Gå till innehåll

freddi36s nya 140L


freddi36

Rekommenderade inlägg

Nu lyser det iallafall! Det var ett litet kopplingsfel från min sida ;) Gick igenom varje löddning och "sockerbit" och hittade felet. Fick även igång den blåa slingan på spottarna, det felet berodde på att strömbrytaren gått sönder och inte "la till" ordentligt. Nu har jag en häftig kvällsbelysning iallafall. Först släcks alla vita dioder, en timme senare släcka 2 420nm och 7RB, en timme senare släcks ytterligare 2 420nm och 6RB. Sist släcks de 3 sista RB "månljus" dioderna :smiley20: Får se det hela live ikväll, första gången per automatik.. *håller tummarna att inget mer går fel* ;)

La också kabelspiral runt alla sladdar så nu är det mer som 3 "tuber" kabel istället för en massa kabel överallt huller om buller. Riktigt nöjd, nu ska det bara inhandlas skruvar att fästa fläktarna också, de jag köpt var lite korta... Sålänge fixade jag en ganska getto lösning med ståltråd som man får med alla prylar som har sladd. Det duger men är inget snyggt eller nåt jag litar allt för mycket på ;)

Imorgon ska det fotas! Gick ju på semester idag så ska fira med en rejäl sovmorgon och en bra stund framför karet -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 658
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Karets första dödsfall har inträffat..min mussla var död idag när karet tändes. Den har bara varit halvt öppen sen flytten men trodde att den bara var lite stressad över flytten. Troligen blev det för mycket för den..tråkigt! Kommer satsa på en ny senare i framtiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sitter och funderar på vad jag ska köpa om jag får möjlighet till det nu under min lilla tripp till götet. Finns en del djur jag gärna velat ha, Centropyge argi, Synchiropus splendidus, en röd eller rosa BTA, en borre av nåt slag och en stjärna. Mandarinen måste såklart äta fryst om den ska va möjlig att ha i karet, resten borde va fine.. Får se vad som finns i butikerna och vilka vi kan besöka, roligt ska det bli hur som :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag ska gå över till no3po4x istället för VÄS, hur tycker ni jag ska göra? Doserar 0,5ml VÄS dagligen nu.. Nitrat håller sig på 3ppm och fosfat är osynlig enligt salifert. (vet att det inte är det bästa testet..)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hemma igen efter tre dagar i götet. Hann med att besöka all fyra butikerna och det blev tre inköp totalt. En tricolor fragg, en röd BTA med gröna inslag samt en Centropyge bispinosa. En riktigt fet en..

post-5907-14468930085791_thumb.jpg

Håller på att koppa in dom i detta nu..

Blir alltid lika förvånad när man kommer hem efter att ha varit borta ett tag, hur mycket karet förändras. Det första jag såg var at jag fått en del alger, bruna på bakgrunden främst. Inget jag oroar mig för dock, det får bli en välkomst present till dvärgkejsaren ;) Min blenny simmar också glatt runt och pickar i sig över allt. Det jag blev lite orolig för var att min Euphyllia glabrescens hade trillat ner rakt på min Caulastrea som precis börjat växa som tusan. Tror inte den är allvarligt skadad men den fick sig en rejäl törn. Min Montipora hoffmeisteri såg också lite blek ut, får se vad som hänt där..

Hoppas bara mamma skött VÄS doseringen ordentligt så det inte är därför det kommit alger och hoffmeisterin är blek..

Det kan vara temperaturen också, sa att om det blir över 26,5° måste hon öppna luckorna vilket hon gjort. Tempen låg på 25° nu men vet ju inte hur det var igår

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uppdatering på det nya..

Kejsaren är mycket skygg och gör bara korta räder ut ur stenröset. Har inte ätit heller men ser att den pickar på algerna på stenarna.

BTAn har otroligt nog endast flyttat sig typ 3cm. Ser ut till att trivas..

Tricolorn ser toppen ut, finare än i butik med bra polypexpansion

F.ö har jag fått en del alger, främst på bakgrunden. Det blir som små "vägar" efter sniglarna som går och betar. Bicolor blennyn är överlycklig dock, simmar som en tok fram och tillbaks och betar lite här, lite där :smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg precia att min nya BTA ser riktigt hängig ut, inte uppblåst och med öppen mun. Den såg jättefin ut för ca 4h sen. Jag flyttade upp den i starkare belysning och mer flöde (den sitter på en lös liten sten). Vad kan va fel?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo nu finns de ju lite mer utrymme för korall igen ;) Får se hur fort jag fyller det..

Kejsaren är riktigt fin, syns inte på bilden hur starka och "lysande" färger den verkligen har! Den har blivit modigare och är framme mer nu men går man fram till karet sticker den in i röset igen. Den har heller inte ätit ännu men den tar alger från stenen så det kommer väl..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...