0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
http://reefbuilders.com/2014/06/04/hagen-announces-larger-fluval-edge-tanks-led-light-simpletec-filter/ Trevligt kar för dom som gillar nano!
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej allihopa! Har kört igång vårat första saltis för ca 1 månad sedan och det är såklart väldigt spännande och roligt. Väldigt mycket matnyttig info här på forumet som har hjälpt mycket såhär i en första uppstart och vi ska försöka få upp lite bilder här också såklart så att man får visa upp skönheten. Det är ett Juwel Lido 120 med följande teknik och innehåll: Ersatte den jättelika original filter/pump burken med: * Hydor Crystal R10 (800 l/h) som har både filter och en behållare för aktivt kol. * Hydor SlimSkim Nano skummare * Hydor Koralia Nano (1600 l/h) cirkulationspump * T5 rör, 1st Juwel Marine och 1st Juwel Blue * 12 kg levande sten * 1 påse levande sand Målade ba…
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
Köpte för ett tag sen ett Friscer Nano Aquarium - AquascapingCube 65 som var ämnat som karantän/fragg kar. Min större son Erik visade intresse så vips blev det ny riktning på projektet. Fixade samtidigt lite torr sten som är satt på urlakning samt ett par kilo levande. Tänkte testa en snabbare start än mitt förra och har nu startat upp med nite out och startuppbakterier samt att jag försöker få med lite biologi från mitt andra kar. Smygstartar även med lite nopox Använder en begagnad skummare och ett drömchip som jag kör på 30% Har flyttat över några turbos eremiter och fraggar från mitt andra kar samt ett par gulfenade clowner.
-
- 12 svar
- 4,1k visningar
-
-
Hej, Håller på att planera för en sump i ett RSM 130D, men jag har inte karet eller skåpet ännu. Kan någon vänlig människa tala om vilka innermått det är på underskåpet, så jag vet hur stor sump jag kan göra? Gärna med någon bild också. /Jan-Erik
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
Tjo! Flyttade över levande från mitt tidigare 80liters , som nu står och bubblar innan jag ska flytta sista april. B60xH48xD50 144liter Ljus= Cree Lumia 5.2 70w+Stormkontroll från leadgroupbuy Bubbelmagus Q3 Wp10 Ehime 150w Just nu så är det enbart skummaren som sköter returen i min inbyggda box. Efter flytt så ska Lumian hängas och det ska sättas vita sarger runt toppen.
-
- 31 svar
- 3,9k visningar
-
-
Hej mitt namn är Björn och har haft mitt saltvattensakvarium i ungefär fyra månader nu. Tidigare har jag inte velat göra en egen tråd om mitt akvarium men nu märker jag att det faktiskt verkar vara rätt roligt och mycket enklare att fråga i en och samma tråd när det dyker upp funderingar. Sen blir det säkert lite roligare för er om det kommer lite bilder och en tråd man kan följa och se hur det går för mig Här kommer första bilden av många på hur det ser ut just nu
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej, Någon som vet vad det är för vikt på ett tomt RSM 130, bara karet alltså? Mvh Jan-Erik
-
- 7 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hejsan. Vet inte om jag lagt frågan rätt. får gärna flyttas om de blev fel. Tjejen fick tag på ett litet nano kar 40L och hon vill ha sjöhästar finns de någon dvärg art som man kan hålla 2 av? (Hon vill ha ett par) Och sen till skummare. Vad jag läst mig till är sjöhästar känsliga för microbubblor och funderar på att köra skummarlöst med gämna vattenbyten ist. För/nackdelar med den lösningen. MVH Emil
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Ja jag postade ju en liten filmsnutt för nån vecka sedan av min mandarin som mumsade på lite hummerägg, så jag tänkte man skulle göra en liten mer djupgående tråd. Detta var faktiskt min mantis gammla akvarium innan han dog i fjol, så den har stått och puttrat i några år nu. - 43 Liter standard helglasakvarium.- 50w AquaEl doppvärmare - Hydor Koralia Nano 900 stream pump - Hagen-Glo 2x39w T5HO fixtur som delas med ett annat 43 liters brevid. - Sylvania Aquastar 10000k - Hagen Marine-Glo Första man kanske reagerar på är akvariets storlek, då det i många år har påståtts att dom behöver jättestora kar med dussinvist kilo av levande sten. Men jag har gjort en h…
