0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hej igen alla saltvänner. Efter flytt till nytt hus någon mil norr om Kalmar och av ren slump fick jag ett RSM130 akvarium, så då var det lika bra att komma tillbaka till saltvärlden, mycket har hänt de senaste åren. Många nya har kommit och gamla lagt av vad jag förstår. Med det här karet kommer jag köra lite blandat mjukkoraller och lps. Ett par fiskar och städpatrull. I dagsläget är det några koraller i och 2 clowner. Hade varit trevligt med lite påfyllning av fraggar eller microdjur om någon känner för att donera/sälja till välgörenhetspris till en gammal saltis som gav mycket när han själv hade fullt i sitt gamla kar. Karet har en ledramp inbyggt i huven så …
-
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Idag är jag inne på dag 3 i uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Mycket funderingar och frågor dyker upp men jag tänker försöka följa Lasses metod till punkt och pricka. Det jag har är ett Aquael 49L Nano Reef Duo med tillhörande Versamax 3 HOB Filter, och en doppvärmare 50w inställd på 25grader. I filtret har jag två korgar där ena är svampen som följde med och i andra korgen har jag lagt i biobollar i plast då jag läste att det skulle vara bra för bakterietillväxt. I karet är det 4kg levande sten, och 2,5kg levande sand. Jag tillsätter en droppe av Aquaforest bio S varje dag. Igår tillsatte jag en fisk i akvar…
-
Hej allihopa! Har kört igång vårat första saltis för ca 1 månad sedan och det är såklart väldigt spännande och roligt. Väldigt mycket matnyttig info här på forumet som har hjälpt mycket såhär i en första uppstart och vi ska försöka få upp lite bilder här också såklart så att man får visa upp skönheten. Det är ett Juwel Lido 120 med följande teknik och innehåll: Ersatte den jättelika original filter/pump burken med: * Hydor Crystal R10 (800 l/h) som har både filter och en behållare för aktivt kol. * Hydor SlimSkim Nano skummare * Hydor Koralia Nano (1600 l/h) cirkulationspump * T5 rör, 1st Juwel Marine och 1st Juwel Blue * 12 kg levande sten * 1 påse levande sand Målade ba…
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
Tja! Jag bestämde efter 1 års tid som saltvattensakvarist att konvertera mitt nuvarande 85 liter till en låg kub på 75 liter. Efter att ha hittat denna bygge på nano-reef.com bestämde jag att bygga en liknande skåp för karet. Här är ritningen: En snäll snickarkompis hjälpte mig att pussla ihop den. sedan målades den vit, och kläddes in i målade MDF skivor på tre sidor, som sitter fast med magneter, för att lätta kunna komma åt sumpen från 2 sidor. Imorn kommer jag flytta det nuvarande karet så det blir fler bilder.
-
- 19 svar
- 5,9k visningar
-
-
Hallå! Har startat upp ett akvarium på 120L och undrar om ni har tips på lättskötta anemoner. Det har varit igång i ett år med bara några räkor som jag fiska upp i somras, så man behöver inte vänta längre med sånt då vissa säger att man skall vänta i minst 6 månader innan man sätter ner nån anemon. Iallafall så skulle jag vilja få lite namn på anemoner som är lätta och inte kräver massa extrema ljusrör för 5000kr (om det finns)
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej alla, ligger i startgroparna för att starta ett nytt akvarium men stött på problem då det är en flisa som verkar vara på gång att lossna. Till historien hör att jag beställde det för 6 veckor sedan och skulle gärna låta bli att vänta denna tid igen för att få ett ersättnings akvarium. Hur skulle ni bedöma risken Sprickan finns högst upp på akvariet... (bild bifogad) Tack för er support
-
- 3 svar
- 2,4k visningar
-
-
http://reefbuilders.com/2014/06/04/hagen-announces-larger-fluval-edge-tanks-led-light-simpletec-filter/ Trevligt kar för dom som gillar nano!
