Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by -FH-,

Då är en äntligen på gång! Förvisso ett 30l men medans man väntar på att fiskarna i mitt 240l skall säljas av eller av ålderdom simma vidare, så får det duga. Är juh inte så dåligt fördendelen med nano kar, mitt tredje bli detta. Köpte ett Aquael 30l (shrimpset) som egentligen skulle va till räkodlingen för det större karet. Men nu blir det ett salt istället. Utrustning. Belysning: Fluval marine Nano led 20w. Skummare: Tunze comline DOC 9001. Cirk.pump: Tunze Turbelle 6040. Doppvärmare: Fråga där, behövs det tro eller håller övrig utr. >25grader? LS skall inhandlas hos Coralcove i veckan. Se…

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,9k visningar
  2. Started by fredrikDalby,

Nu har jag skaffat ett begagnat RSM 130. Köpte det på blocket från en man som inte hade tid och ork att sköta det. Akvariet var tömt på levande och hade stått oskött en längre tid. Fick med en massa pumpar, magneter m.m och 20 kg levande sten. Men frågan är om det fanns nåt levande kvar. Allt var täckt med flera cm gegga och det såg ut som tomatsoppa när jag tömde karet. Blev ett antal timmars rengörande av akvariet och sten. Nu ligger 20kg sten och rengörs med streamerpump en gång per dag. Verkas finnas hur mycket gegga som helts kvar. Antagligen en fosfat bomb, men ska nog bli bra med tiden. Akvariet känns gigantiskt jämfört med mitt tidigare 16 liters Nano Cocoon.

• 81 svar
    • 13,8k visningar
  3. Started by Cosmo,

Nystart i mindre format Under hösten såldes 240 liters saltakvariet och det mesta som tillhörde. Ett mycket mindre kar inhandlades, ett 13 liters Dymax IQ 5 med LED belysning. En del sten samt mjukkoraller hade sparats från det gamla och resultatet blev så här efter några veckor: God Jul Och Gott Nytt År! //Martin

• 46 svar
    • 9,6k visningar
  4. Started by Victoria,

Då var det dags igen att starta upp en tråd med mitt nya 125 liters kub akvarium, I detta kar kommer jag till största del ha mjukkoraller och knappar. Det får ta den tid det tar, har ingen brådska. Just nu ser det tomt ut, men det ska bli kul att kunna blicka tillbaka i tråden för att se tillväxten på allt det levande. I karet finns det sniglar, sandvändande och Turbosniglar, pepparmintsräka och BOB, min Koffertfisk, ja jag vet att han är giftig, men jag ska inte äta honom. Han är nu 1*1*1 cm och när han blir större så har han ett större kar att flytta in i. Lite fakta om karet: Optiwhite Mått: 50*50*50 Volym: 125 liter 4 borrade hål, två ner och två upp. Squid montera…

5. Started by chanteloup,

Startar en liten tråd för mig så att jag kan se hur allt framskrider. Jag hade ett pico på 10l igång sen höstas, och inspekterade mitt uthus och hittade ett passligt 50x50x50 kar som jag tänker starta upp med allt från pico karet. Detta blir akvariehörnan i det sista rummet som skall bli renoverat i torpet. Möbeln är byggd av gamla mdf bordsskivor som skall kläs med Ikeas högglansiga bordsskivor, övre bordsskivan kommer att sågas till så att underlaget som akvariet vilar på inte kommer att synas, samt kommer elskåpet att gömmas med en likadan skiva som kommer att hängas på skenor från taket. Nu till kuben. Detta har jag i användning nu, kommer antagligen att uppgradera t…

• 5 svar
    • 1,7k visningar
  6. 140 Liters Akvariet är nedlagt bytt till ett mindre inför eventuell flytt lite lättar så Det ser ut så här och är ett Fluvall Flex 57 Liter tomt Hoppskyddet har jag snickrat själv vad man kan göra med Posterlister och myggnät ? snarare flugnät och lite cyano och annat som man hade liggande

• Gilla
    • 8 svar
    • 3k visningar
  7. Jag startade ett saltvattens akvarium för ungefär 1,3 år sedan jag visste inte vad saltvattens guiden var. Men ända sen jag hörde om det ville jag göra någon sorts artikel eller nått sånt, men jag har inte nått särskilt problem men om något händer kommer jag skriva om det.