-
- 53 svar
- 12,5k visningar
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt nya bygge! Som en del vet så ska jag sätta ihop ett nytt lite större... eller större vet jag inte om det är, men högre kar. Anledningen till detta är att jag blev trött på min överrinningsbox och ville borra karet, men så tänkte jag att när jag väl börjat mecka med karet så kan jag lika gärna bygga ihop ett nytt kar som är dubbelt så högt som det befintliga, det kommer alltså bli ett kar med måtten 60x30x60 i 10mm glas och med framsidan i optiwhite glas. detta kommer även göra att jag slipper stressa fisk och koraller i onödan tekniken kommer bestå av en liten jad skummare och en grotech reaktor(tror det är grotech ZF 140). i reaktorn kom…
-
- 56 svar
- 6k visningar
-
-
Då var man på det igen efter förra årets Oktober/November skitalgs invasion som fick mig och kasta in handduken o sälja all jag hade. Då det är svårt att låta bli så testar jag igen. Utrustning denna gång: Akvarie: 112 Liter MP Eheim Belysning: Aqua Medic 36W Led Salt: Aqua medic AB Reef Salt Skummare: Aqua Medic mini flotör Pumpar: Aquael UNI med UV 1000 Liters Luftpump: Eheim Air Pump 200 Invånare: 1 Gobiodon citrinus 2 Snäckor 1 Eremit 1 Stjärnpolyper 1 Pachyclavularia violacea
-
Jag har varit medlem här i några år nu och har läst och lärt mig en hel del. Jag har dock knappt skrivit någonting själv om mina div projekt. Jag tänkte göra en förändring nu och faktiskt börja skriva och lägga ut lite bilder här. Teknik i karet är: 2st Tunze 6015 1st Evergrow 120w dimmbar Kina-LED Ca 5kg LS Kör med osmos-vatten och kommer byta vatten ganska frekvent och dosera CA och KH, vad jag vet än så länge.. Så får vi se vart det tar vägen Något kul som hängde med LS(rätt säker på att det inte är majano) Temporär fragghylla för de första fraggarna. Det artar sig Någon som är ute och kollar läget
-
Ok då va man igång saltet blandat 1,024 det borde funka, nu väntar jag bara på lite varmare vatten sen skall stenen i
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hejhej! har en kollega som vill börja med salt, vilket jag självklart tycker är king!👍 vad tror/vet folk här på guiden om detta kar, då han fastnat för designen. Bra som första kar? Diskussionen är öppen. Tack! http://www.zoo.se/akv-cubicus-140l-svart.html
-
- 2 svar
- 910 visningar
-
-
Hallå! Har startat upp ett akvarium på 120L och undrar om ni har tips på lättskötta anemoner. Det har varit igång i ett år med bara några räkor som jag fiska upp i somras, så man behöver inte vänta längre med sånt då vissa säger att man skall vänta i minst 6 månader innan man sätter ner nån anemon. Iallafall så skulle jag vilja få lite namn på anemoner som är lätta och inte kräver massa extrema ljusrör för 5000kr (om det finns)
-
- 16 svar
- 1,7k visningar
-
-
Har lite problem med min "balkong" på mitt rsm 130, Den åker upp av sig själv hela tiden och till följd av det går vattnet högre upp än jag vill i visningsdelen. Någon som har ett bra tips på hur man får den att sluta göra så? Vill inte limma fast den då det kraftigt försvårar rengörning
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Mathias heter jag och är helt ny på detta med salt. Jag har inte mycket erfarenhet av sött heller men har ett kar med malawi. Jag kommer nog att göra många nybörjar misstag och är tacksam för all hjälp jag kan få. Till att börja med så har jag inte läst på tillnärmelsevis tillräckligt för att starta upp ett kar ännu men när "Seatrout73" här på forumet sålde ett RSM 130 färdiguppgraderat med ledbelysning och Tunzeskummare utan att jag behövde köra två timmar för att titta på det så slog jag till lite snabbt. Nu har jag gjort rent allt och bekantat mig med delarna och idag ställt det provisoriskt på plats, fyllt med sötvatten och testkört. Jag är inte besviken men ka…
-
- 12 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hur ser man att ett RSM 130 D är just ett sådant, dvs den nya uppgraderade versionen, och inte den äldre versionen utan D?
