Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej! jag behöver limma tillbaka plastgallret som sitter vid ytavrinningen och undrar vilket typ av lim jag bör använda som inte är giftigt för mitt levande! Tacksam för svar! /Daniel
-
- 1 svar
- 484 visningar
-
-
Är det nån i GBG som har en fisk fälla som kan tänka låna ut den för några dagar ? behöver fånga min elak Demsel MVH Patrick
-
- 0 svar
- 483 visningar
-
-
Hej jag började få coralin inte bara på min LS men också på bakrutan av karet ...men ska man skrapa bort den från karet eller går det inte att ta bort den? vad tycker ni? tack på förhand tas
-
-
- 4 svar
- 481 visningar
-
-
Lite nyfiken på vad detta är??? Mest troligt någon ohyra 😂😂
-
- 2 svar
- 481 visningar
-
-
Tips på en skummare som passat till ett AQUAEL ReefMAX 105 l ? Skulle behöva en som är lite mer effektiv. Tack på förhand och trevlig helg på er alla!
-
- 0 svar
- 481 visningar
-
-
Som rubriken lyder. Satte i en ny skulle i mitt red sea reefer 170 i onsdags,en Deltec 400i Men vattnet blir blå - grönt i skummarkoppen. Ska det inte va brunt ? Antar att det filtrerat ut något onyttigt till följd av detta. Men vad kan servera på?
-
Sedan i förrgår har vattnet blivit väldigt disigt/grumligt samt att algerna på rutorna ökat avsevärt. Har 2 i nitrat och lite högre fosfat. Doserar med nopox enligt red seas mature reef kit. Doserar 3 ml per 100 ml och är rädd att detta är orsaken. Hur avsluta jag smidigast behandlingen med nopox?
-
- 2 svar
- 480 visningar
-
-
Har haft turen att ha fått en saltvattens kar på 380 liter inkl utr, har haft sötvattenskar i många år, men vill gärna lära mig mer om saltvattenskar och hur det funkar mm, därför söker jag efter bra och informativa böcker som man bör läsa innan man drar igång nått projekt. Dom får gärna va på svenska. Mvh Jimmy
-
- 1 svar
- 480 visningar
-
-
Jag undrar om man kan köra med enbart en fristående nitratfilter eller är det något annant filter man måste ha till det?? kan man köra det om man kör ett sump löst kar?? hur får man det att funka i såna fall??
-
- 0 svar
- 478 visningar
-
-
Någon som vet om denna är bra eller dålig för akvariet?? 0ch vad är det??
-
- 0 svar
- 478 visningar
-
-
Har en ställbar pump över, finns det något filter man kan trycka in i en liten sump brevid skummaren? Kar 52liter sump typ 30liter, eller är det skit sak samma i ett så litet system? Tankarna har gått mot uv, eller ett sånt där rör man lägger olika medie i!
-
- 0 svar
- 478 visningar
-
-
-
-
Hej allihopa De sista veckorna ser jag de mikroorganismer i sumpen på rutorna ...är det något som jag måste vara orolig för? Några av de rör på sig och några är helt stilla.... Tacksam för er hjälp! Hälsing Tas Sent from my iPhone using Tapatalk
-
-
- 3 svar
- 476 visningar
-
-
Kanske en dum fråga men frågar man inte så ..... tänkte att förblanda saltvatten i 10 liters dunk (har 120L tank) för att byta 10% varje väcka hur länge kan man ha vattnet i dunken utan att det blir dåligt? tänkte ev ha 2 dunkar ståendes så e det klart när det e dags för byte. Har vanligt kranvatten men vi kör ofta osmos på jobb så kan ta där sen när sjukskrivningen är över 🤪 Thomas
-
- 4 svar
- 476 visningar
-
-
Hej hur gör man med cylinder anemon ska man trycka ner den i sanden eller dom gräver själv ner sej och flyttar dom runt på sej som bubbeltip anemoner?
-
- 1 svar
- 476 visningar
-
-
Hejsan! Nu har jag också startat med saltvatten akvariet är på ca 100 l men jag tror det går bra. Tänkte ha denna tråd som en liten dagbok, om det går bra? hoppas ni kan ge mig lite råd och sådant. Akvariet har varit uppe i ca en och en halv vecka. temp: 24 C salt: 1.024 ammonium: 0.0 Nitrat: 0.0 nitrit: 0.0 hur lägger man upp bilder? ps. Har nån' någon LS och känner att dom vill sälja lite till mig? i så fall skicka ett mejl så kommer vi överens om priset: linus.loterna@live.se
-
- 1 svar
- 474 visningar
-
-
-
I would really appreciate all feedback.Finally I have started assembling my tank and now working with sump phase. It has been on hold for three years since priories changed with new born back then and I have been stuck few days with how to setup the baffles in the sump to have silent water flow from one section to the other with different water height levels.Whole setup is like in pic_01Quick factsLeft to right1- Fuge 50*40*40=80L2-Media/Frag section~38*30*40=45L3- Return section 30*40*20=24L4- Pump off=24L back from overflow+display tank5- return section will hold half of the water when pump isoff and section 2 and 3 will hold the rest.The skimmer outlet will be above th…
-
- 0 svar
- 472 visningar
-
-
Nu när jag kom hem från skolan så såg jag att min acropora har blivit väldigt blek på en av topparna, Kh, mg och calcium är bra förutom att mg o ca ligger lite över än vad man ska ha... Nitrat ligger på 0-2, det enda jag kan tänka på är att jag ändrade streamern som satt väldigt nära korallen.. Hjälp behövs tack
-
- 1 svar
- 471 visningar
-
-
Hej. Jag har köpt helt ny live sand (Natures Ocean). Efter att studerat ett klipp på Youtube så vill jag gå denna rutt med djup sand. Det jag ber om: är det någon i Kristianstad, Hässleholm, Älmhult eller Markaryd trakterna som kan tänka sig låna ut 1 eller 2 av sina redan inkörda levande sten till mig under uppstarten så att de gynnsamma bakterierna kan överföras till min nya sand? Jag både hämtar och lämnar! MVH!
-
- 0 svar
- 471 visningar
-
-
Behöver hjälp med, Om Slangen från pump motorn ska vara i vattnet eller ovanför osv ? http://www.yatego.com/aquamann/p,4ff6c405a1b6f,4d0b892dedb733_3,grotech-hea-080-2-eiweissabschaeumer-bis-300liter?sid=09Y1378300384Y1c9238490178aa375a
-
- 2 svar
- 471 visningar
-
-
-
-
Ska starta upp ett nytt 120 liters kar idag så behöver lite nytt salt runt 4-5 kg så undrar om någon i Helsingborg eller ut mot Jonstorp säljer lite salt?, eller om ni vet någon butik i närheten som säljer? MVH Wigge
-
- 1 svar
- 470 visningar
-