Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Fråga... Sover (drar ihop sig) hammarkoraller? Mvh
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Ja jag har alltså nyligt köpt ett par av franatusclown och en anemon som tidigare gått i en kompis akvarium i 7 år.. Honom som är ruggigt stor och aggressiv har nått märkligt beteende för sig.. hon viftar jättesnabbt med bakdelen så att all grus yr upp upp och håller på att gräva och böka runt i gruset i största allmänhet.. är detta ett vanligt beteende bland dessa clowner? iaf så är vattnet konstant grumligt pga av detta.. men till följdfrågan.. Då clownen håller på att bäka så här så yr det runt massa ditrius hela tiden.. detta lyckas alltid lägge sig rakt på carpetanemonen så att denna är mer eller mindre täckt av ditrius.. just kring munnen där det är som en grop l…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Helt otroligt hur den fick tag på fisken (kanske fick lite hjälp?)! del 2,3,4 hittar ni där också.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Mina Acan och Caulastrea har ofta sina 'feeders' ute. Betyder det att de är hungriga och vill ha mat eller att de har hittat mat i vattnet och håller på att äta? Dvs bör jag punktmata eller har de redan hittat mat att äta..? Jag har (så klart) försökt hitta svar, men jag hittar bara '-Det är så de äter' vilket inte är vad jag är ute efter... Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hejsan, fick denna mjukkorall med när jag köpte karet, och den verkar trivas som fisken (korallen) i vattnet, men jag kan dock inte komma fram till vad det är för korall, har letat massvis men inte hittat några bilder på något som liknar den. Är det någon som kan hjälpa mig att identifiera den ??
-
Vad heter denna korall ( den i mitten )!Jag funderar på att ta fraggar av den då den har blivit 3ggr så stor som på bilden, är det bara att skära av fingrarna( inte mina alltså ) och limma på en sten?
-
har ett kar som varit igång några månader, nu till det tråkiga, såg att min sjöborre satt och smaskade på min Euphyllia, stammen ser verkligen skit ut och den är helt ihopdragen nu, finns det hopp eller kommer den dö?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Min sacrophyton har vita prickar på sig, ser lite ut som mjöltussar :S... Jag har märkt att de har blivit fler och fler. Kan det vara parasiter? Och i så fall, hur ska jag behandla det? Tackar för svar Mvh/ Alexander
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nyss tappade sugpropparna till en pump fäste och pumpen landade på något sätt så 4 st Xenia fraggar och 2 Skivanemoner flög iväg ur fraggburken och landade någonstans bakom 20 kg sten. Är det värt att riva ur all sten och leta fram dem, eller gör de ingen skada på vattnet. Så nu blir det inga byten med xenia eller skivisar MVH Max
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej alla, min Sinularia har inte fält ut sina polyper sedan i förrgår och ser lite ihoptryckt ut (kanske i samband med att mitt Rowaphos filter sattes igång och fosfat sjönk från 1ppm till 0.03 ppm på 24 timmar). Jag har upptäckt brunalger på vissa grentoppar som jag förgäves försökt att blåsa bort med ett pumphuvud. Jag har flyttat den nu till en annan sten där den får lite kraftigare cirkulation. Det underliga är att i refugium så växer just denna brunalg bäst där vattenflödet är som starkart. Vora tacksam för råd då jag inte hittat någon lösning i mina böcker. M.v.h Peter
-
Jag har börjat fastna för dessa koraller men det lilla jag har läst om dom så är dom tydligen väldigt svåra. Men hur svåra är dom e det specialmat som gäller eller e dom omöjliga i akvarium under längre tid? Berätta gärna om era erfarenheter och skicka gärna länkar. Någon som vet va dom ligger på i pris?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hittade en kul länk på RC. Jag var övertygad om att det gällde glasroser men efter att killen visat foton så visade det vara Quadricolor som han hade problem med. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1992557
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har satt 2 olika ephyllior brevid varandra, e det risk för stenkastning eller är ephyllior polare oavsett "färg" Slänger med en halvkass bild så ni ser va de gäller. Mvh, mackan
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej undrar om någon vet varför min skivanemoner tappar färgen, är helt utslagna och knoppar bra men de är inte lika fina i färgerna längre vad kan det beror på ?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
hallå jag har nu en Tubastrea aurea som är lite svulten, den ser bra ut nu i karet och verkar trivas men den för att hålla den i längden så bör jag väll mata den och vad ska jag då helst mata den med?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
för några dagar sen såg jag att min rosa montipora inte har ut polyperna lite krafftigt som den haft tidigare...såg sen att det va typ 5-6 små(då menar jag riktigt små också) svarta grejjer som rörde på sig på korallen..vad kan de va för nånting & är det pga dom polyperna inte är helt ute?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har läst att man ska vid fraggning klippa där död vävnad börjar. Som ni ser på bilden så har jag markerat en röd linje där det vita under linjen är helt dött, men till vänster/ovan linjen är en mjuk hinna över skelettet. Vissa grenar har denna hinna låååångt ner på stammen medan andra en kort bit. Kan jag kapa även där denna hinna är eller ska man undvika det? Flertalet av grenarna sitter på ett ställe där det är lite ljus, så de har sträckt sig långt, så planen är att kapa dessa och göra nya träd av..
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vill dela den här helt underbara länken. http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=1383176&perpage=25&pagenumber=1
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nån som kan ge ett namn på dessa? letat men finns ju massor av olika arter så har inte hittat rätt känns det som.
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Moderator's upplysning: Tråd flyttad till eget forum. Fel ställe att fråga på kanske,,,,, men jag skulle plocka loss min från en stor sten och fästa i en mindre sten... Har du något tips om hur man får den att stanna på stenen tills den fastnat ??
-
- 1 svar
- 1,1k visningar
-
-
Var hemma hos föräldrarna med lite acropora fraggar. Idag var jag förbi igen och passade på att titta till dem. Alla var kritvita. Såg även att ls var till större delen vit. Har iof sett det tidigare, bara inte reagerat på det Någon som har koll på vad som direkt kan vara fel? Mätte upp ders kh till 12,5 vilket är förhögt. Beror troligtvis på att de tidigare använt salt för osmos? Ca var ok , mg lite lågt , annars ok värden. De har tidigare legat lågt i ph, men är nu stabilt på 8,2 Någon acropa är polyper kvar ( bruna ) , de andra ser bara vita ut. Tar gärna emot tips, de har än så länge fått vatten från mig. så de kan byta 50% i ett kar och 100% i ett mindre. Tagit hem a…
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
-
Antar att det varierar beroende på vilka sorters stenkoraller man har, men finns det några cirka värden för vilka värden vattnet bör ha när man har ett (enbart) stenkoralls akvarium? Kh, Fe, Ca, Ka, Mg, Gh osv.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har en Euphyllia glabrescens som jag har haft i 1,5 år nu som har blivit lite stor. Mot kvällen när den har ”sträckt” ut sig helt så börjar den komma åt andra koraller. Det är den som är i mitten av bilden och nu börjar den komma åt acroporor som är i närheten. Min fråga är vilka koraller den vinner över, jag har fattar att den vinner över montiporor som man ser på bild2. För övrigt börjar det bli trångt i karet och det är många andra acroporor som håller på att krocka, men det verkar som dom böjer av och växer åt andra håll istället men denna Euphyllia fladdrar ju omkring.
-
- 2 svar
- 1k visningar
-