Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Bygget rullar på! Idag blev jag klar med huven, eller tja, nästan iallafall ;) Ska slipa ner kanterna lite, måla den svart samt installera skenorna för belysningen innuti. Sen kommer jag få över en del U-profil som jag hade tänkt sätta som list i nederkant på luckan. Blir dels ett snyggt avslut på huven och dels en bra kant att ta tag i när man ska öppna då U-profilen kommer va lite för bred.

post-5907-14468929924986_thumb.jpg

Bjuder också på en helbild från clownhotellet

post-5907-1446892992516_thumb.jpg

post-5907-14468929924805_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En del motgångar idag, men skam den som ger sig, det kommer bli bra tillslut ;)

Bla att färgen inte fäster på formplywood..borde tänkt på det. Målade först ett lager som satt jättelöst, slipade ner och målade igen. Får se hur det blir annars får jag se hur jag ska lösa det, fick tips om att köpa nån primer för ändamålet. Tur att jag hade en roller, annars hade jag stått där ännu och försökt att inte få streck i färgen ;) Gissa vad jag gjorde på jobb idag i 8h förresten? Jo..målade plankor.. ;) Inte så sugen på att måla mer på ett tag haha.

På lördag ska lilla karet tömmas och det ska sättas upp ett temporärt 54L på golvet där allt får bo. Sen på eftermiddagen eller söndagen ska nya karet fyllas och sen får jag väl flytta över lite i taget på kvällarna nästa vecka. Grejen är ju den att jag ska upp mot göteborg vecka 28, dvs ca en vecka från nu. Detta hade jag planerat långt innan jag skaffade det större karet men nu är ju det lilla fullt så det kom ju lägligt med en uppgradering ;) Hade helst velat ha karet uppe nån vecka innan jag åkte dit men men, kan inte göra så mycket. Därför är jag även lite stressad att få upp nya karet så fort som möjligt och jag känner att jag glömmer vår hobbys gyllene regel - skynda långsamt. Får ha det i åtanke nu så inget mer går onödigt snett.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kylflänsarna till LED spottarna klara. En sågade jag bara ut och den andra byggde jag av U-profil. Det blir 5 LEDs på var, 2 10000K, 2 RB och en 420nm.

post-5907-14468929946255_thumb.jpg

Var även och hämtade en låda sten hos Jimmy idag så troligen blir det att bröja inreda på söndag beroende på hur lång tid osmosen tar på sig. Imorgon bitti ska gamla karet tömmas och dras ut. Sen ska nya in och börja fyllas. Imorgon ska jag även försöka få limmat LEDsen och göra klart huven både ute och inne.

post-5907-14468929946431_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag tömt det gamla karet och satt in det nya. Väntar bara på osmosen och håller på att fylla det, tar ju lite tid när man inte hade allt gjort redan ;)

När jag var klar med att tömma och flytta karen satte jag på linser på alla LEDs i min gamla LEDbelysning och satte den över karet för att se spridningen. Som ni ser är det lite skuggigt i kanterna och det är här dom två 5*3w spottarna ska sitta.

Sen tänkte jag att det är lättare att scapa utan vatten eftersom då ser man bättre och det blir inte så blött när man flyttar sten ut och in ur karet hela tiden. På högra sidan hade jag tänkt ha en pelare och på vänster bara en liten hög eller så. Vänstra sidan är dock inte klar eftersom jag har två stenar i det temporära karet fulla av Rhodactis, xenia och en med knappar, dom ska ligga där.

Blev riktigt nöjd! Nu ska jag bara komma ihåg hur jag staplade så blir det lätt sen med vatten i. Riktigt stabilt faktiskt. Inser nu att jag har lite mycket sten. Till pelaren användes nog ca 10-12kg av mina totalt ca 20kg =p Får se vad som blir kvar sen när jag lagt över stenen från mitt 20L nano också.. Bra blev det iallafall tycker jag! :smiley20:

post-5907-14468929957434_thumb.jpg

Och juste, när jag flyttade mina gamla stenar till frigolitlådan så trillade denna fulingen ut. En borstmask på ca 10cm som jag jagat ett tag, den är nu avlivad..

post-5907-14468929957798_thumb.jpg

post-5907-14468929956747_thumb.jpg

post-5907-14468929956918_thumb.jpg

post-5907-1446892995709_thumb.jpg

post-5907-1446892995726_thumb.jpg

post-5907-14468929957621_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag är ganska nöjd, ska pula lite med det imorgon också och se hur det blir :)

Fö. är jag så jädra lack på min ato nu.. köpte ju ny adapter till pumpen men den stod och hackade, flottören ville inte stänga helt..antog jag.. så jag köpte en ny och bytade. Well, nu villd en inte stänga alls! Har öppnat möget och allt ser bra ut.. Nu skiter jag i den och skaffar en "riktig" tror jag. Har lagt lika mycket pengar på den snart som på en riktig =p Den enda possitiva är att jag kan använda pumpen + nya adaptern til vattenbytena. Den har 5m tryckhöjd och ca 450L/h så jag kan bara sätta ner den i tunnan med nytt vatten och pumpa upp det. Sen med strömbrytaren är det ara att klicka-av den :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kollade till mina djur i det temporära karet och kom att tänka på så stor min Euphyllia paradivisa har blivit, den var ju bar pytte pytte liten när jag fick den, som en 1krona. Nu är den stor som en knytnäve fullt uppblåst med 9-10 huvuden :smiley20:

Då...

post-5907-14468929963617_thumb.jpg

Nu..

post-5907-14468929964001_thumb.jpg

post-5907-14468929963822_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har det gjorts massor vill jag påstå! Karet är inrett med LS och är igång. Jag har målat huven en gång till samt limmat och löddat alla LEDs.