-
- 5 svar
- 2,3k visningar
-
-
Hallå! Jag tänkte att det var dags att starta upp en egen tråd för mitt akvarium och mina funderingar. Sedan tidigare har jag haft sötvattensakvarier i ett par år och fastnat ordentligt i hobbyn. Under ett besök på Aquaria vattenmuseum körde jag fast i saltvattensträsket. Snarare än de praktfulla korallerna och de färggranna fiskarna var det alla smådjur som kröp runt i akvariet som väckte min fascination. Bortsett från enstaka småsnäckor saknar sötvatten synligt småliv; sötvattensakvariet består av fisken och inredningen. Men saltvattensakvarierna på vattenmuséet kryllade av liv i alla dess former och uppvisade ett välfungerande, fantastiskt ekosystem där alla livsformer…
-
- 22 svar
- 6,4k visningar
-
-
Hej på er Jag startade upp mitt första saltvattenkar för ett år sedan, ett litet 20 liters som jag fick i present. Allt gick bra med det förutom några små missöden som berodde på min okunskap men överlag bra. MEN i december så hände allt på en gång, fisken som jag hade i dog, det blev världens alginvasion (bruna saker) sen brakade pumpen sönder och en lampa gick sönder samtidigt och allt var kaos här så jag hann inte ta hand om det. Den boxarräkan som var kvar dog kort därefter så då släckte jag även den blå lampan som var kvar och sedan fick det stå helt enkelt. Inte en bra lösning men så blev det tyvärr. I förra veckan kände jag att NU äntligen ska jag ta tag i det igen…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Lite om min nedgradering från Aquael Reefmax 105 till nano Juwel VIO 40 ca 30 liter utan inredning. Har följande teknik: Aquael keramisk doppvärmare. Aquael 500 liters pump med UV. Haquoss Påhängskummare ändrad till Eheim Luftpump Air Pump 200 har endast bytt ut motorn mot träutströmare funkar bättre och tystare. Ljuset är fyra ledstrips och en 1 watts blå led en liten bit levande sten och koralskelett som jag limmat ihop. Uppstarten var för 2 veckor sedan med 2 glasampuller med Staruppbakterier. Det ända levande som finns just nu är en liten rörmask som liftade med stenen. Skall vänta 2 veckor till minst innan det blir något mer levande.
-
- 5 svar
- 3k visningar
-
-
Hej är ny och har en fråga. Jag har ett 30l fluval "ebi" kar och vill ha lite räkor och koraller. Kan jag ha det i det karet om jag köper till belysning osv? Dvs själva akvarier klarar det salt? Hittar inga riktiga svar någonstans men tänker, glas som glas akvarium som akvarium. Är det fel? Mvh kickan
-
- 5 svar
- 3,3k visningar
-
-
Hej! Startar en tråd om mitt lilla akvarium. Detta blir en nystart/återfall med saltvatten efter ett uppehåll på nästan 7 år =) Akvariet är 70*35*30cm i 6mm glas. Teknik: Maxspect Razor 120w 16.000K Tunze 6025 nanostream Tunze 3155 osmolator Jäger 75w doppvärmare Tänker försöka köra utan skummare och sköta karet med veckovisa vattenbyten. Har 8kg levande sten som fick puttra mörkt i 1 månad i väntan på att min belysning skulle levereras... Nu är den på plats så nu kör jag igång! Sniglar ska i snart...
-
- 40 svar
- 9,6k visningar
-
-
Som sagt, från början var det ett 720L kar som fanns i tankarna (finns en tråd om det här nånstans). Allt var väl mer eller mindre planerat och beställning av kar var på g, men efter lite strul så fick jag mitt lediga rum ockuperat och så ser det ut än idag (jävla polare man har ) Eftersom jag är så snäll så kan jag inte bara slänga ut stackaren trots att han tar upp dyrbar akvarieplats Och enda platsen kvar för ett sådant kar här hemma = sovrum, tänker inte ens försöka mig på det, får man inte sova blir man sur! Och kvar har vi då vardagsrummet, efter lite snurrande på blocket och springande med tumstock så står det nu ett 120L (Cayman 80) kar där, får väl duga så läng…
-
-
- 34 svar
- 7,3k visningar
-
-
Hej! Lägger in några bilder på mitt 130 liters akvarium.
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-