Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Startar en tråd om mitt projekt, kanske är det intressant för andra? :-) Slänger in dagens bilder. Slängde i 10kg LS, tänkte köpa mer nästa vecka och gå loss på designen och därefter i med sand. Tillfällig returpump i väntan på att mina Ecotech prylar skall komma. Prylarna som är tänkt att användas: Red Sea Reffer 170 Ecotech Vectra M1 EcoTech Raidon Ecotech MP10 Ecotech Reeflink Aquamedic Reactor Aquamedic Titan heater 300w Aquamedic Twin-controller

2. Started by Bekolsyra,

Har väntat i sex månader på att kunna ta denna bilden:

3. Tjenare! Efter ca. 7 år utan akvarie lade jag upp ett litet kar på 63 liter (60x30x35cm) för en månad sedan. Byttan har mognat riktigt bra och har redan sina första invånare i sig. Startupen gjorde jag med lite hjälp från ProdiBio vilket var helt nytt för mig. Senast jag startade akvarie (år 2002) var det bara att lägga stenen i akvariet och sitta ner och vänta 1-2 månader på att naturen tog hand om att akvariet mognade Teknik mm: - Kar: 63 liter med mått 60cm x 30cm x 35cm - Ljus: Maxspext Razor R420r 120W 16kK - Pump: Tunze 6055 + 7096 Multicontroller som kör 0-40% med en intervall på 0,75s (skapar en 2-3cm våg i byttan) - Filtrering: Eheim eXperience 250 (2224) med s…

• 20 svar
    • 2,5k visningar
  4. Started by Hermanbrute,

Har köpt ett begagnat rsm130 och får inte igång månljus,lysrör eller fläktarna. Är det någon som haft samma problem? Jag har sökt på internet och kommit fram till att det kan vara LED transformatorn som kastat in handduken. Men jag hittar ingen sån reservdel i någon svensk butik och jag är lite orolig för att beställa ifrån tex England med tanke på att elen inte fungerar på samma sätt?

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by toompa,

Då man ska flytta så måste man nedgradera karet från 500L till 130L så nu är planeringen i full fart för ett nytt bygge. Kommer byggas på Ikeas köksstommar och har börjat rita o skissa lite på hur det kan bli. Här är en första modell. Karet blir 75x50x35 och kommer återanvända en gammal sump som är 70x45x40. Tanken är att sänka ner karet lite i bänkskivan, tänkte först köpa Ikeas laminatskivor men kom på att man måste nog förstärka upp skivan rätt bra under då för att det ska hålla och självklart lacka så det blir vattentätt mot spånet. Så nu lutar det nog mer åt att hitta en billig massiv träskiva istället o försänka i.

6. Started by Jeanette Johansson,

Vill tacka alla som gett mig goda råd och tips på vägen till köpet av mitt första saltvattensakvarium. Utan er hade jag förmodligen aldrig köpt något(rädd för att göra fel) Efter lite små missar och strul så är nu akvariet uppe och igång och allt går bra hittills(ta i trä) Idag ska jag göra min första tester, ska man göra alla på en gång eller några i taget?

• Gilla
    • 21 svar
    • 2,1k visningar
  7. Efter att varit utan akvarium snart i 1 år och inte saknat detta intresse så idag beställde jag en lampa utav Biotedmarin och är tillbaka på mattan! Kommer bygga ett akvarium med måtten 49,5 x 49,5 x 50cm Belsyning Giesemann Reflexx Nano 150watts HQI + 2x8watt T5 Ställningen blir en Ikea variant med invändig stomme utav träreglar Ställningen kommer vara 70cm hög Ikea ABSTRAKT dörr högglans vit 50x70 cm Ikea ABSTRAKT dörr högglans vit 50x92 cm Vill ha samma ide som ett Geismann IQ med bakstycke som går rätt upp så kommer sätta ihop 2st skivor bak och så sätt få rätt bredd och höjd. Ikea har inte högskåpsdörrar …

8. Hallå! Jag tänkte att det var dags att starta upp en egen tråd för mitt akvarium och mina funderingar. Sedan tidigare har jag haft sötvattensakvarier i ett par år och fastnat ordentligt i hobbyn. Under ett besök på Aquaria vattenmuseum körde jag fast i saltvattensträsket. Snarare än de praktfulla korallerna och de färggranna fiskarna var det alla smådjur som kröp runt i akvariet som väckte min fascination. Bortsett från enstaka småsnäckor saknar sötvatten synligt småliv; sötvattensakvariet består av fisken och inredningen. Men saltvattensakvarierna på vattenmuséet kryllade av liv i alla dess former och uppvisade ett välfungerande, fantastiskt ekosystem där alla livsformer…