• Gilla
    • 17 svar
    • 2,9k visningar
  8. Started by bjomat,

I morse 6.40 så ville Emil 6år skejpa om och snygga till i akvariet! Okej vi kör - måste ju ta vara på sådana tillfällen tänkte jag. Akvariet är en 30L kub med enbart en streamer och värmare samt ny belysning för dagen - en fullspektrum ledspot med 12st 3W led. Linserna var lite snäva vilket ni kommer se på bilderna - det är nu åtgärdat då vi precis tagit bort linserna och ersatt med en plexiglasskiva. I akvariet just nu: 2st Clowner 1st Neongoby 1st Pompom-krabba 1st Snigel 1st Eremit I korallväg så är det just nu några skivor och pavonakaktus. Emil funderar just nu vad han vill ha …

• Gilla
    • 26 svar
    • 7,2k visningar
  9. Started by Catchio,

Det lutar åt att starta i liten skala så jag söker tips på: Bra Hang on filter till 54 liter som syresätter lite och har möjlighet till filtervadd, kol eller fosfatremover om det skulle behövas. Bra belysning till 60x30x30.

• 7 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Rasmus Pedersen,

Efter att ha gått på lågvarv inom saltvattenshobbyn sedan nedläggningen av mitt gamla rev (här finns en tråd om det) i samband med flytt så började det givetvis att klia i de nematocystskadade fingrarna. Jag bestämde mig därför för att ta hit mitt gamla 75-litersakvarium och göra något av det. Jag valde att denna gång satsa på framförallt Zoanthus och Ricordea, men givetvis är många andra koralltyper välkomna också. Tanken är att akvariet främst ska betraktas ovanifrån, och därför satsar jag på en låg ytturbulens. Av denna anledningen har det inte heller fyllts hela vägen upp, jag uppskattar nettovolymen av vatten till att vara omkring 45 liter. Tekniken är inte d…

• Gilla
    • 22 svar
    • 3,9k visningar
  11. Nu har det varit ett par år i torka, våren 2015 tror jag det var jag monterade ner mitt fina lilla 112 liters inför en flytt. Att ha akvarium har legat i ide sen dess, då så mycket annat har hänt i livet som upptagit tid, och förutom en kort visit med ett 60-liters som inhyste en platyorgie i fjol, så har jag faktiskt ägnat väldigt lite tid åt akvaristik generellt de senaste två åren. Men det ska ändras nu efter månader med abstinens! Efter att ha kikat runt en hel del i cyberspace (även fått en del inspiration härifrån givetvis) så kändes det för inte allt så länge sen att Redseas Reefer 170 deluxe var något som skulle passa mig perfekt. Ett för vad som verk…

12. Started by Jeanette Johansson,

Jag blir så ledsen, knappt två veckor har jag haft mitt akvarium, istället för att njuta av det har det bara varit små saker som strulat och nu så kom cyano som ett brev på posten, gjorde vattenbyte och sög ur så mycket av det jag såg av cyanon som möjligt och ska göra ett vatten byte till idag, men nitrat och nitrit värdena är fortfarande på samma nivå, vad ska jag göra? köpa något medel? mörklägga? svälta fiskarna?

• Gilla
    • 28 svar
    • 2,2k visningar
  13. Tjenare, Nu är jag äntligen tillbaka till salt Har haft 3st Saltkar tidigare, Ett clownhotell och 2st 54L som fungerat riktigt bra men ekonomin fungerade inte så bra som gymnasieelev och saltvattensägare Men nu är jag tillbaka och med ett 110L 80*35*40 L*D*H. Detta karet kommer att bli ett Low-Tech kar utan skummare, Kollade länge på DSB men struntade i det till slut. Det är tänkt att jag ska ha Ocellaris Clowner och en anemon och en h*lvetes massa Xenia . Funderar på lite mjukkoraller med men vet inte hur det går utan skummare. Har en bekant som kört ett 54L utan skummare och rening (endast en pump som drar runt vattnet) och enligt honom så har värdena alltid varit br…

