Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belysning

1. Jag måste köpa nya armaturer och vet inte vad jag skall välja BOYU HQI 60 och dito 48 eller 2 st SKYHIGH LUMEN Aqua Ocean 120. Stämmer det att väljer man LED kan Watt talet vara ca 50 % mindre för att ge samma ljus styrka som hos MH?

• 6 svar
    • 1k visningar
  2. Started by lundisen,

Hej! Håller på med inköpslistan för et nytt kar och har kommit till ljuset men vet inte riktigt vad jag skall välja. Det jag har tittat på är MaxSpect Razor 300w och 2x Kessil A360we med kontroller. Karet i fråga är ett red sea reefer 450 som är 120cm långt 50cm brett och 50cm djupt. Kessil skall klara 60cm brett / lampa och maxspect är 110cm lång och enligt tillverkaren perfekt för 120cm kar. Jag har även tänkt införskaffa en en neptune apex senare till att styra karet och denna skall även kunna styra kessil. Jag skulle gärna vilja ha lite synpunkter. Mvh Christopher

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  3. Started by Järv,

Letade runt på AC-RC då jag tänkt bygga in ett par leds i framkanten av min RSM 130D då jag vill ha lite bättre ljus och hittade denna ramp i deras "store" http://www.ebay.com/itm/500mm-27W-20000K-LED-1530LM-Aquarium-Fixture-/220800403584?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3368bac880#shId Kommer detta räcka tro? Är det något att ha etc? Funderar också på då att byta ett par av leds till blåa får att få lite mer blått eftersom man kan beställa detta rakt genom dom. Funderingar på detta? Tankar och tips uppskattas //Joakim

• 16 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by kromos,

http://dx.com/p/20w-1500lm-20000k-cold-white-led-light-for-fish-tank-aquarium-12-15v-94591 Hitta lite olika led lösningar där på dx, och undra ifall allt är skit eller om det faktiskt finns något som går att använda?

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by hagbard,

kanske i kombi med nuvarande 2*54 watt GLO t5 eller den kanske fixar uppgiften allena? http://www.zoo.se/produkter/akvaristik/akvariebelysning/led-armatur/armatur-led-ocean-light-led-72-w-120-cm.html

• 4 svar
    • 826 visningar
  6. Started by Claes_A,

Det börjar närma sig att fixa belysning till mitt hörnkar (180 liter, 50 cm djupt). Jag funderar på kompaktlysrör. Akvariet har bara 70 cm långa sidor så vanliga T5-rör är svåra att klämma in och om jag har förstått det rätt så är ju kompaktlysrör just T5 som gör en 180 graders sväng s a s. Jag tänkte mig en grundbelysning med ett par kallvita dagsljusrör Osram 55 w (färg Lumilux 865 (6500 K) eller Lumilux Skywhite 880 (8000 K) som precis går att klämma in och sen komplettering med några Osram blå kompaktlysrör 24 w (färg 67). Gillar jag inte färgen så finns det ju en del dylika lysrör i akvariehandeln också även om jag personligen tycker det är svårt att hitta info om de…

• 10 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by Ahab,

I mitt lilla kar(45l) har jag nu följande belysning: 1 T5 8 watt 10000k 1 T5 Coral Blue 1 PL 11 watt 6500k Är detta en lämplig uppsättning? Om inte, vad är? Vilka invånare har möjlighet att frodas i denna belysning, och vilka skall undvikas? Vilka parametrar är av intresse Watt/Kelvin?

• 6 svar
    • 985 visningar
  8. Started by fälgis_,

har funderingar kring belysning till mitt 75hx75Lx60D kub akvarie. har suttit och kollat på floodlights http://www.ebay.com/itm/1x-20W-White-12000K-LED-Flood-Light-110v-220v-AC-Aquarium-Coral-Reef-Fish-Tank-H-/221247586825?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3383624209 http://www.ebay.com/itm/1pc-10W-Royal-Blue-LED-Flood-Light-85-265v-AC-Waterproof-IP67-Black-Shell-Lamp-/321153605045?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac63f1db5 vad tror ni om dom?? är dom tillräkliga eller för klena??

