Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hej! jag undrar vad min Rhodactis gör för något? Ömsar?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Någon som vet namn på denna korall?? är det en favia https://www.saltvattensguiden.se/forumet/attachment.php?attachmentid=105369&d=1383342713 tack för svar vh gordan
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
tja min anemon håller på att dela sig o jag undrar om det e bra om min clownfisk e där o stresar den hela tiden, ska jag håva upp fisken eller ska den va kvar?för jag har upptäckt att den drar i hop sig o kryper neråt när fisken vill va i anemonen. tacksam för svar
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hej hopp. Jag har en anemon som beter sig lite märkligt. Helt plötslligt så har den börjat vika ihop sig på två sidor. Det är som att du tar en servett och gör ett veck i mitten på bägge sidorna, därefter så för man ihop dessa hörn. Den är helt uppblåst och armarna hålls rakt upp. Eftersom den är ca 20cm så är det nog på tiden, för den verkligen breder ut sig
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Funderar lite.. När lyset släcks på kvällen så doserar jag Amino Acid. Men kan det va till fördel att mata med nått annat också ? Som vi alla vet så expanderar polyperna jätte mycket på vissa koraller när det blir mörkt. Har prövat att punktmata på natten, men är osäker på vad det ger. Har hört att vissa som kör ZEOvit för sina polyper att expandera extremt mycket när dom rör runt i reaktorn. Vilka nackdelar/fördelar på LPS/SPS kan man få att dosera lite godis på natten. Och jag menar inte koraller som lever på azooxantheller. " Thomas "
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Köpte orange knappar häromdagen, men dem vill inte vidga ut sig någon som har någon ide varför? har andra som är utvidgare
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
kan nån berätta lite om den här. den är bara ut slagen när jag matar den eller på natten ska det vara så? mvh richard
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har en S Hystrix som står väldigt nära en Euphyllia, och som nu delvis vitnat. Är det ett tecken på att den blivit bränd månne? (Min andra hystrix 2 dm längre bort mår prima)
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Jag har sisådär 6-7 kolonier av Calustrea, både ljusgröna och brun-rosa med grön mitt. De brukar alltid vara "välpumpade" och vackert uppblåsta. De sista dagarna har alla utom en grupp sett mycket skrumpna ut - ungefär så som det ser ut före det är ljust på morgonen. Övriga koraller är oförändrade och ser ut att må fint. Det jag ändrat på under sista veckan är att jag bytt till nytt Rowaphos (låg före byte på ca 0,02) och försiktigt börjat dosera Korellen-Zuchts Kalium-Jodid/Flourid. Någon som vet om just Calustrea är känsliga för dipp i fosfatvärden eller annat....? /Gierth
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Köpte för ett tag sen en sten med en liten kolloni med blå-lila skivanemoner. de var fullt utslagana de första dagarna men nu har de dragit ihop sig och vissa har till och med flyttat på sig. har de dött eller letar de bara efter en bättre plats att bosätta sig på?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hur upplever ni växttakten på acropora jämfört med montipora, seriatopora, stylopora mfl .. Har ni ngn generell uppfattning om detta ? Tack för input.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
Eftersom en del nässeldjur kan breda ut sig som ogräs (t ex Aiptiasia, stärnpolyper, Xenia och hydroider) kan det kanske vara värt att testa andra starkt brännande arter som barriärer. Frågan blir då vilka som kan hålla ogräsarterna på avstånd, och hur väl står sig andra djur (t ex svampar och makroalger) i konkurrensen?
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Jag beställde en turbinaria (kraterkorall) GUL hos min handlare som tar från korallfisken och det jag får är detta se kort. Stämmer det eller inte är tveksam dock inte gul heller vore kul att veta vad man har i karet.
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Har en Euphyllia i mitt RSM130 och funderar på hur den bäst ska placeras höjdmässigt? Just nu står den 1/3 under ytan...
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har haft mjukkoraller under en längre tid, och detta problem jag ser nu gäller endast de vita sinularierna eller de mer ljusa i färgen. De tycks sträcka sig uppåt och bli smalare, förut var de mer fyllda så att säga. någon som har haft samma problem eller är det helt enkelt så att de sträcker sig mot ljuset?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
hej jag är en nybörjare som precis fått igång mitt kar .. jag köpte en mjukkorall i helgen som såg fin och stor ut dom första 3 dagarna i karet men nu har de´n dragit ihop sig och tappat lite av den fina färgen 2 dagar i rad ... behöver jag vara orolig ??? vad skall jag göra???
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej! Jag har en Favia eller möjligtvis en Favites som har fått en kal fläck i vävnaden så att skelettet syns. Ska de ha mycket ljus eller. jag har fått väldigt blandat information om detta. Vissa säger att de ska mycket ljus andra säger att de ska ha lite ljus. Kan ljusmängden ha betydelse här eller vad kan problemet vara?
-
Min mjukis (möjligen Alcyonium) har blivit angripen på ett märkligt sätt. Jag noterade för ca två veckor sedan att den såg ut att vara angripen av nånting vid foten. Nu har hela ena stjälken vikt sig ner. Polyperna är fortfarande utslagna, men den ser ju helt klart inte ut att må bra. Någon idé om vad som kan ha hänt?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Måste Heliofungia actiniformis placeras på botten av akvariet för att den kan vandra? Jag har precis skaffat en sådan och hittat en bra placering på en hylla av en sten, men så läste jag att den måste placeras på botten, stämmer detta?
-
Behöver ett råd! Jag har en stor Sacrophyton som senaste veckorna släpper ägg på kvällarna. Det är stora mängder och det förstör vattnet. Gått från omätbart PO4 till ca 0,25 ppm, och hela karet riskerar att krascha... Jag antar att den blivit "vuxen". Den är ca 40cm i diameter numera (för info: det rör sig om den gröna i mitten, se inlägg #8 i "Nuvarande kar"). Så, ni som varit med om liknande... hur gjorde ni? Funderar på olika alternativ. (1) Slänga alltihop (2) Skära ner den, slänga stora delar och låta delar av stammen bli nya små exemplar. (3) Annat? mvh Klas
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
https://reefbuilders.com/2017/02/14/dramatic-acropora-color-change/ jag tar en !
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Kom inte ihåg vad det var jag fick :-/ Nån som ser vad det kan vara?
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej på er !! jag har en lite fråga som kanske ni kan hjälpa mig att besvara ?? jag har en mjukkorall som har varit jättefin under ca två års tid nu , men nu när sommaren har kommit så beter den sig annerlunda , jag har norml temp i burken 26 grader ! alla värden är stabila ! det ända jag har ändrat på är belysningstiden ! har satt all min belysning på timer och låter T5orna starta två timmar innan MH . när jag kommer in i rummet så är bara T5orna på och korallen är hur fin som helst ! men såfort MHn startar så drar den ihopa sig och blir helt vit ! någon som har någon ide varför den gör såhär !! bifogar en bild på vad det är för korall !
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Har en Rhodactis sp. 07(Mushroom Coral) som släpper ut ett Rödlila aktigt slem som nu satt sig runt en rödalg, där växer nån form av mjukkorall i det oxå? undrar om man ska ta bort det för det sprider sig lite på sanden?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-