Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Akvariedatorer

1. Started by jarecki68,

Rekommendera apex controller eller ghl profilux plus minus vilka använder ni och varför ? fördelar i framtiden ? https://www.neptunesystems.com/products/apex-controllers/apex-controller-system/ https://www.aquariumcomputer.com/products/profilux-aquarium-controller/

• Gilla
    • 21 svar
    • 6,6k visningar
  2. Vad har ni för erfarenheter med olika datorsystem att styra olika funktioner? För och nackdelar med Apex mot Reef Angel?

• Gilla
    • 15 svar
    • 3,7k visningar
  3. Started by hecyhook,

Vet inte om detta är rätt plats eller om tråden hör hemma i nybörjarhörnan ☺️ Har precis köpt mitt första saltvattensakvarium. Red Sea Reefer 350. Om jag vill fuska lite på vägen / safe:a och investera i en akvariedator / mätare för att mäta och få bättre koll på dom nödvändiga värdena (Kalcium, magnesium och karbonater - vad vill jag mer veta för värden för att få ett stabilt akvarium för fiskar och koraller?) som jag behöver ha koll på, vilken bör jag välja? MVH Förvirrad

4. Started by MARHAG,

Hej, har kommit i läget att jag har börjat titta på en ny akvariedator som ersättning till min gamla IKS som jag använder nu. Anledningen till att jag letar efter ett nytt system är att vissa av mät proberna har börjat visa värden som jag har kunnat säkerställa genom annan testning är felaktiga. tex jag har två ph prober och även efter kalibrering så visar de olika värden för ph i akvariet. Så minst en är felaktig! Eftersom utvecklingen på IKS verkar ha stått still under längre tid för IKS systemet så föredrar jag att se på ett nytt system istället för att köpa nya prober till IKS systemet. De system som verkar vara mest intressanta är GHLs P…

5. Är sugen på testa en kh övervakare på mitt nya system. Men vet inte riktigt vilken jag skall välja. Behöver inte mäta kh flera gg om dagen, har heller inget behov av att den styr doseringen av tex balling. Det jag söker är att få ett kh testresultat, räcker med en gång per dag. Jag ser då om kh börjar röra sig och kan själv ställa om ca-reaktorn eller höja ballingtillsatsen. Jag ser det manuella lite som ett säkerhetsbälte. Får jag ett tokigt mätresultat kan jag testa manuellt en gång innan åtgärd. har alltid försökt hålla all teknik så enkel och basic som möjligt. Då blir det mer tid till att njuta av fisk och koraller istället för att pilla med tekni…

• Gilla
    • 9 svar
    • 1k visningar
  6. Started by wrang,

Intressant med en till Kh maskin på marknaden så man kan välja fler märken — Reef Factory KH Keeper KH keeper is a smart KH measuring instrument which uses high-quality components with an accuracy of +/- 0.01 dKh. The automatic measurement can be set in the range to test every hour to every 12 hours a day. The KH keeper is a self-contained KH monitor that tests water samples straight from your aquarium to test the KH. If the KH measurement deviates too much between measurements, KH Keeper will repeat the test. If the result is confirmed, the device will send you an alert via the Smart Reef app available for both iOS and Android! The ‘waste’…

7. Started by Per Johansson,

Som ny är man ju lite nyfiken på tekniken... Jag håller just på att starta upp ett 128-liters, och har lite funderingar på detta med datorer. Jag förstår ju att det finns precis hur mycket som helst i denna vägen, men visst borde man väl kunna applicera detta redan på ett såpass litet kar, och sedan låta tekniken följa med vid framtida byte? Vad kan man övervaka med dator? Värden? Vilka är mest användarvänliga/prisvärda? Kompabilitet? MVH. Per Johansson.