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Ja då var det dags igen. Efter att mitt förra nano krashat gör jag nu ett nytt försök utan att göra förhastade beslut. En dag kom jag hem till ett akvarium med vit dimma och döda fiskar samt koraller. Det luktade illa ur karet. Jag kunde inte kämpa åt rätt håll med värdena. Planen med det nya karet är att börja sakta med mjukisar och sedan förhoppningsvis om vattenvärdena tillåter även testa på några spser. Nya Nano: Maxpect Razor Osmos vatten Levande Sten 7kg Död Sand 3-4kg Vecka 1 såg testerna ut såhär: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 12…
-
-
- 58 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hallå, har nog inte presenterat mig något vidare på forumet förut men har hållt på med saltvatten några år möjligen allt började runt 2007/2008, lurkat i djupet här sen dess och läst på en massa med nyttig info. Jag har sedan dess rullat ett Clownhotell på 58l det snurrar på ännu men råkade komma över ett RSM 130 till ett ordentligt bra pris vilket såklart skapade en sorts nytändning. Detta var i samband med att jag flyttade, problemet med priset var att det tvunget skulle följa med en Drakfisk (Mer om den senare), så nu sitter jag med två kar. Ett varav mitt gamla Clownpar huserar med i stort sett bara levande sten sand och varandra. Det andra med mestadels mjukkoraller …
-
- 52 svar
- 8,6k visningar
-
-
Hej det min första post, hoppas den blir bra. gärna några kommentar Tråden kommer updateras vid förändring. Lido 125 Vit Köpt beg via blocket. Borrning 3 hål 2 X32 1 X25 (Majorna Glas). Sump mått 35X53X24 (Majorna glas). http://www.majornasglas.com/ Rör PVCU (BIoted) http://www.biotedmarin.se/ Bubble Magus Curve 5 Köpt i USA Tack
-
- 27 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej på er Här kommer mitt första inlägg här i forumet. Jag köpte ett RSM 130 av Krille i Liatorp som nu har varit igång en månad. Kommer att försöka att uppdatera efterhand och även lägga in lite bilder. Inga fiskar har ännu kommit i men vattenvärdena är ok så bara rätt fiskar hittas slår jag till. Vattenvärdena kommer jag lägga in här senare. Tack till Krille och Edward för all hjälp till en novis inom saltvärlden. Måste också skicka ett stort tack till er som sköter denna sida. Sveriges klart bästa forum inom fiskvärlden. Bry er bara inte om allt gnäll som var här för några veckor sedan.
-
- 294 svar
- 23k visningar
-
-
Hej Jag heter O och är 6år gammal. Jag fick ett 25L nano med tillbehör av min pappa (som skriver detta) och mamma i julklapp efter att pratat om att ha ett litet akvarium precis som pappa i ett helt år. Akvarium: 25L helglas Belysning: Kessil a80 Cirkulation: Sicce Voyager Nano 1000 Pappa kommer hjälpa mig lite med vattenbyten m.m men jag kommer ta hand om djuren.
-
Hejsan Ola här,jag är nybörjare på både saltvatten och att lägga in trådar men man lär så länge man lever sägs det.Har fått mycket hjälp av Daniel (tack) har ett juwel 120 liters igång sedan mars i år.Det har varit lite misstag i inkörningen men börjar komma igång tycker jag,är dålig på att komma ihåg namnen på koraller och fisk men, här är säkert många som kan hjälpa en.Har juwels ramp kvar sedan har Daniel byggt ett ledbygge till mig också, lånar hans skummare för tillfället då min pajat en ny Tunze är best på zoologiskan kommer i slutet av september.Ska nu försöka lägga upp ngn bild kan gå hur som helst vi får se hur det slutar...
-
Nu är mitt 80 liters kar tömt och levande sten, koraller och mina 3 sista turbosniglar flyttade till ett mindre, tänkte börja fylla på 80 liters karet igen i morgon, hur lång tid bör jag vänta innan jag flyttar tillbaka allt igen ?
-
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
-
-
Har startat om mitt lilla akvarium. Skall endast ha 1 st levande sten i mitten med korallsand i övrigt på botten, lite av en lagun är tanken. Har konstruerat ett stag för att hålla stenen upprätt. Har en 250 watt metallhalogen som belysning, tanken är att införskaffa ett lysrör för att stimulera gryning och kväll. Köpt Tunze reef pack 200.
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej Saltvattensguiden! Ett riktigt eminent forum som jag läst länge på (i något år, lite så där i smyg), i synnerhet på det senaste. Men nu har det äntligen blivit dags för mig att också dela med mig av något! Inte så intressant för alla er veteraner, men tänkte skapa en tråd nu när det äntligen har blivit dags att förverkliga en dröm som man haft sen man var liten grabb - en salt sådan ... Jag har en tendens att snöa in mig rejält på saker (till min frus stora förtjusning...) och dessutom har jag ovanan att göra långa wall-of-text-inlägg på forum som ingen tycker är intressant. Sorry! Men jag får väl ha en monolog med mig själv och se denna tråd som en dagbok, om inte …
-
- 44 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hej nu mitt lilla Nano är igång, tyckte kul med lite bilder och feedback. 1- Aquael 30 Liter 2-Hydor koralia Nano 1600 2- 50W Led 35000K eget bygge , aquael svag blå belysning. 3: sump ( gick lite bazooka, hade allt liggande 10 Liter 4- Aquael filter 5- NewJet 1200 6- Cobolt värmare botten : koral fix blandat med sand och limmat på en plexi glas, ser som en sand botten. fundera på att borra backrutan för avrininning för att minimera alla dessa rör i karet.
