Gå till innehåll

Patriks andra kar, 80l


phhasek

Rekommenderade inlägg

  • Svar 215
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

post-6408-14468930454396_thumb.jpg

Då var man igång...typ. Karets första invånare är 69 liter RODI och 2622g TM Pro Reef salt. Jag siktar på 1.025

Planen är att låta det stå mörk med cirkulation på till imorgon kväll och då flytta över innehållet från mitt lilla kar (som är till salu). Tills dess ska jag försöka se till att alla värden är så lika som möjlig. KH, Ca, Mg, SG och temp. Har funderat på att ta ca: 10 liter från det nya och byta med 10 liter från det gamla för att på så sätt jämna ut vattenvärdena ytterligare. Vad jag har förstått finns det inte så mycket nyttobakterier i själva vattnet utan de sitter i sten osv så att ta det gamla vattnet är mest av denna anledning. Har tänkt dosera Special Blend också. Jag vet att det är lite snålt tilltaget med ca 3kg LS till detta kar men belastningen kommer ju vara densamma fast i mer vatten så det borde väl funka så länge jag inte fyller på med mer fisk/koraller? Jag har tänkt fylla på med mer LS när det stabiliserat sig efter flytten. Låter detta vettigt eller skulle du göra på något annat sätt?

Belysningen tänkte jag köra enligt nedan till att börja med (med start imorgon):

A B C D

1 08:00 Off Off 1% Off

2 09:00 5% 15% 25% 15%

3 10:00 25% 40% 45% 30%

4 11:00 70% 70% 70% 70%

5 16:00 70% 70% 70% 70%

6 18:00 25% 40% 45% 30%

7 20:00 5% 15% 25% 15%

8 22.00 Off Off 1% Off

post-6408-14468930454155_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ingen skulle jag säga.

Lägg stenen i blöt ett par dagar, byt vatten och tillsätt startbakterier och vänta tills det blir hinna på ytan eller börjar lukta.

Byt vatten och tillsätt startbakterier och vänta tills det blir hinna på ytan eller börjar lukta.

Byt vatten och tillsätt startbakterier och vänta tills det blir hinna på ytan eller börjar lukta.

När det inte blir hinna eller luktar är stenen klar.

Brukar ta tre veckor ungefär.

Sedan är det bara att lägga i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en Tunze wave controller som styr 6055:an som jag har som (enda) cirkulationspump. Jag köpte karet begagnat och det kom så. Har haft funderingar på att flytta ut den i själva karet och ha någon annan pump för rundpumpning för man kan ju inte göra vågor pga av att skummaren och nivåkontrollen i sumpfacket påverkas. Just nu har jag alltså bara en väldigt dyr pump med styrning som ersättning för en relativt simpel pump. Jag vill dock kunna styra flödet/spänningen på pumpen för att kunna mixtra med nivån i sumpfacket så att skummaren fungerar optimalt. Tips på pump till detta är välkommet!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det kanske är onödigt att köpa dyra behållare när man kan få dem så billigt med lite gott i också!

Dagens fångst hos Triton blev en pygme/dvärg-kejsare, Centropyge Argi, FM balling light salter samt en orange Discosoma.

Argin är en riktigt kul liten prick att se på! Det är en av de minsta varianterna av dvärgkejsare så han ska nog passa i detta kar (blir bara 6-7cm).

post-6408-14468930605166_thumb.jpg

Dagens fakta: Min avdunstning är ca 0.8l / dygn

post-6408-14468930604682_thumb.jpg

post-6408-14468930604926_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte bygga in baksidan av karet (bakom den svarta skivan) med plexi/akryl/plast för att minsta ljudnivån från skummare och porlande vatten. Jag vill gärna lätt kunna "titta in" därav materialvalet. Kan detta vara något att använda? http://www.biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/ har nog tänkt mig 6mm för att få lite stabilitet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...