• 2 svar
    • 681 visningar
  9. Started by LINO,

Vad tror ni om den här rampen? Jag har en 375 burk (150 x 50 x 50). Priset ligger på 412 euro. http://vi.ebaydesc.de/ws/eBayISAPI.d...ht_5009wt_1349 Jag har lösa 54w t5 att komplettera med om det skulle behövas. Eller tycker ni att jag ska skaffa en t5 6 eller 8X54w?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by houssami,

Priset är billigt eller hur? http://www.aquatraders.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=20 Kom igen och säg vad ni tycker... mvh

11. Started by Hanss0n,

tänkte höra med er vad det e för skillnad mellan halogen och metellhalogen??funkar vanilga halogen till saltkaren? vad bara en tanke..hahaha ha de....

• 9 svar
    • 1,1k visningar
  12. Guest Lazinko
    Started by Guest Lazinko,

hur är det att ha förutom lysrör några väggspotlights? blir det klart ljus? kanske är något att prova? http://www.ikea.se/webapp/wcs/stores/servlet/ProductDisplay? catalogId=10101&storeId=2&productId=17424&langId =-11&parentCats=10111*10276

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  13. Started by jacs,

Tänker jag helt knäppt om jag vill ligga runt 490-500nm istället för 450-460nm och driva dessa med ldd-350.

• 4 svar
    • 943 visningar
  14. Started by Kimozabe,

Har fått min ställning till karantänskaren. Är osäker på om jag hittat rätt vajer till min kina-led. Kan det verkligen stämma att jag ska hänga upp belysningen så här? Kanske man ska åka till byggvaruhuset och inhandla grövre vajer och krokar. Dessa vajrar är väldigt lika dom som tillhör coralbox moonlight och den lampan väger lite mindre än denna gör. Mvh Kim

• Gilla
    • 2 svar
    • 867 visningar
  15. Started by Mr Harlequin,

Hej Ska ha en Ati powermodule, men vet inte riktigt vilken modell än. Karet är 120x60x60cm. 54 wattare kommer det bli iallafall, men hur många? Har länge vart inne på 10x54w för att framtids mässigt gardera sig för en eventuell uppgradering, men börjar tveka nu... bättre å tänka på va som skulle passa detta projekt än ett framtida. Så får man ta framtida projekt som det kommer. Just nu känns det så här: 6x54 = Räcker 8x54 = Ok, men på gränsen till overkill 10x54 = Overkill Vad tycker ni? Vad hade ni valt och varför? Tack på förhand!

• 9 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by zeke66,

Jag ska ju snart starta igång en burk runt 250L som är typ 100*50*50...Vad ska jag ha för belysning till den? Vill ju inte ha det dyraste och inte det sämsta heller något mitt i mellan..Räcker det med t5or eller ska man ha metal halogen eller en typ kombi ramp med båda i..Och hur många watt ska metal halogen lampan vara på..Är ju helt ny på detta med saltvatten har bara hållit på med sötvatten tidigare och nu med för den delen....

• 4 svar
    • 741 visningar
  17. Jag har tidigare tagit upp ämnet i min tråd om planeringen av mitt refugium (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=33633&page=2), men tänkte ta upp diskutionen på allvar här istället. Jag har bifogat 4 bilder som ska försöka illustrera vilka våglängder som behövs för att klorofyll ska kunna fungera och därmed växter växa. Snubblar på orden, men hoppas ni hänger med. Jag har svårt att hitta lysrör som har bra effekt mellan cirka 400 och 500 nm och 625-675 nm som jag tycker att det ser ut som att man kommer behöva. Därför tror jag att jag kommer behöva en kombination av två rör. Någon här som har labbat lite med effekt av olika rör och kanske till oc…

18. Started by NovemberRain,

Hej Efter ha kört Razor 120w till mitt kar som är 77x77x60 som i sig har fungerat klockrent men jag tyckte att karet var för brett för lampan och sålde rampen. Köpte mig en ATI Sunpower dimbar T5 ramp 6x24w av en kille här på guiden och nu har den tyvärr på något konstigt sätt gått sönder helt efter ca en vecka. Var mycket nöjd med rampen då den spred ljuset bra över karet. Nu vet jag inte om den går att laga och funderar på att köpa en ny/beggad ramp istället. Jag är kluven på vad som skulle passa bäst till ytan på 77x77x60? Kör mestadels SPS i karet men någon enstaka LPS finns också. Maxtaket som lampan får kosta är någonstans runt 8000:- Vad skulle ni ha valt för ramp?

