Gå till innehåll

Patriks andra kar, 80l


phhasek

Rekommenderade inlägg

Tack så mycket! Får nog bli grovkornig sand.

Det är väl inte så mycket jobb egentligen:

Gör ca 12-24l RO-vatten i veckan

Fyller på 10 liter RO-vatten i osmolatortanken i veckan

En gång i veckan fyller jag en 5-litersdunk med exakt 4l vatten och 152g salt som jag mäter upp med en digital bordsvåg. Detta ger mig 1.025 med tm bio actif. Dagen efter detta byter jag vatten.

varje helg testar jag:

KH

Ca

Mg

pH

nitrat

fosfat

jag matar med pellets en gång om dagen, ibland två.

vissa dagar matar jag med lite reef paste av en ärtas storlek

jag skrapar rutorna varje dag i princip (pedant)

Jag testar vattnet i veckorna också vid behov

jag har en doseringspump med balling light som jag kör manuellt för tillfället

jag gör rent min filtersocka (200micron) var tredje dag

jag tömmer skummarkoppen var 4-5 dag

ibland tar jag en stor matspruta och blåser på stenen med. Har köpt en mp10 nu så jag hoppas slippa detta.

snigeljvlarna flyttar runt på mina lösa stenar med rhodactis & stjärnpolyper så jag får flytta tillbaks dem nästa dagligen för tillfället med en sån där plastgripklo. Lär slippa det med sand i karet.

gör en rondning av karet varje morgon när jag går upp och varje kväll innan jag går och lägger mig för att se att allt fungerar och lever.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 215
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

post-6408-14468931556055_thumb.jpg

Min Digitata har inte slagit ut på två dagar. Det jag har ändrat är belysningen (lite starkare) samt installerat en mp10 (blåser ej direkt på). Är väl egentligen inte så orolig då jag tycker det har vuxit sen jag köpte den för två veckor sen. Har sett riktigt grön och fin ut tills för två dagar sen. Min fundering och oro beror mer på att det är en skiva som är väldigt nära en av topparna på digitatan (markerat med rött på bilden). Längst ut på spetsen vid skivan så är det en vit spetsig topp. är det bara en tillväxttopp eller har den blivit bränd? Kan jag ha kvar skivan?

Det bör nämnas att jag även har en liten fragg av samma digitata som sitter en bit bort (ej nära nån skiva) och den har inte heller slagit ut under denna tid.

Stabila värden

1.025

KH = 8

Ca = 420

Mg = 1290

nitrat = lätt lätt rosa salifert

fosfat = 0 hanna

pH = 8.2-3

post-6408-14468931554972_thumb.jpg

post-6408-14468931555394_thumb.jpg

post-6408-14468931555741_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den brukade inte dra in polyperna hos mig och mina vattenvärden är

KH = 8,0

Ca = 410

Mg = 1350

Däremot har jag nog inte nollat fosfat. Tycker salifert är så svårt att få vettigt resultat från så mäter sällan.

Tycker jag har läst mycket på utländska forum om problem med nollat fosfat. Tvivlar på att det är skivan som får hela korallen att surna (pluss den andra som är ostörd).

Har du haft 0 senaste 2 veckorna också?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har aldrig uppmätt fosfat i detta kar. Allt annat mår prima. Har läst en del och det kan vara för starkt ljus. Har sänk lite grann. Har du mätt med hanna Henrik? Om du inte har det kan jag ta med den till dig om det blir nån fragg av hystrixen. Men innan jag skaffar nåt nytt är det nog bra att polyperna visar sig igen på digitatan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag sand i karet! Så jäkla snyggt, vilken skillnad!

Mätte 0.00 i fosfat på sandvattnet, två gånger imorse. Efter det tömde jag ur vattnet och fyllde på med nyss osmosvatten som det fick ligga i under dagen.

Vattnet blev lite mjölkigt men inte alls som jag trodde det skulle bli. Inte en polyp har dragit ihop sig, förutom digitan som fortfarande inte slagit ut.

Ska göra lite tester om nån timme och snygga till det sista. Antar att de sandtäckta sniglarna/snäckorna kan ta sig upp själva???

Fixar Bilder sen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser riktigt cleant ut!

Tittade du på några andra belysningsalternativ innan du bestämde dig för denna? Jag har kikat lite på maxspect razor 60w men den armen ska tydligen inte alls passa bra med ett blenny.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Tack! Jag fick denna belysning när jag köpte karet. Det går väl att sätta en razor nano på en av sidokanterna? För att sätta den på baksidan går inte har jag läst. Det var väl på grund av att skummaren var i vägen eller nåt har jag för mig. Fish-street har någon kina-variant av razorn. Kanske kan vara nåt annars? Om du inte kan tänka dig en mazarra förstås. Finns en billigare variant som heter mazarra-s. Det är även en mazarra-x på gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Digitatan vill inte slå ut. Jag börjar misstänka argin! Han är på det mesta i karet inklusive digitatan. Han "nippar" på allt. Men hur är det med sps och eremiter som hänger och klänger på dem? Och räkor?

vore tråkigt att behöva välja sps eller argin :(. Jag vill ju ha en fisk som utforskar hela karet och det verkar ju bara vara dvärgkejsare som gör så? Eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm, har också en digitata som inte slår ut sen ett tag tillbaka och har en acanthops som också nippar på allt. Men jag har just bytt ljus och tillsatt ultramin s så för mig finns flera möjligheter till negativ påverkan. Förstår oron, man vill ju både kunna koraller och roliga fiskar trots ett litet akvarium...

Läste i någon tråd nyligen att man kan betrakta koraller nattetid (vet inte om det gällde alla typer) och slår de ut då kan de vara attackerade under dagarna. Kanske värt att kolla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...