• 5 svar
    • 2,2k visningar
  14. Started by bb81,

Hej, jag tänkte att det var dags för en tråd om mitt kar. Jag kommer försöka att bli lite aktivare i forumet igen. Det har varit igång ett tag i det tysta. Roliga fakta: 112 liters eheim utan sump. 80cm lång. Belysning: key led k4 Skummare: Bubble magus qq Tunze filter box med ytavrinning och plats för mangrove och filtermedia Jebao wp10 vågmästare Befolkning: 2st clowner, Amphiprion ocellaris 1st dvärgkejsare, Centropyge acanthops 1st blenny, Salarias ramosus 1st wrasse, Pseudocheilinus hexataenia Okänt antal blandade eremiter 4 trochus snäckor 3 nassarius 1 eldräka 1 boxarräka Lps, skivor, zoas och olika anemoner* Vattenvärden har jag aldrig mätt i detta kar, jag byter …

• 2 svar
    • 2k visningar
  15. Started by msen,

Hur ser man att ett RSM 130 D är just ett sådant, dvs den nya uppgraderade versionen, och inte den äldre versionen utan D?

• 5 svar
    • 2,3k visningar
  16. Started by freddi36,

Halloj alla "saltvattensguidare"! Jag ska äntligen byta upp mig till ett större kar, från mitt lilla clownhotell ( https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?40607-mitt-f%F6rsta-salt-ett-clownhotell ), till ett 140L (ca). Karet har måtten 60h*60l*40d, lite roliga mått. Det har även en "supbalkong" som inte är så snygg, men med btn + LS som jag bundit upp med buntband, så blit det riktigt snyggt tror jag, ett riktigt snyggt överhäng. (Bilder kommer) Ska även bygga en ny huv och fixa in belysningen i ett smidigt "rail system" så jag lätt kan flytta den i sidled. Belysningen kommer bli min nuvarande LED panel, + 2*24w T5 och eventuellt även två st "LED spottar" …

17. Started by AffeAlien,

Tänkte först måttbeställa ett 288L optiwhite kar med sump osv. Men sedan kände jag att anledningen till att jag stängde ner och sålde mitt 380L var för att jag hade lite för brottom och snålade på många saker som jag ångrar i dag. Sedan det vanliga misstaget att köpa massor med teknik saker som ska underlätta allt och börja använda dem innan man egentligen har koll på vad som händer i karet och då hjälper det inte i stället ser det till att själpa allt. Tror det är stressen med att ha igång och uppleva allt som krashar kar och får många nybörjare att tappa lusten och orken att hålla på. Så efter att lärt mig lite läxor kände jag att denna gången kör jag ett litet kar med …

• 14 svar
    • 2,7k visningar
  18. Started by osby0479,

http://reefbuilders.com/2014/06/04/hagen-announces-larger-fluval-edge-tanks-led-light-simpletec-filter/ Trevligt kar för dom som gillar nano!

• 1 svar
    • 1,7k visningar
  19. Started by patchi,

Fick en liten impuls och startade upp ett 30 liters aquael på försök fyllde upp med vatten från stora karet och passade på att byta vatten i stora samtidigt. Sen tog jag två stenar från stora karet med lite skivor och stjärnpolyper på. La över alla lösa knappkolonier och acanstreor samt en trachopyllia. La korallkross på botten. Blev himla bra en turbo snäcka och en eremit följde med stenen. Kör med en liten aquaclear 30 pump med litet svampfilter på och en led belysning 3:*12 watt. Har inte tänkt ha fisk i utan kanske några sexyshrimps eller nån krabba. Snyggt med bara koraller Tips och tankar tas gärna emot, bilder kommer!

