Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Viste inte vilken kategori jag skulle lägga denna fråga i. Vilka sorter är det på dessa tre och vilken kategori går dom under? Hur utfodrar man dem?
-
- 5 svar
- 4,2k visningar
-
-
hej har tagit hand om 2 kolonier av denna sol korall , satte genast igång att mata med pytonplankton i går kväll när jag fik hem dom , men nu efter att ha sökt på reefcentral läser jag där att "Sun corals don't eat phytoplankton. It's possible that the phyto is enticing the coral to open, but it won't provide any nutrition to the coral. They like meaty foods, so you should definitely switch to that if the coral is beginning to open. I have an orange and a black sun coral that both do great with a diet of blended raw seafood." hmm blir lite konfys nu vad ska man mata med bäst då ? alla tips välkommna !
-
- 17 svar
- 4,2k visningar
-
-
De breder ut sig...kul att de trivs men nu räcker det. Vad är det för sort tro? Och kan man hejda utbredningen? Annat än sälja alltså :-) försöker bifoga bild fr mobilen...
-
-
- 1 svar
- 4,2k visningar
-
-
"Hade" en gång acropora som växte bättre än någon annan korall jag har. Fast tyvärr på semestern så var det över 32 grader i några dagar så det mesta strök med så jag har kastat ut alla stenkoraller Men den här sparade jag av någon anledning, den var HELT vit o inte en polyp fanns kvar. Men sen några veckor har den börjat bli brun nerifrån och det går uppåt hela tiden. Ibland tycker jag mig ana mitt i natten att den har fått tillbaka några polyper, (men det kan vara min extrema vilja att jag vill ha den kvar ocskå). Tycker mig också ana att 2-3 toppar har blivit lite lila, det kan iofs också bero på blåljuset som sitter 5 cm över den. Läste också i en annan tråd att det …
-
Hej! Här kommer en konstig fråga: Jag skulle så gärna vilja ha en korall/anemon som prydnad. Jag har haft sötvattensakvarier och vet vad det innebär, men aldrig saltvatten. Jag har själv ingen aning om det är möjligt, men jag skulle vilja ha den i en klassisk fiskskål som väger cirka tio liter. Om det är möjligt behöver jag tips om allt, temperatur, art osv.
-
- 0 svar
- 4,1k visningar
-
-
Skulle vilja ha hjälp att identifiera denna korall. Ska ta över ett akvarium och nuvarande ägare vet inte namn på den. Har tyvärr ingen bättre bild då jag inte hämtat hem det ännu. Hoppas någon kan hjälpa trotts blåljuset 😃
-
- 1 svar
- 4,1k visningar
-
-
Det närmaste jag kan finna är japanese goblin of fire eller mango fusion. Någon som vet bättre än mig?
-
- 0 svar
- 4,1k visningar
-
-
Jag har en Lobophyllia som inte "svullnar" upp ordentligt. Skellettet syns som små piggar. Är det någon som har haft samma bekymmer och sedan löst problemet? Vad har ni för erfanheter och tips. Jag har euphyllia och bubbelkorall som fungerar bra. Alla vattenvärden är bra. //Henric
-
- 31 svar
- 4,1k visningar
-
-
Har upptäckt att där är nått svårt område på korallen och en av grenarna verkar ha tagit stryk, nån som har tips och råd?
-
- 2 svar
- 4,1k visningar
-
-
Vet inte vad dessa heter, men alla verkar kalla dem grön stjärnpolyp bara? Bytte till mig en knytnävsstor bit av en forummedlem för några dagar sedan, men till skillnad mot fraggen jag fick tidigare (från samma korall), så vägrar denna öppna sig? =( Den låg en par timmar i påsen (i rumsvärme) innan jag kom hem förvisso, men så känslig ska väl inte dessa vara?? En par tre, fyra strån har jag sett ute, men inte mer än så... Vattenvärden är bra och alla andra koraller mår bra. Även fraggen som sagt, som också växer och sprider sig (stor som en halv tumme nu). Min fråga är, vilka erfarenheter har ni i fråga om ljus, ström, osv? Den står på sandbotten (ca 80 cm från ytan). Be…
-
- 16 svar
- 4,1k visningar
-
-
Min Sarcophyton har inte haft sina polyper framme mer än en halv centimeter den senaste veckan. I och med att jag inte fått tag/haft tid att skaffa de fiskar jag velat så är mitt kar helt fritt från fiskar som förorenar och i och med det så är vattnet ultrarent med 0 i fosfat och 0.1 i nitrat. Kan det vara det som är problemet, och i så fall vad bör jag göra? Ska jag helt stänga av biopelletsreaktorn (och i så fall, måste jag kassera biopelletsarna?) ? Ska jag slänga ner nåt som får ruttna i karet? Eller ska jag bara vänta tills helgen då jag köper fiskar?
