpliga? är det nödvändigt med skummare? har bara tänkt att ha lite korraler och sniglar i akvariumet.

• 11 svar
    • 909 visningar
  5. Jag köpte en vattentunna från Clas Ohlson i förrgår och den är inte livsmedelsgodkänd. Materialet den är gjord av är polyeten. Min plan var att tappa upp osmosvatten i tunnan medans man sover eller är på jobbet för att skynda på processen av uppfyllningen. Så min fråga är då ifall jag kan använda denna tunna trots att den inte är livsmedelsgodkänd? Vattnet skulle bara behöva vara i tunnan i max ett dygn.

• 22 svar
    • 6k visningar
  6. Started by Gilderon,

Imorgon söndag bär det av till zoogiganten för att införskaffa ett rsm130D samt en hel del tillbehör... Någon som har bra tips på tillbehör som jag bör/måste skaffa?? kommer garanterat att glömma något

• 52 svar
    • 4,3k visningar
  7. Started by fälgis_,

har idag startat upp mitt första akvarium. ett 337 liters kub akvarium med måtten 75x75x60 lxhxd bilder kommer efter hand

8. Started by Nille83,

Är det ligga eller vad gör de? De har suttit "ihop" i 2 dagar snart.

• 2 svar
    • 584 visningar
  9. Started by Lille Skutt,

Sitter nåt precis under korallen som ser ut som ett trumpethorn? Verkar bo nåt i den också? Bra eller An..?

• 0 svar
    • 579 visningar
  10. Started by raklun,

Skulle behöva lite hjälp med hur man på bästa sätt lossar på en tankgenomföring som sitter som berget. Tror det är en sån här genomföring: Tankgenomföring Den nedre muttern lossnar utan problem men om jag fattat det rätt så ska den övre muttern också gå att lossa på? Kan tyvärr inte ta ut genomföringen på det sättet det lossnar nu då det sitter en koppling limmad direkt i den som jag gärna vill spara. Tar gärna emot tips om nån sitter på något gammalt knep. Har provat med ogräsättika över natten, kanske bara gäller att ha mer tålamod?

• 5 svar
    • 1k visningar
  11. Started by Magnus Hörkeby,

Upptäckte till min förvåning två stora kolsvarta nakensnäckor ca 5 cm i mitt nyinköpta beg akvarium kan det vara Stomatella? Om så är dom verkligen så goda innevånare som mina googleträffar vill påskina?

12. Started by walak,

Hej är lite sugen på detta akvarium https://www.cyberzoo.se/akvaristik/akvarium/akvariepaket/fluval-flex-akvarium-123l-svart.html Men jag blir lite fundersam att det står i beskrivningen att det är bara för sötvatten så vad kan hända om man har det som saltkar? eller är det bara så att ljuset som följer med är för sötvattens fiskar och växter

• Gilla
    • 4 svar
    • 4k visningar
  13. Started by Henrik dahlström,

Riktigt nöjd nu när jag fått i stenen

• 3 svar
    • 621 visningar
  14. Started by lars8686,

Hej! Jag funderar på att göra om mitt Juwel Lido 200L akvarium till saltvattensakvarium. Jag hade tänkt mig följande setup: Juwel LED Blue - lysrör 590 mm - 11 W Juwel LED Marine - lysrör 590 mm -11 W Tunze 9012 skummare 2x Eheim StreamOn+ 6500 Levande sten Levande sand Samt behåller juwels innerfilter och fyller det med levande sten. Vad tror ni om det, har jag missat något?🙂 Fiskar och koraller anpassar jag efter vad karet tillåter. // Lars

15. Started by statte,

Hejsan, Jag har 2 sötvattensakvarie ett med fiskar och ett med sköldpadda och fisk, jag har ett 6kantig akvarie på 48L, undrar om det ä möjligt att starta upp saltvatten i det? har blivit intresserad av det på sistone, jag är itne så jätte intresserad av så mycket koraller och sånt, men visst är väl alla saltvattensfiskar så coola, har oxå hört att om man inte har så mycket koraller och sånt så är det ganska lättskött? Om jag skulle starta upp det vad skule jag i så fall behöva till det?? jag kan typ inget om saltvatten så all hjälp är verkligen tacksamt välkommen . /statte

16. Started by Jenn,

Hej! Har precis köpt mitt första saltvattensakvarium. Har haft vatten i sen 18/10 och den levande stenen. 21/10 hade jag i (i mina ögon väl )tvättat korallgrus. Nu hålller jag på att kolla vattenvärdena. Köpte ett testkit från JBL med ett gäng dropptester. Enligt pappret med mätarskalan för nitrit så hade jag 0.025 men när jag knappar in de på JBl:s hemsida var det för högt. Men enligt medföljande boken så var allt under 0.2 bra. Så någon som vet vad som gäller? Karet är på 58l. Mycket tacksam för svar! Hälsningar Jennifer

• 5 svar
    • 2,8k visningar
  17. Started by crosswinds,

Hej igen alla! Vad har ni för erfarenheter utav deltec microreef versionerna? Vad finns det för andra alternativ till dessa?