• 22 svar
    • 6,5k visningar
  9. Started by Rosie,

Jag har en kub på 70 l som jag håller som ett renodlat anemonkar tillsammans med ett par Premnas biaculeatus gold maroon. Tanken var att ev försöka odla på clownerna så småningom när hanen har växt till sig. Lite städpatrull finns också förstås och det är främst 3 st lite större och en liten, halvstökiga eremiter som har fått sin hemvist i anemonkaret. Konstigt nog så bråkar dom inte med varandra alls. Senast när jag köpte en grupp eremiter för lite påfyllning i de andra karen så fick jag med en orange liten hårig sak. Jag blev inte rekommenderad att ta just den sorten då den tillhör de lite mer stökiga arterna men jag tyckte den var fin så den fick åka med hem…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  10. Started by yashad77,

Jag är ny här och har startat mitt saltvatten akvariet i söndags det är en: -Juwel Lido 120 L -Tunze skummare 9004 -JBL cristalprofi. 701 extern filter -Tunze streamer 6045 -ingen doppvärmare Men frågan är jag har använt kranvatten vid start kan jag köra osmos senare vid vatten bytet eller nu är det kört??! Eller ska jag ändå köpa osmos och börjar om från början ???!!!@

11. Started by fredd,

Hej lägger in några bilder så jag kan se utvecklingen på det bebos av ett clarki par samt 5 turbosniglar 4 ermitkräftor en sandvändande sjöstjärna samt en massa små kryp

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by odel68,

Hejsan Ola här,jag är nybörjare på både saltvatten och att lägga in trådar men man lär så länge man lever sägs det.Har fått mycket hjälp av Daniel (tack) har ett juwel 120 liters igång sedan mars i år.Det har varit lite misstag i inkörningen men börjar komma igång tycker jag,är dålig på att komma ihåg namnen på koraller och fisk men, här är säkert många som kan hjälpa en.Har juwels ramp kvar sedan har Daniel byggt ett ledbygge till mig också, lånar hans skummare för tillfället då min pajat en ny Tunze är best på zoologiskan kommer i slutet av september.Ska nu försöka lägga upp ngn bild kan gå hur som helst vi får se hur det slutar...

13. http://www.fluvalaquatics.com/us/product/15125-reef-aquarium-and-cabinet-set-m60/#.UrxQpH-9KSM nån som vet något om den? Den är ny i mina ögon, men den kanske vart med ett tag?

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  14. Started by Jeanette Johansson,

Köpte min levande sand från drakfisken, black beach live sand hette den. Enligt beskrivning ska sanden vara svart och ge dramatiska kontraster till karet. Har hela tiden tyckt att sanden för det första inte är ett dugg svart och tycker även att det ser ut som typ grus. Men tänkte att den kanske blir svart och fin efter ett tag. Men den ser fortfarande ut som vanligt grus. Ska levande sand se ut så här?

• Gilla
    • 60 svar
    • 7,6k visningar
  15. Started by kiwi11,

Efter några år på villovägar med annat så har suget kommit tillbaka. Slog till på ett begagnat Cube 20 så länge för att se om intresset håller i sig.. Tanken är ett SPS dominerat acropora kar vilket kanske kan bli en utmaning med så pass liten volym men med dagens teknik så borde det nog kunna gå bra 🙂 även om jag faktist redan har kollat lite efter något större.. men ja, en dag i taget! 😂 Teknik så här långt: Hydra 32HD Returpump jecod DC 1200 Smart ato duo Jebao mow 5 Reef factory KH keeper Reef factory thermo kontroll Skummare har jag inte handlat än, det blir troligtvis Coral…

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by grizz,

jahapp då vart de nytt kar igen! 🙈 Denna gång ett 54l AIO kar med måtten 60x30x30. får se vilken teknik som kommer användas, men det fick följa med en liten skummare och en ledramp. dock var den inte på så hög styrka. får se hur korallerna reagerar. (jag har 3 andra alternativ jag kan montera ifall det behövs) bla maxspect rsx. original "retur" pump var kraftigare än jag trodde så ska prova att enbart köra med den i början. inriktning på denna kommer bli som tidigare kar, mjuka koraller och nån rolig fisk. Flyttade över stenar och fillermaterial från mit…

17. Started by mogrehn,

Då husrenoveringen drar ut på tiden och får inte tillåtelse att riva ner väggar mm till mitt stora kar innan kök och tvättstuga är renoverat (alla som har sambo och små barn fårstår nog) så tänkte slänga ihop ngt av det jag har hemma som bara står, har ju mitt karantärn /fraggkar på 50x50x50 igång men det är just nu knöfullt. har ett mollyhotell stånde och lite småprylar som en tunze 9002 lite led drivare mm. karet är väll tänkt att husera massa roliga knappar och Zoes. det som ja saknar i dagsläget är nån streempump och belysning. gillar ju min kessil kanon som är över kuben så blir väll kanske att bygga ngt liknande, har kikar på ac rcs hybrid chip på 50w med 20 chips …