• 10 svar
    • 2,6k visningar
  20. Started by Jois,

Hej! Första inlägget! Har för ca 1.5 månad sedan tagit över ett saltkar. Otroligt roligt att äga ett igen efter ca 12 års saltkarsuppehåll. Akvariet rymmer 125 liter och har optiwhite glas. Maxspect R420R ledbelysning, Deltec mce600 skummare, Aqua Medic 11w UV-C, samt diverse pumpar. Efter uppstarten, eller omstarten, har befintliga koraller både vuxit och fått otroligt fina färger. Mer bilder kommer - jag måste få hjälp att identifiera ett gäng koraller. /Johan

• Gilla
    • 17 svar
    • 2,2k visningar
  21. Started by Emvees,

Hallå! Så kanske dax att presentera sig lite mer ordentligt! Steven heter jag 36 år jobbar och bor i Strängnäs och har ett förflutet i sötvattens livet. Det som låg mig varmt om hjärtat då var Malawiciklider. Har alltid sneglat åt detta håll, men har riktigt aldrig haft råd känner jag. Eller för den delen kunskapen. men man lär så länge man lever! tycker man följer alla konstens regler men det blir fel iaf. ;-) ett stort speciellt tack till Hans för all hjälp! Men skam den som ger sig. Började alltså min bana med ett Rsm 130D men klev snabbt upp till ett Rsm S650. Som jag för övrigt var riktigt nöjd med efter en del utbytes produkter. men efter en rejäl crash där allting …

• Gilla
    • 20 svar
    • 5,1k visningar
  22. Started by smedberg,

Hej alla, här kommer ännu en nykomling. Kör sötvatten sedan tidigare och vill ge mig på ett försök med saltvatten. Tänkte ge mig på något som jag förstått kan vara lite knivigt. Jag kommer att försöka få igång mitt Fluval Edge som saltvattenskar och hålla det low tech med vattenbyten. Har sökt mycket på internet och det finns en del Edge rev gjorda som har varit inspiration. Bor i Sundsvall så det blir lite jobbigt med inköp av levande men som tur är så känner jag en kille som hjälper mig starta. Som det ser ut nu har jag planerat att använda originalfiltret som ett pico refugium med chaetomorpa med omvänd belysning. I originalbelysningen har jag kört med mr11/16 …

• 43 svar
    • 5k visningar
  23. Hej! Nu när mitt akvarium varit igång sedan sommaren tänker jag att det är dags att posta en tråd här med. Jag har startat ett, hittills ganska enkelt nanoakvarium, mitt första akvarium någonsin. Jag har i flera år hängt runt här och på nano-reef och läst massor av nyttiga tips, och efter sommaren kände jag att det äntligen var dags. Listar innehåll rakt upp och ner här under, samt lägger upp ett par bilder, samt en video som jag spelat in idag. Tyvärr är allt filmat och fotat med en iPhone, så förvänta er ingen dunderkvalite. Utrustning: Akvarium: ADA 60p Sten: Marco Rocks Filter: Tunze Comline streamfilter 3163 Pump: Jabe…

• Gilla
    • 52 svar
    • 7,8k visningar
  24. Started by Emil_B,

Igår tömde jag sötvattenskaret och idag drog jag igång mitt första saltkar! Jag heter Emil och bor i Sölvesborg. Köpte akvariet av Chrille_B här på forumet. Han hade bytt ut originalskummaren mot en Tunze (tror jag...), och så fick jag med en vortech MP10. Har hällt i en påse levande sand, ca 7 kg levande sten och 50 liter vatten. Osmosen går för fullt så jag borde väl hinna fylla karet till imorgon tycker jag. Hur många ljustimmar ska jag ha? Uppstartsbilder: Grumligt...

25. Started by Namnbrist,

Dax för ett nano igen....Bygger upp&river ner Led beställt från aquastyle. 8x 4500k white 21x royal blue 3x violet 2x red 2x cyan Moonlight kit Ska byggas in i befintlig huv Fläskar på med leds så man har power utifall man vill gradera upp lite i volym. Tanken är att köra med biopellets&bra skummning. Letar efter begagnad deltec mce300/hydorslim, värsta fall så får man väl köpa nytt 8) Led kitet beräknas dimpa ner 9 augusti&då blir det bygga av Om någon sitter på streamers/returpumpar som är nått att ha så hojta gärna till

• 41 svar
    • 6,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.