19. Hej! Har precis införskaffat mig ett cocoon 3 från aquastic nature och letar efter en passande led-belysning under 1000:- Har tidigare haft ac-rc:s e27 lampa och var mycket nöjd med den. Men såg att zetlight har en nanoserie där zn-1702 verkar väldigt intressant. Vilken av dessa två är att föredrar? Zetlight är ca 300:- dyrare än ac-rc. http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=29_38&products_id=93&osCsid=rtab0srp2mne3vba9e6m83a2q6 http://www.zetlight.com/index.php/products?id=20 Eller har ni tips på en annan belysning?

• 6 svar
    • 1,8k visningar
  20. Started by Boråsarn,

Har försökt läsa mej till vad som skulle passa mej bäst men blir inte ett dugg klokare karet som är beställt är ett 50x55x55 lxbxh med coast to coast avrinning 10 cm från bakrutan. inriktningen på karet kommer bli sps/lps och har kikat på både radion gen3 samt razor nano tycker om att stödja våra svenska butiker så kom gärna med andra förslag som finns att få tag på inom rikets gränser, samt för och nackdelar med de ramperna jag nämnt mvh Henkka

• 12 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by chelmon,

hej.på g att starta 1400 projekt.blir inte klok på val av belysning,armaturen skall vara så tyst som möjligt utan att avge för mycket värme.det får väl som vanligt bli en kompromis.vad tror ni om infinity 3x150 4xt5?

• 15 svar
    • 2k visningar
  22. Started by Aufgedyng,

Tjena, Någon som vet någon bra artikel där man kan läsa lite om för och nackdelar med olika ljustyper. Tycker det är skitsvårt att veta vilken väg jag ska ta. LED, T5 eller metal halide. Har läst en del i Daniel Knop's The reef aquarium och där verkar det vara metal h som gäller. Eftersom det jag har nu är skräp så är jag öppen för det mesta --Mats

• 6 svar
    • 917 visningar
  23. Started by Virse,

Hej! Jag håller på och startar upp ett 400 liters akvarium just nu och står i valet och kvalet mellan två olika ramper respektive två olika längder. Akvariet kommer vara 120 långt och 63 brett. Min första fråga är således om jag bör ha en 8x39W ramp eller 8x54W. Jag har bestämt mig för 8xT5, så frågan handlar egentligen om 39 (90cm) eller 54 (120cm). Till en början resonerade jag så att en 90 cm ramp hamnar mer centrerat över akvariet då ytavrinningsfacket tar upp en del av de 120cm (facket går längs med hela kortsidan). Föredrar man lite mindre ljus i akvariets hörnor eller inte? "Ljusspillet" borde bli mindre med en ramp som är kortare än akvariet. Prisskillnaden är int…

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  24. Started by Daniel N,

Jag behöver tips på vilken sorts belysning som skulle passa mitt akvarium nu när jag uppgraderar ljuset. Hade innan enbart en ljusramp AM sunlight NG som har 2x250 mh + 2x54 T5. Har nu även två ramper med 2x54 T5 som jag tänker använda på något bra sätt, frågan är bara hur. Wrang hade en tanke men jag skulle vilja ha fler (Ingen kritik mot Wrangs förslag men skulle vilja ha lite olika tips att välja mellan) Min grundtanke är att jag ska köra med lysrören i början av dagen och sedan någon gång i mitten av dagen köra på MH för att sedan enbart ha lysrör igen. En grov tanke på belysnings tiden är. 15:00-15:30 2x54 T5 = 108 W 15:30-16:00 4x54 T5 = 216 W 16:00-19:00 6x54 T5 =…

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Tias/Frida,

Håller på att bygga mig en ny lysrörsarmatur till karet. kommer att bli 8X58W T8 denna gången men har kommit fram till att rörtyperna till 58W är väldigt begränsade. någon som vet var det finns större sortiment på dessa och några tips vilka jag ska välja med vore fint. kommer troligen kompletera upp lite med typ marin-glow till mina gamla 20W armaturer med. så det jag främst är ute efter (tror jag) är typ power-glow rör till en vettig peng (inte 380:-)

• 17 svar
    • 2,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.