• Gilla
    • 5 svar
    • 3,9k visningar
  8. Started by mcjagg,

Hejsan har kommit över en 3.1 till juste pris det jag undrar om pab kabeln är det en vanlig nätverkskabel eller är trådarna kopplade på annat sätt mvh jag hittade info om det och det är vanlig nätverks kabel.

• Gilla
    • 4 svar
    • 3,2k visningar
  9. Started by OR20,

Jag har precis beslutat mig för att uppgradera min akvariedator, om sanningen ska fram så är den och en KhD-testmaskin redan inköpt. Det spelar ingen roll vilken modell eller tillverkare det är för min fråga då jag mer undrar hur ni har automatiserat era akvarier. Anledningen till min fråga kommer sig av att när jag satt och konfigurerade inköpet så slog det mig, behöver jag allt detta och vilka sensorer använder jag i dagsläget på den dator som jag ersätter? Jag undrar därför vilka sensorer har ni idag, vilka använder ni och vad styr ni med dem?

• Tack
      • Gilla
    • 4 svar
    • 2,7k visningar
  10. Started by Alessandro,

Någon som använder en sådan? Vad tycker ni?

• Tack
    • 3 svar
    • 3,1k visningar
  11. Started by Kim Rosenqvist,

Jag har haft min alkatronic i en vecka nu men har haft lite svårt att få den att stabilisera sig. Kan nämna att jag testat med Hanna Checker varje dag där jag fått 9.0 - 9.1. Inledningsvis blandade jag ett liten batch reagens med hjälp av en medicinspruta på 60 ml (4 del rodi + 1 del reagens). Därefter kalibrerade jag en gång per dag. Idag (vid 1-markeringen på bilden), när jag trodde den började stabilisera sig efter 3 likvärdiga mätningar. Så blandade jag en större batch med reagens. Jag använde en mätkolv på 500 ml (som såklart var inköpt just i detta syfte). Jag lät sen reagensen spola igenom pumpen så att jag enbart hade ny reage…

12. Started by wrang,

Hej nån som vet varför det ej sparas min data på GHL datorn. All är försvunnen... Tips eller fel jag gör [emoji854] Skickat från min iPhone med Tapatalk

13. Started by TopDog,

Slänger upp en länk till ytterligare en produkt som mäter tio olika parametrar. Som jag förstått det skall den tydligen mäta kontinuerligt under hela dagarna. Det som mäts är pH, alkalinity, NH3, NH4, NO2, NO3, Ca, Mg, K, O2, and CO2 Länk följer https://www.mindstreamh2o.com/

• 2 svar
    • 2,9k visningar
  14. Started by Jompasthlm,

Intressant att den även testar No3 & Po4 i samma maskin

• 1 svar
    • 783 visningar
  15. Started by kiwi11,

Då jag börjat med kalkwasser vill jag övervaka PH & då via mobilen så jag kan kolla bakåt i tiden & se förändringar Har kollat lite olika alternativ & dessa 3 har jag fastnat för hittills Reef factory ph meter 2800kr Då endast mätning av ph Kan styra så den stänger av tex skummaren om ph blir för högt om man även har deras smartplug som jag redan har ----‐--------------- Apex jr a3 4500kr ink frakt ifrån Tyskland Dator tsm med ph & temperatur probe, level sensor & läcksenor Vill jag styra något så är det ju yttligare några tusen för energibaren &am…

16. Started by Johan254,

suttit en del och kikat på denna sida och köpte massa grejjer för ett tag sen. Men blev aldrig av att jag byggde nått.. hittade denna kickstarter idag. 4 dagar kvar, jag la in 57 dollar. Får se om det kommer nått i April.

• 0 svar
    • 3,7k visningar
  17. Started by jonasroman,

Se rubrik. Apex har. Vet ni hur det är med de andra? //Jonas

• 0 svar
    • 2,9k visningar
  18. Jag gillar utvecklingen.... https://reefbuilders.com/2019/07/17/mastertronic-is-a-new-water-testing-machine-under-development/

• 0 svar
    • 2,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.