-
- 21 svar
- 4,1k visningar
-
-
Någon som har tips på ett bra sätt att bli av med skivanemoner? De har spridit sig till alldeles för många platser och blockerar en del platser där jag vill sätta sps, på några ställe börjar de bränna sps... Jag har blandat calciumhydroxid, sugit upp med en spruta, och med pumparna avstängda, försiktigt sprutat/lagt calciumhydroxiden över skivorna o h låtit verka en bra stund, sedan upprepat dagen efter. Men det tar inte många veckor innan de börjar komma tillbaka, även om de ser ut att dö eller iallafall ta rejält med stryk av calciumhydroxiden..... Andra tips? Sitter en del koraller på/kring alla stenar där de finns så jag känner inte riktigt för att kasta ut stenen..…
-
- 1 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej vad kan den stora korallen heta i mitten mvh
-
- 2 svar
- 4,1k visningar
-
-
Har en sån här korall om någon vet vad det kan vara, jag vet inte hur man fotar med mobilen i saltkar, belysningen gör ju att vitbalansen blir helkonstig. Korallen ser ut och beter sig som någon fungia, har små korta ”taggar” som fungia brukar ha fast denna lever bara upp på natten, den har också ett 20-tal små munnar också.. Är osäker på om denna är i det skick som den ska vara, köpte nämligen en del koraller som höll på dö billigt från en affär, de flesta börjar ta sig och få färger iaf, men denna är samma färg som när jag köpte dem.
-
- 1 svar
- 4k visningar
-
-
Vad ska man tänka på när en anemon delar sig? En kompis har en Heteractis av nåt slag (tror vi) som numer har två fötter. Antar (eller "hoppas" kanske man ska säga) att den är på väg att dela sig. Brukar anemoner dela sig i två lika stora delar? Brukar de vandra mycket efter att de delat sig? Kan man plocka upp den ena ganska omgående för att placera i ett annat kar? Bör man mata med några extra vitaminer för att underlätta delning/läkning?
-
- 9 svar
- 4k visningar
-
-
Har en grön flakväxande montipora som har börjat att blekna sedan någon vecka tillbaka. Det enda som är annorlunda i karet är att jag är "fodervärd" åt en ~30cm lång muräna då den blev utstött och biten i karet den gick i förut. Detta har medfört att nitraten är högre än förr, runt 20ppm kanske istället för 5-10 som jag låg på förr. Alla andra koraller mår riktigt bra, skivor, Euphyllia, Sarcophyton, grenväxande montipora samt några till. Har även en röd flakväxande montipora som ser ut att må bra. Ska jag testa att att flytta ned den lite? Idag står den 10 cm under vattenytan med 2st 45W T5-rör samt reflektorer ovanför. Bilden är lite missvisande, blekningen är där men a…
-
- 26 svar
- 4k visningar
-
-
Som rubriken lyder så undrar jag vilka SPS koraller som är dom lättaste och tåligaste att ha?
-
- 15 svar
- 4k visningar
-
-
Hej! Har köpt en Euphyllia sp. och vore tacksam om någon kan hjälpa mig med vilken art det är. Trodde först att det var en glabrescens, men efter lite googlande är jag nu inne på att det är en paradivisia. Vore kul om någon kan hjälpa mig med rätt artnamn.
-
Hallå, Undrar om någon vet vad detta som växer fram på stenen? Det är vita klumpar som ligger och "gapar", dom brukar sluta sig eller stänga gapet vid vibrationer, tex öppnar skåpsluckan på akvariemöbeln.
-
- 0 svar
- 4k visningar
-
-
Hej! Har läst att stenkoraller och i synnerhet SPS tillsammans med anemoner inte är en bra kombination. Kan det stämma? Har anemoner så pass negativ inverkan på koraller att dom inte är att rekommendera tillsammans?
-
- 3 svar
- 4k visningar
-
-
Min nyinköpta anemon har krypit in under en sten o gömt sig! Varför gör den det och hur hanterar man det?
-
Jag har lite funderingar, vad heter denna och hur sköter man den? Hur mycket ljus osv. Se bild!
-
Sitter och efterforskar lite kring LED och SPS och kom fram till att det inte finns speciellt mycket info eller delning av sina LED endast sps/mix tanks på forumet! Så jag tycker vi delar med oss av våra kar, lägg gärna med hur era belysningsschema ser ut. exempel på hur det kan se hur Bild på karet Inriktning: (enbart sps/mix) Belysning: Belysningstid: (gärna lite detaljer, hur många olika inställningar, kelvin, intensitet med mera) Parametrar: Hoppas att detta kan ge upphov till diskussion och givande information kring ämnet, själv har jag svårt att hitta "sweet spots" på min Zetlight zt6600, vissa koraller trivs hur bra som helst o vissa inte så mycket. Kommer själv po…
-
-
- 8 svar
- 3,9k visningar
-
-
Id på denna tack och tips på varför den tjurar. De dom sticker ut är att pH ligger på 7,8 och KH på 6 Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 2 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej igen för någon vecka sedan skrev jag och frågade om min anemon som satt fast och fick hjälp direkt .Nu har jag ett mycket större problem ,min lilla anemon ser ut som att den ska dö så jag tänkte ta bort den men den sitter fast under en stor sten om jag flyttar stenen så rasar hela korallrevet hjälp vad ska jag göra??
-
- 17 svar
- 3,9k visningar
-