Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Satt och kollade igenom Besökares akvarium under Carl Thomaeusoch hittade då dennakorall jag inte kände igen(den till höger nedanför stjärnpolyperna). Då jag inte vet nicket på personen som tagit bilden har jag ju ingen möjlighet att fråga honom direkt men någon här kanske vet
-
Hej Jag har en korall som ser ut som en svamp. På bilder jag sätt så har dem sina pinnar ute även på dagen även hos min granne. Men min fäller in dem när ljuset tänds?? Har jag för stark lampa? jag har 2 T5 rör över karet ett blått och ett vitt.
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Är det vanligt att Blastomussa ofta inte sväller ut och visar sig i sin prakt. Mina är ofta ihopkrymta. Alla vatten parametrar är normala.
-
Ser ut som något har tuggat i sig en stor del av ena stammen på min euphyllia. Vad kan det vara som har varit så hungrigt? Eller kan det vara någon sjukdom? Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon som har koll på hur man plockar bort skivanemoner? Har ett par st som jag vill flytta på till mitt nanoakvarium. Testade att stressa anemonen pillade o pillade i fall den skulle släppa men icke den bara tjurade ihop. Tacksam för alla ideér...
-
- 12 svar
- 1,3k visningar
-
-
växer flakväxande spser fast på sten precis som "vanliga" blev lite osäker
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
På flera av våra SPS så har "skinnet" krupit längre upp på stammen. På vissa handlar det om att vävnaden krupit upp någon mm på foten, på någon annan är det numera vävnadslöst 2-3mm upp på "stammen". Vet inte riktigt hur man ska förklara det...men det handlar helt enkelt om vävnadsförlust nerifrån. Vad kan detta bero på, och vad kan det möjligen finnas att göra? I Zeovitkatalogens snabbguid för problemlösning står följande: "Vävnadsförlust från botten! Gör ett större vatenbyte. Dosera Sponge Power och Pohl´s Xtra. Använd Coral Snow och aktivt kol. Dubbelkolla salthalten och vattenvärdena." SpongePower tillsätter vi på regelbunden basis. Likaså kör vi konstant med Kz aktiv…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Funderar på att skaffa en scolymia men vill först få lite fakta och skötselråd om dessa juveler. Vissa skriver att dom är svåra över tid och att dom kräver matning. Vet att det finns vissa som har scolymia här så tänkte fråga. Undrar också om någon haft en scoly ett bra tag/ett par år och hur man skött dessa, matning/placering osv Sent from my Xperia Z1 using Tapatalk
-
jag e på jakt efter en frag av denna eller en lite mindre koloni.. e det nån som vill byta mot nåt så har jag plenty med sps fraggar,,,mvh
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Börjar få en del olika LPS:er nu, Acan, Blasto, Lobo och en favia. Det jag undrar lite över är, Hur mycket kompenserar matningen för eventuella ljusbrister? Alla mina ser ut att må bra, uppsvällda och fina. Men jag har ställt dom där det inte kommer något direkt MH på dem, men kan dock komma lite från mina T5:or men tror inte det är så mycket på 65cm djup från 4x39w (2 ATI Blue plus, 2ATI Actinic), 2 på varje sida i karet. Men hur ser man att dom skulle kunna få det bättre? Tycker den info jag kan läsa mig till säga väldigt olika! Lobo ska tex. så mycket ljust stod det på reeflex, acan på mörkt säger vissa andra väldigt ljust. Så nu undrar jag helt sonika vad ni har …
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
är det någon som vet ett bra substitut för en anemon till mina clowner. det är Percula clowner och dom bor för tillfället. i en H. Magnifica. (till salu!! 35cm xxl ) Tack på förhand Robert
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad kan problemet vara när dessa bara förtvinar och försvinner, Discosoma sp ska gilla ljus och vara bland det lättaste som finns. Har också en massa Pachyclavularia violacea som tydligen vill ha samma livsbetingelser och det växer som ogräs,har även andra skivanemoner som stor trivs men Discosomorna blir mindre och mindre och har på flera ställen försvunnit.
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har fått höra att denna är giftig vet inte namnet på den är det nån som vet. På vilket sätt är den giftig. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har fått ett problem med en av mina koraller. För det första så är det inte alla så mycket polyper ute på den nu som det var förut. Det andra är att jag har fått små luftbubblor på den i topparna. Se bilden! Är det någon som kan svara på vad det kan vara för fel?
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Fick denna lilla sak på en av LS stenen som jag köpte på korallfisken förra veckan. vet inte vad det är för något, nån av er som har nån aning ? Har större version av bilden på: http://www.tokis.net/gallery/Akvarie/PICT0029_001?full=1
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Köpte ett kitt med koraller som en skulle lägga ner akvariet men vet ej vilken lps det kan vara. Ska man ha den där uppe på revet eller bättre nere vid sanden/botten? Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
hur mycket ljus vill de ha ? Har en som sitter på 50 cm djup under 6 T5 rör men den kryper ner i skuggan, verkar tycka det är för ljust eller har de krav på stort vatten flöde? /s
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Någon so vet vad det är
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Min röda BTA delade på sig för en veckan sedan så nu har jag två. Med tanke på att de växer som ogräs och jag har ett par andra anemoner blir det lite mycket med två. Tänkte sälja av den ena när den har återhämtat sig lite. Men då infinner sig frågan hur man på enklast och bästa sätt tar loss en anemon. Jag vill inte riva hela inredningen och jag vill använda så lite "våld" som möjligt. Några smarta tips där ute?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej! har funderat ett tag nu på huruvida man kan ha euphyllior nära varann eller ej men inte vågat prova då jag vet att de snabbt brännerihjäl spser och ibland även mjukisar så tänkte bara fråga om någon har erfaranhet av att ha två euphyllior av olika art nära varann? de två jag har är euphyilla glabrescens och euphyllia divisa / paradivisa
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Undrar om det är någon som kan identifiera mina skivanemoner. Den nere till vänster håller på att dela sig
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har två mjukisar som för det mesta surar.... men ibland slämmar de av sig och slår ut. Resten av mina koraller verkar strortrivas (se min tråd/signatur). Båda två står på botten med bra ljus.... och i relativt strömt vatten (inte i direkta strömmen från streamern men i "returen". Har tyvärr ingen idé om vad det är för koraller och vad för behov de har... ...och är tacksam för hjälp! Oj... under tiden jag skrev detta så släppte min Fungia ifrån sig minst 3 moln med brun gegga (trådliknande) och drog ihop sig ordentligt.... Är detta normalt?? ...något sätt att göra sig av med avfall? ...den har visat tecken på att bara må jättebra sedan den kom för en vecka sedan.…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Skulle vilja ha hjälp med id på dessa om de e någon som vet.
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Idag så blev jag överraskad när jag såg min fungia. Normalt så har den alltid sett bra ut med tjocka fina tentakler som sticker ut och övrigt sett "normal" ut eller vad man skall kalla det med fin grön jämn "köttig" del och jag har trott att så här skalld det se ut. Har tyvärr ingen bild på det. Men idag så har den blåst upp sig och tankarna går till en fotboll. Klipper in några bilder. Är det så här en fungia skall se ut eller är det något speciellt på G?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-