• 3 svar
    • 952 visningar
  18. Jag har satt upp mitt första saltkar, tänkte att jag kunde skapa en tråd om den för att få tips om förbättringar. Måtten är 60x40x45cm (LxDxH). Belysningen är 4st 24w t5 noname armatur. För stunden så har jag ingen sump men karet är borrat och har en limmad kammare för ett 25mm hål, sumpen limmas så fort jag har alla pvc kopplingar. I sumpen ska jag ha en eheim compact 1000l/h som retur och en filtersocka som tar emot vattnet från 25mm hålet. Sumpen kommer vara uppbyggd med bafflar. Flödet: filtersockan> jad wg524 skummare> refugium(levandesten, macroalger)> eheim compact. Som cirkulation har jag en pump som ger nästan 2000l/h. Allting har varit igång i ett par…

• 4 svar
    • 1,9k visningar
  19. Started by Johnny Tveit,

Hej på er. Tänkte skriva lite om mitt första saltvattensakvarium (har redan börja snegla på ett större). Efter att min hustru skaffat ett sötvattensakvarium började gå in på detta forum och surfa runt lite. Och eftersom att alla här är så hjälpsamma och har så sjukt bra kunskaper kunde jag bara inte låta bli. Min erfarenhet och kunskap om saltvattensakvarium är väldigt begränsad så för mig är ni alla guld värda :). Nåja, sagt och gjort började (med min hustrus tillåtelse) titta på att bygga ihop ett mindre akvarium för att se om jag klarar av att sköta det och hålla allt vid liv. Eftersom jag är lite händig och gillar att tillverka saker så …

• Gilla
    • 8 svar
    • 2,1k visningar
  20. Hej. Då min Dardanus megistos har blivit för aggressiv mot mina fiskar och är allmänt som en stor bulldozer,har han nu fått ett eget akvarium Köpte en 50l kub, jag är väl införstådd att han kommer behöva en mycket större inom kort men tills dess så vill jag göra det så bra som möjlig för han. Jag har lagt ner en del ls så han kan klättra runt lite, men skulle behöva lite råd till uthärdliga koraller Kommer lägga upp lite bilder inom kort.

21. Started by Lasse,

Hej Nu har jag startat ett nytt projekt som skall sluta med en 6 års present till mitt yngsta kvinliga barnbarn - Adrine. Hon har alltid varit facinerad av mitt akvarium och nu är det dags att hon får sitt eget. För ett tags sedan fick jag tag på ett Red Sea Max nano till ett bra pris. Som när mina andra barnbarn fick ett akvarium för några år sedan kommer jag att starta akvariet hemma och köra ner det startade akvariet till Tygelsjö utanför Malmö framåt december. Det måste bli ett akvarium som kräver lite skötsel vilket innebär ett stabilt biologiskt akvarium och då mestadels mjuka koraller som skivor och annat. Konstruktionen denna gång blir en typ av "Reves…

22. Started by Tevowo,

Efter flytt till mindre hus så insåg jag att mitt juwel 240 L var för stort. Att allas favorit i karet - diademan "Borris" gav upp under flytten gjorde inte saken bättre. Det var dags för ett mindre kar och valet föll på ett rsm 130 i silver som startades upp dagarna innan jul. Tog några bilder, så här ser det ut idag en månad senare:)

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  23. Started by Uppgarde,

Det tar ju tid att få hem allt i rätt ordning ! Närmare två månader , men nu så är man med i matchen, blanda i salt och i med pump å snurra runt i en timme packa upp sten från Triton jättefin sten tycker ja men va vet ja det är ju helt nytt för mej Men det liknar ju raukar å det har vi gott om här på ö-en så jag är helnöjd. Startbakterier å thera p samt special blend hoppsan trall den luktade inte hallon precis! så nu är det bara å vänta grumligt i början men bättre efter ett dygn lägger upp två bilder start å efter ett dygn Med vänlig hälsning, Göran

• Gilla
    • 3 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by hagbard,

Är på g att starta ett litet..har ett clown men tycker det blir för stort..har också ett aqua-el 30 l som jag tänkte starta i men inte vackert direkt..är ju förtjust i vattenbyten så detta kanske kan vara något? snyggt med ett minirev kanske i detta? belysning måste rev anpassas hittar inte nån marine version på lyse http://www.akvariecenter.com/fluval-spec-v-led-19l-svart-30x223x275-cm/3350-0

• 1 svar
    • 1,7k visningar
  25. Started by Shark Of Sweden,

Har nu efter typ 2,5 år fått tillbaka suget efter att ha ett kar igen! Men denna gången skall jag ta tid på mig och skaffa det bästa av allt men även försöka bygga mkt själv åxå för att få ner eventuella kostnader! Skall bytta ett Kub akvarium....tänkte beställa det på majornas glas! Saker som jag undrar: *Finns det nån uträkning för tjocklek på glas till ett kar!? *Skall man ha optiwhite glas på framsidan? Heter det så? *Vad är nytt inom hobbyn? *Är vodkametoden bra? *Nån som kör med ecotech marine radion? Är den bra? Har ni tips o råd så uppskattar jag de!:-)

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.