-
- 11 svar
- 3,5k visningar
-
-
Fick en liten impuls och startade upp ett 30 liters aquael på försök fyllde upp med vatten från stora karet och passade på att byta vatten i stora samtidigt. Sen tog jag två stenar från stora karet med lite skivor och stjärnpolyper på. La över alla lösa knappkolonier och acanstreor samt en trachopyllia. La korallkross på botten. Blev himla bra en turbo snäcka och en eremit följde med stenen. Kör med en liten aquaclear 30 pump med litet svampfilter på och en led belysning 3:*12 watt. Har inte tänkt ha fisk i utan kanske några sexyshrimps eller nån krabba. Snyggt med bara koraller Tips och tankar tas gärna emot, bilder kommer!
-
- 10 svar
- 2,6k visningar
-
-
-
Detta är mitt minsta kar och det är här det börjat växa koraller lite kul för inte har det dykt upp några sådana "av sej självt" i mitt 47 L:) Belysningen är 2 simpla ledlampor såna klipp-on och så finns det ett litet enkelt hang-on-filter med på ena sidan som knappt har något flöde att tala om med filtersvamp i och lite makroalger thats it Här bor allehanda pyttesmå djur + några små Potamalpheops sp. Purple Zebra räkor som inte blir så stora bara ca 12-14 mm
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
[ATTACH]107283[/ATTACH][ATTACH]107284[/ATTACH][ATTACH]107285[/ATTACH][ATTACH]107286[/ATTACH] bild 1 skall föreställa "ravinen", 2 sluttningen, 3 "stupet" o 4 med ravinen i mitten. Nåja, hoppas ni förstår./PECO Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Vet inte vad som är roligast i hobby'n, samla korall, se fiskar äta sig tjocka, eller drömma om nästa akvarium... Finns så himla många olika typer av akvarier, nano, fullvärdiga, sump, sump integrerad i ryggen, vid sidan, shallow reef, kuber... Saknade mitt RSM, gillade den kubiska formen, dessutom har jag inte varit så nöjd med mitt nano, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45957-PeterGG-s-54L&p=506490&viewfull=1#post506490 väldigt mycket vattenbyten för att hålla det fint.. kanske att jag hade för lite sten, för mycket zoas... jag vet inte.. Vattnet blev snabbt gult.. I ordningen är detta försök 6, försök 1 avbröts innan salt och sten kom …
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har lite extra tid under julledigheten så har börjat planerat att dra igång ett litet saltprojekt. Eftersom det är jul så tänkte jag starta upp allt med en låg budget och sedan byta ut under tiden. Saker jag har hemma Avvecklat sötvatten 112 L (80x35x40) med 4x24W och BTN bakgrund med filterhörna på ena kortsidan. 54L (60x30x30) Wg 310 Tänkte använda en Bänk från Ikea (80x35x60) http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10226678/ Har funderingar på hur mycket jag behöver förstärka den. Första tanken var 45x45 reglar men detta känns lite överdimentionerat så tänkte om 25x38 reglar fungerar? Och om jag ska sätta en regel i mitten på framsidan eller om detta också är …
-
-
- 4 svar
- 2,3k visningar
-
-
Sneglat ett tag nu på så kallade reef drop's och funderat på hur jag kan bygga ett eget. Självaste konstruktionen av ett drop akvarium kan orsaka onormal spänningar i glaset och leda till en oönskad olycka... Tanken är att bygga ett vanligt rektangulärt akvarium med måtten 100x40x45, 180L. För att skapa ett drop ordnar jag en kloss i plexiglas med måtten 70x40x15, 42L. Denna kloss limmar jag mot botten i akvariet, markerat i mörkgrått bild nummer 3. Returen av vatten från sumpen kommer ledas in i botten för att undvika att cirkulationen är bristande pga konstruktionen av akvariet. Nej, returen kommer inte gå rakt upp utan att göra en krök över vattenytan! Avrinning ne…
-
Hejsan alla kunniga... jag har fått ett problem med mina returpumpar (tror jag) 😕 nu är det så att bär jag har båda pumparna igång blir det relativt snabbt översvämning i karet dvs dem tömmer mer o mer av "sumpen". Vad beror detta på? Är det skummarpumpen som inte pumpar lika mycket vatten eller vad kan det va? Det har funkat problemfritt i över ett år kan tilläggas.
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-