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by Marineman,

Har haft igång mitt kr i ca 3 månader. 2 st Clowner har varit med sedan starten,kompletterade sedan ned en sandvändare. Efter det fick jag ta över en mobbad elddvärgkejsare från en vän. Det gick bra i början men allt efter så har clownerna varit på honom mer och mer. I dag när jag kom hen så såg jag att hans fenor var så skadade att han inte kunde simma. Jag avlivade honom (humant givetvis) Nu ser jag också att clownerna ger sig på min andra dvärgkejsare(bicolour)som har fått vara ifred innan. Min teori är att de ser hela karet som sitt revir,hur löser jag då detta?Jag vill ju kunna ha fler fiskar.....

• 22 svar
    • 2,4k visningar
  19. Started by Yodelking,

Idag ringde de och sa att mitt akvarium hade kommit, tyvärr är jag i Stockholm med jobbet till torsdag kväll. Jag har två frågor: 1. När man fått balans i sitt kar och har ex. 20kg levande sten, lite fisk och koraller. Störs balansen om man plötsligt stoppar i ex. 10kg levande sten till? DVS är det bättre att få dit all sten direkt? 2. Man har UV-filtrering för att ta död på bakterier och därmed klarare vatten? Tar de inte död på de bakterier som man vill ha, som kommer från den levande stenen? Tack på förhand!

• 4 svar
    • 870 visningar
  20. Started by mattsve,

Jag har sen tidigare ett AN Evolution 1 som gick jättebra tills vi flyttade till hus för ett år sedan, akvariet hamnade mer i skymundan så att jag inte såg det lika ofta kombinerat med att hus kräver mer jobb än en lägenhet så har jag tyvärr misskött mitt nano och nu ser det inte alls roligt ut, gick i tankarna att sälja av allt och sluta med salt men min fru tycke att vi skall konvertera vårt Juwel Rio 300 till salt istället och inte tackar man nej till en sådan chans. Tanken är att få det så lättskött som möjligt, så få moment som möjligt i underhållet och så tyst som möjligt då det står i vardagsrummet. Mina idéer: * 2 st Maxspect 110W LED för att få glitter men slippa…

• 11 svar
    • 2,3k visningar
  21. Started by xlnz,

Hej! Har under våren skaffat ett Aqua-Medic Chromis akvarium. Det går för tillfället som växtakvarium, under hösten ska jag starta det med salt har jag tänkt mig. Jag har läst på en hel del under ett par års tid, så jag har ganska klart för mig om hur jag skall gå tillväga (Tror jag) men jag har några frågor. Första frågan: Ursprungsskummaren tänker jag lägga i skrubben, då jag inte litar på att kopplingar och slangar hålls kvar. Sedan är det inte så snyggt med massa pumpar och slangar där bak med original skummaren. Jag har funderat på ett par olika skummaralternativ som jag hoppas ni kan hjälpa mig välja mellan. 1. Hydor Slim Skim Nano 2. Hydor Slim Skim 3. Tunze reef…

• 7 svar
    • 949 visningar
  22. Started by tomas67,

Häromdagen så skaffade jag en eremit kräfta, upptäckte nu i morse att den största turbosnäcksan låg upp o ner och va död, misstänker att eremitkräftan är inblandad i det, nu min fundering hur gör ni andra, låter ni dom döda snäckorna ligga kvar eller ta ni upp dom Mvh Tomas

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by kiwi11,

Hej! Kevin heter jag. Bosatt i Ronneby och tänkte ge mig in i salt världen efter att ha bytt till mig detta kar. Är egentligen mest för reptiler men har varit sugen på saltvatten länge! Karet har än så länge fungerat bra, har några kilo levande sten och två fiskar. Koraller ska inhandlas. Ska bara låta det gå någon vecka till och sen se så alla värden stämmer. Jag är dock lite osäker på vilka värden jag ska hålla koll på samt hur ofta. Ni får jätte gärna hjälpa till med råd och tips! Undrar bara ifall någon vet vad anledningen är till att min skummare låter så jäkla högt, sitter ingen syrepump till den för den gick sönder, den skummar fint ändå. Håller man för slangen so…

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by plattfische,

Har precis dragit igång mitt kar (se den här tråden) och lade i LS för några dagar sedan. Det cyklar på för fullt och jag har ljuset på tre timmar per dag. Tänkte vänta ett tag med att introducera mjukkoraller och tar snart kontroll på nitritvärdena (ska bara fixa tester först...). Men, jag undrar när man kan/bör introducera en "städpatrull" och vilka djur man kan tänkas ha i en sådan. Eremiter? Ormstjärnor (jag har en del sand)? För, om den nu är till för att hålla tillbaka de gröna trådalgerna är det väl poängfullt att ha i den innan nitrifikationscykeln är genomkörd? Men tål djuren verkligen det? Eller är partullen mer till för att hålla ev ny algtillväxt i schack läng…

25. Started by onoff,

En Fråga, jag har ett 400l med sump har ca 80l sötvatten i sumpen som jag har till att fylla på avdunstat vatten med. Men om jag stoppar växter och någon molly för att ha och mata saltfisken med och ändå ta sötvatten till salt karet därifrån skulle det funka? Växter livnär sig väll på vissa skadliga ämne om jag inte har fel.

• 5 svar
    • 812 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.