Riktigt nöjd med scapen, nästan all LS jag hade tillgänglig gick åt. Finns nån sten kvar med koraller på som ska i, får kanske ta ut nån från botten då. Och stenen i 20L karet såklart.. Tror jag ska spara vattnet i det temporära karet (inget fel på det ju) och ha den LS som blir över i det. Sen gör jag vattenbyte med det vattnet och säljer stenen. Får se.. :)

Såhär blev det iallafall, än så länge :smiley20: (obs! det är en 150w MH som belyser karet. Den ska inte användas utan jag satte den bara där för att se hur scapen blev under ljus..)

post-5907-14468929974009_thumb.jpg

post-5907-14468929973818_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag har jag gjort klart "rail-systemet" till mina 3 LED ramper/paneler/spottar. Blev riktigt nöjd, får kanske fila ner hörnorna lite så det inte gnisslar så farligt bara ;)

Nu ska allt bara kopplas. Det blir en vit stor slinga, en blå stor slinga, en mindre blå slinga (de två spottarna) och en blå slinga med endast 3 RB dioder som ska va månljus.

Spottarna fram och bak. Plast "krokarna" är fästen för stänkskyddet. Gjorde dom lite snabbt i akryl. Tre små pinnar till var spot som jag börjde så stänskyddet har nåt att ligga på. Linser går in under också :smiley20: Inte supersnyggt kanske men det är ju inget jag ska stå och glo på, det viktigaste är att det fungerar och är praktiskt.

post-5907-14468929975613_thumb.jpg

Den stora panelen kommer täcka mycket av ytan och på såvis även göra det omöjligt att komma ner i karet. Men eftersom huven är så hög har jag en lösning. Jag sätter en vajer hårt spänt genom hålen i kylflänsen, och sätter en karbinhake i den. I taket på huven sätter jag sen en krok. När jag ska ner i karet lyfter jag bara upp panelen och fäster haken i kroken så hänger panelen där och jag får gott om plats + ljus :smiley20:

post-5907-14468929975422_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja då börjar det snart bli klart! :smiley20: Idag har jag satt dit huven och kopplat nästan all belysning. Dom blå dioderna på spottarna har ingen driver än, lika så de tre månljus dioderna. Kör med 60° linser på panelen i mitten och tycker att det redan är tillräckligt med ljus. Tror det blir riktigt bra när resterande blå dioder kopplas in :)

Jag satte en krok i taket och en vajer över den mittersta panelen, så kan jag enkelt hänga upp den när jag ska ner i karet.

För att minska belastningen i det temporära karet (ligger bara ca 3kg LS där) så koppar jag nu in clownerna i nya karet, samt flyttar deras "hus", dvs en sten med Rhodactis. Två Euphyllia paraglabrescens och en stjärnpolypsten som inte såg så glada ut får även flytta in och samtidigt agera testpiloter.

post-5907-14468929982481_thumb.jpg

Blev så nöjd med aluminiumlisten att jag ska köpa mer list och ha runt hela nedre kanten på huven samt den övre kanten runt skåpet. Blev ett snyggt avslut ner mot glaset :smiley20:

post-5907-14468929982283_thumb.jpg

post-5907-14468929982659_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det ser väldigt fint ut, din idé där med stenen som hänger ut från bakgrunden till vänster är mycket beundransvärd. Har du skydd för spottarna med mot vatten? Jag tror de kan ha ett hårt liv annars, det blir intressant att se hur dina ramper klarat sig om ett år när de sitter så nära ytan. Förhoppningsvis kanonbra :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla djur flyttade! :smiley20:

Sen ska 20L karet också läggas ner,men det väntar jag lite med. Vill se så allt mår bra, samt att jag får aldrig en ledig stund känns det som. Jobbar till fyra och arbetar på karet från fem till tio ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Phu! Idag har jag flyttat över allt från nanaot.. (gjorde det ändå.. ;) ) och kopplat in de två sista slingorna. Månljuset och de blåa dioderna på spottarna. De sistnämnda är det något fel på då ingen ville lysa, antar att det är vajsing på linan eller nån lödning som inte håller måttet. Får kolla på det imorgon :);) Allt ser bra ut, fin polyexpantion och alla fiskar simmar. Musslan är sur dock.. Och vi får väl se var maximini anemonerna dyker upp, lär ju inte sitta kvar på samma ställe imorgon ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...